16) Laki rikoslain 2 c luvun 5 §:n
muuttamisesta
Kari Tolvanen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen rikoslain
2 c luvun 5 §:n muuttamisesta.
Aloitteeni pääasiallinen sisältö on
seuraava:
Nykyisin ensikertalaiseksi rikoksentekijäksi katsotaan
rikoksen laadusta riippumatta kolmen vuoden määräajan
jälkeen. Tällöin vanki joutuu kärsimään
rangaistuksestaan vain puolet. Aloitteessani esitetään
määräajan pidentämistä viiteen
vuoteen sellaisissa rikoksissa, joista voidaan tuomita vankeutta
enintään kuusi vuotta. Lisäksi aloitteessa
esitetään, että sellaisissa rikoksissa,
joista voidaan tuomita yli kuusi vuotta vankeutta, määräaika
olisi kymmenen vuotta. Edellä mainittu ei kuitenkaan koskisi
murhaa tai tappoa, jolloin niistä tuomittuja ei missään
olosuhteissa katsottaisi ensikertalaisiksi rikoksentekijöiksi.
Näin ollen lakialoitteessa porrastetaan määräaikaa
rikoksen vakavuuden perusteella ankarammaksi
Rikoslain 2 c luvun 5 §:n 2 momentissa
säädetään muun muassa tapauksista,
joissa vanki katsotaan ensikertalaiseksi rikoksentekijäksi.
Mikäli henkilö ei rikosta edeltäneiden
kolmen vuoden aikana ole suorittanut vankeusrangaistusta vankilassa,
päästetään hänet ehdonalaiseen
vapauteen, kun rangaistuksesta on suoritettu puolet tai kahtakymmentäyhtä vuotta
nuorempana tehdyn rikoksen perusteella tuomitusta rangaistuksesta yksi
kolmasosa. Lakialoitteessa ehdotetaan edellä mainitun määräajan
muuttamista siten, että se olisi viisi vuotta sellaisissa
rikoksissa, joista voidaan tuomita vankeutta enintään
kuusi vuotta. Lisäksi sellaisissa niin sanotuissa ylitörkeissä rikoksissa,
joista voidaan tuomita yli kuusi vuotta vankeutta, edellä mainittu
määräaika olisi kymmenen vuotta lukuun
ottamatta murhaa tai tappoa. Näin ollen lakialoitteessa
porrastetaan määräaikaa rikoksen vakavuuden
perusteella ankarammaksi. Ehdotetuilla muutoksilla ensikertalaiseksi
rikoksentekijäksi luokittelu olisi porrastettu suhteessa
rikoksen rangaistusasteikkoon. Esimerkiksi törkeästä pahoinpitelystä tai
törkeästä huumausainerikoksesta vankeusrangaistuksen
kärsinyt katsottaisiin ensikertalaiseksi rikoksentekijäksi
kymmenen vuoden jälkeen ja esimerkiksi varkaudesta rangaistuksen
kärsinyt viiden vuoden jälkeen. Ehdotetussa menettelyssä ensikertaiseksi
julistamisen määräaika pidentyisi.
Perustelen tätä seuraavasti:
Viime vuosina julkisuudessa on ollut useita tapauksia, joissa
rikoksentekijä oli tulkittu rikoslain 2 c luvun
mukaisesti ensikertalaiseksi, koska ei ollut syyllistynyt vankeusrangaistukseen johtaneeseen
rikokseen edellistä vapautumista seuranneiden kolmen vuoden
aikana. Muun muassa kahdesta erillisestä taposta tuomittua
henkilöä kohdeltiin vankilassa kuin ensikertalaista
toisen henkirikoksen jälkeen, ja hän pääsi
jälleen vapauteen suoritettuaan tuomiostaan vain puolet.
Samoin eräs tunnettu ammattirikollinen, joka oli aiemmin
kärsinyt yli kymmenen vuoden vankeusrangaistuksen, tuomittiin
törkeästä huumausainerikoksesta ensikertalaisena
vankeusrangaistukseen. Tällainen vanki kärsii
rangaistuksestaan jälleen ainoastaan puolet, koska hän
ei edeltävien kolmen vuoden aikana ole jäänyt
kiinni rikoksesta. Samanlainen tilanne on muun muassa lapsen seksuaaliseen
hyväksikäyttöön syyllistyvällä henkilöllä,
joka usein vankilasta vapauduttuaan uusii rikoksensa. Jotta tällaiseen epäkohtaan
ja yleisen oikeustajun vastaiseen seikkaan voidaan puuttua, on tarpeellista
muuttaa lainsäädäntöämme
tältä osin.
Hallituksen esityksessä 262/2004 vp
tuodaan ilmi ensikertalaisuuden määrittämisen
historialliset juuret, jotka ovat vuodelta 1976. Tuolloin vankeinhoidollisesti
ensikertalaisena pidettiin vankia, joka rikoksen tekopäivää edeltäneinä kolmena
vuotena ei ollut Suomessa eikä muussa Pohjoismaassa suorittanut
vankeusrangaistusta tai ollut pakkolaitoksessa. Nykyinen ensikertalaisuuden
määrittäminen, ilmi tulleiden tapauksienkin
valossa, olisi syytä päivittää vastaamaan nykypäivän
vaatimuksia.
