12) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tuloverolain, elinkeinotulon
verottamisesta annetun lain sekä eräiden muiden
verolakien muuttamisesta
Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät ystävät!
Kyseessä on erittäin suuri verouudistus, yhteisövero-,
osinkoverouudistus liitännäisineen. Valiokunta
puoltaa tämän esityksen hyväksymistä,
muutettuna tosin. Suurimmat muutokset koskevat osuuskuntien voitonjaon
verokohtelua.
Valiokunta katsoo, että tämä esitys
muodostaa poliittisesti, veropoliittisesti, linjakkaan kokonaisuuden,
jota hallitsee yhteisöverokannan alennus 20 prosenttiin
4,5 prosentilla. Se alentaa vuosittaisia verotuloja staattisen laskennan
mukaan noin 870 miljoonaa euroa vuodessa. Yhteisöveron
alennuksen rinnalle tehdyt ehdotukset veropohjan tiivistämiseksi
ovat nekin tämän johdonmukaisuuden kannalta perusteltuja.
Ehdotusten taustalla olevat motiivit ovat myös kansantaloudellisesta
näkökulmasta perusteltuja ja merkittäviä.
Yhteisöverokannan alennus on vastaus kansainväliseen
verokilpailuun. Verotuksen painopisteen siirto yrityksen verotuksesta
omistajan verotukseen keventää aktiivisen pääoman
verotusta ja tukee yritysten toimintaedellytyksiä. Vastaavasti
passiivista pääomaa koskevat kiristävät
toimet sekä ehdotukset veropohjan tiivistämiseksi
ja kansainvälisen veropaon estämiseksi vahvistavat
ja suojelevat Suomen veropohjaa.
Valiokunta korostaa kuitenkin, ja sanon sen tässä heti
alussa, tulevaisuudessa verojärjestelmän muutosten
oikea-aikaisuutta ja katsoo, että tällaiset verojärjestelmän
rakenteelliset muutokset ja niitä koskevat päätökset
tulee tehdä ajoissa ja muutosten voimaantuloon tulee varata
yritysten sopeutumisen kannalta riittävä aika.
Nyt näin ei kaikilta osin tapahtunut. Osuuskuntien osalta tämä realisoitui
kaikkein koviten.
Valiokunta pitää ennakoitavuuden kannalta
ja kansainvälisen veropaon estämiseksi kyllä sinänsä perusteltuna,
että esityksessä puututaan myös osuuskuntien
jakaman ylijäämän vähennyskelpoisuuteen,
mutta ehdotukset ovat tulleet julkisiksi vasta kuluneen lokakuun
aikana, eivätkä kaikki perinteisesti toimivat
osuuskunnat ole voineet niihin mitenkään varautua.
Esitys vaikuttaa muun muassa osuuskunnan rakenteeseen sekä osuuskunnan
ja sen jäsenten väliseen hinnoitteluun. Ehdotetut
veromuutokset ovat näiltä osin merkittäviä,
ja ne vaikuttavat ainakin suurten päivittäistavarakaupan
alan osuuskuntien välisiin kilpailuasetelmiin. Sanalla
sanottuna pienin muutoksin isot toimijat olisivat saaneet merkittävän
kilpailuedun muihin toimijoihin nähden.
Asiantuntijakuulemisessa on käynyt lisäksi
ilmi, että ensi vuotta koskevat sitovat hinnoittelusopimukset
on vahvistettu jo alkusyksyllä. Muutosehdotukset ovat tulleet
julki myös siihen nähden liian myöhään.
Valiokunta ehdottaa tällä perusteella, että osuuskunnan
ylijäämän vähennyskelpoisuutta koskeva
lakimuutos hylätään ja asia saatetaan jatkovalmisteluun.
Olennaista on, että toimijoita kuullaan valmistelun aikana
avoimesti ja että esiin nousseiden kilpailu- ynnä muiden
näkökohtien vaikutus lopulliseen esitykseen arvioidaan kattavasti.
Tämän sääntelyn tavoitteena
tulee pitää kuitenkin sellaisia rajauksia, jotka
tehokkaasti estävät kansainvälisen verosuunnittelun
ja veropaon.
Tähän hallituksen esitykseen ei sisälly
osuuskuntien jäsenten verokysymyksiä, mutta valiokunta
pitää tavoiteltavana sitä, että osuuskuntien ja
jäsenten verotusperusteet voitaisiin koota yhteen esitykseen,
joka annettaisiin eduskunnalle kevään 2014 aikana.
Tästä valiokunta esittää lausumaa.
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen merkittävin
osa on siis niin kansantaloudellisesti kuin veropoliittisenakin
ratkaisuna yhteisöveron alennus. Tässä siirretään
verotuksen painopistettä yhteisön verotuksesta
jaetun voiton verotukseen ja lisätään
taloudellista aktiviteettia hallitusohjelman tavoitteiden
mukaisesti. Tämän voidaan perustellusti
odottaa parantavan yritysten työllistämis-,
kasvu- ja investointimahdollisuuksia. Olennaista on esityksen antama
viesti siitä, että Suomi haluaa olla haluttu sijoittautumis-
ja investointikohde Euroopassa. Sillä on tarjota vakaat
olosuhteet, toimiva infrastruktuuri ja osaavaa työvoimaa.
Näille perustuva toimintaympäristö yhdessä matalan
yhteisöverokannan kanssa vaikuttaa myönteisesti
yritysten toiminta- ja työllistymismahdollisuuksiin. Nämä esityksen
laajat suotuisat vaikutukset voivat olla myös suoria työllistämisvaikutuksia
paljon laajempia.
