Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Fortumin sähköverkkojen
myynti pääosin ulkomaalaisille sijoittajille on
iso pettymys. Sähkön siirtoverkko on yhteiskunnan
perusinfraa, jonka omistuksesta merkittävä osa
on perusteltua pitää kotimaisissa käsissä.
Suomen valtio ei ollut ostajaehdokkaiden joukossa. Nyt kansallista
omaisuutta myydään ulkomaille vain voiton tekemisestä kiinnostuneille
osapuolille. Onko hallitukselle yhdentekevää,
millainen omistusrakenne Fortumin verkkoliiketoiminnassa oikein
on? Monopoliluonteinen liiketoiminta on syytä pitää julkisen vallan
hallinnassa. Hyvässä muistissa on se, mitä tapahtui,
kun Digita ja Fingrid myytiin ulkomaalaisille sijoittajille. Digitan
omistajat ovat rahastaneet suomalaisia törkeästi.
Fingrid puolestaan jouduttiin ostamaan kalliilla hinnalla takaisin. Kysyn
asianomaiselta ministeriltä: miksi valtiovalta ei halunnut
osallistua Fortumin verkkotoiminnan ostoon?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Nyt ei omistajaohjausministeri Haavisto
ole paikalla, hän on Brysselissä, (Timo Soini:
Niin, sielläpä siellä!) mutta vastaan
kysymykseen. Kysyjä totesi, että monopoliluonteinen
liiketoiminta pitäisi pitää julkisen
vallan omistuksessa. No, näin ei ole tässä tapauksessa
tälläkään hetkellä,
eli 80 prosenttia sähkönjakeluverkosta on jo yksityisillä yrityksillä,
Fortumin osuus on noin 20 prosenttia. Eli vain pieni osa, viidennes, on
tällä hetkellä Fortumin hallussa.
Uutta omistajaa sääntelevät samat
lait sähkön jakeluun, sen asiakashinnoitteluun
ja sitten investointeihin ja huoltotoimenpiteisiin liittyen kuin
Fortumiakin. Tämä kauppa tietysti mahdollistaa
Fortumille uudet investoinnit yhtiön kehittämiseen
ja uuteen teknologiaan.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Kyse on huoltovarmuudesta. Hallitus on töpeksinyt,
se on antanut ulkomaalaisille sijoittajille käytännössä verotusoikeuden.
Sähkön siirrosta aiheutuvia kuluja ei voi välttää.
Jos hallitus olisi hankkinut esimerkiksi 51 prosentin omistuksen,
valtiovalta olisi voinut käyttää sähkönsiirtomaksuja hätätilanteessa
esimerkiksi laman tai noususuhdanteen säännöstelykeinona.
Siirtomaksuja olisi voitu alentaa tai nostaa tarpeen mukaan. Samalla se
olisi pitänyt tärkeän elinkeinohaaran
kotimaassa. Suomalaisten maksamat siirtomaksut olisivat jääneet
ainakin 51 prosentin osalta Suomeen, nyt suurin osa maksujen tulevista
voitoista tilitetään suoraan ulkomaille. Ei kai
hallituksen tavoitteena ole myydä Suomea pala palalta ulkomaalaisten
omistukseen. Kysynkin pääministeriltä:
miten on mahdollista, että huoltovarmuutemme kannalta näin
oleellinen osa yhteiskuntamme infraa jätetään
ulkomaalaisten keinottelijoiden käsiin?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuossa oli niin monta asiavirhettä,
että ihan hyvä, että asia käydään
läpi. (Välihuutoja) Ensinnäkin huoltovarmuuden
kannalta Huoltovarmuuskeskus... (Välihuutoja) — Lähtisikö aika
alusta?
