8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sijoitustoiminnan veronhuojennuksesta
verovuosina 2013—2015 ja laiksi verotusmenettelystä annetun
lain 16 §:n muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ensimmäiseksi yhdyn niihin kantoihin,
joissa eilen hyvin voimakkaasti kritisoitiin näiden hallituksen
esitysten käsittelytapaa ja aikataulua. Menettely ei ollut
kunniaksi eduskunnalle, vielä vähemmän
hallitukselle.
Mutta itse asiaan. Bisnesenkeleistä on hymistelty Suomessa
jo jonkin aikaa, eikä ainoastaan hymistelty, vaan enkeleistä on
puhuttu lähes uskonnollisen hurmoksen vallassa sen lisäksi,
että tälle sijoitustoiminnalle on annettu ylimakea
ja sokerikuorrutettu nimi. Kriittisiä näkökulmia keskustelussa
on esitetty kohtuullisen vähän. En tiedä,
onko kyse siitä, että kun jonkun asian tai opin
kylkeen lyödään kaikenkattava positiivinen leima,
niin sitten sen mallin kritisoiminen onkin jo uskallettua. Jos vastustat
bisnesenkeleitten veronhuojennusta, vastustat yrityksiä:
näinhän se päättelyketju valitettavasti
menee.
Mitään mallia ei kuitenkaan pidä arvioida
umpiossa. Pitää arvioida, ja varsinkin tällaisessa
taloustilanteessa, mikä on mallin tuotto ja onko sille
vaihtoehtoja, voisiko rahan käyttää tuottavammin.
Tämän mallin arvioidaan maksavan 12 miljoonaa
euroa. Jos se summa sijoitettaisiin vaikkapa kuljetustukeen, niin
tuki kaksinkertaistuisi eikä vielä päästäisi
lähellekään Ruotsin tasoa. Siinä olisi
hyvin konkreettinen vaihtoehto.
Sinällään arvostan kokeiluja. Niiden
avulla voidaan löytää uusia ratkaisuja
tai todeta jotkut ehdotukset epäkelvoiksi, mutta jo ennen
jokaisen kokeilun käynnistämistä pitäisi
käydä aito kriittinen keskustelu.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnassa kuultiin asiantuntijana
vero-oikeuden professori Heikki Niskakangasta. Hänen lausunnostaan
muutama avainkohta:
Ensinnäkin hän sanoo, että kysymys
on turhasta lainsäädäntöhankkeesta,
koska uudella lailla ei käytännössä saavutettaisi
mitään tavoiteltavia myönteisiä kasvu-
tai työllisyyspoliittisia vaikutuksia.
Toiseksi hän esittää, että hankkeesta
luovuttaisiin, koska sillä ei ole myönteisiä kokonaistaloudellisia
vaikutuksia ja koska se turhaan monimutkaistaa verotusta. Ja tässä onkin
juuri sellainen pelko, että verojärjestelmää lähdetään
rukkaamaan hyvin pieninä osina ja hyvin pitkälle poliittisin
perustein ja lopulta sitä palapeliä ei enää kokoa
kukaan.
Kolmanneksi Niskakangas sanoo, että vähäiset
euromäärät viittaavat siihen, että sijoittajaksi tulisivat
lähinnä keksijäyrityksen työntekijät, mutta
toisaalta tällaiset työntekijät eivät
käytännössä saisi verohyötyä,
koska vähennys tehdään pääomatulosta
eikä tyypillisellä työntekijällä ole pääomatuloja.
Vielä hän huomauttaa, että laki sijoitustoiminnan
veronhuojennuksesta on tarkoitettu tulemaan voimaan vasta sen jälkeen,
kun Euroopan unionin komissio on hyväksynyt ehdotetun valtiontuen.
On hyvin toivottavaa, että tällaista hyväksyntää ei
tulisi, toteaa Niskakangas.
Niin kuin äskeisessä keskustelussa jo sanoin, vaikka
en professori Niskakankaan yleistä verolinjaa hyväksyisikään,
kunnioitan aina asiantuntijaa riippumatta siitä, onko hän
samaa vai eri mieltä itseni kanssa.
