4) Hallituksen esitys energiaverotusta koskevan lainsäädännön
muuttamiseksi
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Puhemies totesi, että nyt voidaan hallituksen
esitys hyväksyä tai hylätä,
ja tässä vaiheessa esitän, että tämä hallituksen
esitys hylätään.
Tässähän, kun kelamaksu poistettiin,
lähdettiin hakemaan ratkaisuja, millä tämä miljardin aukko
valtion budjettiin voidaan täyttää. Silloin keksittiin
tämmöinen niin sanottu vihreä verouudistus,
jossa tapahtuu melkoinen tulonsiirto elinkeinoelämältä palkansaajien
ja eläkeläisten kustannettavaksi.
Valiokunnan mietinnössä todetaan, että kotitalouksien
maksettavaksi tulee noin 335 miljoonan euron kustannus ja loput
400 miljoonaa euroa kohdistuu elinkeinoelämään.
On syytä huomata kumminkin tässä kotitalouksien
kustannusosuudessa, että hallitus ei ole laskenut tähän
arvonlisäveron kertymää, ja perusteluna
on ollut se, että kun tämä energiaveroratkaisu
tulee, niin se nostaa niin paljon ihmisten menoja, että he
vähentävät muuta kulutusta vastaavasti
ja sen tähden ei tule arvonlisäverotuloja lisää.
Tämä on aika mielenkiintoinen yhtälö,
kun ajatellaan, minkä tähden sitten yleensä nostetaan
arvonlisäveroa, jos se on näin tarkalla. Voi olla,
että ne 700 000—800 000 köyhää Suomessa,
eivät pysty lisäämään
kulutustaan eikä heidän taholtaan tule sitä arvonlisäverolisäystä,
mutta nämä 4 miljoonaa muuta ihmistä varmasti
tulevat käyttämään edelleenkin
rahaa, myöskin vastaavia summia kuin aikaisemminkin, muuhun
kulutukseen kuin näihin energia-asioihin, ja silloin arvonlisäverotuotto
kyllä tulee kasvamaan.
Tässä on huomioitava, että tämä kohdistuu erittäin
rajusti kotitalouksiin. Erityisesti asumiskustannukset tulevat nousemaan,
asui sitten omakotitalossa, omistusasunnossa tai vuokra-asunnossa.
Joka tapauksessa asumiskustannukset tulevat nousemaan jopa parikymmentä euroa, pahimmillaan
parikymmentä euroa, ehkä hiukan ylikin, kuukautta
kohti keskimäärin. Tietenkin esimerkiksi kerrostaloissa
kaukolämmityskustannukset tulevat jäämään
jonkin verran pienemmäksi, ehkä noin 100 euroon
vuodessa, mutta kuitenkin merkittävät kustannukset
tulevat kohdistumaan erityisesti asumiseen. Asumisen hinta on tässä maassa
muutoinkin voimakkaasti noussut. Erityisesti vuokra-asuntopula vaikuttaa
siihen, että asumiskustannukset ovat nousseet ja vuokralaiset
joutuvat käymään huutokauppaa siitä,
kuka saa vuokra-asunnon.
Kun hallitus mainosti tätä esitystä vihreäksi verouudistukseksi,
niin on mielenkiintoista katsoa, miten tämä kohtelee
esimerkiksi joukkoliikennettä. Tämä tulee
nostamaan noin 10 miljoonalla eurolla joukkoliikenteen kustannuksia,
ja selvästi sanotaan, että ne tullaan siirtämään
lipun hintaan, elikkä se nostaa joukkoliikenteen lipun hintoja.
Samoin, kun sähkövero nousee ja kun esimerkiksi
VR:n yksi tämmöinen vaihde sulatetaan sähköllä ja
se sulattaminen vie saman verran sähköä kuin
omakotitalo vuodessa, suunnilleen, niin voi laskea, kuinka paljon
sitten näitä sähkölämmitteisiä vaihteita
on, kuinka paljon se VR:n kustannuksia tulee lisäämään.
Se tulee lisäämään todella merkittävästi.
Lisäksi myöskin sähköjunat tarvitsevat
sähköä. Elikkä myöskin VR
joutuu nostamaan lipun hintoja. Sen lisäksi taksiliikenteen
kulut tulevat nousemaan noin 4,4 miljoonaa euroa.
Sitten toisena puolena on tämä teollisuus. Suomen
vientiteollisuudesta metsäteollisuus joutuu esimerkiksi
kilpailijamaa Ruotsiin nähden huomattavasti epäedullisempaan
asemaan kuin missä se on tänä päivänä.
Tänä päivänä jo metsäteollisuudessa
Suomen ja Ruotsin välillä ruotsalaisten kustannusetu
on noin 70 miljoonaa euroa vuodessa, ja se tulee nousemaan tämän
ratkaisun jälkeen noin 130 miljoonaan euroon. On selvää, että ne
yritykset, esimerkiksi Stora Enso, tulevat käyttämään
sitä hyväksi, koska Ruotsissa on halvemmat kustannukset.
Mieluummin pannaan Suomessa laitoksia kiinni kuin Ruotsissa, koska siellä on
edullisempaa.
Se, mitä hallitus lupasi metsäteollisuudelle,
on mielenkiintoista. Syksyllä 2009 hallituksen talouspoliittinen
ministerivaliokunta lupasi huolehtia metsäteollisuuden
energiaverotuksen kilpailukykyisyydestä, kun kävi
ilmi, että kelamaksu poistetaan. Mutta miten tämä lupaus
on pidetty? Ei mitenkään. Tällä on
tietenkin myöskin työllisyysvaikutuksia Suomeen.
On laskettu, että tämän suoran vaikutuksen
lisäksi tämä aiheuttaa lisäkustannuksia
esimerkiksi puutavara-autoille. Puutavara-autoille, jotka ajavat
noin 200 000 kilometriä vuodessa, se aiheuttaa,
vaikka käyttövoimaveroa alennetaan, noin 7 400
euron vuosikustannukset lisää autoa kohti. Sellaiselle
hakerekalle taas, joka ajaa noin 300 000 kilometriä vuodessa,
kustannukset ovat yli 10 000 euroa vuodessa autoa kohti.
On selvää, että nämä kustannukset
tullaan siirtämään myöskin hintoihin
jossain vaiheessa, ja se tulee edelleenkin heikentämään
suomalaisen metsäteollisuuden kilpailukykyä.
Tämän lisäksi koneyrittäjät
laskevat, että heidän kustannuksensa tulevat nousemaan
noin 22 miljoonaa euroa vuodessa. On selvää, että eivät myöskään
koneyrittäjät varmasti ajan mittaan jätä näitä kustannuksia
pelkästään omaan piikkiinsä,
vaan ne siirtyvät hintoihin, ja tämä heikentää metsäteollisuuden
kilpailukykyä.
Samoiten teknologiateollisuus elikkä metalliteollisuus
joutuu näitten lisääntyvien kustannuspaineitten
kohteeksi, ja se heikentää suomalaista kilpailukykyä.
Samalla myöskään työllisyyttä ei varmasti
sillä tavalla paranneta, miten voitaisiin muuten parantaa.
Tämä hallituksen esitys, kuten jo totesin,
on epäonnistunut. Se on epäoikeudenmukainen. Se kohtelee
kotitalouksia kaltoin. Tämän johdosta, kuten jo äsken
totesin, esitän, että tämä hallituksen
esitys hylätään.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ihan ensimmäisenä haluan
kannattaa ed. Kuopan tekemää lakiehdotuksen hylkäysehdotusta.
Nyt on tullut se päivä, kun laitetaan maksuun kelamaksun
poisto, siitähän tässä on kysymys. Tehtiin
miljardin aukko, ja sitä sitten, niin kuin ed. Kuoppa totesi,
halutaan paikata, ja se paikkaaminen toteutetaan sillä tavalla,
että se on hyvin kyseenalaista tavallisen kansalaisen asumiskustannusten,
joukkoliikennekustannusten kannalta, ja se on myös varsinkin
energiaintensiivisen teollisuuden kannalta kyseenalaista ja suomalaisen
teollisuuden kilpailukykyä murentavaa. Se on myöskin
vähän turpeenruskea.
