Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Viime aikoina on tullut esille kehitysyhteistyövarojen väärinkäyttöön
liittyviä epäilyjä. On hyvä muistaa,
että reilun miljardin vuosittainen kehitysapu rahoitetaan
velaksi, kun tiedetään, että Suomi ottaa
tämän hallituksen johdolla uutta velkaa useita
miljardeja euroja joka vuosi.
Ministeri Hautala kommentoi väärinkäyttöepäilyjä myös
lehtien palstoilla, joista kävi ilmi, että ministeriö ei
seuraa aukottomasti kehitysyhteistyörahojen käyttöä vaan
että niitä valvotaan pistokokein. Pistokokeita
tehdään vuosittain muutama kymmenen, kun hankkeita
on käynnissä toista tuhatta.
Ministeri Hautala, kommentoitte, että kehitysyhteistyöhön
kuuluu tietynlaisen riskin olemassaolon hyväksyminen. Minkäänlainen
julkisten varojen väärinkäyttö ei
ole hyväksyttävää. Onko miljardiluokan
kehitysyhteistyön valvominen pistokokein mielestänne
riittävää?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Olen erittäin iloinen, että on
tarjoutunut tilaisuus selvittää eduskunnalle näitä kehitysyhteistyön
valvonnan ja tarkastuksen periaatteita. Aivan ensimmäiseksi
haluaisin sanoa, että tämä keskustelu
mediassa on ollut sillä tavalla hiukan suppeaa, että kun
olen sanonut, että tietynlainen riski on hyväksyttävä,
kun toimitaan erittäin heikoissa valtioissa, niin olen
myös sanonut, että yksikään
väärinkäytös ei sinänsä ole
hyväksyttävä ja että ministeriö selvittää tarkoin
jokaisen hankkeen. Meillä on hyvin perinpohjainen valvontaketju,
ja on selvää, että jokainen väärinkäytös
on liikaa ja se on liikaa jokaiselle suomalaiselle veronmaksajalle
ja myös näille varsinaisille avunsaajille.
On todellakin niin, että nämä vaikeat
olotkaan eivät ole minkäänlainen peruste
sille, että voitaisiin hyväksyä väärinkäytöksiä.
Nyt kun on ollut epäselvyyttä siitä,
onko mahdollisia väärinkäytöksiä 10
miljoonalla vuodessa, niin olen joutunut korjaamaan tätä ministeriön
sisältä annettua tietoa sillä tavalla,
että vuonna 2011 ministeriön omissa tarkastuksissa,
siis omissa tarkastuksissa, havaittiin 415 000 eurolla
väärinkäytöksiä. Varoja
on peritty takaisin, ja vielä tälläkin
hetkellä 65 000 euroa on takaisinperinnässä.
Se 10 miljoonaa oli prosentti kehitysyhteistyöstä,
siis liikaa, mutta tämä 415 000 euroa
(Puhemies koputtaa) luonnollisesti paljon vähemmän.
Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Toki nuo selvinneet väärinkäytökset
ovat vain prosentti, kun viittasin niihin pistokokeisiin. Ei sieltä varmaan
enempää niillä saa irtikään.
Suomi on antanut Tansanialle kahdenvälistä apua
lähes 700 miljoonaa. Vuoteen 2010 mennessä Tansania
oli kuitenkin noussut vain yhden pykälän YK:n
inhimillisen kehityksen mittarilla 20 vuoden aikana. Suomi antaa
Tansanialle suoraa tukea valtion budjettiin. Valvonta lienee hyvin
hankalaa, mutta Suomi silti jatkaa tätä suoraa budjettitukea
muutamien Afrikan maiden kanssa, vaikka esimerkiksi viime kesäkuussa
Sambian osalta, jolle tätä myös maksetaan,
todettiin, että asetetuista budjettituen tavoitteista oli
saavutettu vain puolet.
Perussuomalaisten mielestä kehitysavun läpinäkyvyyttä,
tehokkuutta ja tuottavuutta tulisi tarkastella, että rahat
eivät valu hallinnon pyörittämiseen tai
korruptioon. Kysyisin ministeri Hautalalta: onko hallitus valmis
tarkistamaan suoran budjettituen käyttöä?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Lyhyen vastausajan takia jäi vastaamatta
siihen, miten on näiden pistokokeiden laita. Todellakaan
kysymys ei ole siitä, että vain muutamia satunnaisia
hankkeita tarkastettaisiin ministeriön omassa sisäisessä tarkastuksessa, vaan
kaikissa on tällainen valvontasykli, joka lähtee
suunnittelusta ja päätyy siihen lopputarkastukseen,
ja sitten tulee vielä erikseen evaluointi. Tämä on
hyvin systemaattista, mutta olen korostanut ministeriölle,
että kaikki vähänkään merkittävät
väärinkäytösepäilyt
täytyy heti tuoda ministerin tietoon ja täytyy
heti sopia niistä toimenpiteistä, jotka käynnistetään.
