1) Hallituksen esitys pohjoismaisen sosiaaliturvasopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä on pohjoismainen
sosiaaliturvasopimus, josta käytiin aika laaja keskustelu
viime tiistaina. Keskustelu oli värikäs ja monipuolinen ja
osoitti varsin vahvasti, että kaikkialla tässä salissa
on tyytymättömyyttä nykyiseen tilanteeseen
siltä osin, mikä koskee niin sanottujen eläkeläispaluumuuttajien
asemaa Ruotsista Suomeen palattaessa.
Herra puhemies! Tämä asia on ollut eduskunnassa
esillä lukuisia kertoja viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Ensimmäisen kirjallisen kysymyksen löysin tästä asiasta
ed. Tennilältä vuodelta 1993. Sen jälkeen
olen henkilökohtaisesti tehnyt kysymyksen vuonna 97; ja
heti sen jälkeen ed. Marjaana Koskinen on tehnyt kysymyksen;
myöhemmin vuonna 2000 ed. Vahasalo, hän lienee
tätä kokoomuksen sosiaalisen vastuun linjaa; edelleen
edustajat Kangas, Vistbacka, Oinonen ja Esa Lahtela ovat tehneet
kysymyksiä tästä asiasta. Kysymysten
sisältö on aina ollut sama: huoli siitä,
että Ruotsista Suomeen haluavat eläkeläiset
ovat asemassa, jota he eivät koe oikeudenmukaiseksi eivätkä tasavertaiseksi
Suomessa elämäntyönsä tehneiden
eläkeläisten rinnalla.
Noin 40 vuotta sitten, kun niin sanottu talonpojan tappolinja
oli kovimmillaan, Suomesta siirtyi pitkälti pakon sanelemana
satojatuhansia suomalaisia Ruotsiin töihin. Nyt kun on
kulunut tuosta suurimmasta muuttoliikkeestä 30—40 vuotta,
he ovat tulleet eläkeikään suurin joukoin, heillä on
paljon siteitä tänne kotimaahan ja haluaisivat
tulla synnyinsijoilleen tai muualle Suomeen omaistensa luo ja juurilleen.
Tämä järjestelmä, joka meillä on
osittain sosiaaliturvan, osittain verotuksen osalta, on sellainen,
että he eivät koe viisaaksi ja mahdolliseksi aivan
avoimesti ja rehellisesti Suomeen palata.
Tässä suhteessa asia vaatii korjausta. Nuo mainitsemani
edustajat ovat tehneet näitä kirjallisia kysymyksiä ja
aloitteita, ja ministerit ovat niihin eri aikoina vastanneet. Tuossa
omassa kysymyksessäni n:o 130/1997 peräänkuulutin
verotuksen kohtuullistamista. Tuolloin veroministerinä oli
ed. Alho, ja ministeri Alho tuolloin maaliskuun 20. päivänä 1997
toteaa vastauksessaan näin: "Pieniä eläkkeitä saavat
kansalaiset ovat kokeneet kohtuuttomaksi erityisesti muusta Pohjoismaasta
saadun eläketulon huomioon ottamisen muiden Suomessa verotettavien
tulojen veroprosenttia määrättäessä (progressiovaikutus). Maksajavaltion
korkeahkon lähdeverotuksen ja kotivaltion veroprogression
yhteisvaikutus on voinut näissä tapauksissa nostaa
kokonaistulojen verotuksen suhteellisen korkeaksi verrattuna vastaavan
kokonaistulon yksinomaan Suomesta saavan verotukseen. Tästä syystä valtiovarainministeriö
on
aloittanut selvitystyön erityisesti niiden pienituloisten
eläkkeensaajien kokonaisverorasituksen lieventämiseksi,
jotka saavat eläkettä sekä Suomesta että muusta
Pohjoismaasta, ottaen huomioon yleisveropoliittiset näkökohdat. Selvitystyö mahdollisine
muutosehdotuksineen on tarkoitus saada valmiiksi maaliskuun loppuun
mennessä. Tarkoituksena on myös, että valtiovarainministeriö yhdessä sosiaali-
ja terveysministeriön kanssa selvittää sosiaaliturvamaksujen
ja verotuksen yhteensovittamisen EU:n sosiaaliturva-asetuksen 1408/71
säännösten kanssa."
Näin siis vuoden 97 maaliskuun loppuun mennessä selvitystyön
piti olla valmis, ja sen jälkeen olisi ollut odotettavissa,
että muutoksia, korjauksia tähän räikeään
epäkohtaan tulee. Näin ei ole kuitenkaan tapahtunut.
Sen jälkeen vuonna 2000 ed. Esa Lahtela on tehnyt kirjallisen
kysymyksen 803, ja tähän on vastannut 14. marraskuuta
2000 ministeri Siimes. Hän toteaa näin: "Kuten
edellä olevasta ilmenee, hallitus seuraa muun muassa valtiovarainministeriön
ja verohallituksen toimesta Suomen verojärjestelmän
(ml. verosopimusten) käytännön soveltamista
ja vaikutuksia kaikkiin verovelvollisiin, siis myös paluumuuttajiin.
Pohjoismainen verosopimus muiden Suomen tekemien verosopimusten
tavoin yhdistettynä kansainvälisen kaksinkertaisen
verotuksen poistamisesta annettuun lakiin (1552/1995) takaa
myös käytännössä sen,
että kaksinkertainen verotus poistetaan." Edelleen Siimes
toteaa: "Hallitus suhtautuu myönteisesti mahdollisten paluumuuton
esteiden poistamiseen. Hallitus seuraa, että tässäkin
yhteydessä viranomaisten ohjausta ja koulutusta muun muassa
verosopimusten tuntemisessa ja soveltamisessa samoin kuin niistä tiedottamista
tehostetaan." Näin siis ministeri Siimes marraskuussa 2000.
Tänä päivänä asia
on hoitamatta, ja se ilmeni muun muassa tiistain keskustelussa.
Nyt meillä on käsittelyssä tämä sosiaaliturvasopimus.
Tässä asiassa on kysymys myös verosopimuksesta,
niin kuin noista vastauksistakin ilmeni. Mielestäni, kun
eduskunnassa on laidasta laitaan lähes kymmenen vuoden
ajan tähän asiaan niin voimakkaasti paneuduttu — ministerit
eri hallituksista ovat luvanneet toimenpiteitä; tosin viimeiseen, ed.
Vistbackan, kysymykseen taisi olla vastaus olla sellainen ministeri
Wideroosilta, että ei ole tarkoitus tehdä mitään — tämä tilanne,
herra puhemies, edellyttää sitä, että eduskunta
ottaa asiaan selkeän kannan, jota ei näytä kirjallisten
kysymysten kautta syntyvän.
Siksi, arvoisa puhemies, ehdotan, että tämän asian
käsittelyn yhteydessä eduskunta hyväksyy seuraavan
perustelulausuman, joka on jaettu kirjallisesti kaikille edustajille
pöydälle. Lausuma kuuluu seuraavasti: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus ryhtyy pikaisiin
toimenpiteisiin, joilla saatetaan Ruotsista eläketuloa
saavat henkilöt sosiaaliturvan ja verotuksen suhteen oikeudenmukaiseen
asemaan ja mahdollisimman tasavertaisiksi muiden Suomessa asuvien
eläkeläisten kanssa."