Rikosoikeudellisesti arvioiden on varmasti hyväksyttyä ja
vallitsevan oikeustajun mukaista, että tosiasiallisesti
ensikertalaista kohdellaan lievemmin. Muutosta kuitenkin tarvitaan
siihen, milloin rikosten harventuessa palataan takaisin lähtötasolle
eli ensikertalaiseksi rikoksentekijäksi. Perusteltua on
ottaa huomioon rikoksen vakavuus, jolloin ensikertalaisuus määräytyisi
rikoksesta säädetyn rangaistusasteikon perusteella. Tätä käytäntöä seuraamalla
muun muassa vakavissa huumausainerikoksissa ensikertalaisuuden määritelmä olisi
rikoksen uusimistapauksissa ankarampi kuin verrattaessa esimerkiksi
tavanomaisiin omaisuusrikoksiin.
Ehdotettu lainmuutos tulisi aiheuttamaan vankeinhoidolle hieman
lisää kustannuksia. Toisaalta on punnittava tavallisen
ihmisen perusoikeuksia ja kustannustehokkuutta vastakkain. Humaanissa
kriminaalipolitiikassa olisi perusteltua ottaa huomioon tavallisen
ihmisen perusoikeudet painavampana tekijänä.
Edellä olevan perusteella ehdotan, että eduskunta
hyväksyy nämä lakimuutokset. Lakimuutos
koskee rikoslain 2 c luvun 5 §:n muuttamista.
Siinä pykälässä käsitellään
ehdonalaisen vapauttamisen määritelmä ja
määräytyminen. Tämä pykälä on
erittäin pitkä ja hankala, ja se kokonaisuudessaan
kaipaisi uudistamista ehdottomasti, mutta luen tässä nyt
vain sen osan, mitä esitän muutettavaksi: "Vanki,
joka rikosta edeltäneiden viiden vuoden aikana ei ole suorittanut vankeusrangaistusta
vankilassa rikoksesta, josta voidaan tuomita enintään
kuusi vuotta vankeutta, päästetään
ehdonalaiseen vapauteen, kun rangaistuksesta on suoritettu puolet
tai kahtakymmentäyhtä vuotta nuorempana tehdyn
rikoksen perusteella tuomitusta rangaistuksesta yksi kolmasosa.
Vanki, joka rikosta edeltäneiden kymmenen vuoden aikana
ei ole suorittanut vankeusrangaistusta vankilassa rikoksesta, josta
voidaan tuomita yli kuusi vuotta vankeutta, päästetään ehdonalaiseen
vapauteen, kun rangaistuksesta on suoritettu puolet tai kahtakymmentäyhtä vuotta nuorempana
tehdyn rikoksen perusteella tuomitusta rangaistuksesta yksi kolmasosa.
Viimeksi mainittuja määräosia ei sovelleta
vankiin, joka suorittaa vankeusrangaistusta rikoslain 21 luvun 1 §:ssä tarkoitetusta
taposta tai rikoslain 21 luvun 2 §:ssä tarkoitetusta
murhasta." Kuten tämä lyhyt katkelma tästä pykälästä osoitti,
tämä on erittäin vaikeaselkoinen ja hankala
pykälä. Esittäisinkin, että oikeusministeriö avaisi
koko tuon pykälän ja koko tuon luvun ja kirjoittaisi
sen uudestaan. Se olisi paljon helpompiselkoinen.
Arvoisa puhemies! Tässä oli esitykseni.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä edustaja Tolvasen
lakialoite niin sanotun ensikertalaisuuskäytännön
tiukentamiseksi on ehdottomasti oikeansuuntainen, ja sen julkisen
keskustelun perusteella, mitä tästä aiheesta
on käyty, olisi kyllä odottanut, että allekirjoittajia
lakialoitteelle olisi löytynyt enemmän kuin tuo
noin puolensataa, mitä siinä nyt on. Silmiin pisti
se, että esimerkiksi vasemmistosta taisi mukana olla vain
kaksi kansanedustajaa, joista nyt yksi täällä on
myös paikalla eli Kari Rajamäki SDP:stä — mutta
ei siitä sen enempää. Eli tässä ilmeisesti
selkeästi näkyy se, minkätyyppistä kriminaalipolitiikkaa
eri puolilla tätä salia halutaan harjoittaa. Tietysti
oli myönteistä, että siellä oli
mukana myös pari vihreän liikkeen edustajaa, mutta
aika vähän tosiaan heitäkin.
Itse olen myös tehnyt samasta aiheesta astetta tiukemman
lakialoitteen. Toivottavasti sitten kun se aikanaan tulee tänne
käsittelyyn — nyt tällä hetkellä on
mahdollisuus vielä allekirjoittaa — se saa kannatusta
enemmän, koska uskon kyllä, että ihan
riippumatta puoluekannasta asia kiinnostaa äänestäjiä,
koska se on oikea ja nämä tiukennukset tähän
rikoslain 2 luvun 5 §:ään ovat varmasti
sellaisia, jotka vastaisivat yleistä oikeustajua nykyistä asiantilaa
paremmin.