Valiokunnassa oli hyvin vähäinen määrä asiantuntijakuultavia,
ja ainoastaan kolme heistä antoi kirjallisen lausunnon.
Niin kuin jo äsken sanoin, kirjallisen lausunnon antaneista
riippumattomista asiantuntijoista 100 prosenttia tyrmäsi
hallituksen esityksen.
Kun yhdistetään, miten tätä asiaa
on viety eteenpäin — hyvin suppea käsittely,
hyvin suppea kuuleminen, hyvin muotopuoli keskustelu, ennen kaikkea
kiire aikataulu — niin lopputulokseltakaan ei kauhean paljon
voi odottaa.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Tässä edustaja Mustajärvi
nosti ansiokkaasti esille professori Niskakankaan varsin jyrkän
kriittiset kannat tähän lakiesitykseen. Tämän
eduskunnan kuulemisen osalta täytyy hämmästellä,
että verolainsäädännön
valmistelussa kuullaan ainoastaan Elinkeinoelämän
keskusliittoa, yrittäjien edustajaa ja yhtä professoria.
Missä ovat veropolitiikan muut yhteiskunnalliset tahot?
Lisäksi tässä on kysymys tietenkin
yrityksen ulkopuolisten sijoittajien suosimisesta. Olisin odottanut,
että nämä yrittäjäystävälliset
puolueet olisivat pitäneet huolen myös omistajayrittäjien ahdinkoasemasta
ja sen helpottamisesta.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En käy toistamaan sitä,
mitä olen mieltä tämänkin lain
valmistelusta ja sen aikataulutuksesta.
Sinällänsä keskustan eduskuntaryhmä on
tähän mietintöön verrattain
tyytyväinen, on sen takana, mutta meidän vastalauseessa
tuodaan esille edustaja Sipilän rinnakkaislakialoite, joka meidän
käsityksemme mukaan olisi huomattavasti selkeämpi,
oikeudenmukaisempi ja myös tehokkaampi tapa kannustaa uusia
kasvuyrityksiä. Tässä rinnakkaislakialoitteessa
tehdään se muutos, että tuloverolakia
muutettaisiin siten, että pääomatulolajin
tappioon luetaan myös omaisuuden luovutuksesta syntynyt
tappio. Me katsomme, että tämä olisi
huomattavasti selkeämpi tapa ja myös tehokkaampi
tapa tämän lain hengen toteuttamiseen. Tämän
muutosesityksen tuon sitten yksityiskohtaisessa käsittelyssä.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! On paikallaan antaa kiitokset valtiovarainvaliokunnalle
tämän tärkeän esityksen edistämiseksi
tehdystä työstä. Aikataulu tämän
esityksen suhteen on toki ollut poikkeuksellisen kiireinen, ja venymistä erityisesti
valtiovarainvaliokunnalta on vaadittu.
Hallituksen esitykselle on vankat perusteet olemassa. Merkittävä jollei
jopa ratkaiseva syy Suomen nykyiseen heikkoon talouskehitykseen on
ollut heikko investointien kehitys. Investoinnit ovat, kuten tiedämme,
tapa pitää talouden dynamiikkaa yllä ja
lisätä tuotannon tehokkuutta. Investointien korkea
taso on myös tae siitä, että meillä poliitikoilla
on riittävät välineet pitää julkinen
talous tasapainossa. Ennen talouskriisiä eli vuonna 2008
Suomen keräämät investoinnit olivat vain
21 miljoonaa euroa. Vertailun vuoksi Israelissa vastaavat sijoitukset
suhteessa bruttokansantuotteeseen olivat yhdeksänkertaisia.
Investointien kokonaismäärän ohella olemme
antaneet tasoitusta investointien keskimääräisessä koossa
sekä bisnesenkeleiden määrässä.
Suomessa sijoitusten keskikoko vuonna 2011 oli 350 000
euroa, kun samaan aikaan Euroopassa investointien mediaani oli noin
miljoona euroa ja USA:ssa 5 miljoonaa euroa.
