13) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi väliaikaisesta
pankkiverosta sekä laeiksi elinkeinotulon verottamisesta
annetun lain 16 §:n ja verotustietojen julkisuudesta
ja salassapidosta annetun lain 18 ja 20 §:n muuttamisesta
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Pitkään matalana säilynyt
korkotaso ja kohtuulliset korkomarginaalit ovat jo kaventaneet pankkien
tuloksellista toimintaa. Euroopan finanssikriisistä johtuen
pankeille on tulossa lisäksi uutta sääntelyä ja
erilaisia lisämaksuja. Myös pankkien varainhankinta
on kallistunut. Nämä aiheuttavat nousupaineita
pankkien asiakkailta perimiin maksuihin ja korkomarginaaleihin jo
ilman esillä olevaa lakiesitystä. Jokainen pankeille
tuleva uusi kustannustekijä heikentää myös
pankkien mahdollisuutta säilyttää pankkisektorin
olemassa olevia työpaikkoja. Pankkivero tuleekin näin ollen
lisäämään pankeissa työskentelevien
epävarmuutta oman työpaikkansa tulevaisuudesta.
Suomen talous on taantumassa. Vienti ei vedä kunnolla,
joten vaihtotase on alijäämäinen. Kotimainen
teollisuuden investointitaso on alhainen, ja niin ikään
merkittävien ulkomaisten uusinvestointien saaminen Suomeen
on ollut haastavaa. Pankkiveron seurauksena pankkiluotot kallistuvat.
Tämä heikentää entisestään
investointeja ja sitä kautta talouden kasvua sekä verokertymiä. Pankkivero
tulee heikentämään Suomen kilpailukykyä.
Koska unionitasolla ei ole päästy ratkaisuun vakausrahastosta
eikä kriisinhallintadirektiivistä, hallitus ei
tarkkaan osoita, mihin se pankkiveron tuoton tulee käyttämään.
Hallituksen esittämässä muodossa pankkivero
on ikään kuin korotonta pakkolainaa pankeilta,
ja se ainakin väliaikaisesti tultaneen kohdentamaan valtion
yleisen budjettivajeen tilkitsemiseen.
Suomen pankeille on tulossa euroalueen muutoksista johtuvia
lisärasitteita montaa eri tietä. Tiedossa ovat
ainakin Basel III, kriisinhallintarahasto sekä pankkiunioniin
liittyvät valvonta- ja muut hankkeet. Myös mahdollisuus
transaktioveron myöhemmälle käyttöön
ottamiselle on yhä olemassa, vaikka hallitus ei tässä vaiheessa
lähtenytkään mukaan tämän
veron edistämiseen. Olen tulkinnut niin, että EU:n
komissio on järjettömine transaktioveroesityksineen
Lontoon Cityn asiamiehenä.
Jos pankkivero kaikesta huolimatta otetaan käyttöön,
sen tulisi olla vakausmaksutyyppinen ja verotuotot pitäisi
rahastoida erilliseen vakausrahastoon. Pankkiveron tulisi lisäksi
olla verotuksessa vähennyskelpoinen pankeille.
Keskustan eduskuntaryhmä ei pidä perusteltuna
hallituksen esityksen kaltaisen väliaikaisen pankkiveron
käyttöönottoa ja tulee esittämään
lakiesityksen toisen käsittelyn yhteydessä käytävässä keskustelussa,
että laki väliaikaisesta pankkiverosta hylätään
ja näin ollen koko tämä hallituksen esitys
167/2012 vp hylätään.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Itse olen osallistunut tähän
pankkiveroa koskevan hallituksen esityksen käsittelyyn
talousvaliokunnan puitteissa, ja täytyy todeta, että koko
talousvaliokunta omassa lausunnossaan on ottanut hyvinkin asiallisen
ja analysoivan otteen tähän pankkiveroon. Tämän
lausunnon loppupuolella on se, että lausuntonaan talousvaliokunta
esittää, että valtiovarainvaliokunta
ottaa edellä mainitut huomioon, eikä sitten tätä siinä vaiheessa
prosessia halunnut pysäyttää. Lausunto
sinällänsä sisältää melkein
kaikki ne olennaisimmat asiat, joita tähän pankkiveroon
liittyy. Perussuomalaiset jättivät nimenomaan
tämän loppukaneetin takia eriävän
mielipiteen ja tulevat sitten toisessa käsittelyssä esittämään
myöskin tämän pankkiveron hylkäystä.