Mitkä, herra puhemies, sitten ovat ne syyt, että tämä asia
ei ole täällä edennyt ja nytkin näyttää nihkeältä?
Onko siinä sitten se, että kun tätä aihetta
on ilmeisesti jo joskus lähes kymmenen vuotta sitten viimeksi
tarkkaan ottaen täällä käsitelty,
niin silloin ei tiukentunut tämä asiantila eli tämä lakipykälä mitenkään?
Ja onko niin, että tavallaan osa lainsäätäjistä,
jotka täällä vielä istuvat,
kokee, ettei halua ikään kuin tunnustaa sitä, että on
tehty virhe tai on jätetty tekemättä oikein?
Sitä en tiedä, mutta aika iso kysymysmerkki on
ilmassa.
Itse omassa lakialoitteessani esitän muutettavaksi
tätä rikoslakia siten, että ensikertalaisuuden
nojalla ainoastaan tosiasiallisesti ensimmäistä vankeustuomiotaan
kärsivillä henkilöillä olisi oikeus
päästä ehdonalaisuuteen kärsittyään
puolet tuomiostaan. Ainoastaan jos rikoksentekijä on alle
21-vuotias, voisi henkilö päästä ehdonalaisuuteen
ennen tuomion suorittamista kokonaan myös uuden vankilatuomion
jälkeen, mikäli rikostuomiota edeltävinä kolmena
vuotena tämä ei ole syyllistynyt vankeusrangaistukseen
johtaneeseen tekoon tai sitä ennenkään
syyllistynyt erittäin vakaviin rikoksiin, jotka on listattu
omassa aloitteessani ja jotka ovat seuraavat: vankeusrangaistus
murhasta, taposta, surmasta, törkeästä pahoinpitelystä,
törkeästä raiskauksesta, törkeästä lapsen
seksuaalisesta hyväksikäytöstä,
törkeästä ryöstöstä,
törkeästä tuhotyöstä,
joukkotuhonnasta, rikoksesta ihmisyyttä vastaan, törkeästä rikoksesta
ihmisyyttä vastaan, sotarikoksesta, törkeästä sotarikoksesta,
kidutuksesta, törkeästä ihmiskaupasta,
panttivangin ottamisesta, törkeästä terveyden
vaarantamisesta, ydinräjähderikoksesta, kaappauksesta,
terroristiseen tarkoitukseen tehdystä rikoksesta taikka
sellaisen rikoksen yrityksestä tai osallisuudesta sellaiseen
rikokseen. Tällaisia ovat siis ne rikokset, jotka ovat
semmoisia, mistä ei sitten voisi missään
tapauksessa saada sitä helpotusta. Ja alle 21-vuotiaidenkin henkilöiden
pitäisi mielestäni kuitenkin istua tuomiostaan
puolet vankilassa ennen oikeutta ehdonalaisuuteen pääsyyn
nykyisen kolmanneksen sijaan.
Arvoisa herra puhemies! Rikoslain 2 c luvun 5 §:n
ensikertalaisuussäädöksen muuttaminen koskemaan
vain rikoksesta tuomitun henkilön tosiasiallisesti ensimmäistä vankeustuomiota
vahvistaisi sekä kansalaisten oikeustajun että rikoslain
yhdenvertaisuusperiaatteen toteutumista. Tämä muutos
myös kohottaisi oikeuslaitoksen legitimiteettiä kansalaisten
silmissä, jolloin ylimmillä lainvalvojilla olisi
toimensa hoitoon yhä vankempi kansan tuki. Vankilatuomioiden lisäämistä on
yleensä vastustettu vedoten niistä rangaistusten
täytäntöönpanojärjestelmälle
aiheutuviin kuluihin, mutta nykyistä ankarammalla rikoslailla
olisi kuitenkin myös rikollisuutta ennalta ehkäisevä vaikutus.
Arvoisa herra puhemies! Toivon onnea ja menestystä edustaja
Tolvasen lakialoitteelle, mutta jos se ei jostakin syystä etene,
niin vielä on tosiaan mahdollisuus sitten toisenkin lakialoitteen muodossa
tätä asiaa ajaa, ja jos ei se sitten toimi, niin
täytyy ottaa muita keinoja käyttöön.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Suomi on maa, jossa voi kolmen vuoden välein raiskata
ensikertalaisena — kolmen vuoden välein voi raiskata
ensikertalaisena. Onhan se aivan kohtuutonta. Tämä asia
on tietysti noussut monien tapausten kohdalla esille, myös
muiden rikosten kuin raiskaus- ja seksuaalirikosten kohdalla. Muun
muassa on tämä yksi paljon julkisuutta saanut
tapaus, jossa tappoon osallistunut sai kuuden vuoden tuomion, ja
asia eteni hovioikeuteen, ja hovioikeuden päätös
taisi tulla aika lailla samana päivänä,
kun tämä kaveri käveli ulos vankilasta
kaksi vuotta kärsineenä, ensikertalaisena, alle
21-vuotiaana. Edellisen kerran kun eduskunta näitä käsitteli,
silloin eduskunnassa oli vallalla se ajattelu, että nuoren
ei pidä olla vankilassa, että on tehtävä kaikki
sen eteen, että nuori ei vankilassa olisi. Toivottavasti
tällainenkin tapaus nyt sitten laittaa myös sen
ajan lainsäätäjiä pohtimaan,
olivatko ne ratkaisut oikeita.