Arvoisa puhemies! Sitten kysymys tästä suorasta
budjettituesta. Suora budjettituki on nyt EU:n listalla sillä tavalla
uudella tavalla esillä, että on sovittu siitä,
että puhutaan enemmänkin tällaisista
hyvän hallinnon sopimuksista, eli suoraa budjettitukea
ei anneta millekään valtiolle ilman, että käydään
läpi erittäin perinpohjaiset menettelyt, joilla
pyritään nimenomaan tällaisen heikon
valtion omaa vastuunalaista hallintoa varmistamaan ja kehittämään.
Voin kertoa esimerkin Mosambikista: Kun kävi ilmi juuri
ennen minun ensimmäistä Mosambikin matkaani tässä syksyllä,
että Mosambikissa oli maa- ja metsätalousministeriön
kanssa tehty ohjelma johtanut väärinkäytöksiin,
siitä oli jo tehty ulkoinenkin tarkastus ulkoministeriössä, siis
ei ainoastaan sisäinen tarkastus, niin me emme ainoastaan
lopettaneet tätä hanketta saman tien, vaan me
myöskin sitten ilmoitimme paikan päällä (Puhemies
koputtaa) Mosambikin hallitukselle, että me vähennämme
budjettitukea, ja tätä koko avunantajayhteisö Mosambikissa
piti tarpeellisena ja voimakkaana signaalina...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jaha, arvoisa ministeri, nyt on kaksinkertainen aika käytetty.
Yritetään pitäytyä minuutissa,
koska se on meidän yhteinen sääntömme.
...ja tulemme toimimaan tämän mukaan.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomi on tehnyt kehitysapua jo kymmeniä vuosia
ja kuluttanut veronmaksajien rahaa suunnattomia summia. Pelkästään
tänä vuonna kehitysapuun menee yli miljardi euroa.
Missä tulokset? Nykyiset tulokset ovat vähäisiä,
lähinnä pienillä alueilla pientä joukkoa
auttavia asioita, mikä on tietysti hyvä asia,
mutta luodaanko tällä oikeasti kestävää kehitystä näissä maissa?
Hallitusohjelmassa on monia hyviä pyrkimyksiä,
kuten kehitysapukohteiden vähentäminen, sillä kentän
pirstaleisuus johtaa siihen, että yrittämällä tukea
kaikkia ei todellisuudessa tueta ketään. Kehitysavun
tulisi olla suunnitelmallisempaa, läpinäkyvämpää,
ja sillä tulisi olla selkeä päämäärä,
visio. Kun tämä selkeä päämäärä on löydetty,
pitäisi kehittää läpinäkyviä mittareita, joilla
päämäärään
pääsemistä voitaisiin mitata. Kysymykseni
on: Onko tällaisia visioita ja mittareita kehitteillä,
vai jatkuuko kaikki niin kuin ennenkin? Onko kansalaisten jatkossa
mahdollista selvittää kehitysavun toimivuutta
tehokkaalla tavalla?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Haavisto, anteeksi, ministeri Hautala. (Naurua)
Kehitysministeri Heidi Hautala
Puhuttelitte erästä edeltäjääni,
edustaja Haavistoa.
Arvoisa puhemies! Olen erittäin iloinen siitä, että perussuomalaisten
riveissä on niin vahva kannatus uuden kehityspoliittisen
ohjelman keskeisille linjauksille, ja niistä olemme usein
keskustelleet edustaja Packalénin ja edustaja Lohelan ja
muiden kanssa. Ajatukseni nyt on nimenomaan se, että kun
meitä on OECD arvioinut ja arvostellut siitä,
että meillä ei ole ollut selkeitä tavoitteita
Suomen kehitysyhteistyössä — voin varmasti
puhua vuosikymmenten työstä — niin nyt
on sitten asetettu tavoitteita, ja kun on asetettu tavoitteet, voidaan
mitata tuloksia, voidaan määritellä mittareita,
ja hyvin mielellään esimerkiksi ulkoasiainvaliokunnalle
selostan näitä asioita ensi viikolla, kun tapaamme
OECD:n tarkastelun merkeissä. Eli edustaja Packalénin
näkemykset ovat kuin suoraan uudesta kehityspoliittisesta
ohjelmasta, ja mielellämme tätä jatkuvasti sitten
teille selostamme.