Ja jos ajatellaan asumiskustannuksia: missä ne asumiskustannukset
kaikista korkeimpia ovat? Kyllä ne ovat aika selkeästi
esimerkiksi täällä Pääkaupunkiseudulla.
Vaikka ratkaisua korjattiin silloin, kun paljastui esimerkiksi maakaasun aivan
törkeä kohtelu alkuvaiheessa, vaikka se korjaantuikin,
niin kyllä ilman muuta aikamoiset paineet esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla
on pystyä pitämään asumisen
hintaa kohtuullisena tai edes yrittää hillitä sen
nousua tähänkin ratkaisuun liittyen.
Mitä tulee verotukseen yleensä, niin kuten täällä jo
aiemmin tänään keskustelussa viitattiin muun
muassa Tukholman yliopiston professori Jäntin kannanottoihin
siitä — ja siihen viittasi muuten ed. Kärkkäinenkin äsken — että olisi kyllä syytä
käydä joskus
ihan tällainen periaatteellisempikin verokeskustelu siitä,
mikä on todella verotuksen tarkoitus yhteiskunnassa. Aika herkästi
vain siirrellään ja puhutaan veromuodoista se
ja se, vastakkain tuotto tämä ja tuo, eikä muisteta
sitä, että verotuksen tarkoitus on saada oikeudenmukaisuutta
yhteiskuntaan ja tuoda ne tulot, jota oikeudenmukainen ja kansalaisistaan huolehtiva
yhteiskunta tarvitsee.
Siitä verotuksen korkeimmat asiantuntijat, niin edesmennyt
Kari S. Tikka kuin muutkin, ovat joutuneet toteamaan, että verotuksen
yksi keskeisimpiä periaatteita on se, että verotuksen on
oltava veronmaksukyvyn mukainen. Jos on suuret tulot, ovat ne tulot
sitten tulomuodoltaan sitä tai tätä,
niin suuria tuloja pitää verottaa enemmän
ja pieniä tuloja vähemmän, koska suurituloisella
on suurempi veronmaksukyky kuin pienituloisella. Ja jos on paljon
omaisuutta, niin silloin on parempi veronmaksukyky, ja suurista omaisuuksista
pitää verottaa enemmän. Tätä periaatetta
kun toteutettaisiin, niin päästäisiin
paljon eteenpäin.
Nyt kun valtiovarainministeriökin tänään
ilmoitti, että 10 miljardin leikkaustarve, tai tulopohjan
vahvistamistarve, kohdistuu seuraavalle vaalikaudelle, niin on kyllä todella
oleellinen kysymys, mitä sille tulopuolelle tehdään.
Ettei vain jatketa sitä linjaa, joka on pitkään
jatkunut, että sitä veropohjaa syödään,
sen rakennetta muutetaan tasaveron suuntaan ja pidetään
jotenkin hirveän tärkeänä asiana
sitä, että veroaste on matala. Kun pohjoismainen
malli, jota ympäri maailmaa kuitenkin hyvänä pidetään
ja joka on taannut Pohjoismaille menestyksen tässä maailmassa,
on perustunut suurelta osin varsin korkeaan veroasteeseen. Siihen,
että on kerätty myöskin sitä pottia,
jolla on sitten pystytty jakamaan hyvinvointia, pitämään
hyvinvointimallia yllä.
Elikkä tämä kelamaksun poistaminen
ja sen korvaaminen näin epäoikeudenmukaisella
tavalla ei ole mitenkään perusteltua, ja siksi
tämä hylkäyksen kannatus.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Tämä kyseessä oleva verotusratkaisu
on surullinen esimerkki myös hallitusohjelman ulkopuolisista
ratkaisuista. Tammikuussa 2009 Kataisen hutaisuksi nimitetty työnantajan
kelamaksun poisto saattoi 1 100 miljoonaa euroa perusetuuksien
rahoitusta tässä vakavassa talous- ja finanssikriisissä valtion
talousarvion kautta hoidettavaksi. Tätä paniikinomaisesti
hallitus on sitten eri tavoin yrittänyt kasata, ja siitä syntyi
tämä kaksikin kertaa korjattu fantastinen energiaverouudistus.
Tältä osin sen seuraukset ovat myös suhdannemielessä ja
sosiaalisen epäoikeudenmukaisuuden kannalta vakavat, koska
se todella kohdistuu tässä vakavassa talouskriisissä lapsiperheisiin
ja pientä eläkettäkin saaviin talouksiin
noin 300 euron lisäkustannuksina vuositasolla.
Sitten kun meidän kansallisesti pitäisi myös pystyä varmistamaan
erityisesti vientiteollisuuden, metsäteollisuuden toimintaedellytykset
ja rakenteet, jotta meidän valtiontaloutta voidaan lähteä hoitamaan,
niin metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä vaarannetaan
muun muassa tällä energiaverolla tosiaan vakavasti.
Kyllä tämä on edesvastuutonta toimintaa
ja osoittaa, miten hallinta puuttuu, miten hallitus ajelehtii nyt
tällä hetkellä todella vakavalla tavalla,
puhutaan sitten tulevaisuuden ratkaisupaineista, joihin tulee myös
hallitsematon paine, kun nyt ei asioita pystytä hallitsemaan.
Muun muassa näistä syistä ja tämän
mietinnön vastalauseen mukaisesti esitän esityksen
hylkäystä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Rajamäen tekemää esitystä.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tuosta on hyvä jatkaa,
mihin ed. Rajamäki jäi. Metsäteollisuuden
toimintaedellytykset heikentyvät. Jos otan omasta kotikaupungistani Varkaudesta
esimerkin: me maksettiin — kun tehdas pyöri vielä sen
kokoisena, millainen se oli vielä vuonna 2008 — 3,5
miljoonaa energiaveroa, ja jos tämä energiavero,
mitä hallitus nyt esittää, olisi toteutunut,
Stora Ensolle olisi tullut 10,3 miljoonan euron lasku.
Ja kun vertaa siihen, että Ruotsissa tuo vero on nolla.
Yhtenä keskeisenä asiana, joka tiedotustilaisuudessa
vuonna 2009 tuli esille, kun kerrottiin esimerkiksi Varkauden tehtaan
alasajamisesta, oli energiaverojen mahdollinen tuleminen. Ja tämä on
kyllä niin, jos mietitään, mistä Suomeen saadaan
työtä, että me nimenomaan kilpaillaan Ruotsia
vastaan. Siellä eräs asiantuntija väitti, että olisi
ollut laitos, joka olisi kannattanut ehkä sulkea ennemmin
kuin Varkauden tehdas. Jos tätä energiaveroa ei
olisi ollut, niin voisi olla, että meillä olisi
yksi tehdas enemmän pyörimässä.
En uskalla sanoa, olisiko niin, tuo oli yksi asiantuntijan ajatus,
mutta tämä esitys oli tosiaan, niin kuin ed. Rajamäki
mainitsi äsken, kyllä vähän hutaisemalla
tehty. En pysty tätä suomalaisten työpaikkojen
kannalta näkemään mitenkään
perusteltuna.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
merkittävä lakiesitys, joka nyt on käsittelyssä,
ja on hyvin surullista, että tästä ei voida
käydä kunnollista keskustelua sen jälkeen, kun
asiantuntijakuuleminen valiokunnissa on tehty ja tämän
esityksen kaikki vaikutukset ovat nyt pikkuhiljaa selvinneet. Kuvaavaa
on se, että täällä on hallituspuolueiden
kansanedustajista vain ed. Pulliainen, joka on täällä aina
paikalla, ja sitten ed. Hoskonen, joka ilmeisesti nyt sitten joutuu
ottamaan vastuulleen tämän ehdotuksen puolustamisen.
