3) Hallituksen esitys laiksi televisio- ja radiotoiminnasta annetun
lain 4 ja 7 §:n muuttamisesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kyse on todella tv- ja radiotoiminnasta
annetun lain muuttamisesta. Tässä ehdotetaan muutoksia
ohjelmistolupia koskevaan sääntelyyn nimenomaan
keveämpään suuntaan. Tämä uusi
tilannehan syntyy nyt siitä, että digitaalisen
tekniikan kehittymisen myötä on syntynyt uusia
jakeluteitä. Yhdeksi jakelutieksi on kehittymässä myöskin
televisiolähetyksille liikkuva vastaanotto, eli se mahdollistaa
matkapuhelimeen tai muuhun kannettavaan laitteeseen suoritettavan
jakelun. Näitä mobiilitelevisiopalveluita, kuten niitä nyt kutsutaan, on
tarkoitus
tarjota uudessa neljännessä digitaalisessa kanavanipussa,
ja nyt on tarkoitus, että tätä ohjelmistolupamenettelyä sitten
kevennetään. Tämän ohjelmistoluvan
tulee myöntämään Viestintävirasto
ja tulisi käyttämään siinä sitten
sidottua harkintaa.
Mitä tulee digitaalisiin toimilupiin, tässä ehdotetaan
myöskin, että valtioneuvoston myöntämän
digitaalisen toimiluvan nojalla lähetettävät tv-
ja radio-ohjelmistot voidaan lähettää samanaikaisesti
ja muuttamattomina myöskin tässä dvb-h-verkossa
ilman erillistä toimilupaa. Tämä on selkeästi
uusi, merkittävä laajennus tähän
uuteen digitaaliseen jakeluun koskien toimiluvan sääntelyalaa,
ja sama totta kai koskee sitten Yleisradion televisio- ja radiotoiminnasta
annetun lain nojalla lähettämiä ohjelmistoja,
ja Yleisradiohan ei ole mitään erillistä toimilupaa
enää vuosiin tarvinnutkaan.
Valiokunta käsitteli perusteellisesti asiaa ja pyysi
sitten eräästä elementistä,
lähinnä tekijänoikeuskysymyksistä,
myös sivistysvaliokunnan lausunnon. Tulen tähän
tekijänoikeuskysymykseen hieman tuonnempana.
Mutta totean nyt ensin tästä toimilupamenettelyn
keventämisestä sen, että tämä keventäminen on
sidoksissa tv- ja radiotoiminnan uuteen standardiin, siis tähän
dvb-h-standardiin tai vastaavaa standardia käyttävään
verkkoon. On myös huomattava, että televisio-
ja radiotoiminnasta annetun lain mukaan toimilupa tv- ja radiotoimintaan
tarvitaan ainoastaan silloin, kun sitä harjoitetaan joukkoviestintäverkossa.
Valiokunnan selvityksen mukaan esimerkiksi 3G-verkkoa, jota on käytetty
matkapuhelinverkkona, ei voi pitää viestintämarkkinalain
mukaisena joukkoviestintäverkkona, joten siihen ei tarvita
erillistä ohjelmistolupaa. Tähän näkemykseen
oli valiokunnan hyvin helppo yhtyä.
Sitten itse tekijänoikeuskysymyksiin, mikä on tavallaan
seurausta tästä: Luodaan siis uusi jakelutie.
Kuluttajille seuraa tietenkin sitten tämä tekijänoikeuskysymys,
ja tässä oli tietysti toimialalla hyvin erilaisia
näkökantoja. Tekijänoikeusjärjestöt
lähtevät siitä, että ilman muuta
uusi digitaalinen teknologinen jakelutie, vaikka se tapahtuu samaan
aikaan muuttamattomana, muodostaa tekijänoikeudellisesti
uuden tekijänoikeusperustan, ja tv-yhtiöt taas
lähtevät siitä, että se ei muodosta
sitä.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan on olemassa hyvät
perustelut sille, että sovittavan korvauksen pitäisi
kattaa sekä alkuperäinen että rinnakkainen
lähetystoiminta, ja tämä koskee ensi
sijassa niitä tilanteita, joissa rinnakkaisen lähettämisen
liiketoimintamallit eivät poikkea muista vapaasti yleisön
vastaanotettavissa olevien tv- ja radiolähetysten liiketoimintamalleista. On
hyvin tärkeää nyt, kun me puhumme tekijänoikeuksista,
muistaa, että me puhumme silloin tietenkin sopimusalueesta.
