10) Hallituksen esitys laiksi sairausvakuutuslain 2 luvun 3 §:n
muuttamisesta
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan tässä yhteydessä todeta,
että sosialidemokraatit eivät tule hyväksymään
tätä lakia ja emme pystyneet myöskään osallistumaan
tämän lain ensimmäiseen käsittelyyn,
minkä takia perustelen nyt vähän tarkemmin
tämän esityksemme perusteluita liittyen hylkyyn.
Ensinnäkin hallituksen esityksessä halutaan
lisätä yksityisen terveydenhuollon järjestämistä julkisissa
tiloissa. Lakiesitys jatkaa hallituksen systemaattista linjaa, joka
vähä vähältä rapauttaa yhteisin
varoin kustannetun ja kaikille kansalaisille tarkoitetun julkisen
terveydenhuollon. Hallitus toimii jälleen määrätietoisesti
yksityistämistä suosien ja täysin välinpitämättömänä maamme
jatkuvasti kasvavia terveyseroja kohtaan.
Arvoisa herra puhemies! Hallitus esittää siis sairausvakuutuslain
muutosta niin, että julkisissa sosiaali- ja terveydenhuollon
tiloissa annetusta yksityisestä sairaanhoidosta maksettaisiin
asiakkaalle sairausvakuutuskorvaus. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että hallitus palauttaa terveydenhuollon
erikoismaksuluokan takaisin ja luodaan jälleen hyvätuloisille
ihmisille niin sanottu ohituskaista terveyspalveluihin. Tämä jakaa
kansalaiset terveyspalveluissa eriarvoiseen asemaan ja siten lisää eriarvoisuutta
ja epätasa-arvoa kansalaisten välille. Asiantuntijoiden
mielestä tämä tulee myös eriyttämään
palveluita: hyväosaisten palvelut paranevat, samalla pienituloisten
ihmisten palvelut heikkenevät. Meillä on jo tiedossa, että kohonneet
asiakasmaksut ovat lisänneet tämän hallituskauden
aikana terveyseroja. Tämä laki ei tätä suuntausta
ainakaan paranna, vaan päinvastoin, tämä tulee
entisestään lisäämään terveyseroja
kansalaisten välille.
Esityksen perusteluissa arvioidaan, että hallituksen
esityksellä voidaan tehostaa tilojen käyttöä ja
tarjota yksityisille yrittäjille mahdollisuuksia toimia
myös alueilla, joilla terveyshuoltoon sopivia yksityisiä tiloja
on heikosti saatavilla. Näin lisättäisiin
palveluiden saatavuutta ja potilaan valinnanmahdollisuuksia. Monet
valiokunnan kuulemat asiantuntijat esittivät epäilyjään
ja kritiikkiä asian osalta: tämä ei ole
yksiselitteisesti mahdollista. Näitä epäilyjä on
hyvin tuotu esiin myös valiokunnan mietinnössä.
Esiin tuli muun muassa se, että hallituksen esityksen
mukaan tilojen vuokraaminen ei saa vaarantaa julkisen terveydenhuollon
lakisääteistä toimintaa ja hoitotakuun
toteutumista. Tästä vastaa kunnassa sosiaali-
ja terveystoimi, mutta kunnan tiloja vuokraa yleensä kiinteistötoimi.
Onkin olemassa vaara, että kiinteistötoimea ohjaa
kovin erilainen tavoitteenasettelu kuin terveystoimea. Tämän
seurauksena terveystoimen näkökulmat eivät
tule kuulluksi tai eivät tule huomioiduksi kunnan päätöksenteossa.
Tämä sama vaara näkyy myös asetelmassa,
jossa kuntapäättäjien tavoitteena on
saada kunnan lääkärivakanssit täytettyä ja
saada samalla aikaan säästöä.
Myös terveyssektorin sisällä toimijoiden
kaksoisroolit voivat aiheuttaa hämmennystä niin
tehokkaan ja vaikuttavan hoidon kokonaisuuden kannalta kuin potilaankin
näkökulmasta.
Hämmennystä potilaiden kannalta saattaa herättää myös
palvelujärjestelmän sekavuus. Potilas saattaa
saada julkisella puolella olevalta lääkäriltä lähetteen
tämän yksityiseen praktiikkaansa tai yritykseen,
jossa tämä on osakkaana. Missä kulkee
hoitoon liittyvä etiikka ja jääviys?
Lääkärit ja sairaanhoitajat saattavat
toimia välillä julkisella puolella ja välillä yksityisellä.
Kyse ei ole vain lääkäreistä ja
hoitajista, tämän ohella tarvitaan myös
muuta henkilökuntaa ja muita palveluja. Laboratoriopalvelut
ja muut tarvittavat erikoispalvelut saatetaan ostaa julkiselta tai yksityiseltä palveluntuottajalta.