Eli huoltovarmuuden kannalta Huoltovarmuuskeskus ei ole pitänyt
tätä ongelmallisena, ei myöskään
mikään muu viranomaistaho. Kerrataan vielä:
Kantaverkko on Fingridin omistuksessa, josta valtio omistaa merkittävän
osuuden. Valtio on myös määräysvaltaa
käyttävä taho kantaverkossa. 80 prosenttia
sähkön jakelusta on jo yksityisillä yrityksillä,
ja Fortumin osuus on vain 20 prosenttia. Se on joissakin osissa
Suomea yhtiö, joka jakelee sähköä,
toisissa osissa Suomea taas toiset yhtiöt jakelevat. Tämä yhtiö,
joka nyt ostaa, on konsortio, jossa on suomalaisia eläkevakuuttajia
ja kansainvälisiä sijoittajia, ja yhtiö perustetaan
Suomeen.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hieman ihmettelee, että ovatko
nämä yksityiset eläkevakuuttajat nyt
sitten tämän sähkötalouden suurimpia
asiantuntijoita.
Kun aikanaan Kreikkaan lainattiin rahaa, sanottiin, että se
on hyvää bisnestä, kun lainataan alemmalla
korolla — jolla sitten jälleenlainattiin Kreikalle
ja myöhemmin korko laskettiin nollaan. Näinhän
siinä kävi. Sähköverkoista sanotaan,
että se on muka huonoa bisnestä. Tosiasiassa Suomen
viiden vuoden lainakorko on alle 1 prosentin — alle 1 prosentin.
Sähköverkoista taas säännelty
minimituotto on 8 prosenttiyksikköä, eli 7 prosenttia
on taattu korkomarginaali valtion luottoriskin molemmilla puolilla;
sen lisäksi tulisi vielä luottovarmuus.
Kansainväliset sijoittajat eivät tule tänne
hyvää hyvyyttään, vaan ne tulevat
tekemään voittoa. Jälleen vanhat puolueet
vanhassa hallituksessa ja tässä hallituksessa
tekevät huonoa bisnestä. Pian saamme kirjeen:
"Korotamme sähkösi hintaa, sinun ei tarvitse tehdä mitään."
Kysyn: onko tässä hallituksessa enää vasemmiston
ministereitä? (Ben Zyskowicz: Keneltä kysytte?)
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tätä sähkön
siirtohinnoittelua säädellään
lailla riippumatta siitä, kuka omistaa sähkönjakeluliiketoiminnan,
ja sitä yhtiötä säädellään
ihan samalla tavalla. Fortumin toimintaa on säännelty
lain mukaan, hintaa säännellään
nimenomaan lain mukaan, toimitusvarmuusnäkökulmaa
säännellään, verkkojen investointeja
ja ylläpitoa säännellään.
Totta kai jokainen omistaja haluaa tuottoa, mutta tässä tapauksessa
Fortum on tehnyt päätöksen, jonka mukaan
se lähtee tavoittelemaan uutta, kasvavaa liiketoimintaa,
(Pentti Kettunen: Venäjälle!) jonka tuoton pitäisi
olla huomattavasti suurempi kuin mitä se saa tästä sähkön
jakelusta. Tämä on tietysti suomalaisten etu,
että meidän omistama — ja muiden osakkeenomistajien
omistama — suomalainen energiayhtiö pystyy kehittymään.
Se, että meille tulee näin merkittävä investointi,
kertoo myös siitä, että Suomeen luotetaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime vaalikaudella kantaverkko hankittiin
suomalaiseen valtionomistukseen. Koko Euroopassa tämä on
nähty erittäin tärkeäksi asiaksi.
Se jakeluverkon osa, jonka Fortum omistaa, noin 20 prosenttia,
on strategisesti erittäin keskeisessä, tärkeässä osassa
Suomea, eteläisessä ja läntisessä Suomessa.
Sitä verkon osaa voidaan kyllä monella tavalla
verrata tähän kantaverkkoon, ja tällaisen
verkon pitäminen suomalaisessa omistuksessa on iso kansallinen,
strateginen asia, ja siitä hallituksen olisi pitänyt
pitää huolta. Ei Fortumia voi syyttää siitä,
jos se myy, mutta hallitusta voi syyttää siitä,
jos se ei pidä huolta, että tällainen
verkon osa pysyy suomalaisessa omistuksessa. Mikä erityinen
syy on, että hallitus päästi tämän
suomalaisesta omistuksesta ulos?