Mutta nämä tulokset. Kuitenkin tietysti hyvin suuri
osa Suomen kehitysyhteistyöponnisteluista kohdistuu YK-järjestöihin,
niiden kanssa tehtävään yhteistyöhön,
kansainvälisiin kehitysrahoituslaitoksiin, kuten Maailmanpankkiin,
alueellisiin kehityspankkeihin, ja kyllä näillä toimilla
yhteenlaskettuna meidän kahdenvälisen toiminnan
ja kansalaisjärjestötyön ja humanitaarisen
avun kanssa on estetty monta nälkäkuolemaa, on
luotu monta mahdollisuutta köyhille naisille Afrikassa
(Puhemies koputtaa) ansaita rahaa maanviljelyksestä, on
parannettu ihmisoikeuksia.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomi kantaa suurta huolta ihmisoikeuksista, niin
kuin oikein onkin. Puhumme oikeusvaltioista, korruptionvastaisuudesta,
ihmisoikeudesta, myös naisten ja tyttöjen oikeudesta.
Millä tavalla hallitus viestittää suomalaisen
ihmisarvokäsityksen, että jokainen elämä,
jokainen ihminen on arvokas, myös tytöt? Niissä maissa,
joissa Suomi muun muassa tekee kehitysapua, on tapahtunut kauheita
asioita: kivittämisiä, kunniamurhia. Tällaisia
ei kerta kaikkiaan saa hyväksyä. Millä tavalla
hallitus ottaa huomioon ja miten se viestittää näille
hallituksille ja projekteille, joissa Suomi on mukana, että tällaista
ei kerta kaikkiaan saa tapahtua?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Kävin itse aivan hiljattain Afganistanissa
ja tiedän, että ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja,
edustaja Soini on myöskin siellä käynyt
ja todennut tämän asian. Todellakin, Afganistanin
tyttöjä ja naisia emme saa jättää yksin,
emmekä jätä heitä yksin. Siellä,
niin kuin monissa muissakin maissa ja kansainvälisissä järjestöissä,
edistämme esimerkiksi naisten ja tyttöjen lisääntymisterveys-
ja seksuaalioikeuksia, itsemääräämisoikeutta,
ja näin erittäin vakuuttavaa toimintaa Afganistanissa
Kabulissa siitä, miten kansainvälistä järjestöä tukemalla voimme
kymmeniätuhansia naisia saattaa esimerkiksi ehkäisypalvelujen
ja muiden lisääntymisterveyspalveluiden pariin.
Tietysti tasa-arvo on Suomen pitkäaikainen kehityspoliittinen
kulmakivi, ja se on myös meidän ulkopolitiikan
kulmakivi, ja siitä varmaan ministeri Tuomioja voi puhua
laajemmin ja enemmän, mutta tarkoitus on se, että me
kaikissa hankkeissamme otamme huomioon tasa-arvon, naisten ja tyttöjen
aseman. Meillä on paljon tekemistä, että saamme
esimerkiksi naiset tasavertaisten maanomistus- ja perintäoikeuksien
piiriin.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin ministeriltä kysyä,
millä tavoin kehitysyhteistyötä voitaisiin
parantaa ja tehostaa entistä paremmin näissä niin
sanotuissa keskitulon maissa, joihin edelleen kehitysyhteistyövaroja ohjataan,
kun siellä varsinkin köyhimpien ja sitten vähän
paremmin toimeentulevien erot entisestään tuntuvat
kasvavan. Varmasti siellä myös tuo korruption
riski on aika suuri.
Toisena kysymyksenä sitten nostaisin esiin parlamentaarisen
valvonnan ja demokratian edistämisen, koska sehän
on vanha sanonta, että parlamentti ei tarkoita demokratiaa,
mutta toisaalta demokratiaa ei ole ilman toimivaa parlamentarismia.
Siinä mielessä tämän instituutioiden
kehittämisen näen erittäin tärkeänä,
koska jos maahan ei saada kehitettyä toimivia instituutioita,
niin on todennäköistä jälleen,
että siellä sitten myös hallinnollisia
ongelmia on ja myös korruptiota esiintyy enemmän
ja sitä kautta ei myöskään voida taata
kansalaisten verovarojen käyttöä hyvin.