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä on
mukana pääomatulon verotuksen progressiivisuusrajan
laskeminen 50 000:sta 40 000 euroon, ja sitä valiokunta
kannattaa. Merkittävä uudistus on myös
osinkoverotuksen muutos, jossa on oikeastaan moninaisia ja hieman
eri suuntaan vaikuttavia yksityiskohtia. Listattujen yhtiöiden
osalta kansalaisjoukko, jota tämä esitys koskee,
on hyvin laaja. Osingon veroaste kasvaa nykyisestä 21—22,4
prosentista 25,5—27,2 prosenttiin. Huomattavaa on kuitenkin,
että yhteisöverokannan alennus lisää merkittävästi
yhtiöiden osingonmaksukykyä. Kun otetaan huomioon
sekä yhtiön että osakkaan maksamat verot,
osingon kokonaisveroaste säilyy käytännössä nykytasolla
40,4—41,8 prosentissa. Osakesäästäjän
näkökulmasta tällä on käytännössä kaikkein
olennaisin merkitys.
Muiden kuin listattujen osinkojen osalta on todettava, että esitys
säilyttää listaamattomien yhtiöiden
jakamiin osinkoihin sovellettavan nettovarallisuuden tuottoon perustuvan
veromallin ja jaon ansio- ja pääomatulon osinkoihin.
Siihen sisältyy kuitenkin periaatteellinen muutos siitä, että jatkossa
listaamattomien yritysten jakamien osinkojen täysi verovapaus
osakkaalla poistuu.
Tämä malli sisältää edelleen
yrittäjäkannustimeksi kutsuttavan huojennuksen,
jossa nettovarallisuuden perusteella lasketaan, että vuotuisen tuoton
rajoissa jaettuihin osinkoihin kohdistuu 25 prosentin veroaste 150 000
euroon asti. Jos jaettava osinko ylittää vuotuisen
tuoton, ylittävästä osuudesta 75 prosenttia
on veronalaista ansiotuloa.
Arvoisa puhemies! Nämä lainmuutokset tässä osinkoverouudistuksessa
ja yhteisöverossakin tulevat voimaan ensi vuoden alusta,
ja niitä sovelletaan ensimmäisen kerran vuonna
2014 toimitettavassa verotuksessa. Jaettavaksi tulee siis osinkoja,
joita jakavien yhtiöiden tulos on verotettu 24,5 prosentin
verokannan mukaan mutta joihin kohdistuu kassaperiaatteen vuoksi
uusi, kiristynyt osinkotuloverotus. Tätä on arvosteltu valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa ja ehdotettu lievennettäväksi
siirtymäsäännöksellä.
Tätä olemme arvioineet perusteellisesti.
Muutos merkitsisi vuonna 2014 noin 230 miljoonan euron verotuottojen
vähennystä verrattuna hallituksen esitykseen.
Tämä jo yksin on niin painava peruste, ettei tällainen
siirtymäsäännös ole käytännössä mahdollinen.
Kysymys on tässäkin kokonaisuudesta ja sen osista.
Arvioinnissa on otettava lisäksi huomioon, ettei muutos
ole yksinomaan edullinen kaikille osingonsaajille vaan että se
myös kiristäisi joidenkin verotusta. Toisaalta
ei ole myöskään perusteltua luoda mallia,
jossa otettaisiin huomioon valikoidusti vain uudistuksen myönteiset
seuraamukset. Myös järjestelmän selkeys
edellyttää tiettyä kaavamaisuutta. Muutostilanteelle
on ylipäätään tyypillistä,
että vaikutukset ovat erisuuntaisia. Olennaista on kokonaisuus,
ja tässä sillä kokonaisuudella luodaan
pysyvästi noin 600 miljoonan euron vuotuinen stimulaatio
aktiivisen yritystoiminnan hyväksi. Yhden vuoden tilapäinen
osinkoveropiikki tulee valiokunnan mielestä suhteuttaa myös
tähän näkökohtaan.
Arvoisa puhemies! Tämä nykyinen ja myös jatkossa
sovellettava osinkoverojärjestelmä on, voidaan
sanoa, varsin monimutkainen ja siksi raskas tai vaikeasti hallinnoitava.
Valiokunta pitää tässä yhteydessä perusteltuna
sitä, ettei perusrakenteita muuteta, siksi että yhteisöveron
alennuksen vaikutus on niin suuri, että osinkoverojärjestelmään
liittyvä vakaus ja ennustettavuus on hyvä säilyttää.
Mutta näistä monimutkaisuuksista ja jännitteistä johtuen
valiokunnan mielestä on tarve hioa järjestelmää edelleen.
Tämä voi luontevasti tapahtua siinä yhteydessä,
kun verotuksen rakennetta muokataan myös muutoin esimerkiksi
tulolähteitä koskevan tarkastelun yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Tähän esitykseen sisältyy myös
keskustelua herättänyt vapaan oman pääoman
erien verokohtelu. Jatkossa voitonjakoa ja jakoa muista vapaan oman
pääoman rahastoista on tarkoitus verottaa osinkona.
Jakoa voitaisiin pitää vain erityisellä perusteella
pääoman palautuksena ja siten verotuksellisesti
luovutuksena. Se edellyttää kuitenkin, että palautus
tapahtuu alkuperäiselle sijoittajalle ja viimeistään
kymmenen vuoden sisällä pääomasijoituksen
tekemisestä. Valiokunta pitää tätä ymmärrettävänä kompromissina
tässä tilanteessa.
Arvoisa puhemies! Elinkeinoverotuksen systematiikan kannalta
on ongelmallista, joskin verotuotoiltaan ehkä edellisiä vähämerkityksisempää,
muutosehdotus koskien edustuskuluja, joita tässä esitetään
poistettavaksi vähennyskelpoisuuden piiristä.
Tämä on vastoin verotuksen yleistä periaatetta,
jonka mukaan tulon hankkimisesta tai säilyttämisestä johtuneet
menot ovat vähennyskelpoisia. Esityksessä on arvioitu,
että muutos lisää vuotuista verotuottoa
noin 38 miljoonaa euroa, ja myös tätä on
arvosteltu valiokunnan asiantuntijakuulemisessa. Näkemys
on, että tuotto jää olennaisesti odotettua
pienemmäksi yritysten käyttäytymismuutosten
vuoksi.
