Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt ei mene ihan kahteen minuuttiin.
Yön hetkistä huolimatta muutama sana tavanomaista
enemmän valiokunnan mietintöön liittyen,
nimittäin kyse on ensinnäkin lakiesityksestä,
jossa asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annettua lakia ja sairausvakuutuslakia muutetaan.
Kyse on hallituksen esityksestä, jonka tavoitteena
on panna täytäntöön EU:n yhdistelmälupadirektiivi
asumisperusteisen sosiaaliturvan osalta. Toisena tavoitteena on
täsmentää asumisperusteista sosiaaliturvaa
koskevan lainsäädännön sekä sairausvakuutuslain
soveltamista ottaen huomioon kansalaisten lisääntyvä liikkuvuus. Jälkimmäisen
tavoitteen mukaiset ehdotukset perustuvat asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
tarkistamista selvittäneen niin sanotun Solmu IV -työryhmän
loppuraporttiin.
Yhdistelmälupadirektiivin tarkoituksena on yksinkertaistaa
ja yhdenmukaistaa kolmansista maista tulevien työntekijöiden
maahanpääsyä koskevia menettelyjä sekä varmistaa
laillisesti maassa olevien työntekijöiden yhdenvertainen kohtelu
suhteessa oman maan kansalaisiin. Yhdenvertaisen kohtelun tulee
toteutua paitsi työehtojen ja työolojen myös
koulutuksen ja sosiaaliturvan osalta.
Valiokunta toteaa, että asumisperusteisen sosiaaliturvan
soveltaminen eri perustein maassa oleskeleviin ja maassa työskenteleviin
samoin kuin ulkomailla tilapäisesti oleskeleviin oman maan
kansalaisiin muodostaa hyvin vaikeaselkoisen lainsäädäntökokonaisuuden.
Tämä on tullut tämänkin illan
täysistunnossa esille.
Sosiaaliturvan saantiedellytyksistä tässä käsittelyssämme
olevassa laissa todetaan muun muassa, että asumisperusteisten
etuuksien saaminen edellyttää nykysääntelyn
mukaan, että henkilö asuu vakinaisesti Suomessa.
Esityksessä ehdotetaan, että kahden vuoden aikavaatimus
poistetaan, mutta työsopimus olisi edelleen yksi seikka,
joka otetaan huomioon kokonaisharkinnassa. Toisaalta työsopimus
ei yksinään osoittaisi asumista Suomessa. Lisäksi
ehdotetaan, että tosiasiallinen asuminen vähintään
vuoden ajan olisi asumisen vakinaisuutta osoittava seikka. Muutosehdotus
ei liity yhdistelmälupadirektiiviin vaan se perustuu Solmu
IV -työryhmän ehdotuksiin, ja sillä pyritään
lähentämään soveltamisalalain
asumiskäsitettä kotikuntalain ja verotuksen asumiskäsitteeseen.
Muutos lieventää jonkin verran maahanmuuttajien
sosiaaliturvan saantiedellytyksiä.
EU:n jäsenvaltiosta Suomeen työskentelemään
tuleva kuuluu Suomen sosiaaliturvan piiriin, vaikka hän
ei asuisikaan vakinaisesti Suomessa. Häneltä kuitenkin
edellytetään, että työskentely
Suomessa kestää vähintään
4 kuukautta.
Yhdistelmälupadirektiivin keskeisenä tavoitteena
on varmistaa kaikille EU:n jäsenvaltioissa laillisesti
oleskeleville ja työskenteleville kolmansien maiden kansalaisille
yhdenvertainen kohtelu maan omien kansalaisten kanssa. Sosiaaliturvan
osalta vaatimus tarkoittaa, että kolmansista maista tulevia
työntekijöitä on kohdeltava yhdenvertaisesti
niillä sosiaaliturvan aloilla, jotka kuuluvat EU:n sosiaaliturvan
koordinaatiota koskevan asetuksen soveltamisalaan.
Yhdistelmälupadirektiivin voimaan saattamisen johdosta
esityksessä ehdotetaan, että yhdistelmäluvalla
maahan tulevia kolmansien maiden kansalaisia koskisivat samat työskentelyvaatimukset
kuin jäsenmaiden kansalaisia. Näin hekin tulisivat
oikeutetuiksi asumisperusteisiin etuuksiin neljän kuukauden
yhdenjaksoisen työskentelyn perusteella. Lisäksi
edellytetään, että työstä maksettava
palkka on työehtosopimusten mukainen tai vähintään
palkansaajan työssäoloehtoon luettavan työn
palkan minimimäärä. Neljä kuukautta
ei kuitenkaan ole odotusaika, vaan henkilö kuuluu sosiaaliturvan
piiriin työskentelyn alusta lukien, jos hänen
työskentelynsä täyttää laissa
säädetyt edellytykset, vaikka hän ei Suomessa
asuisikaan.
Sairausvakuutuslain muutoksena sairausvakuutuslakia sovelletaan
Suomessa vakinaisesti asuviin tai täällä työskenteleviin
henkilöihin. Lakia sovelletaan työskentelyn alusta
lukien henkilön kansalaisuudesta tai lähtömaasta
riippumatta kaikkiin työntekijöihin, jotka työskentelevät täällä vähintään
neljän kuukauden ajan, ja yrittäjiin, jotka ovat
harjoittaneet yritystoimintaa Suomessa yhtäjaksoisesti
vähintään neljän kuukauden ajan.
