Täysistunnon pöytäkirja 13/2003 vp

PTK 13/2003 vp

13. PERJANTAINA 25. HUHTIKUUTA 2003 kello 13

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys laiksi autoverolain 12 §:n muuttamisesta

 

Olavi Ala-Nissilä /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Tässä on kyseessä tekninen muutos, joka liittyy viime vaalikauden lopussa täällä käsiteltyyn autoverolakiesitykseen. On ollut välttämätöntä kiireesti tehdä tämä tekninen muutos, jossa ehdotetaan autoverolakia muutettavaksi siten, että verovelvollisen ajoneuvosta suorittama arvonlisävero jätettäisiin lukematta autoveron veropohjaan vain silloin, kun ajoneuvoa verotetaan verotettavien tuontiarvojen perusteella. Verotettaessa ajoneuvoa sen yleisen kotimaisen vähittäismyyntiarvon perusteella arvonlisävero luettaisiin siis autoveron veropohjaan. Tällä turvataan autoveron kertymä, joka, arvoisa puheenjohtaja, muutenkin näyttää kyllä hyvin kertyvän, kun tämä muutos, mikä eduskunnassa tehtiin, on vilkastuttanut autokauppaa merkittävästi.

Kimmo Sasi /kok:

Arvoisa puhemies! Haluan vain todeta, että tämä on uuden eduskunnan ja uuden hallituksen aikana ensimmäinen veronkiristysesitys.

Ben Zyskowicz /kok:

Arvoisa herra puhemies! Tänään on pitkin päivää puhuttu verotuksesta. Ed. Esa Lahtelan ja ilmeisesti aika monien muidenkin kansanedustajien on vaikea käsittää sitä, miten voitaisiin työn verotusta alentamalla itse asiassa vähänkin pidemmällä aikavälillä päätyä tilanteeseen, missä olisi enemmän resursseja käytettäväksi peruspalveluihin ja muihin hyviin tarkoituksiin.

Mielestäni autoveron muutos, joka tehtiin vuodenvaihteesta, on osoitus siitä, että verotuksella myös vaikutetaan kansalaisten ja yritysten käyttäytymiseen eikä pelkästään kerätä varoja hyviin tarkoituksiin. Totta kai oli autokaupan osalta olemassa patoutuneita kysyntäpaineita, mutta siitä huolimatta uskallan väittää, että se, että autoveroa alennettiin ja samalla kuitenkin ainakin tältä vuodelta autoveron kokonaistuotto olisi kasvamassa, on hyvä osoitus siitä, että veroratkaisuilla voidaan saada aikaiseksi sellaisia käyttäytymismuutoksia, jotka viime kädessä koituvat myös veron saajan eduksi.

Olavi Ala-Nissilä /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Ed. Sasin puheenvuorosta haluan todeta, että tämä ei ole varsinaisesti veronkiristysesitys. Toki tämä turvaa veron tuottoja, mutta kyllä tämä, ed. Sasi, on sen edellisen hallituksen käytännössä tekemä esitys, että sen takia tässä on lievä veronkiristyselementti.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Kun tästä asiasta keskusteltiin viime vaalikauden aikana eli autoverolaista, niin myös silloin valtiovarainministeriössä oli syntynyt ja päässyt kehittymään positiivinen käsitys siitä, että autoverotuksen pitäisi olla ympäristöllisesti ohjaavaa eli sellaista, joka tukisi sen tyyppistä käyttäytymistä, että liikenteen päästöt vähenevät. Tässä täytyy tietysti todeta se, että kun autoverotusta on helpotettu, niin on pystytty myös siirtymään uudempiin autotyyppeihin, jotka ovat ympäristön kannalta positiivisempia. Mutta asian pihvi ei ole vain se, vaan myös se, että autoveron pitäisi rakenteeltaan olla sellaista, että se raskaammin verottaisi kuitenkin niitä autoja, jotka enemmän esimerkiksi typpioksidien muodossa saastuttavat ilmaa.

Yleiskeskustelu päättyy.