6) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi esitutkintalain ja
pakkokeinolain muuttamisesta sekä eräiksi niihin
liittyviksi laeiksi
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
vuoden 2014 alussa voimaan tulevia uutta esitutkintalakia ja uutta
pakkokeinolakia. Lisäksi joukkoon muita lakeja ehdotetaan tehtäväksi
lähinnä teknisluonteisia muutoksia. Tällaisia
ovat myös useat pakkokeinolakiin ehdotettavat muutokset.
Lisäksi mukana on paljon lainsäännösten
sisältöä selventäviä ja
tulkintaa ohjaavia muutosehdotuksia. Esitykseen on otettu myös
asiasisältöisiä muutoksia, jotka etenkin laajuudeltaan
ovat sellaisia, että niiden valmistelu kohtuullisen nopean
aikataulun rajoissa on ollut mahdollista.
Samanaikaisesti tämän esityksen kanssa on annettu
uuden poliisilain muuttamista koskeva hallituksen esitys, josta
lakivaliokunta on antanut omalta osaltaan lausunnon hallintovaliokunnalle.
Eli tavallaan nämä lakikokonaisuudet ovat kulkeneet
käsi kädessä, ja tätä on
hyvässä yhteistyössä hallintovaliokunnan
kanssa edistetty ja eteenpäin viety.
Yleisesti lakivaliokunta toteaa mietinnössään, että tässä yhteydessä on
ollut perusteltua ja mahdollista keskittyä vain niihin
muutosehdotuksiin, joita juuri nyt käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä on tehty. Osa valiokunnan kuulemista
asiantuntijoista on nostanut kuulemisissa esille myös sellaisia
asiakokonaisuuksia, joita tässä yhteydessä ei
ole esitetty muutettaviksi.
Niiden aikaisemmin hyväksyttyjen säännösten,
joita tämä hallituksen esitys ei kata, nostaminen
uuteen käsittelyyn ei lakivaliokunnan käsityksen
mukaan ole asioiden laajuus ja vaikeus sekä johdonmukainen
lainsäädäntötyö ja
hyvä lainvalmistelutapa huomioon ottaen tarkoituksenmukaista.
Tästä lähtökohdasta huolimatta
lakivaliokunta katsoo, että uuden lainsäädännön toimivuutta
on tarkoin seurattava ja jos käytännössä havaitaan
ongelmia, niihin on puututtava pikaisesti. Tässä vaiheessa
on kuitenkin liian varhaista arvioida, syntyykö uuden lainsäädäntökokonaisuuden
soveltamisessa senlaatuisia ongelmia, jotka vaativat välitöntä tarkentamista,
sillä lait astuvat voimaan vasta 1.1.2014 lukien.
Lakivaliokunta ehdottaa hallituksen esitykseen tehtäväksi
noin kymmentä pykälämuutosta. Suuri osa
näistä on teknisluonteisia, kuten tuossa jo totesinkin.
Suurimmat muutokset aiheutuvat perustuslakivaliokunnan lausunnosta,
jonka mukaan salaisilla pakkokeinoilla poliisin tietoon tulleen
niin sanotun ylimääräisen tiedon käyttömahdollisuuksia
joudutaan tiukentamaan. Uuden pakkokeinolain 10 luvun 55 §:n
mukaan ylimääräisillä tiedoilla
tarkoitetaan telekuuntelulla, televalvonnalla, tukiasematietojen
hankkimisella ja teknisellä tarkkailulla saatua tietoa,
joka ei liity rikokseen tai vaaran torjumiseen taikka joka koskee
muuta rikosta kuin sitä, jonka estämistä tai
paljastamista varten lupa tai päätös
on annettu. Ylimääräistä tietoa
saa käyttää uuden pakkokeinolain 10 luvun
56 §:n 1 momentin mukaan rikoksen selvittämisessä,
kun tieto koskee sellaista rikosta, jonka tutkinnassa olisi saatu
käyttää sitä pakkokeinoa, jolla
tieto on saatu.
