3) Laki alkoholilain muuttamisesta
Tuula Väätäinen /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aloitteessa ehdotan muutettavaksi alkoholilakia
siten, että alkoholin anniskelu kello 1.30:n jälkeen
kielletään ilman mahdollisuutta harkinnanvaraiseen
jatkoaikaan, sekä siten, että alkoholin anniskelu
lasten ja nuorten suosimissa tiloissa kielletään.
Alkoholi on pysynyt vuosikymmeniä merkittävänä kuolinsyynä Suomessa.
Vuosittain alkoholiperäisesti kuolee noin 2 000
suomalaista. Alkoholikuolemat ovat työikäiselle
paljon merkittävämpi kuolinsyy kuin esimerkiksi
yleisin verenkiertoelimen sairaus sepelvaltimotauti. Valistuksesta
ja terveyskasvatuksesta huolimatta alkoholin haitat eivät
ole pitkällä aikavälillä tarkastellen
Suomessa juurikaan vähentyneet, päinvastoin, alkoholikuolemien
määrä on kahdenkymmenen viime vuoden
aikana kaksinkertaistunut. Päihdekasvatus, tiedonvälitys
ja alkoholismin katkaisuhoito ovat yhä tärkeitä keinoja vaikuttaa
alkoholin kysyntään. Tilastojen valossa ne eivät
kuitenkaan riitä alkoholihaittojen vähentämiseksi.
Siksi on tärkeää vaikuttaa lainsäädännöllä myös
alkoholin tarjontaan.
Nykylainsäädännössä pääsääntönä on,
että alkoholin anniskelun tulee loppua kello puoli kaksi
yöllä. Jatkoanniskeluaikojen myöntäminen kolmeen
tai neljään yöllä on kuitenkin
tullut maan tavaksi poikkeustapausten sijaan.
Pääsääntönä on
myös, että lasten ja nuorten suosimissa tiloissa
ei juuri tule tarjoilla alkoholia. Luvan myöntäminen
on kuitenkin harkinnanvaraista. Tämän vuoksi alkoholia
anniskellaan useissa lasten ja nuorten suosimissa kohteissa ja tilaisuuksissa,
kuten huvipuistoissa ja erilaisissa urheilutapahtumissa. Lakia tulee
muuttaa siten, ettei anniskeluluvan myöntämisessä ole
harkinnanvaraisuutta lasten ja nuorten suosimien tilaisuuksien ja
tilojen kohdalla.
Ehdotetut muutokset koskevat alkoholilainsäädännössä jo
esiintyvien normien harkinnanvaraisuuden poistamista. Muutokset
eivät ole suuria, kun ajatellaan lakitekstin ja viranomaisten
velvollisuuksien muutosta. Vaikutus alkoholihaittojen vähentymisessä voisi
kuitenkin olla merkittävä, koska muutokset pureutuvat
humalahakuiseen juomiseen ja alkoholinkäytön mallioppimiseen.
Siksi muutosten vaikutusten voi arvioida olevan suhteessa suurempia
kuin kulutetun alkoholin määrän lasku.
Olen saanut tästä lakialoitteesta kaksi sähköpostimeiliä.
Niistä molemmissa toivotaan, että vetäisin
tämän lakiesityksen pois, ja syy on se, että nämä sähköpostin
lähettäjät arvelevat, että ravintoloissa
juominen olisi säännösteltyä.
No, miksi sitten poliisien työhön kuuluu hyvin
olennaisesti tänä aikana, aamuyöstä,
valvoa ravintoloitten ulkopuolella ja vahtia, missä kunnossa
ihmiset tulevat ravintolasta ulos? Siellä käydään sitten
selontekoa, kuka lähtee sairaalaan, kuka lähtee
putkaan, kenelle etsitään kaveri, joka voi saattaa
kotiin, ja yhä harvempi joukko onnistuu menemään
omin jaloin omaan asuntoonsa. Ja kun tämä selvitys
on tehty, alkaa kotihälytysten määrä lisääntyä ja
puhelin soida, jolloin mennään sitten selvittämään
näitten juopuneitten aikuisten riitoja koteihin. Tämän
perusteella minun on vaikea uskoa, että meillä ravintoloissa
tällä hetkellä juominen on hallittua
ja riittävästi seurattua, ja siksi olen esittämässä tätä lakimuutosta.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vuonna 2010 alkoholijuomien kokonaiskulutus
100-prosenttisena alkoholina oli 10 litraa asukasta kohti. Vaikka
kulutus on hivenen vähentynyt viime vuosien aikana, niin
siitä huolimatta luku on edelleen korkea. Todellinen kulutuksen
kasvuhyppäys tapahtui vuonna 2004 alkoholiveroalennuksen
ja tuontirajoitusten poistumisen jälkeen.
Alkoholijuomien kulutuksen rakenne on muuttunut pitkällä aikavälillä mietoja
alkoholijuomia suosivaksi. Mallasjuomien eli pääasiassa keskioluen
kulutus on kasvanut selvästi, ja se muodostaa lähes
puolet kaikesta alkoholin kulutuksesta. Alkoholijuomien käyttö on
siirtynyt jo tällä hetkellä anniskeluravintoloista
yhä enemmän koteihin sekä muihin tiloihin
ja tilaisuuksiin.
Alkoholinkäyttökertojen määrä on
myös lisääntynyt koko 2000-luvun ajan.
Vuonna 2008 miehistä reilusti yli kolmannes ja naisista
lähes viidennes käytti alkoholijuomia useammin
kuin kerran viikossa. Myös suurkuluttajien eli yli 24 alkoholiannosta
viikossa käyttävien määrä on kasvanut
koko 2000-luvun ajan.
Nuorten alkoholinkäytössä on myös
tapahtunut muutoksia. Positiivista on se, että täysin
raittiiden nuorten määrä on hiukan lisääntynyt
ja humala- ja alkoholikielteisyys on nuorten joukossa osittain lisääntynyt.
Tilastot ovat kuitenkin edelleen huolestuttavia, sillä 12-vuotiaista
10 prosenttia, 14-vuotiaista 40 prosenttia, 16-vuotiaista 75 prosenttia
ja 18-vuotiaista 90 prosenttia kertoi nauttivansa alkoholia ainakin
silloin tällöin — siis 12-vuotiaistakin
10 prosenttia. Tosi humalaan vähintään
kerran kuukaudessa juo 14—18-vuotiaista pojista 22 prosenttia
ja tytöistä 21 prosenttia.
