14) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi jätelain 127
ja 152 §:n muuttamisesta
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä on kyse jätelain 127 §:n
ja 152 §:n muuttamisesta. Tällä esityksellä pidennetään
vuodella siirtymäaikaa, joka on pakkausjätteen
tuottajille jätelaissa määrätty
niin sanotun tuottajavastuun toteuttamiseksi.
Nyt on käytössä osittainen tuottajavastuu,
ja tarkoitus on siirtyä niin sanottuun täyteen
tuottajavastuuseen. Kunnat järjestävät
nyt pakkausjätteen keräilyn, ja tämä velvoite
kuntien osalta pitenee sen vuoden verran, jonka se tuottajille siirtymisen
osalta nyt lykkääntyy. Tästä asetelmasta valiokunnassa
keskusteltiin paljon, sillä kaikkiaan toisaalta kuntien
ja toisaalta tuottajien näkemykset ovat olleet todella
kaukana toisistaan. Toivottavasti nyt ollaan kuitenkin lähestymässä hyvää yhteistyötä,
sillä yhteistyötä tämäkin
asia tulee kuitenkin vaatimaan, koska kunnilla on joka tapauksessa
oikeus täydentää tuottajavastuuseen perustuvaa
keräysjärjestelmää ja kiinteistöiltä erilliskerättyjen
pakkausjätteiden hoitaminen on edelleen kuntien vastuulla.
Uudessa tuottajavastuussa tuottajat rakentavat uuden keräyspisteiden
verkoston, jonka vähimmäisvaatimukset määritellään
asetuksen tasolla. Valiokunta on mietinnössään
käsitellyt itse asiassa tätä kysymystä eli
sitä, mitä tuottajien verkostolta tulee edellyttää,
jotta kuluttajien olisi vaivatonta luovuttaa pakkausjätteet
kierrätettäväksi. Ympäristövaliokunta
edellyttää, että keräyspisteiden
verkosto säilyy jatkossakin kattavana myös haja-asutusalueilla,
vaikka tuottajat sen rakentavatkin kustannustehokkaalla tavalla.
Valiokunta katsoo myös, että keräyspisteen
tulee haja-asutusalueellakin olla suunnilleen yhtä lähellä kuin
on lähin kauppa.
Keskusteluissa on nyt pyöritelty erilaisia määriä näitä pisteitä.
Kun niitä tällä hetkellä on
noin 4 000, asetusluonnos lähtee noin 2 000
pisteen vähimmäisvaatimuksesta. Valiokunta korostaa mietinnössään
erityisesti laissa olevan vaatimuksen toteuttamista niin, että kuluttajien
on vaivatonta luovuttaa pakkausjäte keräykseen.
Se määrää lopulta pisteiden
määrän, vaivattomuus ja keräyspisteiden
saavutettavuus. Numeromäärät eivät
siis kerro kaikkea, vaan sijoittuminen vilkkaidenkin kulkureittien
varrelle ja kauppojen yhteyteen eli laadulliset seikat.
Valiokunta korostaa myös, että kierrätystavoitteita
tulee nostaa. Suomi on jäljessä muista maista
esimerkiksi muovin kierrätyksessä, vaikka kuitupakkauksissa
tavoitteet on saavutettu kohtuullisen hyvin.
Valiokunta korostaa kuntien ja tuottajien välisen yhteistyön
edistämistä. Se on olennaista joka tapauksessa
systeemien yhteensovittamiseksi.
Lisäksi valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
lausumaa, jossa edellytetään, että tuottajien
järjestämän pakkausten keräyspisteverkoston
kehittymistä sekä palvelujen laatua ja saatavuutta
seurataan tiiviisti ja ryhdytään tarvittaessa
viipymättä toimenpiteisiin, joilla tuottajavastuuseen
perustuvien palvelujen saatavuus ja laatu sekä kierrätystavoitteiden
toteuttaminen varmistetaan koko maan alueella. Seurannassa tulee
arvioida haja-asutusalueille sekä olemassa oleviin hyviin
järjestelmiin kohdistuvia vaikutuksia. Seurannasta ja toteutetuista
toimenpiteistä tulee toimittaa ympäristövaliokunnalle
ensimmäinen selvitys vuoden kuluttua tuottajavastuun voimaantulon
jälkeen.
Arvoisa puhemies! Me uskomme, että näillä toimenpiteillä me
saamme hyvän, toimivan järjestelmän.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja, edustaja Korhonen kävi
läpi tämän lain, ja tämä myös
puhutti meitä ympäristövaliokunnassa
varsin paljon. Kyse on siis pakkausjätteen täyteen
tuottajavastuuseen siirtymisestä, joka on osa viime kaudella
hyväksyttyä jätelain kokonaisuudistusta.