Tämä muutos vaikuttaa kaikkiaan eniten edustustarkoitukseen
tarjottavien palveluiden tuottajien asemaan, muun muassa Lapin matkailuun
ja moniin kesän festivaalitapahtumiin, muun muassa Pori
Jazziin. Valiokunta pitää tätä vaikeasti korjattavana
haittana, vaikka yhteisöveron alennuksen odotetaan tukevan
yritysten edustautumismahdollisuuksia myös jatkossa. Tosiasia
tietenkin on, että veroetu jäisi nykyisellään
yhteisöveron alennuksen jälkeen joka tapauksessa
melko pieneksi, 10 prosenttiin kustannuksista. Toisaalta muutos
tekee yhä tärkeämmäksi rajanvedon
markkinointi- ja mainostusmenoihin, jotka jäävät
edelleen kokonaan vähennyskelpoisiksi.
Valiokunta hyväksyy ehdotuksen edustusmenojen vähennyskelpoisuuden
rajoituksista vain siksi, että se on osa tätä käsiteltävää kokonaisuutta
ja sen erottaminen siitä tässä vaiheessa
olisi ollut poliittisesti hankalaa tai käytännössä se
oli mahdotonta. Veropoliittisesti ei ole linjakasta eikä suotavaa,
että tuoreen koulutusvähennyksen kaltainen laskennallinen
lisävähennys otetaan verojärjestelmän
osaksi samalla, kun aitojen elinkeinotoiminnan menojen vähennyskelpoisuus
poistetaan kokonaan. Myös tiiviille veropohjalle rakentuva
verojärjestelmä edellyttää, että poikkeuksia
suuntaan tai toiseen on mahdollisimman vähän.
Arvoisa puhemies! Näillä huomioilla valiokunta
puoltaa siis esitystä muutettuna. Tähän
sisältyy kaksi vastalausetta, ja valiokunnan lausumaehdotus
kuuluu:
"Eduskunta edellyttää, että valtiovarainministeriö valmistelee
osuuskuntien verotusta koskevan sääntelykokonaisuuden
niin, että sitä koskeva esitys voidaan antaa eduskunnalle
kevään 2014 aikana ja lainmuutokset saattaa voimaan vuoden
2015 alusta.
Valmistelussa tulee huolehtia siitä, että alan toimijoita
kuullaan avoimesti ja esitettyjen näkökohtien
vaikutus veromalliin arvioidaan huolellisesti. Arvioinnissa tulee
ottaa huomioon kansainväliseen veropakoon liittyvien näkökohtien
lisäksi myös sääntelyn neutraalisuus
eri toimijoiden kesken."
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin esitän,
että jatkossa käsittelyn pohjaksi otetaan keskustan
vastalause 2. Ja sen jälkeen esitän pahoittelut,
että koko vuoden suurin veropaketti käsitellään
yöllä kello 01, veropaketti, jota on odotettu
paljon ja josta on ollut paljon keskustelua. Tämä aika
ei ole todellakaan sen arvoinen, mitä paketti olisi ansainnut.
Keskusta on tosiaan tehnyt oman vastalauseensa tähän
verojaoston puheenjohtajan esittelemään hallituksen
esitykseen. Käyn siitä ihan muutamia pääkohtia
läpi.
Ensinnäkin tämä yhteisöveron
alentaminen, joka on tietysti tämä merkittävin
ja isoin tässä. Me olisimme lähteneet
jaksottamisesta tämän osalta. Signaali olisi ollut
täsmälleen sama eli se, että yhteisövero
tulee alentumaan, mutta me olisimme saaneet satoja miljoonia enemmän
rahaa muihin tarpeisiin, niitä tänä päivänä tarvittaisiin ihan
suomalaisen yhteiskunnan ylläpitämiseen. Yhteisöveron
alentaminen ei ole ratkaisu kaikkiin niihin ongelmiin, joita meillä tällä hetkellä
on,
ja itse asiassa sen työllistävä vaikutushan
on yllättävänkin vähäinen,
se on noin 5 000—7 000 työpaikkaa.
Ongelmallista tietysti tässä hallituksen esityksessä on
myös se, että tämähän
kasvattaa tuloeroja. Täällä on valtiovarainministeri
todistanut sitä, kuinka tämä supistaa
tuloeroja. Hän on oikeassa siinä kohti, jos puhutaan
pelkästä osinkoverotuksesta, mutta jos otetaan
koko yritysveropaketti eli tämä yhteisöveron
alentaminen matkaan, niin silloin tällä on selkeästi
tuloeroja kasvattava vaikutus.
Keskusta esittää osinkoverouudistuksesta myös
oman mallinsa. Tässä hallituksen mallissahan uudistuksen
häviäjiä ovat nimenomaan pieniä osinkoja
saavat yrittäjät, ammatinharjoittajat, piensijoittajat
ja selviä voittajia ovat taas sitten suuria osinkoja nostavat,
suuren osakaskohtaisen nettovarallisuuden omistavat osakkeenomistajat.
Keskustan mallissa tämä jako on huomattavasti
oikeudenmukaisempi, ja sen lisäksi me esitämme
listattujen yritysten osingoista 1 000 euron verovapaata
osuutta. Tällä mallilla me olisimme huomattavasti
oikeudenmukaisemmassa osinkoverotuksessa. Nyt tullaan todellakin
näkemään sitä, että isot
tulevat pärjäämään ensi
vuonna entistäkin paremmin ja pienten yritysten, pieniä osinkoja
jakavien, verotus tulee merkittävästi kiristymään.