Perussuomalaiset kannattavat pankkiveroa. Meidän mielestämme
on pankkien asia hoitaa kriisirahasto niin, että tämmöisessä kriisitilanteessa
maksut eivät valu veronmaksajille. Mutta perussuomalaiset
eivät voi kannattaa sitä Suomessa nykyisessä taloudellisessa
tilanteessa eivätkä hallituksen esittämässä muodossa.
On syytä ottaa huomioon, että EU-tasolla valmistellaan parhaillaan
niin sanottua kriisinratkaisudirektiiviä, jossa otetaan
todennäköisesti kantaa myös siihen, miten
niin sanottu kriisinratkaisurahasto rakennetaan tai millä tavalla
siihen varoja sitten kerrytetään. Näin
ollen pidämme vaihtoehtona palata asiaan sen jälkeen,
kun tiedämme tarkasti tämän direktiivin
sisällön. Ja jos ajallisesti sitä nyt
pohditaan tässä, niin komissio on ilmoittanut,
että tämmöisen pitäisi olla
valmis vuoden 2015 alussa. Käytännössä se
tarkoittaa, että jos se on valmiina silloin, niin hyvin
nopeasti tämäkin asia on sitten meillä käsittelyssä täällä eduskunnassa.
Ja tätäkin vasten tämmöinen
väliaikainen — no, tässä tapauksessa
ei voi rahastosta puhua, koska tämähän
on aiottu laittaa siirtomäärärahana budjettiin,
mutta kuitenkin tämmöinen pankkivero, väliaikainenkin — tässä taloudellisessa tilanteessa
ja nimenomaan Suomessa, kun Suomessa pankkijärjestelmä on
suhteellisen hyvässä kunnossa, ei ole meidän
näkemyksemme mukaan tarpeellinen.
Tähän väliaikaiseen pankkiveroon
nyt sisältyy monia puutteita, ja haluaisin tuoda yhden muun
muassa esille: Veron perusteena käytetty riskipainotteisten
erien määrä tarkoittaa käytännössä sitä,
että pankit tulevat veron seurauksena vähentämään
riskipitoisten lainojen antoa. Pankkien lainasalkkujen riskipitoisimmat
lainat ovat pääasiassa nimenomaan yrityslainoja,
ja pankkiveron takia pankit joutuvat vähentämään
yrityslainoituksen antoa, tai sillä ne pystyvät
ainakin kontrolloimaan tätä veron määrää,
ja tämä tulee supistamaan yrityslainoitusta. Tämä on
olennainen asia tällä hetkellä, kun pk-yritykset
eivät sen palautteen mukaan, mitä minäkin
saan, pysty tällä hetkellä välttämättä rahoittamaan
edes valmiita kauppoja. Jos tätä antolainausta
yrityksille vielä tällaisella pankkiverolla kiristetään,
niin ainakaan se ei sovi tähän taloudelliseen
hetkeen, kun me haemme kaikkia niitä kasvun tekijöitä.
Luonnollisesti loppupelissä tällaisen pankkiveron maksaa
aina pankin asiakas, ja tässä tapauksessa tämä tulee
myöskin sitten yritysrahoituksen hintaa nostamaan, mikä toisaalta
sitten on taas sellainen asia, että missään
tapauksessa se ei ainakaan edistä sitä kasvua,
jota tänä päivänä pitäisi tehdä.
Perussuomalaiset haluavat myös kiinnittää huomiota
siihen, että lakiesitys on laadittu erittäin nopealla
aikataululla. Tämä on johtanut siihen, että lain
taloudellisten vaikutusten perusteella perusteellista arviointia
ei ole käytännössä tehty. Myös
kansainvälinen vertailu on lakiesityksessä suppea,
mikä on erittäin ongelmallista, kun ottaa huomioon
rahoitusmarkkinoitten nimenomaan kansainvälisen luonteen.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee ajatukseen siitä,
että pankkisektorin myös Suomessa on varauduttava
kantamaan vastuunsa siitä, jos tuolla sektorilla tapahtuu
suuria ongelmia, hämminkejä, sellaisia taloudellisia
menetyksiä, joista joku sitten kuitenkin kärsii,
niin pankkisektorin on itse kyettävä löytämään
mekanismit, joilla varaudutaan tuontapaisten sotkujen järjelliseen
hoitoon.