Ylimääräisen tiedon käyttämisestä päättää tuomioistuin
silloin, kun kyseinen ylimääräinen tieto
on saatu pakkokeinolla, jonka käyttämisestä päättää tuomioistuin.
Hallituksen esityksen mukaan ylimääräistä tietoa
saisi käyttää edellä todettua
laajemmin eli myös silloin, jos rikoksesta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kaksi vuotta
vankeutta ja jos ylimääräisen tiedon
käyttämisellä voidaan olettaa olevan
erittäin tärkeä merkitys rikoksen selvittämiselle.
Ylimääräisen tiedon käyttämisestä näyttönä päättäisi
tuomioistuin pääasian käsittelyn yhteydessä.
Ylimääräisen tiedon käyttämistä koskevaa säännöstä oli
perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella muutettava, jotta
esitys voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Ylimääräisen
tiedon käyttämisen osalta hallituksen esityksessä ehdotettua
kahden vuoden rajaa on nostettava kolmeen vuoteen, mutta säännökseen
voidaan ja on tarkoituksenmukaista lisätä eräitä rikoksia,
joissa enimmäisrangaistus on kaksi vuotta. Lakivaliokunnan
ehdottamassa säännöksessä mainittuja
kahden vuoden enimmäisrajan rikoksia olisivat rikoslain
17 luvun 1 a §:ssä tarkoitettu
järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan
osallistuminen, rikoslain 21 luvussa tarkoitetut pahoinpitely, kuolemantuottamus,
törkeän vamman tuottamus, tappeluun osallistuminen,
vaaran aiheuttaminen, heitteillepano, rikoslain 24 luvun 2 §:ssä tarkoitettu
törkeä kotirauhan rikkominen, rikoslain 25 luvussa
tarkoitettu vapaudenriisto, lapsikaappaus, laiton uhkaus ja pakottaminen,
rikoslain 31 luvun 3 §:ssä tarkoitettu
kiristys ja rikoslain 34 luvun 9 §:ssä tarkoitettu
yleisvaarallisen rikoksen valmistelu.
Asiantuntijakuulemisissa eräät tahot esittivät huolensa
eräistä muista sääntelyyn liittyvistä perusratkaisuista,
joihin ei nyt ehdoteta muutosta. Pakkokeinolain 10 luvun 60 §:n
1 momentin mukaan epäiltyyn kohdistetusta telekuuntelusta,
tietojen hankkimisesta telekuuntelun sijasta, televalvonnasta, suunnitelmallisesta
tarkkailusta, peitellystä tiedonhankinnasta, teknisestä tarkkailusta
ja valvotusta läpilaskusta on viipymättä ilmoitettava
hänelle kirjallisesti sen jälkeen, kun asia on
saatettu syyttäjän harkittavaksi taikka esitutkinta
on muuten päätetty tai se on keskeytetty. Pykälän
2 momentin mukaan epäiltyyn kohdistetusta peitetoiminnasta,
valeostosta ja tietolähteen ohjatusta käytöstä on
ilmoitettava hänelle ilman aiheetonta viivytystä kirjallisesti
sen jälkeen, kun asia on saatettu syyttäjän
harkittavaksi. Pykälän 3 momentin mukaan ilmoitusta
saadaan lykätä enintään kaksi
vuotta kerrallaan, jos se on perusteltua käynnissä olevan
tiedonhankinnan turvaamiseksi, valtion turvallisuuden varmistamiseksi
taikka hengen tai terveyden suojaamiseksi. Lisäksi ilmoitus
saadaan jättää kokonaan tekemättä,
jos se on välttämätöntä valtion turvallisuuden
varmistamiseksi taikka hengen tai terveyden suojaamiseksi.
Tämän sääntelykokonaisuuden
on katsottu lisäävän peitehenkilönä tietolähteen
paljastumisriskiä ja siten aiheuttavan riskin kyseisten
henkilöiden turvallisuudelle. Toisaalta on esitetty, että edellä todetun
lykkäyksen ja erityisesti ilmoittamatta jättämisen
kynnys on turhan korkea ja että laissa olisi oltava poikkeussäännös
ilmoittamisesta niitä tilanteita varten, joissa tutkinnassa hyödynnettävää materiaalia
ei synny.
