11) Hallituksen esitys eduskunnalle Kroatian liittymisestä Euroopan
unioniin tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
sekä Euroopan yhteisöjen ja niiden jäsenvaltioiden sekä Kroatian
tasavallan välillä tehdyn vakautus- ja assosiaatiosopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta annetun
lain kumoamisesta
Timo Soini /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana johdannoksi, ennen kuin
tulee niin sanottua virallisesti hyväksyttyä totuutta.
Eli tässä haluan heti kärkeen sanoa,
että tuossa meille jaetussa liuskassa, johon normaalisti
merkitään, jos vastalause sisältyy mietintöön,
se puuttuu, mutta kyllä se siellä sitten kuitenkin
lopussa on.
Arvoisa puhemies! Minulla on nyt tilaisuus esitellä ulkoasiainvaliokunnan
mietintö Kroatian liittymisestä Euroopan unioniin
tehdyn sopimuksen hyväksymisestä. Ensiksi haluan
kiittää hallintovaliokuntaa ja lakivaliokuntaa
lausunnoista ja ulkoasiainvaliokunnan jäseniä hyvästä yhteistyöstä mietintöä tehtäessä.
Ulkoasiainvaliokunta muistuttaa, että Euroopan unionin
laajentuminen on merkittävä tekijä Euroopan
eheytymisessä kylmän sodan jälkeisen
kahtiajaon jälkeen. Kroatian liittyminen pitää nähdä tässä historiallisessa
yhteydessä.
Valiokunta tukee unionin laajentumispolitiikkaa ja pitää sen
perusfilosofiaa, joka lähtee jäsenyyteen kykenevien
maiden aidoista tasavertaisista mahdollisuuksista tulla unionin
jäseniksi, onnistuneena. Samalla valiokunta toteaa, että EU-jäsenyyden
tulee perustua objektiivisille edellytyksille, niin sanotuille Kööpenhaminan kriteereille.
Valiokunta on aiemmissa kannanotoissaan korostanut uskottavan jäsenyysperspektiivin
merkitystä Euroopan vakaudelle ja laajentumisen myönteistä vaikutusta
myös EU:n oman elinvoiman ylläpitämisessä.
Politiikan vaikuttavuus edellyttää sen johdonmukaista
toteuttamista mukaan lukien välitön puuttuminen
ongelmiin, etenkin kun otetaan huomioon lähestymisprosessin
pitkä kesto.
Arvoisa puhemies! Kroatian liittymisneuvottelut päätettiin
kesäkuussa 2011 ja liittymissopimus allekirjoitettiin joulukuussa
2011. Sen mukaan Kroatian on määrä tulla
unionin jäseneksi 1.7.2013, mikäli kaikki jäsenmaat
ovat siihen mennessä ratifioineet liittymissopimuksen.
Marraskuun 2012 lopussa 19 jäsenmaata on tämän sopimuksen
ratifioinut.
Arvoisa puhemies! Kroatian liittymisneuvotteluja joulukuussa
2011 päätettäessä EU katsoi, että Kroatia
täyttää EU-jäsenyyden poliittiset
kriteerit. Kroatian todettiin edenneen hyvin jäsenedellytysten
täyttämisessä. Kroatian lainsäädäntö ja
viranomaiskäytännöt eivät kuitenkaan vielä neuvottelujen
päättyessä kaikilta osin täyttäneet
jäsenyyskriteerejä. Uudistusten jatkuvuuden ja
peruuttamattomuuden varmistamiseksi sovittiin seurantamekanismista
Kroatian liittymiseen saakka. Liittymissopimus sisältää määräyksen,
jonka mukaan EU:n neuvosto voi määräenemmistöllä komission
ehdotuksesta toteuttaa tarvittavat toimenpiteet, mikäli
Kroatia ei ole edennyt toimeenpanossa sovitun mukaisesti.
Kroatian liittymissopimus sisältää muiden
liittymisehtojen ohella lisäksi kolme suojalauseketta:
yleinen taloudellinen suojalauseke, sisämarkkinasuojalauseke
sekä vapauden, turvallisuuden ja oikeuden aluetta koskeva
suojalauseke. Suojalausekkeet ovat käytössä jo
ennen Kroatian liittymistä ja kolme vuotta liittymisen
jälkeen. Tämän jälkeen on käytettävissä normaali
rikkomusmenettely. Kroatian koko ja väestömäärä on
pieni, joten sen taloudellinen painoarvo laajentuneessa unionissa
ei ole kovin merkittävä eikä jäsenyydestä nykyisissä jäsenvaltioissa
ole odotettavissa näkyviä, suuria, välittömiä kansantaloudellisia vaikutuksia.
Sisämarkkinoiden laajentumisessa yrityksille avautuu uusia
markkinoita.
Kroatian liittymisellä on suoria vaikutuksia EU:n budjettiin.
Kroatia saa liittymisestään alkaen EU:n budjetista
allokoitavaa rahoitusta, minkä lisäksi Kroatia
maksaa oman maksuosuutensa EU:n budjettiin. Vuoden 2013 loppuvuodelle, siis
liittymispäivästä lähtien, sille
on budjetoitu noin 450 miljoonan euron nettosaatavat EU:n rakenne-
ja koheesiotuista. Laajentumisen suorat budjettivaikutukset ovat
tehtyjen päätösten perusteella tiedossa
vain vuoden 2013 osalta, koska vuosien 2014—2020 rahoituskehysneuvottelut
ovat edelleen kesken. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan vuonna
2013 Suomen maksut EU-budjettiin kasvaisivat Kroatian liittymisen
vuoksi noin 5 miljoonalla eurolla. Tämä siis heinäkuusta
eteenpäin. Vuosikustanne olisi noin 10 miljoonaa euroa.
EU:n komission lokakuussa 2012 julkistaman seurantaraportin
mukaan Kroatian tulee panna täytäntöön
kymmenen konkreettista uudistustavoitetta ennen huhtikuussa 2013
julkistettavaa viimeistä seurantaraporttia. Edellä mainitut
tavoitteet liittyvät muun muassa telakkateollisuuden rakennesopeutukseen,
oikeuslaitoksen tehokkuuden lisäämiseen, korruption
torjuntaan sekä maahanmuuttostrategian ja integroidun rajavalvonnan
täytäntöönpanoon. Lisäksi
komissio korostaa, että Kroatian tulee panna täytäntöön
liittymiseen mennessä kaikki, myös jo aikaisemmin
sovitut, uudistustavoitteet. Valiokunta painottaa aiemmista liittymisneuvotteluista
saatujen
kokemusten valossa liittymistä edeltävän
ajanjakson merkitystä jäsenyysedellytyksissä vielä olevien
puutteiden korjaamisessa.
