Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Vanhanen,
onko niin, että te ette kovin paljon kunnioita nykyistä perustuslakia?
Ensin teitte presidentin kanssa poliittisen sopimuksen, joka liittyi
kriisinhallintaoperaatioihin. Kun tämä poliittinen
sopimus ei näyttänyt perustuslakivaliokunnan mielestä sopivan
nykyisen perustuslain puitteisiin, te muun muassa ed. Rossin kertomalla
tavalla pyritte painostamaan perustuslakivaliokuntaa muuttamaan
tulkintaansa. Kun perustuslakivaliokunta ei muuttanut tulkintaansa,
te jälkeenpäin arvostelitte valiokuntaa ja edellytitte,
että olisi pitänyt puolueissa ja eduskuntaryhmissä sopia,
mikä on oikea perustuslain tulkinta. Nyt uusin ratkaisunne
on se, että kun poliittinen sopimuksenne ei sopinut perustuslain puitteisiin,
te esitätte perustuslain muuttamista. Voi olla, että se
on tarkoituksenmukaista, siihen pitää perehtyä.
Mutta onko, pääministeri Vanhanen, niin, että nykyinen
perustuslaki ei kovin korkealle nauti teidän kunnioitustanne?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Väite siitä, että olisi
joku poliittinen sopimus, on aika kova väite. On olemassa
hallituksen esitys, jonka presidentti on allekirjoittanut. Molemmat
ovat olleet esityksen takana. Ei se ole mikään
sen kummempi sopimus, se on hallituksen esitys, jonka hallitus oli
perusteellisesti valmistellut ja jonka takana hallitus oli. Me kunnioitamme
täysin perustuslakivaliokunnan tulkintaoikeutta perustuslakiin,
se on ehdoton tulkintaoikeus. Kun kävi ilmi, että hallituksen
tahto siitä, että kaikilla kolmella valtioelimellä eli
eduskunnalla, hallituksella ja tasavallan presidentillä on jatkossakin,
niin kuin on ollut tähän asti viidenkymmenen vuoden
ajan, mahdollisuus osallistua päättäjänä päätöksiin,
joilla suomalaisia sotilaita lähetetään
rauhanturva- tai kriisinhallintaoperaatioihin, niin hallituksessa
päädyttiin nyt ratkaisumalliin, jossa esitämme,
että teemme tältä osin täydennyksen
tai lisäyksen perustuslakiin, joka yksiselitteisesti ratkaisee
tämän. Silloin ei tule tätä perustuslain
tulkintaongelmaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Mitä tulee siihen, että kriisinhallintalain saamat
muodot sekä YK:n mandaatin osalta että päätöksentekomenettelyn
osalta olivat hallituksen ja presidentin välinen, pääministerin
ja presidentin välinen, poliittinen sopimus, niin sen tietää tässä maassa
jokainen, sitä ei kannata lähteä kiistämään.
Mitä tulee siihen, että kunnioitatte täysin
perustuslakivaliokunnan oikeutta ja roolia tulkita perustuslakia,
niin hyvä. Viime lauantaina ette vielä tuntenut
näköjään meidän järjestelmäämme
riittävästi, hyvä, että nyt
tunnette. (Ed. Laakso: Heinäluomasta puhumattakaan!)
Mitä sitten tulee siihen, että nyt sitten
esitätte perustuslain muuttamista, jotta tämä tekemänne poliittinen
sopimus voitaisiin saattaa voimaan, voi olla, että se on
tarkoituksenmukaista, kuten sanoin, siihen pitää perehtyä,
katsoa perustelut, katsoa, mitä tarkalleen ottaen esitätte,
mutta kyllä on outoa, että näin yhdessä vuorokaudessa
on syntynyt tällainen hötkyily perustuslain muuttamisen
tiimoilta. Kysyn:
Kuinka pitkän harkinnan tulos tämä muutos on,
kun vielä eilen ministeri Tuomioja ja ministeri Kääriäinen
televisiokeskustelussa illalla sanoivat, että on tärkeätä,
että nyt eletään voimassa olevan perustuslain
mukaan?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Se on kaiketi luonnollisinta. Tätä on luonnollisesti
valmisteltu siitä alkaen, kun perustuslakivaliokunta oman
lausuntonsa antoi. Siitä asti on ratkaisuvaihtoehtoa pohdittu.
Hallitus on nyt ratkaisumallinsa esittänyt, ja minusta
olisi varmaan paikallaan, että myös siihen otettaisiin kantaa
viimeistään sitten helmikuussa.
Kun meillä poliittinen järjestelmä ja
myös eduskunta ovat minun ymmärtääkseni
yksimielisesti hyväksyneet sen, että suomalaiset
tulevat osallistumaan EU:n nopean toiminnan joukkoihin, ja me olemme
ilmoittaneet, että olemme päivystysvuorossa vuoden
2007 alusta, niin tällä poliittisella järjestelmällä on
vastuu siitä, että myös päätöksentekojärjestelmät
ovat kunnossa siihen mennessä.