Jo silloin itse olin ympäristövaliokunnassa, kun
tätä asiaa käsittelimme, ja jo silloin
käytin puheenvuoroja, joissa epäilin, millä tavalla
tällainen järjestelmä tulee toimimaan
pitkien etäisyyksien maassa. Itse uskon siihen, että se
tulee toimimaan kyllä tiiviisti asutuilla kaupunkiseuduilla, missä matka
näille keräyspisteille ei tule olemaan pitkä ja
missä on runsaasti tätä materiaalia kerättävänä,
mutta edelleen olen sitä mieltä, että ei
tämä hyvin tule toimimaan koko Suomessa, pitkien
etäisyyksien maaseudulla.
Sen takia valiokunnassa itse erityisesti pidin useammankin puheenvuoron
siitä, että pitää taata se,
että verkon vähimmäisvaatimus olisi se, että siellä,
mistä ihminen esimerkiksi ruuan hakee, pitäisi
olla tämä pakkausjätteen keräyspiste, eli
etäisyys ei saisi muodostua sitä pidemmäksi. Kyllä tosiasia
kuitenkin on se, olen aivan varma, että jos kävisi
niin, että kauppamatka on 20—30 kilometriä — on
varmasti osalla vielä tätäkin pidempi — ja
jos sillä samalla matkalla ei pakkausjätettä pysty
pudottamaan keräyspisteeseen vaan pitäisi vielä ajaa
toinen mokoma keräyspisteelle, niin se jäte ei
tuota pakkausjätteen keräyspistettä koskaan
näe, ja se tarkoittaa sitä, että meidän
jätteen laatu ei jätelain tavoitteiden mukaisesti
silloin parane, ei puhdistu, ja se laitetaan silloin sekajätteen
matkaan ja emme pääse niihin tavoitteisiin, mitä olemme
jätelain uudistuksessa hakeneet.
Kuntien tällä hetkellä ylläpitämä pakkausjätteen
keräysverkosto on noin 4 000 pisteen laajuinen,
ja tässä on lähdetty siitä,
että tuo vähimmäisverkko, joka tuottajien
pitäisi rakentaa, olisi 2 000 keräyspistettä.
On varmasti totta, että tässä 4 000
pisteen verkossa on erinomaisesti toimivia pisteitä mutta
myös paljon sellaisia pisteitä, jotka eivät
toimi hyvin, eli laatuerot ovat suuria. Toivon, että ne
tulevaisuudessa olisivat hyvin yhtenevät, sitten kun tämä valmis
verkko on saatu aikaan.
Arvoisa puhemies! Itse toivon, että eduskunnassa ja
ennen muuta ympäristöministeriössä tarkasteltaisiin
jätelakia myös uudemman kerran. Minun mielestäni
sinne on jäänyt sellaisia valuvirheitä,
joita pitäisi korjata. Se on tällä hetkellä liikaa
kunnallistamiseen tähtäävä laki.
Esimerkiksi omalla alueellani Hämeessä on — tulee
Uudenmaan puolelle — 12 kunnan yhteinen jätelautakunta
Kolmenkierto. Meillä aika monella kunnalla on ollut tähän
päivään asti oma kiinteistökohtainen
jätehuoltojärjestelmä. Oma kotikuntani
Loppi siirtyi keskitetystä jätehuollosta takaisin
kiinteistökohtaiseen. Järjestään
ihmisten jätelaskut pienenivät ja jätteen
määrä väheni. Meidän
kunta antoi lausunnon jätelautakunnalle, että me
haluamme jatkossakin pitää itse kiinni siitä,
että me voimme hoitaa myös suoralla sopimisella
kiinteistökohtaisesti tämän jätehuollon.
Näin tekivät myös muutamat muut kunnat
tämän Kolmenkierron aikana. Mitä teki
jätelautakunta? Sivuutti täydellisesti — demokratiassa — kuntien
mielipiteen, lukuisten kuntalaisten mielipiteen, käveli
näiden kaikkien lausuntojen yli, jotka olivat kunnanhallitustasoisia, lautakuntatasoisia
ja lukuisten yksittäisten kuntalaisten antamia, ja päätti
näiden lausuntojen yli, jotka olivat lainmukaisia ja tarkastelleet
hyvin sitä, että esimerkiksi kilpailua on riittämiin — omassa
kunnassani toimii ehkä neljästä viiteen kuuteen
eri jätealan yrittäjää, kilpailua
on luonnollisesti — että ei käy, me haluamme
kunnallistaa tämän ja ohjata sen omalla tavallamme
tässä eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Siinä käy niin, että kun
yhteisvastuullisesti ryhdytään jätettä maksamaan, niin
kannustin siihen, että ihminen kierrättäisi, heikkenee
merkittävästi. Ei enää ole isoa
merkitystä sillä, että edustaja Hiltunen
kierrättää aktiivisesti ja edustaja Heinonen
ei. Jos me maksamme tulevaisuudessa saman jätemaksun, niin
mikä on se kannustin, joka saa jonkun uuden liittymään
siihen kierrättäjien joukkoon? Tiedän edustaja
Hiltusen valveutuneeksi, ja hän kierrättäisi
siitä huolimatta, mutta aika moni muu ei. Sen takia tämä yhteisvastuullisuus
ja yhteinen, yhtä suuri jätemaksu eivät
toimi kannustavalla tavalla.
