Reijo Tossavainen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On kaikin puolin järkevää,
että marjat, sienet ja muut luonnonvaraiset keräilytuotteet
otetaan luonnosta tehokkaasti ja oikea-aikaisesti talteen. Nykyisin
kuitenkin etenkin runsaan sadon kesinä suurin osa marja-
ja sienisadosta jää keräämättömänä soille
ja metsiin. Nyt käsittelyssä olevan lakialoitteen
tarkoituksena on antaa maanomistajille ensisijainen oikeus oman
maansa marjojen ja sienien hyödyntämiseen koko
maassa.
Lapissa marjanpoimintaa säätelee jo nyt laki luonnonvaraisten
tuotteiden keräämisen rajoittamisesta eräissä tapauksissa.
Laki on ollut jo kauan voimassa ja on edelleen tarpeellinen. Ilman tätä lakia
toimeentulolisän saaminen arvokkaasta uusiutuvasta luonnonvarasta
hillasta olisi käynyt paikalliselle väestölle
ja maanomistajille paikoin jopa mahdottomaksi.
Sanottu vanha laki rajoittuu Lapin lääniin
ja on muutenkin sovellettavuudeltaan rajoitteinen. Sen täydennykseksi
on siksi nykyoloissa perusteltua säätää uusi
laki, joka on alueellisesti kattava ja samalla yhtäältä suojaa
maanomistajan omistusoikeutta ja toisaalta mahdollistaa sen, että laajamittainenkin
marjastus ja sienestys on sallittua maanomistajan niin halutessa
tai pysytellessä passiivisena.
Uusi laki on käynyt tarpeelliseksi viime vuosina voimakkaasti
lisääntyneen ammattimaisen ja yritysvetoisen marjanpoiminnan
aiheuttamista lieveilmiöistä johtuen. Ongelmia
paikallisen väestön kannalta on esiintynyt erityisesti
silloin, kun jopa Thaimaasta saakka tuotetut ammattikerääjät
on ohjattu usein jopa satapäisenä, lähellä toisiaan
kulkevana joukkona aivan asumusten lähituntumaan. Asumisen
häiriintymisen lisäksi ongelmana on, että paikalliselle
väestölle ja maanomistajille ei jää heidän
keräilynsä jälkeen mitään
kerättävää.
Periaatteessa luonnonvarojen, kuten marjojen ja sienien, ensisijainen
hyödyntämisoikeus tulisi olla maanomistajilla
ja vasta toissijaisesti muilla paikallisilla asukkailla sekä sienien
ja marjojen keräämisbisnestä pyörittävillä yrityksillä ja
niiden palkkaamilla vieraspaikkakuntalaisilla tai ulkomaalaisilla
työntekijöillä.
Maanomistajan etusija voidaan nykyoloissa perustaa perustuslain
15 §:n säätämään
omaisuudensuojaan ja perustuslain 10 §:n säätämään
kotirauhan suojaan. Niin sanottu jokamiehenoikeus on kyllä vuosisatainen
perinne, ja sillä olikin menneiden vuosisatojen köyhässä agraariyhteiskunnassa
sosiaalipoliittinen oikeutuksensa. Jokamiehenoikeuksista ei kuitenkaan
ole koskaan ollut säännöstä perustuslaissamme,
eikä edes tavallisessa lainsäädännössä ole
siitä yleisluontoista säännöstä,
vaan vain hajanaisia normeja joissakin eri alojen laeissa.
Tällainen laissa tarkemmin sääntelemätön
jokamiehenoikeus on vuosisatoja sitten kehittynyt ja muokkautunut
silloisissa täysin toisenlaisissa yhteiskunnallisissa olosuhteissa.
Viime vuosina on kuitenkin jouduttu tekemisiin aivan uudenlaisen
suurimuotoisen organisoidun poimintabisneksen kanssa. Olosuhteiden
näin täydellisen muutoksen tulee näkyä myös
lainsäädännössä.
Arvoisa puhemies! Käytännössä homma
hoituisi niin, että aluehallintovirastot ylläpitäisivät alueiltaan
varaustiedostoa internetissä. Tiedostoon voisivat maanomistajat
halutessaan ilmoittaa kiinteistötietojärjestelmän
puitteissa niiden maanomistajien maiden sijaintitiedot, joiden luonnontuotteita
he varaavat omaan käyttöön tai luovuttaakseen
joko yleisesti tai sopimuskohtaisesti hyödyntämisluvan
paikallisille asukkaille taikka ammattimaisille poimijoille tai
poimintayrityksille. Maanomistajien tulee päivittää varaustietonsa
tiedostoon vuosittain viimeistään toukokuun loppuun
mennessä. Niiltä osin kuin varaustiedostoa ei
ole vuosittaisessa määräajassa päivitetty
jokamiehenoikeus on rajoituksettomasti voimassa.
Vuotta pidemmän varausajan yhtämittainen varaaminen
ei ole perusteltua muun muassa vaihtelevien satojen ja nopeastikin
muuttuvien hyödyntämistilanteiden takia. Vuosittainen
päivitys varmistaa sen, että ikuisten tai unohdettujen
varausten takia sadot eivät jää hyödyntämättä.
Työ- ja elinkeinoministeriö ohjeistaisi aluehallintovirastoja
tarkemmin, millaiset tiedot ja missä muodossa maanomistajan
on annettava ja miten ne ovat yleisesti saatavissa, jotta tiedosto
palvelisi kaikkia asianosaisia ja heidän tiedontarvettaan asianmukaisesti.
Kesän tilanteen mukaan aluehallintovirasto voi omalla
päätöksellään rajoittaa
marjojen poimintaa alueella olevilla valtion mailla. Tämä toimenpide
on tarkoitettu käytettäväksi ensisijaisesti
Lapin ja Pohjois-Suomen aluehallintovirastojen alueella. Rajoitetiedoista
on selvittävä ainakin alueiden sijainti kartalla
ja lisätietojen antajan yhteystiedot. Tiedot on päivitettävä toukokuun
loppuun mennessä, jotta rajoitus olisi voimassa.
Mikäli maaomistaja ei halua käyttää ensisijaista
oikeuttaan esimerkiksi marjoihin ja sieniin, hänen ei tarvitse
tehdä asian hyväksi mitään,
jolloin hänen maillaan toimitaan yleisten jokamiehenoikeuksien
mukaan.
Keskustelu päättyi.