Vuonna 2009 sairaaloiden ja terveyskeskusten vuodeosastoilla
kirjattiin lähes 25 000 alkoholiin liittyvää hoitojaksoa.
Tämän lisäksi alkoholi oli mukana sivudiagnoosina
yli 36 000 hoitojaksossa. Tavallisena perjantaina tai perjantain ja
lauantain välisenä yönä tavallisessa
perusterveydenhuollon tai erikoissairaanhoidon päivystyksessä voi
yli 70 prosentilla potilaista olla päivystykseen hakeutumisen
syynä joko suoraan tai välillisesti alkoholin
liikakäyttö.
Alkoholinkäyttö lisää myös
rikollisuutta. 2000-luvulla poliisin tietoon tulleisiin henkirikoksiin
syylliseksi epäillyistä noin 60 prosenttia ja
pahoinpitelyyn osallistuneista noin 65 prosenttia oli alkoholin
vaikutuksen alaisia. Vuonna 2009 poliisin tietoon tuli 23 000
rattijuoppoustapausta. Samana vuonna liikenneonnettomuuksissa alkoholi
oli mukana 80:ssä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa
ja yli tuhannessa erilaisiin loukkaantumisiin johtaneessa onnettomuudessa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että alkoholinkäyttö aiheuttaa
paljon inhimillistä kärsimystä, varmaan
käyttäjälle itselleenkin mutta myös
hänen läheisilleen. Samalla se on myös
vakava kansantaloudellinen ongelma. Alkoholinkäyttö aiheuttaa
vuosittain noin miljardin euron välittömät kustannukset
ja jopa 3—6 miljardin euron välilliset kustannukset,
jotka liittyvät esimerkiksi rikollisuuteen ja järjestyksen
ylläpitämiseen. Meidän kannattaa siis
jo talouden tasapainottamisen näkökulmasta tehdä kaikki
mahdolliset toimenpiteet alkoholinkäytön vähentämiseksi.
Jotain lainsäädännöllisiä tiukennuksia
on viime vuosina toki tehtykin: verotusta on kiristetty ja mainostamista
on rajoitettu. Nämä toimenpiteet eivät
kuitenkaan ole olleet riittäviä, ja viime vuosina
yhä useammat kansalaisetkin ovat vaatineet alkoholipoliittisten
rajoitusten tiukentamista. Alkoholiveron korotus olisi monien tutkijoiden
mukaan tehokkain keino vähentää alkoholin kulutusta.
Toisaalta kansalaisten asenteisiin vaikuttaminen on myös
tärkeää. Yhteiskunnassamme on edelleen
huomattava määrä alkoholinkäyttöä ihannoivia
viestejä ja signaaleja. Erityisesti nuoriin vaikuttavat
mainosten ja idolien antamat mielikuvat. Alkoholin mielikuvamainonta
tulisikin kieltää kokonaan. Toisaalta lapsiin
vaikuttaa paljon vanhempien antama malli.
Tässä lakiehdotuksessa ehdotetaan alkoholin anniskelusta
säädettyjen lakien tarkempaa noudattamista niin,
ettei poikkeuslupia myönnettäisi sellaisiin tilaisuuksiin
ja paikkoihin, joissa on lapsia ja nuoria. Tämä on
erittäin tärkeä ja kannatettava asia.
Myös muut lakiesityksessä ehdotetut anniskeluluvan
rajoittamista tai myöntämättä jättämistä koskevat
ehdotukset ovat perusteltuja. Kuten edustaja Väätäinen
toteaa aloitteessaan, nämä ovat pieniä muutoksia,
mutta ne ovat varmasti oikeansuuntaisia.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa puhemies! Esillä oleva alkoholilain muuttamisesitys on
hyvä lähtökohta avata uudelleen keskustelua suomalaiseen
kulttuuriin liittyvästä erikoisongelmasta, alkoholinkäytöstä.
Aloitteen lähtökohta on mielestäni mahdollisimman
hyvä, lapsuuden suojeleminen, mutta mielestäni
tämän tapaisilla hyvää tarkoittavilla
asioilla, jotka paketoidaan yksittäiseksi lakiesitykseksi,
ei päästä korjaamaan varsinaista ongelmien
ydintä: vääränlaista, humalahakuista
alkoholinkäyttöä. Siitä huolimatta
meidän on ilmeisesti syytä ottaa joitain pieniä askeleita
ja varsinkin silloin, kun esitykset suojelevat lapsia.
Kaikilla suomalaisilla on hyvin tiedossa ne mittavat haitat,
mitä alkoholin väärinkäyttö aiheuttaa.
Esityksessä anniskeluajan rajoittamisesta lähdetään
siitä olettamuksesta, että sillä voidaan muuttaa
suomalainen juomakulttuuri ja ehkäistä sen aiheuttamia
haittoja.
Arvoisa puhemies! Huvipuisto on selkeästi lasten alue.
Sinne ei alkoholi kuulu. Jokaisella meistä taitaa valitettavasti
olla huonoja muistikuvia huvipuistossa rälläävistä aikuisista.
Tämä työllistää huvipuistojen
henkilökuntaa ja jopa vaarantaa lasten turvallisuutta.
Löytyy myös surullisia hetkiä huvipuistoon
unohdetuista lapsista — tämänsuuntaisia
terveisiä on tullut sosiaaliviranomaisilta. Jos jossakin
alkoholinkäyttö on kiellettävä,
niin ihan lasten omissa paikoissa, huvipuistoissa. Tämän
mahdollistaa jo nykyinen lakikin, tarvitaan vain määrätietoisempaa
otetta luvan myöntäviltä virkamiehiltä.
Lain henki on kerta kaikkiaan vain ymmärrettävä oikein.
Arvoisa puhemies! Urheilutiloihin on rakennettu ja voidaan edelleen
rakentaa ravintolatyyppisiä tiloja, jotka on tarkoitettu
vain aikuisille, ja ne eivät ole humalahakuisen juomisen
alueita. Meillä on tarvetta hienosäätää muun
muassa jäähallin käytävillä tapahtuvaa
oluen myyntiä, mutta anniskelualue on rajattavissa sopivalle
alueelle jo nykyisen lain pohjalta. Tässäkin viranomaisen
on toimittava ja katsottava tiloja lasten näkökulmasta.
Näin anniskelutilat löytyvät muualta kuin
käytäviltä ja vieläpä kehittyvät
viihtyisämmiksi ja siten omalta osaltaan vaikuttavat juomistapoihin.