Hallituksen tahto on se, että aivan kuten EU:n aiemmissakin
kriisinhallintaoperaatioissa sekä eduskunnalla, hallituksella
että presidentillä on päätösmahdollisuus,
mahdollisuus myös käyttää veto-oikeuttaan
päätöksenteon yhteydessä. Se
on kansallinen kysymys, ja minusta se on arvo sinällään.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on äsken pitämässään
kokouksessa yksimielisesti hyväksynyt sen menettelytavan
ja myös sen perussisällön, joka hallituksen
linjaukseen sisältyy, ja tukenut sitä. Se on samalla
vahvistamassa sitä ilmoitusta, jonka kolmen suuren puolueen,
keskustan, sosialidemokraattien ja kokoomuksen, puheenjohtajat ovat
antaneet julkisuuteen ja jossa presidentin nykyiset valtaoikeudet,
toimivalta, säilytetään nykyisellään.
Haluaisin kysyä pääministeriltä:
Onko tämä tuleva esitys sen sisältöinen,
että se pitäytyy nykykäytännössä sitä muuttamatta suuntaan
tai toiseen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Me olemme nykyisen perustuslakimme aikana
EU:n puitteissa toteuttaneet kolme EU:n kriisinhallintaoperaatiota,
joista yhteen, Kongoon, Suomi ei osallistunut. Makedonian ja Bosnian
operaatioiden osalta Suomi teki osallistumispäätöksen
menetelmällä, jossa sekä eduskunta, valtioneuvosto
että presidentti ovat olleet päätöksentekijöitä,
ja tämä esitys tulee jatkamaan tätä käytäntöä.
Samaa käytäntöä me olemme noudattaneet
kaikissa niissä tilanteissa, joissa suomalaisjoukkoja on
lähetetty. Tässä suhteessa hallituksen
esitys tulee vain vakiinnuttamaan sen käytännön,
joka tähänkin asti on ollut käytössä. Se
oli myös lähtökohtana hallituksen edellisessä esityksessä,
ja nyt se toteutetaan sillä, että tehdään
se täsmennys perustuslakiin, joka poistaa tämän
perustuslain tulkintaan liittyneen ongelman.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisa pääministeri: Tiedustelisin:
Mistä johtui tämä tavaton kiire nyt?
Joka tapauksessa perustuslakiin tehtävä muutos
vaatii kaksien valtiopäivien hyväksynnän
tai seuraavan eduskunnankin hyväksynnän. Yleensä,
kun meillä perustuslakimuutoksia on valmisteltu, niin asiat
ovat aika rauhallisesti edenneet, niitä on valmisteltu
aika laajapohjaisesti, ja sen takia haluaisin nyt tiedustella, miksi
nyt juuri, kun on hädin tuskin selvitty viime viikon sekasortoisesta
tilanteesta, on tällainen tavaton kiire. Eikö olisi
ollut järkevämpää pohtia tätä laajapohjaisesti
yhdessä ja miettiä? Tämä ei
varmaan nyt ainakaan ole oikea tapa, että te vain sanotte,
että nyt tullaan muuttamaan perustuslakia. Olisi ollut
hyvä käydä keskusteluja laajasti eduskunnan
eri tahojen kanssa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Niin kuin ensimmäisessä vastauksessani
totesin, meillä pitää helmi—maaliskuun
vaihteessa olla kriisinhallintalainsäädäntö,
jolla me voimme toimia, ryhtyä kokoamaan ja kouluttamaan
näitä joukkoja. Nyt ollaan käynnistämässä uusi
valmistelu. Oli minusta parempi se, että kerrotaan sen
valmistelun lähtökohdat. Luonnollisesti tämän
valmistelun yhteydessä pitää käydä laaja
keskustelu, mutta oli parempi, että kerrotaan sen ratkaisun
perusmalli ilman, että käydään
aika kuohuvaa keskustelua siitä, millä tavalla
tässä voidaan edetä. Ellei tätä ratkaisumallia
olisi esitetty, olisi näyttänyt siltä,
että tässä on jonkinlainen umpikuja olemassa.
Nyt on esitetty toimiva ratkaisumalli, ja siihen on hyvä ottaa kantaa.
(Ed. Gustafsson: Pääministeri puhuu asiaa!)
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Hallitus on halunnut toimia juuri siksi, että se
kysymyksessä viitattu sekasortoinen tilanne loppuisi, että olisi
täsmälleen riittävän ajoissa
riittävän selkeä menettelytapa tiedossa,
millä lailla Suomen kriisinhallintaan osallistumisesta
päättäminen tullaan hoitamaan. Olemme
halunneet toimia siten, että meillä on tiedossa
jo tänään se, että hallituspuolueiden
eduskuntaryhmät ovat tämän esityksen
takana. Tämä luonnollisesti tulee normaalijärjestyksessä täällä pohdittavaksi.
Mutta haluaisin myöskin todeta sen, että kun ulkoministeriö on
vastannut alkuperäisen lain pohjatyöstä,
niin se on tapahtunut täsmälleen siinä hengessä,
että noudatetaan nykyistä perustuslakia, sen mukaista
käytäntöä, ja kun se ei ole mahdollista
tämän perustuslakivaliokunnan lausunnon valossa,
etsitään se menettely, joka ei muuta vallitsevaa
käytäntöä ja sitä tahtoa,
joka on laajalla yksimielisyydellä tähän
saakka nähty päätöksentekojärjestelmän
osalta Suomessa.