Hallituksen ehdottamalla mallilla päästään
hyvään alkuun, sillä aivan täydellinen
tämäkään esitys ei ole. Onkin
hyvä, että valiokunnan ehdottamassa lausuntoehdotuksessa
edellytetään hallitusta seuraamaan veronhuojennusmallien
toteuttamista ja vaikutuksia. Tarpeen vaatiessa hallituksella tulee
olla rohkeutta tehdä tarvittavia muutoksia esitykseensä riittävän
vaikuttavuuden takaamiseksi.
Toisaalta, arvoisa puhemies, kuten muun muassa
valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja, edustaja Sasi on monta kertaa
todennut, tällaisten vähennysten tarpeellisuutta
tulisi miettiä aina tilanteen mukaan. Tässä tilanteessa
se on siis todettu tarpeelliseksi. Muutoin meidän tulisi
pyrkiä verotuksessa siihen, että meillä on
alhaiset verokannat mutta erittäin laaja veropohja ja mahdollisimman
vähän vähennyksiä. Toisin sanoen meidän
pitäisi nyt hyväksytyn linjan ohella miettiä niitä rakenteellisia
keinoja, joilla voisimme ylipäätään
Suomeen investointihalukkuutta lisätä. Tämän
vuoden keväällä julkistetusta Jorma Elorannan
selvityksestä löytyy hyviä eväitä tähän.
Investointipäätöksiin vaikuttavat perusasiat on
laitettava kuntoon. Yritysten toimintaympäristön
parantamisen ohella katseet tulee kääntää energian,
infrastruktuurin ja logistiikan kilpailukyvyn parantamiseen.
Lisäksi Suomen houkuttelevuutta tulee lisätä panostamalla
jo olemassa oleviin vahvuuksiimme samalla, kun nykyisistä heikkouksista
teemme itsellemme myyntivaltteja. Ajatukset pienten kotimarkkinoittemme
muuntamisesta innovaatioiden kokeilualustaksi voisivat olla yksi
tällainen etenemissuunta. Myös ulkomaalaisten
investointien houkuttelemiseen tarvitaan lisää panostuksia.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Me tarvitsemme lisää pieniä kasvavia
yrityksiä, jotka toivottavasti globalisoituvat mahdollisimman nopeasti,
ja tämä on täsmäase nimenomaan
näitten yritysten rahoituksen vahvistamiseen ja myöskin
siihen, että ne saavat tietopääomaa niiltä ihmisiltä,
jotka sijoittavat näihin yhtiöihin.
Tässä järjestelyssä on myöskin
se hyvä etu, kuten nähdään hallituksen
esityksen perusteluista, että tosiasiassa ne menetykset,
jotka syntyvät vähennysoikeuden kautta nyt tai
näitten 3 vuoden aikana, palautuvat 10—15 vuoden
kuluessa takaisin valtiolle, eli järjestelmä sinänsä ei
merkitse tappiota valtiolle, pelkästään
korkohyödyn menetystä.
Asiaa on käsitelty varsin ripeästi, ja täytyy
sanoa, että valtioneuvoston osalta saatettiin todeta, että valtioneuvoston
hyväksymässä versiossa oli kirjauksia,
jotka eivät oikein pitäneet paikkaansa, ja ne
on tässä valtiovarainvaliokunnan mietinnössä korjattu.
Ja kuten edustaja Wallinheimo jo täällä totesi,
myöskin valiokunnan mietinnössä on ponsi,
jonka mukaisesti asiaa täytyy seurata.
Näitä rajanvetoja on jouduttu tekemään,
ja hallituspuolueitten välisissä neuvotteluissa
on päästy järjestelmään,
joka on suhteellisen avoin, suhteellisen kattava, ja on uskottava,
että tämä järjestelmä näilläkin
rajauksilla toimii, mutta jos jälkikäteen voidaan
havaita, että siellä on joitakin ongelmia, niin
tässä tilanteessa on hyvin tärkeätä,
että hyvin nopeasti hallitus reagoi ja muuttaa tässä lainsäädännössä sellaisen
kohdan, joka saattaisi muodostua sijoitusten esteeksi. Mutta tällä hetkellä arvioituna
katson, että näitä esteitä ei
pitäisi olla siinä määrin, että ne
millään tavalla vaikeuttaisivat tätä sijoittajatoimintaa.