Arvoisa puhemies! Lakimuutosesitykset olisivat pieniä askeleita
lastensuojelussa ja alkoholihaittojen vähentämisessä.
Tämän johdosta en ole lakiesitykseen kokonaisuudessaan
tyytyväinen. Nykyisen lainkin puitteissa olisi voitu toimia
tehokkaammin ja estää lasta näkemästä juomista, mutta
on hyvä muistaa, että yleiset anniskelutilat ovat
valvottuja ja sillä tavoin turvallisia. Ongelmia aiheuttavat
niiden sisällä juomaansa hörppivät
suomalaiset.
Niin kuin hyvin tiedämme, pahimmat juomisen aiheuttamat
ongelmat tapahtuvat kotona neljän seinän sisällä.
Sen jos minkä pitäisi olla lapsen turvasatama,
mutta niin kuin puolalainen sananlasku sanoo, koti on kohdun laiha
korvike. Todelliset juomisen ongelmat näkyvät
turvattomissa kodeissa. Jos isä käyttää väärin
alkoholia kotona, käyttää hän
sitä huvipuistossakin. Estäkäämme
edes huvipuistossa juominen. Sitä emme voi estää,
että horjuva isä tulee lapsensa kanssa huvipuistoon.
Se on yksi suomalaisen lapsen elämän surullisimmista
asioista.
Niin kuin lakiesityksessä todetaan ravintoloiden aukioloajoista
nykylaissa, tulee alkoholin anniskelun loppua kello puoli kaksi
yöllä. Lakialoitteen tekijä on
oikeassa siinä, että jatkoajasta anniskelun myöntämisessä puoli
neljään on tullut maan tapa poikkeustapausten
sijaan. Mielestäni meille on jo ehtinyt muodostua ravintolakäyttäytymisen
kulttuuri, jota ei voi kääntää taaksepäin.
Poikkeusajan muodostuminen käytännöksi
pitää osittain valitettavasti hyväksyä. Ravintolat
eivät ole juomakulttuurimme pahan alku. Pahan alku on tuopin
tyhjentäjässä, joka juo humalahakuisesti
ja rähinäremmi jo valmiiksi liian kireällä.
Arvoisa puhemies! Meillä ei ole muuta tietä kuin
kasvatuksen tie. Siinä voivat olla esimerkkinä avoimemmat
ovet ja ennen kaikkea valistustyö ja aikuisten käyttäytymismallit.
Alkoholinkäyttö voisi olla sallitumpaa ulkona
niin sanotuissa valvonnan alaisissa tiloissa ja tapahtumissa. Tähän
jos vielä saisimme mietoja suosivan kohtuullisen käytön,
niin juomakulttuuri olisi varmaan hallitumpaa.
Tämän johdosta esitänkin keskustelun
pohjaksi, että sulkemisaika muuttuisi ravintoloissa pysyvästi
puoli kolmeen yöllä. Sen voisivat allekirjoittaa
ja hyväksyä asiakkaat, ravintolayrittäjät
ja yleistä järjestystä ja turvallisuutta
valvova poliisi. Tämän pohjalta vähennettäisiin
turhaa paperityötä ja vältyttäisiin
lain valvonnan ongelmilta, koska jatkoajan edellytyksenä on
ollut tasokas ohjelmatoiminta. Tästä aiheesta
jo sinänsä saisi varmasti aikaan hauskaa keskustelua,
mutta nyt ei siihen ole hyvä mennä, koska käsittelemme lasten
kannalta todella tärkeää asiaa.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa puhemies! Itse Mäntymaan esille tuomassa tilanteessa
ja — mihin tässä aikaisemmin viitattiin — ravintolan edustalla
aikuisia ihmisiä paimentaneena poliisimiehenä olen
taipuvainen tämän lakiesityksen taakse menemään.
Mutta toisaalta taas, onko tämmöinen ehdoton takarajakaan
ihan täysin välttämätöntä?
Meillähän nykyisessä järjestelmässä on
ajatuksena ollut, että ravintolat, joilla on ohjelmaa,
toimintaa, voisivat jatkoaikaa pitää. Se nyt on
vaan sitten mennyt siihen, että teoriassa riittää,
että on osoittaa, että yhtenä iltana siellä on
ohjelmaa, mutta aukiolo on koko viikon jatkoajan mukaisesti. Siinä mielessä tähän
asiaan pitäisi puuttua pikkasen tiukemmin, ja niin me pärjäisimme
tällä vanhallakin lainsäädännöllä varsin
hyvin.
Mitä tulee suomalaiseen humalahakuiseen ryyppäämiseen,
niin siihen ei lainsäädännöllä hirveästi
pystytä vaikuttamaan. Tietenkin jos kapakka menee puoli
kahdelta kiinni, niin se jengi sinne kerääntyy
ehkä pikkasen aikaisemmin kuin nyt, kun otetaan vahvat
pohjat kotona ja puolenyön aikoihin mennään
sähläämään sinne ravintolaan
ja kello neljä ollaan siinä kunnossa, että joko poliisi,
ambulanssi tai Mononen on sitten seuraava kuljettaja eteenpäin.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Alkoholimarkkinoilta jos mistä puuttuu
mielestäni se paljon puhuttu sijoittajan vastuu. Minä näen
tämän lakialoitteen edes pienenä askeleena
kohti sitä.
Tämä perusteluosa on tässä sangen
synkkä ja kertoo meidän alkoholipolitiikkamme
synkkää historiaa osan matkaa. Niin kuin tässä tekstissä mainitaan,
on anniskelussa tämmöinen poikkeusaukioloaika
muuttunut maan tavaksi. Esimerkiksi markkinavoimien tapa näyttää olevan
työntää esiin tämmöisiä hana-
ja muita kulutuspakkauksia, joiden kohdalla suurempi pakkauskoko voidaan
täysin kyseenalaistaa missä tahansa kaupan portaista.
Elikkä kannatan tämän lakialoitteen
hyväksymistä ja toivon keskustelun alkoholihaitoista
jatkuvan ja johtavan muihinkin konkreettisiin toimenpiteisiin, esimerkiksi
alkoholin mielikuvamainonnan osalta.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin edellisessäkin puheessa
täällä tulin maininneeksi, olen ennen
tänne eduskuntaan tuloani toiminut kapakanpitäjänä.
Nyt olen osuuteni siitä myynyt, joten ei mitään
jääviysongelmaa pitäisi tästä muodostua.