Arvoisa puhemies! Nostan seuraavassa esille muutaman liittymisvalmiuden
kannalta keskeisen näkökohdan. Valiokunta painottaa
lakivaliokunnan tavoin, että Kroatian tulee tehdä lisätoimia
kysymyksissä, jotka koskevat muun muassa oikeuslaitoksen
tehokkuutta, täytäntöönpanolainsäädäntöä ja
eturistiriitojen käsittelyä. Valiokunta yhtyy
perusoikeuksien osalta lakivaliokunnan lausuntoon ja painottaa,
että Kroatian tulee kiinnittää erityistä huomiota
ihmisoikeuksien kunnioittamiseen, vähemmistöjen
suojelemiseen ja sotarikosasioiden käsittelyyn. Valiokunta
katsoo, että keskeistä on panostaa rankaisemattomuuden
torjuntaan ja sotarikostapausten käsittelyyn kansallisella
tasolla. Suomi on painottanut liittymisneuvotteluissa vähemmistöjen, erityisesti
romanien ja serbivähemmistön, aseman parantamista.
Valiokunta on huolissaan Kroatian kansalaisuudettomien osalta, joita
arvioiden mukaan on jopa 1 000—2 000
ihmistä, siis ihmisiä, joilla ei ole kansalaisuutta.
Kansallinen romanistrategia valmistuu valiokunnan saaman tiedon
mukaan vuoden 2012 loppuun mennessä. Strategian tulee johtaa
tehokkaaseen toimintaan ongelmien ratkaisemiseksi.
Lakivaliokunnan ja hallintovaliokunnan tavoin ulkoasiainvaliokunta
pitää liittymisen kannalta välttämättömänä,
että Kroatia panee kevään 2013 kuluessa
täytäntöön sovitut uudistustavoitteet.
Kroatian tulee osoittaa todellisia tuloksia. Uudistusten monitorointia
tulee jatkaa aina liittymiseen asti, jotta voidaan varmistaa, että Kroatia
on valmis EU-jäsenyyden voimaantuloon. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tehokkaalla seurannalla, asianmukaisella vuoropuhelulla
ja muilla käytettävissä olevilla keinoilla
varmistetaan unionin lainsäädännön
saattaminen kokonaisuudessaan osaksi Kroatian kansallista lainsäädäntöä ja
että lisäksi varmistetaan maalla olevan riittävät
taloudelliset ja muut valmiudet myös lainsäädännön
täytäntöönpanemiseksi. Ulkoasiainvaliokunta
edellyttää, että valtioneuvosto seuraa
aktiivisesti Kroatian liittymisprosessia ja tiedottaa eduskunnalle
asiasta säännöllisesti liittymiseen asti,
jotta voidaan varmistua maan valmiudesta liittyä unioniin.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset jättivät mietintöön
vastalauseen, jonka perusteet lyhyesti olivat seuraavat: sen paremmin
Kroatia kuin Euroopan unionikaan ei ole tähän
jäsenyyteen vielä valmis etupäässä taloustilanteen,
ihmisoikeustilanteen ja kustannusten osalta.
Edellä esitetyn perusteella ulkoasiainvaliokunta ehdottaa,
että eduskunta hyväksyy hallituksen esityksessä tarkoitetun
sopimuksen ja että lakiehdotus hyväksytään
muuttamattomana.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Jälleen haluan osoittaa kiitokset
ulkoasiainvaliokunnalle ja muille valiokunnille tämän
sopimuksen käsittelystä ja myös siitä,
että se saadaan täällä käsiteltyä valmiiksi
vielä tämän vuoden puolella. Pidän
tätä arvokkaana ja tärkeänä.
Euroopan unioni vastaanotti toissa päivänä Oslossa
sille myönnetyn Nobelin rauhanpalkinnon. Vaikka EU:ta voidaan
perustellusti arvioida monilla tavoin ja arvostella ankarastikin,
on se myös tämän rauhan-Nobelinsa kuitenkin
ansainnut, sillä edelleen pätee se, että unionia
voi pitää kenties maailmanhistorian tähän
asti menestyksekkäimpänä rauhanprojektina.
Ja juuri se seikka, että Euroopan unioni ja yhdentyminen
ovat merkinneet sitä, että enää eurooppalaiselta
maaperältä ei lähde maailmansotia tai
muita tuhoisia sotia liikkeelle, on tämän rauhanpalkinnon
arvoinen asia. Se on myös se asia, joka selittää sen, että Euroopan
unionilla sen monista vaikeuksista huolimatta on edelleen toistakymmentä maata,
jotka havittelevat pääsyä sen jäseneksi,
koska ne haluavat päästä osaksi sitä vakautta
ja rauhaa, jota EU on tuonut tullessaan, ja sen laajentuminen on
laajentanut tätä rauhan ja vakauden aluetta, erityisesti
Länsi-Balkanilla, missä vielä vuosikymmen
sitten nähtiin järkyttävää väkivaltaa. Tämä ymmärretään
hyvin tärkeäksi asiaksi.