Toinen kysymys: Kun kuitenkin hinnoittelu, siirtohinnoittelu,
Energiamarkkinaviraston toimesta aina vahvistetaan neljäksi
vuodeksi eteenpäin ja jälkikäteen katsotaan,
oliko hinta oikea, niin nyt, kun on ulkolainen, kasvoton omistaja, taatusti
voimme varautua siihen, että aina seuraavalle (Puhemies
koputtaa) kaudelle he ottavat maksimaalisen hinnan, mitä eivät
suomalaiset, kasvolliset omistajat ole aina tehneet. Arvoisa pääministeri,
luotatteko, että uusi omistaja (Puhemies koputtaa) toimii
niin kuin edellisetkin, vai käykö niin, (Puhemies
koputtaa) että hinta kyllä tulee nousemaan siirtohinnoittelussa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Suomessahan tätä sähköverkkotoimintaa omistaa
jo tällä hetkellä kansainvälisiäkin
omistajia. (Mauri Pekkarinen: Aivan ylivoimainen valtaosa on suomalaisia!)
Mitä tulee sitten tähän strategiseen
merkitykseen, niin meidän viranomaiset eivät ole
pitäneet sitä strategisena, eikä sitä kyllä hyvällä syyllä voi pitääkään.
Eli 20 prosenttia Fortumin osuutena sähkönjakeluliiketoiminnasta,
eihän se mitenkään voi olla strategista.
Se on ihan totta, mitä edustaja Pekkarinen sanoi, että viime
vaalikaudella kantaverkko, joka kaiken järjen mukaan on strateginen,
otettiin Fingridiin, ja siinä valtiolla on keskeinen rooli.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tuolta lehteriltä kuuluu
"ei, ei, ei", tämä tulee ensimmäisenä mieleen. [Yleisölehteriltä kuului
lapsen ääni.] Herää kysymys
siitä, kuinka tällainen kauppa ylipäänsä on
mahdollista, että ulkomaiseen omistukseen myydään
suomalainen sähköverkko. Tämä on
iso huoltovarmuuskysymys, ja kun tässä on mukana
kuitenkin muutama eläkevakuutusyhtiö, (Hälinää — Puhemies
koputtaa) miksi eivät sitten muut suomalaiset eläkevakuutusyhtiöt
ole olleet kiinnostuneita tästä kaupasta? Nythän
näitä eläkevaroja sijoitetaan pääasiassa
ulkomaille, sijoitetaan niihin yrityksiin, jotka kilpailevat suomalaisten
yrityksien kanssa ja vaikeuttavat suomalaisten yritysten asemaa.
Tämä olisi ollut erittäin hyvä kohde muillekin
eläkeyhtiöille panostaa kotimaahan, koska tässä on
ihan varma tuotto. Tämä on säännelty
markkina, mutta siitä huolimatta tämä on varmatuottoinen.
Kysynkin: kun tämä kauppa ei kuitenkaan varmaan
tullut yllätyksenä, niin onko valtioneuvosto käynyt
keskusteluja eläkeyhtiöitten kanssa tämmöisestä sijoittamisesta
kotimaahan?
Pääministeri Jyrki Katainen
Hallituksessa ollaan seurattu tätä tilannetta,
ja se on tiedossa, että Fortum, jonka hallituksen päätösvaltaan tämä kauppa
kuuluu, on käynyt eri sijoittajien kanssa keskusteluja,
mutta Suomesta ei löytynyt eläkevakuutusyhtiöitä tai
muita sen enempää kuin mitä tässä on.