Miten atk-järjestelmä toimii, potilaiden tiedonsiirto
jne.?
Asiakasmaksujärjestelmä tulee entistä sekavammaksi.
Osasta palveluja potilas maksaa yksityisen palvelumaksun, josta
hän saa sairausvakuutuksen korvauksen, osan palveluja hän
voi saada julkiselta puolelta ja on yleisen asiakasmaksujärjestelmän
piirissä. Kun tähän kokonaisuuteen lisätään
vielä palvelusetelijärjestelmä, ei tämä ainakaan
helpota tilannetta asiakkaiden kannalta. Tästä syystä on
vähintäänkin välttämätöntä,
että potilas varmasti tietää, milloin
hän on yksityisellä ja milloin julkisella puolella
potilaana, ja häntä ohjataan ja informoidaan riittävästi.
Yksi hämmennystä herättänyt
asia on lain todellinen tarkoitus. Hallitus on arvioinut, että lääkärin
sitoutuminen julkiseen työnantajaansa vahvistuisi, jos
hän saisi julkiselle tekemänsä työajan
jälkeen mahdollisuuden jatkaa yksityisvastaanoton pitämistä samoissa
työtiloissa. (Ed. Asko-Seljavaara: Juuri näin!)
Näin voi olla, mutta on myös paljon mahdollista,
että tämä kunnalla työskentelevä lääkäri
ei saa tilaa vuokrattua itselleen. Esityksessä painotetaan
nimittäin erityisesti sitä, että kunnan
viranomaisen tulee huolehtia, että julkisiin tiloihin vuokralle
tulevat yksityiset toimijat valitaan avoimella ja syrjimättömällä menettelyllä.
Silloin kunnan omaa työntekijää ei voi
mitenkään asettaa etusijalle. Myös uudistuksen
kustannukset on selvitetty puutteellisesti, ja tätä kritisoitiin.
Esityksen perusteluihin on kirjattu toteamus, ettei uudistuksen
vaikutusta julkisten sosiaali- ja terveydenhuollon tilojen käyttöön
ja sairaanhoitokorvausten määrään
voida yksiselitteisesti arvioida. Kun on esitetty arvio sairaanhoitomenojen
kasvusta noin miljoonalla eurolla, on se todellakin vain arvio.
Ei ole arvioitu, millaisiin toiminnallisiin muutoksiin laki tulee
johtamaan, vaikka ne olennaisesti vaikuttavat kustannuksiin. Myös
vaikutukset yksityisten palveluntarjoajien toimintaedellytyksiin
tai palvelumarkkinoiden kehitykseen on jätetty arvioimatta.
Ei ole myöskään arvioitu sitä,
miten esitys vaikuttaa terveydenhuollon kokonaisrahoitukseen.
Tuntuu siltä, että esitys on hätäisesti
valmisteltu tilanteessa, jossa terveydenhuollon kenttä on
muutenkin muutosten keskellä ja esitykset rahoituksen ja
järjestämisen osalta ovat auki. Kaiken kaikkiaan
sille, jolle tilat annetaan vuokralle, eli kunnalle tai kuntayhtymälle
sälytetään esityksessä paljon
vastuuta. Vuokraajan olisi huolehdittava siitä, ettei tilojen
vuokraaminen yksityiselle palveluntuottajalle vaaranna kunnallisen sosiaali-
ja terveydenhuollon lakisääteistä toimintaa.
Tulisi myös huomioida tiloihin ja toimintaan kohdistuneet
valtion tuet, yksityisen ja julkisen terveydenhuollon rajanvedon
säilyminen, vastuukysymykset ja potilaan asema. Lisäksi vuokranantajan
tulisi esimerkiksi tila- ja aikajärjestelyiden avulla huolehtia
siitä, että potilaalle on selvää,
hoidetaanko häntä julkisessa vai yksityisessä terveydenhuollossa.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys siis hämärtää jo
ennestään sirpaleista terveydenhuollon palvelujärjestelmää ja
monikanavaista rahoitus- ja korvausjärjestelmää.
Nyt olisi ollut aika viheltää peli poikki ja valmistella
huolella rahoitusesitys eduskunnan käsiteltäväksi.
Julkisen terveydenhuollon laatua tulisikin pikemminkin vahvistaa
kehittämällä työolosuhteita
ja resursseja. Näin voitaisiin nykyistä paremmin
turvata työntekijöiden viihtyminen julkisen sektorin
palveluksessa.