Vaikka poliisi- ja pakkokeinolain säännökset sisältävätkin
mahdollisuuden, jonka mukaan ilmoituksen tekemistä voidaan
lykätä ja eräissä tapauksissa
voidaan jättää kokonaan tekemättä,
lakivaliokunta pitää erityisen tärkeänä,
että hallitus seuraa ja arvioi jatkossa sääntelyn
toimivuutta. Arvioinnissa on otettava huomioon myös se, miten
asiakokonaisuuteen vaikuttavat valmisteilla olevat anonyymi todistelu
ja todistajansuojeluohjelmat. Samalla on syytä huolehtia
siitä, kuten perustuslakivaliokunta lausunnossaan toteaa,
että salaisten pakkokeinojen käyttöön
liittyvän oikeussuojajärjestelmän, etenkin
tuomioistuimen lupamenettelyn, viranomaisen sijaisen valvonnan ja
oikeusasiamiehen laillisuusvalvonnan, toimivuus varmistetaan sekä säädöstasolla että
käytännössä.
Tämän vuoksi lakivaliokunta esittää hyväksyttäväksi
lausumaehdotuksen, jossa eduskunta edellyttää,
että hallitus antaa selvityksen salaisten pakkokeinojen
käytöstä ilmoittamista koskevan sääntelyn
soveltamisesta vuoden 2014 loppuun mennessä. Määräaika
on varsin lyhyt, mutta valiokunta katsoi perustelluksi, että eduskunta saa
asiasta selvityksen vielä tämän vaalikauden aikana.
Hallituksen esityksen perusteista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä valiokunnan
mietinnöstä ilmenevin muutosehdotuksin. Valiokunnan
mietintö on yksimielinen.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävä esitutkinta-,
pakkokeinolaki ja myös poliisilaki on sikäli historiallinen,
voisi sanoa, korjaussarja, että alkuperäinen laki
ei ole ehtinyt vielä olla voimassakaan. Se osoittaa, että se
säädettiin edellisen eduskunnan aikana todella,
todella kiireessä. Se piti tehdä, mutta siihen
jäi paljon lapsuksia. Rehellisyyden nimissä olisi
ehkä pitänyt avata tätä korjaussarjaakin
pikkasen enemmän, mutta se nyt ei tällä hetkellä ollut
mahdollista.
Tämän lain — yleensä esitutkinta- ja
pakkokeinolainsäädännön — leimaa
antava piirre on tällä hetkellä se, että siinä keskitytään
lähes yksinomaan rikoksesta epäillyn oikeuksiin.
Se on hieman poikkeuksellista, koska tämä hallitushan on
tehnyt sinänsä hyvää työtä asianomistajan
oikeuksien turvaamiseksi, muun muassa vainoamisen kriminalisointi
ja eräiden törkeiden rikosten valmistelun kriminalisointi,
mutta nyt mennään valitettavasti vähän
toiseen suuntaan.
Samoin on tämmöinen aineellinen totuus häviämässä tässä lainsäädäntöpaketissa.
Keskitytään lähinnä amerikkalaismallisesti
muotomääräyksiin. Otan esimerkin itsekriminointisuojasta.
Sehän on hyvin tärkeä. Siitä korkein
oikeuskin lausui aikoinaan, koska itsekriminointisuojaa loukkaavat
virheet voivat johtaa siihen, että saadut todisteet menettävät
näyttöarvonsa tai niiden näyttöarvoa
on ainakin rajoitettava. Eli todella keskitytään
muotomääräyksiin.