Arvoisa puhemies! Rikoslain mukaan määräaikaista
vankeusrangaistusta suorittava voidaan päästää ehdonalaiseen
vapauteen, kun hän on suorittanut rangaistuksestaan kaksi
kolmasosaa, ja nykyisen lain mukaan alle 21-vuotiaana tehdyn rikoksen
perusteella tuomitusta määräaikaisesta
vankeusrangaistuksesta voidaan päästä ehdonalaiseen
vapauteen, kun henkilö on suorittanut rangaistuksestaan
puolet tai yhden kolmasosan, jos henkilöä ei ole
rikosta edeltäneiden kolmen vuoden aikana tuomittu vankeuteen.
Nämä ovat aika kovia lievennyksiä näihin
annettuihin tuomioihin.
Arvoisa puhemies! Edustaja Kari Tolvanen on tehnyt hyvän
lakialoitteen, jolle toivon vilpittömästi etenemistä jo
senkin takia, että rangaistusten pitää olla
meidän tavallistenkin suomalaisten oikeustajun mukaisia.
Vakavien henkilöön kohdistuvien rikosten kohdalla
ensikertalaisuusmäärittelystä voitaisiin
minun mielestäni luopua vaikka kokonaan ja muut rikokset
palauttaa, niin kuin tässä lakialoitteessa todetaan,
tuosta nykyisestä kolmesta vuodesta viiteen vuoteen — missä ne
tietääkseni 70-luvulla ovat olleetkin — eli muuttaa
takaisin nykyisestä kolmesta vuodesta viiteen vuoteen.
Myös tuo edellä puhuneen edustaja Saarakkalan
ajatus tosiasiallisesti ensikertalaisesta on ihan varmasti pohtimisen
arvoinen.
Arvoisa puhemies! Vaarallisuusarvioinnit ovat yksi asia, joka
tietyllä tavalla myös liittyy tähän,
liittyi myös tuohon tapaukseen, jossa todettiin, että ei
ollut muuta tehtävissä, oli pakko laskea vapaaksi,
kun kaksi vuotta kuuden vuoden tuomiosta oli kulunut. Mutta vaarallisuusarvioinnit
tehdään yleensä henkirikoksiin syyllistyneille,
ja tätä lainsäädäntöä on
nyt viime vuosina tiukennettu, ja hyvä niin. Minun mielestäni sen
pitää olla automaatio kaikille. Muistamme tästä ihan
lähivuosilta yhden tapauksen, missä eräs
henkilö tuomittiin 11 vuodeksi henkirikoksesta vankilaan,
hän istui siitä ensikertalaisena yhden kolmasosan,
vapautui ja surmasi jälleen. Vaarallisuusarviointi olisi
saattanut estää tuon uuden surman. On totta, että kuitenkin
näistä vaarallisuusarvioinneistakin joka viides
niin sanotusti epäonnistuu, mutta se on kuitenkin paljon,
jos sieltä pystytään neljä poistamaan
tämän vaarallisuusarvioinnin kautta. Toivon, että samalla
kun nyt tätä ensikertalaisuusasiaa läpikäydään,
pohditaan myös sitä, että vaarallisuusarvioinnit
saataisiin väkivaltarikoksiin ja seksuaalirikoksiin mahdollisimman
laajasti käyttöön.
Arvoisa puhemies! On ensiarvoisen tärkeää, että rangaistukset
ovat yleisen oikeustajun mukaisia, ja sitä ne eivät
tällä hetkellä ole Suomessa, jossa voi
kolmen vuoden välein raiskata ensi kertaa.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! On selvää, että tässä pitää tutkiskella
vähän monelta kannalta nyt asioita. Ensinnäkin
me säädämme lait. Onko lakien tulkinta,
oikeuskäytäntö lainsäätäjän
tahdon mukainen? Onko meidän lainsäädäntö kansan
oikeudentunnon mukaista? Tältä osin on ehkä,
kuten tässä edustaja Tolvanen totesi, jätetty
liikaa liikkumavaraa ja tulkintavaraa, ja kyllä on selvää,
että ehdottomasti pitää myös lainsäätäjän
ja kansan oikeustajunvastaisuus tunnistaa silloin, kun tällaisia
ensikertalaisuustulkintoja tehdään raiskausten,
lapsiin kohdistuvien vakavien seksuaalirikosten, väkivaltarikosten osalta.
Kyllä tässä pitää rangaistusasteikon
ihan sisäisen turvallisuuden, kansalaisten turvallisuuden
näkökulmasta selvästi terävöityä.
Yhtä lailla myöskin vakavien talousrikosten osalta
ja yleensäkin tätä asteikkokysymystä pitää tarkastella, koska
tänä päivänäkin vakaviakin
talousrikoksia, varkauksia meiltä kaikilta tekevät
tahot pahimmillaan saavat ehdollisia rangaistuksia, jotka eivät
ole mitään rangaistuksia. Eli tältä osin yleensäkin
tämä puoli.