Toinen varapuhemies:
Vaikka ei ole tarkoitus, että jokainen ministeri erikseen
osaltaan vastaa eduskunnan esittämiin suullisiin kysymyksiin, niin
asian luonteen huomioon ottaen annan vielä ministeri Heinäluomalle
vastauspuheenvuoron.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Tämä asia on sen verran
vakava, että suosittaisin, että käytetään
vähemmän huumoria tässä yhteydessä ja
puhutaan enemmän asiaa. (Välihuutoja — Hälinää)
On varmaan myös niin, että kansalaisten kannalta
on kohtuullista, että kun presidentinvaaleihin käydään,
niin tiedetään, mitkä ovat presidentin
tehtävät, ettei siitä puolesta ole erilaista
keskustelua ja erimielisyyttä. Tämän
uudistuksen ainut tavoite on turvata se, että nykyinen
käytäntö kriisinhallintaan osallistumisesta
päätettäessä säilyy.
Eli valtioneuvosto valmistelee, eduskunta käsittelee ja
presidentti tekee viimekätisen päätöksen.
Näin on myös kaksi aikaisempaa EU-operaatioon
osallistumista täällä ratkaistu.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Näyttää olevan
niin, että ryhmänjohtaja, ed. Zyskowiczille ei
kelpaa mikään. Ilmeisesti käy niin, että kokoomus
karauttaa karille kyllä tämän kannan
myötä, mikäli kokoomuksen linja on todellakin
se, mitä ed. Zyskowicz tuossa näyttää (Ed.
Gustafsson: Niinistölle kelpaa!) esittävän.
Toisin sanoen tasavallan presidentille ei haluta antaa sitä valtaa,
mikä hänellä nykyään
on ollut rauhanturvatehtävissä, eikä haluta
rinnastaa tätä asiaa. Kokoomus ajaa tässä karille,
mutta vastaa itse omasta politiikastaan. (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän ensinnäkin salia rauhoittumaan ja ed.
Rossia esittämään kysymyksen valtioneuvoston
jäsenille.
Kiitän! Pääministerille ja hallitukselle täytyy
antaa tunnustus siitä, että esitys tulee eduskuntaan
ja arvioidaan nyt sitten presidentin (Puhemies: Kysymys!) tehtävät,
valtioneuvoston tehtävät, eduskunnan tehtävät.
Kysyn pääministeriltä:
Kun perustuslain säätämisjärjestyksessä mennään
eteenpäin, niin vuonna 2007, jos Suomi ja Euroopan unioni
on kriisinhallintatehtävän edessä, miten
menettelemme siinä vaiheessa, ennen kuin tämä perustuslain
säätämisjärjestyksessä kulkeva
laki on tullut hyväksytyksi?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallituksen ajatus on se, että tämä perustuslain
muutos tehdään normaalijärjestyksessä tämän
eduskunnan aikana yksinkertaisella enemmistöllä ja
vaalien jälkeen kahdella kolmasosalla. Silloin vuoden 2007
alun ja sitten eduskunnan lopullisen päätöksen
väliin voi syntyä neljän, viiden, kuuden
kuukauden mittainen vaihe, jossa perustuslain muutosta ei ole vielä olemassa.
Jos sille ajalle sitten sattuu EU:n kriisinhallintaoperaatio, niin
päätöksenteko siitä, Suomen osallistumisesta
päättäminen, järjestetään
tarvittaessa poikkeuslailla. Silloin on olemassa vähemmistöllä mahdollisuus
estää se operaatio.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tässä on
nyt vakava huoli Suomen perustuslain tuntemisesta. Valtiovarainministeri
väittää, että ei tiedetä,
mitkä ovat presidentin valtaoikeudet tai perustuslainmukaisuus.
Meillä on selkeä perustuslaki. Silloin, kun sitä tulkitaan,
tulkinnan tekee perustuslakivaliokunta, ja se on vastikään
tehnyt tulkinnan. Ei voi olla niin, että meillä varapääministeri
ei tämän jälkeenkään
tiedä, mikä on perustuslain tilanne tällä hetkellä.
Toinen selvä harhaanjohtavuus on tässä nyt se,
että perustuslakivaliokunta ei tietenkään
ennen hallituksen esitystä ole voinut käsitellä tähän mennessä noudatetun
menettelyn perustuslainmukaisuutta. Ei voi väittää,
niin kuin ed. Backman täällä väitti,
että muka aikaisempi menettely olisi ollut perustuslain
mukainen. Perustuslakivaliokunta, se on yhdessä päätetty,
tulkitsee lakien perustuslainmukaisuutta vasta aina silloin, kun
hallituksen esitys tulee taloon, ei aikaisemmin. Se ei ole sen takia
aikaisemmin voinut ottaa kantaa. (Puhemies: Ja kysymys!) Kysymys
kuuluu:
Miten voitte väittää, valtiovarainministeri,
että olisi epäselvä tilanne Suomen perustuslain
suhteen tällä hetkellä koskien sitä,
mitkä ovat presidentin toimivaltuudet?