Herra puhemies! Tässä siis edellytetään
oikeudenmukaista asemaa ja mahdollisimman tasavertaista asemaa suhteessa
meidän niin sanottuihin omiin eläkeläisiimme,
ei mitään etuoikeuksia, vaan tasavertaisuutta
ja oikeudenmukaisuutta. Siihen tällä pyrin ja
uskon, että eduskunta on kauttaaltaan samaa mieltä,
mutta se mitataan tämän käsittelyn lopussa äänestyksellä. Äänestyksestä varmasti
erityisesti ruotsinsuomalaiset ovat kovasti kiinnostuneita. On tietysti
viisasta toimittaa ruotsinsuomalaisten lehteen tästä äänestyskartta
ja käyttäytyminen kaiken kaikkiaan ilman mitään
painostusta.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Lapista, muualta Pohjois-Suomesta, Itä-Suomesta
ja itse asiassa koko maasta joutui 60—70-luvun puolella
erittäin iso määrä työntekijöitä lähtemään
Ruotsiin työn perässä. Nyt aika moni heistä haluaisi
palata eläkkeelle päästyään
kotimaahan, ja moni kyllä palaakin, mutta vielä useampi
palaisi, jollei esteenä olisi se, että häviää käteenjäävässä eläketulossa.
Kun eläkettä maksetaan kahdesta maasta, Ruotsin
puolelta ja Suomen puolelta, niin järjestelmät
ovat nyt Suomessa ja Ruotsissa erilaiset. Ruotsin puolella se menee
niin, että Suomi perii omasta maksamastaan eläkkeestä veron
ja Ruotsi perii omastaan, niitä ei yhteensoviteta tai panna
päällekkäin, niin kuin Suomen puolella.
Tässähän se ero on.
Minä haluaisin kyllä sitä, että tämä järjestelmä Suomen
puolella muutetaan samanlaiseksi, jolloin kummankin maan maksama
eläke verotetaan maksumaassa, ja silloin tilanne on selvä.
Silloin saa saman tulon, asui Ruotsin puolella tai Suomen puolella.
Välittömänä toimena pitäisi
tehdä se, että sairausvakuutusmaksun periminen
lopetetaan Ruotsista tänne maksettavasta eläkkeestä.
Se auttaisi jo jonkin verran. Tältä osin EU:lla
on päätös, että jos saa pelkästään
Ruotsista eläkettä Suomen puolelle eikä Suomesta
ollenkaan, silloin ei saa periä sairausvakuutusmaksua ollenkaan.
Se on EU:n tuomioistuimen päätös, ja
se on viety käytäntöön. Mutta
tätä ei viety koko laajuudeltaan Suomen käytännöksi,
vaikka niin olisi minusta selvästi pitänyt tehdä.
Minä korostan sitä, että tässä haetaan
ratkaisua siihen, että ei häviä siinä tilanteessa,
jos siirtyy Ruotsin puolelta Suomen puolelle. Tämä on se
kysymys, jonka jokainen eläkeläinen laskee omalta
kohdaltaan, ja se estää paluumuuttoa. Minä näen,
että se on myöskin tämmöisen
EU:n vapaan maastamuutto-oikeuden kanssa ristiriidassa. Korostan,
että tämä ei ole keltään
pois, jos tämä asia ratkaistaan siten kuin Ruotsissa
asuvat suomalaiset haluavat ja me haluamme, vaan se esimerkiksi
lisäisi paluumuuton myötä asiakaskuntaa
siellä kylillä, mihin nämä ihmiset
palaisivat. Yritysten kautta se hyöty tulisi kaikille.
Minä kannatan ed. Kankaanniemen ehdotusta perustelulausumaksi.
Jotakin meidän pitää tehdä.
Asia pitää nyt selvittää ja
sitten hakea ratkaisut, joilla paluumuutto ihan oikeasti turvataan kaikille
Ruotsiin joskus lähtemään joutuneille, niille,
jotka haluavat. Kaikkihan eivät ole palaamassa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti toteaisin vaan sen, että pohjoismaisen
verosopimuksen mukaanhan periaate on se, että vain maksajavaltiossa
verotetaan eläkkeistä, nimenomaan 18 artiklan
mukaan. Nyt Ruotsi noudattaa sitä periaatetta, mutta Suomen veroviranomaiset
ovat viitanneet asianomaisen verosopimuksen 25 artiklan 3 kohtaan
ja perustelleet Suomen käytännön nimenomaan
sillä. Täytyy vaan ihmetellä sitä,
että Pohjoismaissa kuitenkin on erilainen käytäntö muutenkin
kuin vain verojärjestelmien osalta.
Mitä ed. Kankaanniemi totesi kirjallisesta kysymyksestäni
536 vuoden 2003 valtiopäiviltä, niin siinä todella
ministeri Wideroos on todennut johtopäätöksenä kolmen
sivun vastauksessaan — joka on aika virkamiesmäisesti
kirjoitettu, niin että on hyvin vaikea saada itsekään
selvää, mitä siinä todellisuudessa
tarkoitetaan, mutta johtopäätös on kuitenkin
ministeri Wideroosilla ollut se — että hallitus
katsoo, että se ei näe syytä ryhtyä enempiin
toimenpiteisiin tässä kyseisessä asiassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Kankaanniemi
kertoi sarjasta kirjallisia kysymyksiä. Ed. Vistbacka jatkoi
kertomalla siitä eräästä joulun
alla tehdystä. Sen jälkeen tein vielä yhden
sellaisen ja voin todeta vain, että ministeri Wideroos
ei kolmessa viikossa ollut muuttanut kantaansa, päinvastoin
näytti tulleen entistä vakuuttuneemmaksi siitä,
että hän on aivan oikeassa tässä asiassa.
Erittäin merkittävää siinä vastauksessa
oli se, että hän perusteli asiaa tasavertaisuusperiaatteella:
Suomessa asuneet ja ansiotulonsa ansainneet ja tänne eläkeaikaansa elämään
jääneet ja sitten taas Ruotsissa työelämänsä tehneet
ja sieltä sitten Suomeen eläkeläisinä muuttajat.
Se, mikä tässä on inhimillisen käyttäytymisen kannalta
merkityksellistä ja mikä ei vielä ole
tullut tässä esiin, on se, että Haaparantaan
on muodostunut noin 4 000 ruotsinsuomalaisen eläkkeellä olevan
yhteisö, joka viettää aika paljon aikaansa
täällä kotimaassa, ja sitten, arvoisa
puhemies, tässä on se varsinainen sanoma: Kun
kunto heikkenee niin paljon, että on keskeisesti riippuvainen
suomalaisen sairaanhoidon palveluista, niin siinä vaiheessa
he muuttavat sitten Suomeen, koska he ovat niin kuin sanotaan pedanneet
sen viimeisen asuinpaikkansa tänne Suomeen, jos nyt sitten
tämä elämänsuunnittelu ylipäätään
onnistuu näin täydellisesti. Tässä on
kysymys aika epävarmasta hankkeesta tässä elämässä ylipäätään,
mutta jos se näin pitkälle saakka onnistuu, niin
se toimii silloin näin.