Edellä olevilla perusteluilla esitämme, että lakiehdotus
hylätään.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sosialidemokraattien ja vasemmiston kansanedustajan
allekirjoittama vastalause on aivan merkillinen. Siinä nimittäin
kansainvälisten sijoittajien omistuksessa olevat yksityiset
terveyspalveluyritykset ja Suomen sosialidemokraatit löytävät
toisensa. (Ed. Heinäluoma: No oho!) On aikoihin eletty,
kun kokoomus joutuu puolustamaan julkista terveydenhuoltoa ja sosialidemokraatit
asettuvat tätä vastustamaan ja haluavat kerta
kaikkiaan, että nämä huippuosaajat valuisivat
pois julkisen terveydenhuollon palveluksesta.
Tällä lailla ei ole mitään
tekemistä erikoismaksuluokan kanssa eli eml-potilaiden
kanssa. Itselläni ei ole koskaan ollut eml-potilaita sen
takia, että pidin sitä epäoikeudenmukaisena.
Siinähän nimittäin potilas sai valita
lääkärinsä, mutta kunta maksoi
kuitenkin sen koko hoidon lukuun ottamatta pientä korvausta,
jonka potilas maksoi lääkärille ja josta
sai sitten kelakorvauksen. Siis se ei ole millään
tavalla tähän verrattava tapa hoitaa potilaita.
Lisäksihän tämä kunnan omistama yritys
julkisen terveydenhuollon sisällä ei suinkaan
ole yksityistämistä, vaan julkisen terveydenhuollon
vahvistamista, eli yrityksen omistajanahan tulee olemaan pääasiassa
julkinen terveydenhuolto, niin kuin Hyks Oy. On ajateltu, että Hyks
on 75 prosenttia ja esimerkiksi Hyks-instituutti olisi 25 prosenttia
tai joku muu omistaja, koska tämä laki vaatii
siis 25 prosenttia omistettavaksi muualla. Tämä on
niin sanottu yhteiskunnallinen yritys, ihan samanlainen kuin näitä on
Englannissa monta kymmentätuhatta. Lisäksi tämä antaa
mahdollisuuden niin sanottuun ammatinharjoittajamalliin, joka on
terveyskeskuksissa käytössä esimerkiksi
Ruotsissa ja Tanskassa, ja se on toiminut aivan erinomaisesti.
Minä en siis mitenkään voi ymmärtää,
miten vasemmistopuolueet voivat tätä vastustaa,
koska tämähän vahvistaa nimenomaan julkista
terveydenhuoltoa eikä sitä heikennä millään
tavalla. Ja sitten se, että pelätään,
että tämä hinta olisi jotenkin väärin
tehty: Minä uskon, että esimerkiksi Hyks Oy:ssä,
jota nyt suunnitellaan työryhmässä, jossa
ovat sekä hoitajat että lääkärit
mukana ja juristit, otetaan huomioon kaikki vyörytykset, kaikki
poistot, kaikki mahdollinen, mikä sisältyy tähän
palvelutoimintaan. Minä uskon, että se on kyllä laskettavissa.
Ei tässä mitenkään sponsoroida
niitä potilaita, jotka sinne tulevat.
Sitten on otettava huomioon, että kun lääkärit joka
tapauksessa menevät illalla yksityisvastaanotoilleen, niin
miksi ihmeessä se vastaanotto ei voi olla siellä sairaalan
tiloissa. Se pieni kelakorvaus, joka siinä on, ainoastaan
toimii houkuttimena potilaalle, että hän ymmärtää,
että se on samanlainen asia kuin jos hän menisi
Terveystaloon tai Dextraan. Jos se poistetaan potilaalta silloin,
kun hän on julkisissa, kuten Hyks Oy:n, tiloissa, niin
hän ei ehkä valitsisi sitä, vaan hän menisi
Dextraan. Nyt hänellä on samat oikeudet mennä Dextraan
ja hän saa sen hoidon aivan samalla hinnalla, ehkä vähän
kalliimmalla, koska Hyksissä on niin paljon suuremmat vyörytykset, mutta
hän saa sen lääkärin, jonka
hän on valinnut ja joka on hänen lääkärinsä.
Jos tämä mahdollisuus olisi ollut silloin, kun
itse olin ylilääkärinä Töölössä,
niin minä olisin valinnut tämän mutta en
koskaan valinnut eml-potilasta.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En lähde puuttumaan kuin yhteen
ainoaan asiaan aikataulupuutteen vuoksi. Haluan sanoa ed. Asko-Seljavaaralle
sen, että meidän kaikkien yksi yhteinen tavoite
on ollut nimenomaan yksinkertaistaa meidän monikanavaista
rahoitusjärjestelmäämme, ja jos me lähdemme
tämän hallituksen esityksen mukaisesti toimimaan,
niin tämä tulee sekoittamaan entisestään
meidän rahoitusjärjestelmäämme,
ja tähän ovat meidän asiantuntijat jo
valiokunnassakin puuttuneet. Sen takia minusta olisi äärettömän tärkeätä ollut,
että me olisimme ensinnä lähteneet kehittämään
meidän terveydenhuoltomme järjestämislakia
sekä meidän rahoitusjärjestelmäämme
ja sitten sen jälkeen lähteneet arvioimaan näitä muita
palvelujärjestelmiä, joihinka te puutuitte.