Nykyisin, jos henkilöä kuulustellaan rikoksesta
epäiltynä, hänelle totta kai kerrotaan,
mistä rikoksesta häntä epäillään,
ja kerrotaan oikeus käyttää avustajaa
ja oikeus kutsua kuulustelutodistaja paikalle, mutta vastaisuudessa
pitää kertoa tällainen litania kuulustelukertomuksen
aluksi rikoksesta epäillylle: "Minulle on kerrottu asemastani
esitutkinnassa, mistä teosta minua epäillään
ja kyseisen rikoksen rangaistusasteikosta. Minulle on kerrottu itsekriminointisuojasta
ja sen keskeisimmästä sisällöstä eli
siitä, ettei minun tarvitse todistaa itseäni vastaan
eikä millään muullakaan tapaa myötävaikuttaa
oman syyllisyyteni selvittämiseen tutkittavana olevassa
asiassa. Mikäli kuitenkin haluan antaa tietoja epäillyistä rikoksista,
näitä tietoja voidaan myös käyttää näyttönä minua
vastaan oikeudenkäynnissä. Lisäksi minulle
on kerrottu oikeudesta käyttää avustajaa
esitutkinnassa ja mahdollisuudesta puolustajan määräämiseen.
Tiedän, että avustajan tai puolustajan käyttäminen
kuulustelussa voisi parantaa mahdollisuuksiani puolustautua rikosepäilyjä vastaan.
(Ben Zyskowicz: Naurettavaa!) Näistä oikeuksista
tietoisena ilmoitan, etten tarvitse paikalle avustajaa tai todistajaa. Haluan
kertoa seuraavaa." (Ben Zyskowicz: Uskomatonta!)
Voidaan kysyä, että kuka, anteeksi vain, selväjärkinen
enää tämän jälkeen
haluaa tunnustaa rikoksen, vaikka hänellä, kun
hän kuulusteluun on tullut, olisi ollut vilpitön
aikomus selvittää rikos. Mutta tähän
on menty. Eli eletään täysin amerikkalaismallisessa
maailmassa.
Otetaan esiin läsnäolo ja menettely kotietsinnässä.
Tähän tuli parannuksia. Se on ihan selvä juttu.
Tuli ihan hyviä parannuksia, muun muassa se, että kun
epäilty otetaan kotietsinnälle mukaan, niin hänen
liikkumistaan voidaan rajoittaa, jos se on välttämätöntä tiettyjen
edellytysten takia. Se on jo hyvä edellytys. Toki ihmettelen, miksi
sille epäillylle pitää paljastaa erilaisia
poliisin tutkintamenetelmiä. Muun muassa huume-etsinnällä huumekoiran
heikkoudet tulevat ilmi, ja vastaisuudessa rosvo osaa kätkeä ne
huumeet tiettyihin paikkoihin, mistä koira ei niitä osaa
etsiä.
Tämä kotietsintä menee kanssa aika
mielenkiintoiselle mallille. Otetaan ihan joka yö tapahtuva
esimerkki. Tapahtuu murtokeikka, vaikka törkeä varkaus.
Ikkuna rikotaan, ja rikoksesta epäillyt tai epäilty
pakenee paikalta. Paikalle tulee poliisipartio, jossa on poliisikoira.
Koira lähtee jäljestämään
hajun perusteella näitä jälkiä,
ja kuinka ollakaan, mennään pientaloalueelle,
takapihoille, jotka nauttivat kotirauhan suojaa. On aamuyön
tunnit. Jäljet menevät pihojen läpi.
Poliisin pitää mennä soittamaan vastedes
näiden asunnonomistajien ovikelloa, blim-blum, että teemme
alueellenne kotietsinnän, takapihallenne, että siitä on
mennyt jäljet läpi, että haluatteko tulla
seuraamaan tätä kotietsintää.
Eli tämähän on ihan elämälle
vierasta toimintaa. Mutta tämä on nyt todellisuutta
jatkossa. Näillä mennään. Surullista.
Mutta mihin tämä vaikuttaa? Siihen, että rikoksista
epäillyt entistä enemmän pääsevät
pakosalle. Heidän oikeuksiaan tässä jälleen
nostetaan. Eihän tämä tietenkään
poliisilta pois ole. Tämä on rehellisiltä kansalaisilta
pois. Se täytyy aina muistaa, että ei poliisi
itseään varten näitä töitä tee.