Hyvänä esimerkkinä voin sanoa vaikkapa
sen, kun meillä asunnoissa on siirrytty huoneistokohtaisiin
vesimaksuihin. Huoneistokohtainen vedenmittaus kerrostalossa on
noin 25—30 prosenttia vähentänyt veden
kulutusta. Eli kun jokainen maksaa itse käyttämänsä (Puhemies
koputtaa) veden, niin vedenkulutus on pudonnut noin 30 prosentilla.
Samalla tavalla toimii jätehuolto. Kun ihminen vastaa itse
tuottamastaan jätteestä, jätteen määrä vähenee,
ja se on paras kannustin, arvoisa puhemies.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen jätelain
muutoksella ehdotetaan pakkausten tuottajavastuuseen liittyvien
eräiden velvoitteiden voimaantuloa koskevia säädöksiä ja pakkauksia
koskevia soveltamisia, joiden siirtymäaikaa pidennetään
vuodella 1.5.2015 saakka. Jätelaissa säädetään
kahden vuoden siirtymäaika, ja lain valmistumisajankohta
huomioon ottaen tämä tulee kolmeen vuoteen. Tämä siirtymäaika
tarvitaan pakkausten tuottajavastuun toimeenpanolle.
Tämä jätelain tuottajasäännösten
siirtymäaika on välttämätön.
Kuluttajakeräysten järjestämisvastuun
siirtyminen kunnilta tuottajille on suuri muutos täyden
tuottajavastuun toteutumisessa. Kuluttajakeräyksen järjestämiselle
asetettavat vaatimukset eivät ole vielä tiedossa
ennen pakkausasetuksen hyväksymistä. Yksityiskohtien
selvittyä tarvitaan riittävä siirtymäaika,
jotta ehditään rakentaa yhtenäinen ja
kuluttajaa hyvin palveleva keräyspisteverkosto, joka on
suunniteltu tehokkaasti kokonaisuudeksi ympäristön
ja kustannusten suhteen.
Tämän järjestelmän on oltava
kustannustehokas, koska parhaimmillaankin tuottajavastuun kustannukset
yrityksille moninkertaistuvat. Pakkausten hyötykäyttökustannuksilla
on suora vaikutus kotimaisten suurten ja pienten yritysten kannattavuuteen
muutoinkin haasteellisessa markkinatilanteessa. Yritysten kustannustaakkaa
ei tule tarpeettomasti näin lisätä.
Kuluttajien motivaatio lajitteluun on oleellinen tekijä keräyksen
onnistumiseksi ja riittävän materiaalinsaannin
varmistamiseksi. Keräyspisteiden ulkonäkö tulee
suunnitella yhtenäiseksi sekä brändiltään
kuluttajalle helposti lähestyttäväksi
ja palvelukokonaisuutena miellyttäväksi. Valtakunnallisesti
yhdenmukaisilla lajitteluohjeilla ja yhtenäisellä viestinnällä motivoidaan
kuluttaja oikeanlaiseen lajitteluun ja kierrätykseen.
Kuluttajaviestintää ja tiedotusta tulee tehdä yhteistyössä kuntien
kanssa kuluttajille jo ennestään tutuissa kanavissa.
Nykyinen kierrätysverkko ei täytä valtakunnallisesti
uuden pakkausasetuksen vaatimuksia. Hyvä palvelutaso ja
materiaalin puhtaus edellyttävät keräysverkon
lajittelutuotteiden yhtenäistämistä valtakunnallisesti.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
Heinonen ja myös edustaja Koskela nostivat esille tämän
lain perimmäisen tarkoituksen eli sen, mikä motivaatio
meillä itse kullakin ja ylipäätään
kuluttajilla on siihen, että me lajittelemme siellä kotona
sen jatkuvasti lisääntyvän pakkausmäärän,
joka tulee meille joka ikinen kauppareissu. Se motivaatio tarkoittaa
sitä, että todella käy jouhevasti arkipäivässä tämä pakkausjätteen
keräilyyn osallistuminen, ja se tarkoittaa myös
sitä, että me tiedämme, että sen
jälkeen kun me olemme pudottaneet sinne omaan keräilypisteeseen
sen pakkausjätteen, niin se menee sitä oikeata
reittiä, jota pitää mennä, jatkokierrätykseen.