Se, mikä on ollut pitkään keskustelussa,
on tämän yhteisöveron sivuun jäänyt
eli ne henkilöyhtiöt, liikkeen- ja ammatinharjoittajat,
joita tämä yhteisöveroalennus ei koske.
Siihen keskusta esittää 5 prosentin yrittäjätulovähennystä,
jolloinka 95 prosenttia yrityksen tulosta olisi verotettava osuus.
Sillä olisi selkeä 2 prosentin vaikutus, ja sillä tavalla
nämä henkilöyhtiöt saataisiin suunnilleen
samaan tilanteeseen kuin missä nyt ovat ne yhtiöt,
jotka nauttivat sitten tästä yhteisöveron
alennuksesta.
Me esitämme myös muutoksia hallituksen esitykseen
vapaasta poisto-oikeudesta. Hallituksen tempoilevaa verolinjaa jälleen
edustaa se, että hallitus on tekemässä muutoksia
aikaisemmin tekemiinsä päätöksiin,
ja me esitämme, että myös vuodelle 2015
tämä vapaa poisto-oikeus olisi voimassa.
Eräs merkittävä asia, jota me esitämme,
on konsernilainojen korkojen vähennysoikeuden hyväksikäyttö veroparatiiseihin
ja niitten estäminen. Me rajaisimme tämän
Euroopan talousalueella sijaitsevien konserniyhtiöitten
lainoihin. Me tiedämme hyvin sen, että iso ongelma
on tällä hetkellä se, että konsernien
tuloksia juoksutetaan veroparatiiseihin, ja meidän mielestämme tätä tulisi
suitsia huomattavasti aktiivisemmin.
Verojaoston puheenjohtaja Kataja valitteli, ihan oikein, sitä,
kuinka heikkoon asemaan Porin jatsit ajetaan tällä hallituksen
esityksellä. Edustuskulujen verovähennysoikeuden
poistaminen on vaikea kysymys monille suomalaisille merkittäville
kesätapahtumille ja matkailulle. Se on selkeä työllisyyteen
vaikuttava tekijä, ja sen vuoksi me olisimme valmiit säilyttämään
tämän edustuskulujen vähennysoikeuden,
mutta rajaisimme sieltä pois alkoholituotteet, jolloinka
saataisiin pidettyä matkailu ja suomalaiset kesätapahtumat
elävinä ja luotua suomalaista työllisyyttä.
Herra puhemies! Kuten aloitin puheeni, keskusta esittää käsittelyn
pohjaksi vastalausetta 2.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Tosiaan meillä on suositus tästä 5
minuutista. Mutta ei se ole pakollista, se 5 minuuttia.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Lintilän äskeisessä puheenvuorossaan
tekemää esitystä keskustan vastalauseen
2 ottamisesta käsittelyn pohjaksi.
Sitten pari sanaa tästä meidän vastalauseestamme.
Tämä yhteisöveron alennus, 4,5 prosenttiyksikköä,
on aika massiivinen. Sitä tietysti täytyy pitää oikean
suuntaisena. Sillä on tietysti positiivisia vaikutuksia
yritystoiminnan sijoittumiseen Suomeen ja myöskin yritystoiminnan
ja tuotannon pysymiseen Suomessa, mutta tuon Valtion taloudellisen
tutkimuskeskuksen Vattin tekemän selvityksen mukaan yhteisöveron
alentaminen siis parantaa työllisyyttä keskipitkällä aikavälillä 5 á 10
vuoden aikana vain noin 5 000 á 7 000:lla henkilöllä.
Tämä merkitsee sitä, että yhtä keskipitkällä ajanjaksolla
syntyvää työpaikkaa kohden vuotuiset
yhteisöverotulot alenevat 125 000—175 000
eurolla, eli aika kalliita työpaikkoja.
Me olemme kaikki tässä jo keväästä saakka hokeneet,
kuinka tärkeä tämä yhteisöverokannan
alentaminen on. Tietysti tässä nyt seurataan muita
maita. Ruotsi alensi 22:een, me 20:een — nähtäväksi
jää. Ilmeisesti koskaan ei pystytä tarkoin
mittaamaan tämän talous- ja työllisyysvaikutuksia.
No, sitten esitämme tässä yrittäjätulovähennystä,
5 prosentin yrittäjätulovähennystä.
Olemme omaksuneet tämän mallin Suomen Yrittäjiltä.
Tilannehan on se, että yksityiset liikkeen- ja ammatinharjoittajat,
henkilöyhtiöiden osakkaat ja maa- ja metsätalouden
harjoittajat ovat jääneet osattomiksi näistä veronkevennyksistä.
Tämä yrittäjätulovähennys
tehtäisiin ennen tulon jakamista pääoma-
ja ansiotulo-osuuksiin. Sen vaikutus olisi ehkä tuommoinen
1,5—2 prosenttiyksikköä verona, eli aika
vaatimaton esitys.
Tämän verouudistuksen linjan mukaista voisi olla
myös se toinen vaihtoehtoinen esitys, jota emme nyt esitä mutta
jota sietäisi pohtia, että pääomatulo-osuus
noissa yrityksissä verotettaisiin 85-prosenttisesti ja
15 prosenttia olisi verovapaata. Tällöin se ero,
mikä nyt on yksityisten liikkeen- ja ammatinharjoittajien,
henkilöyhtiöitten osakkaitten ja maa- ja metsätalousharjoittajien
verotuksessa suhteessa listaamattoman osakeyhtiön verotukseen,
yhteisö- ja osinkoverotus molemmat huomioon ottaen, kaventuisi
ehkä järkevällä tavalla. Nämä ensin
mainituthan maksavat nyt 10 á 15 prosenttia enemmän
veroa kuin nettovarallisuusperusteinen verotus sekä yhteisö-
että osinkoverotus huomioon ottaen on noissa listaamattomissa
osakeyhtiöissä.