Eli esitys on kaiken kaikkiaan hyvä ja myönteinen.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys sijoitustoiminnan veronhuojennuksesta
on hyvä askel. Tulevaisuusvaliokunnassa olemme olleet erittäin
huolissamme, kuinka saamme Suomeen uusia start-up-yrityksiä,
ja tähänhän esitys nyt tähtää.
Ongelmamme on se, että meillä on koulutettua
työvoimaa mutta nämä ideat eivät
pääomien puutteessa pääse kasvamaan
menestyväksi yritystoiminnaksi. Myös liian usein
innovaatiot myydään ulkomaisille sijoittajille
ja hyöty menee Suomen ulkopuolelle. Kuten sanottua, Suomen
talous tarvitsee kasvua, tarvitsee kestävää kasvua,
ja tällä esityksellä pyritään
kasvattamaan investointeja ja luomaan sitä pohjaa näille uusille
menestyville yrityksille.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Totean ensinnäkin vasenryhmän
kansanedustajille, että tästä hallituksen
esityksestä sijoitustoiminnan veronhuojennukseksi ei kannata
olla kovin huolestunut — tämä on sen
verran vesitetty malli — sillä lopullista veroetua
ei käytännöllisesti katsoen koskaan saa,
kun aina jossain vaiheessa tapahtuu tuo osakkeiden luovutus, käytännöllisesti
katsoen aina, ja silloinhan tämä lain suoma vähennys
palautetaan verotuksen piiriin.
Pyysin puheenvuoron sen vuoksi, että pidän edustaja
Juha Sipilän lakialoitetta erinomaisena. Luovutustappioitten
vähennysoikeutta pitäisi laajentaa niin, että ne
voitaisiin vähentää samalla tavalla kuin
pääomatulolajin tappiot yleensäkin. Näin
päästäisiin oikeudenmukaiseen lopputulokseen.
Eli kannatan edustaja Sipilän lakialoitteen toteuttamista
ja esitän, että käsittelyn pohjaksi otetaan
keskustan vastalauseen mukainen esitys.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tästä hallituksen esityksestä voi
pitkin hampain sanoa, että tämä on oikeansuuntainen.
Tässä on tietysti mukana lause "vähennystä vastaava
määrä palautettaisiin sijoittajan tuloon
osakkeita myöhemmin luovutettaessa". Käytännössä se
tarkoittaa, että kysymys on lainasta. Tämä sinällään
on ihan ok, mutta sitten me tulemme siihen, saammeko me tällä sitä kannustavuusvaikutusta
sijoitustoimintaan, mitä koko hallituksen esityksellä haetaan.
Toivottavasti saadaan.
Täällä keskustalaiset ovat paljon
kannattaneet tätä Sipilän esitystä.
Kuten eilen totesin, se on merkittävästi kalliimpi
kuin meidän perussuomalaistenkin esittämä enkelirahoitusmalli,
jota hyvin pitkälle tässä hallituksen
esitys on kompannut, ja minun täytyy sanoa, että tämä Sipilän
malli on kustannusvaikutuksiltaan yli kymmenen kertaa kalliimpi.
Kun eilisen jälkeen kävin tätä keskustelua,
että miksi näin on, ja tänään
hiukan tutkin tätä asiaa, niin edustaja Sipilän
mallissa luovutustappiot voitaisiin vähentää pääomatulosta
eikä luovutusvoitosta, niin kuin tämänhetkinen
tilanne on. Tällöin esimerkiksi pörssiosakkeiden
myyntitappiot voisi vähentää muista pääomatuloista,
kuten vuokra- ja korkotuloista. Tämä luonnollisesti
maksaa, mutta erityisen paljon luovutustappioiden vähennyksen
laajentaminen kaikkiin pääomatuloihin tulisi maksamaan alijäämähyvityksen
kautta. Eli alijäämähyvityksen avulla
30 prosenttia pääomatulojen niin sanotusta tappiosta
voi vähentää ansiotulojen veroista.