Tältä osin tämä aloite toivon
mukaan lisää nyt painetta, ja meidän
hallituspuolueiden kansanedustajien, myös allekirjoittaneiden,
tehtävä on vaikuttaa hallituksessa oleviin puolueisiin
ja hallitukseen, että tätä valmistelua
nyt pikaisesti ryhdytään tekemään.
Oikeusministeriö ei saa tältä osin jatkaa
tämmöistä Iisakinkirkon rakennustyötä,
vaan tässä pitää oikeasti saada
sellaisia tuloksia kuin tarvitaan. Itse asiassa, jos edustuksellinen
demokratia ei toimi, entistä enemmän korostuu
tarpeettomasti tällaisissa lainsäätäjän
ja kansanvallan tehtävissä juuri kansalaisaloitteiden
merkitys. Kyllä eduskunnan pitää pystyä reagoimaan
selvien kansan oikeustajua ja muutoinkin turvallisuutta vastaan
olevien tulkintojen korjaamiseen.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvon puhemies! Ensiksi anteeksipyyntöni, etten saanut
allekirjoitettua tätä lakialoitetta. Olin tämän
aikonut allekirjoittaa, mutta meillä meni ilmeisesti askeleet
ristiin, niin että se jäi allekirjoittamatta. Uskon,
että tässä salissa — normaalisti
täällä olevista — olisi monta
muutakin henkilöä, jotka olisivat allekirjoittaneet
tämän lakialoitteen ja ovat tästä asiasta
aivan samaa mieltä.
Olen useamman edustajan kanssa keskustellut siitä,
mikä tämä nuorten rikoksentekijöitten tilanne
on tällä hetkellä. Minun korviini on
ainakin sanottu yleisesti, että tuomiot ovat liian lieviä ja
nuoret eivät koe, että he ovat tehneet rikoksen.
Ensikertalaiset pääsevät aivan liian
helpolla tänä päivänä.
Elikkä ehdottomasti kannatan tätä tehtyä lakialoitetta
ja toivon, että tämä on omalta osaltaan,
ihan niin kuin tässä äskenkin tuli esille,
vaikuttamassa siihen, että nuoriin kohdistuvat rangaistukset
olisivat tiukempia tai enemmän semmoisia täsmähommia,
että nuoret tai ensikertalaiset todellakin ymmärtäisivät,
että kyse on oikeasti rikoksesta. Eihän tämä ensikertalaisuuden määritelmä,
mikä on tällä hetkellä olemassa,
nykyaikaa minun mielestäni ole, elikkä kyllä siihen muutosta
on saatava aikaiseksi.
Itse tein toimenpidealoitteen tästä, että nuorten
pitäisi tutustua vankilaan, olisi kahden viikon tutustuminen
vankilaan, ettei olisi pelkkä ehdollinen rangaistus. Esitin
tästä asiasta kysymyksen kyselytunnilla pari kolme
viikkoa takaperin, ja se herätti hyvin paljon kysymyksiä.
Esimerkiksi Lapin Kansassa oli tällä viikolla
mielipidepalstalle kirjoitettu: "Nuoretko laitoksiin? Vai ojennusleiriinkö kansanedustaja
Eeva-Maria Maijala nuoret haluaa, kun esitti eduskunnan kyselytunnilla
nuorten ehdollisen tuomion alkuun lyhyttä vankilajaksoa,
jotta nuoret eivät kokisi päässeen oikeussalista
ilman tuomiota? Jonkinlaista ’työkokeilua’ siis,
mutta se olisi varsinkin ongelmanuorille laitostumisen siemenen
kylvämistä ja toisi valmiutta uusiin rikoksiin."
Onhan tämäkin näkökulma asiaan,
mutta ilman muuta jotakin tässä tilanteessa olisi
tehtävä, jotta saisimme muutosta aikaiseksi tälle
tilanteelle.
Oikeuskäytäntö on se, mikä on,
ja oikeuslaitoksethan joutuvat toimimaan sen mukaisesti, mikä on
voimassa oleva oikeuskäytäntö, ja jos me
toivomme, että oikeuskäytännössä nuoret
saisivat kovempia rangaistuksia tai mitä tahansa, niin
eihän se mene millään muulla tavalla
eteenpäin kuin siten, että me täällä teemme
päätöksiä, lakeja, joissa on
tiukemmat määräykset tuomioista. Eli
rangaistusasteikkoa tulee terävöittää, kuten
Rajamäkikin toi asian esille.
Vielä se, että koska yhteinen huolemme on
todellakin nuorten rikoksentekijöitten kohtelu, miten tätä asiaa
viedään eteenpäin, toivon, että tämä kyseinen
lakialoite otettaisiin huomioon näitten asioitten eteenpäin
viemisessä.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitän tästä palautteesta,
jonka olen saanut.