Jatkan myöhemmin tätä. Mutta toivon,
että tulisi äkkiä korjaussarja kakkonen
ja ehkä kolmonen ja nelonenkin. Saataisiin tämä lainsäädäntö tämmöiselle
suomalaismalliselle, järkevälle tasolle, aineellisen
totuuden etsimiseen eikä muotomääräyksien
noudattamiseen, ja jos mahdollisia virheitä niistä löydetään,
niin virkamies joutuu vastuuseen.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kansan keskuudessa kritisoidaan monesti
sitä, että rikoksen tehnyt saa yhteiskunnan avun
ja turvan. Mielestäni kritiikki on aiheellista ja paikallaan.
Rikoksesta epäillyn suojaksi on ihan lain tasolla säädetty
oikeusavustajat ja määrätty pidätettynä olevalle
tarkat säilössäpitoajat. Rikoksen uhrin
eli asianomistajan taikka mahdollisen todistajan asemasta ei kukaan
tunnu juuri piittaavan mitään. Epäilty
noudetaan kuulusteluun, mikäli hän ei sinne jostain
syystä halua vapaaehtoisesti mennä, mutta asianomistajan
on tultava omalla kustannuksellaan vaikka taksilla taikka kävellen
ja todistajan samalla tavalla.
Nyt puheena olevassa lakiehdotuksessa rikoksesta kuultavan oikeuksia
ollaan jälleen laajentamassa tavalla, jota ainakaan minä en
voi ymmärtää. Esitutkintalain 4 luvun
10 §:ssä säädetään, että asianosaisella
on oikeus käyttää valitsemaansa avustajaa
esitutkinnassa. Tämä oikeus on toki myös
asianomistajalla, mutta kukaan asianomistaja ei tähän
takerru. Pelkään pahoin, että rikoksesta
epäilty takertuu. Kun lakiteksti kirjoitetaan tuohon muotoon,
se ei jätä tulkintaa taikka takaporttia sille:
jos epäiltynä kuultava haluaa avustajakseen henkilö X:n,
niin mikään muu taikka kukaan toinen avustaja
ei sitten käy. Mikäli henkilö X on saavuttamattomissa
taikka hänen saapumisensa avustamaan päämiestään
kestää useita päiviä, tulee
ongelmia ainakin niissä tilanteissa, joissa on suoritettu
kiinniotto ja kiinni otettua esitetään pidätettäväksi.
Määräajat alkavat kulua kiinniottohetkestä ja
kiinni otettu on päästettävä vapaaksi
määräajan umpeuduttua riippumatta siitä,
onko häntä saatu ylipäätään kuulusteltua.
Kuulustelun esteenä on saattanut olla se, että kuultavan
valitsema avustaja ei ole saapunut paikalle. Pelkään
pahoin, että moni tutkinnanjohtaja joutuu kohtuuttoman
hankalaan tilanteeseen nimenomaan tämän "valitsemansa
avustajan" saapumattomuuden takia. Myös moni rikos jää selvittämättä.
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni meidän olisi
jo korkea aika kiinnittää huomiota rikoksesta
epäillyn asemasta myös rikoksen uhriin ja pohtia
ihan vakavasti sitä, kuinka rikoksen uhria, hänen
asemaansa ja myöskin todistajien asemaa voitaisiin parantaa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia puheenjohtajalle mietinnön
esittelystä, ja kollegat Tolvanen ja Hongisto ottivat esille
ne tärkeät asiat, joista minäkään
en pidä tässä esityksessä. Amerikkalainen
tv-sarjatyyli mielestäni ei sovi rikosten selvittämiseen.
Ennalta ehkäisemisestä: edustaja Tolvanen otti
esille sen, että se on kansalaisilta pois, ja minusta se
ehkäisevä vaikutus unohtuu monesti poliisin toimintaa
tarkasteltaessa kokonaisuutena.