Sipilän ehdotusta voi sinällään
pitää ihan kannatettavana, mutta jos tarkoituksena
on tukea siemenvaiheen yritysten rahoitusta, niin tässä ammutaan
kyllä tykillä kärpästä,
ihan sen takia, että suuri osa tämän
uudistuksen veroalesta menee ihan muille tahoille kuin näille
siemenvaiheen yrityksille.
Tämän meidän esityksen ja tämän
hallituksen esityksen enkelikannustimien arvioidut kustannukset
ovat noin 12 miljoonaa euroa per vuosi. Minulla ei ihan tarkkaa
laskelmaa ole, mutta tämmöinen hyvin valistunut
laskelma ja arvioni tästä Sipilän mallista
on se, että sen kustannustaso on yli 100 miljoonaa euroa
per vuosi.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Olen tässä kyllä edellisen
puhujan kanssa samoilla linjoilla. Tämä keskustan
esitys, Sipilän lakiesitys, on huomattavasti kalliimpi.
Sen hintalappu on noin 100 miljoonaa vuositasolla, ja hallituksen
esitys oli se 12 miljoonaa. Tämä on kyllä tosi
iso ongelma, että tehdään tällaisia
lakiesityksiä. Tässä toki näkyy
se, että hallitus on tuonut tämän lakiesityksen
näin kovalla vauhdilla, niin että ei ole keskustakaan
pystynyt laskemaan sitä, mikä tämä kustannusvaikutus
olisi. Meidän omat talousasiantuntijamme kyllä tämän
pystyivät toteamaan, että huomattavasti paljon
kalliimpi se on kyllä. Ei tätä tämän
takia pysty kannattamaan.
Sanoisin vielä sen, että olimme jättämässä näihin
kumpaankin hallituksen esitykseen 175 ja 177 vastalauseen, joka
sisälsi lausuman. Tämä lausuma saatiin
näihin valiokunnan mietintöihin lähestulkoon
sellaisenaan, elikkä olemme kyllä tyytyväisiä siihen,
että nämä meidän mielipiteemme
on kuultu jo siellä mietintövaiheessa.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oma käsitykseni on, että perussuomalaisten
hinta-arviot on kyllä aika lailla hihasta ravistettu tämän
keskustan vastalauseen suhteen, mutta toisaalta ymmärrän
sen, että perussuomalaiset ovat päättäneet
tukea hallitusta näissä molemmissa laeissa. Kriittisiä puheenvuoroja
tulee, mutta puhtaasti hallituksen linjalla mennään eteenpäin.
Mutta varsinainen syy, miksi pyysin puheenvuoron, on se, että kannatan
edustaja Kivirannan esitystä käsittelyn pohjaksi.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän kanssa tätä esitystä erinomaisena
alkuna kohti tietynlaista yrittäjäyhteiskuntaa,
kohti sellaista yhteiskuntaa, että siirrytään
yrittäjäpuolella pelkästään
lainasta pääoman osalta myöskin oman
pääoman käyttöön.
Myös minun mielestäni pitää erittäin
tarkasti nyt esimerkiksi seurata, minkälaiset vaikutukset tästä tulevat,
koska täällä on todellakin tiettyjä rajauksia.
Kuinka paljon nämä rajaukset vaikuttavat siihen,
että tulisi näille kasvuyrityksille lisää pääomaa
ja sitä kautta lisää kasvuvoimaa?