Kroatian tie unionin jäseneksi on ollut kohtuullisen
pitkä. Jäsenhakemus jätettiin vuonna 2003,
neuvottelut aloitettiin 2005, ja näin ollen, kun jäsenyys
toteutuu 1.7. ensi vuonna, tähän valmistautumiseen
on mennyt yli 10 vuoden kausi. Se on pidempi kuin yhdenkään
aikaisemmin, Kroatiaa ennen liittyneen maan kohdalla. Tämä on
kyllä myös hyvin perusteltua. Yhdyn tässä valiokunnan
mietinnössä jätettyyn vastalauseeseen siinä,
kun siinä todetaan, että edellisten laajentumisten
yhteydessä on jäseniksi päässyt
maita, joiden ihmisoikeus- ja taloustilanne eivät ole olleet
hyväksyttävällä ja jäsenkriteerit
täyttävällä tasolla. Mutta haluan
myös korostaa, että Euroopan unionissa on opittu
näistä kokemuksista, ja sen vuoksi Kroatiankin
ja nyt käynnissä olevien muiden jäsenyysneuvottelujen
osalta halutaan varmistaa, että mistään
poliittisista tai muista syistä ei oteta uusia jäseniä unioniin
ennen kuin voidaan luottaa siihen, että ne myös
pystyvät täyttämään
kaikki jäsenyyden velvoitteet ja täyttävät
myöskin jäsenyyden kriteerit. Tämä näkyy aivan
erityisesti siinä, millä tavoin oikeuslaitos- ja
perusoikeus-, oikeusvaltiokysymyksiä on myös tässä Kroatian
jäsenyysprosessissa käsitelty ja minkälaisia
menetelmiä ja monitorointimekanismeja on myöskin
sovittu jatkossakin käytettäväksi. Minusta
tämä muodostaa myöskin hyvän
tavan ja ennakkotapauksen sille, mitenkä jatkossa täytyy
laajentumisprosessia käsitellä.
Mutta tärkeätä on myös,
että laajentumisprosessi voi jatkua ja että ne
maat, joittenka kansalaiset jäseniksi haluavat — silloin,
kun maat täyttävät kaikki kriteerit — voivat
myöskin jäseniksi päästä.
Tämä on strateginen rauhan ja vakauden valinta
Euroopan puolelta Länsi-Balkanilla ja muualla meidän
naapurustossamme, jossa edelleen on maita, jotka toivovat pääsevänsä unionin jäseniksi.
Haluan myöskin erikseen alleviivata, että Kroatia
on tässä vaiheessa tulossa jäseneksi
vain Euroopan unioniin. Toisin sanoen siitä ei ole tulossa
Schengen-maata eikä euromaata, ja Schengen-jäsenyys
on teoreettisestikin mahdollinen aikaisintaan vuonna 2015. Siitä tehdään neuvostotasolla
erillinen päätös, ja niin kuin tiedämme,
Suomessa tämä tapahtuu vain eduskunnan myötävaikutuksella.
Elisabeth Nauclér /r:
Herr talman! Behandlingen av Kroatiens anslutning har gått
snabbt i riksdagen. Det skulle tyda på att det här
varit en enkel fråga och det sägs i utrikesutskottets
betänkande att Kroatien är ett litet land med
en liten befolkning, alltså utan större ekonomisk
betydelse för EU. Finlands bidrag beräknas 2013
bli 5 miljoner euro. Finns det då någon anledning
att fästa större vikt vid det här ärendet?
Under den korta tid ärendet varit till behandling
i riksdagen har vi fått besök av en delegation parlamentariker
från Sabor, Kroatiens parlament, ledd av den mångårige
ordföranden för Srpski demokratski forum och ledaren
för de rurala serberna som under hela kriget sökte
en fredlig lösning på konflikten. Milorad Pupovac,
företrädaren för det folk som i den jugoslaviska
delrepubliken Kroatien utgjorde ett av de två konstituerande
folken, serber och kroater, men som i dag förpassats till
att vara en minoritet. Nästa besök vi fick var
utrikesminister Vesna Pusic som personligen ville komma hit för
att träffa oss och nästa vecka kommer Kroatiens
talman hit. Av detta kan man naturligtvis dra slutsatsen att riksdagens
godkännande är mycket, mycket viktigt för
den unga staten.
Kroatien har utsatts för en hårdare granskning än
andra nya medlemsländer som vi just hört. De särskilda
skyddsklausulerna syftar till att åtgärda tillkortakommanden
före Kroatiens anslutning, men dessutom kan åtgärder
vidtas upp till tre år efter anslutningen, och naturligtvis
kan även efter det åtgärder vidtas, men
då enligt vanligt förfarande vid EU-domstolen.
Varför då denna uppmärksamhet och
denna kontroll om landet är så litet och oviktigt?
Svaret är att landet inte är oviktigt. Det är
det första landet där kriget på Balkan
fördes, med stora förluster av människoliv,
hus som brändes, tusentals människor som fick
lämna sina hem för att bli flyktingar och dö i
främmande land utan att någonsin få återse
sina hem. Men för andra är det inte för
sent, och genom inträdet får de hopp, hopp om
att kunde återvända, hopp om en framtid i trygghet,
om inte för dem själva så kanske för
nästa generation.
Kroatien är ett krigshärjat land med många öppna
sår, men det är också ett land där
de under kriget regimkritiska, och dit räknar jag just
de besökare vi haft, valt att nu på allt sätt
stå enade bakom anslutningen till EU. Det är viktigt
för alla. Det är viktigt för dem och
för oss. Alla de särskilda övervakningsmekanismerna är
nödvändiga därför att Kroatien är
ett ungt land utan erfarenhet av demokratiska processer.
Herr talman! Mycket uppmärksamhet har ICTY:s, International
Criminial Tribunal for the former Yugoslavia, frikännande
av de två tidigare dömda generalerna Gotovina
och Markac väckt och mycket kritik har hörts,
men det är inte Kroatiens ansvar att de dömdes
eller att de frikändes. Det är allas vår
internationella domstol och jag är inte beredd att kritisera
dem, men omvärldens reaktioner på den kroatiska
hyllningen av dessa generaler är mer än förståelig.
Det finns mycket kvar att göra här. Krigsförbrytarna
måste ställas till svars på hemmaplan.
Domstolsväsendet är kanske den största
utmaningen för de kroatiska myndigheterna och här
har Finland spelat och kan spela en stor roll genom twinningprojekt,
som man redan har haft.
Kroatien kommer inte, som vi hörde av utrikesministern,
med i Schengenområdet direkt och det behövs säkert
en övergångsperiod. Finland har erfarenhet av
att ha EU:s yttre gräns och det ställer stora
krav och det planeras ett twinningsamarbete även här.
Kroatien är ett land med gränser till flera grannländer
som de av tradition aldrig haft landgränser till och det
ställer alldeles särskilda krav.