Tämä lakialoite, siltä osin kuin
tämä koskettaa kello 1.30:n jälkeen tapahtuvaa
jatkoaikamyyntiä, on mielestäni vähän
epätäydellinen.
Ensinnäkin, näissä perusteluissa
kerrotaan jopa muunneltua totuutta. Täällä sanotaan,
että jatkoanniskeluajan myöntämisestä kolmeen
tai neljään yöllä on kuitenkin
tullut maan tapa poikkeustapausten sijaan; ei siitä ole
tullut koko maan tapa ainakaan, ja kello neljään
asti näitä lupia ei myönnetä ikinä,
se on maksimissaan puoli neljään.
Toisekseen, ei tuo kello 1.30—3.30 tapahtuva alkoholin
myynti ravintoloissa ole mikään kuolemantapausten
aiheuttaja tai muukaan ongelma. Tämä lakialoite
tältä osin toteutuessaan tulisi lisäämään
tällaisia epävirallisia jatkoja yksityisasunnoissa,
joita poliisin olisi paljon hankalampi valvoa, ja tämmöiset
erilaiset häiriöt, mitä sitten tapahtuu,
olisivat paljon yleisempiä. Yksityisasunnoissa ei ole koskaan
järjestyksenvalvojia, pimeitä pulloja sitäkin
useammin.
Kolmanneksi, toteutuessaan tämä lakialoite vähentäisi
ravintola-alan myyntiä ja samaten työpaikkoja.
Tällaisena työväen asiaa edistävänä kansanedustajana
täytyy ajatella tätäkin seikkaa, että tämä ei
mitenkään ainakaan meidän työllisyyttämme
parantaisi.
Niiltä osin kuin tämä aloite koskettaa
lasten ja nuorten suojelemista esimerkiksi huvipuistoissa ja urheilutapahtumissa,
tämä on oikein kannatettava ja hyvä,
mutta tämä 1.30—3.30 tapahtuva myynti
ei todellakaan ole mikään ongelma.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tuula Väätäisen
aloite on hengeltään hyvä, mikäli
haluamme hillitä alkoholinkäyttöä ja
suojella lapsiamme humalahakuisuutta ihannoivalta alkoholikulttuurilta.
Alkoholin aiheuttamat yhteiskunnalliset kustannukset ovat mittavat,
puhumattakaan sosiaalisista haitoista perheissä ja niiden
ulkopuolella. Tämän me tiedämme, mutta koskettaako
se meitä myös sydämen tasolla?
Olen huolestuneena vuosien varrella seurannut nuorten kasvavaa
päihteidenkäyttöä. Ennalta ehkäisevä työ on
lähes nolla, ja siihen puuttumisen kynnys on laskenut johonkin
10—12-vuotiaiden tasolle. Enää vain räikeimpään
lasten ja nuorten alkoholinkäyttöön puututaan,
muuhun ei kuulemma ole resursseja tai keinoja.
Tässä lakiehdotuksessa parasta on se, että alkoholin
anniskelu lasten ja nuorten suosimissa tiloissa kielletään.
Ei ole oikein, että lasten suosimissa paikoissa, kuten
täälläkin jo aikaisemmin esitetyissä huvipuistoissa
tai koko perheen tilaisuuksissa, alkoholin anniskelua suositaan,
koska suomalainen voi kyllä iloita lapsensa kanssa myös
ilman alkoholia, niin ainakin jokainen suomalainen lapsi toivoisi.
Arvoisa puhemies! Pidän lakiesitystä hyvänä ja
siinä mielessä kehittämisen arvoisena.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tuula Väätäisen
aloite on sinänsä hyvä, mutta itse näen
tämän vähän linjakysymyksenä:
menemmekö me kohti kieltolakia vai menemmekö kohti
eurooppalaista käytäntöä. Tämä alkoholin suuri
kulutus on kansallinen ongelma, vaikka se kolmena perättäisenä vuonna
on jo vähentynyt, mikä on hyvä asia.
Mutta ehkä yksi ongelma on siinä, että anniskelukulutuksen
osuus on vain 14 prosenttia ja ikään kuin kotona
juodaan 86 prosenttia. Kysymys on silloin hieman erilainen, ja jos
me lähdemme siitä, että me vaikeutamme kontrolloituja
tilaisuuksia, että siellä ei alkoholia tarjota,
niin se saattaa johtaa siihen, että vaikeutetaan myös
yrittämistä ja tilaisuuksien järjestämistä ja
yleisön saamista sinne, ja tavallaan me emme itse ongelmaa
pysty korjaamaan. Se ikään kuin häviää väärään
paikkaan, minne sen ei pitäisi hävitä.
Mitä tulee sitten tähän kansalliseen
kulttuuriin, missä liian myöhään
mennään ravintolaan, niin ongelma ei varmaankaan
aina ole se, missä kunnossa sieltä ravintolasta
lähdetään pois, vaan enemmän
ongelma on tullut siitä, missä kunnossa sinne
mennään.
Eli kun tätä lakialoitetta, joka sinänsä on
hyvä, lähdetään käsittelemään,
meidän pitäisi arvioida tätä linjakysymyksenä,
lähdemmekö me tälle kieltojen tielle
vai pyrimmekö jollain tavalla viemään
sitä linjaa eteenpäin, jossa on ikään
kuin salliminen ja opetetaan tapakulttuurin ja muun kautta. Hyvänä pidän
sitä, että kolmena vuonna on menty alaspäin,
ja jos tämä suunta jatkuu, silloin tämmöisten
lakialoitteiden ei sinänsä välttämättä tarvitsekaan
toteutua, vaikka ne hyviä ovatkin.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on edustaja
Väätäisen lakialoitteen pohjalta käytetty
jo hyviä puheenvuoroja ja kannettu toki aivan oikein huolta
muun muassa edustaja Mäkisalo-Ropposen kuvaamista alkoholin
aiheuttamista haitoista, ja varmasti meidän tärkeä tavoitteemme
on pyrkiä siihen suuntaan, että näitä haittoja
vähennetään. Siihen varmasti johtaa se,
että alkoholin kokonaiskulutusta vähennetään.
Sen kehityskulun aikaansaaminen vaatii sitten varmasti paljon monipuolisempaa tarkastelua
kuin mitä tässä lakialoitteessa tehdään.