Tässä on useita heikkouksia, jotka asiantuntijakuulemisessa
tulivat hyvin esille. Tämän historian lähtökohdan
ed. Rajamäki toi tässä erinomaisen hyvin
esille, että ensin käsittämättömällä tavalla
valtiovarainministeri lehtihaastattelussa ilmoitti, että työnantajan
kansaneläkemaksu tullaan poistamaan, ilman että oli
mitään käsitystä siitä,
miten tämmöinen yli miljardin euron tulovaje tullaan
paikkaamaan, ja sitten ryhdyttiin tähän paikkuutalkooseen,
ja tällä tiellä nyt sitten tässä tänään
ollaan, ja pikkuhiljaa alkaa selvitä, ketkä tässä joutuvat
maksumiehiksi.
On syytä sanoa, että tämä kohdistuu,
niin kuin ed. Rajamäki hyvin tietää Kelan
valtuutettuna, Kansaneläkelaitoksen rahoitukseen ja muuttaa Kansaneläkelaitoksen
rahoituksen keskeisiä periaatteita. (Ed. Rajamäki:
Sitä ei tajuta vielä!) Työnantaja, joka
on ollut pitkään mukana Kelan rahoituksessa, jää nyt
siitä pois ja on tämän jälkeen
mukana enää ainoastaan sairausvakuutuksen rahoittamisessa
ja siihen liittyvien menojen rahoittamisessa.
Tällä päätöksellä on
siis monenlaisia seurausvaikutuksia, ja niistä vakavimmat
liittyvät tietysti tähän perusturvan
rahoittamiseen. Ja kun täällä on puhuttu
nyt viime syksyn ja tämän syksyn aikana paljon
tästä perusturvasta, ja on jopa ollut puolueita,
muun muassa pääministeripuolue, jotka puhuvat
siitä, kuinka perusturva on erityisen lähellä sydäntä,
niin jään vain toteamaan, että keskustahallituksen
aikana perusturvarahoitukseen tehtiin tämä miljardin
euron aukko.
On selvää, että sitten kun lähdetään
katsomaan, mistä se kerätään,
niin törmätään niihin ongelmiin,
mihin hallitus on törmännyt, että on vaikea
löytää sellaisia veroratkaisuja, jotka
jakaisivat tämän rasitteen sinne, missä se
rasite aikaisemmin on ollut, eli työnantajille. Tässä tapahtuu
erittäin merkittävä tulonsiirto, jossa,
toisin kuin hallitus sanoi, tätä rasitetta siirretään
merkittävästi kotitalouksille. Hallitushan alun
perin ilmoitti, kun tätä paikkuupäätöstä kehysriihessä tehtiin,
että enemmistö tulee elinkeinoelämälle. No
millä tämä saatiin aikaan? Nythän
se asiantuntijakuulemisessa on paljastunut: sillä, että elinkeinoelämän
rasitteeksi laskettiin sähköyhtiöille
tuleva veronkorotus, jonka sähköyhtiöt
ja lämpöyhtiöt tietenkin siirtävät
eteenpäin asiakkaidensa maksettavaksi. Ja kun tämä kotitalouksien
tosiasiassa maksama lisälasku otetaan huomioon, niin ollaan
tilanteessa, että noin 500 miljoonaa euroa on se summa,
joka tästä laskusta tulee kotitalouksien maksettavaksi.
500 miljoonan euron tulonsiirto kotitalouksille tehtiin, eikä suinkaan
niin, että enemmistö tästä olisi
pysynyt elinkeinoelämän rasitteena. Sekin kävi
ilmi asiantuntijakuulemisessa.
Hyvin ymmärrän, että täällä ei
yksikään verojaoston jäsen hallituspuolueesta
ole paikalla, koska asiantuntijakuulemisessahan kävi ilmi, että hallitus
ei ole sisällyttänyt tähän kotitalouksien
laskuun arvonlisäverovaikutusta, vaikka on päivänselvää jokaiselle,
joka katsoo energialaskuunsa, että siihen hintaan tulee
23 prosenttia lisää. Ja se veruke, että tämä vero,
joka siis maksetaan lisää nyt energiaveron yhteydessä,
ikään kuin olisi jossain muualla ja jäisi
arvonlisäverokertymästä sitten pois,
on aivan eriskummallinen, koska sehän tarkoittaa silloin
sitä, että hyväksytään
se, että kun täällä kotitaloudet
maksavat enemmän, itse asiassa tämän
yli 600 miljoonaa euroa olevan summan, niin ollaankin tilanteessa,
että vastaavasti he sitten käyttävät
vähemmän muita palveluita tai ostavat muutoin vähemmän.
Jos se on näin, niin kaikissa vaihtoehdoissa kotitalouksille
tuleva lisärasite tästä asiasta on tuo
600 miljoonaa euroa, eli lähes koko tämä summa,
joka tällä kerätään
lisää.
Harvoin olen nähnyt, että eduskuntaa on tällä tavalla
tietoisesti vaikutusarvion suhteen johdettu harhaan kuin mitä tämän
lakiesityksen yhteydessä on tapahtunut, että se,
mitä hallitus sanoo, että enemmistö tulee
elinkeinoelämälle, kääntyykin
täysin toisinpäin, että noin 600 miljoonaa
euroa tästä laskusta tulee kaiken kaikkiaan kotitalouksille
kannettavaksi. Tämä on siis suurin puhallus, mitä tulojakovaikutusmielessä yhdellä
kertaa
tämä hallitus on tehnyt.
Sitten tässä on vielä erityispiirteenä se,
että elinkeinoelämän sisällä tämä merkitsee
ikävä kyllä sitä, että meidän
eräät vientialat, ennen muuta tämä energiaintensiivinen
teollisuus, joutuvat tässä tiettyjen tuotantolaitosten
osalta vaikeuksiin. Nythän on käynyt ilmi, että tämä kohdentuu
tehdaskohtaisesti hyvin eri tavalla. Meillä on todellakin
tehtaita, jotka joutuvat maksamaan tästä — kun
katsotaan tämä kokonaisuus, paitsi tämän
energiaverokokonaisuus, myös tämä kelamaksun
poistokokonaisuus — usean miljoonan euron lisälaskun,
ja sitä kautta jotkut tehtaat, joiden kannattavuus on ennestään
aivan siinä ja siinä, menevät sinne punaisen
viivan tuntumaan ja siitä ylitse.
Kun sitten kysyttiin jälkeenpäin, miten tämä on
valmisteltu, niin sanottiin, että tämänhän
on valmistellut Valtion taloudellinen tutkimuskeskus. Hallitushan
menee välillä Sata-komitean ja Osmo Soininvaaran
selän taakse, että Soininvaara on se, joka leikkaa
nuorten toimeentuloa, ja nyt on keksitty, että vika onkin
Vattissa. No, Vattihan sitten ilmoitti, että heille annettiin
tehtäväksi kerätä näin
monta sataa miljoonaa, että heillä oli fiskaalinen
tavoite tälle omalle ehdotukselleen. Ei heidän
esitykseensä annettu mitään ympäristötavoitteita,
että tämän pitäisi johtaa joihinkin
ympäristö- tai päästövaikutuksiin,
vaan heillä oli fiskaalinen tavoite. Ja sitten ei ollut
myöskään sitä yhtälöä annettuna,
että tässä olisi pidetty tämä elinkeinoelämän
rasite kokonaisuudessaan ennallaan ja sitten katsottu, miten se jakaantuu
siellä elinkeinoelämän sisällä.
Näyttää siis siltä, että tässä on
suljetulle sektorille tapahtuva tulonsiirto, joka on vientiteollisuuden
kannalta erittäin ongelmallinen.
Sitten suuri huoli on kyllä tästä maakaasun asemasta.
Tämähän on asia ... (Ed. Pulliainen: Eikö sitä korjattu?) — Ikävä kyllä ei
korjattu, koska se maakaasuratkaisuhan tarkoitti vain sitä, että tähän
aikatauluun tässä puututtiin, mutta ei itse tähän
maakaasun kohteluun. — Tämä on jälleen
eriskummallinen häränpylly, mikä tässä nähtiin.
