13) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi maankäyttö-
ja rakennuslain ja asuntokauppalain 7 luvun 7 §:n
muuttamisesta
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti tästä melko
monimutkaisesta asiakokonaisuudesta.
Tämän esityksen tullessa taloon tätä pidettiin hyvin
teknisenä lainmuutoksena, jossa oli tavoitteena perustuslain
80 §:n vaatimusten mukaisesti nostaa lain tasolle
sinne kuuluvat asiat ja sisällyttää asianmukaiset
asetuksenantovaltuudet alemmanasteiseen ohjaukseen. Mutta tämän
käsittelyn yhteydessä nousi esille kolme suurta
teemaa: ensimmäisenä suunnittelu- ja työnjohtotehtävien
luokittelu vaativuusluokkiin sekä suunnittelijoiden ja
työnjohtajien kelpoisuusvaatimukset, toisena asiana esityksen
vaikutus nyt voimassa oleviin kelpoisuuksiin ja kolmantena rakentamisen
laadun parantaminen kosteus- ja homeongelmien vähentämiseksi.
Nämä nousivat hyvin voimakkaasti esiin, ja tästä syystä valiokunta
pitkällisen käsittelyn ja asiantuntijakuulemisen
jälkeen päätyi siihen, että me
esitimme — ja esitämme — muutosta 14
pykäläkohtaan.
Keskeiset muutokset näissä ovat uuden siirtymäsäännöksen
laatiminen varmistamaan, että nykyisin kelpoinen suunnittelija
ja työnjohto säilyttävät kelpoisuutensa
vastaaviin tehtäviin lainmuutoksen jälkeenkin,
sekä kokoelma muutoksia, joilla vahvistetaan kosteus- ja
homeongelmien ehkäisemistä rakentamisessa. Valiokunta
sai asiassa perustuslakivaliokunnan lausunnon, ja osa muutoksista
perustuu myös siihen. Valiokunta on tässä pitkässä mietinnössään
selventänyt, miten peruslähtökohdat kelpoisuusvaatimuksien säilymisestä pääasiassa
ennallaan on varmistettu tällä muutoksella. Kokonaisuus
on melko vaikea siksi, että lain tasolta ei ilmene koko
kuvaa vaan kokonaisuus täsmentyy asetuksilla ja ohjeilla. Uusi
siirtymäsäännös takaa sen, että se,
että edes harvinaisessa tilanteessa pätevä alan
ammattilainen menettäisi mahdollisuutensa toimia tehtävässä,
jossa on aiemmin toiminut, estetään.
Toinen suuri kokonaisuus liittyy kosteus- ja homeongelmien ehkäisemiseen.
Valiokunta itse asiassa tässä yhteydessä moitti
ympäristöministeriötä siitä,
että hallituksen esityksessä ei ole lainkaan viitattu
tarkastusvaliokunnan mittavaan työhön eli mietintöön,
jonka he tekivät kosteus- ja homeongelmista ja jonka johdosta
eduskunta hyväksyi toukokuussa 2013 kannanoton, joka sisältää 14
eri lausumaa tarvittavista toimenpiteistä. Yksi näistä,
lausuma 3, koskee nimenomaan tämän hallituksen
esityksen tarkoittamaa säädöskokonaisuutta.
Valiokunta pyysi tästä erityisesti erikseen selvityksen
ministeriöltä ja on saanut nyt myös katsauksen
toimenpiteistä, joihin on tuon kokonaisuuden toimeenpanoksi
ryhdytty.
Kokonaisuushan on mittava ja vaikea siksi, että se
kuuluu monen eri ministeriön tontille. Kokonaisraportointi
tulee eduskunnalle ja tarkastusvaliokunnalle aikanaan. Ympäristövaliokunta
on tässä yhteydessä tarkastellut omaan
toimialaansa kuuluvilta osin asiaa. Valiokunta on saanut mittavan
työnsä päätöksen tämän
hallituksen esityksen osalta, mutta tällä ei kosteus-
ja homeongelmia kyllä ratkaista kokonaisuutena. Mutta jos ratkaisuja
on saatu pieniltäkään osilta edistettyä, niin
tämä on erittäin hyvä asia.