No, mitä tästä on seurauksena? Tämän
tasavertaisuuden peräänjuoksussa seurauksena on
se, että tässä kärsii Suomen
valtio ehdottomasti, koska ne Haaparannan ajan tulot menevät
Ruotsiin ja sitten sen todellisen vanhusvaiheen sairaalakulut jnp.
tulevat Suomen valtion maksettaviksi niin paljon kuin ne nyt voivat
tulla maksettaviksi. Toisin sanoen Suomen valtio käyttäytyy
tässä varsin pösilösti, jos
näin voitaisiin sanoa.
Vielä on tästä tasavertaisuudesta
todettava, että ei se niin tasavertaista ollut silloinkaan,
niin kuin täällä jo todettiin ed. Tennilän
toimesta, kun 60- ja 70-luvuilla tämä väki
tilanteessa, jossa ei ollut minkäänlaista työmahdollisuutta
Suomessa, muutti pois Suomesta Ruotsiin työnhakuun ja sillä tavalla
helpotti Suomen valtion taloudellista tilaa huomattavasti omalla
käyttäytymisellään. Tasavertaisuus
syntyy siitä, että ottaa historiankin huomioon.
Sitä kateusmomenttia minä en ymmärrä,
mikä eräiltä tahoilta on nyt viime aikoina
tullut tässä. Kyllä me kestämme
tämän ruotsinsuomalaisten sellaisen kohtelun,
että he voivat tänne Suomeen muuttaa niin halutessaan,
kun heidän taloudellinen nettotulonsa on sellainen, että katsovat
voivansa sen kuluttaa täällä Suomessa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen viittasi erinomaisen
ansiokkaasti puheenvuorossaan siihen, että tämä väki, joka
lähti 60—70-luvulla Ruotsiin työhön
vertauksen, mitä ed. Kankaanniemi käytti, "tapa
talonpoika päivässä", ajamana ja sortamana,
meni sinne työhön hankkiakseen leipänsä ja
elantonsa. Tämän päivän suomalainen
vaan hankkii sosiaaliturvan, helpon elämän täältä eikä kykene lähtemään
mihinkään. Siinä mielessä näitä kansalaisia
pitää arvostaa ja vaikka vähän
palkitakin siitä, että he ovat kuitenkin tätä isänmaata
uljaasti puolustaneet hankkimalla leipänsä sieltä,
mistä se on ollut saatavissa ja löydettävissä.
Tämän pohjalta on katsottava myöskin
sellainen lähtökohta, että onpa niitäkin
kansalaisia, jotka ovat olleet kymmenen vuotta Ruotsissa ja tulleet
tänne ja heidän eläkkeitään
sovitellaan tässä yhteen, kun he ovat tehneet
lopun työurastansa Suomessa. Meidän pitäisi
myöskin tätä asiaa katsoa niin, että jos
sinne joku menee nyt ja tulevaisuudessa, niin voisi palata silloin
Suomeen, kun täällä on työmahdollisuuksia
olemassa, eikä olisi tämmöistä peikkoa
ja pelkoa, miten sen eläkkeen kanssa käy sitten
siinä vaiheessa, kun sitä aletaan saada ja sitä aletaan
verottaa.
Herra puhemies! Ed. Kankaanniemi on tehnyt erinomaista työtä tämän
asian eteen lausumaehdotuksineen, ja tältä osin
luulen, että eduskunnassa vallitsee suuri enemmistöyksimielisyys, missä asia
tulee kuntoon ja järjestykseen. Sen jälkeen suomalaisten
eläkeläisten osalta, jotka Ruotsista ovat eläkkeensä hankkineet,
ei voi muuta todeta heidän puolestaan ja heidän
itsensä näkemyksenä varmaan, kuin että kaikki
on kunnossa.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Omasta mielestäni olen aikanani asian
hoitanut niin, että veropoliittisesti ei tässä pitäisi
olla ongelmaa. Nythän se käytännön
ikään kuin progressionousu aiheutuu siitä,
että Suomi määrää myöskin Ruotsista
ansaitun eläkkeen perusteella sairausvakuutusmaksuja. Tämä asia
jäi aikanaan silloin 90-luvun loppupuolella sosiaali- ja
terveysministeriön selvitettäväksi, ja
sen osalta ei ole tullut yhtään mitään
muutosta. Minusta olisi järkevää, että tässä toimittaisiin
juuri niin, että vain Suomessa ansaituista tuloista maksetaan
Suomeen sairausvakuutusmaksua, niin kuin nyt sitten EU-tuomioistuin
on sanonutkin.
Mitä tulee sitten ylipäätänsä paluumuuttajien motiiveihin,
niin aika monella varmasti on kysymys siitä, että ikääntymisen
myötä haluaa olla nimenomaan suomen kielellä saatavien
palveluiden äärellä. Tietenkin Ruotsissakin
on tapahtumassa myönteisiä asioita. Paavo Vallius
Ruotsin eduskunnasta selvittää Mälarin
alueella nimenomaan sitä, että suomenkieliset,
jotka katsotaan vähemmistöksi, voisivat saada
myöskin siellä palveluita omalla äidinkielellään,
mutta sairausvakuutusmaksun osalta muutoksen tekeminen tekee paljon
helpommaksi paluumuuttamisen ja voisi ratkaista koko tämän
ongelman, josta kaikki nämä vuodet, joihin edustajat
Kankaanniemi, Vistbacka ja muut ovat viitanneet, on keskusteltu.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemen ponsiehdotus on oikein hyvä. Siinä ehdotetaan
suomalaisten eläkeläisten ja Ruotsista saapuvien
eläkeläisten tasavertaisuutta. Kun ed. Tennilä sen
sijaan ja muutamat muut täällä ovat olleet
sitä mieltä, että Ruotsista tulevien
eläkeläisten sairausvakuutusmaksun esimerkiksi
pitäisi olla alhaisempi kuin Suomessa työnsä tehneiden
eläkeläisten sairausvakuutusmaksu, niin sehän
on eri linja kuin ed. Kankaanniemen esittämä linja.
Siinä mielessä voin tukea tätä ed. Kankaanniemen
linjaa. En tiedä, onko hän tätä lopullisesti
tässä tarkoittanut.
Mutta tuntuu aika kohtuuttomalta, että kun sairausvakuutuksessa
muutenkin on rahoituspaineita tällä hetkellä,
niin otettaisiin yksi ryhmä eläkeläisiä,
joilla sairausvakuutusmaksua alennettaisiin, ja sitten nämä muut
meillä asuvat eläkeläiset joutuisivat
maksamaan enemmän sairausvakuutusmaksua kuin nämä Ruotsiin
työnsä tehneet eläkeläiset.
Siinä mielessä tasavertaisuusnäkökohdasta
on juuri niin, että se sairausvakuutusmaksu peritään
tänne ja he pystyvät rahoittamaan niitä palveluita,
joita he täällä tulevat tarvitsemaan.
Jos tässä on vielä jotakin sellaista, että he
maksavat enemmän tällä hetkellä kuin Suomen
eläkeläinen, niin sitä voitaisiin katsoa, mutta
siihen ei pidä mennä, että he maksaisivat vähemmän
kuin Suomen eläkeläiset.
Klaus Hellberg /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvin paljon väärää tietoa
pyörinyt tämän asian ympärillä vuosikausia.