Se on erillinen sopimusalue. Alun pitäen valiokunta lähti
siitä, että käsittelyssä ei
ole tekijänoikeuslain muutos, vaikka sitä toivottiin
oikeastaan kummaltakin puolelta. Annoimme hyvin selvän
signaalin siitä, että valiokunta ei sitä kysymystä avaa
eikä tule pyytämään tekijänoikeuslainsäädännön muuttamista
tässä yhteydessä, vaan hallituksen on
sitten tehtävä se arvio erikseen. Siitä valiokunta
teki sitten myöskin lausumaehdotuksen, jonka sisältöä esittelen
kohta.
Joka tapauksessa tätä tekijänoikeuskysymystä käsiteltiin
myöskin sivistysvaliokunnan lausunnossa, ja valiokunta
toteaa, että se ei ota kantaa sille esitettyyn muutosehdotukseen
vaan katsoo, että asia tulee käsitellä ja
tulkintaerimielisyydet ratkaista pikaisesti perusteellisessa laajapohjaisessa
valmistelussa.
Arvoisa puhemies! Täällä vetää aika
tavalla. Saisiko tuon oven kiinni? — Kiitoksia! Puhujalla
on sen verran flunssaa, että tämmöinen
pyyntö pidettäköön kohtuullisena.
Jos vielä palataan tämän esityksen
alkuperäiseen tarkoitukseen, niin sen tarkoituksenahan
on taata uusien viestintäteknologioiden käyttöönotto
ja sen kautta tietenkin silloin edistää tietoyhteiskunnan
kehitystä. Liikenne- ja viestintävaliokunta korostaa,
että tässä esityksessä ei ehdoteta itse
tekijänoikeuksiin liittyvää sääntelyä,
mutta valiokunta pitää yleisesti hyvin tärkeänä tekijänoikeusjärjestelmän
joustavaa kehittämistä sillä tavoin,
että se vastaa teknistä kehitystä ja
turvaa samalla tekijöiden oikeuden korvaukseen.
Tämä on se suuri haaste, minkä äärellä tekijänoikeusjärjestelmän
uudistaminen tällä hetkellä on. Sen täytyy
soveltua uuteen toimintaympäristöön,
jossa samoja sisältöjä jaetaan eri jakelukanavia
pitkin ja yleisöt pirstoutuvat pienemmiksi ryhmiksi. Mehän
emme, rouva puhemies, tällä hetkellä tiedä,
millä tavalla digitaalinen teknologia tulee kehittymään.
Tulee erilaisia jakeluteitä, tulee erilaisia päätelaitteita
ja hyvin erilaisia yleisöjä, ja sen takia on koko tälle kehitykselle hyväksi,
että mahdollisimman
laajapohjaisesti sopimusperusteisesti voitaisiin tästä löytää nopeasti
yksituumaisuus. Tätä nopeutta me haluamme korostaakin
sillä, kun teemme lausumaehdotuksen, että hallitus
omalta osaltaan ryhtyy toimenpiteisiin tämän asiakokonaisuuden
käsittelemiseksi ja tulkintaerimielisyyksien ratkaisemiseksi
pikaisesti perusteellisessa laajapohjaisessa valmistelussa olemassa
olevan tekijänoikeusjärjestelmän puitteissa.
Tämä loppu tarkoittaa nimenomaan sitä,
että nyt kun päädyttiin siihen, että emme
halua tekijänoikeuskysymystä tässä yhteydessä avata — se
ei ollut auki, koska ei ollut myöskään
esitystä — tämä syntyisi mahdollisimman
nopeasti. Silloin sopimuskumppaneille tämä on
selkeä viesti, niin tekijänoikeusjärjestöille
kuin tv-yhtiöillekin, että tehkää sopimus, jotta
tämä uusi teknologinen mahdollisuus voitaisiin
ottaa Suomessa mahdollisimman pian käyttöön.
Puhemies! Kyse on sen verran uudesta teknologiasta, että tavallaan
emme löydä tähän mallia muualta,
ja sen takia on tietenkin selvää, että tekijänoikeusjärjestelmänhän
pitää olla vähintään Euroopan
unionin tasoinen sopimusjärjestelmä. Siksi, kun
nyt lähdetään luomaa uutta käytäntöä pitkässä juoksussa
myöskin uusille jakeluteille, uusille päätelaitteille,
on hyvä, että tuon valmistelun tietenkin pitää olla
laajapohjainen, sopimusperusteinen, mutta myöskin niin,
että koska kyse on yli rajojen menevästä sisältöteollisuudesta,
se tunnistaa myöskin sen kysymyksen sillä tavoin,
että tästä tekijänoikeuskysymyksestä ei muodostu
estettä myöskään näiden
uusien teknologioiden käyttöönotolle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vaikeaa on kun vaikeaksi äityy.