Suomalaisen yhteiskunnan asumiseen, työpaikkoihin,
kouluihin, päiväkoteihin, ikävä kyllä,
homeongelma on tullut, ja se pitäisi saada poistettua sieltä tavalla
tai toisella, koska se on kansanterveysongelma, se on kustannuskysymys
ja ennen kaikkea se on monelle ihmiselle hyvin mittava terveyden
ongelmien aiheuttaja, jolloin meidän pitäisi pystyä vaikuttamaan
myös rakentamisen sisältöön,
kuivaketjuun, asenteeseen, koulutukseen ja niin edelleen. Mutta
me palaamme varmaan siihen jossakin muussa yhteydessä.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Niin kuin valiokuntamme puheenjohtaja
totesi, kun tämä eduskuntaan tuli, niin asia oli
hyvin teknisen oloinen, ja näin se lähestulkoon
meille annettiin ymmärtääkin. Ehkä sen
jälkeen julkinen keskustelu sai aikaan sen, että tämä oli
kaikkea muuta kuin tekninen, ja tuntui siltä, että tässä mennään
pahan kerran päin homeista seinää, mutta
sekin uhkakuva kyllä asiantuntijakuulemisen ja valiokuntamme
perusteellisen työn ja läpikäynnin myötä hälveni,
ja pystyimme tämän lopulta viemään
puheenjohtaja Martti Korhosen johdolla hyvässä yhteisymmärryksessä koko
valiokunnan kanssa ja ministeriön edustajien kanssa ja
myös alaa edustavien tahojen kanssa maaliin asti, mistä itse
olen äärimmäisen tyytyväinen.
Ei ole kuin muutama päivä aikaa siitä,
kun vielä tätä pohdimme, miten tämän
kanssa pitää edetä, ja ratkaisu löytyi.
Itse asiassa Rakennuslehti otsikoi jokin aika sitten tässä loppuvuodesta,
että "Järjestöt tuohtuivat pätevyyksien
perumisista". Tuossa jutussa todettiin, että taannehtivasti
pätevyydet menetetään harjoittamaansa
työhön ja näin poispäin. Tämä tietysti
aiheutti sitä yleistä epävarmuutta ja kysymyksiä ja
ehkä enempikin hämmennystä, mutta ne
kaikki tässä lain huolellisessa eduskuntakäsittelyssä pystyimme
yksitellen kumoamaan.
Kuitenkin teimme tähän esitykseen nuo 14 muutosesitystä.
Ne koskettelivat kelpoisuusvaatimuksia tulevaisuudessa eli tästä lainsäädännöstä eteenpäin
niitä henkilöitä, joilla tällä hetkellä on
kelpoisuus tehtäviin, ja sitten omana osana tätä homeongelmaa,
joka suomalaista rakentamista ja ennen muuta suomalaisia rakennuksia vaivaa.
Arvoisa puhemies! Hyvä valvoja tuo laatua rakentamiseen
mutta myös se, että on osaava suunnittelu ja työnjohto
ja osaava rakentajajoukko taloja tekemässä. Nykyisin
suunnittelu- ja työnjohtotehtävien vaativuusluokista
säädetään maankäyttö-
ja rakennuslain 123 §:ssä, ja vaativuuden tarkemmat
määräytymisperusteet sisältyvät
rakentamismääräyskokoelman osan A2 alakohtaisiin
ohjetaulukoihin. Lähtökohtaisesti suunnittelu-
ja työnjohtotehtävien jakautuminen vaativuusluokkiin
säilyy nykyisenlaisena tämänkin lainsäädännön
jälkeen.
Tämän hallituksen esityksen yhtenä keskeisenä tavoitteena
on palauttaa neliportainen vaativuusluokkajärjestelmä alkuperäisen
tarkoituksensa mukaiseksi, jossa ylimmän vaativuusluokan
kohteet ovat poikkeus eikä, niin kuin tällä hetkellä on
ollut, lähes pääsääntö.