Minusta tämä nykykäytäntö on
suhteellisen hyvä. Minusta ei voida lähteä siitä,
että ne, jotka aikoinaan siirtyivät Ruotsiin työhön,
olisivat sitten verotuksellisesti paremmassa asemassa kuin Suomessa
työskennelleet ihmiset, jotka saavat täältä eläkettä.
Siinä mielessä se, että verotusprosentissa
huomioidaan myöskin se, mikä tämä Ruotsissa
saatu eläke on, ja tällä sitten verotetaan
tätä Suomesta saatua eläkettä,
on aivan oikein.
Tämä sairausvakuutusmaksu on tietysti vähän vaikea
juttu. Sitä pitää miettiä, lähdetäänkö siitä, että ainoastaan
tästä Suomesta saatavasta eläkkeestä maksetaan
sairausvakuutusmaksua. Mutta ongelma tässä minusta
pääsääntöisesti tai
suurelta osin on se, että Ruotsissa on tämä 25
prosentin lähdevero, joka tietysti saattaa tehdä sen,
että jäädään asumaan
sinne Ruotsiin, jos eläke on sen verran suurempi, että tämä 25
prosentin vero on edullinen. Mutta minusta ei pidä lähteä missään nimessä sellaiselle
linjalle, että Ruotsissa työskennelleet, tänne
eläkkeelle siirtyvät saisivat helpotusta suomalaisiin
eläkeläisiin nähden.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana täältä edestä.
Silloin edellisen kerran, kun tästä keskusteltiin
salissa, oli esimerkkinä se, jotta jos rivitalon toisessa
päässä asuu suomalainen eläkeläinen
ja toisessa päässä suomalainen, joka
on muuttanut Ruotsista, niin heidän pitää olla
samanarvoisessa asemassa. Ed. Kankaanniemen ponsi ilmeisesti tarkoittaa
juuri sitä ajatusta, että nyt verotettaisiin näitä ihmisiä siinä samassa
asemassa. Nimittäin tämä ponsi voisi
kyllä johtaa jopa niinkin päin, jotta se Ruotsista
muuttanut eläkeläinen voisi nyt joutua maksamaan
vähän enemmän tämän
ed. Kankaanniemen esityksen mukaan, ja perustelen, miksi.
Nimittäin se EU-tuomioistuimen päätöshän lähti
siitä, jotta jos Suomesta ei makseta ollenkaan eläkettä,
se eläke on pelkästään Ruotsin
eläkettä, niin siitä ei voisi periä tätä sairausvakuutusmaksua.
Tällä hetkellä se, joka asuu siellä rivitalon
toisessa päässä, Ruotsista muuttanut
eläkeläinen, ei siis maksa sairausvakuutusmaksua ollenkaan,
tai sitä sairausvakuutusmaksua voidaan sitten periä.
Kuvitellaan tilanne, jotta hän saa Ruotsista 1 000
euroa kuukaudessa eläkettä ja Suomesta saa 100
euroa kuukaudessa eläkettä. Ruotsin eläkkeestä voidaan
periä sairausvakuutusmaksua 100 euron osalta. Näin
se järjestelmä menee. Siinä tapauksessa
se Ruotsista tänne Suomeen muuttanut eläkeläinen
on siinä mielessä edullisemmassa asemassa. (Ed.
Kuosmanen: Ei mene sillä tavalla!) — No, ed. Kuosmanen
voi tarkistaa sen homman. — Se EU-tuomioistuimen päätös
lähti siitä nimenomaan, jotta jos se tulee kokonaan
toisesta maasta, niin silloin ei voi periä savamaksua ollenkaan
siitä. Tästä olen tehnyt kirjallisen
kysymyksen. Voitte tarkistaa tuolta, miten menee se homma. Kysyin
nimittäin sillä tavalla, jotta jos sattuu saamaan
Suomesta 1 euron eläkettä, niin joko sairausvakuutusmaksu laukeaa
kokonaan sen ulkomailta saadun eläkkeen osalta. Vastaus
oli, että ei pysty perimään kuin nimenomaan
sen euron osalta sitä sairausvakuutusmaksua. (Ed. Kuoppa:
Ei pidä paikkaansa!) — Näin siinä vastauksessa.
Minusta tässä on hyvin käyty keskustelua
siitä problematiikasta, mikä tässä kaiken
kaikkiaan on. Kaikki olemme varmaan yhtä mieltä siitä, jotta
me odottaisimme, jotta niistä ihmisistä, jotka
ovat aikanaan joutuneet pakon edestä leivän perässä juoksemaan
tuonne ja etsimään särvintä tuolta
Ruotsin maalta, ne, jotka haluaisivat, voisivat tulla Suomeen. Mieluummin
vaikka tulisivat kaikki sieltä, puoli miljoonaa suomalaista, jotka
ovat muuttaneet sinne. Heille on lapsiakin syntynyt siellä ja
perhe, tulisivat kaikki vaan Suomeen. Nimittäin siellä on
korkeata ammattitaitoa ja niillä, jotka ovat eläkeiässä,
on kohtuullisen hyvä eläke kaiken lisäksi.
Sen takia olisi toivottavaa, jotta ne kynnykset, jotka tässä edessä ovat,
pystyttäisiin raivaamaan, mutta ei sillä tavalla
niin kuin tässä ovat jotkut puhuneet, vaikka ed.
Tennilä, jotta tehtäisiin sitten heille huomattavasti
edullisemmaksi olo Suomessa sillä tavalla, jotta muut,
kantasuomalaiset, sitten maksaisivat tavallaan ne viulut, sairausvakuutuksen ja
kaikki muut jutut. Minusta se ei ole oikein kestävä pohja
eikä ainakaan mitenkään tasavertainen.
Sen takia minusta tämä ed. Kankaanniemen ponsi
on siltä osin ihan hyvä, jotta siinä haetaan sitä tasavertaisuutta.
Voi olla, että sitä joutuu vaikka kannattamaankin.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tällaisen lausuman pituus ei voi olla
kovin mittava, ja siihen ei voida sitä järjestelmää tietenkään
kirjoittaa, mihin pitäisi siirtyä, mutta että saataisiin
hallitus tästä toimimaan, se on tavoite. Sitten
ne perusperiaatteet, niin kuin ed. Huotari hyvin sanoi, oikeudenmukaisuus
ja tasavertaisuus, ne ovat ne kaksi johtavaa ajatusta tässä,
että kukaan ei tunne, että häntä todella
pahasti syrjitään, niin kuin nykysysteemissä näin
tapahtuu. Ainakin ihmiset tuntevat. Se olisi hyvä päättää täällä,
mikä järjestelmä luodaan.
