3) Hallituksen esitys vuoden 2011 tuloveroasteikkolaiksi sekä laeiksi eräiden
verolakien muuttamisesta Hallituksen esitys luonnollisen henkilön lahjoitusvähennyksen
voimassaolon jatkamisesta
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallitus jatkuvasti väittää,
että sen veroratkaisut suosivat pieni- ja keskituloisia
ihmisiä. Eilen eduskunnan kyselytunnilla pääministeri
Kiviniemi kertoi, kuinka erinomaisen hyvä veroratkaisu
on tehty, kun on korotettu kunnallisverotuksen perusvähennystä.
Tässä hallituksen omassa esityksessä tuloverolain
muuttamisesta kerrotaan seuraavaa: "Perusvähennyksen kasvattaminen
alentaisi verotuottoja vuositasolla arviolta noin 16 miljoonaa euroa,
josta 14 miljoonaa kohdistuisi kunnallisveroon, 1 miljoona kirkollisveroon
ja 1 miljoona sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksuun. Perusvähennyksen
korottaminen keventäisi pienituloisten verotusta noin 13
eurolla vuodessa. Verotus kevenisi myös palkkatulojen saajilla
- -." Elikkä hiukan yli euron kuukaudessa laskisi
pienituloisen verotus, ja tätä ministeri Kiviniemi
piti erinomaisen hyvänä ratkaisuna. On siis kohtuutonta
väittää, että pienituloisten
verotusta tämä hallitus suosii ja antaa pienituloisille verohelpotuksia.
Jos katsotaan sitten tämän hallituksen esityksen
mukaan, miten tämä kohdistuu pieniin palkkatuloihin,
niin tulkoon todetuksi, että 20 000 euroa vuodessa
ansaitseva saa noin 8 euroa kuukaudessa verohelpotusta. Sen sijaan
ministeritason palkkoja saava henkilö saa noin 25—30
euroa kuukaudessa verohelpotusta. Tästä voidaan
kysyä, ovatko nämä ministerien palkat
niin huonoja sitten, että he tarvitsevat tämän
kokoiset verohelpotukset. Sen sijaan todella pienituloiset ihmiset
joutuvat jäämään hiukan runsaan
euron verohelpotukseen kuukaudessa. Tämä on kyllä todella
tämän porvarihallituksen solidaarista veropolitiikkaa
suurituloisia kohtaan, mutta erittäin epäsosiaalista
pienituloisia ihmisiä kohtaan. (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Puhuja, anteeksi hetkinen. — Olkaa hyvä.
Kiitos, herra puhemies! — Tässä veroratkaisussa
on lisäksi myöskin mainostettu sitä, että tämä suosii
eläkeläisiä. Hallituksen esityksen mukaan
noin 10 000 euroa vuodessa saava eläkeläinen
hyötyy 1,5 euroa kuukaudessa tästä verohelpotuksesta — siis
1,5 euroa. Tietenkin pienituloiselle ihmiselle euro ja 1,5 euroakin
on merkittävä raha, mutta eihän sillä kaupasta
juuri mitään tavaroita voi ostaa tai mitään
palveluita juuri saa. Elikkä joka paikassa jatkuvasti on
tehty ratkaisuja, jotka suosivat hyvätuloisia, ja pienituloiset
jäävät todella vain muutamien eurojen hyödyn
saajaksi.
Tämän lisäksi hallituksen veroratkaisut
ovat painottuneet välillisten verojen korottamiseen, arvonlisävero
on noussut, päivittäisestä ruuasta maksetaan
veroa, bussimatkoista, sähköstä, vedestä,
bensiinistä ja muista tavaroista, joita ostetaan, samoin
palveluista. Kaikki nämä ovat tasaveroja. Tämä on
johtanut siihen, että progressiivisen verotuksen osuus
on merkittävästi pienentynyt ja tasaverojen osuus
on kasvanut entisestään. Nyt kun hallitus tulee
esittämään seuraavassa työjärjestyksen
kohdassa energiaverojen korotuksia, se tulee nostamaan myöskin
merkittävästi asumiskuluja, jopa noin 250 euroa
vuodessa. Elikkä erityisesti pienituloisille ihmisille tämän
hallituksen veroratkaisut ovat kyllä kylmää kyytiä.
