Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä asiakohta antaa hyvän
aiheen ja syyn käydä vielä vähän
jatkamaan keskustelua, jota äsken käytiin kyselytunnilla.
Sekä äsken kyselytunnilla että muistini
mukaan pari kolme päivää sitten täällä salissa
käydyssä keskustelussa pääministeri
Katainen sanoi, että Suomeen syntyy enemmän työpaikkoja
kuin niitä poistuu. Minulla on pöytäkirjatoimistosta
haettu ihan tuore pöytäkirjanote, joka kertoo
Kataisen sanoneen seuraavalla tavalla: "Tällä hetkellä vuositasolla
noin 13 000—15 000 työpaikkaa
syntyy Suomeen enemmän kuin poistuu, mutta vielä enemmän tarvittaisiin."
Oikein ja totta tässä on tämä sivulause
"mutta vielä enemmän tarvittaisiin".
Mitä tulee työpaikkojen määrään,
arvoisa puhemies, minulla on Tilastokeskuksen tilasto, joka löytyy
työ- ja elinkeinoministeriön sivuilta, ja se kertoo
seuraavaa: Suomessa työpaikkojen määrä 1.11.12,
siis tuon kuun vaihteessa, oli 2 467 000 vuonna
2012, ja vuotta myöhemmin elikkä runsas kuukausi
sitten noitten työpaikkojen määrä oli
2 426 000. Meillä oli 41 000
työpaikkaa vähemmän tänä vuonna
kuin vuosi sitten. Tämä kehityskuva on suoraan
hallituksen omista tilastoista. Kaiken lisäksi se tilasto
kertoo seuraavaa: yksityisten työpaikkojen määrä on
supistunut 45 000:lla, ja julkisen sektorin työpaikkojen määrä on
vastaavasti kasvanut taakse jääneen vuoden aikana.
Aivan nurinkurinen ja väärä kehityssuunta.
Minusta on, arvoisa pääministeri, (Naurua) anteeksi,
arvoisa puhemies — mahdollisesti tuleva pääministeri
(Puhemies: No, ei kyllä käy!) mutta nykyinen puhemies — nyt
tärkeää, että tämä tuli
kirjattua tänne pöytäkirjaan. Kyselytunnilla
ei ole siihen mitään mahdollisuutta, vaikka lähetys
menee suorana televisiossa, ja vaikka kuinka yrittää,
että pääsisi korjaamaan tällaisen asian,
niin siihen nyt ei näköjään
vain pääse.
Arvoisa puhemies! Ei ole oikein hyvä, että kansalle
välittyy television suorassa lähetyksessä näinkin
merkittävästä asiasta näin radikaalisti väärä tieto.
Se, että 13 000—15 000 työpaikkaa nettomääräisesti
enemmän syntyy, on pääministerin väite,
ja hallituksen oman tilaston totuus on toisenlainen. Kumpaa tässä nyt
uskoo? Nyt kyllä olen taipuvainen uskomaan Tilastokeskusta
ja työ- ja elinkeinoministeriötä enemmän
kuin pääministeriä.
Toinen asia, täällä äsken
käsittelyssä ollut, liittyi Fortumiin ja Fortumin
myyntiin. Palaan vielä asiaan sen verran, että kun
ministeri yritti ja ministerit yrittivät koko ajan kertoa,
kuinka on tärkeää, että Fortum
pääsee nyt sen liiketoimintansa keskittämään
niihin ja niihin liiketoiminta-alueisiin, jotka ovat kenties paremmin
tuottavia, hyvä niin, ei keskusta kritisoikaan sitä.
Kyllä me ymmärrämme sen, että Fortum
haluaa myydä tämän verkkotoiminnan pois,
vaikka sen luonne onkin se, mitä se on. Siis sehän
on toimintaa, jossa ei voi tulla tappiota — se on toimintaa,
josta ei voi tulla tappiota. Se on toimintaa, jossa tuotot, semmoiset
suuret, hyppäykselliset tuotot, joissa mennään
10:tä, 15:tä, 20:tä prosenttia, eivät
ole mahdollisia, mutta se on pitkäjänteistä,
vakaata, absoluuttisen varmaa tuottoa tuottavaa bisnestä, tuo
verkkotoiminta, ja se ei välttämättä sovi
Fortumille, ja se haluaa myydä, ja ymmärrän
sen. Mutta sitä me emme ymmärrä, miksi
hallitus katsoo sivusta ja sallii tämmöisen mielestäni
kuitenkin merkittävästikin, merkittävältä mitaltaan
sittenkin, strategisen omistuksen siirtyä Suomen ulkopuolelle,
siis suomalaisten ulkopuolelle, Suomen ja suomalaisten ulkopuolelle.