Tässähän on Kuntien eläkevakuutus -yhtiö yhtenä omistajana,
tässä uudessa konsortiossa, ja toinen eläkevakuutusyhtiö,
mutta Suomesta ei löytynyt yksityisiä sijoittajatahoja,
jotka siihen olisivat halunneet lähteä, ja valtiovalta
ei voi pakottaa yksityistä yritystä ostamaan toista
yritystä.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ymmärsin pääministerin
puheista, että tämä perustettava yhtiö rekisteröidään
Suomeen, niin silloin ymmärrän myöskin, että tämä tuleva
yhtiö maksaa voitostaan veroa Suomeen ja sitä kautta
se tuotto kertyy takaisin Suomeen.
2,55 miljardia oli kauppasumma. Minä vain ihmettelen
sitä, mistä valtio olisi mahdollisesti saanut
tuon summan kasaan. Mistä se olisi ollut pois? Ja nyt kun
katsotaan, että se 1,7 miljardia on liikevoitto, niin onko
hallitus keskustellut Fortumin johdon kanssa, mihin Fortumin strategian
mukaisesti Fortum aikoo sijoittaa tämän 1,7 miljardia?
Sijoittaako se mahdollisesti sen Suomeen?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Se on aivan oikein, mitä Matikainen-Kallström
kuvaili, eli tämä uusi konsortio-omistaja perustaa
yhtiön Suomeen ja näin ollen myös maksaa
veroja Suomeen.
Mihin Fortum sijoittaa saamansa rahat? Se sijoittaa strategiansa
mukaisiin kohteisiin — niitä ei varmaankaan vielä ole
valittu, minulla ei ainakaan ole tiedossa — lähtökohtaisesti
uuteen liiketoimintaan, esimerkiksi puhtaisiin energioihin, niin
kuin Fortumin strategioissa on mainittu. Mutta en sen tarkemmin
osaa tätä sanoa.
Täällä jossakin puheenvuorossa mainittiin, että valtio
ei ollut mukana tarjoamassa. No, ei kyllä ehkä kannatakaan
olla. Jos kauppahinta on 2,5 miljardia euroa ja jos valtio olisi
sijoittanut tämmöiseen, josta ei synny yhtään
uutta työpaikkaa, niin voi kyllä kysyä hyvin,
minkä takia valtion pitäisi ottaa velkaa ja sijoittaa
tämänkaltaiseen toimintaan edes omien sijoitusyhtiöittensä kautta.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Fortumin kaupan hinta oli 2,55 miljardia euroa — kysymykseni
on vähän sukua Marjo Matikainen-Kallströmin
edelliselle kysymykselle — eli arvatenkin kiinnostaa se,
mihin Fortum aikoo investoida sitten tulevaisuudessa. Tällä hetkellä joitain
tietoja on siitä... Tai sanotaan näin päin,
että Fortumhan on Venäjällä tällä hetkellä,
etabloitunut sinne. Ja toinen tieto, jota en ole tietenkään pystynyt
varmistamaan, on se, että Fortumia kiinnostaa erityisesti
Ranskasta ostaa vesivoimaa. Vesivoima on hyvä voima säätövoimana. Siltä osin
voisi kyllä investoida myöskin tänne Suomeen.
Kysynkin pääministeriltä: onko teillä tarkempaa
tietoa tästä Ranskan- ja mahdollisesta Venäjän-investoinnista
Fortumin osalta?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole valitettavasti — en
tiedä, olisiko omistajaohjausministerillä, jos
hän olisi paikalla — siitä tietoa, mutta
nämä investointipäätöksethän
kuuluvat yhtiön hallituksen päätöksiin.
Eli en osaa sanoa, miten rahat käytetään. Mutta
meitä tietysti kiinnostaa muiden asioiden ohella se, että Fortum
pystyy maksamaan valtiolle eli veronmaksajille hyvää osinkoa.