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Suomen kehitysyhteistyöponnistelut aikaisempaakin
enemmän kahdenvälisessä työssä kohdistuvat
aivan köyhimpiin maihin, mutta edustaja Komi on tietysti
erittäin oikeassa siinä, että myöskin
keskituloisiin maihin on suunnattava toimia. Nimittäin
maailman köyhistä enemmistö asuu keskitulon
maissa — Intia, Brasilia — mutta näillä mailla
on jo omia edellytyksiä ryhtyä esimerkiksi poistamaan
köyhyyttä ja takaamaan köyhille ihmisille
sosiaalipalveluja, ja näin myös tapahtuu. Sanoisin,
että niitä välineitä, joita
eniten kannattaa keskitulomaiden kanssa käyttää,
on esimerkiksi kansalaisjärjestötuki. Intiassa
on kymmeniä suomalaisia kansalaisjärjestöjä,
alkaen Pelastakaa Lapset ry:stä, jotka siellä tekevät
paikallistasolla erittäin hyvää työtä ja myöskin
vaikuttavat Intian hallitukseen niin, että se entistä enemmän
ottaisi omat köyhänsä huomioon.
Toisaalta meillä on mahdollisuus myös ministeri
Stubbin kanssa edistää kestävää kehitysliiketoimintaa
tämäntyyppisissä maissa, itse asiassa myös
ihan köyhimmissä maissa. Olenkin iloinen siitä,
että ministeri Stubbin kanssa olemme sopineet siitä,
että lähdemme ensi keväänä yhdessä Tansaniaan
ja Sambiaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Puheenvuoroni koskee niitä ehtoja,
mitä voidaan vastaanottajamaille asettaa. Vietnam on kommunistinen
diktatuuri. Siitä huolimatta se on saanut yli 300 miljoonaa
euroa Suomelta kehitysapua. Siihen on varmasti joitakin nostalgisia
syitä.
Nyt on käynyt ilmi, että Suomesta on yritetty karkottaa
vietnamilaisia törkeisiin rikoksiin Suomessa syyllistyneitä konnia
Vietnamiin, mutta Vietnam ei ole suostunut ottamaan näitä oman maansa
kansalaisia, näitä rikollisia, vastaan. Huomasin,
että pääministeri Katainen keskusteluissaan
Vietnamin pääministerin kanssa Laosissa oli ottanut
tämän asian esille. Kysyn teiltä: oletteko
valmis asettamaan Vietnamille ja vastaavassa tilanteessa oleville
mahdollisille muillekin maille sellaisen ehdon, että niiden
tulee ottaa Suomesta karkotettavat kansalaisensa vastaan, jotta
Suomi on valmis jatkamaan kehitysyhteistyötä niiden
kanssa?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Vietnam kuuluu näihin niin sanottuihin
transitiomaihin, joissa emme kohta enää varmasti
tee kahdenvälistä yhteistyötä,
koska Vietnam on nimenomaan noussut tällaiseksi alemman
keskitulon maaksi ja siellä entistä enemmän tehdään
kaupallista yhteistyötä. Olen menossa Vietnamiin
tammikuun lopussa ja lupaan perehtyä tähän
asiaan. Tiedän, että tämä on
edustaja Zyskowiczille tärkeää, joten
katsomme, millä tavalla tämä voidaan
ottaa esille.
Mutta sanoisin nyt kuitenkin sen, että kun käymme
tällaista poliittista dialogia kehitysyhteistyön
puitteissa kumppanimaiden kanssa, niin meidän täytyy
tietysti miettiä, millä keinoilla saamme sen viestimme
parhaiten perille. Kun puhumme esimerkiksi ihmisoikeuksista, niin
on sellaisia maita esimerkiksi Afrikassa, jotka nyt vakavasti loukkaavat
homoseksuaalien ja muiden seksuaalivähemmistöjen
oikeuksia, mutta jos menemme kovin äänekkäästi
puhumaan tällaisen asian puolesta, niin se ei välttämättä ratkea,
ja silloin diplomaatit hoitavat tätä työtä niin Suomen
kuin EU:nkin nimissä. Tämä poliittinen dialogi
tarjoaa monia mahdollisuuksia erilaisten kysymysten ratkaisemiseen,
ja olen ilman muuta sitä mieltä, että hyvä hallinto,
korruption vastustaminen, kuuluu kaiken kehitysyhteistyön
perusedellytyksiin ja se pitää joka paikassa (Puhemies koputtaa)
ottaa esille.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jotta kehitysyhteistyö olisi tuloksellista, sen
rahoituksen pitäisi olla ennakoitavaa ja kehittyä tasaisesti.