Sitten paheksuttavaa on se, että kun tänne
kovalla kiireellä tuotiin viime vuoden joulukuussa tuotannollisten
investointien kaksinkertainen poisto-oikeus ja sitten t&k-vähennysoikeuden lanseeraaminen,
niin nyt niitä määräaikoja ollaan
lyhentämässä yhdellä vuodella.
Meidän mielestämme tämmöistä ennakoimatonta
määräaikaisten lakien lyhentämistä ei
pitäisi tehdä. Noitten tuotannollisten investointien
osalta kannatamme vapaata poisto-oikeutta. Se antaisi hyvin menestyville
yrityksille mahdollisuutta merkittävään
investointien rahoitukseen tulorahoituksella.
Esitykseemme sisältyy myöskin se, että verovelvollisella
tulisi olla oikeus luovutustappioiden vähentämiseen
samalla tavalla kuin muutkin pääomatulolajin tappiot
vähennetään. Näin päästäisiin
normaalitapauksessa oikeampaan verotukselliseen lopputulokseen.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti pakko todeta, että olen
ymmärtänyt kuitenkin niin, että myös keskusta
tukee valtion velkaantumiskehityksen taittamista. Olen ymmärtänyt
jopa niin, että keskustankin mielestä tarvitsemme
talouskasvua, jotta tämä velkaantumiskehitys saadaan
taitetuksi. Siksi on varmaan syytä muistuttaa, että talouskasvun
lähteenä on työpaikkojen määrän
kasvu ja tuottavuuden kasvu. Tämä yhteisöveroalennus
ja koko osinkoverouudistus yhdessä tämän yhteisöverouudistuksen
kanssa lisäävät investointeja, lisäävät
tuottavuuden kasvua ja sitä kautta talouskasvua ja ovat
omiaan aiheuttamaan myös tämän velkaantumiskierteen
katkeamisen.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Lintilä totesi, on
todella harmillista, että näin iso veropaketti
käsitellään yön myöhäisinä tunteina.
En lähde perussuomalaisten vastalausetta avaamaan sen enempää vaan
esitän, että perussuomalaisten vastalauseen numero
1 mukaiset lakiehdotukset otetaan käsittelyn pohjaksi.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin on tähän aikaan
yöstä veroasioita hieman vaikea ehkä käsitellä,
ja todellakin kuulijajoukko voisi olla isompi, koska kumminkin nyt ratkaistaan
Suomen tulevaa näkymää.
Tuon yhteisöverouudistuksen vaikutukset: Siinähän
puhutaan paljon dynaamisista vaikutuksista ja siitä, koska
ne sitten tulevat. Itse olisin nähnyt, että tässä olisi
muun muassa pienyrityskenttään tuotu nopeampia
ja tehokkaampia vaikutustapoja, joilla olisi saatu enemmänkin työllisyyttä aikaiseksi
kuin tällä yhteisöveron alentamisella
tällä hetkellä. En sentään
sinänsä vastusta — on hyvä,
kun me saamme yhteisöverotuksella mahdollisesti uutta työtä aikaiseksi jollain
jänteellä — mutta se jää vähän
siihen tuulen ja hännän väliin, tuleeko
sitä ja millä aikajänteellä.
Todellakin tässä verouudistuksessa ehkä pienyritykset
ovat jääneet heikommalle osalle ja myös
sitten esimerkiksi maaseutu-, metsätalousyrittäjät,
kun pääomaveron alarajaa laskettiin 50 000:sta
40 000:een. Kun on tämmöisten metsäkauppojenkin
suunnittelu ja muu, niin veronkorotus tavallaan sitä kautta
tuo myös esimerkiksi metsätalousyrittäjille
lisää veronkiristystä.
Vielä tavallaan näihin edustuskustannuksiinkin:
Minä olen todellakin huolissani näistä maaseudun
ja matkailun työpaikoista. PTT:n tilastojen mukaan tässä on
katsottu, että noin tuhat matkailutyöpaikkaa tulisi
tässä kärsimään, Lapissa noin
300 ja muualla Suomessa noin 700. Todellakin tapahtumien tulevaisuus
on siinä vaakalaudalla.
Olisin kyllä tällä veroratkaisulla
hakenut tämmöistä yritystoimintaa ja
pienyritystoimintaa aktivoivampia ja kannustavampia toimenpiteitä, muun
muassa katsonut sitä, kun tällä hetkellä tuhannet
yritykset ovat sukupolvenvaihdosvaiheessa, millä tavalla
oltaisiin aktivoitu sukupolvenvaihdoksia. Yhtä lailla meidän
metsien omaisuus on sirpaloitunut. Millä tavalla tuettaisiin
siinä? Eli oltaisiin katsottu esimerkiksi tuohon Ruotsin
suuntaan, että Ruotsin-mallin mukainen lahja- ja perintöverouudistus
olisi ollut meillä. Toki se maksaa, mutta tässä tilanteessa
olisi kyllä kaikki tämmöinen laiskan
pääoman liikkeelle laitto erittäin hyvä asia.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sikäli kun viitattiin pieniin yrityksiin,
niin jos tarkoitettiin osakeyhtiöitä, niin tämä yhteisöveroalennus
tietenkin koskee myös kaikkein pienimpiä osakeyhtiöitä ja
tämä merkittävin uudistus koskee tältä osin
kaikkia yhtiöitä. Jos taas tarkoitettiin henkilöyhtiöitä, niin
on syytä muistaa, että henkilöyhtiöiden
verotus tällä hetkellä on pääsääntöisesti
kevyempää kuin osakeyhtiöiden verotus.