Tämä lakialoite pitää sisällään
hyviä huomioita, mutta sen kaltaisen huomion haluaisin
vielä tuoda tähän ravintoloitten jatkoaikojen
käsittelyyn, että esimerkiksi Lapin aluehallintoviranomaisen
toimialueella ravintolat lähes poikkeuksetta palvelevat
kotimaasta ja ulkomailta alueelle lomaa viettämään
tulevia ihmisiä. Mikäli sitten ei oteta tätä huomioon,
jos ja kun tästä asiasta joskus ollaan päätöksiä tekemässä,
niin silloin voidaan olla tilanteessa, jossa esimerkiksi Etelä-Suomesta
hiihtoloma-aikaan tämmöinen matkailutoiminta lähteekin
suuntautumaan entistä enemmän Baltiaan tai aina
tuonne Välimeren rannoille asti. Sen kaltainenhan ei voi
tietenkään olla meidän tavoitteenamme,
että kotimaista matkailua tällä tavalla
vähennetään, Lapin elinkeinojen kehitystä heikennetään,
joten tämänkin tyyppistä harkintaa toivon
tähän. Päinvastoin juurikin vaikka tätä Baltian
matkailua pitäisi pyrkiä vähentämään
niin, että tutustuttaisiin siihen, minkä tyyppisiä EU-komission
suosituksia on olemassa siitä, voiko tätä kohtuullisen
oman käytön tuontia jotenkin rajoittaa, että niin
paljon (Puhemies: 2 minuuttia!) ei tuotaisi omaan käyttöön alkoholia
Baltiasta.
Kimmo Kivelä /ps:
Herra puhemies! Edustaja Väätäinen
on kiinnittänyt aloitteessaan huomion tärkeään
asiaan. Paljon on vettä virrannut ja vettä sakeampaakin
on virrannut vuosikymmenten kuluessa. Nyt heiluriliike on ikään
kuin heittänyt 180 astetta: kieltolaista on tultu kaiken
sallimiseen.
Edustaja Väätäinen perusteluissa
puhuu alkoholista syrjäytymisen lisääjänä.
Asia voi olla myös, tai onkin pikemminkin, toisinpäin:
syrjäytyminen lisää alkoholinkäyttöä,
tuhoisaa alkoholinkäyttöä. Näin
ollen olisi kiinnitettävä entistä enemmän
huomiota syrjäytymiskehitykseen. Se olkoon pääasia
uutta hallitusta muodostettaessa.
Anniskelukulttuuri todellakin on muuttunut maassamme. Ennen
mentiin töistä ravintolaan, nyt mennään
ravintoloista töihin. Ravintolat ovat todellakin aamutunneille
asti auki — tästä kärsivät
muusikot, tästä kärsii ravintolahenkilökunta. Asiat
ovat kääntyneet päälaelleen,
ja se aiheuttaa inhimillisiä tragedioita, holtittomuutta,
työllistää virkavaltaa, rikkoo perheitä jne.
Edustaja on kiinnittänyt huomion oikeaan asiaan, mutta
keinoista en ole niin varma. Mutta tähän asiaan
yhdyn mielelläni, että ravintolat voisivat sulkea
ovensa nykyistä aikaisemmin. Ei tämä matkailua
vaaranna. Toki joitakin poikkeuksia (Puhemies: 2 minuuttia!) voidaan
sallia.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on hyvä jokainen
lakialoite, joka aloittaa keskustelun alkoholin ja päihteiden
käyttämisestä. Tässä on
kuitenkin tullut muutama hyvä puheenvuoro siitä,
lähdemmekö kieltolain ja kieltojen kautta tekemään
ja muuttamaan kulttuuria. Itse näen ongelmana juuri entisen
ravintolayrittäjän puheessaan esille tuoman kotona
juopottelun. Eli meillähän on hyvin normaalia,
että koska alkoholin hinta ravintoloissa on erityisen korkea — no,
joitakin keskikalja- ja olutbaareja lukuun ottamatta — niin
meillä mennään ravintolaan vasta sen
jälkeen, kun on otettu tukevat pohjat kotona, sitä halvempaa
Alkosta ostettua tuotetta. Tämä on luonut semmoisen
kierteen, että koska se ravintolayrittäjä pärjää vaan
myynnillään, niin on ollut pakko hakea aina sitä anniskeluajan
pidentämistä, jotta he pääsevät
sinne meidän rahapussillemme täyttääkseen
sen liiketaloudellisen tavoitteensa eli yritystoiminnan pyörittämisen
ja henkilökunnan työllistämisen siinä sivussa.
Näkisin keinovalikoimassa uutena kyllä tulemisen
siihen, että meillä luotaisiin tukkuhinnoittelu
ravintoloille, jolloin he saisivat ostaa alkoholia halvemmalla ja
meillä olisi tietynlainen hintasäännöstely
niin kuin, sanotaan, 25 vuotta sitten, jolloin kirkkaille oli eri
ravintolaluokitusten mukaan tietty hintaväli. Luotaisiin
uudenlainen kulttuuri niin, että meillä mentäisiin
ravintolaan ottamaan ne pohjat ja meillä alkaisi ravintolassa käyminen
jo aikaisemmin, ettei meidän tarvitse siellä kotona
juopotella ensin niin että meillä sitten mennään
myöhemmin illalla niin sanotusti jatkoille ravintolaan.
Kyllä meidän pitää se kulttuuri
luoda niin, että meillä ravintola on sellainen,
jossa valvotuissa olosuhteissa nautitaan se alkoholi, koska se on
aina parempi vaihtoehto (Puhemies: 2 minuuttia!) kuin ne kotijatkot.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia, hyvät kollegat, näistä puheenvuoroista!
Kun viime kaudella tämän lakiesityksen tein, niin
ei tainnut salissa olla ristin sielua kuuntelemassa.
Asiantuntijat sanovat, että hinta, saatavuus, mainonta
ja verotus ovat niitä asioita, joilla alkoholinkäyttöä pystytään
rajoittamaan. Meidän täytyy nyt tässä salissa
vaan miettiä kaikki ne keinot, millä me pystyisimme
saattamaan ihmiset alkoholinkäytössä säällisempiin
tilanteisiin ja sitä selkeästi vähentämään.
Kustannuksista kun on puhuttu, kun lasketaan vielä sitten
rikkoutuneet perheet ja särkyneet mielet ja lasten huostaanotot
ja elämän pilalle menemiset, niin ne alkoholihaittojen
kustannukset tulevat olemaan paljon suuremmat kuin mitä nyt
näissä virallisissa laskelmissa on.