Onkin nähtävissä, että ne
muutokset ja parannukset, mitä hallitus on tehnyt, pieniä näennäisiä muutoksia
esimerkiksi indeksitarkistusten osalta, eivät alkuunkaan
korvaa sitä taloudellista menetystä, mikä näille
pienituloisille ihmisille on tapahtunut. Elikkä ratkaisuna
voidaan todeta, että köyhät ihmiset osallistuvat
yhteisiin menoihin yhä suuremmalla osuudella tuloistaan
ja lähestyvät rikkaiden veroastetta. Tämän
totesi Tukholman yliopiston kansantaloustieteen professori Markus
Jäntti tutkimuksissaan, elikkä me menemme kovaa
vauhtia tasaveron suuntaan. Näin ollen tätä verolinjaa
ei voi hyväksyä ja tähän verolinjaan
tulee saada muutos.
Ministeri Pekkarinen on joskus todennut, että myöskin
hyvätuloiset on saatava vastuuseen, mutta se vastuu ei
näy kyllä hallituksen veropolitiikassa. Edelleenkin
hyvätuloiset saavat euromääräisesti
huomattavasti suuremmat verohelpotukset, ja edelleenkin on kysymys
siitä, onko hyvätuloisille tarpeen saada ne verohelpotukset. Mieluummin
ne verohelpotukset tulisi kohdistua pienituloisiin, jolloin se menisi
suoraan kulutukseen ja parantaisi heidän toimeentuloaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Eilen kyselytunnilla kysyttiin aika
paljon sosiaalieduista, ja ainakin vasemmalta puolelta moitittiin
hallitusta siitä, että köyhien määrä on
lisääntynyt ja taloudellisissa vaikeuksissa olevien
asema on huonontunut. Hallitus vastasi, että tällä kaudella,
eli neljässä vuodessa, sosiaalietuja on lisätty
600 miljoonalla eurolla. Se oli hallituksen vastaus näihin
kysymyksiin.
Nyt tänä päivänä meillä on
esillä tuloveronkevennykset, kukaan ei ole niitä pyytänyt,
niitten määrä on 450 miljoonaa. Siis
valtion kassaan jää tulematta 450 miljoonaa, jos
tämä hallituksen esitys hyväksytään.
Se on suuri raha valtiolle, ja valtio joutuu nämä rahat
lainaamaan, ja laina on aina yhtä kuin maksuunpanematon
vero, joka maksetaan takaisin korkoineen.
Herää kysymys, kumpi tarvitsee enemmän 450:tä miljoonaa,
valtio vai ansiotulonsaajat siten, että jotkut eivät
saa juuri lainkaan, jotkut saavat enintään 22
euroa kuukaudessa. Siis pienituloinen saa kuukaudessa lisää noin
5—6 euroa, mikä käytännössä tarkoittaa
alle euron päivässä, alle 50 senttiä päivässä — vielä pienempi
se summa on — 15 senttiä päivässä saa
pienituloinen lisää, jos tämä hyväksytään.
Keskituloinen saa noin 15 euroa kuukaudessa lisää,
ja kansanedustajat saavat noin 20 euroa lisää käteen,
jos tämä hyväksytään,
ja sitten ylimmässä luokassa noin 22 euroa.
Kukaan ei ole tällaista veronkevennystä pyytänyt,
mutta valtio tarvitsee rahaa, ja paljon, paljon järkevämpää olisi
hylätä tämä sillä seurauksella,
että valtion ei tarvitsisi 450:tä miljoonaa euroa
lainata tähän tarkoitukseen. Siitä syystä, herra
puhemies, esitän, että tämä lakiesitys
hylätään.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Kalliksen tekemää hylkäysehdotusta.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Nostan yhden kohdan esille: Meillä on
ensi vuonna tulossa mahdollisuus tehdä vähennys
verotuksessa, jos lahjoitetaan varoja julkista rahoitusta saavalle
yliopistolle tai korkeakoululle. Samaan aikaan herää pohdinta
siitä, että meillä on yhä enemmän
syrjäytyneitä nuoria ja lapsia, joita ei saada
julkisin viranomaisin kiinni. Tässä kohdin meillä nousee
esille niiden järjestöjen rooli, joissa tehdään
erittäin merkityksellistä työtä lasten
ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyksi. Toivottavasti
tulevaisuudessa, kun tehdään tällaisia
verovähennyksiä, voitaisiin myös tehdä luonnollisen
henkilön osalta vähennys hyväntekeväisyyteen,
joka kohdistuu lapsiin ja nuoriin.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Samalla kun puhutaan tuloveroasteikosta ja
siitä, miten palkka- ja ansiotuloja verotetaan, on syytä kiinnittää huomiota
siihen, että meillä on edelleenkin kestämätön
epäsuhta tässä työn verottamisen
ja pääomatulojen verottamisen välillä.