Yksi vakava virhe hallituksen epäonnistumisten listalla
on se, että myitte nahan kahteen kertaan ennen kuin karhu
oli kaadettu. Tarkoitan tällä sitä, että keksitte,
että päästöoikeuksien huutokauppatuloilla,
millä pitäisi kehittää ilmastoystävällistä teknologiaa
ja edistää uusiutuvaa energiaa, paikataan myös
kehitysyhteistyön rahoitus.
Nyt näyttää, että päästökauppatulot
jäävät todella mataliksi, ja seuraus
on se, että Suomessa investoidaan kivihiileen, tuulihankkeet
seisovat, ei etene uusiutuva energia ja uusi teknologia eikä kehitysyhteistyörahoitus
kehity kuten Suomen sitoumukset edellyttäisivät.
Miten aiotte, ministeri Hautala, tämän virheen
paikata?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan, että on sovittu, että kyselytunnin
aikana edustajat istuvat paikoillaan ja ottavat osaa keskusteluun.
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Tämä asia ei ole vielä aivan
niin onnettomassa jamassa kuin edustaja Tiilikainen antaa ymmärtää.
Nimittäin ympäristöministeri Niinistö tekee
parhaansa, että EU:n päästöhuutokauppamarkkinat
kehittyvät siihen suuntaan, että päästöjä todella
vähennetään, mikä tarkoittaa
sitä, että päästöoikeuksien
hinnan tulee olla nykyistä korkeampi ja sitä kautta
myös Suomen valtion kassaan tulee päästöhuutokauppatuloja.
Hallitus on vähintään kolmeen kertaan
vahvistanut sen, että se tulee ohjaamaan näitä päästöhuutokauppatuloja
myöskin kehitysyhteistyöhön, koska me olemme
nyt jääneet siltä meidän kansainväliseltä sitoumukseltamme,
0,7 prosentin uralta, jälkeen.
On aivan normaalia, että näitä päästöhuutokauppatuloja
käytetään paitsi kotimaisiin ilmastotoimiin
myös kansainvälisiin toimiin. Yksi Suomen kehitysyhteistyön
uusi periaate on läpileikkaavana ilmastokestävyys,
eli tulen kehitysministerinä tekemään
myöskin kaikkeni, että meidän kaikki
kehitysyhteistyömme on ilmastokestävää.
Mutta haluan nyt eduskunnalle kuitenkin kertoa, että kansainväliset
(Puhemies koputtaa) ilmastorahoitussitoumukset tulevat meidän kehitysyhteistyösitoumuksiemme
päälle. Meidän täytyy tulevina
vuosina löytää tähän
lisää rahaa, jos haluamme kantaa osamme kansainvälisistä velvoitteista.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikainen aivan oikein puhui siitä,
että päästökaupan tarkoitus
on myös vauhdittaa vihreän talouden investointeja
ja edistää uusien työpaikkojen luomista
vähäpäästöiselle sektorille.
Euroopan komissio on todennut, että meillä on
kehittämistarpeita uuden päästökauppakauden
alkaessa ensi vuoden alussa siinä, että hiilen
hinta oikeasti ohjaa näihin investointeihin. Me olemme
hallituksessa arvioineet sitä, että komissio on
tehnyt kuusi toimenpide-ehdotusta, joiden pohjalta varmistetaan,
että markkinat toimivat kunnolla ja että hiilen
hinta olisi kohtuullinen. Me pidämme komission analyysia oikeansuuntaisena,
ja kevään kuluessa arvioidaan, millä tavoin
varmistetaan markkinoiden toimivuus, jolloin myös tämä tuloutuskysymys tulee
liittymään siihen.
On myös olennaista muistaa se, että ilmastorahoituksessa
lähivuosina kansainvälisten päästövähennysvelvoitteiden
kaikkien maiden osalta noustessa — siihen pyritään — on
etsittävä ratkaisuja, kuinka ilmastorahoituksen
avulla vahvistetaan kehitysmaiden teknologista kehitystä, ja
silloin ilmastorahoitus on luonteva ja kasvava osa kehitysyhteistyötä.