Eli 1990-luvulla, silloin kun puhemies Kääriäinen
oli vielä kauppa- ja teollisuusministerinä, niin
ydinvoiman vaihtoehdoksi — ei tosin silloinen ministeri
Kääriäinen nähnyt, mutta keskusta
näki laajasti — nähtiin maakaasu, ja
tämä jatkui vielä keskustelussa vuonna
2008, kun eduskunnassa käsiteltiin ydinvoimaratkaisua. Monet
sanoivat ja aivan erityisesti keskustan riveistä, että maakaasuun
turvautumalla voidaan hoitaa energiansaanti.
Tässä on tehty isoja investointeja, on tehty
pitkäaikaisia kauppasopimuksia. Meiltä maakaasuhuolto
on pelannut Venäjän kanssa erinomaisen hyvin,
ja nyt sitten yhtäkkiä käännetään
tämä niin, että maakaasulle tulee erittäin
tuntuva lisärasite, jolla on kaksinainen vaikutus. Ensinnäkin se
vaarantaa kaukolämmön kannattavuutta ja sitä kautta
käyttöä, ja sitten toisaalta kysymys,
johon ei vielä vastattu, vaikuttaa siihen, mikä on
ylipäänsä maakaasun käyttö Suomessa.
Tilannehan on se, että meillä on maakaasussa tietty
verkko rakennettu ja se perustuu siihen oletukseen, että siellä tietty
määrä kaasua virtaa. Jos tuo kaasumäärä lähtee
selvästi vähentymään nopeassa
aikataulussa, niin sitten tietysti tulee kysymys, kuinka paljon
nousee niiden jäljelle jäävien maakaasunkäyttäjien
maakaasun hinta, koska siinä on kuitenkin kiinteällä kululla
erittäin suuri osa kustannuksia. Tästä asiasta
ei mielellään puhuta, mutta on syytä nostaa
esille, että tällä on vaikutus kaiken
kaikkiaan meidän maakaasulinjoituksiimme, ja tämä on
erityisen kummallista sen takia, että valtiovalta yhtäkkiä kääntää kelkkansa, ne
samat poliittiset tahot, jotka vielä eilispäivänä julistivat
maakaasun autuutta, tulevat nyt meille sanomaan, että tämä onkin
hirveätä ja kauheata ja tästä pitää päästä eroon.
Sitten on tämä vaikutus tänne asumisen
hintaan ja lämmityksen hintaan. On selvää,
että tämä ei ole kestävällä pohjalla,
jos tämä johtaa siihen, että sitten kaukolämpöä ruvetaan
korvaamaan maalämmöllä esimerkiksi, niin
kuin nyt jotkut ovat sanoneet. Täällä oleva
asiantunteva edustajajoukko tietää, että maalämpö on
tietysti viime kädessä sähkölämmitystä,
ja sehän tarkoittaa sitä, että sähkönkulutus
tulee näin ollen kasvamaan erityisesti näissä piikkivaiheissa,
joten tämän vaikutukset kaupunkien lämmöntuotantoon ovat
edelleenkin selvittämättä. Ja asiantuntijakuulemisessa
kävi ilmi, että useat lämpö-
ja energiayhtiöiden edustajat näissä suurissa
kaupungeissa, jotka maakaasua käyttävät,
kuten Helsinki ja Tampere, ovat erittäin huolissaan tästä tilanteesta.
Sitten tullaan tähän maatalouden tilanteeseen. On
ymmärrettävää, että meidän
pitää maatalouden kannattavuutta seurata, mutta
samalla on sanottava suoraan, että kyllä tässä rakennettava
järjestelmä on pitkän päälle
kestämätön. Eli me luomme järjestelmiä,
joissa palkitaan maataloutta siitä, että se käyttää fossiilisia
polttoaineita. Eli kun muualla pyritään tätä ohjausvaikutusta
lisäämään niin, että fossiilisesta
siirrytään poispäin ylipäänsä,
niin maatalouteen luodaan palautejärjestelmä,
jossa niistä fossiilisista kerätyt verot palautetaan.
Olisi huomattavasti järkevämpää ja maatalouden
oman tulevaisuuden kannalta järkevämpää,
että me katsoisimme muita tukimuotoja maatalouden kannattavuuden
hoitamiseen, esimerkiksi satsaisimme voimakkaammin maataloudessa
uusiutuvan energian käyttöönoton tukemiseen
ja tekisimme sitä koskevia järjestelyjä.
Minä toivon, että tämä asia
tulisi aitoon harkintaan, koska pitkän päälle
on vaikea ajatella sitä, että kun öljyä käytetään
lämmitysaineena, niin sitä korvataan sitten tämmöisillä palautejärjestelmillä,
jotka siis palkitsevat fossiilisten käyttöä.
Sitten tämä johtaa myös käsittämättömään kierteeseen:
jotta uusiutuvia kannattaa käyttää, niin
uusiutuviin tarvitaan vielä suurempia tukia, kun fossiilisissa
on näin suuret tuet ennestään olemassa.
Joten voi sanoa, että tämä esitys
kaiken kaikkiaan on vähän niin kuin se entisen
alokkaan asento: tämä ei korjaamalla parane, on
parempi, että tämä tehdään
kokonaisuudessaan uusiksi, ja siksi ed. Rajamäen hylkäysehdotus
on erittäin perusteltu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvin mielenkiintoinen
debatti. Jos siinä käytetään
sen laatuinen puheenvuoro, jonka ed. Heinäluoma juuri käytti,
niin eihän siinä voi todeta muuta kuin että silloin
kun lähtökohtaiset premissitiedot ovat sinänsä oikeat,
niin niitä latelemalla peräkkäin syntyy
tämän laatuinen johtopäätös,
niin että loogisuudessaan ihan ok.
Arvoisa puhemies! Tätä asiaa voidaan tarkastella
vähän toisenlaisessakin näkökulmassa:
siinä näkökulmassa, missä olosuhteissa
tähän, niin kuin ed. Rajamäki sanoi,
huitaisuun — vai mikä se nyt oli — (Ed.
Rajamäki: Hutaisu!) päädyttiin. Siihen
vajaat kaksi vuotta sitten päädyttiin nimenomaan
siinä tilanteessa, että finanssikriisi yllätti
valtiovarainministerin. Pitää muistaa, että valtiovarainministeri
oli vielä tasan kaksi vuotta sitten ihan toista mieltä siitä,
onko finanssikriisiä tänne meille tulossa ollenkaan.
Hän todisti meille budjetin käsittelyn yhteydessä,
että eipä nyt sellaista ongelmaa meillä ole,
kyllä muualla on ja Lehman Brothers ja muut asiat ovat
toteutuneet mutta ei meillä. Elikkä korkeintaan
jonkunlaiset lieveilmiöt tulevat koskettelemaan meitä.
Mutta sitten jo tammikuun puolella seuraavana vuonna tilanne
oli jo muuttunut ja sitten piti nopeasti tehdä jotakin.
Ja niin kuin ed. Heinäluoma sanoi, että Pulliainen
on aina paikalla, niin satuin olemaan silloinkin paikalla, kun valtiovarainministeri
hätäpäissään keksi,
että työnantajien kelamaksu poistetaan, ja arvioi
sille kustannukseksi — oliko se sillä kertaa lonkalta — 900 miljoonaa
euroa, sitä luokkaa. Sitten se on tarkentunut ees sun takaisin.
Sitten kun huomautettiin, että se pitää nyt
varmaan kompensoida jollakin tavalla, koska muutenhan se merkitsee
vaan, että velkaa joudutaan ottamaan vastaavasti lisää, niin
hän siihen heitti, että se hoidetaan energiaverotusta
korottamalla, siis yleisluontoisesti, näin minä sen
muistan täsmälleen tapahtuneen. Sitten vielä se
ennakkoon taidettiin päästää Hesariin, niin
että sille operaatiolle saatiin toivottu julkisuus.
Nyt kun arvioidaan tänä päivänä sitä,
mitä tapahtui, niin minä olen sanonut sen aikaisemminkin,
että siinä tilanteessa piti tehdä jotakin.