Oikea ratkaisu siihen, mistä ed. Kallis puhuu, on se, että meidän
pitäisi nopeasti toteuttaa tämä pääomaverouudistus
niin, että pääoman saajat olisivat enemmän
kantamassa vastuuta yhteiskunnan peruspalvelujen, jotka heillekin
ovat erittäin tärkeitä, rahoittamisesta.
Tämä edellyttäisi siis pääomaveroprosentin
nostoa ja myös pääomatulojen verotuksen
muuttamista niin, että tulojen mukaan maksettaisiin suurempi
vero. Se olisi oikeudenmukainen ratkaisu, ja tämä toisi
satoja miljoonia euroja käytettäväksi
siihen rahoitukseen, jonka me tarvitsemme hyvinvointipalvelujen
asialliseen kuntoonsaattamiseen.
Toivonkin, että pääomatuloveroasia
otettaisiin täällä eduskunnassa vakavasti
esille, koska kummallista on, että puhetta on paljon, mutta
mitään tälle asialle ei ole tämän
hallituksen aikana tapahtunut.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Sen minä ymmärrän,
että ed. Kuoppa esittää suurin piirtein
samaa palkkaa kaikille, samaa veroa kaikille, mutta sitä minä en
ymmärrä, että kristillisten ed. Kallis
on suurin piirtein samoilla linjoilla ja vetää vielä kaiken
lisäksi kansanedustajat tähän keskusteluun
mukaan. Minusta se on semmoista populismia, jota en oikein voi hyväksyä.
Näin se nyt vaan on, ed. Kallis.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minä toivon, että kaikki oppositiossa
olevat ryhmät tekisivät vaihtoehtobudjetteja.
Me olemme kesällä tehneet vaihtoehtobudjetin ja
olemme vilpittömästi sitä mieltä, että valtio
tarvitsee 450 miljoonaa euroa enemmän kuin esimerkiksi
tulonsaajat. On aivan oikein, että esimerkeillä osoittaa,
kuinka paljon veronkevennys merkitsee. Se merkitsee kansanedustajalle
vajaa 20 euroa kuukaudessa, ja sen kansa ymmärtää,
kun sen näin ilmaisee, ja se merkitsee pientuloiselle vain
5 euroa kuukaudessa. Toistan tämän väitteen:
valtio tarvitsee paljon paremmin nämä tulot kuin
ansiotulonsaajat.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Ukkolalle haluan todeta, että nämä luvut,
joita käytin, ovat tästä hallituksen
esityksestä 122 ja havainnollistivat sitä, mitä se
merkitsee. Elikkä tuommoisen, sanotaan nyt kaupan kassan,
joka saa noin 20 000 euroa vuodessa, verohelpotus on 1,5
euroa kuukaudessa. Sen sijaan, en tiedä ihan tarkkaan,
mitä ed. Ukkola saa, mutta laskeskelin, että hänen
verohelpotuksensa on vähintäänkin hiukan
päälle 20 euroa kuukaudessa. Tässä vaan
esimerkinomaisesti. Tämä on hallituksen esitys,
ei täällä tosin lue, että kaupan
kassa tai kansanedustaja, mutta jos haluaa niin kuin johonkin ryhmään
verrata sitä, niin tämä näkyy.
Tässä nimenomaan suositaan hyvätuloisia
ihmisiä. Tämä esitys on lievempi kuin
aikaisemmat. Aikaisemmat ovat vielä paljon enempi suosineet
hyvätuloisia.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En minä nyt sitä tarkoittanutkaan,
etten olisi lukenut enkä ymmärtäisi,
mutta minä vaan puutuin siihen teidän jatkuvaan
valitukseenne, mikä sieltä vasemmistosta tulee,
että kun kerta ei ole tasapalkkaa, niin ei ole myöskään
tasaveroa. Pitää sitten vaatia reilusti kommunistista
yhteiskuntaa tähän Suomeen. Kaikille sama palkka,
niin jo on sama verokin.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksella on ollut selkeä linja
sen suhteen, että työn teettämistä ja
tekemistä tulee kannustaa. (Välihuutoja vasemmalta)
Verotus on yksi muoto. — Kyllä vasemmistoliitolle
ja muillekin, jotka verotusta vaativat kiristettäväksi,
sekin aika vielä koittaa. — Valtiovarainministeriö on
ilmoittanut juuri tänään sen, että julkiseen
talouteen kohdistuu 10 miljardin euron sopeutumisvaade tulevalle
vaalikaudelle, ja kun se sitten toteutetaan, niin se tarkoittaa
varmasti leikkauksia, se tarkoittaa veronkiristyksiä.
