Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Todella eilisessä istunnossa ministeri
Johannes Koskinen esitteli hallituksen esitystä. Valitettavasti
en ollut paikalla, mutta onneksi meillä on netti, siitä on
paljon apua. Ministerin puheenvuoro oli heti sieltä luettavissa.
Vasemmistoliitto ja sen eduskuntaryhmä tuomitsee kaikenlaisen
terroristisen toiminnan ja antaa täyden tukensa Suomen
ulkopoliittiselle johdolle sen osallistuessa kansainväliseen
terrorisminvastaiseen yhteistoimintaan. Terrorismi muodostaa vakavan
uhan ihmisoikeuksien kunnioittamiselle ja toteuttamiselle kaikkialla
maailmassa. Terrorismi on vaikeasti määriteltävissä mutta
silti äärirajoiltaan kaikkien jollain tavalla tunnistama
uhkatekijä. Terroriteot kohdistuvat samalla sekä valtioihin
että yksilöihin. Terrori on organisoitua väkivaltaa
tai väkivallalla uhkaamista, jolla painostetaan poliittisten
ratkaisujen aikaansaamista. Terrori kohdistuu tekijöidensä motiivien
kannalta usein syyttömiin ihmisiin. Terrorismi on suunnitelmallista
rikollista toimintaa, johon osallistuvat jakaantuvat väkivallan
tekijöihin, johtajiin ja erilaisiin avunantajiin terroristisissa
järjestöissä.
New Yorkin World Trade Centerin torneihin viime vuoden syyskuun
11. päivänä törmänneet matkustajakoneet
lennätettiin kohteisiinsa täsmällisesti
ja kylmäverisesti, jolloin tuhannet viattomat ihmiset menettivät
henkensä. Nämä tapahtumat vauhdittivat
maailman valtioiden yhteistoimintaa terrorisminvastaisessa taistelussa. World
Trade Centerin tapahtumien jälkeenkin terroriteot ovat
vaatineet uusia uhreja. Muun muassa Indonesian Balin turistikohteessa
räjäytettiin pommi, minkä seurauksena
kuoli 180 siviiliä. Tekijät edustivat ilmeisesti ääri-islamistisia tahoja.
Myöskin Moskovan hiljattaiset tapahtumat ovat meillä kaikilla
mielessä.
Maailman valtiot niin YK:ssa kuin EU:n puitteissa ovat laajassa
yhteistoiminnassa terrorismin torjumiseksi ja ennalta ehkäisemiseksi.
Suomi osallistuu tähän terrorisminvastaiseen kansainväliseen
yhteistoimintaan sekä sopimus- että poliisiyhteistyön
keinoin. Euroopan unionin komissio teki välittömästi
New Yorkin terrori-iskujen jälkeen ehdotuksen puitepäätökseksi
terrorismin torjumisesta. Neuvosto saavutti poliittisen yhteisymmärryksen
puitepäätösehdotuksesta joulukuussa 2001,
ja puitepäätös hyväksyttiin
13. päivänä kesäkuuta tänä vuonna.
Sinänsä terrorisminvastaisten lainsäädäntötoimien
tarve oli todettu jo neuvoston ja komission vuonna 1998 hyväksymässä Wienin
toimintasuunnitelmassa. Hyväksytty puitepäätös
edellyttää, että terroristisessa tarkoituksessa
tehtyjen rikosten rangaistuksia jäsenmaissa korotetaan
tavallisiin tämän kaltaisen rikosten enimmäisrangaistuksiin
verrattuna. Puitepäätöksen käsittely täällä eduskunnassa,
lähinnä siis valiokunnissa — suuressa
valiokunnassa ja erityisvaliokunnissa — oli mielestäni
hieman, ehkä voisi sanoa, kaoottista siitä syystä,
että asiat etenivät varsin vauhdikkaasti ja jatkuvasti
oli aina uusia versioita käsiteltävänä.