Myös hallintovaliokunta kiinnitti huomiota näihin
tarpeisiin jatkokehittämisestä. Asiantuntijakuulemisemme
lienevät olleet yhtäläiset suurin piirtein
lakivaliokunnan kanssa. Olen tyytyväinen kuitenkin siihen,
että molemmat valiokunnat ovat ottaneet kantaa lausunnossa
ja mietinnössä hallituksen esitykseen. Toivottavasti
tähän asiaan saadaan jossakin vaiheessa korjausta.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä erityisesti
edustaja Tolvanen kiinnitti huomiota siihen ongelmaan, jonka itsekin
olen oikeuspoliittiselta kannalta havainnut, elikkä tämmöisen
kasuistisuuden lisääntymiseen näissä oikeusturvatilanteissa.
Siinä on oikeastaan se perusongelma, että kun
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin tekee yksittäisessä päätöksessä linjanvetoja,
minkälainen menettely juuri siinä tapauksessa
olisi ollut heidän mielestään asianmukainen,
niin siitä vedetään sitten ikään
kuin yhtenäisiä johtopäätöksiä,
että tämmöinen pitäisi nyt kaikkiin
maihin lisätä siihen, vaikka ennestään
olisi hyvinkin järkevä ja oikeussuojan hyvin toteuttava
lainsäädäntö olemassa.
Tämähän pikkuhiljaa johtaa äärimmäisen
kasuistiseen, juuri tämmöiseen anglosaksiseen malliin,
että tietyt rituaalit pitää eri toimenpiteiden
yhteydessä hokea tai toteuttaa, ja se ei ole järkevä linja.
Tästähän on nyt joissakin maissa käynnistynyt
keskustelu, ja sitä on varmaan syytä jatkaa, että pitäisi
kokonaisuutena arvioida enemmän tilanteita, miten se oikeusturva
toteutuu. Tämä koskee ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytäntöä,
että se ottaisi sen koko lainsäädännön
ja sen soveltamisen kyseisessä maassa huomioon, kun ratkaisuja
tehdään, mutta myös toisin päin,
että kun katsotaan sitä heijastusvaikutusta ihmisoikeustuomioistuimen
ratkaisuista niin, ettei niitä lähdetä jäljentämään
yksi yhteen jokaisen maan lainsäädäntöön,
vaan katsottaisiin, että se kokonaisuutena toimii.
Meillä Pohjoismaissa on ollut hyvin tämmöinen
rationaalinen tapa kirjoittaa lainsäädäntöä suhteellisen
yleisesti, mutta siten, että se myös toteutetaan
käytännössä siten, että kaikkien
osapuolten oikeussuoja järkevällä tavalla
toteutuu. Tässä mielessä tällainen
reduktio on paikallaan tulevaisuudessa, että katsotaan
vähän tarkemmin, miten pitkälle kannattaa
ja on syytä mennä tämmöisissä uusien
knoppologioiden tai rituaalien käyttöönotossa,
ja koetettaisiin keskittyä enemmän siihen juuri,
että erityisesti asianomistaja pääsee
oikeuksiinsa ja että myös nämä menettelyt
ovat ekonomisia ja oikeusturvan kuitenkin riittävästi
huomioon ottavia.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
On päästy seuraavan vuorokauden puolelle,
että hyvää huomenta kaikille.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen täysin samaa mieltä edustaja
Koskisen kanssa, että kyllä meidän täytyy
vähän miettiä, mitä tänne
omaan lainsäädäntöön
nyt otetaan.
Vielä lyhykäisyydessään:
Tässä korjauspaketissa on ihan hyvää nämä televalvonta,
telekuunteluasiat, että on lapsiin kohdistuviin seksuaalirikoksiin
niitä laajennettu. Se on hyvä.
Sitten tämä ylimääräisen
tiedon käyttö. Perustuslakivaliokuntahan näki
siinä tiettyjä perustuslaillisia ongelmia, joita
minä en kyllä nähnyt mutta nyt perustuslakivaliokunta
näki. Nyt näiden pykälien kanssa voi
tietysti elää, mutta ehkä se ei yksittäistä kansalaista
niinkään palvele.