Hallitus on keventämällä ansiotuloverotusta
merkittävästi keventänyt kaikkien pienimpien
yritysten, henkilöyhtiöiden, verotusta. Nyt olemme
muun muassa ensi vuodelle lisäämässä perustulovähennystä ja
kunnallisverotuksen työtulovähennystä,
jotka omalta osaltaan merkittävästi helpottavat
kaikkein pienimpien ja pienituloisimpien yrittäjien asemaa.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Aivan ensiksi kannatan edustaja Jurvan tekemää esitystä vastalauseen
1 ottamiseksi käsittelyn pohjaksi. Perusteluina voisi todeta,
että tämä vastalause on yksinkertaisesti
parempi kuin hallituksen vaihtoehto, mutta aukaisen hieman enemmän.
Ensinnäkin tämä osinkovero-osio,
mikä hallituksella on, on nyt jo kolmas malli, ja tässä on edelleen
porsaanreikiä, ja se suosii suurituloisia. Meillä on
oma vaihtoehto, mikä on huomattavasti järkevämmin
rakennettu, ja se todennäköisesti alentaisi lähes
kaikkien yrittäjien verotusta, elikkä se on huomattavasti
tasapainoisempi.
Sitten jos otetaan tämä yhteisövero,
niin me emme voi ymmärtää sitä,
minkä takia hallitus lähtee kilpailemaan veroalella
muita maita kohtaan. Se on järkevää,
että se lasketaan samalle tasolle, mutta tämmöinen
kilpailu on loputon reitti. Mitäs sitten tehdään,
kun naapurimaat alentavat verojaan? Eli ei ole hirveän
pitkälle mietitty.
Edustuskuluista ollaan puhuttu. Kovasti on jazzkansaa täällä,
kiitos siitä. Pori Jazz on yksi niistä toimijoista,
jotka kärsivät tästä. Mutta
tässä ovat monet muutkin, matkailuyrittäjät,
taiteilijat, monet muut, monet monet toimijat, ketkä tulevat
tästä kärsimään. Ja
kun ottaa huomioon sen, että tällä on
hyvin pieni vaikutus valtion talouteen ja kuitenkin tämä tulee
vähentämään noin tuhat työpaikkaa,
niin ei kovin järkevältä kuulosta.
Vielä viimeiseksi suursäätiöt.
Se on aina ollut tämmöinen, mistä meitä yritetään
lyödä, mutta kun kyse on nimenomaan suursäätiöistä ja
varakkaista yhdistyksistä, niin näissä liikkuvat
miljardit. Se on miljardiluokan kuvioita, mitä me tarkoitamme,
ei siis mitään Linnanmäkeä eikä mitään
muuta hyvää yleishyödyllistä,
vaan nimenomaan semmoisia, mitkä tekevät oikeastaan
väärin perustein tiliä itselleen.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Yritän olla lyhyt,
koska ilta on pitkällä. Ihan muutama yleinen huomio.
Viime keväänä tehtiin linjaus tästä isosta
veropaketista, ja sen jälkeen sitä on jalostettu
näiltä muutamilta yksityiskohdilta, jotka silloin
ilmenivät ongelmallisiksi. On tarkoitus saada lisäinvestointeja
ja myöskin sitä myöten työpaikkoja
ja parantaa näin Suomen kilpailukykyä. Tämä on
se koko verouudistuksen suuri clou ja ajatus.
Tässä on siis kaksi isoa osaa, joista toinen
on nämä osinkoverotuksen muutokset niin, että lähestulkoon
kaikki osingot tulevat tällä uudistuksella verotuksen
alaiseksi, ja sitten toinen, että yhteisöveroa
alennetaan 4,5 prosenttia. On totta, ja minäkin kyllä haluan
seurata hyvin tarkkaan, mitenkä paljon sitten näitä investointeja
ja työpaikkoja tämän yhteisöveron
alennuksen jälkeen tulee.
Surkuttelussa siitä, että nyt osinkojen osalta verotus
tiukkenee, ehkä tulee muistaa tai huomioida, että onhan
niillä yrityksillä nyt sitten huomattavasti parempi
mahdollisuus jakaa niitä osinkoja, kun yhteisövero
alenee. Tähän liittyen ei nähty myöskään
perusteltuna sitten tätä siirtymäsäännöstä luoda,
koska aina kun tulee muutoksia, niin väliaikaisesti voi
olla, että jollekin ryhmälle ne ovat negatiivisia,
jollekin positiivisia, eli tässä ei ollut siihen
perustetta.
Iloinen olen siitä, että pääomatuloverotukseen,
johon on tehty jo tällä hallituskaudella muitakin
muutoksia, muun muassa kaksi luokkaa, tulee yhä edelleen
tiukennuksia niin, että nyt 50 000 euron raja
siirretään 40 000 euroon tässä 32
prosentin kohdalla.
Tiedotteissa luki, että osuuskuntien verotusuudistus
tai veroesitys hylättiin. Minä olisin kirjoittanut,
että se siirrettiin. Tietenkin faktisesti se tällä hetkellä hylättiin
ja päätettiin käsitellä suurempana
kokonaisuutena ja vielä paremmin valmisteltuna kevään
aikana, mutta tarkoitus ja koko valiokunnan yhteinen tahto on, että se
tulee, sillä uusi osuuskuntalaki on voimassa 2014 alusta,
ja siihen ovat perusteet hyvin vahvat, että myöskin
sen mukainen uudelleenarviointi verotuksen osalta tehdään.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Katajalle toteaisin, jos se on hänelle epäselvää,
että keskusta on kyllä yrittäjäpuolue mitä suurimmassa
määrin. Mutta tietysti haluamme, että koko
yrittäjäkenttää kohdellaan tasapuolisesti.
Verotus on tietysti yksi tekijä, joka vaikuttaa yrittäjyyttä innostavasti,
mutta sitten tietysti kaikkein ratkaisevimpia ovat yritysten kilpailukyky,
tutkimuksen ja tuotekehityksen mahdollistamat innovaatiot ja yritysten
markkinointi. Ne ovat oikeastaan paljon tärkeämpiä.