Vaarana oli, että nopea päätöksenteko
olisi johtanut meidät rangaistusjärjestelmäämme
nähden liian korkeisiin rangaistuksiin. Puitepäätöksestä lopulta
saavutettu sovitteluratkaisu turvaa kuitenkin sen, että Suomessa
noudatettua ankarinta rangaistusasteikkoa ei tarvitse korottaa.
Puitepäätöksen sisältämä terrorismirikoksen käsite
on tekninen. Terrorismirikoksella tarkoitetaan tiettyjä rikoksia,
joiden rangaistusasteikkoja on kovennettava. Nämä rikokset
voidaan määritellä tarkemmin kansallisen
lainsäädännön mukaisesti. Puitepäätös
ei edellytä, että jäsenvaltioiden rikoslaissa
otettaisiin käyttöön terrorismirikos
rikoslajina.
Hallituksen esityksessä rikoslain uudeksi terrorismisäännöstöksi
on lähtökohtana se, että kriminalisointia
ei uloteta sen pidemmälle kuin puitepäätös
ja muut Suomen kansainväliset sitoumukset edellyttävät.
Esityksen laatimisessa on pyritty säännösten
kirjoittamisessa noudattamaan suomalaista lainkirjoittamistapaa,
ja se on mielestäni hyvä. Se sisältää muun
muassa sen ajatuksen, että vain laissa rikoksiksi määritellyt teot
ovat rangaistavia ja että terroristisiksi katsottavien
tekojen sisältö pyritään kuvaamaan
riittävän täsmällisesti lain
tekstissä, jotta rangaistavan käyttäytymisen
rajat olisivat tunnistettavissa. Tästä periaatteesta
on syytä pitää kiinni myös lain
eduskuntakäsittelyn kuluessa. Kysymys on tässä asiassa
myös siitä, kuinka paljon lainsäätäjä Suomessa
antaa tuomioistuimille valtaa rangaistavien tekojen määrittelyssä.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä pitää itsestäänselvänä,
että tämä hallituksen esitys käydään huolella
läpi eduskunnan perustuslaki- ja lakivaliokunnassa Suomessa
omaksutun rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen näkökulmasta.
Samalla olisi syytä myös pohtia sitä,
milloin kansallinen vapaustaistelu, kamppailu miehitysvaltaa vastaan
tai pyrkimys vapautua sortohallinnosta voidaan rinnastaa terrorismiin.
On näet niin, että näinä aikoina
miehittäjä tai diktatuurikomento mieluusti ilmoittautuu
terrorisminvastaiseen rintamaan.
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä kantaa
huolta siitä, että terrorisminvastaisessa toiminnassa
Suomessa noudatetaan meidän omia perusoikeussäännöksiämme
ja Suomea sitovia ihmisoikeusmääräyksiä.
Omaan perustuslakiimme sisältyvät jo mainitsemani
laillisuusperiaatteen ohella säännökset
sanan-, kokoontumis- ja yhdistymisvapauden turvaavista perusoikeuksista.
Nämä perusoikeudet asettavat osaltaan rajoituksia
terrorismin määrittelylle ja osallisuutta koskeville
rikostyypeille. Perusoikeutena määriteltyyn
oikeusturvaa koskevaan säännökseen katsotaan
sisältyvän vaatimus syyttömyysolettaman
noudattamisesta rikosoikeudenkäynnissä. Rikokseen
syylliseksi epäilty on syytön niin kauan kunnes
hänet on oikeudenkäynnissä tuomittu todella
syylliseksi epäiltyyn rikokseen. Sen noudattamista edellyttävät
myös kansainväliset ihmisoikeussopimukset.
Näiden perusoikeussäännösten
huomioimisen ohella valiokunnissa on syytä vielä paneutua
erityisesti esityksen säännöksiin terroristiseen
organisaatioon osallistumisen kriminalisoinnista.