Mutta yhden asian haluan nostaa esiin, ja se on salaisen pakkokeinon
käytöstä ilmoittaminen. Suuri osa näistä on
ihan ok, esimerkiksi telekuuntelu, televalvonta. Mutta kun täällä on
sitten vaikka peitetoiminta, valeosto ja tietolähteen ohjatusta
käytöstä, tässä nyt
tällä hetkellä tilanne on se, että poliisi
voi sanoa vaikkapa peitetoiminnasta, että sinun henkilöllisyytesi
ei koskaan tule rikoksesta epäillyn tietoon, niin nyt tämän
lain myötä näin ei ole. Oikeus voi toki
päättää myöhemmin,
että ilmoitus jätetään tekemättä,
jos se on välttämätöntä,
joka on todella suuri näyttökynnys, esimerkiksi
terveyden suojaamiseksi ja hengen suojaamiseksi. Tämä ei
ole kyllä missään tapauksessa riittävä.
Minä olen aika paljon ollut kovan järjestäytyneen
rikollisuuden kanssa tekemisissä ja näiden tietolähteiden
ja muiden kanssa, niin tämä aiheuttaa sen, että ymmärrettävistä syistä poliisi
ei enää saa niin paljon huippuluokan rikollisilta
ja heistä tietoa, koska pelko niissä piireissä on
todella suuri, että joutuu koston uhriksi. Siinä pahimmillaan
pääsee hengestään. Näin
se valitettavasti on.
Tässä nyt tämä laki parantaa
paljon tilannetta, tämä korjaussarja, mutta nyt
kyllä tähän jää paljon
oikeuskäytännön varaan tiettyjä tapauksia. Se
on nyt pahinta, että tässä virkamiehet
joutuvat luomaan sen oikeuskäytännön
pahimmillaan, että he saavat huomautuksia, rangaistuksia,
sakkoja. Sehän ei tietysti olisi ollut se hyvä lähtökohta,
mutta ehkä saamme korjattua tätä lakia jatkossa
pikkasen paremmaksi.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustajat Tolvanen ja Hongisto toivat hyvin nämä käytännön
ongelmat ammattihenkilöinä tähän
esille, miten laki tulee käytännössä toteutumaan.
Toden totta meillä on nyt poliisivoimien resursseista tällä hetkellä pulaa,
että jos mennään knoppologian puolelle
ja monennäköisen paperin hankintaan ja muuhun,
niin toivon, että todellakin tämä korjaussarja
vielä uudistetaan hyvinkin pian ja katsotaan pienen aikajänteen osalta,
milloin tähän näitä uudistuksia
voitaisiin tehdä.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä viitattiin siihen,
että viime kaudella aikamoisella kiireellä jouduttiin
tekemään poliisilain esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön kokonaisuudistusta,
ja tämä todellakin pitää paikkansa.
Se työ oli silloin varsin valtava, ja komitean mietintö pelkästään
oli hieman paksumpi kuin eduskunnan budjettikirja, eli työ oli
valtavan suuri. Siinä tuli kuitenkin paljon päivitystä ja hyviä,
uusia, tärkeitä valtuuksia myös poliisin käyttöön.
Sehän on poliisin työn kannalta erittäin
olennaista, että lainsäädäntö on
siltä osin ajan tasalla. Ilman hyviä työkaluja,
oikeita työkaluja poliisi ei pysty toimimaan mahdollisimman tehokkaasti.
Haluan kuitenkin todeta tässä yhteydessä,
että mielestäni perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja,
edustaja Koskinen nosti esille erittäin tärkeän
asian koskien EIT:n ratkaisukäytäntöjä ja
sitä, miten ne heijastuvat suomalaiseen lainsäädäntöön.
Täytyy sanoa, että eduskuntatyössä varsin usein
tänä päivänä törmäämme
sellaisiin tilanteisiin, joissa EIT:n käytäntöjen
kirjaaminen Suomen lainsäädäntöön
on osoittautunut haasteelliseksi ja paikoitellen jopa aika huonosti
meille sopivaksi. Tätä olisi ehdottomasti tarpeellista
katsoa hieman laajemmin. Se, miten sitä voidaan tehdä,
on tietysti sitten isompi kysymys, mutta ehdottomasti mielestäni
tämä vaatii myös selvästi lisäarviointia.