Tietysti rehellisesti sanottuna minäkin olen moraalisesti
sitä mieltä, että ensikertalainen pystyy
olemaan vain kerran elämässään,
olen ehdottomasti tätä mieltä. Mutta
tämä lakialoite on eräänlainen
kompromissi, jotta tällä olisi läpimenomahdollisuus:
voitaisiin tehdä kompromissi vankimäärän
kustannusten suhteen ja myös sen suhteen, että ihmisillä on
mahdollisuus todellakin päästä ensikertalaiseksi
rikoksentekijäksi myös myöhemmin, jos
ehkä kymmenen vuotta käyttäytyvät
kunnolla.
Toivonkin, että tämä etenee. Tiedän,
että oikeusministeriökin on jo jossain määrin
lämmennyt asialle ja siellä selvitystyötä tehdään.
En tiedä, miltä pohjalta, mutta se on pääasia,
että asia etenee. Se on ihan sama, onko se Tolvasen vai Saarakkalan
vai kenen aloite, mutta pääasia, että etenee.
Minä tässä omassa aloitteessani en
ole niinkään sitonut rikoslajeihin, rikostyyppeihin,
tätä ensikertalaisuusasiaa vaan rikoksen vakavuusasteeseen.
Eli olen noudattanut samaa logiikkaa kuin rikoslain yleisissä opeissa
on esimerkiksi rikoksen vanhentumisen osalta, eli tämähän
siinä mielessä on looginen tämän
hetken lainsäädännön mukaan.
Nyt haluan korostaa, että tämä ensikertalaisuushan
ei missään tapauksessa, niin kuin on sanomatta
selvää, koske pelkästään
nuoria ihmisiä. Ensikertalainen voi olla vaikka tämmöinen
viisikymppinen äijä, niin kuin minä olen,
rikoksentekijänä, mutta se ei poissulje mitenkään
nuoriakaan rikoksentekijöitä tästä.
Heillähän on omat vähennyksensä,
nuori rikoksentekijä saa jo ihan tarpeeksi vähennyksiä tällä hetkellä,
joten ensikertalaisuussäännökset koskevat
koko kansaa. Siitä olen ehdottomasti edustaja Maijalan
kanssa täysin samaa mieltä, että nuorille
pitää kehittää paljon konkreettisempia
rangaistuksia, esimerkiksi arestirangaistus, joka olisi myös
hoidollinen rangaistus yhdessä tämmöisen
lievän rangaistuksen kanssa, ehdollisen vankeustuomion sijaan.
Todella kiitän näistä sanoista, mitä olen
tästä lakialoitteesta saanut, ja toivotaan, että asia
etenee.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun täällä salissa
on nyt keskusteltu kansanedustajien tahdosta ja siitä,
kuinka paljon eri lakialoitteissa on allekirjoittajia, niin ajattelin,
että nostan tässä vaiheessa keskusteluun
myös sen, että meillä on lukuisia lakialoitteita,
joissa on yli sata allekirjoittajaa, ja ne eivät kuitenkaan
minun mielestäni saa sellaista käsittelyä tällä hetkellä Suomen
eduskunnassa kuin niiden minun mielestäni pitäisi
saada. Sadan kansanedustajan vahva tahdonilmaisu, allekirjoitus
lakialoitteeseen, edustaa varsin suurta joukkoa, jos lähdetään suhteuttamaan
sitä vaikkapa kansalaisaloitteisiin, joissa on nyt vakiintumassa
käytäntö, että 50 000
nimellä aloitteet menevät valiokuntaan ja saavat
siellä vähintäänkin asiantuntijakuulemisen.
Omasta puolestani toivon, että ne tulevat kaikki myös
tänne saliin päätettäväksi.
Nyt olen hämmästyksekseni joutunut toteamaan
ainakin tässä vaiheessa sen, että reilusti
yli sadan kansanedustajan allekirjoittama lakialoitteemme siitä,
että lasten törkeä seksuaalinen hyväksikäyttö ei
vanhenisi rikoksena koskaan, on pysähtynyt meillä lakivaliokuntaan.
Ministeriöstä on tullut jonkinlainen lausunto,
ja tämän jälkeen lakialoite on jäänyt
pöydälle ilman, että eduskunnassa oltaisiin
järjestetty esimerkiksi kuulemista, jossa nämä rikoksen
uhrit ja heidän edustajansa olisivat päässeet
kertomaan tilanteesta. Minun mielestäni vähintä,
mitä yli sadan kansanedustajan lakialoitteelle pitää tehdä,
on perusteellinen, hyvä asiantuntijakuuleminen. Olkoon
lopputuloksena sitten minkäsuuntainen tahansa mietintö,
mutta en voi hyväksyä sitä, että niin
suuri kansanedustajien tahdonilmaisu voi jäädä vain
muutaman kansanedustajan päätöksellä pöydälle.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Koskevatko nämä seuraavat puheenvuorot tätä käsiteltävänä olevaa
asiaa vai kansalaisaloitetta?
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Nimenomaan koskee. Käsittelyssä on
lakialoite, ja on tietysti selvää, että tähänkin
aloitteeseen varmasti olisi saatu enemmän nimiä.