Tältä pohjalta, kun tämän
sanoo, yhtäkkiä voisi ajatella, että hallituksen
esitys tällaiseksi pankkiveroksihan voisi nyt sitten olla
yksi käypäinen ratkaisu. Mutta ei nyt aivan näin,
eikä tässä muodossa kuitenkaan. Pari
kolme erityistä perustelua sille, miksi ei näin.
Ensinnäkin, niillä toimilla, mitä nyt
on vireillä, toden totta, jos ne kaikki toteutetaan — epäselvää on,
kuinka moni niistä toteutuu — aiheutettaisiin
kyllä Suomessakin pankeille sellaisia lisärasitteita,
että monen pankin kohdalla saattaisi ihan oikein käydäkin
juuri niin kuin pelätään, että nuo
pankit joutuisivat sellaisiin vaikeuksiin, että niitten
vaikeuksien hoidosta sitten ihan oikein seuraisi monenlaisia ongelmia
pankkien asiakkaille, pankkien omistajillekin ja koko Suomen rahoitusjärjestelmälle.
Täällä äsken jo edustaja
Kiviranta totesikin niitä hankkeita, jotka ovat tällä hetkellä vireillä, paininpuissa
niin sanotusti, ja joiden, jos ne kaikki toteutuvat seuraavan vuoden
kahden aikaan, lisärasite pankkisektorille olisi kyllä Suomessa aika
suuri.
Kriisien selviytymisratkaisut, pankkien kriisirahastot, talletussuojajärjestelmän
täydentäminen niiltä osin kuin se ei
ole vielä ihan meilläkään kaikin
osin kunnossa, osallistuminen transaktioveroon, mikäli
sellainen eurooppalainen tulee — en ole ymmärtänyt,
että Suomi siitä irtautuisi, se ei ole lähtenyt
vain nyt siihen valmisteluun mukaan, mutta jos se toteutuu — olen ymmärtänyt,
että hallituksen sisällä on valmiutta mennä tähän
kaikkeen mukaan.
Myöskin Basel III:sta, mikäli sekin tässä toteutetaan — jotain
epäilyjä sen suhteen on, mutta kai se toteutuu
kuitenkin — pankkien taseille ja vakavaraisuussäädöksille
aiheutuu merkittäviä lisävaatimuksia.
Ja näiden kaikkien päälle kun vielä lätkäistään
sitten tämä pankkivero — 170 miljoonaa
pois pankeilta ja vain niiltä pankeilta, jotka ovat joko
suomalaisia pankkeja tai tänne yhtiöinä etabloituneita,
ulkomailta omistettuja pankkeja, näitähän
ja vain näitä tämä pankkivero
koskee — näiden kaikkien toimien yhteissumma ja
saldo on kyllä se, että monen pankin taseille
ja selviytymiselle tulee tästä merkittäviä lisärasitteita.
Ei niin, että ne pankit todellakaan tässä vaiheessa
mihinkään suuriin vaikeuksiin ajautuisivat, mutta
niin, mistä nyt on jo merkkejä, että yhä useampi
pankki saneeraa väkeä nyt jo valmiiksi ulos näitten
pelkojen edessä. Me olemme nähneet ja kuulleet
uutisia tästä. Jos kaikki nämä toteutuvat,
tuo ulos heittämisen määrä kasvaa
taatusti siitä, mitä se tällä hetkellä on.
Mutta asiaa pitää toki tarkastella muidenkin kuin
pankkien kannalta: niiden omistajien, niihin sijoittaneiden ja niitten
asiakkaitten kannalta. Asiakkaita viime kädessä ovat
siis luotonottajat, esimerkiksi yritykset, elinkeinoelämä ja
sitä kautta koko Suomen talous ja Suomen talouden selviytyminen
niistä haasteista, joiden edessä ollaan. Jo tällä hetkellä,
niin kuin täällä on tänäänkin
tainnut jo kertaalleen tulla sanotuksi, Suomeen investoinnit ovat
ihan liian matalalla tasolla.
Rahan saanti erityisesti pk-sektorilla, tietyillä toimialoilla
erityisesti, on erityisen vaikeaa jo tälläkin
hetkellä. Näin sanovat sekä asiakkaat, siis
nämä pienet yritykset, niitten edusyhteisöt, -järjestöt,
mutta myöskin yksityiset yritykset, kun niiltä kysyy,
monesti tämän saman sanovat. Ja samaa sanoo myöskin
Finnvera, joka on näitten pk-yritysten keskeinen yhteistyökumppani kaikkien
tuntemalla ja tietämällä tavalla.