Fortum on maksanut yli 400 miljoonaa vuodessa osinkoja, ja kun se
sijoittaa saamansa varat viisaasti eli kasvuhakuisesti, niin tietysti
yhtiö vahvistuu ja sitä kautta voi sitten hyödyttää myös
veronmaksajia eli yhtiön omistajia.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Sodan jälkeen vasemmiston ja keskustan
yhteisin voimin perustettiin vahvoja valtiollisia toimijoita teollisuuteen
ja energiasektorille, ja nyt kuitenkin vasemmistopuolueet hallituksessa
ovat hyväksymässä, että kaikkein
tuottavinta strategista omaisuutta pistetään lihoiksi.
Vuosina 2010—2012 Fortum jakoi valtiolle osinkotuloja
450 miljoonaa euroa joka vuosi, ja sähkönsiirtoliiketoiminnan
osuus tuosta liikevoitosta oli hieman vajaa viidennes. Kysymys kuuluu:
Onko tämä vasta alkusoittoa? Mitä tuottavia omistuksia
hallitus aikoo myydä seuraavaksi paikatakseen epäonnistunutta
talouspolitiikkaa? Kannattaa muistaa, että kaikki Solidium-yhtiön alla
olevat valtion omistukset ovat siellä täysin myyntivaltuuksin.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jälleen tulee korjattavaa.
Ensinnä, unohdin vastata edustaja Soinille, kun hän
sanoi, että tästä verkkoliiketoiminnasta saisi
8 prosentin tuoton. Ei, vaan se on maksimissaan 5 — ehkä edustaja
Pekkarinen korjasikin jo siinä vieressä. (Timo
Soini: Saitte varmaan tekstiviestin, pääministeri
Katainen!)
Mutta sitten edustaja Mustajärvelle: Hallitus ei ole
myynyt, vaan Fortumin hallitus on myynyt, ja meidän mielestämme
myynti oli perusteltu sen takia, että yhtiö haluaa
kasvaa ja kehittää uusia energialiiketoiminnan
aloja. Näin ollen myyntituloja ei tulouteta valtion budjettiin
velan korvikkeeksi, vaan odotamme, että yhtiö kasvaa ja
pystyy myös tulevina vuosina maksamaan omistajille eli
veronmaksajille hyvää osinkoa. Sitä me
kaikki varmaan haluamme, ja me haluamme, että hieno suomalainen
energiayhtiö pystyy elämään
tässä ajassa, investoimaan ja kehittämään
myös uusia teknologioita.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! On lähes katastrofaalista,
että me lähdemme myymään kannattavaa
valtion omaisuutta — tämä on askel siinä — ja
se minun huoleni tässä kansanedustajana onkin,
mitä on Fortum tämän jälkeen.
Tällä hetkellä se on omistajaohjauspolitiikan
ohjenuorissa, jotka eivät kyllä ole kovin vakuuttavia
tässäkään suhteessa. Mutta mikä on Fortumin
tulevaisuus? Onko se Solidiumin salkussa täysillä myyntivaltuuksilla,
ja ollaan menettämässä taas tätä hyvää kansallista
omaisuutta tässä maassa? Eli mikä on
se Fortumin tie tästä eteenpäin? On ollut
varmasti jo pakko keskustella hallituksen sisälläkin
siitä. Vaikka se onkin omistajaohjausministerin rootelissa,
on niin keskeisestä, isosta yrityksestä valtionomistuksen osalta
nyt kyse, että olisi melko mahdotonta uskoa, etteikö keskustelua
olisi jo käyty.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! En tiedä, osaanko kaikkiin yksityiskohtiin
vastata. Sähkönjakelu on ollut, jos oikein muistan
nyt — voi olla, etten muista ihan tarkkaan, mutta muistelen — noin
20 prosenttia Fortumin taseesta eli viidesosa. Loput on ollut sitten sähköntuotantoa.
Fortum on tehnyt strategisen valinnan, että se haluaa keskittyä sähköntuotantoon,
muun muassa uusien ympäristöystävällisten,
sähköntuottamis-, energiantuottamistapojen kehittämiseen.
Minusta se on hyvä, kannatettava päämäärä.