Romernas rättigheter, den nya minoriten, serbernas
rättigheter, flyktingarnas möjligheter att kunna återvända,
rätten till egendom, rätten till medborgarskap,
kampen mot korruption, allt måste fortsätta. Privatiseringen
måste genomföras, men den måste
ske på ett ansvarsfullt sätt och det gäller
inte minst jordbrukssektorn. Nya tag tas för att bygga
upp ett trovärdigt kontrollsystem av skatteuppbörden.
Det är ett projekt som EU har all anledning att följa.
De kroatiska varven som byggt flera av de fartyg som trafikerar
i Östersjön måste arbeta på lika
villkor som andra varv inom EU. Det måste vara en rättvis
konkurrens och ingen snedvridning som bygger på statsstöd.
Myndigheterna verkar vara på god väg, men hur
går det med arbetsplatserna i de aktuella hamnstäderna
och därmed landets ekonomi?
Jag tänker inte komma med en uttömmande uppräkning
av ens de mest problematiska områdena, men man kan konstatera
att listan kan göras lång, och ansvaret är
stort hos den unga staten och hos EU om Kroatien ska kunna utgöra
ett exempel på en lyckad integration så att de
andra krigshärjade länderna på Balkan
ska kunna följa efter.
Herr talman! För att anslutningen ska bli verklighet
måste också Ålands lagting ge sitt godkännande.
Det nämnde jag inte i remissdebatten för det är
inte en sak för Finlands riksdag. Det är inte heller
en sak för Finlands riksdag att se till att Åland
får en plats i Europaparlamentet, men frågan är
nu aktuell på nytt genom Kroatiens inträde. Vid
den senaste utvidgningen eftersträvade statsminister Vanhanen
en av de extra platser man förhandlade om i slutskedet.
Sverige fick en av dessa platser men Finland blev utan, och det anser
jag berodde på att det strategiska arbetet kom i gång
för sent.
Redan då stod det klart att nästa möjlighet är vid
Kroatiens inträde, och naturligtvis förväntar sig Åland
att statsrådet driver denna fråga med kraft och
konsekvens. Åland är den enda jurisdiktion som
finns inom ett land med ett så kallad asymmetriskt system,
alltså inte ett federativt system, och kunnat stanna utanför
EU när moderlandet anslöt sig och som saknar representation
i EU-parlamentet. Det tog ungefär 20 år innan Åland
fick sin rättmätiga plats i Nordiska rådet.
Det börjar bli lika lång väntan inom
EU, så snart vill Åland se resultat, men som sagt
var, detta är inte en sak för Finlands riksdag
i dag i alla fall.
Efter att jag lyft fram alla dessa kritiska synpunkter vill
jag avsluta med att säga att det för mig som tillbringat
tre och ett halvt år i Kroatien när kriget var
som blodigast och grymmast är otroligt glädjande
att landet nu bedöms moget att ta steget in i EU, och jag
hoppas bara att EU snart kan dra samma slutsats vad gäller
de övriga länderna i forna Jugoslavien.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Det känns bra att få ta
ställning för fördraget om att ansluta
Kroatien till EU samma vecka som EU tagit emot Nobels fredspris.
Kriget och grymheterna i västra Balkan under 90-talet har
vi fortfarande i färskt minne. Kroatien är ett
litet europeiskt land som på grund av sitt geografiska
läge många gånger under historiens gång
kommit i kläm i politiska konflikter.
Kroatiens väg till EU har varit en betydelsefull politisk
process för landet i sig och i juni 2011 avslutades medlemskapsförhandlingarna. Kroaterna
ser fram emot att bli en del av EU:s inre marknad och förväntar
sig att välfärden kommer att förstärkas.
I EU-budgeten för 2013 har man räknat med att
Kroatien blir en nettomottagare av stöd.
EU:n arvoihin kuuluu muun muassa riippumaton oikeuslaitos, toimiva
julkinen hallinto, perusarvojen kunnioitus ja sananvapaus sekä korruption
ja järjestelmällisen rikollisuuden kitkeminen. Jokaiselta
EU-maalta edellytetään lainsäädäntöä,
jossa nämä arvot heijastuvat ja periaatteet toteutuvat
myös käytännössä. Valitettavasti
nykyisissä keskusteluissa taloudelliset ongelmat peittävät
aivan liian usein kaikki ne myönteiset asiat, jotka ovat
tapahtuneet Euroopassa kylmän sodan jälkeen.
Kroatien har ett konstruktivt samarbete med övriga
länder i västra Balkan. Många framsteg har
gjorts i västra Balkan också i svåra
frågor såsom krigsbrottsmål, gränstvister, återflyttning
av flyktingar och i bekämpandet av den organiserade brottsligheten.
Tyvärr återstår fortfarande en hel del
olösta problem mellan olika etniska grupper och också mellan
länderna i västra Balkan. Trots det är
det sannolikt att också de andra länderna i västra
Balkan kommer att följa Kroatiens exempel.
I kommissionens årliga rapport nämns Montenegro
och Makedonien i positiva ordalag. Albanien uppges ha gjort framsteg,
medan utvecklingen i Bosnien och Hercegovina varit en besvikelse.
Läget mellan Kosovo och Serbien är spänt och
därför har kommissionen inte varit villig att ge
en startdag för förhandlingar om medlemskap med
Serbien, medan Kosovo ännu ligger längre ifrån
ett medlemskap.
Det är viktigt att EU aktivt verkar för att
utvecklingen i västra Balkan fortsätter i en positiv och
fredlig riktning. Förhandlingsparterna konstaterade att
Kroatien kan bli medlem av EU 1.7.2013 förutsatt att alla
EU:s medlemsländer ratificerat avtalet före det.
Ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä viittaamme
joihinkin merkittäviin asioihin, jotka ovat osittain kesken
ja jotka on ratkaistava nopeasti ennen Kroatian liittymistä Euroopan
unioniin. Kroatialta edellytetään kymmentä konkreettista uudistustavoitetta
viimeisen seurantaraportin julkaisemiseen mennessä huhtikuussa
2013. Kyse on muun muassa oikeuslaitoksen tehokkuudesta, korruption
estämisestä, maahanmuuttostrategian toteuttamisesta
ja rajavalvonnan kehittämisestä. Ihmisoikeuksien
osalta valiokunta korostaa, että Kroatian tulee kiinnittää erityistä huomiota
ihmisoikeuksiin, vähemmistöjen suojeluun ja sotarikosasioiden
käsittelyyn. Kroatiassa on muun muassa romanivähemmistö ja
serbivähemmistö, joita tulee kohdella yhdenvertaisesti
muun väestön kanssa.