Kyllä minä uskon, että eduskunnan enemmistö tämän
periaatteen hyväksyy. Mutta olennaista on tietysti, silloin kun
on aloite, joka menee tiettyyn valiokuntaan, että siinä valiokunnassa
enemmistö ottaa sen käsittelyyn. Yleinen periaatehan
on ollut se, että yli sadan edustajan aloitteita vähän
vakavammin tarkastellaan, mutta se ei ole mikään
pääsääntö; valiokunta
päättää.
Tämä kalastuslakihan oli esimerkki siitä,
että hallituksen sisäisten jännitteiden
takia sitä ei olisi koskaan täällä säädetty.
Sitä vastustivat täällä eduskunnassa
hallitus sekä oppositio. Siitä huolimatta maa-
ja metsätalousvaliokunnassa 9—8-enemmistöllä se
vietiin läpi vuonna 96, tämä suuri uudistus.
Samalla tavallahan periaatteessa tässä valiokunta
voi ottaa tämän enemmistöllään
käsittelyyn. Minä uskon, että juuri tämä edustaja
Tolvasenkin mainitsema hallituksen aktiivisuus on laajemminkin hyvä käynnistää ja
myös tällä paineella, jota me eduskunnan
taholta luomme. Toisaalta edustaja Heinonen on siinä täsmälleen
oikeassa, että meillä pitäisi olla selkeät
järjestelmät siitä, että eduskunta
reagoi lainsäätäjänä,
kun nähdään selvästi ristiriitaisia
tai hallituksen sisäisten jännitteiden takia jumiin
jääviä asioita. Eduskunnan pitää pystyä toimimaan
sellaisessa tilanteessa. Maa- ja metsätalousvaliokunta
teki aikoinaan Teijon kansallispuistoa koskevia ratkaisuja muun
muassa edustaja Roosin aloitteen käsittelyyn ottamalla,
kutsumalla molemmat ministerit paikalle, ja siitä tehtiin
laki.
Kyllä eduskunta pystyy toimimaan. Se riippuu aina lopulta
asianomaisesta valiokunnasta, tässä tapauksessa
lakivaliokunnasta.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tähän aloitteeseen
liittyen: vaikka tässä olisi ollut 150 nimeä,
niin minä en ihan oikeasti usko, että valiokunta
tätä olisi pystynyt käsittelemään.
Minä myönnän ainakin oman rajallisuuteni,
olen 30 vuotta tulkinnut lakia hyvinkin tiukasti ja tarkasti, mutta
ainakaan minun ammattitaitoni ei valiokunnassa riitä lain
säätämiseen. Se on aivan selvä asia.
Jos me valiokunnassa alamme säätää lakeja,
niistä tulee hyvin torsoja ja kansalaiset joutuvat kärsimään.
Siitä olen edustaja Heinosen kanssa aivan samaa mieltä,
että kun on yli sata nimeä, niin pitäisi
luoda joku mekanismi tähän lain käsittelyyn,
että siitä tulisi tasokasta lakia. Mutta ainakin
minä olen ihan rehellinen — edustaja Maijala on
varatuomari, en tiedä, pystyisikö hän
säätämään lakeja, kun
hän ei ole ikinä niitä tehnyt — koska
minun mielestäni lain säätäminen
on oma taiteenlaji ja useimmiten oikeusministeriöstä ja
toki muistakin ministeriöistä löytyvät
ne asiantuntijat, jotka pystyvät lain säätämään.
Valitettavasti valiokunnassa meillä ei ole ammattitaitoa
siihen. Se ei auta, vaikka me kuuntelemme näitä,
miten nyt sanoisi, asiantuntijoita eri osa-alueilta, koska sitten
kun se pykäläteksti pitää kirjoittaa,
niin minä en ainakaan sitä osaa tehdä niin,
että tulee hyvää lakia, ja valiokunnalla
ei ole mahdollisuutta lähettää esimerkiksi
oikeusministeriöön määräyksenä,
että säätäkää laki.
Kyllä hallituksen pitää toimia. Se on eri
asia sitten, jos tätä mekanismia sitten muutetaan,
se olisi oikein hyvä, mutta tällä hetkellä se ei
vain toimi näin.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Vastaan tuohon, onko kyky kirjoittaa laki. Olen
tehnyt tuossa viimeksikin lakialoitteen, joka omasta mielestäni
voisi mennä vaikka läpikin varatuomarina työstettynä,
kirjoitettuna, muutaman kollegan kanssa asiaa katsottuna, mutta
kyllähän lain valmistelu on kuitenkin niin laaja-alainen
asia, jossa pitää huomioida niin monta asiaa,
että kyllä minun on pakko tunnustaa, että minun
ammattitaitoni, työkokemus, ei siihen todennäköisesti
riitä. Ikävä tunnustaa, mutta olemme
täällä lainsäätäjinä,
ja meidän pitää luottaa siihen laajaan
virkamiesjoukkoon, mikä siinä on.
Mutta juuri se huoli siitä, miten käy näille
meidän lakialoitteillemme: yhdyn tähän
huoleen, että otetaanko niitä riittävän
vakavasti ja kuunnellaanko niitä. Jos huonosti käy,
niin muun muassa tämä nyt esittelyssä oleva
lakialoite ei vie mihinkään. Mutta minä uskon
ja toivon, että nyt kun rikoslaista on menossa laajempaa
selvitystä — tai koko ajanhan sitä rikoslakia
uusitaan — niin tämä otetaan siellä huomioon.