Eli yhtiöt muuttavat omia strategioitaan, vaihtavat niitä siten
tai järjestelevät taseitaan siten, että se
palvelee kasvua, mikäli yritys kasvua haluaa. Totta kai
yrityksen toimintaan, myös kasvustrategiaan, liittyy aina
riskit, mutta toivotaan parasta. Minä ainakin uskon, että Fortumissa
on semmoista osaamista, että se pystyy kasvattamaan liiketoimintaansa.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! On todellakin ikävää näin
itsenäisyyspäivän jälkeen lähteä tämmöistä uutista
kuuntelemaan, että suomalaista perusomaisuutta myydään
ulos, varsinkin tämän huoltovarmuuden ja turvallisuuden osalta.
Keskusta on esittänyt hallitukselle jo aikapäiviä sitten,
että hallitus ryhtyisi toimiin ja hankkisi Fortumille verkot
valtion perustettavan Infra Oy:n omistukseen.
Me kävimme tässä salissa muutamia
päiviä sitten keskustelun valtion omistajapolitiikasta. Hallituksen
omistajuuden osalta on eriäviä näkemyksiä.
Tällä viikolla käsittelimme sitä,
kun Teollisuussijoitukselle tulee lisää muskeleita, että se
voisi olla enemmän tässä teollisuuden
rakennemurroksessa. Tänään on tullut
puolustusministeri Haglund ulos, että Solidium pitäisi myydä ja
valtion pitäisi lähteä pörssikuvioista kokonaan
ulos. Mikä linja, arvoisa pääministeri, hallituksessa
on? Onko se ympäristöministeriön, puolustusministeriön,
TEMin, vai onko hallituksella yhtenäistä omistajapolitiikkaa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kyllä on. Mutta kun on tuo ajatus
ensinnäkin siitä, että tämä 20
prosentin osuus, mikä Fortumilla on sähkönjakelussa,
olisi huoltovarmuus- tai turvallisuuskysymys, niin yksikään suomalainen
viranomainen ei ole tähän johtopäätökseen
päätynyt. Tietysti voi olla niin, että joku poliitikko
päätyy ilman mitään asiantuntija-arviota
tämän kaltaiseen, ja jokaisella on siihen tietysti
oikeus.
Sitten toinen näkökulma: Tässä meillä on
hyvin suuri eroavaisuus mielipiteissä, että valtion pitäisi
2,5 miljardilla eurolla ostaa sähkönjakeluliiketoimintaa.
(Jouni Backman: Passiivista liiketoimintaa!) Minä en ihan äkkiä löydä siitä mieltä.
Se ei toisi yhtään uutta työpaikkaa Suomeen.
Sen sijaan kun Fortum saa tuloja, se pystyy investoimaan uuteen
ja tulevaan, vaikkapa uusiutuvaan energiaan. Minä uskon
tähän energiateollisuuden uuteen mahdollisuuteen,
cleantechin uusiin kasvuihin ja teknologian kehitykseen. Meillä Suomessa
täytyy olla rohkeutta antaa myös valtionyhtiöiden
kehittyä.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Mehän olemme esittäneet,
että osana Infra Oy:tä voisivat olla nämä Fortumin
verkot ja Infra Oy:hyn kerättäisiin rahoitusta
eläkeyhtiöistä, niin kuin tähänkin
kauppaan on kerätty, ja tässä olisi ollut
hyvä tilaisuus myöskin tämmöiselle uudenlaiselle
kansanobligaatiolle, missä on pitkäaikaista, turvaavaa
tuottoa, joka ylittää pankkitilin tuoton. Minun
mielestäni tähän ei tarvita valtion lainarahaa
eikä se ole pois valtion budjetista. Infra Oy:tä tarvitaan
muuhunkin, ja tämä olisi ollut hyvä tapa
tuoda siihen Infra Oy:hyn myöskin valtion budjetin ulkopuolista
tulovirtaa, joka auttaa myöskin sitten niihin Infra Oy:n varsinaisiin
tehtäviin, liikenneinfraan ja niin edespäin. Sitä,
että Fortum myi, emme kritisoi. Fortumilla on oikeus tehdä se
päätös, ja jos heillä on parempia
tuottokohteita, niin se heille suotakoon. Mutta sitä arvostelemme,
että valtio oli tässä passiivinen eikä lähtenyt
hakemaan tähän suomalaista omistajakonsortiota.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kun Fortum selvitti omistajavaihtoehtoja,
niin Suomesta ei löytynyt, enkä ihmettele yhtään.