Ed. Kimmo Kiljunen merkitään
läsnä olevaksi.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Tätä keskusteluahan viime päivien
aikana on käyty ja siinä on ollut useita asiantuntijapuheenvuoroja,
jotka ovat menneet keskenään ristiin. Se, mitä tässä hallitus
tarjoaa eduskunnalle, on, että eduskunta tekee itse asiaratkaisun,
miten se haluaa tämän asian olevan. Ja siihen
keskusteluun on tietysti arvokasta ottaa osaa myös vihreiden
eduskuntaryhmän, samaten kuin kokoomuksen. Olisi hyvä kuulla myös
vastaus, hyväksyttekö te sen, että presidentti
voi tehdä päätöksen sotilaalliseen
kriisinhallintaan osallistumisesta niin kuin tähänkin saakka.
Tämä asia on kai se olennaisin kysymys, siihen
tarvitaan vastaus ja siihen tämä hallituksen menettelytapa
tarjoaa myös hyvän etenemistien.
Ed. Ilkka Taipale merkitään
läsnä olevaksi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen voimakaksikko, ministerit
Vanhanen ja Heinäluoma, lehtitietojen mukaan te syytitte
perustuslakivaliokuntaa politikoinnista ja siitä, että se
yrittää nyt tällä päätöksellään
muuttaa perustuslakia viemällä presidentiltä perustuslaillisia
oikeuksia tai ylipäällikön valtuuksia.
Nyt kuitenkin hallitus esittää perustuslain muuttamista,
jotta presidentti voisi toimia myös EU-operaatioissa ylipäällikkönä.
Kysyn nyt:
Olivatko nuo lausuntonne, jotka annoitte, hätäisiä?
Mielestäni on myös aika kyseenalaista, että suuret
puolueet ja itse asiassa niiden puheenjohtajat tekevät
kabineteissaan keskenään sopimuksia, jotka eivät
sido, ei pelkästään tämän eduskunnan
vaan myös seuraavan eduskunnan käsiä.
Onko siis hallituksen tämänpäiväinen
päätös seurausta tuosta kabinettipolitikoinnista,
kabinettipäätöksestä, mihin
itse asiassa sosialidemokraattien ryhmäpuheenjohtaja Backman
täällä viittasikin? Oliko se sen seurausta?
(Ed. Backman: Se oli julkinen, ei kabinetissa!)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Silloin kun minunkin suuhuni asetetaan sanoja,
kannattaisi olla tietoa, olenko niin sanonut tai onko joku lehti
niin väittänyt. (Ed. Zyskowicz: Media vääristelee!)
Olen sanonut sen, että silloin, kun valiokunta selvästi
minun silmissäni haluaa muuttaa presidentin valtaa siitä,
mitä on tähän asti käytetty,
se on poliittinen päätös ja siihen pitäisi
pystyä koko poliittisen järjestelmän ottamaan
kantaa, ei vain perustuslakivaliokunnan vähemmistön.
Ja nyt, kun perustuslakimuutos tuodaan, nyt on mahdollisuus puhua
itse asiasta. Halutaanko, että presidentti säilyy
päätöksentekijänä silloin,
kun suomalaisia sotilaita lähetetään
kriisialueelle? Tästä on nyt kysymys. Kun me siirrymme
näihin EU:n nopean toiminnan joukkoihin, niin on todennäköistä,
että jollakin aikavälillä suomalaissotilaat
rauhan aikana osallistuvat tähän asti kaikkein
vaativimpiin operaatioihin. Ja sanon nyt sen uudelleen, minkä sanoin
viikonvaihteessa: olisi kummallista, jos tällaisesta päätöksenteosta
presidentti nyt poistettaisiin. Minusta silloin, kun suomalaissotilaita
lähetetään, tehdään
kansallinen päätös, siinä tarvitaan
sekä eduskunnan, hallituksen että presidentin
myötävaikutusta. Perustuslakivaliokunnan jäsenillä tai
kenellä hyvänsä viidellä kansanedustajalla
olisi ollut mahdollisuus (Puhemies koputtaa) 2003 ja 2004 Makedonian
ja Bosnian operaatioista päätettäessä nostaa
prosessi siitä, että hallitus on toiminut perustuslain
vastaisesti. (Puhemies koputtaa) Kukaan ei ole kyseenalaistanut niitä menettelyjä,
joilla kriisinhallinnasta on päätöksiä tähän
mennessä tehty.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Silloin kun lakia valmisteltiin, käytettiin
arvioita ja arvioitsijoita sen suhteen, onko se perustuslain mukainen.
Tähän päädyttiin. Ja haluan
sanoa, että jos meillä olisi ollut käytettävissä täsmälleen
se sama aineisto kuin perustuslakivaliokunnalla, sen kuulemien asiantuntijoiden
lausuntojen perusteella hallitus olisi edelleenkin antanut esityksen
saman sisältöisenä. Meillä ei
olisi ollut mahdollisuutta pyytää ennakkolausuntoa
perustuslakivaliokunnalta. Nyt kun meillä on tämä tulkinta
olemassa, sen mukaan toimitaan, mutta aina sen jälkeen
on poliittisen järjestelmän tehtävä arvioida,
vastaako tämä tulkinta sitä poliittista
tahtoa, jota meillä on tähän asti noudatettu
ja silloin kun tätä lakia on tehty. Silloin kun
laissa on ollut tulkinnanvaraisuutta, niin on lainsäädännöllä mahdollisuus
aina tietysti täsmentää sitä lakia
niin, että lainsäätäjän
tahto toteutuu.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Euroopan unionin jäsenyyshän
on tämän sotkun syy, koska Euroopan unionihan
uhkaa viedä meiltä presidenttiyden ja se uhkaa
viedä nyt toimivaltaa. Ensin on mennyt lautanen presidentiltä,
nyt menisi vielä käskyvaltakin. Tasavallan presidentti
on ylipäällikkö, ja se on täysin
selvä asia. Näin pitää olla.