Pidän kanssa hyvinä sellaisia vaihtoehtoja, mitä Ruotsissa
tehtiin, kuten esimerkiksi tulonlähdejaon poisto, joka
on vielä paljon voimakkaampi toimenpide. Tulonlähdejaon
poistohan tarkoittaa sitä, että todellakin voidaan
jokaisesta tulonlähteestä sitten sijoittaa ja
jos menetetään sieltä, niin se voidaan
vähentää sen vuoden osalta, missä se
on menetetty esimerkiksi konkurssin myötä. Tällähän
ratkaistaisiin myöskin edustaja Yrttiahon ongelma, että se
ei ole pelkästään pääomatulosta
tehtävää vaan se olisi kaikista tuloista.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Täältä minusta
katsoen oikealta mutta puhemiehestä katsoen vasemmalta
puolelta äsken huudeltiin, että perussuomalaiset
on tullut hallituksen linjalle, mutta ihan tarkkaan ottaen jos katsotaan,
niin hallitus on tullut perussuomalaisten linjalle. Tämä oli
jo kolmas asia, minkä te olette ottaneet, ja hyvä näin,
meidän vaihtoehtobudjetistamme, ja lisää sieltä on
kopioitavissa. Hyvät ideat on tehty nimenomaan varastettaviksi — tämä sanotaan
ikään kuin hyvällä mielellä ja
kauniisti — ja me tuotamme niitä jatkossakin lisää teidän
käyttöönne ja tämän
maan parhaaksi. (Perussuomalaisten ryhmästä: Tulkaa
kyselemään vain!)
Mitä tulee sitten siihen, kuka myötäilee
hallitusta, niin edustaja Sipilä sanoi eilen ihan julkisesti
tämän asian, että tässä salissa
tästä asiasta ei varmaan kannata keskustella enempää.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä on mielenkiintoista
se, että keskusta kritisoi tässä asiassa,
kun perussuomalaiset saavat omia näkemyksiään
läpi, ja vaihtoehtobudjettia, joka löytyy netistä,
34-sivuinen, hallitus on pikkuhiljaa ruvennut toteuttamaan. Mutta,
toisin kuin keskusta, perussuomalaiset haluaa kaataa tämän
kelvottoman hallituksen, jolla pääministerinkään
mukaan ei ole edes ideologista liimaa. Siihen porukkaan tietysti
Suomen Keskusta sopii erinomaisen hyvin. Tänään
viimeksi valtiovarainvaliokunnassa keskusta — se avasi
aikanaan piikin Kreikka-tuelle ilman mitään vakuuksia, vaikka
sekin on ikään kuin johdannaissopimus, mutta kuitenkin — kannatti
talouden ja rahaliiton vakausesitystä eli sitä,
että eduskunnan budjettivaltaa luovutetaan maamme rajojen
ulkopuolelle. Jo on aikoihin eletty!
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Eletään aikoja, jolloin
yritystoimintaa laajassa mitassa ajetaan alas ja yrityksiä lakkautetaan, siirretään
ulkomaille. Tällainen keskustelu tämän
lain yhteydessä on todella näpertelyä siihen nähden,
mitä tapahtui. Me olemme tienneet jo vuosia OECD:n seurannasta
sen, että Suomi on 20 maan vertailussa kolmen heikoimman
investointimaan joukossa. Mitä tälle voitaisiin
tehdä? Mistä tämä johtuu? Keskeinen
vastaus löytyy meidän pääomatulojen
verotuksesta. Sijoittajia kannustetaan ottamaan ulos rahat yrityksistä ja tuotot
yrityksistä ja sijoittamaan ne taas keinottelumarkkinoille.
Tähän pitäisi puuttua.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun puhuttiin näistä esityksen
kustannusvaikutuksista ja sanoin, että tämän
edustaja Sipilän mallin kustannukset ovat noin 100 miljoonaa
euroa, ne todellakin ovat sitä luokkaa. Ihan tarkkaa summaa
niistä ei ole.
Edustaja Lintilä täällä moitiskeli
sitten, että kun ei ole sitä tarkkaa summaa. Tämä on
aika monimutkainen laskelma, että saadaan se tarkka summa.
Kun keskusta on valmistellut tämän mallin, niin
kai te olette tämän laskeneet, niin että te voisitte
sitten esittää nämä laskelmat,
jos se on vähemmän kuin 100 miljoonaa euroa.
Yleiskeskustelu päättyi.