Tässä asiassa kävi hyvin selväksi
se, että toisaalta teknologia kehittyy erittäin
nopeasti ja kun teknologiaa kehitetään erittäin
nopeasti ja se eriytyy omille teilleen, niin perinteisten oikeuksien
asema tulee entistä vaikeammaksi. Henkilökohtaisesti
olen pitänyt ratkaisevana kaikessa tekijänoikeuksien kunnioittamista.
Toisaalta vapaassa markkinataloudessa sopimuksenvapaus on luovuttamaton, ja
jos joudutaan lainsäädännöllä säätelemään
ja puuttumaan sopimusvapauteen, niin se on kova juttu. Mutta toisaalta
tarvitaan aivan ehdottomasti, luovuttamattomasti, tekijänoikeudet,
jotka ovat lainsäädäntöasia.
Jos ei tekijänoikeuksia kunnioiteta ja tekijöillä ei
ole oikeutta aikaansaannoksiinsa, niin kyllä sitten tekeminenkin loppuu.
Jostakin pitää liksa saada korvauksena siitä,
mitä on luonut. Tämä asia tuli harvinaisen selväksi,
arvoisa puhemies, juuri tämän hallituksen esityksen
käsittelyn yhteydessä.
Kun kysymys on mobiili-tv-lähetyksistä, niin tässä on
selvät sopija- ja intressiosapuolet: barrikadin toisella
puolella MTV Oy, Nelonen Oy, Nokia Oyj, Viestinnän Keskusliitto
ja Ficom ja sitten siellä tekijänoikeuksien puolella
Gramex ry, Kopiosto ry ja Teosto ry. Nyt sitten näillä markkinatoimijoilla
siellä verkkopuolella on selvä intressi ollut
saada tässä yhteydessä eräällä tavalla
todistetuksi se, että he saavat karkeasti sanottuna samaan
hintaan lähettää näissä mobiililaitteissa
sitä ohjelmaa, joka samanaikaisesti tulee tuolla normaalissa
tv-verkossa. Siis on dvb-t- ja dvb-h-verkkojen rinnakkaiselosta
eräällä tavalla kysymys ja samalla on
merkityksellisestä markkinasta kysymys. EU:n perustamissopimuksen
82 artiklassa kielletään määräävän
markkina-aseman väärinkäyttö.
Pakottavan EY:n lainsäädännön
vuoksi tekijänoikeuskorvausten hinnoittelun pitää olla
läpinäkyvää, syrjimätöntä, eikä hinnoittelussa
saa olla sidontaa tai niputtamista. Kiellettynä sidontana
pidetään menettelyä, jossa erillisillä merkityksellisillä markkinoilla
tarjottavilla tuotteilla on yksi yhteinen hinta. Sidontakielto edellyttääkin
erillisiä hintoja eri markkinoilla tarjottaville tuotteille
ja palveluille.
EU:n komissiolta on saatu äskettäin vastaus pyyntöön,
josta vastauksesta käy ilmi, että ilmenevä markkinamäärittely
tarkoittaa käytännössä sitä,
että erillisillä dvb-h-, dvb-t-markkinoilla tarjottavilla
palveluilla on oltava erilliset tekijänoikeuskorvauksensa
ja kaikkien dvb-h-puolella toimivien yritysten tekijänoikeuskorvausten
tulee olla tasapuolisia ja syrjimättömiä.
Tämän mukaisesti dvb-h- ja dvb-t-palvelut kuuluvat
erillisille merkityksellisille markkinoille.
Arvoisa puhemies! Toivon hartaasti, että kun valiokunta
onneksi ei lähtenyt tässä ratkaisijan rooliin,
vaan jätti eri osapuolten sopimusvapauden merkitystä korostaen
tämän voimassa olevan tekijänoikeusjärjestelmän
puitteissa selvittämän asian, että tässä ratkaisu
syntyy mahdollisimman pian. Tämä on kiusallinen
asia. Puhutaan tästä tietoyhteiskuntakehityskulusta. Senkin kannalta tämä asia
on hyvä ratkaista mahdollisimman
nopeasti, siis toisaalta sopimusvapauden kriteerein ja toisaalta
voimassa olevan tekijänoikeusjärjestelmän puitteissa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja,
ed. Pulliainen, tässä selvitti, oli mielenkiintoinen opetus
ainakin allekirjoittaneelle valiokunnan jäsenenä se,
kuinka voimakkaasti eriytyy ja nähdään
sama asia juuri päinvastoin eli eri tavoin. Siellä oli
tietysti tekijänoikeusjärjestöt ja sitten nämä operaattorit,
jos esimerkiksi MTV Oy:tä voi operaattoriksi sanoa, mutta
siinä merkityksessä.