Kyllä minä sitä mieltä olen,
vaikka en ehkä olisi ihan tällä tavalla
menetellyt itse, jos olisin tuommoiseen tilanteeseen joutunut. Mutta
piti tehdä jotakin, mikä koskettaa jokaista elinkeinoelämän
toimijaa, joka toimii normaalien pelisääntöjen
mukaan. Pitää muistaa tässä,
että harmaa talous ja musta talous ovat ulkopuolella koko
ajan. Tässä siis piti työnantajamaksujen
maksamisen kuulua repertoaariin, elikkä se on harvinaisen
selvä asia. Sen tempun piti olla sellainen, että se
tulee kaikille rehellisille toimijoille kohdistumaan elikkä että jos
sillä on jonkunlaista elvyttävää vaikutusta
ja signaalivaikutusta, niin silloin jokainen rehellinen toimija
saa siitä sen oman kevennyksensä.
Sitten aivan varmaa oli se, että jokaisen mielessä oli,
että tästähän lasku tulee maksettavaksi. Ja,
arvoisa puhemies, minulle ensimmäisenä tuli tuossa
etupenkissä istuessani mieleen se, minkälaista
meillä oli vuonna 1995, kun Lipposen hallitukseen lähdettiin
mukaan ja siellä oli leikkurit edessä ja juustohöylällä leikattiin
kaikesta — oliko se 800 miljoonaa markkaa, mikä lähti
maataloudesta, ja lapsilisiin puututtiin ja kaikkeen mahdolliseen
puututtiin koko kentällä, pyyhittiin. Elikkä siis
toisin sanoen tuli mieleen, että tämä on
se yksi mahdollisuus, jota voidaan kopioida tällaisessa
tilanteessa, tai sitten voidaan käyttää jotakin
näitten välissä olevaa kopiointimallia.
Sitten kun mietitään näitä seurausvaikutuksia, niin
vaikuttavuushan on, aivan oikein, ed. Heinäluoma, olennainen
asia. Nyt kun on ollut aikaa arvioida, niin kyllä minä uskon,
että se, mitä ed. Heinäluoma äsken
sanoi, on kyllä varmasti pääosin totta.
Näinhän se epäoikeudenmukaisuuksineen
ja oikeudenmukaisuuksineen toimii, eihän siitä päästä mihinkään.
Tämä on äärimmäisen kiusallinen
asia, ja, arvoisa puhemies, kiusallisuus seuraavan hallituksen ja
eduskunnan aikana ei kun vaan lisääntyy geometrisen
sarjan tavoin sen takia, että kyllä se 10 miljardin
euron justeeraustarve on kova vaatimus. Siinä joudutaan
kyllä kaikki kivet kääntämään
ympäri.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Erinomainen ed. Pulliaisen puheenvuoro. Tähän
kelamaksun poiston perusteluihin on kuitenkin syytä kiinnittää huomiota, ettei
käy niin, että aika kultaa muistot. Nimittäin, kun
se tehtiin, silloinhan ministeri Katainen sanoi, että tämä ei
ole elvytyspolitiikkaa. Tämä oli lähtökohta,
että tämä oli rakennepolitiikkaa. Nyt on
niin, että jos tämä olisikin ollut elvytyspolitiikkaa,
silloin tietenkin se olisi ollut lähtökohtaisesti
väliaikainen toimenpide. Elvytyksen lähtökohtahan
on, että väliaikaisesti lisätään
menoja tai väliaikaisesti kevennetään
veroja, jotta suhdanteeseen voidaan vaikuttaa. Sitten, kun ollaan korkeasuhdanteessa,
ne menonlisäykset tai verojen kevennykset peruutetaan.
Muutenhan jokaisen elvytyskierroksen jälkeen on lopputuloksena
yhä suurempi alijäämä. Nyt on
vaan jälkeen päin käännetty
tämä niin päin, että tätä ruvettiinkin
sanomaan työllisyystoimeksi, jota se ei siis alun perin
ministerin mukaan ollut.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti, täsmälleen
näinhän se meni, mutta siinä muuttui
kaikki muukin elvytyspolitiikaksi. Kun Ecofinissä ruvettiin
laskemaan, ovatko hallitukset noudattaneet elvytystavoitteita, niin
silloin kaikki verojusteeraukset ja kaikki laskettiinkin elvytykseksi.
Kiitän tästä korjauksesta, joka oli täsmälleen oikea.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys energiaverouudistukseksi
on oman aikansa lapsi, ja ihmettelen edellisessä puheenvuorossa
ed. Heinäluoman käyttämää kriittistä näkökulmaa
asiaan. On toki opposition oikeus aivan arvostella kaikkia hallituksen esityksiä,
se on ihan luonnollista, mutta kun otetaan huomioon tämän
hetken maailman tavoitteet, mihin maailman energiapolitiikkaa pitää olla
siirtämässä, niin sitä taustaa
vasten aika paljon uskallan ihmetellä ed. Heinäluoman
käyttämää puheenvuoroa. Samalla
sanon siitä, pitäisikö puolustaa tällaista
energiaverouudistusta, että kun valtiovarainministeri ei
itse ole paikalla, uskallan hallituksen osalta kapoisille harteilleni pienen
taakan siitä ottaa.
Ensinnäkin, arvoisa puhemies, ihan selkeästi elämme
niitä vuosia tällä hetkellä,
että uusiutuvan energian käyttöön
on tosissaan panostettava. Se on meidän vaihtoehtomme numero
yksi. Maailman fossiilisten polttoainevarojen, esimerkiksi öljyvarojen,
määrä on rajallinen. Öljy ei
varmaan lopu, mutta se tarkoittaa sitä, että kun
sen saatavuus vaikeutuu, hinta lähtee nousemaan. Meidän
pitää kaikin keinoin Suomessa omista raaka-aineista
pyrkiä tuottamaan mahdollisimman paljon energiaa. Työ jää silloin
Suomeen, ja silloin pystymme luomaan myös hyvää elintasoa eri
puolille Suomea. Tässä on parasta vielä,
maaseudun kansanedustajana uskallan sanoa sen, että näitä työmahdollisuuksia
löytyy sitten joka puolelta Suomea. Sen suhteen me olemme
tässä oikeastaan hyvän ajan edessä,
eikä tätä aikaa pidä mielestäni
pelätä ja kaikkia sarvipäitä kaivella esille,
että tapahtuu jokin valtava romahdus.
Hallitus on toteuttanut jo esimerkiksi autoverouudistuksen,
joka tähtää nimenomaan siihen, että autot
olisivat ympäristöystävällisempiä.
Hiilidioksidipäästöissä on päästy
jo tasoon alle 100 grammaa per kilometri, parhaissa autoissa. Parhaissa
automerkeissä on päästy jo 82 grammaan per
kilometri, automerkkiä mainitsematta, mutta semmoisetkin
on jo tehty. Elikkä siinä hallitus on linjannut
oman politiikkansa aivan aikaan sopivaksi, ja sitä politiikkaa
mielestäni, ja uskon, että kaikkien suomalaisten,
kannattaa tukea. Parempia ajoneuvoja on saatava, jotka kuluttavat
vähemmän polttoainetta ja ovat ympäristöystävällisempiä.
Sitten, kun energiaverouudistusta tehtiin, tietenkin siellä on
taustalla tämä kansaneläkemaksun poisto,
jonka korvaamiseksi se noin 750 miljoonan lisätulo piti
jostakin kehittää. Siitä voidaan tietenkin
viisastella, oliko se kelamaksun poisto sitten rakennepolitiikkaa
vai työllistämistä vai mitä se
oli, mutta se oli joka tapauksessa siinä ajassa tehty päätös.
Varmasti se tuki työnantajia, että työpaikkoja
säilyi, ja sitten se tuki myös kuntien taloutta
aivan selkeästi, aivan kuten yhteisöveron kuntaosuuden
nostaminenkin oli kuntien tulokertymään erittäin
tervetullut lisä. Siitä voidaan tietysti viisastella,
onko se liikaa vai liian vähän tai sopivasti,
mutta joka tapauksessa se oli tarpeellinen.
Nyt, kun tässä ollaan luomassa uusiutuvaa energiaa
suosivaa veropolitiikkaa tässä maassa ja ollaan
uuden ajan kynnyksellä, on selvää, että kitkapintoja
tässä asiassa tulee, kukaan ei sitä voi väittää.