Utrikesutskottets majoritet stöder utvidgningen av
EU med Kroatien. Finlands inställning har varit att de
länder som uppfyller EU:s kriterier och förbinder
sig till de gemensamma värderingarna ska kunna bli en del
av unionen. Nu återstår alltså för
Kroatien att lösa de problem som fortfarande kvarstår
så att bordet är rent i juli 2013. Finland gör
därmed rätt i att ratificera avtalet och hälsar
Kroatien välkommen till Europeiska unionen.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kroatian pitäisi tulla jäseneksi
EU:hun heinäkuun alusta ensi vuonna, jos kaikki jäsenmaat ovat
ratifioineet siihen mennessä liittymissopimuksen. Marraskuun
lopussa 19 jäsenmaata oli ratifioinut.
Kun Kroatian liittymisneuvotteluja joulukuussa vuosi sitten
päätettiin, EU katsoi, että Kroatia täyttää EU-jäsenyyden
poliittiset kriteerit. Kroatian lainsäädännössä ja
viranomaiskäytännöissä oli kuitenkin
vielä puutteita. Kroatian liittymissopimus sisältää muiden
liittymisehtojen ohella kolme suojalauseketta: yleisen taloudellisen
suojalausekkeen, sisämarkkinasuojalausekkeen sekä vapauden,
turvallisuuden ja oikeuden aluetta koskevan suojalausekkeen. Komission lokakuussa
tänä vuonna julkistaman seurantaraportin mukaan
Kroatian tulee tosiaankin panna täytäntöön,
kuten edellinen puhujakin totesi, 10 konkreettista uudistustavoitetta
ennen viimeistä, ensi keväänä julkistettavaa
seurantaraporttia.
Me ulkoasiainvaliokunnassa painotimme juuri liittyen edellisiin
liittymisneuvotteluihin, niihin kokemuksiin, mihinkä ministerikin
aikaisemmin viittasi, että tämä liittymistä edeltävä ajanjakso
on erittäin merkittävä, jotta niitä puutteita,
mitä jäsenyysedellytyksissä vielä on,
pystytään korjaamaan. Siten tuo ensi kevään
seurantaraportti on erittäin tärkeä.
Kroatian tulee kiinnittää erityistä huomiota
vähemmistöjen suojelemiseen, sotarikosasioiden
käsittelyyn, rankaisemattomuuden torjuntaan ja sotarikostapausten
käsittelyyn, joista täällä on
jo puhuttu, ja yleensäkin ihmisoikeuksien kunnioittamiseen.
Me olemme tosiaan painottaneet Suomessa erityisesti myös noitten
vähemmistöjen, erityisesti romanien ja serbivähemmistön,
aseman parantamista. Kuulimme valiokunnassa, että kansallinen
romanistrategia valmistuu meidän tietomme mukaan tämän
vuoden loppuun mennessä, mutta halusimme korostaa sitä,
että se pitää myös tehokkaasti
toimeenpanna. Toimeenpanossa on monesti ongelmia, vaikka itse lait
tai asetukset tai strategiat olisivatkin olemassa.
On myös välttämätöntä,
että Kroatia panee kevään 2013 kuluessa
täytäntöön jo aikaisemmin sovitut
uudistustavoitteet liittyen tosiaan oikeuslaitoksen itsenäisyyteen
ja riippumattomuuteen, oikeuslaitoksen tehokkuuteen ja näihin
sotarikosasioihin ja lisäksi pakolaisten paluuseen
ja korruption estämiseen. Eli on osoitettava todellisia
tuloksia kevääseen mennessä, ja tuota
uudistusten monitorointia on jatkettava ihan tuonne liittymiseen
asti. Tähän ulkoasiainvaliokunta tosiaan tekikin
lausuman, että me edellytämme, että valtioneuvoston
on seurattava aktiivisesti loppuun asti tätä liittymisprosessia
ja tiedotettava myös eduskunnalle asiasta säännöllisesti
ihan sinne viime metreille asti, jotta voidaan vielä varmistua
maan valmiudesta liittyä unioniin. Eli Kroatian siis voidaan
katsoa täyttävän jäsenyyden
minimivaatimukset.
Arvoisa puhemies! Onko taas liian aikaisin luvattu jollekin
maalle jäsenyys, jäsenyysperspektiivi, otettu
jäsenehdokkaaksi? Tätä meistä varmaan
aika moni Bulgarian ja Romanian liittymisen jälkeen mietti,
kun tämä Kroatian liittymissopimus tähän
taloon tuli. Kun itse kysyin noista suojalausekkeista, voivatko
ne estää Kroatian liittymistä, jos siellä on
ongelmia, niin niitten asioiden alla nämä suojalausekkeet
eivät voi estää liittymistä.
No, sitten kun kyselimme tuosta rajaturvallisuudesta, niin on
todettu, että Kroatia pystyy turvaamaan omien rajojensa
koskemattomuuden. Mutta kuten ministerikin totesi, Schengen-kriteerit
eivät nyt täyty, ja siihen he tulevat tarvitsemaan
kovasti rahaa, että nuo valmiudet olisivat rajavalvonnan
osalta. Esimerkiksi Romania laittoi siihen noin 0,5 miljardia euroa,
eikä sekään riittänyt. Siis
Kroatia ei vielä täytä noita rajavalvonnan
liittymisehtoja, eli se Schengen-liittyminen aikaisintaan vuonna
2015 on ilmeisesti jonkinlainen tavoite Kroatiassa, mutta siellä on
tavaroitten, elintarvikkeiden osalta ongelmia, rakennuksia puuttuu,
merivalvonnassa, koulutuksessa on puutteita, viisumipolitiikassa
on puutteita jne. Mutta kuten ministerikin totesi, euroon liittymisestä he
eivät vielä edes puhu, vaikkakin jotkut luvut
heillä ovat ihan kohtuullisia, eli julkinen velka on 53
prosenttia bkt:stä, budjettivaje noin 5 prosenttia, mutta
huoltosuhde on sielläkin heikentynyt, ihan niin kuin muissakin,
useimmissa, EU-maissa.