Sitten tästä valvonnasta. Eihän kukaan
valvo nytkään sitä etukäteisjuomista
ennen ravintolaan menoa. Sinällään minulle
kyllä oikein hyvin käy sekin, että ravintolat
menevät aikaisemmin kiinni, mutta olen ymmärtänyt,
että ravintolat eivät halua tätä aikaisempaa
kiinnioloaikaa edes ottaa pieneen mieleensä. Mutta näitä asioita
täytyy nyt miettiä.
Sitten tästä työllisyydestä.
Se on ihan totta, että jos ravintolat menevät
aikaisemmin kiinni tai niitä ei kannata pitää auki,
koska alkoholinmyyntiä ei ole, se tietysti vaikuttaa työntekijöitten
työaikaan jne. Mutta meillä on paljon esimerkiksi ravintolatyöntekijöitä,
jotka sanovat, että voi kun pääsisi vähän
aikaisemmin kuin neljän aikaan tai puoli viiden aikaan
lähtemään kotiin, koska on pienet lapset
ja monet ovat yksinhuoltajia ja tulee näitä lastenhoito-ongelmia.
Tässä on niin kuin monia puolia.
Sitten se, kun syytitte minua siitä, että olen vääristellyt
asioita: se on ihan totta, että myynti ravintolassa loppuu
puoli neljä, puoli kolme, mutta ravintolat menevät
kiinni sitten kolmelta, neljältä. Kaikki tiedätte,
että ennen valomerkkiä (Puhemies: 2 minuuttia!)
joka paikassa vaan kehotetaan, että ottakaa vielä jotakin,
kohta tulee valomerkki, niin että käytännössä sitä tarjoilua on
kyllä sinne neljäänkin asti.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Kokemukseni on noin 30 vuoden ajalta. Olen
seurannut suomalaisten alkoholinkäyttöä,
ja viimeisin kokemukseni on viime lauantailta, kun olin keikalla.
Todellisuudessa on niin, että kansa tulee ravintoloihin
vasta illalla myöhään, lähellä puoltayötä jopa,
joten tämä jatkoaika ei ole tämän
alkoholinkäytön syy eikä juopumisen syy
vaan se, että kansa juo jo valmiiksi kotonaan ennen ravintolaan
tuloa.
Tässä lakialoitteessa on paljon hyvää.
Paikassa, jossa lapset varsinkin käyvät, voisi
ajatella hyvin, että alkoholin anniskelua rajoitetaan,
mutta ravintoloiden anniskeluun ei pitäisi kajota, koska
tosiaan tämä on se todellinen syy: ihmiset tulevat
myöhään ja ovat jo tarpeeksi kännissä silloin,
suoraan sanottuna.
Tärkeää olisi korostaa sitä,
että asenteet ja syrjäytyminen ovat ne syyt, miksi
ihmiset usein juovat, ja niihin puuttuminen olisi tärkeintä.
Jos alkoholiveroa korotetaan, rumba Tallinnaan ja takaisin kiihtyy.
Se ei varsinaisesti ongelmaa ratkaise.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä edustaja Väätäisen
kanssa siltä osin, että näissä tilaisuuksissa,
jotka ovat lasten tilaisuuksia, ehdottomasti pitää rajoittaa
alkoholin anniskelua, mutta tämä ravintoloiden
sulkeminen ei ole mikään ratkaisu siihen, että saisimme
tilannetta alkoholin kulutuksen suhteen paremmalle mallille. Aikaisemmin,
kun olen lähes 30 vuotta minäkin seurannut tätä alkoholikulttuuria
hyvinkin läheltä, ongelmat tulivat paria tuntia
aikaisemmin kuin nyt.
Kyllä minä sanoisin, että ei kannata
sotkea tähän alkoholikuolemia ja ravintoloiden
aukioloaikoja. Myrkytyskuolemat johtuvat useimmiten viinan, lääkkeiden
ja huumeiden sekakäytöstä, ja ne eivät
liity mitenkään ravintoloiden aukioloaikoihin.
Ikävä kyllä sekakäyttöä on
ihmisillä, joilla on sosiaalisia ongelmia ja jotka ovat
syrjäytyneitä. Eli siinä mielessä pitäisi
enemmän panostaa tämmöisen syrjäytymisen,
eriarvoistumisen ehkäisemiseen ja toki tämmöiseen
alkoholin mielikuvien luomiseen, etenkin nuorille esitetään
alkoholi hyvinkin myönteisessä merkityksessä.
Mutta kuten sanoin, en näe mitään
syytä siihen, että ravintoloiden aukioloaikaa
pitäisi lyhentää. Vaikka se sinänsä saattaisi
olla yksittäinen keino, se ei ratkaise missään
tapauksessa tässä ketjussa tätä suomalaisten
humalahakuista juomista.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Suomalainen alkoholilainsäädäntö on
vanhentunut, ja edustaja Väätäisen aloite
on siinä mielessä aiheellinen. Valtioneuvosto
on sisäisen turvallisuuden ohjelmassa asettanut tavoitteeksi,
että Suomi on maailman turvallisin maa vuoteen 2015 mennessä.
Tämä ei voi toteutua, ellei alkoholinkäytöstä aiheutuvaa
väkivaltaa ja syrjäytymiskehitystä saada
torjuttua.
Kun alkoholilainsäädäntöä uusitaan,
paikallinen näkökulma tulee ottaa huomioon. Kunnissa tehdään
hienoa viranomaisyhteistyötä päihteidenkäytön
ehkäisemiseksi, ja lainsäädännön tulee
luoda mahdollisuuksia tälle yhteistyölle.
Päihdehaittojen estämisen kannalta parasta on,
että anniskelupaikkojen avoinnaolo olisi täysin
yhtenäistä Suomessa — tätä mieltä ovat
eri päihdetyöntekijätkin — ja
paikat voisivat sulkeutua esimerkiksi viimeistään
kello kaksi. Siis anniskeluaikojen yhtenäistäminen
on ensimmäinen askel uudistuksessa, ja jatkossa anniskelulupien
myöntämisessä kuntien lausunnoille tulisi antaa
suurempi painoarvo.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Mäntymaa totesi, ongelma
on se humalahakuinen alkoholinkäyttäjä.
Alkoholikulttuurimme varjopuoliin on ollut tapana reagoida kielloilla
ja rajoituksilla, mutta voi kuitenkin olla, että pitkällä tähtäyksellä juuri
isovelimäinen ja holhoava suhtautuminen aikuisten ihmisten
alkoholinkäyttöön pahentaa ja ylläpitää ongelmaa, koska
se siirtää vastuun alkoholinkäytöstä tältä aikuiselta
ihmiseltä itseltään viranomaiselle tai ravintolahenkilökunnalle.