Jos nämä toimet kaikki toteutetaan, vaikka vain
tämä pankkiverokin, niin kyllä tämä näkyy siinä rahan
hinnassa ja sitä kautta sen investointihalukkuuden ei ainakaan
entisestään rohkaisuna vaan pikemminkin sen alas
dumppaamisena, ilman muuta kaikessa tässä tämä näkyy.
Ja totta kai myöskin kotitalouksille tällä on
oma vaikutuksensa, mutta suuremman vaikutuksen tässä kaikessa
kuitenkin lukisin ja katsoisin olevan nimenomaan erityisesti pk-yrityksissä ja
niiden investoinneissa ja investointihalukkuudessa.
Arvoisa puhemies! Onhan Euroopassa EU-alueella maita, joissa
on olemassa jonkun sortin pankkivero tai tälle verolle
sukulaissieluinen jonkunlainen järjestelmä. Ruotsissakin
on eräänlainen tällainen järjestelmä ja
vielä peritään vähän enemmän
veroa kuin meillä. No, ensinnäkin kannattaa muuten
muistaa, että Suomessa viiden eniten veroja maksaneen yrityksen
joukossa sattuu olemaan useampikin pankki. Siis pankit jo maksavat
tällä hetkellä veroja. En ole tässä pankkien asialla
sinänsä, vaan niiden pankkien asiakkaitten asialla
aivan erityisesti.
Tässä mielessäkin, kun tilannetta
verrataan Ruotsiin: Ruotsi on euron ulkopuolella, Ruotsin talous
on toisenlaisessa tilanteessa, Ruotsissa investointiaste on korkeammalla
tasolla kuin se Suomessa on, ja Ruotsissa sen rahan saatavuus on
sekä hinnaltaan että muilta saannin edellytyksiltään
tällä hetkellä pk-sektorille helpompaa kuin
Suomessa, jo valmiiksi helpompaa kuin Suomessa, vaikka Ruotsissa
on jonkunlainen pankkivero ja Suomessa ei ole.
Nyt jos Suomeen tulee vielä tämä pankkivero, se
suhteellinen kilpailukyky investoida tänne tai Ruotsiin
käy kallellaan entistä enemmän sinne Ruotsin
suuntaan. Tässä tilanteessa ei pitäisi
olla mitään erityisiä syitä olla
tukemassa sellaisia järjestelyjä, joilla tässä mielessä Ruotsia,
onnenpekkaa, joka jättäytyi Emun ulkopuolelle — näin siitä voi
sanoa, onnenpekka, kun se sinne jättäytyi — sen
kilpailukykyä investointikohteena entisestään
parannettaisiin.
Arvoisa puhemies! Muun muassa tämän tapaisilla
syillä, ja täällä jo ainakin
kahdessa puheenvuorossa hyvin esitetyillä muilla perusteilla,
todella myös minä yhdyn siihen ajatukseen, että tässä tilanteessa,
tässä toimintaympäristössä,
tässä odotusympäristössä,
minkä kuvasin äsken niillä monilla eri
hankkeilla, jotka ovat vireillä kaiken aikaa samanaikaisesti,
ei tällaista veroa, tällaista lisärasitetta
suomalaista elinkeinoelämää rasittamaan,
ole mitään syytä laatia.
Jos halutaan lisäveroa, verotetaan enemmänkin
sellaista vähemmän tärkeätä kulutusta,
josta on varaa ottaa, ja päinvastoin tuetaan sellaisia
investointeja ja investointien edellytyksiä, jotka tarvitsevat
rahaa ja sen hintaista rahaa, että investoinnit käyvät
edullisiksi ja riittävän houkuttaviksi.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä myös olin talousvaliokunnassa
käsittelemässä tuota veroasiaa, ja me
teimme siitä eriävän mielipiteen. Vaikka
nyt perussuomalaisten linja onkin se, että kannatetaan
pankkiveroa, niin tässä tilanteessa sitä ei
missään tapauksessa voi tehdä.
Esimerkiksi EK:n puheenjohtaja Häkämies on puhunut
palkanalennuksista ja tällaisista, että saadaan
kilpailukykyä paremmaksi. No, ei tämmöinen
pankkivero varmasti sitä paranna eikä työllisyyttä paranna,
jos siltä pohjalta ajatellaan. Nyt esimerkiksi konekauppa
tehdään kaikki rahoituksella, ja maaseutuyrittäjänä,
kun tulee näitä maksuja muutenkin — siellä ovat
energiaverot, esimerkiksi polttoaineverot, nousseet paljon, polttoaineitten
hinnat — niin siellä se rahan hinta kumuloituu
paljon pahemmin kuin kasvukeskuksissa.
