Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
tosiaan teki tästä mietintönsä,
ja esityksen peruslähtökohta on se, että säädetään
uusi laki yhteistoiminnasta valtion virastoissa ja laitoksissa ja
kumotaan nykyiset samannimiset lait. Valiokunnan mielestä tämä on
hyvä uudistus, koska meidän edellinen lainsäädäntömme
on 80-luvulta, ja jos mietimme työelämän
muutosta ja erityisesti niitä muutoksia, jotka liittyvät
yhteistoimintaan ja vuorovaikutukseen työyhteisöissä, niin
laki tulee todellakin tarpeeseen. Tällä uudella
lailla uudistettaisiin ja selkiytettäisiin yhteistoimintaa
ohjaavia säännöstöjä ja
samalla rakennettaisiin valtion työpaikoilla toteutettavan
yhteistoiminnan menettelytapoja. Lailla pyritään vähentämään
yhteistoimintaa koskevien eritasoisten sopimusten määrää,
ja lakiin sisällytetään merkittävimmät
keskustason sopimusmääräykset. Tärkeimmät
näistä koskevat koko valtionhallintoa tai useamman
kuin yhden ministeriön hallinnonalan muutoshankkeita ja
niihin liittyvää yhteistoimintaa.
Laki korostaa työelämän laadun ja
henkilöstön työhyvinvoinnin edistämistä yhteistoiminnan
kautta ja pyrkii edistämään henkilöstön
mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa päätöksiin
jo niiden valmisteluvaiheessa. Näin niihin luonnollisesti
myös sitoudutaan paremmin. Myös välittömän
yhteistoiminnan ja uudelleentyöllistymistä tukevien
työnantajan toimenpidevelvoitteiden lista tulee nyt lain
tasolle, ja työnantajan tiedonanto- ja selvitysvelvollisuus
selkiytyy. Myös hyvitykseen tulee uusia säännöksiä,
jotka koskevat muun muassa henkilöstön lomauttamista,
osa-aikaistamista, irtisanomista koskevia neuvotteluaikoja ja tämäntyyppisiä asioita,
myös esimerkiksi henkilöstösuunnittelua
ja alihankintatyötä ja siihen liittyviä tietojenantovelvoitteita.
Lisäksi edellytetään, että yhteistoiminnan
arviointia ja valvontaa selkiytetään.
Valiokunta halusi korostaa omassa mietinnössänsä sitä,
että yhteistoiminta on arkista yhteistyötä siellä työpaikalla.
Sitä ei voi säädellä pelkällä lailla — koska
lainsäädäntö on usein se, jota
katsotaan silloin, jos on riitatilanteita — vaan on tärkeää,
että se arkinen yhteistyö sujuu. Toisaalta valiokunta
pitää hyvänä sitä,
että monet eritasoiset säännökset
ja sopimukset koskevat nyt myös valtionhallintoa lain tasolla.
Sitä kautta, jos mietimme, että valtionhallinnon
organisaatioita on kehitetty hyvin monin tavoin, on tärkeää,
että tuo kehittämis- ja suunnittelutyö tapahtuu
yhteistyössä.
Tässä uudistuksessa korostetaan virastojen ohjaamista
sellaisen toiminnan ja johtamisen järjestelmiin, jotka
edistävät tätä aitoa vuorovaikutusta
ja yhteistoimintaa ja tuovat sille edellytyksiä. Se on äärimmäisen
tärkeää, koska kyse on siitä,
että ymmärretään yhteistoiminnan
menettelyt, ei siitä, että noudatetaan joitakin
tiettyjä aikarajoja tai muotoja. Esimerkiksi kun jatkossa
tehdään henkilösuunnitelmia, niistä tulee
käydä ilmi toteutuneiden määräaikaisten
virka- ja työsuhteiden määrä ja
arvio niiden kehittymisestä samaten kuin yleiset periaatteet,
joilla pyritään pitämään
yllä työkyvyttömyysuhanalaisten ja ikääntyneitten
virkamiesten työkykyä sekä myös
työttömyysuhanalaisten virkamiesten työmarkkinakelpoisuutta.
Lisäksi tässä laissa lähdetään
siitä, että yhteistoimintamenettelyssä tulee
tehdä arvio koko henkilöstön ammatillisesta
osaamisesta ja ammatillisen osaamisen vaatimuksista ja niihin liittyvistä muutoksista
ja siitä, mistä nuo muutokset kulloinkin johtuvat.
Jos mietimme yleensä yhteistoimintaa työpaikoilla,
niin meillä on olemassa erikseen yrityksissä yhteistoimintalainsäädäntö,
sitten meillä on kunnissa oma yhteistoimintalainsäädäntönsä ja nyt
valtiolla tämä uudistettu laki. Kun tuota lakia käytiin
tarkemmin läpi valiokunnassa, niin siellä on useampaankin
otteeseen kirjoitettu, että halutaan, että nämä lainsäädännöt
ovat yhteistoimintamenettelyn suhteen samalla tasolla. Mutta niiden
vertailtavuus on hyvin vaikeaa, koska eri pykälissä säädetään
eri asioista ja hyvin eri tavoin. Sen takia valiokunta päätyi
esittämään, että olisi syytä harkita,
josko seuraavien isojen uudistusten yhteydessä mietittäisiin
sitä, tarvitaanko Suomessa enää kolmea
erillistä yhteistoimintalainsäädäntöä vai
voisiko ajatella, että meillä olisi yksi yhteinen
laki, joka koskisi niin yksityisiä yrityksiä ja
yksityisessä yrityksessä työskenteleviä työntekijöitä kuin
kuntatyöntekijöitä ja valtionkin työntekijöitä.
Silloin jos tarve olisi tehdä joitakin poikkeusjärjestelyjä sen
vuoksi, että ollaan esimerkiksi virkatehtävässä,
niin siitä säädettäisiin tuossa
samassa laissa erikseen. Tämä on ainakin syytä selvittää,
koska monessa maassa ollaan päädytty tällaiseen
menettelyyn.
Valiokunta teki joitakin teknisiä muutoksia, joilla
ei ole suurta sisällöllistä merkitystä,
tähän lakiin, mutta yhtä asiaa pohdimme
pitkään, ja se liittyy rangaistavuussäännöksiin.
Kun meillä monessa muussa yhteistoiminnassa, esimerkiksi kunta-
ja yksityisellä puolella, on säädelty
rangaistavuudesta tietyin sanamuodoin, niin tässä valtion
kohdalla oli nostettu huolimattomuuden ehdoksi se, että kyse
on törkeästä huolimattomuudesta. Meillä noissa
muissa lainsäädännöissä tätä törkeän
huolimattomuuden edellytystä ei ole, vaan siellä huolimattomuus
on se, jonka kautta tullaan rangaistussäännöksiin.
Niinpä valiokunta päätyi poistamaan tuon
törkeä huolimattomuus -edellytyksen tästä valtion
yhteistoimintalainsäädännöstä,
jotta se olisi yhteismitallisempi. Keskustelimme paljon myös
siitä, että kun pykälät eivät
ole yhteismitalliset, olisiko niihin pitänyt tehdä joitakin
muutoksia, mutta päädyimme pitkän harkinnan
jälkeen siihen, että tällä kertaa
menemme minimimuutoksilla, niin että jos jossakin vaiheessa
ihan oikeasti päädyttäisiin tähän
yhteen yhteiseen lakiin, niin se toisi sitten ratkaisun näihin.
(Puhemies koputtaa)
Valiokunta puoltaa tätä lakiesitystä yksimielisesti.
Yleiskeskustelu päättyi.