Me kärsimme varmaankin edelleen kieltolain perinnöstä.
Ravintola-asiakkaan tehtävä on Suomessa juoda
kahdella kädellä niin paljon kuin ehtii, ennen
kuin tarjoilija ja vahtimestari toteavat, että herra on
nyt ottanut riittävästi.
Alkoholin väärinkäyttö on
etenkin lasten ja perhe-elämän kannalta suuri
tragedia, tätä ei kukaan kiistä. On kuitenkin
kyseenalaista, miten paljon alkoholikulttuuriin voidaan uusilla
ravintoloiden anniskeluun kohdistuvilla kielloilla ja rajoituksilla
vaikuttaa. Sen sijaan alkoholin mielikuvamainontaan onkin syytä puuttua.
Mutta rajoituksiin ei yleisesti ottaen pidä ryhtyä vain
siksi, että tehtäisiin jotakin.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on tärkeä asia
ja hyvin ajankohtainenkin, kuten näkyy näitten
puheenvuorojen määrästä. Silti
mielestäni tässä haetaan aika monimutkaiseen
ongelmavyyhtiin suhteellisen yksinkertaista ratkaisua, ja monesti
nämä monimutkaisten asioitten ratkaisut yksinkertaisilla
lakimuutoksilla eivät kuitenkaan ole kovin tehokkaita.
Tässä keskustelussa, mitä olen nyt
kuunnellut, ehkä hieman häiritsee jonkinnäköinen
yleistäminen tyyliin, että kun huvipuistossa tarjotaan alkoholia,
niin ihmiset unohtavat sitten lapsiaan sinne. Voi olla, että tietty
osa unohtaa, mutta minä voin myöntää,
että olen minäkin Linnanmäellä juonut
oluen hampurilaisen kanssa, ja ei minun lapseni mihinkään
unohtunut, eikä varmaan 95 prosentilla eikä enemmälläkään
lapset sinne unohdu, niin että ei pitäisi kuitenkaan
lähteä yksittäistapausten perusteella
yleistämään koko joukon käyttäytymistä.
Tämä ongelma vaatii paljon syvällisemmän analyysin
ja paljon monipuolisemmat ratkaisuvaihtoehdot, jotta pystytään
puuttumaan todella näihin ongelmaryhmiin. Tämmöinen
koko kansalle tarkoitettu yksinkertainen lakimuutos ei välttämättä pysty
ollenkaan puuttumaan, niin kuin tässä puheenvuoroissa
on kuultu, niihin ongelmaryhmiin, jotka pakenevat omiin asuntoihinsa,
jotka juovat jo päivällä, kantavat mäyräkoiria
jo aamusta lähtien, sen ongelmaryhmän asioihin.
Sitä kautta tarvitaan syvällisempi ja monipuolisempi
analyysi, ennen kuin päästään
tämän ongelman ytimeen kunnolla kiinni.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä kai tässä suomalaisessa
juomissavotassa tarvitaan kaikki keinot ja konstit, jotta päästäisiin
eteenpäin. Valitettavasti kyse ei ole vain siitä ryhmästä,
joka mäyräkoiria kantaa, vaan on myös
niitä perheitä, joissa on pieniä lapsia,
joitten vanhempien alkoholinkäyttö ei pysy aisoissa.
Elikkä en ole ajatellutkaan, että tällä yhdellä lakialoitteella
koko ongelma ratkaistaan, vaan tarkoitus on vastata siihen huutoon,
että kaikki kivet on käännettävä ja
keinot keksittävä, miten me onnistuisimme paremmin
meidän alkoholipolitiikassamme suomalaisten ihmisten ja
erityisesti lasten turvallisuuden lisäämiseksi.
Tämä on aika mielenkiintoinen keskustelu siinä mielessä,
kun on sanottu, että veroja ei voi nostaa, koska se lisää tuontia,
ravintoloitten anniskeluoikeuteen ei saa puuttua. Mitkä ovat
sitten ne viranomaisen keinot puuttua asioihin, kun me emme oikein
perheitten sisälle kovin pitkälle voi mennä muuta
kuin sosiaalipoliittisin toimin? Olen itse hoitanut näitä ihmisiä mielenterveyskeskuksissa
kaksikymmentä vuotta, ja kyllä se kuulkaa vaan
on niin, että joskus joutuu ihmiselle sanomaan aika tiukastikin
siitä juomisesta. Se ei nyt riitä pelkästään,
että ihmiselle sanotaan, että olisitko ystävällinen
ja joisit vähemmän. Kyllä me joudumme
viranomaisverkostossa puuttumaan joskus hyvinkin tiukasti ihmisten toimintaan.
Olen iloinen siitä, että tästä on
syntynyt näin iso keskustelu, ja siitä, että kun
sitten tämäkin asia on niitten kaikkien muitten
asioitten rinnalla, jotka alkoholipolitiikkaa koskevat, niin varmaan
se iso keskustelu syntyy sitten siitä ja löydetään
sitten tavallaan niitä vaihtoehtoja, millä tavalla
edetään. Kyllä me erilaisin laillisin
keinoin joudumme puuttumaan hintaan, saatavuuteen ja verotukseen.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiinnittää huomiota
moneenkin asiaan, mutta en nyt tässä halua pitkittää keskustelua
muuten kuin sanoa liittyen tähän viimeiseen Väätäisen kommenttiin,
että hänellä ei ole ainakaan ongelmaa
unohtaa lasta Linnanmäelle, jos hän juo yhden
oluen siellä, ja se varmasti pitää paikkansa. (Tuula
Väätäinen: Se en ollut minä!) — Anteeksi,
se oli Kalliorinteen maininta. — Elikkä se ei varmaan
olekaan pääongelma suomalaisella perheellä,
kun he menevät huvipuistoon, vaan ongelma on tämä mielikuva,
mikä lapselle luodaan, menivät he sitten urheilutapahtumaan
tai mihin tahansa tilaisuuteen, missä on lapsia. Minä kysyn
sitä, eikö suomalainen voi olla juomatta sitä yhtä olutta
siellä, kun hän menee lapsen kanssa jonnekin,
missä on paljon lapsia tai lapsille suunnattu tapahtuma,
eli onko tämä Suomen alkoholikulttuuri semmoinen,
että ilman viinaa ei ole hauskaa ja ilman alkoholia, yhtä ruokaoluttakaan,
ei voida elää missään tilanteessa.