Ed. Lahtela puhui EY-tuomioistuimen tapauksesta. Se oli hollantilainen
vastaan komissio tai kuka siinä nyt vastapuolena on. Siinä asiassa
on todettu, että Hollannin järjestelmä on
kaiken kaikkiaan niin erilainen kuin esimerkiksi Suomen verotus
ja sosiaaliturvajärjestelmä, että sitä tapausta
ei voida ottaa pohjaksi Suomessa. Tämä on aina
huomattava. Niin kuin meillä on Ruotsin ja Suomen välillä isoja
eroja, niin eri EU-maissa on erilaisia järjestelmiä tältä osin
ainakin toistaiseksi. Meidän täytyy itse hoitaa
(Puhemies: Aika!) tämä asia.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Esa Lahtelalle totean, että eläketulosta
maksetaan sairausvakuutusmaksu kokonaistulosta. Se on aivan sama,
jos henkilö asuu Suomessa: laki lähtee siitä, että kokonaistulosta
maksetaan sairausvakuutusmaksu. Sitten, jos esimerkiksi Ruotsin
tapauksessa, että Ruotsista henkilö muuttaa Suomeen, niin
siellä maksettu vero, siitä veromäärästä vähennetään
se vero pois. Tämmöinen käytäntö lain
mukaan tällä hetkellä on Suomessa. (Eduskunnasta:
Ei pidä paikkaansa!)
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuosmanen voisi tarkistaa sen,
soittaa verohallitukseen, varmaan tietävät tarkkaan.
Nimittäin se Rundgrenin tapaus Lapissa jossakin, siinä päätös
nimittäin lähti siitä, jotta jos ulkomailta
maksetaan tämä eläke kokonaan, Suomesta
ei saisi yhtään senttiä, niin silloin
siitä ei voi Suomessa periä sairausvakuutusmaksua.
Ed. Kuosmanen voi tarkistaa.
Ed. Kankaanniemelle voisi todeta, että sillä tavalla
olisi hyvä tutkia tämä juttu, että tämmöinen joutavanpäiväinen
puhuminen loppuisi. Tulisi semmoinen selvitys, josta kaikki voisivat
todeta, mikä on tilanne, ja sillä sipuli, eikä tämmöisen jauhamista
vuosikausia ja virheellistä tietoa vielä annettaisi
niille ihmisille, jotka olisivat muuttamassa Suomeen.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Joitakin asioita voi ilman muuta todeta.
Yksi on se, että paluumuuttajat ovat tyytymättömiä tähän järjestelmään
ja varsinkin ne, joilla on suuri eläke Ruotsista, mutta
myöskin ne, joilla on pieni eläke Ruotsista. Nimittäin
kun paluumuuttaja muuttaa Suomeen, hän maksaa lähdeveroa
koko tulosta Ruotsiin ja se lähdevero on 25 prosenttia. Jos
hänen kokonaistulonsa on pieni ja marginaalivero pienempi
kuin 25, niin mitään ei palauteta hänelle,
vaan hän maksaa siitä pienestä tulosta
25 prosenttia, kun siinä rivitalon päässä asuva
toinen suomalainen samalla tulolla saattaa maksaa vähemmän
kuin 25 prosenttia ja todennäköisesti maksaakin
vähemmän kuin 25 prosenttia siitä yksinkertaisesta
syystä, että hän saa täällä tehdä ne
eläketulovähennykset ja vero jää sen
25:n alle.
Toinen tyytymätön on se, jolla on suuri eläketulo
Ruotsista, koska se lisätään näihin
muihin tuloihin ja se nostaa progressiota. Eli molemmat ovat tyytymättömiä.
Tässä puhutaan tuosta sairausvakuutusmaksusta,
ja se, mitä ed. Alho totesi, pitää ilman muuta
paikkansa. Pieni, pieni korjaus syntyisi, jos sairausvakuutusmaksuvelvollisuus
poistettaisiin ulkomailta saadusta tulosta. Tästä eduskunta on
muuten kerran äänestänyt. Taisi olla
viime kaudella tai sitä edellisellä. Silloin keskusta
voimakkaasti ajoi sitä, että pitäisi
poistaa sairausvakuutusmaksu ulkomailta saadun eläkkeen
osalta. Mekin kannatimme sitä ja hävisimme. Se
merkitsisi 1,25 prosenttia näille eläkeläisille
siltä tulon osalta, joka tulee Ruotsista. Eli jos 10 000
euroa tulee eläkettä Ruotsista, niin vuositasolla
125 euroa. Ei se nyt loppujen lopuksi kovin suuri asia ole, mutta
kuitenkin saattaisi olla askel oikeaan suuntaan.
Ed. Vistbacka viittasi oikeastaan tähän pääongelmaan.
Pääongelma on se, että on Pohjoismaitten
välillä tehty verosopimus ja sen verosopimuksen
mukaan, aivan kuin ed. Vistbacka totesi, maksetaan veroa — henki
on se, että maksetaan veroa — vain siinä maassa,
missä eläke maksetaan. Tätä periaatetta
noudattavat muut Pohjoismaat Suomea lukuun ottamatta. Totta kai
paluumuuttajat ovat tästä tietoisia. He tietävät,
että Ruotsissa tulkinta on toinen, Tanskassa tulkinta on
toinen ja on sellainen tulkinta, joka olisi heille edullinen. Sen
takia he pommittavat kansanedustajia, että tulisi muuttaa
ja tulisi Suomessakin verottaa samalla lailla kuin Ruotsissa ja
Tanskassa. Tämähän on täysin
ymmärrettävää. On täysin ymmärrettävää,
että näin vaativat.
Kun tässä on usein viitattu ministeri Wideroosin
vastauksiin, niin palautuu kyllä mieleeni vaalikampanja
maaliskuussa, kun ministeri Wideroosin kotikunnassa vierailin. Sieltä löytyi
todella runsaasti paluumuuttajia, jotka saavat eläkettä Ruotsista,
väittivät, että jopa joka toinen kadulla vastaan
tuleva kuuluu siihen joukkoon ja kaikki ovat erittäin tyytymättömiä.
Minä ymmärrän varsin hyvin, että ovat
tyytymättömiä. He ovat tyytymättömiä juuri
sen "meijän" tulkinnan johdosta. Jos tulkitsisimme toisella
lailla, niin he hyötyisivät. Eräs asia,
mikä myöskin voidaan todeta, on se, että jos
muuttaisimme tulkintamme niin, että verottaisimme kuin
Tanska ja Ruotsi, niin tämä merkitsisi sitä,
että Suomeen tulisi kyllä enemmän paluumuuttajia.
Se on, uskallan sanoa, melko varma asia.
Ja ihan lopuksi: on aivan sama, minkälaiseksi tätä lainsäädäntöä muutetaan,
epäkohtia tulee aina olemaan. Olen huomannut, että ne,
jotka ovat halunneet nyt muutosta, ovat kyllä oikeastaan
unohtaneet ne pieneläkeläiset eli ne, jotka saavat
niin pientä eläkettä, että Suomessa
veroprosentti olisi alle 25 prosenttia, mutta Ruotsiin he kuitenkin
maksavat 25 prosenttia lähdeverona, ja sitä ei
palauteta, vaikka Suomen veroprosentti olisikin alle 25.
Arvoisa herra puhemies, minä oletan, että siirtyisimme
kyllä parempaan järjestelmään,
jos noudattaisimme samaa tulkintaa kuin muissa Pohjoismaissa, hyvin
tietoisina siitä, että rivitalon toisessa päässä asuva
maksaisi silloin samasta tulosta vähemmän veroa
kuin rivitalon toisessa päässä asuva.