Tähän kohtaan eduskunnan perustuslakivaliokunta
kiinnitti huomiotaan jo terrorismirikosten puitepäätöstä käsittelevässä lausunnossaan,
jossa lähdettiin siitä, että terroristiryhmän
toimintaan osallistumisen rangaistavuuden tulisi "edellyttää henkilön
aktiivista osallistumista ryhmän terroristiseksi katsottavaan
toimintaan". Samoin perustuslakivaliokunta arvioi saman tyyppistä tilannetta
lausunnossaan esityksestä, joka koski rikollisjärjestöjen
toimintaan osallistumista. Rangaistavuus edellytti aktiivisen osallistumisen ohella
sitä, että päätekona oleva rikos
todella tehdään.
Nämä tarkennukset ja varmennukset ovat yksinkertaisesti
tarpeen sen takia, kuten totesin, että terroristijärjestöjen
määrittely ei aina ole helppoa ja joku ihminen
voi syyttä suotta olla jäsenenä järjestössä,
josta hän ei esimerkiksi tiedä riittävästi,
ja silloin on tietysti hyvin tärkeää,
että tietyt perusoikeudet ja oikeusturva turvataan, ettei
ihmisiä syyttä suotta ja syyttöminä lähdetä syyttämään.
Esko Helle /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on todella
kysymys periaatteellisesti hyvin tärkeästä asiasta.
Tämähän kuuluu EU:n suosituksiin ja niin
sanottuun kolmanteen pilariin, oikeus- ja sisäasiat, jossa
edellytetään yksimielisiä päätöksiä.
Kuten ed. Ojala edellä totesi, tämä valmistelu
tapahtui erittäin nopeassa aikataulussa. Muistamme, että 11.9.
oli tämä tietty tapaus New Yorkissa. 19.9. komissio
antoi esityksensä terroristilainsäädännöstä.
Kun näitä alkuesityksiä käsiteltiin
muun muassa täällä perustuslakivaliokunnassa,
totesimme, että ne olivat usealta kohdalta sellaisia, että ne
eivät kunnioittaneet perusoikeuksia, ihmisoikeuksia; päinvastoin,
ne oikeastaan rikkoivat niitä. Tämän
nopean neuvottelukierroksen aikana todella muutosta tapahtui koko
ajan hyväksyttävämpään,
meidän kannaltamme parempaan suuntaan.
Mutta on syytä todeta, että tämä,
mitä nyt käsittelemme, on edelleen sellaista lainsäädäntöä, että se
tietyiltä osin ei oikein hyvin sovi suomalaiseen oikeusperinteeseen.
En kiistä, etteivätkö ministerimme ole
toimineet tuolloin viime talven aikana näitä käsiteltäessä hyvin,
mutta jäi muutamia kohtia, jotka ovat todella hankalia
tässä vaiheessa, kun joudumme panemaan niitä toimeen.
Muun muassa rangaistusasteikkokysymys on sellainen, että se
tietyllä tempulla saadaan sopimaan tähän
puitepäätökseen, puitesuositukseen, mutta
siinä tavallaan koetellaan meidän omia rangaistusasteikkorajojamme.
Toisaalta monet määräykset ovat hyvin tulkinnanvaraisia,
epämääräisiä. Meillä lainsäädäntöperiaatteena
on mahdollisimman suuri tarkkarajaisuus. Täällä on
monia monia sellaisia kohtia, että jos yksin tekisimme
täällä tämän kaltaista
lakia, ne kirjoitettaisiin aika lailla toisella tavalla. Näin
uskoisin, vaikka lainopillista tutkintoa ei takanani olekaan, mutta
jonkin verran vuosien mittaan olen ilmeisesti oppinut myös sentapaiseen
ajattelutapaan.