Se on myös Suomen kansan kanta.
Onko tämä EU-vetoisuus, joka nyt paljastuu kansalle,
totuus tästä asiasta? EU:ko painaa presidentin
valtaa alas ja sotkee Suomen perustuslaillisuutta? Ovatko nämä Euroopan
unionin käskyt todellinen syy? Menevätkö ne
jopa Suomen perustuslain yli?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ei ole. Suomi päättää itse
omasta perustuslaistaan, Suomi päättää itse
niistä toimielimistä, jotka päätöksiä tekevät.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Viime päivinä tähän
päivään saakka hallitus on syyttänyt
perustuslakivaliokuntaa siitä, että se yrittää muuttaa
perustuslakia, ja ilmoittanut, että hallitus taas haluaa,
että noudatetaan perustuslakia. Nyt ainakin tiedetään
kiistattomasti, eikö totta, se, että hallitus
haluaa muuttaa perustuslakia. Ei tarvitse enää tästä kiistellä.
Mutta mitä asiaan tulee, aiotteko te muuttaa perustuslain
93 §:n 2 momenttia, joka sanoo: "Valtioneuvosto vastaa
Euroopan unionissa tehtävien päätösten
kansallisesta valmistelusta ja päättää niihin
liittyvistä Suomen toimenpiteistä, - -"?
Aiotteko te tätä muuttaa, koska täällä tämä perusongelma
on syntynyt, 93 §:n 1 ja 2 momentissa? Ja jos aiotte, aiotteko
muuttaa niin, että jatkossa, jos tietyt asiat siirtyvät
unionin asioiksi, niin kuitenkin jäädytetään
nykyinen presidentin toimivalta eli ei eletä 93 §:n
2 momentin mukaan, vaan pidetään kiinni siitä,
mikä Suomessa on ollut työnjako, ja 93 §:n
2 momentti muutetaan sellaiseksi, että se ei kuitenkaan
koske niitä unionin asioita, jotka tuon päivämäärän
jälkeen ovat unionin asioiksi tulleet? Mitä kokoomuksen kantaan
tulee, otamme kantaa, kun näemme, mitä te esitätte,
mitä te aiotte muuttaa ja millä perusteilla.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minusta tuo viimeinen oli hyvä,
minusta on hyvä, että kokoomuskin rauhassa harkitsee kannan
itse tähän peruskysymykseen. Nyt minusta niitä aikalailla
kielteisiä kannanottoja, joita on esitetty, kannattaa harkita
uudelleen. Me tulemme tekemään aika tiiviin muutoksen
perustuslakiin, joka ei oikeastaan muuta tule sanomaan kuin sen,
että sotilaalliseen kriisinhallintaan osallistumisesta
tekee päätöksen kaikissa tapauksissa
tasavallan presidentti, eikä se ole ristiriidassa tuon
93 §:n kanssa.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! On vaikea kestää tässä juristiedustajatoverien
ajatuksenjuoksussa mukana. (Kokoomuksen ryhmästä:
Ei ole mikään ihme!) Perustuslakivaliokunta tulkitsee
perustuslakia, ja siitä on pidettävä kiinni.
(Ed. Lamminen: Kyllä, oikein!) Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä ei
anna evästystä perustuslain tulkintaan. Mutta
samalla tavalla pitää pitää kiinni
siitä, että eduskuntaryhmät ja tämä sali
päättävät perustuslaista. Ja
sen vuoksi poliittinen tahto on tehdä nykyinen käytäntö presidentin
valtaoikeuksien osalta selväksi, riittävän
selväksi, perustuslain lisäyksellä tai
sillä tulkinnalla, joka tulee uuden muotoilun kautta lisäyksenä.
(Puhemies: Kysymys!) Sen takia kysyn vielä uudestaan:
Muuttaako hallituksen tuleva esitys nykyistä tilannetta
vai ei?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Uusi esitys ei muuta sitä käytäntöä,
niitä päätöksentekotapoja, joita
on noudatettu tähänastisissa kriisinhallintaoperaatioissa.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Kokoomuslaisten on kovin vaikea hillitä pettymystään
siitä, että tämä operaatio presidentin
vallan karsimisesta on menossa myttyyn. Tästähän
tässä operaatiossa oli kyse. Te yrititte perustuslakivaliokunnan
kautta muuttaa nykyisiä presidentin valtaoikeuksia. On
hyvä asia, että hallitus on reagoinut näin
nopeasti tähän ja tuomassa sellaisen esityksen,
joka täsmentää nykyistä perustuslakia,
ei muuta nykyistä käytäntöä.