2,5 miljardin euron kauppahinta — kyllä siinä aika
monta omistajaa saisi olla Suomesta, jotka siihen haluaisivat lähteä.
Ei löytynyt. Kaksi eläkevakuutusyhtiötä löytyi,
ja hyvä niin.
Mutta minä uskon tähän uuden teknologian, Suomen
talouden uudistamisen, rakenneuudistamisen mahdollisuuteen. Nyt
Fortum saa varoja, joita se voi sijoittaa uuteen, ja tietysti turvaa myös
osinkotuotot omistajille. Tämä teidän
esittämänne malli on tämmöinen
passiivimalli. Mutta minä pikemminkin pidän positiivisena
sitä, että Fortum haluaa kasvaa, haluaa kehittää teknologiaa,
ja tämä on suomalaisen teollisuuden rakennemuutoksen
kannalta positiivinen mahdollisuus. Ei meille joka päivä tai
joka viikko tai edes joka vuosi tule tämänkaltaisia
kansainvälisiä sijoituksia.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelen edustajien Niinistö,
Soini ja eräiden muiden perussuomalaisten, keskustan ja
vasenryhmän edustajien puheenvuoroja, niin tunnen melkoista
ylpeyttä, kun esitin Fortumin hallintoneuvostossa, että hallintoneuvosto
lakkautetaan ja poliitikot pois päätöksenteosta
pörssiyhtiössä.
Arvoisa puhemies! Sähkömarkkinalainsäädäntö sisältää lukuisia
velvoitteita sähkönjakeluyhtiöille. Tällä varmistetaan
sähkön jakelu, siirto, verkkoon liittäminen,
jakelun kehittäminen, hinta ja monia muita seikkoja. Kenenkään
sähkönjakelu ei ole vaarassa: kansallinen verkko
on Fingridin hallussa, ja huoltovarmuuskysymykset tulevat sitten
huoltovarmuuslain kautta vielä turvatuksi. Fortumin tuotto
tästä sähköverkosta on ollut
5 prosenttia, kun oman pääoman tuotto muutoin
on ollut 14 prosenttia. Onko valtion kannalta hyvä, että saataisiin
14 prosenttia vai 5 prosenttia? (Puhemies koputtaa) Kun valtio on omistajana,
mikä on...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, aika on täynnä.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tämän kaupan taustalla on
tietysti se, että Fortum haluaa uudelleen järjestelemällä omaisuuseriään
eli tasetta saada vahvempaa kasvumahdollisuutta yhtiölle,
ja mitä paremmin yhtiö kasvaa ja mitä kannattavammaksi
se tulee, sitä parempi on myös osingonmaksukyky.
Tätä kautta sitten hallitus tai valtiovalta on
luonnollisesti kiinnostunut siitä, että suomalaiset
yhtiöt, myös energiayhtiöt, kehittyvät,
kasvavat ja ovat omalta osaltaan kehittämässä Suomen
teollisuutta uuteen suuntaan. Minä en osaa sanoa, niin
kuin tuossa sanoin, minne kaikkialle Fortum aikoo investoida, minkä verran
ulkomaille, onko investointikohteita Suomessa, mutta tämä on
osa teollista rakennemurrosta Suomessa. Joskus aikoinaan sähkönjakeluverkko
on ollut riittävän tuottavaa, mutta niin kuin
tuossa edustaja Katajan esimerkissä todettiin, ei se sitä enää ole.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen solidaarisuus
näyttää olevan yksipuolista. Pääministeri
Katainen, te joudutte puolustamaan tätä asiaa
yksin. Minä ensimmäisessä kysymyksessäni
kysyin, vieläkö tässä maassa
ja hallituksessa vasemmistopuolueet toimivat, eli kysyisinkin varapääministeri
Urpilaiselta ja kulttuuriministeri Arhinmäeltä:
Mitä mieltä te olette tästä?
