Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa elää 17 000
lasta ja nuorta oman kodin ulkopuolella. Määrä on
hetkessä kaksinkertaistunut. Näistä lapsista
ja nuorista puolet elää laitoksissa eli lastenkodeissa.
Määrä on jopa kymmenkertainen verrattuna
Ruotsiin ja Tanskaan. Meillä vain puolet huostaan otetuista
lapsista on sijoitettu perheisiin ja vain kymmenesosa sukulaisperheisiin.
Huostaanotto on maassamme aivan liian usein ainoa auttamiskeino,
mitä kriisiin ajautuneille perheille tarjotaan. Helsingin
sosiaalijohtaja Paavo Voutilainen kysyi, ja minä kysyn
nyt teiltä, arvoisa ministeri, samaa: pitääkö näiden
perheiden ja lasten olla laitoksissa, vai olisiko joitain muita tapoja
tukea näitä perheitä?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa herra puhemies! Tällä hetkellä koko
meidän lastensuojelumme tila Suomessa on isossa syynissä,
ja pyrimme löytämään ratkaisuja
siihen, millä tavalla saadaan vähennettyä laitoshoidossa
olevien lasten määrää lisäämällä ennaltaehkäisyä,
mutta sitten toisaalta meidän täytyy kuitenkin
tiedostaa se tosiasia, että kaikki lapset eivät
saa kasvaa sellaisessa tasapainoisessa perheessä, jossa
edes ennalta ehkäisevillä tai korjaavilla toimilla
voidaan taata lapsen hyvä kehitys ja turvallinen kasvu,
ja sen vuoksi perhehoitoa ollaan kehittämässä.
Meillä on perhehoitolaki tulossa, ja myöskin tätä kautta
pyrimme vähentämään tätä laitosvaltaisuutta
täällä Suomessa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kunnallinen kotipalvelu toimii parhaimmillaan tehokkaana
ennalta ehkäisevänä työnä.
Eikö nyt, arvoisa ministeri, pitäisi panostaa
lisää lapsiperheiden tilapäiseen kotiapuun
ja neuvoloiden perhetyöhön niin, että perheet
saisivat apua ja tukea jo ennen kuin huostaanotto on viimeinen keino? Kaupungeissa
perheiden kotipalvelu voi toimia, mutta eikö tämä arvokas
palvelu tulisi, arvoisa ministeri, saada kaikkien suomalaisten saataville kaikissa
kunnissa?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Edustaja varmasti tietää,
että juuri tähän hallitus on panostamassa.
Meillä ollaan sosiaalihuoltolakiin panostamassa, sinne
on tulossa lisärahoitusta. Tässä yhteydessä haluan
kiittää eduskuntaa myöskin siitä,
että täällä eduskunnassa lisättiin
määrärahoja niin lastensuojelun kehittämiseen
kuin perheiden ennalta ehkäiseviin palveluihin peräti
3,4 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi meillä myöskin on
tuo Kaste-rahoitus Kaste kakkosen kautta. Yhtenä painopisteenä on
nimenomaan perheiden ennalta ehkäisevien palveluiden parantaminen, koska
se, mistä alkujuuri juontaa, on se, minne meidän
pitää pystyä saamaan sitä vaikutusta.
Minulle luovutettiin juuri äskettäin lastensuojelun
ja sosiaalityön tämänhetkistä tilaa
perheiden osalta ruotiva väliraportti, ja siinä kyllä hyvin
selvästi tuli ilmi, että meillä painopiste
tällä hetkellä Suomessa on aivan väärässä paikassa. Meidän
täytyy pystyä panostamaan perheiden hyvinvointiin,
koska perheet, jotka jäävät ilman apua
ja jotka jäävät yksin painimaan ongelmiensa
kanssa, tulevat niin inhimillisesti kuin taloudellisesti Suomelle
mittaamattoman kalliiksi.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Tuo lastensuojelun tilaa tai sen puutteita käsittelevä raportti,
jonka STM viime viikolla julkaisi, on todellakin karmaisevaa luettavaa.
Siitä käy ilmi esimerkiksi se, että ennalta
ehkäisevää työtä kunnissa
ei ole juuri ollenkaan lisätty vuoden 2008 jälkeen,
jolloin uusi lastensuojelulaki tuli voimaan, ja siinä laissahan
edellytetään, että painopiste nimenomaan
siirrettäisiin ennaltaehkäisyyn.
Siinä raportissa ilmenee myös se, että lastensuojelun
pätevistä työntekijöistä on
huutava pula. Esimerkiksi Itä-Suomessa on yhdeksän
vierekkäistä kuntaa, joissa ei ole ainuttakaan
pätevää sosiaalityöntekijää lastensuojelussa.