Kysymykseni, herra puhemies, on puolustusministeri Kääriäiselle:
Miten te arvioitte tämän uuden muutoksen jälkeen
presidentin ylipäällikkyyden toteutuvan? Tuleeko
tämän jälkeen vielä epäselvyyttä sellaisista
operaatioista, jotka ovat ensi sijassa Euroopan unionin operaatioita?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Kun toimitaan hallituksen muotoileman ja
päättämän kannan mukaisesti,
ongelmia, tulkintavaikeuksia ylipäällikön
tehtävän suhteen ei esiinny.
Kimmo Sasi /kok:
Puhemies! Perustuslain muutos on aina erittäin suuri
asia, ja sitä ei koskaan pitäisi tehdä hätäisesti,
vaan huolellisesti valmistellen. Tässäkin tapauksessa
on tarkoitus seuraavien vaalien jälkeen vasta eduskunnan
hyväksyä se, jolloin aikaa valmisteluun on runsaasti.
Olennaista tässä on, ja se on se suuri asia, että nyt
ensimmäistä kertaa rajoitettaisiin valtioneuvoston
toimivaltaa EU-asioissa. Eli valtioneuvostolla ei olisi kattavaa
toimivaltaa EU-asioissa, vaan te laitatte sinne pykälän,
jossa sanotte, että valtioneuvostolla ei ole toimivaltaa
näiltä ja näiltä osin EU-asioissa.
Kysymys kuuluukin:
Onko tarkoitus, että kaikki niiden asioiden, jotka
kuuluvat tasavallan presidentille tänä päivänä mutta
jotka siirtyvät tulevaisuudessa EU-asioiksi, siirtyminen
valtioneuvostolle estetään, vai koskeeko se pelkästään
rauhanturvalakia, koska näitä esimerkkejä tulee
myöhemminkin jatkossa esiintymään? Eli
onko kyse periaatelinjauksesta vai tästä yhdestä hässäkästä syntyneestä pienestä ongelmasta,
joka halutaan korjata perustuslakia muuttamalla?
Toinen kysymys, ed. Rossin kysymys, johon ette vastannut mielestäni
täydentävästi:
Kun nyt kuitenkin tänä aikana tulee muun muassa
Althea-operaation jatko, niin aiotteko noudattaa ennen perustuslain
muutosta tehtävissä ratkaisuissa sitä linjaa,
että noudatatte perustuslakia vai mitenkä te aiotte
toimia? Eli aikooko valtioneuvosto tehdä päätöksen
Althea-operaation jatkosta ja muista EU-operaatioista?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä viimeinen joudutaan
harkitsemaan. Todennäköisesti joudutaan tekemään poikkeuslaki,
jotta tähänastista käytäntöä voidaan
jatkaa ja ottaa huomioon perustuslakivaliokunnan tulkinta. (Ed.
Lamminen: Kekkosen aikaa!)
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun perustuslaki nyt joka tapauksessa avataan,
niin onko tarkoituksena myös modernisoida ylipäällikön
rooli? Käsittääkseni se on eräänlainen
jäänne. Tässä nimenomaan tulee
kysymys nyt:
Ei ole sota, ei rauha, sotilaallinen kriisinhallinta on eräänlainen
välitila. Mikä on ylipäällikön rooli?
Eikö tässä nyt olisi välttämätöntä myös puuttua
siihen määritelmään?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meillä on onneksi ollut rauhan aikaa
jo kuusi vuosikymmentä ja ylipäällikön
rooli tässä suhteessa on ikään
kuin peittynyt sinne taka-alalle. Toivottavasti ylipäällikön
roolia ei Suomessa sen kovimmassa tarkoituksessa tarvitakaan, mutta
Suomenkin pitää varautua myös pahan päivän varalle.
Meillä pitää olla johtamisjärjestelmä, jossa
Puolustusvoimilla on myös ylipäällikkö.
Se on eräänlainen hätävara olemassa.
Minusta tässä suhteessa ei tarvitse johtopäätöksiä muuttaa.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Onnittelen hallitusta tästä ratkaisusta.
Kun kaksi valtioelintä, presidentti ja valtioneuvosto,
ovat olleet yksimielisiä tästä tärkeästä asiasta,
niin on tärkeää, että eduskunnalla,
joka lopulta päättää perustuslain
sisällöstä, on mahdollisuus ottaa kantaa. Koko
eduskunnan täytyy kantaa vastuu nyt tästä ratkaisusta.
Minusta se on ainut oikea tapa saada eduskunnan kanta tietoon tässä todella
tärkeässä kysymyksessä. Kysynkin
hallitukselta:
Onko hallitus myös ottanut huomioon sen mahdollisuuden,
kun uskon, että tämä eduskunta yksimielisesti
tulee asettumaan tämän lakiesityksen taakse, että se
voitaisiin sitten siinä tapauksessa käsitellä kiireellisessä järjestyksessä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Se on luonnollisesti aina mahdollista, mutta
hallitus on lähtenyt siitä, että perustuslain muuttaminen
tehdään normaalijärjestyksessä vaalien
yli ja vaaleissa on mahdollisuus ihmisillä ottaa kantaa
tähän. Ne, jotka eivät hyväksy
tätä muutosta, tulevat selvästi esille
ja mittauttavat kannatuksen tässä myös.