Kyllähän tämä yhteisöveron
alentaminen jollain epämääräisellä tavalla
tietysti vaikuttaa yritysten ja tuotannon sijoittumiseen Suomeen
ja yritysten ja tuotannon pysymiseen Suomessa, koska se mahdollistaa
suuremman voitonjaon. Onneksi yritykset yleensä jakavat
vain hiukan yli puolet voitostaan ja loppu käytetään
yritysten kehittämiseen.
No, tässähän on tämä ilmeisesti
valtiovarainministeri Urpilaiselta tullut, hänelle hyvin
rakas hokema, mutta edustaja Paaterokin toteaa, että täysin
verovapaita osinkoja ei enää ole. Mutta tähän
samaan hengenvetoon kyllä täytyy sanoa, että jos
on vähintään miljoonan euron nettovarallisuus
listaamattoman osakeyhtiön osakkaalla, niin hänellä on
nyt mahdollisuus saada paljon aikaisempaa suurempi verovapaa osinko.
Vaikkei hän täysin verovapaata osinkoa saakaan,
niin hän saa paljon suuremman verovapaan osingon kuin aikaisemmin.
Ja suurimmillaan se on silloin, kun osakaskohtainen nettovarallisuus
listaamattomassa osakeyhtiössä on 1 875 000
euroa tämän uuden varojen arvostamislain mukaan.
Kyllä he ovat kiitollisia sosialidemokraateille, jotka
tästä pääsevät osalliseksi.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Yhteisöveron alennuksella on varmasti
myönteisiä vaikutuksia, dynaamisia vaikutuksia,
ja sillä yritykset mitä suurimmalla todennäköisyydellä myöskin
sitoutuvat Suomeen ja kehittävät toimintaansa.
Se on varmasti ihan näin.
Mutta sitten se, mitä hallitus nyt jälleen
kerran tekee elikkä useaan kertaan lyhyen ajan sisään muuttaa
veroperusteitaan ja sen lisäksi kohtelee erittäin
epäoikeudenmukaisesti eri yhtiömuodoista, toimintamuodoista
riippuen yrityksiä. Henkilöyhtiöiden,
ky:iden, ay:iden, toiminimien, maataloudenharjoittajien osalta verotus
todellisuudessa kiristyy, ja sitä ei tietenkään
keskusta voi hyväksyä. Siksi sinne on tehty tuo
ehdotus vähennyksestä, mikä tehtäisiin,
jolloin myös ne dynaamiset vaikutukset, mitä nyt
haetaan yhteisöveron alennuksella, saataisiin myöskin
henkilöyhtiöissä esille. Siksi on oleellista, että tasapainoisesti
ja tasapuolisella tavalla eri yritysmuotoja kohdellaan.
Myös tuo osuuskuntien veroratkaisu on oleellisen tärkeää,
että siinä nähdään
nyt sitten tämä suomalainen toimintamalli, jota
osuuskunnat ovat edustaneet, nimenomaan tuotannolliset osuuskunnat
ovat edustaneet vuosikymmenten ajan. Sitä ei saa asettaa
huonompaan asemaan kuin muut yritysmuodot. Siksi oli kyllä suurta viisautta
valiokunnalta, että sitä esitystä ei
nyt tehty vaan, käytetään nyt sitä sanaa,
se siirrettiin, mutta sen uudelleenvalmistelussa pitää olla
kyllä selkeästi tarkempi, ettei käy niin
kuin se alkuperäinen esitys oli. Sitä ei missään
tapauksessa voi hyväksyä.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy hieman korjata edustaja Lepän
näkemystä. Ensinnäkin osuuskuntien verokohtelu
tänä päivänä on useissa
tapauksissa edullisempaa kuin osakeyhtiöiden verokohtelu. Näen
itse niin, ja hallituksen tarkoitus on kyllä tuoda sen
kaltainen esityskin, että verokohtelu osuuskunnissa ja
osakeyhtiöissä lähentyisi toisiaan. Mutta
kyllä tämä tarkoittaa silloin myös osuuskuntien
verotuksen kiristymistä lähemmäs sitä osakeyhtiöiden
verotusta.
Edustaja Leppä oli ymmärtänyt väärin.
Nyt henkilöyhtiöiden verotus ei kiristy. Henkilöyhtiöiden
verotukseen ei tule muutoksia, mutta ansiotuloverotuksen kevennykset
sen sijaan, jotka eri laissa hyväksytään,
niiden osalta verotus toki lievenee. Mutta suhteessa siihen, että muilla
yrityksillä verotus kovasti kevenee, henkilöyhtiöiden
edustajat olisivat toki halunneet, että heillä olisi
tehty vastaava kevennys aiemman kohtalaisen verotuksen vielä parantamiseksi.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiristys tulee sitä kautta, että pääomaveron
progressiota kiristetään siitä 50 000:sta
ja lasketaan 40 000:een. Se on kiristys, ja nimenomaan
se on henkilöyhtiöille tapahtuva kiristys.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Se kaksi minuuttia ei äsken riittänyt,
niin jatkan vielä hetken.
Alempi yhteisöverokanta tarkoittaa myös sitä, että pitää näistä vähennyksistä,
joita on varsin runsaasti ja monenlaisia, pystyä myöskin
sitten tekemään vähennyksiä.
Tästä syystä nämä kaksi väliaikaista
vähennystä, jotka todellakin pikaisesti, niin
kuin täällä todettiin, viime joulun alla tänne
tuotiin, lyhennetään nyt sitten käyttöajaltaan
vuoden verran näistä korotetuista poistoista ja
t&k-vähennyksistä.