No, mitä sitten korruptiosta? Tehtävää siellä riittää intressiristiriitojen
osalta, poliitikot kontra liike-elämä, ja myös
valtionyhtiöiden osalta. Oikeuslaitoksen ja syyttäjänviraston
puolella on resurssipulaa, mutta asiantuntijoiden, ainakin eräitten,
mukaan asenne on kuitenkin muuttunut korruptioon liittyen, mikä on
positiivista.
Maataloudesta. Siellä on edelleen miinoitettua maata
ja metsää, mutta se on tällä hetkellä vielä kohtuullisen
pieni tuottaja. Suomen nettomaksuasema nousisi, kuten täällä on
sanottu, ensi vuonna eli puolen vuoden osalta 5 miljoonaa euroa
per vuosi, ja tietenkin sitten rahoituskehyksiin liittyen, cap-reformiin
liittyen, minkälaisia muutoksia mahdollisesti sinne tulee
liittymissopimuksessakin sovittuihin järjestelyihin liittyen,
ne kaikki vaikuttavat sitten myös Suomen nettomaksuasemaan
tulevina vuosina.
Jos ministeri olisi vielä ollut paikalla, niin olisin
häneltä kyllä kysynyt sellaista pientä asiaa, josta
valiokuntaa ei informoitu ja jota ei millään tavalla
nostettu keskusteluun. Tuskin se nyt olisi kenenkään
kantoihin mitään vaikuttanut, mutta viime viikonloppuna
käytiin lehdistössä keskustelua siitä,
tuleeko Suomi menettämään yhden europarlamentaarikkopaikan
Kroatian liittyessä Euroopan unionin jäseneksi.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! On todellakin niin kuin täällä on
jo eräistä suista todettu, muun muassa ministerin
suusta, että Euroopan unioni on ansainnut rauhanpalkintonsa. Missään
muussa paikassa Euroopassa ei tämä asia ole niin
tärkeää mainita kuin tässä yhteydessä,
jossa puhutaan entisen Jugoslavian perinnöstä ja
siellä nyt olevien valtioitten mahdollisuuksista tulla
Euroopan unionin jäseniksi.
Todennäköisesti Euroopan unionin jäsenyydet
ovat ainoa väylä saada tämä kiehuva
kattila, entinen Jugoslavian alue, rauhoitetuksi. Siellä on monia
valtioita vielä, jotka odottavat Kroatian jälkeen
pääsyä sisään. Sen
vuoksi on äärettömän tärkeätä,
että saadaan pää auki ja annetaan esimerkki
muille. Mutta samalla on korostettava sitä, että tämän
täytyy nyt kerta kaikkiaan onnistua.
En lähde mainitsemaan nyt valtioitten nimiä, mutta
me olimme liian hyväuskoisia eräitten valtioitten
osalta. Ja vain poliittisista syistä, jotta se näyttäisi
kauniilta, otimme niitä jäseniksi raakileina.
Nyt olemme jälkeenpäin huomanneet, että ne
tulevat maksamaan rahaa ja ne eivät ole täyttäneet
kriteereitä. Sen vuoksi on nyt äärettömän tärkeätä — kun
Kroatialla on tästä eteenpäin puoli vuotta
aikaa täyttää kriteerit ja toteuttaa
niitä ohjelmia, jotka sille on annettu — että tässä todella
tapahtuu asioita tämän puolen vuoden aikana. Me
tiedämme kaikki, että jos tämä puoli vuotta
missataan, siis ennen jäsenyyttä, ja mennään
tänne jäsenyyden jälkeiseen aikaan, niin
se merkitsee sitä, että sen jälkeen aletaan
katsoa läpi sormien, jos tavoitteita ei saavuteta. Sanotaan, että no,
kyllä me voimme antaa teille vähän vielä lisää aikaa
ja vähän lisää rahaakin. Tämä tilanne on
edessä ehdottomasti, jos ei olla riittävän
päättäväisiä nyt ennen
tätä jäsenyyden toteutumista.
Tässä on oikeastaan sanottu pelkistetysti
se koko asia, mistä nyt on kysymys, ja osoittaa suurta
luottamusta Euroopan unionin taholta, että nyt Kroatia
hyväksytään jäseneksi.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä on hyvä jatkaa.
Olen sitä mieltä, että Kroatia
vain vaivoin täyttää jäsenyyden
minimivaatimukset tällä hetkellä ja Kroatialla
on vielä pitkä tie edessään
ja sen pitää aika nopeasti ryhtyä muuttamaan
asioita, jotka ovat puutteellisia. Kroatian pitäisi paljon
enemmän kiinnittää huomiota muun muassa
ihmisoikeuksien kunnioittamiseen, vähemmistöjen
suojeluun ja sotarikosasioitten käsittelyyn.
Nostan nyt esille tämän romanikysymyksen tässä lyhyessä puheenvuorossa.
Minusta EU ei saa tehdä nyt sitä virhettä,
minkä se selvästi on tehnyt Bulgarian ja Romanian
osalta nimenomaan romanikysymyksen kohdalla. Me olemme painottaneet
liittymisneuvotteluissa nimenomaan vähemmistöjen
ja romanien, serbivähemmistön aseman parantamista.
Kroatiassa on kansalaisuudettomia, heitä arvioidaan
olevan tällä hetkellä jopa 1 000—2 000, ja
Kroatian hallitus sanoo pyrkivänsä integroimaan
romanivähemmistön paremmin yhteiskuntaan. Valiokunnan
saaman tiedon mukaan heidän romanistrategiansa valmistuu
vuoden 2012 loppuun mennessä, mutta pelkkä strategia
ei asiaa kyllä paranna. Nyt pitäisi todella, todella,
todella EU:n pitää huoli siitä, että romaniväestön
ja vähemmistöjen asemaa nimenomaan määrätietoisesti
parannetaan ja tuo strategia viedään käytäntöön
ja tehostetaan jatkotyötä erityisesti koulutuksen,
työllistymisen ja terveydenhoidon asioissa, kuten täällä on
jo moneen kertaan tullut esillekin.