Mutta jos eduskunnassa syntyy halu tehdä asia nopeammin
viiden kuudesosan enemmistöllä, hallitus ei varmaankaan vastaan
pane, mutta emme erityisesti lähde siihen suuntaan prässäämään.
Jere Lahti /kok:
Arvoisa puhemies! Voin vain ennakoida tätä keskustelua
seuraavien kansalaisten tuntoja: missä tässä nyt
on sitten tavallaan se pihvi, jos näin sanotaan. Kun tasavallan presidentti
Puolustusvoimien ylipäällikkönä vastaa
niistä tehtävistä, jotka kuuluvat Puolustusvoimien
ylipäällikölle, niin mielestäni
siinä ei ole mitään ristiriitaa sen kanssa,
että EU-asioista todellakin kantaa vastuuta valtioneuvosto,
hallitus. Voisin sanoa niin, että jos EU-asiat kuuluvat
presidentille, niin voidaan kääntäen
kysyä, lavennetaanko hänen valtaansa nykyisestään,
vai pidetäänkö se paikallaan. Hän
on Puolustusvoimien ylipäällikkö ja vastaa
Suomen puolustamisesta, ja me olemme mukana nopean toiminnan joukoissa,
joista päätetään ja joista vastaa
valtioneuvosto Suomessa. Mikä siis teidän näkemyksenne tässä todella
on? Vai liittyykö tähän sellaista salatiedettä,
jota nyt kertakaikkiaan ei haluta tuoda pöytään?
Mikä on tasavallan presidentin rooli ylipäällikkönä,
kun nämä asiat varmaan perustuslain tarkistuksen
takaa sitten selvitetään?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tässä ei ole mitään
salatiedettä. Tässä on kysymys myös
siitä, että Suomen kansallisen puolustuksen voimavarat
ovat yksi kokonaisuus, jota voidaan käyttää paitsi
perinteisiin maanpuolustustehtäviin, myöskin eri
muotoiseen rauhanturvaamiseen tai kriisinhallintaan ulkomailla,
mutta päätöksenteon näiden voimavarojen
käytöstä täytyy olla kaikissa
suhteissa sama, koska voimme joutua tilanteisiin, joissa arvioimme,
mitenkä esimerkiksi ne verrattain rajoitetut
1 500 sotilaan voimavarat, jotka kansainväliseen
kriisinhallintaan ovat käytettävissä, jaetaan
YK-tarpeiden, Euroopan unionin käynnissä olevien
operaatioiden tai muiden kesken. Niin joukkojen lähettämisen
kuin niiden takaisin kutsumisen täytyy olla siitä riippumaton,
kuka tässä on toimeenpanijana, saman päätöksenteon muodon
alaisena. Muu tapaus johtaa erittäin suuriin käytännön
ongelmiin joskus tulevaisuudessa.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Hallitus on nyt päätynyt tähän
perustuslain muuttamiseen, ja ihmettelen sitä kyllä kovasti,
koska yleensähän perinne on ollut se, että perustuslaki on
pysyvä laki ja sen muuttaminen tehdään
harkitusti valmistellen, oikeusministeriö mukana valmistelussa — en
edes näe oikeusministeriä paikalla. Ihmettelen
kovasti sitä, minkä takia tällaisen yksittäisen
ratkaisun muuttamiseksi lähdetään nyt
perustuslaistakin tekemään sitä huonoa lainsäädäntöä,
mitä niin usein täällä muuten
näemme, että yhtä pykälän
momentin lausetta muutetaan sen sijaan, että otettaisiin
huomioon se, että tätä nykyistäkin
perustuslakia on vuosikymmenet valmisteltu. Mihin kansalaiset sitten
enää voivat luottaa, jos eivät edes siihen,
että hallitus kunnioittaa perustuslain pysyvyyttä?
Kysynkin:
Miksi olette tämän linjan valinneet? Vaikka olin
eri mieltä perustuslakivaliokunnan enemmistön
kanssa, niin siitä huolimatta sinne oli kirjoitettu tapa,
jolla olisi perustuslakia muuttamatta tämä asia
voitu ratkaista, eli olisitte voineet muotoilla pykälän
myös sillä tavoin. Miksi ette kunnioita perustuslain
pysyvyyttä ja sen hyvää ja perusteellista
valmistelua? Ihmettelen myös, miten ilman oikeusministeriön
myötävaikutusta tämä on tehty.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokuntahan tarjosi kaksi ratkaisuvaihtoehtoa,
joista jälkimmäinen oli se, että olisi
se hallituksen esittämä kriisinhallintalaki säädetty
poikkeuslakina täällä. Me emme halunneet
siihen tarttua. Poikkeuslakeja pitäisi pyrkiä välttämään,
vain ääritapauksissa mennä niihin. Tuntuu
paremmalta, että tehdään se pieni yhden
lauseen tai virkkeen täydennys perustuslakiin.
Jos hallitus olisi alkuperäistä esitystä tehdessään
tiennyt, mikä perustuslakivaliokunnan tulkinta tulee olemaan,
niin me emme olisi tietenkään sellaista esitystä antaneet.
