Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen ympäristöministeri
on ollut aikeissa romuttaa yhden Suomen luonnonsuojelun merkittävimmistä hankkeista,
soidensuojeluohjelman, vain sen takia, että lakisääteisessä ohjelmassa viimesijaisena
keinona on pakkolunastus, jota luonnonsuojelussa käytetään
vain äärimmäisen harvoin. Viime vuonna
oli vain alle 20 tapausta, kun yhteensä muualla, muun muassa
maanteiden rakentamisessa, niitä oli yhteensä 700.
Hallituksella ei näytä olevan samaa huolta, kun
kysymys on ydinvoimasta, eli hallitus on tänään
tehnyt päätöksen elinkeinoministeri Vapaavuoren
esityksestä, että Fennovoiman ja Rosatomin ydinvoimahankkeeseen
tehdään mittava pakkolunastus. Pakkolunastus on
mielestäni johdonmukaisesti viimesijainen keino silloin,
kun yhteiskunnan kokonaisetu sitä vaatii, mutta tässä tapauksessa
on tullut viestejä kentältä, että tämä päätös
ja siihen liittyvä ennakkohaltuunottolupa on varsin laaja
oikeus.
Onko teidän mielestänne perusteltua tehdä näin
laaja päätös tässä vaiheessa,
jossa maa-alueet jäävät tämän
yhtiön omistukseen, vaikka hanke ei toteutuisikaan? Miten
olette varmistaneet (Puhemies koputtaa) maanomistajien oikeudet, erityisten
oikeuksien omistajien oikeudet, koska heitä ei ole kuulemma
edes kuultu? Pakkolunastuksen pitäisi olla johdonmukaisesti
viimesijainen keino. Miten perustelette näin laajaa päätöstä tässä vaiheessa?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Niinistön kanssa täysin
samaa mieltä siitä, että pakkolunastuksen pitää kaikissa
tilanteissa olla viimesijainen keino. Tässä tapauksessa,
johon edustaja viittaa, tätä periaatetta on noudatettu.
Tästä on käyty neuvotteluja maanomistajien
kanssa jo pitkään ja osan kanssa myös
päästy hyvään lopputulokseen.
Mutta tästä huolimatta on tiettyjä alueita,
joitten osalta ei päästy yhteisymmärrykseen,
ja kun hanke on kuitenkin jo siinä vaiheessa, että rakentamislupahakemusta
täyttä päätä tehdään,
oli selvää, että yhteiskunnan kokonaisedun
nimissä tämmöinen ratkaisu piti tässä vaiheessa
tehdä. Tämä ei poikkea niistä energiasektorilla
aika ajoin esiin tulevista pakkolunastuspäätöksistä, mitkä liittyvät
muun muassa siirtoverkkojen rakentamiseen.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän, että viimesijaisena
keinona pakkolunastusta voi käyttää,
ja tämä on hallitukselta tietysti arvovalinta,
että ydinvoimaan sitä käytetään
varsin kevyesti, mutta Suomen viimeisten, arvokkaiden, uhanalaisten
suoluonnon rippeiden pelastamisessa ollaan jo lähtökohtaisesti
kriittisiä koko ohjelman osalta. Toivon, että hallitus
toteuttaa sen ohjelman, joka on koko hallituksen ohjelmassa ja hallituksen
periaatepäätöksissä jo aiemmin
linjattu.
Mutta tähän päätökseen
liittyen haluaisin lähinnä täsmennystä siihen,
että kun tämä päätös on
käsittääkseni nyt ennakkohaltuunottolupa, elikkä yhtiö voi
aloittaa toimia maanomistajien mailla, niin miten heidän
kanssaan nyt neuvotellaan tässä tilanteessa, että kuitenkin
tämä olisi mahdollisimman kevyesti toteutettavissa — ja jos
hanke ei toteudu, niin mitä silloin tapahtuu, onko heillä mahdollisuus
saada oikeus maihinsa takaisin?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Ei tämä ole mitenkään
kevyin perustein tehty. Kuten edustaja itsekin totesi, pakkolunastuksia
tässä maassa tehdään aika paljon.