Nyt kun tulee pankkivero siihen päälle, investoinnit
laskevat. Esimerkiksi yksi konekauppias sanoi, että jos
tämä pankkivero tulee, niin heillä pistetään
lappu luukulle ja pillit pussiin. Siellä on monta työntekijää.
Sen tietää heti, että se on tämän
veron ansiota. Jos sanotaan, että siitä saadaan
170 miljoonaa euroa, loppupelissä me menetämme
sen, jos pitkällä juoksulla katsotaan sitä asiaa.
Lopuksi minä sanon, että ei tämmöistä missään
tapauksessa pidä hyväksyä.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki väliaikaisesta pankkiverosta. Talletuspankeilta kerättäisiin pankkiveroa,
joka suoritettaisiin valtiolle eli niin sanottuun yleiseen budjettiin
normaalina verona eli siirtomäärärahana
eikä esimerkiksi ulkopuoliseen rahastoon, mikä mielestäni
olisi ollut kannatettavampaa.
Pankkivero on viime kädessä pankin asiakkaiden
maksettavaksi tuleva piilovero. Huolimatta siitä, millä perusteella
pankkiveroa peritään, lopputulos on aina sama.
Jokainen pankin palveluita käyttävä tulee
samalla verotetuksi. Ennen kaikkea veron vaikutus tulee näkymään
laina-asiakkailla korkojen nousuna.
Niille asiakkaille, joista ei ole pankille tulostavoitteellista
hyötyä, pankki voi näyttää ovea. Pankit
karttavat entistä tarkemmin niin sanottuja riskiasiakkaita,
joita muun muassa monet aloittavat yritykset ovat. Aikana, jolloin
yritystoiminnan kasvua tulisi kaikin tavoin tukea, ovat tällaiset
toimet, joilla vaikeutetaan yritystoiminnan lainoitusta, mielestäni
aivan hölmöjä.
Uusien asuntolainojen korkoihin pankkivero pääsee
heti vaikuttamaan. Lainanottajalle vajaan puolen prosentin korotuskin,
joka on veropäätöksen jälkeen
mahdollinen, voi olla kohtalokas. Isoissa lainoissa puhutaan isoista
korkokuluista. Hallituksen toiminta on tässä kohtaa
lyhytnäköistä. Jos elinkeinoelämällä menisi
erikoisen hyvin ja olisi tarvetta hieman hidastaa ylikuumenevaa
tilannetta, silloin voisi tällaisen verotoiminnan ymmärtää.
Erityisesti pienet maaseutupankit, joissa pyritään
toimimaan mahdollisimman pienellä kulurakenteella, ovat
suurimmissa vaikeuksissa. Yritysten ja asuntorahoituksen lainoituksen
saantia joudutaan kiristämään ja korkojen
marginaaleja nostamaan. Tällä taas on suoria vaikutuksia
kuntien elinkeinorakenteen ja työpaikkojen säilymisen
kannalta.
Eri kannanotoissa on selkeästi nähtävissä,
että Suomi on jo antautunut Euroopan laajuiseen verotukseen,
jolla tuettaisiin erilaisia Euroopan roskapankkeja. Tämän
suomalaisen pankkiveron tarkoitus lienee valmistaa uuden eurooppaveron käyttöönottoa.
Kynnys eurooppaverolle ei ole niin korkea, kun voidaan vain muuttaa
veron nimeä.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edellisessä puheenvuorossa puhuin
kyllä enemmänkin siitä, mitä vaikutusta
tämmöisellä pankkiverolla on yritysrahoitukseen
ja ylipäänsä sen saantiin ja hintaan,
mutta on nyt muistettava se, että pankit ovat varustautuneet
ja tämä vero tulee sillä, että väkeä vähennetään
ja haetaan niitä säästöjä sinne
puolelle.
Mutta yksi sellainen merkittävä asia, josta
on viime aikoina saatu lukea, on asiakasmaksut, joita pankit ovat
korottaneet. Se on ihan merkittävä tekijä silloin,
jos tiskiltä maksettaessa laskusta peritään
6 euroa, oletuksena semmoinen, että ihminen, joka ei käytä tietokoneita,
esimerkiksi joku pieneläkeläinen, maksaa 10—20
laskua, ja se laskunmaksu maksaa sitten tiskillä 60 euroa tai
jopa 120 euroa. Tämäntyyppiset asiat kirpaisevat
ihan tavallista kansaa.