Tämän takia me ympäristövaliokunnassa
ehdotimme hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 120 d §:n
3 momentin muuttamista siten, että nykyisin korkein suunnittelutehtävien
vaativuusluokka "erittäin vaativa" muutetaan nimeämällä se
"poikkeuksellisen vaativaksi". Tämä meidän
mielestämme ilmentää paremmin sitä tilannetta
ja ilmentää tarkoitusta muuttaa nykyistä ehkä jossain
mielessä myös rapautunutta tulkintaa, jossa tarpeettoman suuri
osa tehtävistä on sijoittunut tähän
ylimpään vaativuusluokkaan. Valiokunta piti siis
välttämättömänä esittämäänsä terminologista
muutosta sen varmistamiseksi, että tavoiteltu tulkintamuutos
käytännössä myös toteutuu.
Arvoisa puhemies! "Poikkeuksellisen vaativa" -termi
ilmentää meidän mielestämme
paremmin sitä tavoitetta, että tähän
ylimpään luokkaan sijoittuu kuitenkin erittäin
pieni osa näistä tehtävistä,
kaiken kaikkiaan 1—3 prosenttia kaikista suunnittelu- ja
työnjohtotehtävistä. Valiokuntakuulemisessa
monta kertaa tuli esille myös se, että samassa
rakennushankkeessa voi olla eri vaativuusluokkiin kuuluvia suunnittelutehtäviä, kuten
nykyisinkin, eikä yhden tehtävän määrittäminen
poikkeuksellisen vaativaksi tee koko kohteesta poikkeuksellisen
vaativaa. Tämä minun mielestäni oli hyvin
oleellinen osa sitä lopun läpikäyntiä,
jonka halusimme alleviivaten varmistaa.
Arvoisa puhemies! Kun eri alojen suunnittelutehtävän
määräytymisestä säädetään
valtuussäännöksen perusteella ympäristöministeriön asetuksella,
niin me halusimme, että ympäristöministeriön
asetuksen sijaan tarkemmat määräykset
vaativuusluokan määräytymisestä on
tarpeen antaa valtioneuvoston asetuksella, koska määräytymisellä on
välillisesti yleisempää merkitystä kelpoisuuksien
kannalta. (Puhemies koputtaa) Lisäksi valiokunta korosti,
että asetukset ja alempi ohjeistus on valmisteltava yhteistyössä alan
järjestöjen, koulutustahojen sekä kuntien
rakennusvalvontaviranomaisten kanssa, niin että lähtökohtana
on kelpoisuusvaatimusten säilyminen nykyisellä tasolla.
(Puhemies koputtaa) Vain siis vaativuusluokkien keskinäisen
suhteen muuttamisen kautta tapahtuu käytännössä muutosta.
Arvoisa puhemies! Tuo 5 minuutin puheaika nyt meni. Palaan näihin
kahteen muuhun kohtaan vielä tuossa myöhemmin.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Meillä on tämmöinen suositus, tällä kahdella
viimeisellä viikolla varsinkin, ja vielä nopeatahtinen
osuuskin menossa.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Rakentamisen laadun ongelmat ovat viime vuosina
olleet toistuvasti esillä, ja se on jokapäiväistä elämää.
Rakentaminen ei ole aivan helppo ammatti- ja toimiala, ja hyvään
lopputulokseen vaikuttavat erittäin monet seikat.
Maankäyttö- ja rakennuslaki on keskeinen väline
säännellä rakennusalan suunnittelua ja
rakentamisen valvontaa sekä suunnittelijoiden ja työnjohtajien
pätevyysvaatimuksia, jotka — nämä kaikki — osaltaan
edistävät rakentamisen laadun varmistamista, mutta
tietysti itse laadun ja lopputuloksen tekevät rakentajat
siellä työmaalla.
Kun rakennusalan ammattilaiset pääsivät
tutustumaan hallituksen esitykseen, niin monet heistä,
niin suunnittelijat kuin itse rakentajat ja vastaavat työnjohtajat,
esittivät huolestuneisuutensa siitä, mikä on
heidän mahdollisuutensa toimia tässä ammatissaan
tulevaisuudessa. Kiitos ympäristövaliokunnalle
ja ympäristövaliokunnan puheenjohtajalle siitä,
että valiokunta on asiantuntijoiden kuulemisvaiheessa todellakin kuullut
ja kuunnellut asiantuntijoita, näitä rakennusalan
ammattilaisia ja asiantuntijoita, sekä myös ottanut
huomioon heidän näkemyksiään tässä mietinnössä.