Paljon keskustelua on aiheuttanut todellakin tämä edustuskulumenojen
vähennys. Täytyy muistaa, että tälläkin
hetkellä se on 50 prosenttia, ei 100 prosenttia. Vaatii
varmaan seurantaa, kuinka paljon oikeasti, onko se tämä 1 000,
mikä on täällä mainittu työpaikkojen
osalta, vai onko se jotakin muuta. Itse ajattelen kyllä niin,
että ne suuremmat yritykset, jotka ymmärtääkseni
tällä hetkellä tätä edustamista
tekevät, hyötyvät sen 870 miljoonaa euroa
yhteisöveron alennuksella, jotenka voisi olettaa, että sitä varaa
edustamiseen olisi tämänkin jälkeen.
Toisaalta huoli tässä salissa moneen kertaan pk-sektorista
ei varmaan kosketa tätä edustuskulumenokohtaa
niinkään, koska ainakin niiden pienyrittäjien,
joiden kanssa minä olen asiasta keskustellut, kulut edustusmenoihin
ovat vuositasolla 50 euroa tai 100 euroa, joten tämä koskettaa
suurempia yrityksiä. Toivon ja uskon, että heillä varaa
siihen edustamiseen riittää tämänkin jälkeen,
jos tahtoa vain on.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Pari sanaa vielä noista osuuskunnista.
Se osuuskunnan verotuksen muutosesitys, joka nyt hylättiin,
sehän oli tehty sellaiseksi, että se olisi menetellyt
aivan hyvin perinteisten tuottajaosuuskuntien kannalta esimerkiksi.
Vähän se olisi aiheuttanut verosuunnittelujumppaa,
mutta perinteiset tuottajaosuuskunnat olisivat siitä selviytyneet. Sen
sijaan tämä hylky tehtiin sellaisten osuuskuntien
aiheuttamasta syystä, joilla ei ole mitään tekemistä perinteisen
osuustoiminnan kanssa, joilla ei ole mitään yhteyttä Rochdalen
kankureihin, voisiko näin sanoa tässä.
Se siitä.
Mutta sitten tästä osuuskunnan jäsenen
verotuksesta. Uusi osuuskuntalakihan ei edellytä mitään
muutosta osuuskunnan jäsenen verotukseen, osuuskuntalaki,
joka tulee voimaan ensi vuoden alusta. Että tarve tulee
sitten ihan hallituksen omista verotuksen kiristämissyistä.
Ja en kyllä tunnista niitä osuuskunnan jäsenen,
jos edustaja Kataja sitä tarkoitti, verotusetuja, joita olisi
olemassa, mutta ehkä hän ei sitä tarkoittanutkaan.
Mutta jos hän siitä 1 500 verovapaasta osasta
puhuu, niin se on kyllä tosi pieni asia verrattuna siihen,
että nyt listaamattoman osakeyhtiön omistaja voi
saada parhaimmillaan 112 500 euroa verovapaata osinkoa.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä tuosta edustuskulujen verovähennysoikeudesta,
niin on se aika poukkoilevaa. Onko siellä sitten hallituksella
taas ensi vuonna hihassa joku toinen kohta, mikä yritystoiminnan
normaaliin toimintaan kuuluu, että sitä ei hyväksytä sitten verovähennyksen
piiriin? Kyllä toki tämä on aika poukkoilevan
ihmeellistä.
Itse, tätä koko veropakettia ehkä sivuten,
olisin kyllä vahvasti toivonut, että olisi myös
laajemmassa kaaressa katsottu tätä yritysverotuksen
ja suomalaisen työn ja työllisyyden merkitystä vielä laajemmin
ja pohdittu verojen kautta, mitenkä pienyritykset ja Suomen
työllisyystilanne, kilpailukyky, vielä paremmin
olisi lähtenyt käyntiin. Otin tuossa aikaisemmin
esille tuon sukupolvenvaihdosverotuksen, mutta yksi asia vielä minua
harmittaa kyllä syvästi tässä koko
veropaketissa ja rakennepaketissa, eli tämä energiavero
ja turpeen osalta esimerkiksi tämä yliverotus
tällä hetkellä — se ei tähän
pykälään liity — ja myös
sitten tämän bioenergian tuen alentaminen.
Eli kokonaisvaltaisesti tulisi katsoa. Tässä hallituksessa
nyt on tietenkin se ongelma, että hallituksessa on monennäköistä väriä ja
siellä on omat ambitiot kullakin miettiä omasta
lähtökohdastaan, mitenkä mitäkin
asioita viedään eteenpäin, mutta jotenkin
vähän isänmaallisempaa otetta toivoisin
hallitukselta.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä edustaja Kiviranta oli oikeilla
jäljillä. Kyllä tarkoitin muun muassa
tätä osuuspääomakoron 1 500
euron verovapautta suhteessa osingon saajan maksamaan osinkoveroon.
En löydä mitään järkisyitä sille,
että osuuskunnasta maksettava korko on verovapaa 1 500:aan
asti mutta pienten osinkojen osalta tällaista
verovapautta ei ole. Kokoomuksen pitkäaikainen tavoite
on ollut se, että pienten osinkojen osalta voitaisiin siirtyä samankaltaiseen
verovapaaseen kantaan kuin osuuspääoman korkojen
osalta, olkoon se sitten 1 500 tai 1 000
euroa, mutta se voi olla myös se 0 euroa, kunhan
se on sama sekä osakeyhtiössä että osuuskunnissa.
Emme saaneet tätä läpi edes keskusta-pääministerin
johtamassa hallituksessa, mutta toivottavasti vielä jonain
päivänä.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskustahan esitti nyt vastalauseessaan,
että enintään 1 000 euron osingot
olisivat verovapaita. (Sampsa Kataja: Miksei käynyt viime
kaudella?) — Viime kaudella, jos minulle on kerrottu oikein,
kokoomus esti sen muutoksen. Tähän me suhtaudumme
ihan lämpimästi, ja meille käy myös
1 500 euroa, mutta aika pienistä asioista tässä puhutaan
sitten, jos nämä ovat kovin suuria ongelmia.
Yleiskeskustelu päättyi.