Nyt kuitenkin on ollut se lähtökohta, että pystytään
tämän laman taantuman yli kulkemaan, ja saadaan
Suomen pyörät pyörimään.
Siinä mielessä kyllä verotus on ollut
yksi keino. (Ed. Kallis: Alennetaan vielä enemmän!)
On laskettu muun muassa elintarvikkeiden arvonlisäveroa. Kaikki
nämä, vaikka ne voidaan laskea euro kerrallaan,
ovat siihen kansantalouden kulutukseen ja ihmisten jokapäiväiseen
arkeen kohdistuvia ja ovat auttaneet ihmisiä eteenpäin.
Tässä mielessä tuo verolinjaus on tähän
aikaan sopiva.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ei tässä ed. Kalliksen
ja kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettiin sisältyvässä ehdotuksessa mistään
tasapalkasta ole kysymys vaan siitä, että mielestämme
on vastuullista jo tässä vaiheessa ryhtyä tasapainottamaan
valtiontaloutta lisäämällä verotuloja
siten, että voidaan sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla
olla tätä valtiontalouden kestävyysvajetta
korjaamassa.
Kyllä mielestäni kaikkien kansanedustajien tulisi
ottaa ne näkymät vakavasti, joita esimerkiksi
tulevalle vaalikaudelle on tulossa. Valtiovarainministeriöstä ollaan
julkistamassa aika kovat lukemat, ja toivon, että koko
eduskunta nyt vakavasti harkitsisi sitä, onko todellakin
tarpeen keventää tuloverotusta 400 miljoonalla
eurolla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Rossi ehtikin jo kiinnittämään
huomiota siihen viestiin, joka VVM:sta oli tullut, että tässä lähitulevina
vuosina ovat 10 miljardin euron supistamis-, lisäverotus-
yms. vaatimukset pöydässä. Siinä katsannossahan
tämä lähetekeskustelu koskee sitä aikakautta,
joka alkaa sitten ensi keväästä, ja siinä suhteessa
ne puheenvuorot, jotka ovat tulleet kristillisdemokraattien, ed.
Lauslahden ja ed. Heinäluoman taholta, ovat olleet aivan oikean
suuntaisia. Ne eivät ole olleet toisiaan poissulkevia,
vaan nimenomaan toisiaan tukevia, ja siinä on ihan hyvä pohja
ruveta kehittelemään sellaista hommaa, joka on
yhteiskunnan kokonaisedun mukaista.
Arvoisa puhemies! Totean tästä vaan, että sitä minä en
ymmärrä, minkä ihmeen takia pitää sen laatuiset,
sen tasoiset verohelpotukset tuoda keskusteluun tänne,
että muutama sentti tai muutama euro, sanotaan nyt, vuorokaudessa,
millä ei käytännössä ole
mitään merkitystä, mutta mikä politiikan
arvovaltaa kyllä kutistaa aivan hillitöntä vauhtia.
Kaikkea pidetään vaan kosiskeluna ja populismina
jnp. Toimenpiteiden pitää olla vaikuttavia, ja
vaikuttavuutta eduskuntatyöhön tarvitaan.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Minä ymmärrän, että meitä voitaisiin
syyttää populismista, jos me olisimme esittäneet
vielä suurempia veronkevennyksiä. Se varmasti
menisi kansaan, että haluamme antaa lisää rahaa
kansalle. Mutta siinä, että esittää,
ettei kansalle annettaisi 450:aa miljoonaa, ottaa poliittisen riskin
siinä, miten kansa reagoi, kun me emme halua antaa veronkevennyksiä.