Se on hieno asia.
Valiokunta on tehnyt tärkeitä täsmennysehdotuksia
hallituksen esitykseen, kuten esimerkiksi sen, että nykyisin
korkein suunnittelutehtävien vaativuusluokka, se "erittäin
vaativa", muutetaan nimeltään "poikkeuksellisen
vaativaksi". Se mielestäni ilmentää suunnittelukohdetta
selkeästi paremmin. Se osoittaa, että niitä kohteita
ei ole niin paljon.
Samoin valiokunta aivan aiheellisesti myöskin korostaa,
että asetusten ja ohjeiden lisäksi sekä rakennusvalvonnan
että alan toimijoiden ohjeistus ja koulutus on tarpeen
yhtenäisen soveltamisen turvaamiseksi. Esimerkiksi Fise-pätevyystodistus
tai lain edellyttämä koulutus ei sellaisenaan
oikeuta hyväksymistä rakennushankkeessa toimijaksi,
vaan tapauskohtainen päätösvalta on jatkossakin
rakennusvalvontaviranomaisella samalla tavoin kuin nykyisen lain mukaan.
Arvoisa puhemies! Käymättä tätä hallituksen esitystä tarkemmin
läpi voin todeta, että on erittäin hyvä asia,
että ympäristövaliokunta on tehnyt näitä monia — taitaa
olla 14 — pykälämuutosesityksiä.
Ne ovat erittäin tärkeitä. Yhden haluan
nostaa sieltä esille, nimittäin sen, että tämän lain
voimaan tullessa kelpoisuusvaatimukset täyttävänä suunnittelijana
ja työnjohtajana pidetään myös
henkilöä, joka on ennen tämän
lain voimaantuloa rakennusvalvontaviranomaisen vastaaviin erittäin
vaativiin tehtäviin hyväksymä ja jolla
voidaan näin katsoa olevan tehtävän vaatimat
edellytykset. Elikkä nykyiset koulutusvaatimuksetkin ovat
edelleen jatkossa voimassa.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Monelle meistä on tuttu näky
se, että rakennustyömailla — vaikka tähän
vuodenaikaan, jolloinka tuuli ja räntä tulevat
vaakatasossa talojen seinään — eristepaperit
repaleisina ovat liehumassa ja eristeet ja sisärakennelmat
ovat suojaamatta. Tämä lakiehdotus ja myös
tarkastusvaliokunnan työ kosteus- ja homevaurioiden estämiseksi ovat
hyvän tien alku.
Tässä valiokunnan puheenjohtaja Korhonen ja edustaja
Heinonen ja nyt myös täällä edustaja Torniainen
kävivät läpi tätä lakiehdotusta
ja myös ympäristövaliokunnan mietintöä.
Haluan vielä korostaa sitä, että on syytä uskoa
siihen, että kun nyt tätä pätevyysasiaa
asetuksen muodossa valmistellaan ministeriössä ja
yhteistyössä, kuten täällä on
todettu, näiden asianomaisten järjestöjen
kanssa, niin valtioneuvosto voi aikanaan sitten hyväksyä asetuksen,
jolla tätä lakia täydennetään.
Valiokunnan työtapa oli mielestäni, sen kokemuksen
perusteella, mikä minulla on ollut tähän saakka
melkein 15 vuoden ajalta, aika merkityksellinen siinä mielessä,
että valiokunta päätti, että me
teemme kaikkemme, että erilaiset näkemykset siellä ministeriön
virkamiesten ja näiden asianomaistahojen välillä saadaan
yhteen nivottua, ja näin minusta on syytä luottaa,
että tästä tulee hyvä.
Mutta, arvoisa puhemies, eduskunnalle kyllä jää jatkuvan
seurannan velvoite siitä, miten me ylipäätään
voimme estää rakennusten kosteus- ja homevaurioiden
syntymistä ja miten me voimme yhtä hyvin rakennustyömailla
kuin täällä lisätä ammattitaitoa
nimenomaan suunnitteluun ja työnjohtoon ja valvontaan.