Tällä pankkiverolla on myöskin vaikutus
tase-erien siirtelyyn, joilla se osa, joka menee pankkiveroon, pystytään
sitten säästämään yhteisöverosta.
Epäilen vahvasti sitä verokertymää tässä, mikä nyt
hallituksen esityksessä on aiottu saada, tullaanko sitä koskaan
sen suuruisena saamaan, mutta haittavaikutuksia tässä on
kyllä merkittävästi paljon enemmän.
Mikä olennaisinta, sanon näin, että pankkien puolesta
en ole tässä puhumassa. Minä olen puhumassa
suomalaisten työpaikkojen puolesta ja ihan tavallisten
suomalaisten puolesta. Tämä on olennaista ja syytä muistaa
tästä. Me saamme kyllä Brysselistä kaiken
maailman verot vielä tänne, niin että ei
niitä itse tarvitse keksiä.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Hieman tuli sellainen olo, kun on käynyt
ei pelkästään tämän
salin keskustelua vaan yleensä kuunnellut sitä julkista
keskustelua pankkiverosta, että jos lehmällä olisi
pyörät, niin se olisi maitoauto. Osa ihmisistä haluaa,
että me saisimme kerralla maailmanlaajuisen transaktioveron
ja vasta sitten me voisimme tulla mukaan. Osa sanoo, että pitäisi
olla eurooppalainen järjestelmä ja vasta sitten
me voisimme tulla mukaan. Mutta jos katsoo monia sellaisia lainsäädäntöjä,
joissa Suomi on ollut etunenässä, niin ne ovat
jossakin vaiheessa kuitenkin ikään kuin tasoittaneet
meidän tietämme, ja monista sellaisista asioista
huolimatta, mitä muissa maissa ei ole, me olemme yhä edelleen
yksi maailman menestyvistä maista, vaikka olemmekin tällä hetkellä vaikeassa
taloudellisessa tilanteessa.
Jo 1800-luvulla vastustettiin työsuojelun parantamista
sillä argumentilla, että suomalainen kilpailukyky
vaarantuu. No, me tiedämme, kuinka paljon työelämä on
noista päivistä parantunut, ja siitä huolimatta
me olemme edelleen näiden menestyvien maiden joukossa.
Toki on selvää, että jos tällaisia
järjestelmiä luotaisiin laajemmalla pohjalla,
niiden haittavaikutukset olisivat pienempiä. Mutta jos
ylipäätään mietimme sitä,
mistä me veroja keräämme, niin toisaalta
on kyse myös oikeudenmukaisuusajattelusta, siitä,
että jos me maksamme lääkkeistä veroa,
jos me maksamme ruuasta veroa, jos me maksamme vaatteista veroa,
niin on aika hassua, että pankit, jotka ikään
kuin käyvät liiketoimintaa rahalla, eivät
maksa tuosta kaupastansa millään tavalla veroa.
Mielestäni ne puheenvuorot, joissa on sanottu, että pankkiveron
kannattajat ovat Lontoon Cityn asialla, ovat tässä mielessä kyllä täysin
liioiteltuja. Ruotsissa on vakausmaksu, Tanskassa on tietyntyyppinen
rahoitusjärjestely, jolla pyritään vakauttamaan
kriisitilanteita ja keräämään
rahaa pahan päivän varalle.
On tietenkin selvää, että ei tämä mikään
kiva vero ole. Jos raha kasvaisi puussa, niin tämäntyyppisiä veroja
ei tarvitsisi tehdä. Mutta kun tässä myös
esitettiin, että pankit ikään kuin pystyisivät
itse luomaan sen mekanismin, jolla ne varautuvat kriisipäiviin,
niin minä luulen, että siihen aika moni on menettänyt
uskonsa viime aikoina. Meillä on Suomessa kokemusta siitä,
90-luvun alusta, että eivät ne meidän
suomalaisetkaan pankit ja suomalaisten käsissä olevat
raha-asiat niin hyvin osanneet varautua siihen tulevaan, vaan lopulta
se oli yhteiskunta, joka sitä taakkaa kantoi, ja nyt me
olemme näiden asioiden kanssa Eurooppa-tasolla tekemisissä.
Mutta mielestäni olisi tärkeää,
että sillä rahalla, mikä tällä kerätään,
todellakin varaudutaan siihen tulevaisuuteen ja siitä tehdään
ikään kuin vakaus- ja puskuriluontoinen järjestelmä.