Mutta kyllä minä toivoisin, että jossakin
vaiheessa tulisi vastaavanlainen käytäntö kuin
on kirjallisissa kysymyksissä. Kun kirjallisiin kysymyksiin
me saamme aina suoraan ministeriöstä vastaukset,
niin olisi ihan hyvä, jos näihin meidän
lakialoitteisiimme, toimenpidealoitteisiinkin, tulisi sitten ihan
vastaavasti ministeriöstä tai jostakin joku raportti
siitä, mitä näitten kanssa aiotaan tehdä vai
aiotaanko näitten kanssa tehdä mitään.
Ehkä tässä olisi meidän seuraava
lakialoitteen paikka.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! En luonnollisestikaan tarkoittanut sitä,
että valiokunnan pitäisi se laki osata kirjoittaa
lopulliseen muotoon taikka että lakialoite olisi sellainen,
että se hyväksyttäisiin yksi yhteen.
Ymmärtääkseni tällä hetkellä yksikään
kansalaisaloite ei ole ollut — eivätkä ole
tulevatkaan, joita nyt ollaan jättämässä — valmista
lainsäädäntöä, niin
että ne voitaisiin tuoda tänne yhtä lailla
kuin hallituksen esitykset. Ymmärtääkseni
ensimmäinenkin kansalaisaloite oli muodoltaan sentyyppinen,
että se olisi vaatinut eduskunnan päätöksen
jälkeen jatkovalmistelun lain tasolle ja sen jälkeen
uuden eduskuntakäsittelyn.
Minun mielestäni valiokunta voisi ja sen pitäisi
näissä tilanteissa käydä se
perusteellinen asiantuntijakuuleminen, tehdä jonkinlainen
päätelmä siitä, on se sitten
mietintö tai joku muu, ja sille kun saadaan vahva eduskunnan
tuki, niin sen jälkeen minun mielestäni hallituksen
ja ministeriöiden pitäisi ryhtyä toimiin
itse lain teknisen loppuunsaattamisen takaamiseksi. Näin
sen pitäisi edetä.
Toivon, että vaikka tässä edustaja
Tolvasen lakialoitteessa, joka koskee siis ensikertalaisuutta, ei
ole nyt sataa allekirjoittajaa, niin tämä saa
valiokunnassa tämän vakavan asian arvoisen käsittelyn
ja asia lopulta voitaisiin saada lopulliseen päätökseen
myös tässä salissa.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Minusta tämä on nyt vähän
ikävä loppu, kun edustaja Tolvanen ei uskokaan
oman aloitteensa olevan vakava lainmuutos, tarkoituksellinen valtiopäiväteko.
Kyllä voin kertoa 28 vuotta enemmän lakeja
tehneenä, että ei se nyt ole tavatonta, että me
kansanedustajina valiokunnassa muutamme olennaisiakin hallituksen
esittämiä pykäliä tai teemme
lakialoitteiden kautta aivan olennaisia muutoksia. Viimeksi metsälakia
muutettiin hyvin voimakkaasti maa- ja metsätalousvaliokunnassa.
On kuntalakia, poliisilakia, pelastuslakia — kaikkia niitä on
täällä muutettu vuosien mittaan.
Itse asiassa valiokunta ottamalla asian käsittelyyn
nimenomaan pyytää myöskin siihen liittyen
eri tahoja, asiantuntijoita, ministeriön erikoisasiantuntijoita
ja lainsäädäntöneuvoksia, kuultaviksi
ja omalla valmistelukoneellaan myöskin sitten katsoo, onko
joltain osin muutettavaa.
Eihän tässä koko järjestelmää olla
säätämässä uudestaan.
Tässä ollaan puuttumassa selkeään, tiettyyn
epäkohtaan, ja sitä voidaan toki tarkastella näin
aloitteenkin kautta. Mutta pidän kyllä myöskin
luontevana, kun tämä on niin iso kokonaisuus yleensä meidän
oikeuskäytännössämme ja rikosoikeuden
tuomiopuolella, että se vaatii ministeriön laajempaakin
valmistelua, ja siihen tämä aloite toivottavasti
hallituspuolueiden puolella lisää paineita.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Taistelen loppuun asti ja seison tämän aloitteen
takana. En missään tapauksessa luovuta. Ehkä ilmaisin
itseni vähän huonosti; uskon, että tämä aloite
pikemminkin aiheuttaa sen, että oikeusministeriölle
tulee velvollisuus toimia, ja vähän semmoista
viitettä olen sieltä saanut, niin että siinä mielessä menettelytapa
lienee tämä ministeriön ja hallituksen
herättäminen, ei niinkään se,
että aloitetta alettaisiin lakivaliokunnassa mittavasti
käsittelemään.
Todella toivon lämpimästi, että kaikki
runsaslukuisesti tähän keskusteluun osallistuneet
ajavat tätä asiaa eteenpäin yhtä ankarasti
kuin minä, niin että saamme tämän
asian hieman paremmalle mallille.
Keskustelu päättyi.