Eduskunta varmaan, uskon näin, myös ympäristövaliokunnan
myötävaikutuksella pitää asiaa
kämmenellään.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Asia on siinä määrin
tärkeä, että haluan vielä toisen
kerran tänne puhujakorokkeelle tulla, ja valiokunnan jäsenen,
edustaja Hiltusen sanoihin on hyvä yhtyä ja helppo
yhtyä. Vaikka nämä nyt ovat vähän
meidän toistemme kehumista, toinen kehuu toista, niin kyllä minä haluan
antaa ennen muuta kiitosta meidän valiokuntamme puheenjohtajalle,
edustaja Korhoselle ja koko valiokunnalle mutta myös valiokuntaneuvos
Ekroosille, joka teki erinomaisen hyvää työtä tässä tiukallakin
aikataululla.
Halusin toisessa puheenvuorossa ottaa tämän nyt
voimassa olevien kelpoisuuksien säilymisen esille, sillä se
oli se asia, johon tuossa edellisessä puheessa — Rakennuslehdenkin
otsikossa oli "Järjestöt tuohtuivat pätevyyksien
perumisista" — viitattiin. Me toteamme meidän
mietinnössämme näin:
"Toiseksi valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
siirtymissäännöksen, jolla varmistetaan
se, että nykyisin erittäin vaativien kohteiden
osalta pätevyysvaatimukset täyttävä suunnittelija
ja työnjohtaja säilyttävät pätevyytensä edelleen.
Vaikka on selvää, että tällaisia
henkilöitä on lukumääräisesti
vähän, on periaatteessa tärkeää varmistaa
lähtökohta pätevyyden säilymisestä.
Valiokunta viittaa tältä osin myös perustuslakivaliokunnan
lausunnosta ilmenevään kannanottoon.
Ympäristövaliokunta ei pidä hyväksyttävänä sitä,
että edes muutamat pätevät alan ammattilaiset
menettäisivät mahdollisuutensa toimia tehtävissä,
joita he ovat tähän asti asianmukaisesti tehneet.
Tämä saattaisi koskea joitakin henkilöitä,
jotka ovat käytännön kokemuksensa kautta saavuttaneet
ilman ylempää korkeakoulututkintoa suunnittelutehtävissä vaadittavan
erityisosaamisen. Valiokunta painottaa, että poikkeuksellisen
vaativissa työnjohtotehtävissä ei edellytetä ylempää korkeakoulututkintoa."
Tämä on erittäin painava teksti,
ja sen halusimme tiukasti tähän kirjoittaa, ja
se myös vetää maton tuon Rakennuslehden
otsikon alta pois.
Arvoisa puhemies! Lopuksi kosteus- ja homevaurioista lyhyesti
asioita, jotka edustaja Hiltunenkin esille nosti. Käsittelimme
niitä tämän asian yhteydessä,
ja rakentamisen laadun ongelmat ovat viime vuosina toistuvasti olleet
esillä, ja korjausvelka niin kouluissa kuin päiväkodeissa kuin
erilaisissa ikäihmisten laitoksissa ja asuinkiinteistöissä on
kasvanut koko ajan.
Arvoisa puhemies! Kyllä meidän pitää Suomessa
miettiä sitä, mikä aiheuttaa lopulta
sen, että meidän kiinteistöihimme tulee
näin paljon kosteus- ja homeongelmia. Siinä yhtenä on
tämä, että ne ovat suojaamattomia usein
sellaisissa tilanteissa, missä ne pitäisi suojata,
ainakin näin maallikon näkökulmasta.
Mutta sitten itse olen miettinyt sitä, kun meillä Hämeessä nyt
yhtä muutaman vuoden vanhaa kunnan rakennuttamaa kiinteistöä avataan,
kaikki lattiat on avattu, sen takia, että betonilattia
ei ollut kuivanut riittämiin, kun siihen vedettiin muovimatto
päälle. Syynä todennäköisesti
on se, että kun kiire on kova ja siellä on tietyt
sanktiot rakennuksen viivästymisestä, niin niitä katsotaan
vähän läpi sormien, ja usein sitten,
kun viimeiset vastuut tulevat voimaan, ei ole varmaa, löytyykö enää vastuullisia
tekijöitäkään. Näin
ollen se usein kaatuu lopulta kunnan taikka rakennuttajan niskaan. Onneksi
tässä tapauksessa vastuullinen rakennusyhtiö on
löytynyt ja se kantaa siitä nyt vastuuta.