Niitä tehdään ennen kaikkea esimerkiksi
tierakentamisen yhteydessä huomattavia määriä. Energiasektorilla
niitä tehdään varsin usein siirtoverkkojen
rakentamisen yhteydessä. Näihin verrattuna ydinvoimahanketta
varten tehtyä pakkolunastusta ei todellakaan ole tehty
kevyin perustein, vaan se on tehty poikkeuksellisen ison hankkeen
mahdollistamiseksi.
Tämän valtioneuvoston päätöksen
jälkeen konkreettiset jatkoneuvottelut ja esimerkiksi lunastustoimitus
ja lunastukseen liittyvät hinta- ja muut kysymykset
ratkaistaan täysin erillisessä projektissa, prosessissa,
erillisen lunastustoimikunnan osalta. Siellä tehdään
sitten lopulliset jatkoratkaisut.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jatkokysymys, edustaja Piirainen.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Soidensuojeluohjelman piti selventää turvesoiden
käyttöä. Kun luontoarvoltaan tärkeät
suot on kartoitettu, ovat muut suot sitten helpommin käytettävissä esimerkiksi
turvetuotantoon. Soidensuojelussa on kyse paitsi luontoarvoltaan
merkittävien kohteiden suojelusta myös suosta
elantonsa saavien ihmisten aseman selkiyttämisestä.
Nyt suojeluohjelman kohtalo on epäselvä. Se heijastuu
myös soidenomistajien tilanteeseen. Kysynkin maa- ja metsätalousministeriltä:
Miten käy niiden suonomistajien, jotka tahtoisivat käyttää soitaan
turvetuotantoon mutta jotka yhä odottavat soidensuojelupäätöksiä?
Jäävätkö he soidensuojelun viivästymisen
panttivangeiksi?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pääministeri Stubb ensin, ja sitten ministeri
Orpo.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni olisi reilua, että voisimme
käsitellä tätä soidensuojelukysymystä silloin,
kun ympäristöministeri Grahn-Laasonen on paikalla.
Hän on tällä hetkellä Perussa,
Limassa, ilmastokokouksessa eikä pysty vastaamaan kyselyihin.
Sen verran haluan kuitenkin tässä todeta,
että ministeri Grahn-Laasonen haki tästä kokonaispaketista,
kuten edustaja Niinistö hyvin tietää,
kokonaiskompromissia. Hän teki hallitusohjelman mukaisen
esityksen, jossa olivat sekä vapaaehtoinen että pakollinen
soidensuojelu. Tämän pohjalta me olemme rakentaneet
kompromissin, jota monet luonnonsuojelujärjestöt
ja muut ovat myös kiitelleet.
Kyllä tässäkin ratkaisu löydetään,
mutta minun mielestäni olisi erittäin reilua,
että a) ydinvoimaa ja soita ei tuolla tavalla kytkettäisi
ja b) että ministeri on paikalla silloin, kun näitä asioita
käsitellään.
Maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo
Arvoisa herra puhemies! Turve on suomalainen energiamuoto, ja
se on sitä myös tulevaisuudessa. Nyt on tärkeää,
että pelisäännöt ympäristönsuojelun
kautta ja sitten turpeennoston kautta selkeytyvät. On selvää,
että nyt tässä tilanteessa, varsinkin
kun viitataan tähän soidensuojeluohjelmaan, niiden
soiden osalta, jotka ovat näissä suunnitelmissa,
menee jonkin verran aikaa, että nämä tilanteet
selkiytyvät. Mutta sitten olemassa olevan lainsäädännön
puitteissa viranomaiset myöntävät turpeenottolupia
sinne, missä se mahdollista on.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! Pääministeri meni muotoilussaan
vähän asioiden edelle, koska ympäristöministerin
antaman tiedotteen perusteella ei voi päätellä mitään
siitä, että tulee tällä hallituskaudella
lakisääteinen suojeluohjelma, jossa asiantuntijatiedon
pohjalta arvokkaimmat suot suojellaan erityisesti Etelä-Suomessa,
missä tässä on kiire.