Ed. Pulliainen hyvin puheessaan nosti esille, että kun
leikataan, sitä 10 miljardia ruvetaan peittämään
ensi vaalikaudella, siitä niitä kitkapintoja varmaan
syntyykin. Ed. Pulliainen on aivan oikeassa, mutta ei sitä muutosta
pidä pelätä. Meillä on mahdollisuuksia.
Totta kai meillä on uhkiakin, mutta se on varminta, että jos
emme tee asialle mitään energiapolitiikassakaan,
energiaverotuksessa, on varmaa, että silloin meille jää mustapekka
käteen.
Siksi meidän pitää uskaltaa lähteä rohkeasti liikkeelle,
ja hallitus ja seuraavatkin hallitukset varmaan tulevat energiapolitiikkaansa
muuttamaan siinä ajassa, mitä eletään.
Esimerkiksi kun kevyttä ja raskasta polttoöljyä verotetaan
enemmän, kivihiilelle tulee lisää veroa,
samoin maakaasulle tulee veroa ja turpeellekin tulee veroa ja sähköllekin
nostetaan verotusta, niin ne omalta osaltaan ovat tukemassa sitä,
että saadaan tähän maahan todellakin
uusiutuvaa energiaa lisää, ja sillä saadaan
korvattua maahan tuotavia energiaraaka-aineita, öljyä ja
kivihiiltä ja maakaasuakin jonkin verran.
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean vain sen, että kun
hallitus on ennakkoluulottomasti jatkanut valitsemallaan linjalla,
niin tuen tätä esitystä erittäin
vahvasti. Aivan selvä on, että joitakin muutoksia
lähivuosina tullaan näihin tekemään, se
on itsestäänselvyys. Kukaan ei tiedä,
mikä energiapolitiikka ja mikä maailmanpolitiikka
on esimerkiksi vuonna 2013, mutta siihen muutokseen pitää olla
valmis. Se on varmaa, että fossiilisten polttoaineiden
hinnat maailmanmarkkinoilla tulevat kasvamaan ja meidän
on oma energiaverotuksemme viilattava siihen asentoon, että käytämme
yhä enemmän kotimaista.
Turpeen verotuksesta lopuksi, arvoisa puhemies, sanon vielä sen,
että tulevaisuudessakin meillä pitää olla
rohkeutta käyttää turvetta. Se on puun
kanssa välttämätön lisäpolttoaine,
ja se on myös työllisyyden kannalta järkevä asia
Suomessa. Tiedän, että se herättää paljon
tunteita, mutta kun on kotimaisista energiaraaka-aineista kysymys
ja ennen kaikkea huoltovarmuudesta, niin se portti pitää pitää aina
käyttökelpoisessa kunnossa, ettemme aja itseämme
energiapolitiikassa umpikujaan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin minun täytyy
hämmästellä sitä, miten yksi
ministeri pystyy pyöräyttämään koko
meidän sosiaaliturvajärjestelmämme esimerkiksi
Kelassa tai sitten vaikuttamaan meidän elinkeinoelämäämme
niin vahvasti kuin ministeri Katainen on omalta osaltaan tehnyt.
Ensinnäkin kelamaksun poistoa, sitä yhtä miljardia
euroa, perusteltiin työllisyyden parantamisella. Muistan,
kun sitä keskusteltua käytiin, että teimme
selvityksiä muun muassa sosiaali- ja terveysvaliokunnassakin.
Mitkään kokeilut, joita sillä hetkellä tehtiin
eri puolilla Suomea, tai lähinnä Pohjois-Suomessa,
eivät puoltaneet työllisyysperusteista kelamaksun
poistoa. Kun selvitettiin, ketä tämä mahdollisesti
auttaisi, niin otettiin esimerkkinä muun muassa 32 hengen
kuljetusalan yrityksen kohdalta, että palkkakustannussäästöt
olivat yhden henkilön palkkakustannukset. Eli tämä auttoi
ainoastaan suuria yrityksiä, pieniä yrityksiä käytännössä ei
lainkaan. Siinä mielessä työllistämisen
perusteet tuntuivat kyllä hatusta vedetyiltä.
Kelan valtuutettujen puheenjohtajana tätä asiaa
jouduin tietenkin selvittämään myös
vähän tarkemmin. Ensinnäkin Kelan rahoitus
muuttui totaalisesti, sataprosenttisesti budjettiperusteiseksi.
Kelan valtuutetut kaikki yhteisesti kirjelmöivät
siitä, että valtio turvaisi edes riittävän puskurirahoituksen,
jotta me pystyisimme turvaamaan ihmisille sosiaaliturvan sovittuina
päivinä, mutta tähänkään
ei puututtu eikä korjausta tehty. Nyt tällä hetkellä me
seuraamme tiukasti Kelassa sitä, että ihmisten
sosiaaliturva mahdollistuu kaikille yhteisesti oikeaan aikaan.
Nyt tällä hetkellä hallitus on paikkaamassa tätä rahoitusta
nimenomaan kansalaisten energiamaksujen korottamisella ja on vaikeuttamassa
yritysten erityistä toimintaa. Haluan tässä yhteydessä ennen
kaikkea nostaa esille sen, (Puhemies: 2 minuuttia!) että tämä on
vaikeuttanut ennen kaikkea pienituloisten yritysten toimintaedellytyksiä ja
kilpailukykyä. Siinä mielessä ministeri
Kataisen kelamaksun huitaisu ei ole auttanut työllisyyttä vaan
on monilta osin tehnyt sen entistä vaikeammaksi.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan joka vuosi en ole ed. Rajamäen
esitystä kannattanut, mutta nyt olen tullut siihen johtopäätökseen,
että haluan kannattaa ed. Rajamäen tekemää esitystä.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Palaan vielä maakaasuasiaan ja kaukolämpöön, joka
on tässä tullut puutteellisesti käsiteltyä.
Nimittäin kaukolämmön merkitys meille
on tavattoman suuri ja me olemme tällä alueella
olleet aivan maailman ykkösiä. Olemme ihailun
kohde.
Meihin on pitkään kohdistunut mielenkiintoa tämän
kaukolämpöosaamisen pohjalta. Sen taustallahan
on se tosiasia, että kaukolämmössä energiasta
saadaan talteen yli 90 prosenttia. Se on valtaisa asia silloin,
kun tuotetaan sähköä ja lämpöä yhtä aikaa.
Vaihtoehtoisissa ratkaisuissa, joissa mennään
pelkän sähkön tuottamiseen, energian
hyötysuhde jää alle 50 prosentin, ehkä päälle
40 prosenttiin. Eli kaukolämpö on tavattoman tärkeä tehokkaan
energian käytön ja energian säästämisen
kannalta, että se voi Suomessa jatkua myös tämän
jälkeen. Sen takia maakaasua ei pitäisi tässä yhteydessä panna
kevyesti syrjään. On selvää,
että se on fossiilinen polttoaine, mutta se aiheuttaa tavattoman
paljon vähemmän päästöjä kuin
mitä muut fossiiliset polttoaineet aiheuttavat. Pitää antaa
aikaa sitten myös siirtymiseen uusiutuvaan energiatuotantoon,
jotta se voi tapahtua taloudellisesti järkevällä ja
kestävällä tavalla.
Nythän hallitus joutui tunnustamaan syksyllä omassa
esityksessään juuri tätä asiaa
koskevan puutteen, että hyvin nopeassa aikataulussa, ennen
kuin esitys edes ehti eduskuntaan, hallitus joutui korjaamaan tätä omaa
esitystään ja muuttamaan sitä maakaasun
kohtelun osalta, koska oli pelättävissä,
että tämä olisi johtanut maakaasun käytön
dramaattiseen vähenemiseen ja sen korvaamiseen kivihiilellä.
Ensin tämä kiistettiin, mutta sitten jouduttiin
toteamaan sen jälkeen, kun tulivat Pöyryn selvitykset,
että näinhän se oli, että tässä on
erittäin suuri todennäköisyys, että kivihiili
ottaa lisää valtaa. Ensimmäinen korjaus
tehtiin tämän jälkeen.