Tässä on muun muassa vaikeita rajankäyntejä sillä tavalla,
mikä on terroristista toimintaa, mikä on terroristijärjestön
puitteissa tapahtuvaa toimintaa, mitkä ovat niin sanottuja
normaaleja, tavallisia rikoksia ja missä kulkee näitten
raja aivan lailliseen yhteiskunnalliseen toimintaan. Säädöksissä sanotaan
muun muassa terroristiksi sellaista, joka haluaa kumota valtiosäännön.
No, ei se ihan näin yksioikoisesti ole, mutta sen voi tuolta
pykälästä jopa näin lukea. Samoin
jos aiheuttaa vakavaa vahinkoa valtiontaloudelle, se voidaan tulkita
tietyllä tavalla terroristirikokseksi. Lähinnä 6 §:ssä näissä määritelmissä on
tämäntapaisia kohtia, joita joudutaan niin perustuslakivaliokunnassa
kuin muuallakin hyvin tarkkaan käsittelemään,
eli ongelmallisia kohtia löytyy.
Myös osallisuuden määrittely ja se,
tarvitaanko jokin rikollinen teko, jotta rangaistavaksi joutuu,
vai joutuuko rangaistavaksi tavallaan ajattelusta, aikeesta, joka
ei ole toteutunut, on aikamoinen juttu. Lisäksi siellä on
sellaisia kohtia kuin 4 §:n 6 kohta: "- - muulla - - tavalla
toimii terroristiryhmän hyväksi - -". Tästä oli
muutama sana pois välistä, mutta näin
kuitenkin, ja tähän muun muassa monet valtiosääntöasiantuntijat ovat
kiinnittäneet huomiota, että tätäkin
kohtaa olisi varmasti syytä tarkentaa. Ehkä vielä suurempi
huoli on yleensä terrorismipuheesta ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä,
mutta nimenomaan julkisesta asian käsittelystä.
Nämä termit saavat ilmeisesti liian suuren osan
julkisesta sanastamme tätä nykyä. Siitä leviää monenlaisia
pelkoja, ja olemme nähneet ja näemme, että maailmassa
monissa maissa tätä savuverhona käyttäen
kansalaisten oikeuksia ja vapauksia selvästi rajoitetaan.
Näin on tapahtunut jopa EU-maissa. Muun muassa Isossa-Britanniassa
katsotaan, että maa on tietynlaisessa hätätilassa,
että on kansallinen hätätila. Sen takia
tiettyjä ihmisoikeusperiaatteita ei tarvitse kunnioittaa
eli voidaan vangita määräämättömäksi
ajaksi ihmisiä, jos on tiettyjä epäilyjä.
Olemme tietysti nähneet ihan selvästi, mitä osittain
itärajan takana Venäjällä tapahtuu
ja mitä USA:ssa on tapahtunut kansalaisoikeuksille ja -vapauksille
kuluneen vuoden aikana.
Minusta on aika uskomatonta se, että Yhdysvallat esimerkiksi
on vanginnut suuren määrän ihmisiä,
eri maitten kansalaisia, ja pitää näitä omassa
territoriossaan, niin ymmärrän, Kuubassa olevassa
tukikohdassa, ja sanoo, että ne eivät ole heidän
hallussaan ja hallinnassaan. He eivät ole sotavankeja,
he eivät ole vankeja. Heitä eivät koske
mitkään kansainväliset sopimukset. Eipä silti,
Yhdysvallathan ei ole kovin innokas koskaan ollut kansainvälisiin
sopimuksiin edes liittymään. Tiedämme
esimerkiksi Lasten oikeuksien julistuksen ja monet muut, kuten bioasekysymykset,
joihin se ei ole tällä hetkellä liittynyt, vaikka
on ollut niitä yhtenä osapuolena sopimassa. Tätä taustaa
vasten näissä säätelyissä tulee mielestäni
olla kyllä tarkkana, että emme suista yhteiskuntaamme
sellaiseksi, että nämä kauniit vapaudet
ja kauniit perusoikeudet näivettyvät.
Keskustelu päättyy.