Mutta ehkä se toinen ymmärtäisi, että tuo
saa sen eläkkeen ulkomailta, hän on sen työn
siellä tehnyt ja on tehty sopimus, jonka henkeä Suomikin
noudattaa. Verotuksessa on aina epäkohtia, ehkä sen
rivitalon toisessa päässä toinen ihmettelee,
minkä takia hän sai tuoda sen muuttoauton verovapaasti
Suomeen tai joku menee YK-palvelukseen vuodeksi ja saa sen auton
verovapaasti tuoda maahan. Tämä ei ole herättänyt
mielestäni mitään kateutta. Ymmärretään,
että kun on ollut YK:ssa vuoden, niin saa sellaisen edun.
Miksi me emme voisi ajatella, että kun on ollut kymmenen
vuotta Ruotsissa töissä ja saa eläkettä sieltä,
maksaa siitä hieman vähemmän veroa. Ei,
en usko, että se kateus on niin suuri kuin on annettu ymmärtää.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Kankaanniemen
lausumaehdotuksen sanamuoto on sellainen, että vaikka tällä tarkoitetaan
tämän ongelman poistamista, niin tässä kuitenkin
nyt lähdetään siitä, että verotus
ja sosiaaliturva olisivat samanlaiset, kun nämä ns. paluumuuttajat
asuvat Suomessa, verrattuna Suomen eläkeläisiin.
Erohan on siinä, että heidän on edullisempaa
asua Ruotsissa, vähemmän veroa ja sosiaaliturvaa
on peritty työaikana, mutta tarkasti ottaen heillä on
nyt just samat pelisäännöt, jos se koko
tulo olisi Suomesta. Ja ongelma on tuo, minkä ed. Kallis
kuvasi, että tavallaan se pohjoismainen sopimus on niin
kuin vähän isompi asia (Ed. Kuoppa: Edustaja ei
tunne asiaa nyt!) ja se voitaisiin neuvotella, ja olen sitä mieltä,
että meidän kannattaisi haluta ne paluumuuttajat
tänne käyttämään arvonlisäveroa
ja kuluttamaan tänne. Niitä on Pohjanmaallakin
tosi paljon, eri puolilla Suomea, mutta tämä sanamuoto
kyllä ei tähtää mielestäni
tähän asiaan. Verotus on sama. Sosiaaliturvamaksuja
he maksavat samalla lailla. Minun mielestäni siinä,
mitä täällä ed. Alho esitti,
että sosiaaliturvamaksu voitaisi periä vain Suomen
eläkkeistä, olisi yksi ratkaisu. Ruotsi joutaisi
korvata sitten sen osan, mikä on peritty työaikana
siellä. Mutta tämä sanamuoto on semmoinen,
että tämä ei niin kuin aivan jämptisti
poista tätä ongelmaa.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Toistan sen, mitä aikaisemmin jo vastauspuheenvuorossani
sanoin, että ei tällaiseen lausumaan voida koko
järjestelmää näin vaikeista
ja laajoista asioista tehdä, mutta kyllä ed. Ranta-Muotio
nyt oli itsensä kanssa pahassa ristiriidassa, kun hän
sanoi, että meidän pitää houkutella
Ruotsista paluumuuttajia, koska he kuluttavat täällä ja
maksavat arvonlisäveroa jne., mutta että mitään
ei saa tehdä ja että tilanne on nyt hyvä.
Nythän tilanne on sellainen, että he kokevat,
että he ovat epäoikeudenmukaisessa asemassa. Ja
lukekaa, ed. Ranta-Muotio, tarkkaan tämä lausuma.
Tässä ei sanota, että mitään etuoikeuksia,
vaan tässä sanotaan nimenomaan, että oikeudenmukaiseen
asemaan ja mahdollisimman tasavertaisiksi. Täyttä tasa-arvoa
me emme löydä koskaan missään,
mutta mahdollisimman tasavertaisiksi pitää jo
Suomen perustuslainkin mukaan panna ihmiset, ja siihen tässä pyritään.
Järjestelmä on tietysti asiantuntijoiden luotava
ja neuvoteltava, ja sitten eduskunta sen käsittelee ja
katsoo, onko se hyväksyttävä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Se on aivan selvää,
että kumminkin Ruotsissa tätä meidänkin
tämänpäiväistä keskusteluamme
seurataan hyvin tarkkaan. Ja jo pieni psykologinen elekin siihen
suuntaan, että eduskunta tarttuu tähän
asiaan tosissaan ja haluaa tämän asian vihdoinkin
pois päiväjärjestyksestä, olisi
oikea signaali sinne. Me kaikki tiedämme, että aivan
pääministeritasolla tätä asiaa
on vehkattu jo aikaisempienkin vaalikausien osalta ja edelleen me olemme
tässä tilanteessa, että puhutaan siitä, mikä on
oikeudenmukaista ja mikä on epäoikeudenmukaista.
Huomaan vain sen, että salissa käytetyistä puheenvuoroista,
ed. Kallis, jälleen te osoititte, että te osasitte
pelkistää, mistä tässä ongelmassa
on oikeastaan kysymys. Monet ruotsinsuomalaiset kokevat kyllä nämä ongelmat
paljon suurempina kuin ne tosiasiallisesti myöskään ovat.
Nimittäin keskituloiset eläkkeensaajat Ruotsista
eivät juurikaan häviä tai voita tässä nykyisessä järjestelmässä.
Mutta kysymys on siitä psykologisesta viestistä,
minkä eduskunta haluaa nyt antaa, ja sen takia minä olen
ainakin sitä mieltä, että onko tämä nyt
aivan tarkalleen oikein kirjoitettu, mutta henki on sen mukainen kuitenkin,
että halutaan sellainen tasavertainen kohtelu, että tämä ongelma
poistuu. Ja sen takia tulen äänestämään
tämän ed. Kankaanniemen lausunnon puolesta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kyseessähän on pohjoismainen
sosiaaliturvasopimus ja sen muuttaminen, ja itse asiassa haluan
tarkastella sitä valiokunnan kannanottojen kautta enkä pelkästään
siitä lähtökohdasta, joka on sinänsä yksi
tärkeä asia, mistä täällä on puhuttu.
Sen takia muutama sana täältä edestä.
Siellä kääntöpuolella, jos
teillä on vielä tämä valiokunnan
kannanotto, ensimmäinen asia, jonka nostaisin esille, on
lause, jossa sanotaan: "Uudella pohjoismaisella sopimuksella on
lähinnä tarkoitus saattaa sopimusmääräykset
paremmin yhteensopiviksi Euroopan unionin sosiaaliturvan koordinaatiota
koskevien määräysten kanssa." Näin
juuri, ja tämähän on varmaan kaikkien meidän
mielestä aivan oikein. Mutta mitä tämä sitten
tarkoittaa ja miten tämä on heijastunut?
Pohjoismaiden neuvostossahan on monet kerrat puhuttu näistä asioista
nimenomaan ylemmällä tasolla, toteutuuko yksilön
oikeus, toteutuvatko määräykset, voimassa
oleva lainsäädäntö ja niin päin
pois. Ainakin osa teistä tietää, että esimerkiksi
Norrbackin selvitystyötä on tehty tältä pohjalta.
On hyvin hyvin paljon voimavaroja tuhlattu siihen selvitykseen.