Kun valiokunta nyt lausumalla pyrki ohjaamaan tasapuolisesti
ja kunnioittaa niin sopimusoikeuksia kuin myös tekijänoikeuksia,
niin täytyy vain toivoa, että hallitus pystyy
nyt sitten viemään tämän asian
sillä tavoin eteenpäin, että tämä uusi
tekniikka voidaan ottaa käyttöön, koska
joittenkin asiantuntijoitten osalta jopa vihjailtiin siihen suuntaan,
että mikäli heitä tyydyttävää sopimusta
ei tule, niin sen jälkeen tätä uutta tekniikkaa
mahdollisesti ei otettaisi lainkaan käyttöön.
Markku Laukkanen /kesk:
Puhemies! Haluan vielä sitä korostaa, että ei
tietenkään sellainen vaihtoehto, jossa ei olisi
kunnioitettu sopimusoikeutta, tullut kyseeseenkään
tässä tarkastelussa. Melkein sanoisin näin,
että nyt tämä tekijänoikeuskysymys
sai itse lakiesityksen todellisen sisällön kannalta
vähän kohtuuttomankin suuren arvon. Kumpikaan
osapuoli ei oikein nähnyt sitä, että meillä ei
ole todellakaan käsittelyssä tekijänoikeuslain
muutos, vaan radio- ja tv-toiminnasta annetun lain muutos. Ne olivat
nyt hieman eri polkuja kulkevia lakeja. Siinä katsannossa
odotusarvo tuntui välillä kummallakin osapuolella olevan
sellainen, että eduskunta ja sen valiokunnat ryhtyvät
täällä sitten ratkomaan sopimusoikeuden
piiriin kuuluvaa asiaa.
Valiokunta toivoo tällä mietinnöllään
juuri sitä, että sopimusosapuolet löytävät
mahdollisimman nopeasti toisensa ja kykenevät samassa pöydässä ratkaisemaan
tämän kiistan. Totta kai sillä on suuri
ehkä tämmöinen ennakkotapauksen luonne,
koska tässä otetaan selkeästi nyt kantaa juuri
tähän erilliskysymykseen, joka on uusi asia meille
kaikille, siis samaan aikaan tapahtuva lähetys muuttamattomana
rinnakkaislähetyksenä. Tästähän
on kaapeli-tv:n puolelta jonkun verran kokemuksia ollut tästä niin sanotusta
must carry
-periaatteesta, jossa on kyse muuttamattomasta lähetyksestä,
mutta ei samanaikaisesta. Mutta nyt puhutaan nimenomaan samanaikaisesta
muuttamattomasta lähetyksestä.
Kyllä henkilökohtaisesti uskon, että se
ratkaisu löytyykin. Valiokunta olisi tietysti mieluusti ottanut
kansainvälisiä kokemuksia käyttöön
ja huomioon ja jollain tavalla pohjaksikin, mutta kun niitä ei
ole. Siinä katsannossa on koko ajan nähtävä,
että Suomi on tässä teknologian eturivin
maita edelleenkin. Me olemme luomassa myöskin sellaisia
käytäntöjä, että ne
käytännöt, joita Suomessa sitten syntyy
tässä asiassa, varmasti tullaan omaksumaan sitten
aika monessa muussakin maassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan oikein, ed. Laukkanen, ei ole esimerkkejä olemassa,
kun tätä keskustelua ei edes muualla käydä.
Markku Laukkanen /kesk:
Kiitos, rouva puhemies! Lyhyt kommentti ed. Pulliaiselle: Ei käydä,
kun ei ole tavallaan tätä kysymystä noussut
esiin. Italiassa ymmärtääkseni on aloitettu mobiili-tv-lähetykset.
Siellä syystä tai toisesta tätä keskustelua
ei käyty, kun siitä ei tullut tavallaan kysymystä.
En tiedä, millä tavoin siellä asia ratkaistiin.
Yritin sitä selvittää, mutta siihen ei tullut
vastausta.
EU-tasolla tekijänoikeuskysymykset ovat erittäin
iso kysymys liittyen koko immateriaalikysymysten laajuuteen. Siitä tulee
aivan varmasti lähivuosina yksi suurimmista asioista. Mutta
minusta olisi oikein hyvä, johon jo ed. Pulliainen ensimmäisessä puheenvuorossaan
viittasi, että Euroopan unionin tasolla voitaisiin luoda
tavallaan tekijänoikeuslaista tällainen puitelainsäädäntö,
mutta sen varsinaisen sisällön sopiminen jää,
totta kai, edelleenkin sopimusasiaksi sopimusosapuolten kesken.
Silloin ollaan siinä oikeustilassa, missä tekijänoikeuskysymykset
viime kädessä tulee ratkaista.
Yleiskeskustelu päättyy.