Osoitus siitä, että asiaa käsitellyt
valiokunta on nähnyt kyllä näitä riskejä,
että tässä on erittäin huomattavia
riskejä, mitä lähivuosina tulee tapahtumaan,
näkyy valiokunnan mietinnössä ja valiokunnan
kannanotoissa. Eli me emme voi ollenkaan tietää,
mikä tulee olemaan tilanne tällä verolinjauksella
eteenpäin mentäessä edes seuraavan kahden
vuoden kuluttua, joten tässä mielessä on
syytä todeta, että asiaan paneutuneet ovat tunnustaneet
tämän ongelmallisuuden.
Sitten uusiutuvaan energiaan. Me kannatamme uskoakseni kaikki
täällä, tai lähes kaikki, painopisteen
siirtämistä voimakkaasti uusiutuvaan energiantuotantoon.
Se on oikea linja. Pitkän päälle maailman
energiantuotanto voidaan hoitaa tietenkin vain uusiutuvan energian
kautta. Mutta samalla on syytä sanoa, että totta
kai täytyy katsoa, kuinka paljon uusiutuvaan energiaan siirtyminen
edellyttää verotukia. Joudutaan miettimään,
millä se autuus tulee tässä uusiutuvassa energiantuotannossa.
Jos semmoisen bulkkitavaran kuin sähkön tuotantoa
joudutaan taloudellisesti tukemaan verorahoin, se ei tietysti ole
pitkän päälle kestävä lähtökohta.
Sitä voidaan perustella siirtymävaiheessa ja tiettyyn
määrään saakka, mutta lähtökohtaisesti
verotuen käyttö sähkön tuottamiseen
on kyllä enemmän tai vähemmän
kyseenalaista.
Me tiedämme tämän muualta maailmasta.
Me olemme tuominneet laajasti sen, että Venäjällä pitkään
tuettiin keinotekoisesti fossiilisten polttoaineiden käyttöä pitämällä öljyn
ja maakaasun hinta aivan liian alhaalla. Yksi Maailman kauppajärjestön,
Wto:n, jäsenyyden ehto Venäjälle on se,
että Venäjä tulee maailmanmarkkinahinnoittelun
suuntaan fossiilisten polttoaineiden hinnoittelussa kotimarkkinoilla.
Näin juuri sen takia, että tämä tuki
aiheuttaa vääristymiä. Tänäkin
päivänä Iran, joka on suurtuottaja öljyssä, subventoi öljyn
käyttöä iranilaisille. Mikään näistä tuista
ei ole markkinatalouden sääntöjen mukaan
pitkän päälle kestävä.
Näin ollen on siis syytä suhtautua erittäin
kriittisesti ja tarkasti näiden tukien käyttöön
siitä riippumatta, keitä ne väliaikaisesti
hyödyttävät.
Sitten tullaan puun tilanteeseen. Kyllä metsäteollisuuden
huoli siitä, ohjautuuko sellaista puuta, joka voitaisiin
käyttää jatkojalostukseen, puun polttamiseen,
on otettava äärimmäisen vakavasti, äärimmäisen
vakavasti. Nimittäin tosiasia on se, että totta
kai, jos se puu käytetään hyväksi
ja se jalostetaan korkealaatuiseksi paperiksi, erikoistuotteeksi
tai huonekalutuotantoon kelpaavaksi puuksi, sen tuotto on viisinkertainen,
kuusinkertainen. Sen jalostusarvo on siis viisin—kuusinkertainen,
enemmänkin, kuin jos se pannaan pesään
palamaan. On siis mahdollisuus, että veroeuroilla aiheutetaan
järjestelmä, jossa me saamme viidesosan tai kuudesosan
puun arvosta talteen, ja sillä tavalla tosiasiassa ammumme
itseämme jalkaan.
Minusta tässä on ollut luvattoman paljon semmoista
asennetta, että ei ole tätä metsäteollisuuden
huolta tunnustettu, vaan on katsottu, että pääasia,
että tuki tulee ja sitä kautta metsänomistajat saavat
tulonsa syntymään. Sehän ajatus siellä taustalla
vähän tietenkin on. Mutta se on hyvin lyhytnokkaista
toimintaa sen takia, että totta ihmeessä, jos
tämä korkean jalostuksen tuotanto Suomesta häviää,
pitkän päälle täällä ei
ole myöskään niitä rahoja, joilla
voidaan maksaa puun polttamisesta. Eli jos nämä tehtaat
sulkeutuvat, niin ne päätökset ovat peruuttamattomia. Ei
niitä sitten muutaman vuoden tai seuraavan kymmenen vuoden
aikana uudelleen avata, vaan ne ovat peruuttamattomia päätöksiä.
Tätä kehitystä vastaan täytyisi
taistella sillä, että me pidämme siitä huolta,
että metsäteollisuuden toimintaedellytykset Suomessa
ovat samat kuin mitä ne ovat keskeisissä kilpailijamaissa.
Se koskee sitten energiaverotuksen järjestämistä.
Esimerkiksi täällä muun muassa ed. Uotila
viittasi jo Ruotsin tilanteeseen. Myös ed. Rajamäki
taisi puhua samasta asiasta. Ei ole mitään perustetta
siihen, että Suomi verottaa metsäteollisuutta
energiankäytössä kovemmin kuin mitä Ruotsi
tekee. Se ei ole järkevää. Mutta yhtä vähän
on perusteita siihen, että me nostatamme puun hintaa sillä,
että maksetaan tukia siitä, että puuta
ryhdytään polttamaan kattiloissa silloin, kun
sille puulle on vaihtoehtoinen käyttö korkeamman
jalostusarvon tuotannossa.
Joten kyllä uusiutuvalle, mutta ei siinäkään poistu
järjen käyttö. Täytyy katsoa,
kuinka suuria uhrauksia se meiltä edellyttää,
ja pitää sitten mielessä, että jos
niitä uhrauksia tehdään, niin tosiasiassahan
ne rahat ovat poissa jostain muualta, kuten perusturvan kehittämisestä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä kaksi asiaa uusiutuvasta energiasta,
mihin energiaverouudistus nimenomaan tähtää.
Ensinnäkin olemme sitoutuneet Euroopan unionin uusiutuvan
energian tavoitteisiin. Vuonna 2020 kokonaisenergiasta 38 prosenttia
pitää Suomessa olla tuotettu uusiutuvalla energialla.
Jos emme tähän tavoitteeseen pääse,
niin meidänhän on sitten maksettava sanktioita,
ja se kaikki raha menee hukkaan suomalaisten kannalta. Joka ainoa
euro, minkä maksamme sanktioina pois päin maasta,
menee aivan hukkaan. Onhan se paljon parempi, että käytetään
se Suomessa. Kannatan suomalaista työtä ja Suomessa
tapahtuvaa investointitoimintaa erittäin lämpimästi
enkä haluaisi, että eurot valuvat Suomesta pois
ihan turhaan.
Toinen asia, arvoisa puhemies, on tämä ed. Heinäluoman
pelko, että puuta poltettaisiin muka turhaan. Valtakunnan
metsien kymmenennen inventoinnin mukaan Suomessa tällä hetkellä ensiharvennusrästejä.
320 000 hehtaaria voidaan lisätä ensiharvennushakkuita
seuraavan viiden vuoden aikana. Laskin tuossa metsämieskokemuksellani,
että jos tämä 320 000 hehtaaria
käsiteltäisiin energiapuuhakkuilla, mikä tietenkin
tuo myös pinotavaraa tienvarteen, se toisi noin 10 miljoonaa
kiintokuutiometriä sellupuuta tienvarteen ja päälle
energiapuuta vähintään saman verran.
Elikkä tässä pelissä ei
ole häviäjiä. Tässä ei
ole mitään muuta häviämismahdollisuutta
kuin se, että jätämme tämän
tekemättä. Jos me jokaisessa asiassa pelkäämme,
että mörkö tulee vastaan ja Suomen kansa
häviää, se tulee vain sillä vaihtoehdolla
vastaan, että emme tee mitään. Meidän nuoret
metsät kaipaavat välttämättä harvennushakkuita,
ja nyt hallitus on tehnyt erinomaisen avauksen, kun tämä pienpuuenergiatuki
tulee. Siinä on aivan oivallisesti ymmärretty
se, että ensiharvennushakkuu on metsän tärkein
hakkuu. Se on tehtävä ja sieltä voidaan
ottaa pinotavaraa talteen, energiapuuta yhtä aikaa talteen.