Se ei ole vieläkään tuottanut lopullista
ratkaisua näihin asioihin. Sen sijaan siellähän
on hämmästyttävällä tavalla
kerrottu esimerkiksi, että virkamiehistö kaikissa näissä Pohjoismaissa
ei edes kunnolla hallitse sitä lainsäädäntöä ja
niitä sopimuksia, valtioneuvoston ohjeita ja ministeriön
ohjeita, mitä koko tällä sosiaalikentällä on
olemassa. Se on itse asiassa paljon isompi ongelma vielä kuin
näiden ihmisten henkilökohtaiset ongelmat; nehän
eivät koskaan järjesty, jos virkamiehet eivät
ole ajan tasalla.
Viime kaudella Pohjoismaiden neuvostossa aivan erityisesti kannettiin
huolta, miten on mahdollista, että tietoverkot eivät
ole siinä kunnossa, että lainsäädäntö olisi
virkamiehelle helposti nähtävissä, olisi
luettavissa heidän omalla kielellään.
Tiedän yksityisiä tapauksia esimerkiksi Tanskassa,
missä työkyvyttömyyseläkkeelle yrittänyt
Suomen kansalainen ei millään tahtonut saada asioitansa
eteenpäin ja todennäköisesti olisi jäänyt
aivan näiden rattaiden uhriksi, ellei hän olisi
osannut tanskaa kunnolla ja pärjäsi siinä henkilökohtaisessa
debatissa.
Eli kysymykseni meille kaikille täällä on,
miten on mahdollista, että tämä iso pyörä,
joka nyt Pohjoismaiden neuvoston kautta yhdistää näitä kaikkia
maita, ei tätä sosiaaliturvaa saa yhtenäistettyä vähitellen
ja määrätietoisesti, mutta oikeaan suuntaan.
Se, että tämä ei ole onnistunut, on aiheuttanut
tämän keskustelun osittain tänään.
Tähän samaan liittyy myöskin esimerkki EU:sta,
toisesta isosta yhteisöstä, jonka jäseninä onneksi
olemme, TEL-poikkeussäännöstö,
hyvä esimerkki siitä, miten meillä meinasi
lipsahtaa iso, tärkeä asia täysin pesuveden
mukana. Meillä oli yleinen käsitys tässä maassa,
että TEL-poikkeussäännöstö oli
selvästi ja vedenpitävästi sovittu Suomen
osalta niin, että jos uusi perustuslaki tulee voimaan,
niin siinä yhteydessä se pysyy Suomen osalta täysin
selkeästi voimassa. Vähitellen tuli ilmi, että asia
ei ollutkaan näin, kun meidän juristit ovat tätä asiaa
selvitelleet, ja eduskunnan painostuksen kautta selvitettiin niin hyvin,
että nythän näyttää selvältä,
että tämä poikkeussäännöstö jatkuu.
Minä yritän näillä kahdella
esimerkillä signaloida meille kaikille sitä, miten
vaikeata kansainvälinen yhteistyö näköjään
näissä on, kun meidän yksityinen kansalainen
siirtyy maasta toiseen ja yrittää penätä hänelle
lain mukaan kuuluvia oikeuksia, ovat ne sitten eläkelainsäädäntöä tai
muuta sosiaaliturvaa.
Tästä itse asiassa pääsen
siihen kolmanteen asiaan, joka tässä mielestäni
on aika tärkeätä. Kun nämä järjestelmät
pelkästään Suomen sisällä ovat
niin monimutkaisia kuin ovat, kyllä kai jokainen teistä tietää hyvin
sen, miten väärillä luuloilla monta kertaa
ihmiset lähtevät esimerkiksi tavalliselle eläkkeelle,
puhumattakaan työkyvyttömyyseläkkeestä.
Ei ole oikein käsitystä, mikä on se maksuun
tuleva eläke sitten, kun minä siirryn eläkkeelle.
Näistä eivät kansalaiset jaksa ottaa
selvää niin hyvin kuin he voisivat. Voi olla, että se
on jopa vähän vaikeatakin, ja informaatio on ainoa
tie silloin edetä tässä kaikessa. (Ed. Huotari:
Eivät työnantajatkaan ota selvää!) — Voi
aivan hyvin olla, mutta kyllä minun ohjeeni kaikille Suomen
kansalaisille on iästä riippumatta, jos he muuttavat
tästä maasta pois, että etukäteen
selvittävät oman eläketurvansa, minkälainen
se on nykyisten lakien mukaan heillä 40 vuoden kuluttua,
jos heillä on niin pitkä matka eläkkeeseen,
tai 10 vuoden kuluttua.
Meillä on Eläketurvakeskus esimerkiksi tässä maassa,
josta saa ilmaiseksi tätä palvelua. Se on ainoa
rehellinen tapa Suomen kansalaiselle sanoa, mihin voi luottaa. Ja
päinvastoin sitten, kun tullaan takaisin Suomeen, ottaa
nämä asiat uudestaan selville. Tämän
suuntaisia neuvoja toivoisin, että tähän
mukaan myöskin voitaisiin liittää. Jos
me olemme täällä jotain mieltä lähdeverosta,
joko sen puolesta tai sitä vastaan, ne ovat arvokkaita
kannanottoja, mutta ne eivät ratkaise näiden ihmisten
tulevaisuuden ongelmia. Sen takia tämä valiokunnan
viimeinen kommentti, jossa valiokunta korostaa, että "sopimusmääräysten tulee
kattavasti olla myös sosiaaliturvaan toimeenpanevien viranomaisten
tiedossa, jotta kansalaisten oikeudet toteutuisivat mahdollisimman hyvin
käytännössä", on minusta erittäin
tärkeä, kuten sanottu, muistaa tässä asiassa.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä Ruotsissa asuvien
tänne haluavien verotustilanteesta on ristiriitaisia tietoja.
Itselläni on käytettävissä verotoimistosta
saatu vuoden 2002 tuloista tehty vertailulaskelma. Tämä laskelma osoittaa,
että yhteisvero on noin 20 prosenttia alhaisempi kuin siinä tilanteessa,
että olisi tienannut pelkästään
Suomessa. Epäkohtia voi olla, mutta yksiselitteinen väite
nykykäytännön heikkoudesta ei virkamiesten
mukaan pidä paikkaansa. Nämä epäkohdat
toki pitää korjata.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hänniselle sanoisin, että verratkaa
sitä samalla tulotasolla olevan, Suomesta eläkettä saavan
verotukseen. Se on se oikea tapa, mihinkä teidän
pitää sitä verrata, eikä siihen,
mitä hän saa Ruotsissa, koska emme me voi mennä Ruotsin
tasolle, koska heillä on erilainen järjestelmä.
Mutta on tässä ongelmiakin olemassa. Pääongelma
ovat ne ihmiset, jotka saavat Ruotsista niin pientä eläkettä tai
ylipäätään ovat niin pienituloisia
eläkeläisiä, että heidän
veroprosenttinsa jää alle 25:n. Minäkin
tunnen erään henkilön, jonka ei kannata
ollenkaan nostaa Ruotsista kansaneläkettä sen
vuoksi, että se menisi tähän 25 prosentin
verotukseen. Koska hän Suomessa ei juurikaan joudu maksamaan
veroa, niin sitä ei voi myöskään
vähentää siitä Suomen verosta.
Tämä ongelma pitäisi korjata.
Sen sijaan ed. Salo uskoi, että sen jälkeen
kun poistettaisiin tämä ongelma, mistä ed.