Nyt on kyse väliaikaisesta systeemistä, ja on
mietittävä, miten tätä kehitetään
suhteessa tulevaisuuteen. Lisäksi on arvioitu sitä,
sekä tässä talousvaliokunnan mietinnössä että keskustelussakin,
että kansainväliset vertailut tässä esityksessä eivät ole
parhaita mahdollisia. Niitä on varmasti mahdollista jatkossa
miettiä ja käydä läpi niitä järjestelmiä,
jotka olisivat parhaat mahdolliset, koska esimerkiksi tämän
veron perusteesta ja siitä, miten sen suuruus määräytyy,
talousvaliokunta on ollut hieman huolissaan, kuinka hyvin se sitten loppujen
lopuksi oikeudenmukaisesti kohtelee eri toimijoita.
Varmasti on vielä kehitettävää suhteessa
jatkoon, mutta siitä huolimatta mielestäni tämä on kannatettava
alku, ja kyse on siitä, että ei saisi olla kaupankäynnissäkään
vapaamatkustajia, olivat ne sitten pankkeja tai lääkkeiden
myyjiä tai ruuan myyjiä tai vaatteiden myyjiä,
vaan kun me kerran ajattelemme, että meillä on
välillistä verotusta, niin miksi se ei silloin
koskisi myös rahakauppaa.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edellisen edustajan puheenvuoroa on pakko
kommentoida. Miksi transaktiovero globaalisti toteutettuna on järkevä?
Jos sitä ei toteuteta globaalisti, se ei ole järkevä Suomen
kannalta siksi, koska jos Suomi tekee tällaisen transaktioveron
tai on siinä jossain pienemmässä ryhmässä mukana
ja se ei ole globaali, nämä toimijat siirtyvät
sinne, missä tätä veroa ei ole, ja se
käytännössä tarkoittaa, että ne
toimijat siirtyvät pois Suomesta ja siinä menevät
mukana työpaikat. Tämä koskee aivan samalla
tavalla tätä meidän kotikutoista, omatekoista
pankkiveroa.
Sitten edustaja Filatov esitti kysymyksen, että mistä me
veroja keräämme, että yhtä lailla
niitä voi kerätä pankeilta kuin esimerkiksi
lääkkeistä. Mutta tässä ei
nyt pidä... Tai sanotaanko näin, että tässä täytyy
nyt ottaa vain ymmärrys käteen. Lääkkeissä on
se vero. Jos meidän tarvitsee ostaa lääke,
siinä on se vero mukana. Mutta pankki on aivan erilainen
toimija. Lääke ei siirrä sitä veroa
hyllylle eikä mihinkään muuallekaan,
se on siinä lääkkeen hinnassa mukana,
mutta pankki siirtää sen veron. Se siirtää sen
ihan tavallisille ihmisille, pankin asiakkaille, se siirtää sen
veron yrityksien maksettavaksi, se siirtää sen
veron työläisille, ja näin ollen pankit
pärjäävät kyllä. Mutta
sen veron maksavat pankin asiakkaat, ja tämä pitää muistaa.
Pankki on aivan eri juttu kuin lääke. Ne eivät
ole kaksi samaa asiaa.
Kuinka sitten varaudutaan tulevaisuuteen? Ilman muuta tulevaisuuteen
täytyy varautua, mutta suomalaiset pankit ovat tällä hetkellä hyvässä kunnossa,
ja meillä on tämä väliaikainen
pankkivero, mitä me olemme nyt rakentamassa tänne
ja sitä kautta jalkaamme ampumassa tällä.
Tämä on väliaikainen. Tämä kestää siihen,
kunnes saadaan Brysselistä ohjeet. Bryssel on jo määritellyt sen,
että meillä on nämä mekanismit
valmiina sitten 2015, ja se tarkoittaa sitä, että me
saamme todennäköisesti vuonna 2013, ensi vuonna,
tai sitten viimeistään vuonna 2014 (Puhemies koputtaa)
jo käsittelyyn ne määräykset,
mitä Brysselistä tulee. Tätäkin
taustaa vasten ajatellen tämä on aivan tarpeeton.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Annan suuren arvon sille, että edustaja
Filatov ainoana hallituspuolueen edustajana on osallistunut tähän
väliaikaista pankkiveroa koskevaan keskusteluun.