Minun mielestäni on syytä pohtia sitä,
että jos tuon viivästymissanktion saaminen on
syy siihen, että hosutaan eikä annetakaan esimerkiksi betonin
kuivua riittämiin, niin pitäisikö sellaisesta
laiminlyönnistä kiinni jäämisestä seurata
vielä kovempi sanktio, mikä laittaisi rakennusfirman ajattelemaan
niin, että me annamme nyt odottaa, vaikka meille tulisi
sieltä jotain sanktiota. Toki toivoisin, että tietysti
kunnatkin ja rakennuttajat voisivat siinä pohtia myös
omaa tilannetta. Ei sellainen koulu tai päiväkoti
tietysti paljon lämmitä, joka juuri käyttöönoton
jälkeen muutaman vuoden päästä auki
revitään ja jota ruvetaan kuivattelemaan ja korjailemaan.
Ei siitä ainakaan parempaa tule kuin sillä, että ehkä olisi
siinä varsinaisessa rakennusvaiheessa kannattanut odottaa
viikko tai kaksi.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tarkastusvaliokunnan jäsenenä on
pakko tähän sanoa, että mehän
tarkastusvaliokunnassa teimme tässä taannoin sellaisen
pitkän ja laajan työn, missä on hyvin,
hyvin monia kymmeniä toimenpide-ehdotuksia, millä tätä rakentamisen laatua
voitaisiin parantaa. Se lähtee todella sieltä suunnitteluvaiheesta
ja siirtyy siihen valvontavaiheeseen ja työn toteuttamisvaiheeseen
ja muun muassa sen dokumentointiin. Sen lisäksi mennään
kiinteistönhoitoon ja myös tähän
ammattipätevyyteen, mutta sieltä tuli esille myös sitten
nämä vastuuasiat: ihan rikosoikeudellinen vastuu
mutta myös vahingonkorvausoikeusvastuu.
Elikkä tämä on asia, mikä liittyy
tähänkin käsiteltävään
asiaan olennaisesti. Toivottavaa on todella, että tämä rakentamisen
taso saataisiin Suomessa palautettua tasolle, millä se
oli aikaisemmin. Tämäkin pieni muutos tässä laissa
on omiaan sitä luomaan.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! En malta olla käyttämättä lyhyttä puheenvuoroa, kun
itse olen rakennusalalla yli 30 vuotta työskennellyt niin
suunnittelijana kuin sitten myöskin rakennusliikkeessä.
Rakentamisen laadusta puhutaan paljon, ja tuossa omassa puheenvuorossani
toin myöskin sen esille, että siihen vaikuttaa äärettömän
moni asia. Se lähtee myöskin jo sieltä rakennuttajasta itsestään
elikkä rakennuttajista myöskin. Täällä edustaja
Heinonen viittasi siihen betonilattian kuivumiseen. Kyllä se
lähtee myöskin siitä, että rakennuttajat
varaisivat siihen rakentamiseen riittävästi aikaa,
ettei se rakennusaika tule liian kovaksi ja nopeaksi, että siinä on
aikaa myöskin. Sitten se lähtee myöskin
suunnittelusta, että suunnittelijat ottaisivat Suomen olosuhteet
huomioon, myöskin materiaaleissa ja materiaalien laaduissa
ja niin poispäin. Sitten se lähtee myöskin
siitä itse rakentamisesta, ja siellä tulee se, mitä täällä edustaja
Hiltunen otti hyvin esille, miten tulee suojata, ottaa Suomen olosuhteet
huomioon. Sitten on myöskin se valvonta siellä.
Kyllä meidän rakennusvalvonnan ja rakennusten valvojien
tulee myöskin huolehtia omalta osaltaan se toiminta asiallisesti.
Ja sitten on myöskin se, minkä edustaja Tolvanen
otti esille, jälkihuolto, mikä on sitten, se kunnossapito,
ja sinne tulisi myöskin varata riittävästi
resursseja, että ne rakennukset tulisi hoidettua jatkossakin
kuntoon.
Yleiskeskustelu päättyi.