Hänninen puhui, 20 prosentin erosta tämän
henkilön kohdalla — se on tulotasosta riippuen
erikokoinen se ero — saataisiin pois päiväjärjestyksestä tämä asia.
Ei missään tapauksessa! Muistatte, miten Suomen
eläkeläiset raivostuivat siitä, kun oli
erilaiset indeksit alle 65-vuotiaille ja yli 65-vuotiaille. Voitte
varmasti uskoa, että jos Ruotsista eläkettä saavalla
henkilöllä on pienempi verotus, pienempi sairausvakuutusmaksu
täällä Suomessa ollessaan kuin samankokoista
eläkettä saavalla suomalaisella, eivät
suomalaiset eläkeläiset varmaankaan sitä katsoisi
oikeudenmukaisena. (Ed. Kankaanniemi: Kyllä hyväksyvät!)
Minä haluan kyllä kuulla sen, koska minä muistan
niin tarkkaan taitetun indeksin, että se oli nimenomaan
oikeudenmukaisuuskysymys, ja vaikka siihen oli selkeät
perusteet vielä, minkä takia taitettu indeksi
tuli, syyperuste, niin ei sitä pystynyt kukaan selittämään.
Minä haluan kyllä nähdä sen,
kun ed. Kankaanniemi selostaa Suomen eläkeläisille
sitä, minkä takia täällä pitää maksaa korkeampaa
veroa.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Pohjoismaisessa yhteistyössä on
saavutettu mielestäni aika paljon, passiunioni ja yhteiset
työmarkkinat. Tuntuu ihmeelliseltä, että tässä eläkekysymyksessä emme
pääse minkäänlaiseen ratkaisuun.
Kun on muutama tuhat henkeä, jotka olisivat halukkaita
muuttamaan Suomeen, tästä nousee tällainen
eräänlainen pohjoismaisen yhteistyön
mätäpaise.
Tässä on kysymys ennen kaikkea symbolisesta
käsittelystä. On tietenkin myös ongelma,
joka tuli esille, että jos Ruotsissa on maksettu enemmän
eläkettä kuin Suomessa tullaan maksamaan, silloin
pitäisi olla jokin järjestelmä, joka
tasaisi sen.
Mutta ennen kaikkea sairausvakuutusmaksusta ehdottaisin — ensinnäkin
tässä on erittäin pienestä rahasta
kyse — että poistettaisiin ulkomailla eläkkeistä tuleva
sairausvakuutusmaksu ja vaihtoehtoisesti sovittaisiin Ruotsin hallituksen kanssa
järjestelmästä, jossa sairausvakuutusmaksu
jaettaisiin kahden maan kesken.
Pohjoismaiselle yhteistyölle tästä on
tulossa niin suuri este, että kannattaisin sen mitä pikaisinta
ratkaisemista.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt toista istuntoa seurattuani tämän
asian tiimoilta en enää sosiaali- ja terveysvaliokunnan
puheenjohtajana malta olla puhumatta omaa mielipidettäni.
Toistaisin oikeastaan aika selkeästi sen, mitä ed.
Akaan-Penttilä täällä on todennut,
mikä tämän asian varsinainen sisältö on:
Pohjoismaiden sosiaaliturvasopimuksen uusien määräysten soveltaminen,
johon ei tippaakaan liity tämä keskustelu, jota
täällä on käyty.
Ei sen puoleen, etteikö tätä keskustelua
ole tarpeen käydä. Sen takia toivon, että tätä asiaa voitaisiin
vaikka hallituksen, valtioneuvoston piirissäkin tarkastella.
Kun nyt saattaa syntyä sellainenkin käsitys, että valiokunnan
olisi pitänyt tähän asiaan puuttua, totean
vielä kerran sen, että tämä asia
ei kerta kaikkiaan tähän sopimukseen meidän
käsityksemme mukaan ollenkaan kuulunut ja sen takia ei
ole siihen otettu kantaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan samoin kuin sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja
edellä kuvittelin itsekin välttyväni puhumasta
tästä, siksi että tämä asia
ei varsinaisesti käsiteltävänä olevan
asian puitteisiin kuulu, ja kun Turun ja Tampereen junatkin ovat
kohta lähteneet, niin ei tästä tarvitse
tietysti pitkään enää puhuakaan.
Mutta kannatan ed. Kankaanniemen tekemää lausumaa,
koska on tämä nyt hyvä selvittää. Tämä on
ainakin hyvä selvittää sen vuoksi, että tähän
ei eduskunnan tarvitsisi käyttää näin
paljon aikaa. Tietysti voisi kysyä vähän
kyynisesti, että jos niitä runsaita Ruotsista
Suomeen muuttaneita eläkeläisiä, jotka
meihin ottavat yhteyttä, ei olisi ottamassa yhteyttä,
niin kuinka suuri ongelma tämä meille olisi. Jotta
se ei olisi nyt senkään vuoksi ongelma, tämä olisi
ehkä hyvä saada pois päiväjärjestyksestä siten,
että suomalaisia Suomessa asuvia eläkeläisiä kohdeltaisiin
Suomessa tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti, sekä Ruotsista
tulleita suhteessa suomalaisiin että Suomesta Ruotsiin
menneitä suhteessa siellä oleviin. Eli ruotsalaiset
laittakoot omin voimin oman eläkejärjestelmänsä kuntoon
siten, että se on oikeudenmukainen ja tasapuolinen ja suomalaiset
Suomessa vastaavasti, mielellään juuri niin kuin
ed. Huotari täällä aiemmin esitti, että vertailu
tehdään ensisijaisesti suomalaisille maksettaviin eläkkeisiin.
Kun tämä ongelma ei nyt varmaan ole sinänsä suuri
taloudellinen rasite, niin ehkäpä tämä suomalainen
eläkejärjestelmä voitaisiin saattaa sellaiseksi,
että kaikki Suomessa eläkettä nauttivat
olisivat siihen tyytyväisiä.
Ed. Akaan-Penttilälle tekisi mieli sanoa, että on
tietysti ihan hyvä, että suomalaiset lähtiessään
ulkomaille, Ruotsiin tai minne tahansa, selvittävät,
mikä on heidän tuleva eläketurvansa siellä,
ehkäpä jopa senkin, mikä se on tänne
palatessa. Siinä saattaa tietysti esiintyä sellainen
ongelma, että jos sinne on lähdetty 60-luvulla,
täytyy omata jo kohtuullista luottamusta ja ennustuskykyä esimerkiksi
Suomen kansanedustuslaitoksen toimintaan tulevaisuudessa tietääkseen, mihin
täällä milloinkin päädytään.
Siinäkin on nimittäin esiintynyt jonkinlaista
vaihtelevuutta tässä vuosien varrella.
Mutta kaiken kaikkiaan pitäisin kyllä ihan kohtuullisena
sitä, että tässä asiassa ed.
Kankaanniemen toivon mukaan ensi tiistaina hyväksyttävä lausuma
johdattaa maan hallituksen toimimaan niin, että tämä joko
objektiivinen tai subjektiivinen, en ole aivan varma, kumpi se on,
ongelma, vai olisiko se mentaalihygieeninen, poistuu ja tätä keskustelua
ei tarvitse enää jatkossa pitkittää.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.