Tiedän, että toinen hallituspuolue SDP on
vedonnut, että tämä ohjelma pitäisi
toteuttaa, mutta ympäristöministerin missään
kannanotoissa tätä ei ole sanottu. Sen sijaan
hän on ilmoittanut, että lykätään
yksityisten maiden osalta suojelupäätöksiä seuraavalle
hallitukselle, ja juuri siellä on kiirettä, koska
monien soiden tila taantuu Etelä-Suomessa, jollei suojelun
myötä hoito- ja kunnostustoimenpiteitä lähdetä myös
käyttösuunnitelmissa viemään
eteenpäin.
Pääministeri, voinko tulkita teidän
lausuntonne äsken niin, että te kannatitte sitä,
että hallitus tekee hallitusohjelman ja periaatepäätöksen
mukaisen lakisääteisen soidensuojeluohjelman niin laajana
kuin mahdollista tällä hallituskaudella, koska
niin äsken kuulosti, että sanoitte, vaikka ympäristöministeri
ei ole sitä vielä sanonut?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, kannattaako kuunnella vai
tulkita. Sanoin, että ympäristöministeri
ei ole paikalla, hän on hakenut tähän
kokonaisuuteen kompromissiesitystä ja me katsomme, mitä me voimme
asialle tehdä. On hyvin todennäköistä, että tätä ehdotusta
ei anneta tällä hallituskaudella, ja aika paljon
riippuu ja johtuu siitä, että te silloin ollessanne
ympäristöministeri ette laatinut sentyyppistä esitystä,
joka oli hallitusohjelman pohjana. (Oikealta ja keskeltä:
Hyvä!)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämä kysymys on... No, tässä näyttäisi,
että edustaja Niinistöllä on vielä uusia
näkökohtia. Otetaan vielä kerran, olkaa
hyvä.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! Mielelläni antaisin puhemiehelle
mahdollisuuden siirtyä eteenpäin, mutta pääministeri
puhui asioista, joihin hän ei ole selvästikään
perehtynyt.
Hallitusohjelman mukaisesti on valmisteltu suojeluohjelma, jossa
kuuden vuoden ajan Suomen parhaat asiantuntijat, kenttäbiologit,
ovat käyneet arvioimassa, mitkä ovat Suomessa
niitä arvokkaita soita, jotka on suojeltava. Sen jälkeen hallituksen
ohjelman ja vuoden 2012 periaatepäätöksen
mukaisesti tämän hallituksen tämän vuoden
loppuun mennessä piti hyväksyä esitys lakisääteisestä suojeluohjelmasta,
jonka jälkeen sitten maanomistaja alkaa vapaaehtoiselta
pohjalta neuvottelut tämän koko kokonaisuuden
toteuttamisesta. Nyt te olette sanomassa, että tämä ehkä jää ensi
hallituskaudelle. Juuri tätä on valmisteltu, mistä on
puhuttu.
Sen lisäksi vapaaehtoista suojelua on vahvistettu Metso-ohjelman
periaatepäätöksellä kaikkien
hallitusohjelman kirjausten mukaisesti. Tässä on
kysymys tästä kokoomuksen temppupolitiikasta,
jossa sotketaan pakkolunastukseen liittyviä aatteellisia
näkökulmia Suomen luonnonsuojelun aivan keskeisimpien
aarteiden pelastamiseen. Minusta se on aika törkeää toimintaa,
ja toivoisin teidän perehtyvän asiaan tarkemmin.
(Välihuutoja)
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Peräänkuuluttaisin
kuitenkin hiukkasen arvokkaampaa keskustelua tässä salissa,
(Vasemmalta: Kumpi aloitti?) ja totean tämän päälle
sen, että jos soidensuojelulakiesitys olisi viety eteenpäin
siinä sovitussa muodossa ja tuolloin kaikkia hallituspuolueita
konsultoiden, mukaan lukien vapaaehtoisohjelman ehdotuksen myötä,
niin varmasti se olisi edennyt. Nyt toistaiseksi se ei ole edennyt.
Ei pidä myöskään luoda sitä mielikuvaa,
että soidensuojelu jätetään
rempalleen. Nyt haetaan vaihtoehtoja, miten voidaan fiksuiten suomalaisia
arvokkaita soita suojella, ja sen me tulemme myös tekemään.