Oletteko te samaa mieltä kuin pääministeri
Katainen?
Arvoisa pääministeri, tietysti voidaan jantella siitä,
mikä on nimellinen korko, mikä on efektiivinen
korko. Se voi olla 3—4, se voi olla 5, se voi olla 8.
Mutta jos saisi vasemmiston vastauksen tähän kysymykseen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, meillähän on vanha kulttuuri
siitä, että hallitus vastaa kokonaisuudessaan
ja kukin ministeri omasta toimialastaan, eduskunnan kyselytunti
ei varsinaisesti ole puolueiden kyselytunti. Mutta pääministeri
löytää tähän vastauksen
ja ilmeisesti myös ministeri Ihalainen. — Olkaa
hyvä. Ensin pääministeri.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Meillä on hallituksen yhteinen linja
ollut, vaikka hallitus ei ole tätä kauppaa käsitellyt, se
on Fortumin hallituksen esitys. Mutta me kävimme itse asiassa
talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa keskustelua, onko tämä verkkoliiketoiminta
ja sähkönjakelu Fortumille enää strategista,
ja totesimme, että ei ole. (Mauri Pekkarisen välihuuto)
Siinä yhteydessä äänestimme,
ja vasemmistoliitto oli toista mieltä tästä strategiasta.
(Timo Soini: Ja siellä jököttää hallituksessa!) Mutta
itse kauppaa me emme ole käsitelleet.
Edustaja Soini jotenkin näkee aina mielellään tämän
politiikan valtapelin kiinnostavampana kuin Suomen tulevaisuuden.
Meitä kiinnostaa tässä eniten se, että Fortum
pystyy kehittämään tämän
kaupan jälkeen itseään kasvukykyisempään
suuntaan ja sitä kautta tietysti veronmaksajat voivat siitä hyötyä omistajina.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Fortumhan on halunnut tuoda esille julkisuuteenkin,
että se haluaa tulevaisuudessa omaa strategista työtään
kehittää: painopistettä vähäpäästöiseen
sähköntuotantoon, energiatehokkaaseen sähkön
ja lämmön yhteistuotantoon. Se on varmaan se suunta,
johon Fortum sitä haluaa kehittää. (Mauri
Pekkarinen: Eihän me olla tästä eri mieltä!)
Se on totta, että se tuottaa 450 miljoonaa valtiolle. Olettamus
on se, että tällä uudella strategialla
tuotetaan enempi valtiolle. Se on odotusarvo.
Sitten yksi näkökohta on vielä hyvä todeta,
ja se on se, että kantaverkko on huoltovarmuusasia, niin
kuin täällä on korostettukin, mutta tätä selvitettiin,
onko 20 prosentin jakeluverkko, sähköverkko, enää huoltovarmuusasia,
ja ainakin meille on annettu se vastaus, että ei ole, ja
sen perusteella tämä mahdollisuus Fortumilla tehdä näitä päätöksiä on.
Sitten sellainen näkökohta, että Suomihan
on pääomaköyhä maa. En minä sitä nyt
ihan huonona pidä, että tänne tulee aika
iso määrä ulkomaista pääomaa,
joka pannaan semmoiseen verkkoon, jota ei voi rullata ja panna rekkakuskille rekka-autoon
ja viedä maailmalle. Se jää tänne kuitenkin.
(Välihuutoja) Eihän se nyt mikään huono
asia (Puhemies koputtaa) tässä mielessä ole.