Mitä hallitus on valmis tekemään, että nämä räikeimmät,
pahimmat puutteet lastensuojelussa saataisiin korjattua?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Kun asetin tuon lastensuojelun tilaa ruotivan
työryhmän, annoin heille saatesanoiksi olla mahdollisimman realistisia,
tuoda se todellisuus, joka meillä aidosti Suomessa on,
niin kirkkaasti kaikkien päätöksentekijöiden
eteen, että me emme voi välttää enää asioiden
parantamista.
Meillä on aivan liian pitkään odotettu
ja toivottu, että kuntien puolesta tehdään
se, mitä laki edellyttää. Meillä on
lastensuojelulaki, joka edellyttää, että kunnissa
resurssit turvataan ja lastensuojelun työntekijöiden
määrä olisi riittävällä tasolla.
Kuten edustaja totesi, valitettavasti kuntakentässä tämä ei
toteudu, eikä toteudu myöskään se
ennalta ehkäisevä työ, jota esimerkiksi
neuvola-asetuksen kautta on kunnille velvoitteeksi annettu: nämä laajat
terveystarkastukset, joissa voidaan nimenomaan ennalta ehkäisevästi
puuttua niihin ongelmiin, joita tällä hetkellä paljon
on. Sitä rahaakaan, joka tämän asetuksen
toimeenpanoon on aikoinaan laitettu ja joka siellä pohjissa on,
valitettavasti ei kunnissa ole kohdennettu sinne, minne pitää.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt kun tosiasia on todellakin se, että noissa
töissä on väliaikaisia, osa-aikaisia
ja määräaikaisia työntekijöitä,
joilla ei ole alan koulutusta, niin tässä lastensuojeluasiassa
on myös se mitalin kääntöpuoli,
toinen puoli. Meillä tehdään hyvin paljon
myös sellaisia sijoituksia, joita ei periaatteessa pitäisi
tehdä, joissa lapsen olisi kuitenkin ehkä parempi
olla kotona ja joissa ei ole perusteita sille, että perheestä otetaan
yksi lapsi pois mutta jätetään esimerkiksi
syntyvä lapsi perheeseen. Mitä hallitus aikoo
tehdä sille, että ne tapaukset, kun perusteita
lastensuojelun toimenpiteille ja huostaanotolle ei ole, voitaisiin
purkaa ja pystyttäisiin estämään
se, että näistä tulisi arvovaltakiistoja
lasten huoltajan ja huostaanottajan välillä?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Aina kun tehdään päätöksiä lastensuojelun
piirissä, niin sen lapsen parhaan täytyisi olla
siinä kaiken päätöksenteon keskiössä.
Valitettavasti aina näin ei ole. Tämän
myöskin tämä lastensuojelutyöryhmän väliraportti
nostaa esille hyvin selkeästi. Tämä liittyy
siihen, millä tavalla meillä johtaminen lastensuojelun
piirissä tapahtuu, tämä liittyy koulutuksen
puoleen, tämä liittyy myöskin siihen,
miten me kohtaamme toinen toisiamme paitsi omassa arjessamme myöskin
työn kautta. Lastensuojelun parissa, kun kohdataan asiakkaita, nimenomaan
sensitiivisyys ja sen perheen kokonaistilanteen havainnoiminen,
vaikka se ei ole kovin helppoa, pitäisi aina pyrkiä tekemään
mahdollisimman laaja-alaisesti. Silloin, kun resurssit ovat pienet,
valitettavasti työntekijät itsekin ovat viestittäneet
sitä, että eivät pääse
aina tekemään sitä työtään
niin hyvin kuin haluaisivat.
Mutta kun paljon tulee viestiä, että on perheitä,
jotka kokevat, että heiltä on viety lapsi syyttä, ja
sitten toisaalta me lehdistä luemme, myöskin uutisista
kuulemme, (Puhemies koputtaa) niistä murheellisista tapauksista,
joissa esimerkiksi lasta on pahoinpidelty pitkäaikaisesti
ja olisi toivottu sitä puuttumista aikaisemmin, niin tähän
haluaisin todeta, että tämä koko meidän
lastensuojelun kenttä täytyy purkaa, niitä toimintatapoja
täytyy muuttaa ja siihen työhön nyt hallitus
on tarttunut.
Aila Paloniemi /kesk:
Puhemies! Tervetuloa ensinnäkin, edustaja Heinonen,
keskustan linjoille tässä perhehoidon kehittämisessä.
(Eduskunnasta: No, no! — Aivan oikein! — Keskustan ryhmästä:
Kotiin tulon aika!) — Tämä on aivan totta.
Vain noin 30 prosenttia suomalaisista sijoitetuista lapsista
pääsee edelleenkin perhehoitoon eli sijaiskotiin
yksinkertaisesti siitä syystä, että tämä alue
on jätetty kehittämättä. Tätä hyvin
hitaasti on alettu kehittää. Viime kaudella saimme lakiuudistuksen
aikaiseksi. Tällä kaudella ministeri ja hallitus
ovat luvanneet, että perhehoitolain kokonaisuudistus saadaan
aikaan, jotta saamme määrää ja
laatua lisää ja myös sijaisvanhempia
lisää eli perhehoitoa lisää ja
laitoshoitoa vähemmäksi. Muualla Pohjoismaissa
70—80 prosenttia lapsista saa kodin sijaisperheessä.