Ed. Pulliaiselle totean vielä kerran: Jotta kansanedustajat
ja muu yleisö ymmärtäisi, minkälaisista
summista on kysymys, on hyvä todeta, että yhteenlaskettu
summa on niin valtava kuin 450 miljoonaa euroa mutta yksilölle
se merkitsee 15 senttiä päivässä.
Silloin kansanedustajat varmasti heräävät
ymmärtämään, että ei
tässä taida olla mitään järkeä,
ihan niin kuin ed. Pulliainen totesi.
Ed. Rossi: Jos tämä teidän teorianne
olisi oikea, silloinhan meidän pitäisi alentaa
vielä enemmän, jotta kansa saisi vielä enemmän
rahaa käyttää, mutta se ei ole oikea
linja varsinkaan, kun tänä päivänä valtiovarainministeriöltä tulee
tietoja, että tulevalla kaudella pitää veroja
korottaa. Herää kyllä kysymys, mitä järkeä on
siinä, että siirrämme nämä veronkorotukset
seuraavalle kaudelle, kun nyt pitäisi tehdä jotain.
Minusta se on raukkamaista siirtää ikävät
päätökset seuraavalle hallitukselle varsinkin,
kun tietää itse, että pitäisi
tehdä ne päätökset jo, jottei
tarvitsisi niin kovia päätöksiä tehdä.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymys onkin enemmälti siitä,
kiristetäänkö verotusta nyt heti vai
tapahtuuko se jossakin vaiheessa myöhemmin. Koko tämä budjettikausi
ensi vuodelle on tiettyjen ennusmerkkien valossa laadittu, kuten
koko budjettikirjakin. Se on varmasti totta, että veroja
tarvitaan. Meillä on paljon hyviä kohteita, mihinkä niitä tarvitaan,
ja jotta tämä budjettivaje pystytään
peittämään, jos meidän valtionvelkamme nousee
sinne eduskunnan hyväksymään 110 miljardiin
euroon, mikä valtuus on täällä hyväksytty,
niin kyllä se tarkoittaa sitä, että jostakin
se työllä, tekemisellä sekä myös
lisääntyvillä verotuloilla on pakko koota.
Puhemies:
Tässä vaiheessa vastauspuheenvuorot vielä edustajille
Heinäluoma ja Pulliainen, sitten joudumme valitettavasti
keskeyttämään tämän
asian käsittelyn.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä ed. Kallis on tässä jälleen
kerran ihan oikealla asialla eli hänen huolensa siitä,
miten julkinen talous saadaan tasapainoon ja velkaantuminen pysähtymään,
on harvinaisen oikea. Häntä ei todellakaan voi
syyttää populismista, koska hän tarjoilee
ikävää lääkettä eli
verojen nostoa. Mutta sitten hänen lääkityksensä lähtee
kyllä vähän väärästä päästä.
Ei tämä työn verotuksen kiristäminen
ole se järkevä linja, jota lähdetään
ensimmäisenä tekemään, koska
sillä on väistämättä hyvinvointitappiota
suhteessa siihen työmäärään,
joka meillä Suomesta löytyy. Sen takia toistan,
että olennaista on puuttua pääomatuloverotukseen.
Siinä pitäisi olla rohkeutta puuttua niihin, joilla
menee aika hyvin ja joilla on koko ajan mennyt aika hyvin. Nyt meillä on
semmoinen tilanne, että kolmivuorotyötä tekevä sairaanhoitaja
maksaa enemmän tuloistaan veroa kuin tällainen
osinkomiljonääri, ja voi kysyä, onko
tämä oikein ja kuinka kannustavaa tämä on.
Meillä on ollut satoja miljoonia euroja, joita ei ole otettu
käyttöön, koska täällä ei ole
uskallusta puuttua pääomatuloveroon vaan tätä kysymystä vältellään
ja siirrellään eteenpäin ja eteenpäin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niinhän se on. Mutta ed. Rossille
vielä kommentoin, että kyllä minä nyt ensisijaisesti
lähestymistavaltani olen ed. Kalliksen lähestymistavan
kannalla. Ei tässä nyt etsitä lisää sijoituskohteita
niille mahdollisille verotuloille, vaan jos jätettäisiin
se 450 miljoonaa euroa kassaan ja sillä lyhennettäisiin
velanottoa, niin se olisi ihan fiksu ajatus pohjimmilleen.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään ja sitä jatketaan
myöhemmin tässä täysistunnossa.