Siinä huonokin leimikko tulee korjuukelpoiseksi, kun pienpuuenergialaki
on täällä hyväksytty.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama näkökohta
tähän keskusteluun vielä, ja hyvä,
että ed. Heinäluoma jatkaa tätä keskustelua.
Ensinnäkin tästä maakaasusta. Meidän
on syytä muistaa, että maakaasun kohdalla — paitsi tämä oma
putki sieltä, mistä sitä tulee, kun ei
ole nestekaasutankkereita ruvennut meille liikkumaan.
1.1.2004 tapahtui perustavaa laatua oleva maakaasupoliittinen
muutos. Siis se on sen jälkeen, mistä ajasta te
puhuitte, ed. Heinäluoma. Se muutos merkitsi sitä,
että maakaasun hinta kytkettiin raakaöljyn maailmanmarkkinapörssihintaan.
Siltä pohjalta Iea on tehnyt selvityksiä, jotka
julkistettiin muutama viikko sitten. Se on mielenkiintoista tämän
energiahinnoittelun kannalta ylipäätään.
Siis jos ed. Heinäluoma katsoi tänä aamuna
Hesarin pörssipalstaa, niin siellä raakaöljyn
pörssihinta oli eiliseltä päivältä jotakin
yli 91 dollaria 159 litralta. Iea:n selvitys lähti siitä,
että hinnan itse asiassa pitäisi olla resurssihintana
115 US-dollaria barrellilta.
Siis toisin sanoen meillä on edelleen tällä hetkellä sekä raakaöljyn
hinnan että siihen kytketyn maakaasun hinnan osalta dumppausmyyntitilanne,
koska kysymys on uusiutumattomasta energianlähteestä,
jonka varannot laskevat. Elikkä siis toisin sanoen tämä on
se tausta, johonka pitää tällaiset asiat
projisoida.
Arvoisa puhemies! Sitten toinen asia. Ed. Hoskonen jo siihen
osioon kerkesi kommentoimaan vastauspuheenvuorossaan, mutta totean vaan
siitä, että jos jonkin asian niin metsähakkeen — puhutaan
nyt metsähakkeesta vaan — osalta on selvityksiä tehty.
Minäkin istun, tosin en ole kokouksissa pystynyt käymään
päällekkäisyyksien takia, Metlan tätä asiaa
tutkivassa tiedemiesryhmässäkin, joka on iso porukka,
jossa Sailaskin on yhtenä osapuolena seuraamassa valtion
vinkkelistä, millä tavalla asiat siellä selviksi
tulevat. Koko tämän selvityksen mukaan 100 miljoonaa
kiintomottia on metsiemme vuotuinen kasvu. Siitä 13,5 miljoonaa
kiintokuutiometriä pystyttäisiin energiapuuna
hyödyntämään. Siihen tulokseen
on mentävä erittäin harkiten, koska meillä pitää olla
käytännön toimet sovittuina. Myöskin
niiltä osilta, jotka tarpeellisia ovat, ravinnekierto,
ravinteitten palautus lannoitepelletteinä metsämaahan,
pitää varmistaa. Mutta minä luotan siihen,
että tähän on niin paljon tiedemiesvoimia
valjastettu tällä hetkellä, että tämä homma
on hallinnassa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Viisas puheenvuoro.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan lyhyesti sanoa vain yhden asian vielä asiasta,
nimittäin ed. Pulliainen tuon 100 miljoonan kiintokuutiometrin
ongelmaa pohti. Tosiasiahan kuitenkin on se, että 100 miljoonaa
mottia on runkopuukasvu Suomessa. Mitä tulee oksiin, latvuksiin
ja kantoihin, ne eivät ole siinä 100 miljoonassa
motissa mukana. Elikkä todellisuudessa metsästä saatava
saanto on reilusti yli 100 miljoonaa mottia, jos kaikki maksimaalinen
määrä otettaisiin. Elikkä se
100 miljoonaa mottia on runkopuuta, ei oksia, ei latvoja, jotka
eivät kuulu siihen laskelmaan. Sitä todella on
paljon. Kuvatkoon tämä luku vaan sitä,
että meillä on mahdollisuuksia, jos meillä on
viisautta sitä käyttää.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Eikö tämä ehdotus
juuri vaaranna sitä, jos metsäteollisuus heikkenee
siitä syystä Suomessa, että energiaverotus
nousee, että tuo 100 miljoonaa kuutiota motteja voitaisiin
käyttää. Eikö tällä esityksellä pikemminkin
tehdä se entistä haastavammaksi?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kärkkäinen puhuu vastoin
parempaa tietoansa. Varmasti hän tietää sen
varkautelaisena, että nämä asiat on mietitty äärimmäisen
tarkkaan, ja olemme olleet Varkauden seudullakin katsomassa varmasti
siellä. Jos te ette ole keskittynyt sinne Päiviönsaarelle
elämään, niin olemme olleet katsomassa
maastossa, millä tavalla siellä nämä asiat
hoidetaan.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Jos siellä Päiviönsaarella
ed. Pulliainen käy katsomassa sitä tilannetta
ja kun kuuntelee asiantuntijoita, minkälainen vaikutus
sillä energiaverolla on ollut siihen ... Minä mainitsin äsken
tuon, että 3,5 miljoonasta nyt nousee 10,5 miljoonaan energiaveron
osuus — tai se olisi noussut Varkauden tehtailla. Se oli
keskeinen merkitys sille, miksi sen teollisen yksikön toiminta
on päättymässä. Se oli selkeästi
toinen syy kysynnän tämänhetkiseen tilanteeseen.
Nyt kysyntä on elpynyt, mutta tuo tehdas meni osittain
tästä syystä alas. Näin tiedotustilaisuudessa
storaensolaiset itse kertoivat.
Juha Korkeaoja /kesk:
Herra puhemies! Kuuntelin keskustelua työhuoneessa
ja muutama kommentti sen johdosta.
Ihmettelin sitä kritiikkiä, joka kohdistui
kelamaksun korvaamiseen muilla veroilla. Kyllä kai pitää olla
niin, että verot, jotka rasittavat suomalaista työtä ja
työntekoa, pitäisi pääsääntöisesti pyrkiä korvaamaan
toisenlaisilla veroilla, ja tässä tätä jakoa,
tätä uudistusta, yritetään tehdä.
On selvää, että siinä voi tulla
ongelmia yritysten kilpailukyvyn tai sosiaalisen oikeudenmukaisuuden
osalta. Näitä pitää pyrkiä välttämään
ja hakemaan sellaisia muotoja, jotka vähiten siihen suuntaan
vaikuttavat, mutta perussuunta on oikea.
Toinen asia sitten tästä ohjausvaikutuksesta. Päivänselvää on,
että on pyrittävä puun mahdollisimman
korkeaan jalostusasteeseen eli ei tukkia polteta eikä kuitupuuta.
Mutta sillä, että me tuemme pienpuun polttamista
ja energiakäyttöä, samalla tuemme myös
sitä, että saamme metsien arvokasvua parannettua,
ja sitä kautta itse asiassa hyödytämme,
annamme hyötyä, sekä kuiduttavalle teollisuudelle
että järeämmän puun tuottamiselle.
Eli itse asiassa koko tämä jalostusketju hyötyy
siitä, jos pystymme lisäämään
tätä energiapuun käyttöä metsissä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kelamaksun poistostahan on tehty tutkimus
ja kelamaksun poistolla on todella luotu 10 000 uutta työpaikkaa
ja varmasti kymmeniätuhansia on pystytty säilyttämään.
Lisäksihän kunnat saivat 250 miljoonaa. Onhan
se aika merkittävä etu kuntataloudelle ollut.
Kyllä te nyt aivan turhaan muistutatte tästä asiasta.
Keskustelu päättyi.