Haluan tässä yhteydessä vielä todeta,
että erikoismaksuluokkahan tarkoittaa myös sitä,
että yksityisen palveluntuottajan kautta saadaan sv-korvausta,
että kyllä tämä vain on samanlainen ohituskaista
kuin se edellinenkin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Teidän varapuheenjohtajanne ed. Guzenina-Richardsson
sanoi ensimmäisen käsittelyn aikana, että sosialidemokraatit
eivät tule poistamaan kelakorvauksia. Jos te ette tule
poistamaan kelakorvauksia, niin minkä ihmeen takia niitä ei
voi maksaa Hyks Oy:ssä, jos niitä voi maksaa Dextrassa
ja Terveystalossa ja näissä yksityisissä.
Minun mielestäni tämä teidän
asenteenne on aivan ristiriitainen ja heikentää julkisen
terveydenhuollon mahdollisuuksia.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ainakin tästä lakiesityksestä tulee
mielikuva, että tällä on tarkoitus tehdä hiljainen
valtaus julkisen terveydenhuollon puolelle ja syrjäyttää se
yksityisen toiminnasta. Mutta mikä tässä on
tärkeintä, on tämä monikanavaisuuden
purkaminen, ja sen täytyy kyllä olla perustavoite.
Meillä on Kainuun hallintokokeilussa tavoitteena saada
tämä kokeilu, ja siinä on arvio, että sillä voitaisiin säästää 8
miljoonaa euroa vuositasolla. Mielestäni ed. Anneli Kiljusen
perustelu oli hyvin kattava ja perusteellinen, ja sen johdosta kannatan
hänen tekemäänsä hylkäysehdotusta.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
perustuu Matti Vanhasen kakkoshallituksen hallitusohjelmaan, jonka mukaan
julkisten tilojen käyttöä tehostetaan
tämän vaikuttamatta asiakkaan saamaan sairaanhoitokorvaukseen.
Tämä julkisten tilojen käytön tehostamisen
tarve on jatkoa sille, että kun meillä nykypäivänä on
käytössä työehtosopimukset, joiden
mukaan lääkärit poistuvat käytännössä jo kello
15:een mennessä niin Hyksistä kuin Tyksistäkin,
ja se on tämmöinen ammattiyhdistysasia, mutta
he kuitenkin haluavat tehdä töitä ja ovat
hakeutuneet tänne yksityiselle puolelle. Ja nyt tämä julkisten
tilojen avaaminen nimenomaan käytön tehostamistarkoituksessa
näille osaaville toimijoille on siltä osin perusteltu,
että saadaan lisää jakajia kiinteille
kustannuksille.
Tässä on kuitenkin kaiken kaikkiaan mietittävä tätä julkisen
sektorin ja yksityisen sektorin toiminnan tapaa ja rajauksia. Nyt
näyttää siltä, että julkinen
sektori hoitaa jatkossakin kaikki vaikeat asiat, kaikkein helpoimmat
asiat hoitaa yksityinen puoli, ja siksi tämä vaatisi
hyvin laajan keskustelun myöskin näissä virkaehtosopimusneuvotteluissa,
kuinka voitaisiin tätä vakinaista väkeä käyttää tehokkaammin,
niin että he saisivat siitä oman hyödyn
ja myöskin julkinen puoli saisi oman hyödyn ja
lopputuloksena (Puhemies: 2 minuuttia!) asiakkaat saisivat oikea-aikaisen
hoidon.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä ehdotus
ja tämä laki kaiken kaikkiaan on hyvä täydentäjä nimenomaan
niille alueille, missä meillä on ollut joko pieni
väestö taikka harva asutus taikka vaikeuksia saada
julkiselle puolelle lääkäreitä.
Näen tämä vielä jopa parannukseksi
esimerkiksi kesämökkikuntiin ja näille
pohjoisen hiihtokeskusaluille, että meillä voidaan
ajatella, että ne, jotka pitävät kesäasuntoaan
siellä, voivat myöskin toimia tällaisissa paikoissa
työntekijöinä siellä mökkialueella
tai hiihtokeskuksissa ollessaan. (Ed. Asko-Seljavaara: Yrittäjinä!) — Nimenomaan
yrittäjinä.
Toinen asia, minkä näen tässä hyvänä,
on nimenomaan se, että sairaalan tilat saadaan enemmän
käyttöön, joskin olisin itse toivonut,
että näissä julkisissa tiloissa työskentelevät
ihmiset tekisivät itse työtä tehokkaammin
sen vuorokauden aikana, jolloin ehkä meillä ei
olisi niin paljon näitä jonojakaan.
Keskustelu päättyi.