Jos Suomen pitää jotain omistaa ja suomalaisten
pitää omistaa jotain täällä Suomessa,
niin kyllä ensimmäisessä joukossa niitten
omistusten joukkoon, missä suomalaisten näppien
pitää olla mukana, minä luen tällaisen
jakeluverkon. Tämä on keskeinen osa Suomen jakeluverkkoa.
Strategisesti mielestäni siinä on merkittävä rooli
tällä omistuksella, ja siitäkin syystä tässä olisi
pitänyt Suomen toimia.
Minulle lähetti eräs merkittävä finanssialan toimija
tekstiviestin — ei ole mikään keskustalainen
taustaltaan, satun tuntemaan henkilön hyvin, hyvin tarkasti,
ja hän on enemmänkin täältä päin
poliittisesti kotoisin — jossa hän kertoi hyvin
selvän viestin, että kyllä valtion olisi
pitänyt huolehtia siitä, tavalla taikka toisella
auttaen, että jos eivät muut niin suomalaiset
eläkeyhtiöt olisivat ensi vaiheessa tulleet omistajiksi.
Ja nyt — tätä ei enää sanonut
tämä tekstiviestin lähettäjä — sen
jälkeen, mikäli valtio ja eläkeyhtiöt
olisivat halunneet luopua siitä omistuksesta, silloinhan
kansan kapitalismin periaatteitten mukaan tuota omistusta olisi
voinut tarjota suomalaisille yksityisille sijoittajille, sekä institutionaalisille
sijoittajille
että yksittäisille suomalaisille kansalaisille,
jo ihan senkin takia, että kysymys on todella vakaasta,
täysin absoluuttisen varmasta tuotosta, siis varmasta siinä mielessä,
että tappiota ei voi syntyä.
Vielä, arvoisa puhemies: Nämä siirtoverkon maksuthan
määritellään sillä tavalla,
että Energiamarkkinavirasto vahvistaa aina neljäksi
vuodeksi eteenkäsin, minkä verran yritys saa saada, mikä se
tuotto on, mikä yrityskohtaisesti on mahdollista ottaa,
eli käytännössä vahvistaa sen,
millä hinnalla siirtoverkkotoiminta voi tapahtua. Näin
määritellään. Sitten sen valvontajakson
jälkeen katsotaan taaksepäin, olivatko kustannukset,
hyväksyttävät kustannukset, suuremmat
vai pienemmät. Jos yhtiö on perinyt liikaa, niin
yhtiön seuraavalla valvontajaksolla, seuraavan neljän
vuoden kauden aikaan, otetaan huomioon tämä liikaa
peritty. Mutta jos on peritty liian vähäisen,
niin myöskin se otetaan huomioon seuraavalla kaudella.
Nyt taakse jääneinä aikoina kaikkina
valvontajaksoina suomalaiset yritykset, vaikka olisivat voineet
periä taakse jääneillä jaksoilla
vähän enemmänkin, eivät ole
seuraavalla jaksolla ottaneet sitä kaikkea tavallaan takaisin
ja nostaneet siirtohintoja, vaatineet siirtohintoja nostettaviksi,
niin korkealle kuin olisi kuitenkin voitu nostaa. Kuka voi kuvitella,
etteikö uusi omistaja, kasvoton, maailmalta tapahtuva omistus
näille verkoille, tästä lähtien
huolehdi siitä, että sataprosenttisesti joka ainoa
sentti, mikä on mahdollista siirtohintoina ottaa, myös
tullaan asiakkailta ottamaan? Näin tässä tämän
jälkeen myös käy asiakkaiden kannalta.
Keskustelu päättyi.