Henkilöpiiri, jota tämä laki koskee:
Hallituksen esityksellä pannaan täytäntöön yhdenvertainen
kohtelu asumisperusteisen sosiaaliturvan osalta niiden kolmansista
maista tulleiden työntekijöiden osalta, joiden
ei katsota kuuluvan sosiaaliturvan piiriin jo asumisen perusteella.
Lisäksi esityksellä toimeenpannaan direktiivi
niiden Suomessa vähintään kuusi kuukautta
työskennelleiden osalta, jotka ovat jääneet
työttömiksi ja rekisteröityneet työnhakijoiksi.
Yhdenvertaisen kohtelun vaatimus ulottuu henkilöryhmään,
johon kuulumista määrittää ensisijaisesti
työnteko. Oikeus sosiaaliturvaan syntyy siis työnteko-oikeuden
ja työsuhteen perusteella mutta myös päättyy
työskentelyn päättyessä. Valiokunta
pitää hyvänä, että lainsäädännön soveltamista
selkeytetään kirjaamalla lakiin säännökset
siitä, milloin työntekoon perustuvat oikeudet
alkavat ja milloin ne työnteon perusteella päättyvät.
Lyhytaikaisesti maassa työskentelevät eivät pääsääntöisesti
kuulu asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin.
Sitten, arvoisa herra puhemies, lainsäädännön kehittämistarpeista
lyhyesti. Mietinnössä valiokunta toteaa, että valiokunta
pitää tärkeänä, että selvitystyötä jatketaan
pikaisesti, eli meillä on näitä Solmu-työryhmiä ollut
ja muutoinkin selvitystyötä on ministeri Risikko
liikkeelle laittamassa, ja tämä selvitystyö on
välttämätöntä. Selvitystyötä mietinnön
mukaan tulee siis pikaisesti jatkaa, ja kartoitetaan lainsäädännön
kehittämistarpeet, jotta asumisperusteisen sosiaaliturvajärjestelmän
kestävyys voidaan turvata. Tästä mietinnöstä sitten
löytyy näkökohtia, joihin tämä pikaisen
selvityksen toive tai vaade on nivottu.
Tässäkin valiokunnan mietinnössä on
hylkäysesityksen sisältävä vastalause,
joka tultaneen tämän keskustelun yhteydessä esittelemään.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annettua lakia ja sairausvakuutuslakia. Esityksen
pääasiallisena sisältönä on
säätää siitä, millaisen
työskentelyn perusteella Euroopan unionin ulkopuolelta
Suomeen työhön tuleva työntekijä kuuluisi
asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin, vaikka hän ei
asuisi Suomessa vakinaisesti.
Perussuomalaiset eivät pidä kannatettavana asumisperusteisen
sosiaaliturvamme avaamista kolmansien maiden kansalaisille esityksen
mukaisesti. Perussuomalaiset katsovat, että vallitsevassa
tilanteessa, jossa suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä on
vakavassa murroksessa, on erityisen huolestuttavaa, mikäli
asumisperusteinen sosiaaliturvamme murretaan, kuten nyt on tapahtumassa.
On suuri riski, että nyt avattavalla sosiaaliturvallamme
houkutellaan työntekijöitä niin sanotusti
matalapalkka-aloille ja vaaditun työssäoloehdon
täytyttyä he jäävät
sosiaaliturvamme piiriin. Tulemme esittämään
esityksen jatkokäsittelyssä lakiehdotuksen hylkäämistä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalainen sosiaaliturvalainsäädäntö on
aika ainutlaatuinen. Meillä on oma mallimme. Usein sanotaan,
että meillä on pohjoismainen malli, mutta omat
kokemukset ovat senkaltaiset — ja viime viikkoinakin se
on vahvistunut — että meillä on oma asumisperusteinen,
syyperusteinen sosiaaliturva, joka ei ole ihan vaivatta sopusoinnussa
sen kanssa, että EU-tasolla ihmisten vapaa liikkuvuus on
se ykkösasia. Samanaikaisesti EU:n sosiaaliturva pohjaa
hyvin pitkälle vain työhön ja muu sosiaaliturva,
vanhemmuuden ja muun aikainen sosiaaliturva, on sitten hoidettu
joko tähän työhön sidoten tai
sitten ovat ylipäätänsä EU-maiden
kulttuurit toisenlaiset. Kun yhdistetään ihmisten
vapaa liikkuvuus ja meidän hyvin ainutlaatuinen sosiaaliturvajärjestelmä,
sosiaaliturva, joka on suomalaisillekin vaikeaselkoinen, ja tähän
liitetään tämä ymmärrys
ja ylipäätänsä tietoisuus siitä,
millä tavalla meidän omaa lainsäädäntöämme
sovelletaan tai sitä tulisi soveltaa EU-kansalaisiin, kolmansien
maiden kansalaisiin, tämä on viidakko, joka on
vääjäämättä ja
mitä pikaisemmin selkiinnytettävä ja selvitettävä.
Jos ja kun, ja ainakin itse sitä toivon, me voimme
jatkossakin asumisperusteisen sosiaaliturvajärjestelmämme
säilyttää ja sitä ylläpitää,
meidän on viipymättä ryhdyttävä lainsäädäntömuutoksiin
ja valmistelun kautta toimenpiteisiin, jolla perataan koko meidän
sosiaaliturva siitä näkökulmasta, että se
olisi paremmin sopusoinnussa eurooppalaisen mallin kanssa ja toisekseen
me itse tietäisimme nykyistä varmemmin sen, että asiat
menevät 1) oikein ja 2) ettei niitä tulkintoja ainakaan
EU-tuomioistuimessa tarvitse tehdä.
Yleiskeskustelu päättyi.