Tämä on mielestäni tärkeä pointti,
ja toivon, että se tulevaisuuden työssä otetaan
huomioon, kun näitäkin paketteja varmasti edelleen
joudutaan arvioimaan. Tätä myös lakivaliokunta
on toivonut tässä omassa lausumassaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käytetty hyviä puheenvuoroja, muun muassa edustajat
Tolvanen ja Koskinen. Myöhäisen ajankohdan vuoksi
tuon esiin ihan muutaman pointin.
Todellakin Suomessa on arvostettu oikeusjutuissa aineellisen
totuuden selvittämistä, ei prosessuaalista totuutta
niin sanotusti vaan aineellista totuutta. Onko joku oikeasti lyönyt
toista puukolla ja niin edelleen? Siitä on sitten rangaistus pyritty
antamaan. Se on täysin väärään
suuntaan menevää kehitystä, jos EIT:n
ratkaisukäytännön kautta tai muutoin
meidän oikeusjärjestykseemme vahvistuu sellainen
käytäntö, jossa tällaiset prosessuaaliset
seikat nousevatkin keskiöön. Meidän pitää toimia
niin, että aineellinen totuus ratkaisee. Jos sitten joku
virkamiespoliisi tai joku muu on tehnyt jonkun virheen vaikka kotietsinnässä,
niin arvioitakoon sitä erikseen, mutta ei se, että kotietsinnässä on
tehty joku virhe, saa tulevaisuudessakaan, vaikka kuinka tässä amerikkalaista
järjestelmää kohti mentäisiin,
johtaa siihen, että joku murhamies tai muu rosvo jätetään sen
takia tuomitsematta.
Käytin lähetekeskustelussa aika vahvaa kieltä tiettyjä perustuslakivaliokunnan
keväällä 2011 esitutkintapaketin yhteydessä omaksumia
tulkintalinjoja kohtaan ja olen hyvin tyytyväinen siihen,
että minusta ainakin näyttää siltä,
että perustuslakivaliokunnan nyt omaksuma kanta esimerkiksi
tämän ylimääräisen
tiedon käyttämiseen, vaikka siitä edelleen
löydettiin perustuslainvastaisuus, on kuitenkin mielestäni
huomattavasti järkevämpi ja perustellumpi kuin
perustuslakivaliokunnan keväällä 2011
ottama kanta.
Lopuksi on pakko sanoa, että kun kuuntelin tuota edustaja
Tolvasen litaniaa, mikä sille epäillylle pitää kuulustelussa
lukea, niin en kyllä ollut uskoa korviani.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kello alkaa jo olla aika paljon, mutta
keskustelu täällä vielä tuntuu
olevan meneillään.
Ehkä tähän vielä yksi kysymys,
mitä muutamissa puheenvuoroissa nostettiin esille mielestäni
ihan aiheellisesti, eli se, että joskus syntyy mielikuva
ja tunne siitä, että varsin usein huolehdimme
enemmän syytetyn ja epäillyn oikeusturvasta kuin
asianomistajien ja uhrien oikeusturvasta.
Tässä yhteydessä ehkä on
hyvä todeta, vaikka se suoraan ei tähän
asiaan kuulukaan, että todistajansuojeluohjelma, jota on
pitkään odotettu, on tällä hetkellä työn
alla ja samoin myös anonyymi todistelu. Erityisesti anonyymi
todistelu on myös sellainen, jota pidän erittäin
tärkeänä, ja ainakin odotan itse, että tämä lainsäädäntö mahdollisimman
nopeasti myös tulee tänne eduskunnan päätettäväksi.
Uskon, että siitä tulee olemaan paljon hyötyä ja
myös henkilökohtainen turvallisuus uhrien ja asianomistajien
osalta näiden myötä paranee.
Yleiskeskustelu päättyi.