Me olisimme silloin miettineet toisen tien, ja todennäköisesti
se olisi ollut tämä perustuslain muuttamisen tie. Hallitus
on alusta alkaen halunnut säilyttää sen päätöksentekotavan
kansallisten voimavarojen käytöstä päätettäessä,
jota olemme noudattaneet 50 vuotta, todennäköisesti
ensimmäisestä Suezin rauhanturvaoperaatiosta alkaen.
Joka tapauksessa ainakin viime aikojen kaikki päätökset
on tehty tällä menettelytavalla, (Puhemies koputtaa)
ja olemme halunneet turvata sen.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Pääministerin vastaus
aiemmin siihen, milloin perustuslakivaliokunta tutkii perustuslainmukaisuuden,
oli sen verran pelottava, että kysyn vielä uudelleen:
Kun viittasitte siihen, että on olemassa kaksi tietä tutkia,
onko voimassa oleva laki perustuslainmukainen, siis joko se, että tulee
uusi laki, jolloin perustuslakivaliokunta sen tutkii, tai että on
joku käytäntö, että viisi kansanedustajaa
tekee siitä kantelun, niin onko hallitus siis nyt muuttamassa
erittäin pitkäaikaista perustuslain tulkintalinjaa
niin, että jos olemassa olevista asioista ei viisi kansanedustajaa
valita, niin ne ikään kuin on, hupsis, katsottu
perustuslain mukaisiksi, kun tähän asti on katsottu,
että perustuslakivaliokunta, sitä mukaa kuin laki
tulee niin sanotusti auki uutena hallituksen esityksenä,
selvittää lain perustuslainmukaisuuden. Tämmöinen
näkemys, että voitaisiin viitata siihen, että vanhaa
lakia tai vanhaa käytäntöä ei
ole testattu viiden kansanedustajan voimin, on aivan kestämätön. Pyydän,
että tältä osin korjaatte asian saman
tien.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ed. Brax on oikeassa. Mutta kun meillä on
kaksi EU:n kriisinhallintaoperaatiota päätetty noudattaen
sitä käytäntöä, mikä meillä on
ollut, enkä ole huomannut edes julkisessa keskustelussa,
että kukaan olisi kyseenalaistanut päätöksentekotapaa,
niin hallituksella kriisinhallintalakiesitystä tehdessään
ei ollut odotusta tai pienintäkään ennakkoarviota
siitä, että nyt sitten tulkinta muuttuisi. Tässä suhteessa
kyllä jonkinlaista todistusvoimaa on sillä, että me
olemme Makedonian ja Bosnian operaatiot päättäneet
niin kuin olemme tehneet, ja tätä käytäntöä haluamme
jatkaa myös tulevaisuudessa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan tässä viimeisessä on
pakko kiinnittää pääministerin
huomiota siihen, että muun muassa perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja Sasi jo vuosi sitten kiinnitti tähän
asiaan julkisuudessa huomiota.
Herra pääministeri! Peruskysymyshän
on 93 §:ssä perustuslaissa tehty jako
1 momentissa yleiseen ulkopolitiikkaan ja 2 momentissa unioniasioihin
mukaan lukien unionin yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka.
Jos jokin asia jatkossa muuntuu yleisen ulkopolitiikan piiristä unioniasiaksi,
niin se tämän voimassa olevan perustuslain mukaan
siirtyy presidentin toimivallasta, jota hän harjoittaa
yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa, valtioneuvoston toimivallan
piiriin, eikö totta? Jos te aiotte yleistä muutosta
tähän ajaa, silloinhan teidän pitäisi
muuttaa 93 §:n 2 momenttia niin, että se koskee
vain niitä asioita, jotka olivat unioniasioita jo ennen
vuotta 2005, ja tämän jälkeen tulevat
ulkopolitiikan unioniasiat eivät kuulu valtioneuvostolle
vaan presidentille, jos haluatte säilyttää presidentin toimivallan
kaikilta osin ennallaan jatkossa, koska nykyinen perustuslaki merkitsee
sitä, että kun asia siirtyy unioniasioiden piiriin,
se siirtyy presidentiltä valtioneuvoston toimivallan piiriin.
Aiotteko muuttaa perustuslakia laajemmin tämän
ajattelun mukaisesti vai pelkästään kriisinhallinnan
osalta? Tämä on erittäin oleellinen kysymys.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Jos, niin kuin toivon, EU:n uusi perustuslakisopimus
tulee ratifioitavaksi myös Suomessa, niin silloin luonnollisesti
näihin kysymyksiin vastataan. Sitä ennen asia
ei ole ajankohtainen.
Sinällään oli hyvä, että itse
otitte esille sen, että perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja
Sasi todella vuosi sitten otti jo ennakkokannan tähän kysymykseen,
ilman että oli hallituksen esitystä, ilman että oli
perustuslakiasiantuntijoita vielä kuultu.
Arvoisa puhemies! Tärkein asia: Tämä on
oikeusministeriin liittyvä kysymys. Oikeusministeri on
tietoinen tästä. Hän on matkalla tällä hetkellä.
Siksi hän ei voi olla täällä paikalla.