Totta kai sitten nämä viisumiasioitten yhdenmukaistamiset
ja monta muuta asiaa ovat vielä auki, mutta pidän
erityisen tärkeänä nyt tätä romanikysymystä.
Me emme halua Suomeen lisää romanikerjäläisiä,
lähtömaissa pitää laittaa asiat kuntoon.
Tässä me voimme nyt olla kerta kaikkiaan sellaisia,
että me vaadimme Kroatialta toimia, vaikka romanikysymys
ei olekaan siellä niin iso kuin näissä mainitsemissani
Bulgariassa ja Romaniassa.
Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Kroatiasta tullee kaikella todennäköisyydellä Euroopan
unionin jäsen lähitulevaisuudessa.
Ulkoasiainvaliokunta kuuli asian käsittelyn yhteydessä normaaliin
tapaan useita asiantuntijoita. Kokonaisuudesta voinee vetää sen
johtopäätöksen, että Kroatia
on EU-kriteerein tarkasteltuna kohtuullisessa liittymiskunnossa,
kenties paremmassa kuin jokin tai jotkin edes nykyisistä jäsenmaista.
Toisaalta esimerkiksi Transparency Internationalin korruptiovertailussa
Kroatialla on toki vielä parannettavaa, mutta se sijoittuu edelleen
korkeammalle kuin esimerkiksi Kreikka ja Italia.
Ulkoasiainvaliokunta onkin tuossa mietinnössään
painottanut mielestäni onnistuneesti niitä asioita,
joissa EU:n alueella on ollut joissakin tapauksissa vaikeuksia.
Näitä ovat juuri korruption kitkeminen, vähemmistöjen
kunnioittaminen, oikeusvaltiokysymykset ja yhtenä tärkeänä yksityiskohtana
telakkateollisuus, joka rakenneuudistuksen myötä toivottavasti
saatetaan kilpailuasetelmissa mahdollisimman nopeasti samojen sääntöjen
piiriin kuin muut EU-maat.
Eli siis on jotain hyvää, mutta jotain huonoakin.
Kroatian jäsenyyden myötä Suomen maksuosuus
jälleen kasvaa. Täällä on puhuttu
5 miljoonasta eurosta, että se ei ole hirvittävän
suuri summa, mutta kyllähän se aika suuri summa
on, kun ei edes sen vertaa löytynyt ulkoasiainministeriölle
budjetista rahaa.
Toisaalta myös mitä tulee tuohon, mitä edustaja
Komi mainitsi näistä arvioista siitä,
että Suomi voi menettää jälleen
yhden meppipaikan, niin kyllä, jos näin Kroatian
jäsenyyden myötä käy, pienen
Suomen pieni vaikutusvalta kutistuu aika minimaaliseksi.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Euroopan unionissa on puutteensa, mutta se
on myös kiistatta edistänyt rauhaa, sovintoa ja
ihmisoikeuksia Euroopassa. Tähän kokonaisuuteen
on hyvä saada mukaan maita, jotka aidosti kykenevät
tulemaan mukaan tasavertaiseen jäsenyyteen unionissa. Tärkeää onkin
nyt, että kaikkia uusia hakijoita hyväksyttäessä ollaan
huolellisia ja aiemmista kokemuksista viisastuneina todella varmistetaan,
että vaaditut uudistustavoitteet tulevat täytetyiksi.
Kroatian kohdalla on kyse kymmenen kohdan ohjelmasta ennen keväällä 2013 tapahtuvaa
viimeistä seurantaa.
EU:ssa on jo mukana maita, joilla on muun muassa jatkuvia ongelmia
vähemmistöjensä kohtelussa. Heijastusvaikutukset
näkyvät ympäri Eurooppaa, myös
täällä Suomessa. Hämmentävää on,
ettei EU:lla tunnu olevan keinoja tai halua puuttua jo hyväksyttyjen
jäsenmaiden toimintaan vaikkapa juuri vähemmistöjen
kohtelussa. On siis ehdottomasti toimittava ennalta.
Myös Kroatialla on vähemmistökysymyksissä tehtävää.
Maassa on jopa 1 000—2 000 ihmistä vailla
kansalaisuutta sekä oma romani- ja serbivähemmistönsä.
Tehtävää on myös vaikkapa sotarikosasioiden
käsittelyssä ja korruption kitkemisessä.
Välttämätöntä onkin,
että asetetut tavoitteet aidosti saavutetaan ennen liittymistä unioniin.
Tehokas seuranta ja keskustelu Kroatian kanssa ovat tässä tärkeitä.
Rajaturvallisuuteen liittyvät asiat ovat saadun tiedon
mukaan hyvin saatavissa kuntoon liittymiseen mennessä,
ja kuten ministerikin mainitsi, tärkeää on
tässä huomioida, että liittyminen unioniin
ei tarkoita liittymistä Schengen-alueeseen. Mietinnössä on
mukana myös seurantavaatimus valtioneuvostolle seurata
Kroatian liittymisprosessia aktiivisesti ja tiedottaa asioista eduskunnalle
säännöllisesti, jotta varmistetaan maan
valmiudet liittyä unioniin.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Oslossa tämän viikon maanantaina
Nobelilla palkittu Euroopan rauhanprojekti ottaa tänään
tässä salissa pienen mutta merkittävän
askelen eteenpäin. Käsittelemme ulkoasiainvaliokunnan
mietintöä hallituksen esityksestä Kroatian liittymisestä EU:n
jäseneksi. Kroatian tie unionin jäseneksi on ollut
pitkä, ja vieläkin on monissa asioissa parantamisen
varaa. Ulkoasiainvaliokunta nostaa lausunnossaan hyvin esille ne
tärkeimmät: Oikeusvaltiokehitystä ja
erityisesti vähemmistöjen asemaa tulee Kroatiassa
edelleen vahvistaa. Kansalaisuutta vailla olevien henkilöiden
asema tulee ehdottomasti ratkaista. Korruption vastaiset uudistukset
tulee toteuttaa täysimääräisesti.
Toisaalta Kroatia ansaitsee tänään
myös tunnustusta jo tehdystä matkasta. 1990-luvun
verinen Jugoslavian sisällissota on meillä kaikilla hyvin
vielä muistissa. Kroatian EU-jäsenyyden myötä voidaan
jälleen lieventää alueella edelleen vallitsevia
jännitteitä.