Huostaanotosta minä haluan sanoa, että se
on kyllä monelle lapselle tänä päivänä mitä parasta lastensuojelua
ja kohentaa lapsen hyvinvointia ja asemaa. Meillä elää erittäin
traumaattisissa oloissa iso joukko lapsia tänä päivänä.
Avohuollon tukitoimet eivät läheskään
aina riitä. Tämä joukko pitää osata
erottaa sieltä. Heitä ei voi pitää traumaattisissa
oloissa kotona. Nämä karmeat esimerkit ovat vain
jäävuoren huippu, joita viime aikoina lehdistössä on
meille kerrottu: 5-vuotiaita kidutetaan jne.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! En havainnut kysymystä, mutta jatkan
mielelläni siitä, mihin edustaja jäi.
Nimittäin asia on todellakin tärkeä. Jos
verrataan kansainvälisesti, millä tavalla perhehoitoa
on pystytty muualla kehittämään, niin kyllä me
olemme, Suomi, jälkijunassa, ja sen vuoksi on erittäin
hyvä, että viime hallituskaudella — itse
olin silloin valiokunnassa jäsenenä — veimme
eteenpäin tätä perhehuoltolakia.
Täytyy kuitenkin muistaa, että myös
laitoshoidolle tulee aina olemaan tarvetta. Tänä päivänä meillä kiireellisesti
huostaanotetaan hyvin paljon teini-ikäisiä lapsia,
ja heille perhehoidon löytäminen on erittäin
haasteellista, koska heillä on hyvin moninaisia ongelmia,
ja silloin, kun me kehitämme perhehoitoa, meidän
täytyy kehittää myöskin niitä tukipalveluita,
joita perheille annetaan: sitä, että silloin,
kun näitä nuoria perhehoidossa on ja he oirehtivat
voimakkaasti, perhe ei jää sitten yksin painimaan
tämän nuoren ongelmien kanssa vaan se saa siihen
myöskin ammattilaisten tukea. Ja tämän
vuoksi tämä koko kenttä täytyy
pystyä kehittämään, ei ainoastaan
katsoen yhtä ainoaa siivua vaan laaja-alaisesti.
Kun me panostamme ennaltaehkäisyyn, sen haluan vielä tässä sanoa,
me saamme myöskin vähennettyä näitä sijoitusten
tarpeita. Kun me autamme perheitä oikea-aikaisesti, niin
uskon vakaasti, (Puhemies koputtaa) että myöskin
näitä lastensuojelun äärimmäisiä toimenpiteitä saadaan
vähennettyä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää ministeri
Guzenina-Richardsonia ja hallituspuolueita siitä, että eduskunnassa
nyt lisätään yli 3 miljoonaa euroa lastensuojeluun.
Se on merkittävä arvovalinta tältä hallitukselta
ja hallituspuolueilta.
On tärkeää, että ennalta
ehkäisevä työ toimii, mutta tärkeää on
myös, että huostaanotto viimesijaisena keinona
toimii. Meillä tältä kesältä oli surullinen
tapahtuma, joka sai paljon julkisuutta ja jossa huostaanotto ei
toiminut, ja tätä tapausta on nyt käyty
läpi. Kysyisin ministeriltä: onko sen tapauksen,
valitettavan, surullisen tapauksen, joka ei enää lasta
takaisin tuo, johdosta tehty muutoksia nyt näihin käytänteisiin,
että lapsi ja perhe saisivat apua silloin, kun viimesijaisena keinona
huostaanotto on toimeen laitettava?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Vaikka yleensä tässä salissa
ei yksittäistapauksia kommentoida, tämä karmaiseva
yksittäistapaus on kuitenkin koskettanut meitä kaikkia
suomalaisia hyvin syvästi. Hallituksen piirissä on
hyvin laaja-alaisesti lähdetty selvittämään
tätä kyseistä tapausta, ja esimerkiksi
oikeusministeri Henriksson on laittanut oman selvitystyönsä,
sisäasiainministeriön puolella ministeri Räsänen
on laittanut oman selvitystyönsä käyntiin.
Kyse on siitä, millä tavalla viranomaisyhteistyö toimii,
ja oma selvitysryhmäni on niin ikään
tuomassa toimenpide-ehdotuksia siihen, millä tavalla sosiaalityöntekijöitä voidaan
kouluttaa paremmin, jotta he omalta osaltaan pystyvät viranomaisyhteistyöhön
sitten esimerkiksi poliisin ja oikeuslaitoksen kautta. Eli työ on
meneillään, ja me otamme hyvin vakavasti tämän
kyseisen tapauksen ja teemme kaikkemme, ettei tällainen
pääsisi toistumaan.