Jos edustaja Filatov viittasi minun puheenvuorooni, niin puhuin
transaktioverosta enkä pankkiverosta. Sanoin sen siinä kohtaa,
kun totesin, että pidän EU:n komission transaktioveroa
koskevaa esitystä järjettömänä,
ja siinä kannassani pysyn. Arvostan kovasti pääministeri
Kataista siinä, että hän ainakin tässä vaiheessa
lopetti tämän keskustelun Suomen osalta. Kyllähän
pörssikauppa siirtyy hyvin nopeasti maasta toiseen, ja
siitä nyt on esimerkki esimerkiksi Ruotsista 1980-luvulta, kun
puolet pörssikaupasta siirtyi pois Ruotsista yhdessä yössä.
Se on hyvin nopeaa toimintaa.
Edustaja Turuselle sanoisin, että kun pankkivero ei
olisi tuloverotuksessa vähennyskelpoinen, niin sillä ei
olisi suoraa vaikutusta niin, että se vähentäisi
yhteisöveroa. Se on sitten eri asia, jos se taloudellista
tietä vähentää tätä yhteisöveroa.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! En viitannut edustaja Kivirannan puheenvuoroon
vaan siihen, jossa viitattiin tähän Cityyn ja
näihin keskusteluihin.
Mutta edustaja Turuselle on pakko sanoa, että jos te
olette huolissanne pankkiverosta sen vuoksi, että se siirtyy
ikään kuin pankin asiakkaiden maksettavaksi, tavallisten
ihmisten maksettavaksi, mutta lääkevero pysyy
siellä kaupan hyllyllä, niin kyllä sen
lääkkeenkin veron maksaa ihan tavallinen lääkkeen
kuluttaja, ei se mistään muusta pussista tule.
Ylipäätään verotuksen näissä välillisissä veroissa
maksaa aina se käyttäjä tai ostaja tai
palvelun kuluttaja. Kyllä se vain tällä logiikalla
toimii, ja varmasti haitatonta veroa ei ole. Mutta käytimmepä me
mitä tahansa veropohjaa, niin aina me olemme siinä tilanteessa,
että voidaan sanoa, että jos me nostamme työn
verotusta, niin työ siirtyy jonnekin muualle, ja jos me
nostamme jotakin muuta verotusta, niin se siirtyy. Me vain elämme
globaalissa maailmassa, ja meidän pohjoismainen mallimme
lähtee siitä, että meidän veroasteemme
on korkeampi, ja mitä laajempi se on, niin sitä vähemmän
siitä on haittaa, että se ylipäätään
on korkeampi kuin monissa muissa maissa. Mutta kilpailukykyasioiden
kanssa me olemme tekemisissä ja joudumme jatkuvasti punnitsemaan
sitä, mikä on riittävästi mutta
mikä ei ole liikaa, jotta Suomi sentään
pärjää.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Filatov, olette aivan oikeassa,
näin se on, kuluttaja maksaa aina veron. Tässä nyt
keksittiin uusi vero sitten kuluttajalle. Mutta täytyy
muistaa, että tämä vero poikkeaa kyllä siitä lääkkeessä olevasta
verosta myöskin siinä, että tällä on kasvua
leikkaava vaikutus, kun yrityslainoitus vaikeutuu ja kallistuu,
ja sitä kautta sillä on näitä heijastusvaikutuksia
sitten ihan tavallisiin ihmisiin ja työläisiin,
jotka joutuvat laittamaan haalarit naulaan sen takia, että se
yritys, jossa he ovat töissä, ei saa rahoitusta
jollekin kaupalle esimerkiksi ja se aiheuttaa työttömyyttä.
Mutta siinä olitte aivan oikeassa, että kuluttaja
maksaa aina veron, niin myöskin tämän
pankkiveron.
Ja edustaja Kivirannalle: Minä luen tuosta talousvaliokunnan
lausunnosta teille yhden lyhyen kappaleen. "Veron määräytymisperuste
ei myöskään huomioi tasapuolisella tavalla
Suomessa toimivien talletuspankkien konsernirakenteiden eroavaisuuksia.
Verovelvollisiksi määritellyillä toimijoilla
voi olla nykyisellään eri valtioihin sijoitettuna
täysin laillisesti siirrettäviä tase-eriä, jotka
pankkiveron määräytymisen kannalta muodostuvat
merkittäviksi. Kansallinen sääntely ei saa
johtaa siihen, että tase-eriä, joilla puolestaan on
merkitystä yhteisöveron määräytymisen
kannalta, siirtyy pois Suomesta pankkiveron kustannusten minimoimiseksi."
Yleiskeskustelu päättyi.