Arvoisa puhemies! Kroatian EU-jäsenyyden edistämisellä on
tässäkin talossa ollut pitkät perinteet.
Hankkeen takana voi katsoa olleen koko 2000-luvun ajan lähes
kaikkien eduskuntapuolueiden. Poikkeuksen tekevät perussuomalaiset, jotka
ehdottavat valiokunnan lausuntoon tekemässään
vastalauseessa Kroatian EU-jäsenyyden kaatamista. Perusteluiksi
perussuomalaiset nostavat samaan aikaan Euroopan nykyisen talouskriisin,
aiemmissa laajentumisissa tehdyt kiistattomat virheet ja Kroatian
korruption. Tärkein argumentti on kuitenkin ilmeisesti
se, että Kroatian jäsenyyden myötä Suomen
nettomaksuosuus EU:n budjettiin kasvaa. Hallituksen arvion mukaan
2013 lisälasku meille olisi noin 5 miljoonaa euroa. Tämä on
toki iso summa rahaa, mutta mikä on Kroatian EU-jäsenyyden
myötä avautuvien taloudellisten mahdollisuuksien
hintalappu — Balkanin vakauden hintalapusta nyt puhumattakaan?
Tällä hetkellä Suomen ja Kroatian
taloudellisia ja kaupallisia suhteita voi perustellusti sanoa vaatimattomiksi,
mutta niissä on kuitenkin merkittävää potentiaalia.
Kroatian EU:hun liittymisen myötä suomalaisyritysten
on mahdollista päästä mukaan energia-
ja infrastruktuuri-hankkeisiin, joita unioni, Euroopan investointipankki ja
Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki lähivuosina
rahoittavat. Myös vuosikymmenten ajan tehty tiivis Twinning-yhteistyö on
mahdollista muuttaa tulevaisuudessa molempia maita tyydyttäväksi
taloudelliseksi yhteistyöksi.
Arvoisa puhemies! Näillä mietteillä tuen
asian nopeaa käsittelyä tässä talossa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitos ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajalle
esittelystä ja ulkoasianvaliokunnalle mietinnöstä! Myös
hallintovaliokunta on antanut lausunnon koskien tätä Kroatian
liittymistä ja on kiinnittänyt hallinnonalansa
mukaisesti huomiota Kroatian toimiin maahanmuuton, viisumipolitiikan,
rajaturvallisuuden, järjestäytyneen rikollisuuden, ihmiskaupan
ja terrorismin torjunnan osalta, joissa Kroatian tulee saada jäsenyysvaatimukset
päätökseen kohtalaisen pian liittymiseen
mennessä, ja nämä muodostavat sitten
Euroopan unionissa vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alan, jossa unionilla
onkin suuri vastuu näitten toimien valvonnassa ja toteuttamisessa,
varsinkin kun täällä on jo mainittu nämä huonot
esimerkit, Bulgaria ja Romania ennen kaikkea, jotka ovat päässeet liian
kevein perustein tai puutteellisen valvonnan ja kriteereitten vuoksi
Euroopan unioniin. On myös perusteltua, ettei Kroatia tule
automaattisesti osaksi Schengenin aluetta.
Hallintovaliokunta on kiinnittänyt huomiota siihen,
mitä edustaja Gestrin otti esille, elikkä taloustilanteeseen
Euroopan unionin alueella myös Kroatiassa, koska sekin
on mielestäni seikka, joka vaikuttaa hyvin paljolti muun
muassa sisäiseen turvallisuuteen, rajavalvontaan, ylipäätään näitten
asioitten resursointiin.
Euroopan neuvosto on osaltaan mukana edistämässä ihmisoikeuksien
ja oikeusvaltioperiaatteen toteutumista, ja on tärkeää,
että tämä parlamentaarinen toimielin
valvoo, koska se on portti monille Euroopan unioniin pyrkiville
maille, ja minun tietoni mukaan Balkanin maitten ongelma ei niinkään
ole enää sotilaallinen, vaan nimenomaan laaja
korruptio ja myöskin niissä maissa, jotka ovat
tällä kynnyksellä koputtelemassa. Eli
ei pelkästään Euroopan unioni ole ollut
rauhanprosessissa mukana, vaan Euroopan neuvosto.
Balkanin rauhan hintalapusta en käy edustaja Wallinheimon
kanssa kiistelemään, mutta mielestäni
olisi täysin perusteltua esitellä niitä laskelmia,
mitä Kroatian liittyminen tulee vaikuttamaan Suomen kauppataseeseen
ja ylipäätään siihen, onko mahdotonta
käydä kauppaa ilman Euroopan unionia.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä tuli ilmi,
Kroatia ei ole täyttänyt niitä ehtoja,
mitä sille on asetettu, ja todennäköisesti
ei tule täyttämäänkään.
Siellä käy samalla tavalla kuin näille,
mitä edellä mainittiin, Mattilakin sanoi, Romania,
Bulgaria ja Kreikka, elikkä sieltä saadaan nyt
10 miljoonan euron lasku pelkästään Kroatiasta,
ja kyllä kait se jotenkin meille selitetään
sitten, kun se lisälaskukin tulee sieltä, niin
kuin Kreikastakin tuli. Alkuunhan sen piti olla hyvä bisnes
ja kaikella tavalla hyvä paikka, mutta nyt ollaan vain
nettomaksajia sinnekin suuntaan.
Mitä hyvää sieltä vielä tulee
meille tänne rajojen sisäpuolelle? Todennäköisesti
tuolla torien kulmilla on lisää näitä kerjäläisiä ja
tyyppejä, joita ei kukaan oikein tänne halua.
Jos nyt halutaan heidänkin taloutensa vakauttaa, niin annetaan heille
vaikka 10 miljoonaa euroa ja katsotaan, miten alkaa bisnes pyöriä.
Elikkä siinä minä en nyt näe
oikein mitään hyvää.
Sitten vielä se yksi euroedustaja lähtee.
Sehän ihan varmasti lähtee siitä, koska
se väkiluku on siellä yhtä suuri kuin
Suomessa. Me menetämme yhden paikan. Näin siinä tulee
käymään.
Yleiskeskustelu päättyi.