Tämän jätelain tarkoitus on tässä,
mutta nyt tällä kertaa, arvoisa puhemies, on kysymys
siitä, että haetaan siirtymäaikaa lisää,
koska eri tahot eivät ole monista eri syistä voineet
valmistautua siihen, että laki astuisi voimaan jo ensi
keväänä. Tämä oli aika
vaikea paikka, koska kunnalliset toimijat olivat sitä mieltä,
että siirtymäaika lisää nyt
kuntien velvoitteita, ja taas pakkausalalla koettiin, että siellä ei
ole riittäviä valmiuksia vielä. Ilmeisesti
on niin, että syyllistää ei käy
ketään, vaan kukin taho on nyt yrittänyt
toimia sen eteen parhaansa mukaan, että tämä laki
saataisiin käytännössä voimaan.
Valiokunta sitten päätyi pitkällisen
kuulemisen ja harkinnan jälkeen siihen, että tähän
siirtymäaikaesitykseen on syytä ryhtyä.
Tässäkin tapauksessa valiokunta sai mahdollisuuden
sekä ympäristöministeriön virkamiehiä että näitä asianomaisia,
eri tahoja, kuulla yhtä aikaa, kahteenkin otteeseen, ja
kyllä minä haluan uskoa myös siihen,
että yhteiseen pöytään nyt jatkotyön
aikana saadaan sekä nämä tuottajavastuulliset
tahot että myös kuntien jätetoimijat
ja niin, että laki sitten siirtymäajan jälkeen
astuu voimaan kuluttajien parhaaksi. Mutta tahtotilaa tämä kyllä vaatii,
ja valiokunta on nimenomaan tämän seurannan merkitystä nyt
tässä korostanut ja tulee olemaan itse aktiivinen.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pakkausjätettä syntyy Suomessa
tolkuttoman paljon ja aivan liikaa. Kyllä itse usein kaupassa sitä mietin,
että kun vaikkapa jukurtti ensin pakataan siihen puolentoista
desin purkkiin, niin sen jälkeen ne neljä purkkia
täytyy vielä pyöräyttää yhden
kartonkipahvin sisään. Täytyisi löytää myös
keinoja siihen, että tällaisesta turhasta pakkaamisesta
voitaisiin päästä järkevämpään
tilanteeseen. En tiedä. Näyttää siltä,
että siihen ei vapaaehtoisuudella päästä.
On himottavampaa pakata ja yhdistää näitä tuotteita
ja tehdä näyttäviä paketteja
kuin se, että tehtäisiin ympäristön
kannalta vaatimattomampia paketteja ja turhaa pakkausta vähennettäisiin.
Arvoisa puhemies! Asiantuntijakuulemisessa tuli esille, että tämä jatkoaika,
joka tässä nyt annetaan, aiheuttaisi kunnille
jopa 30 miljoonan kuluerän eli sen, että he eivät
pääse eroon tästä työstä nyt
suunnitellusti vaan joutuvat jatkamaan. No, toki ympäristöministeriö totesi,
että he ovat eri mieltä, että se ei aiheuta
näin suurta kustannusta, mutta varmasti jotain aiheuttaa.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi: Itse toivon, kun tällä hetkellä meillä on
4 000 pisteen keräysverkosto pakkausjätteelle,
että nämä tuottajat, jotka nyt ryhtyvät
rakentamaan omaa verkostoa tämän siirtymäajan
puitteissa, ottaisivat käyttöön kaikki
ne pisteet, jotka ovat tietyn standardin, tietyn tason ylittäviä,
eli otettaisiin reilusti käyttöön, niin
että kun kunnat ja osa kaupoista ovat niitä tehneet,
niin hyödynnettäisiin ne myös jatkossa,
eikä ainakaan niin, että ryhdytään
rakentamaan aivan uutta päällekkäistä verkostoa. Lopulta
kuitenkin tämänkin rakentamisen maksamme me suomalaiset
kaupassa käyvät asiakkaat tuotteiden hinnassa,
vaikka se sitten hieman meidän jätelaskua pienentäisikin.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että edustaja Heinonen
otti tämän päällekkäisyyden
esille tässä.
Minä haluaisin nyt kuitenkin sanoa ihan oman kotiseutuni
Helsingin seudun ympäristökeskuksen toiminnasta
sen, että HSY, niin kuin muutkin kunnalliset toimijat,
on hoitanut asiaa hyvin ja sen pitää olla tässä mukana,
kun tätä jatkokeskustelua käydään.
Ja on tärkeätä, että nyt tätä siirtymäaikaa
ei käytetä siihen, että istutaan tumput suorana,
vaan todella yhteistuumin viedään asiaa eteenpäin
ja kunnioitetaan myös sitä kuntien tähän
mennessä tekemää työtä.
Yleiskeskustelu päättyi.