Elikkä kysymyshän on arvovalinnoista eikä siitä,
mitä minä haluan ja mitä minulle kuuluu
ja mitkä ovat minun oikeuteni. Nythän me puhumme
tässä lasten oikeuksista, lasten hyvinvoinnista
ja perheitten hyvinvoinnista. Ei tässä ole kysymys
minusta, vaan lapsista. Toivoisinkin, että me päättäjät,
jotka teemme näitä lakimuutoksia, ottaisimme huomioon
yhä enemmän ne, jotka kärsivät
näistä haitoista. Kieltolakia ei toki kukaan täällä halua
eikä ajakaan, mutta toivoisin, että otettaisiin
huomioon ne tärkeät pienet teot, millä me
voimme estää suomalaisten humalahakuista juomakulttuuria.
Siinä mielessä Väätäisen
aloite on hyvä, että tämä on
askel oikeaan suuntaan, että ruvetaan keskustelemaan avoimesti
ja luomaan niitä keinoja ja pieniä tekoja, joilla
me voimme omalta osaltamme edistää tätä asiaa.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Myös minä kiitän
edustaja Väätäistä tästä hyvästä lakialoitteesta,
ja jopa ajattelisin siltä kannalta, että anniskelun
lopettaminen kello 1.30 ainakin edesauttaisi sitä, että vanhemmat
menisivät vähän selvempinä kotiin.
Tosiasia on, että ne, jotka juovat, juovat siihen asti,
kun sitä alkoholia on tarjolla. Kiitos myös edustaja
Mäkisalo-Ropposelle hyvästä puheenvuorosta,
ja yhdyn täysin tuohon edustaja Niikon puheenvuoroon.
Suomessa on myös paljon perheitä, jotka eivät
käytä lainkaan alkoholia, jotka eivät
tunne tarvetta siihen yhteenkään olueen. Minä toivoisin,
että yhtenä keinona alkoholittomaan tai ainakin
vähemmän alkoholia kuluttavaan Suomeen olisi myös
se, että meillä olisi tarjolla alkoholivapaita
paikkoja. Itseäni kyllä häiritsee kovasti
lähettää lapseni jääkiekko-otteluun,
josta tiedän, että osa menee sinne juomaan. Nykyisin
myös häiritsee lähteä Lapin
hiihtokeskuksiin, koska tietää, että ne
ovat aikamoisia ryyppypaikkoja näinä päivinä.
Eli vanhempana toivoisi, että olisi ihan selkeästi
alkoholittomia paikkoja.
Yksi asia, mihin meidän täytyy myöskin
kiinnittää huomiota, on alkoholin myyminen. Ihminen
saattaa olla aika lailla humalassa ja huonossa kunnossa, silti taksinkuljettajat
kuljettavat hänet paikkaan, missä varmasti on
alkoholia myytävänä, oli se sitten kauppa,
huoltoasema tai R-kioski. Myös tähän
asiaan meidän pitää puuttua ja yhdessä hakea
kaikki keinot alkoholinkäytön vähentämiseksi
ja nimenomaan, niin kuin edustaja Niikko sanoi, katsoa tätä asiaa
ainoastaan ja pelkästään lapsen ja nuoren
näkökulmasta.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Minäkin haluan sanoa edustaja Niikolle,
että kiitos puheenvuorosta. Minun mielestäni tämä on
hirmuisen tärkeä asia katsoa nimenomaan lapsipoliittisesta
näkökulmasta. Eli yksi semmoinen keskeinen asia
on, että lapset tulkitsevat vanhempien käyttäytymisestä,
mikä on sallittua, toivottavaa ja hyvää käyttäytymistä,
ja jos lapset näkevät esimerkiksi huvipuistoissa
tai tämmöisissä paikoissa, että on
ihan tavallista ottaa olutta, juoda ja olla jopa juopuneena — sitäkin
valitettavasti näkee — niin silloin siitä saattaa
tulla semmoinen käsitys lapselle, että tämä on ihan
tavallista olemista, että ollaan alkoholin vaikutuksen
alaisena.
Niin kuin minä sanoin tuossa puheenvuorossani jo edellä,
12-vuotiaista 10 prosenttia on käyttänyt jo alkoholia
ja 14-vuotiaista 40 prosenttia on jo käyttänyt
alkoholia. Siinä on kyllä haaste meidän
yhteiskunnallemme. Sitten kun katselin noita tilastoja, niin alle
18-vuotiaista suomalaisista lapsista iso porukka on jo suurkuluttajia.
Me tiedämme, mitä se tarkoittaa yhteiskunnan kustannuksina
tulevaisuudessa, kun ei ole aikuisikään vielä edetty
ja ollaan alkoholin suurkuluttajia. Toivoisin, että eduskunnassa
käytäisiin ihan perusteellista keskustelua tämän
alkoholiasian ympärillä vähän
laajemmastakin näkökulmasta.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Kun keskustelun aikana minunkin puheenvuorojani
kommentoitiin, niin haluaisin tuoda esille, että itsellänikin
on viidentoista vuoden historia lastensuojelussa ja olen kyllä nähnyt
kaikki ne rajuimmat tapaukset, jotka alkoholinkäyttöön voivat
liittyä, ja aika pieni osa niistä liittyy jatkoaika-anniskeluun.
Kyllä ne liittyvät tämmöiseen paljon
monimutkaisempaan syrjäytymiskehitykseen ja suomalaiseen
humalahakuiseen juomatapaan, jolla on pitkä kulttuurinenkin
perimä ja aika ikävä sellainen.
Toin esille tämän huvipuistoesimerkin vain siinä mielessä,
että en pitänyt siitä yleistämisestä.
On yleensä vaarallista, että kun minkä tahansa
ihmisryhmän asioita käsitellään,
aletaan yleistää yksittäisten tapausten
perusteella kokonaisia paikkoja ja ilmiöitä. Itse
näkisin, että syy on yksilökäyttäytymisessä ja
meidän humalahakuisessa juomatavassamme. En tiedä,
kuinka paljon joissakin eurooppalaisissa yhteiskunnissa, vaikka
Ranskassa tai Saksassa, pidetään kummallisena
sitä, että esimerkiksi lounaan yhteydessä nautitaan
viiniä tai olutta, mutta Suomessa se tahtoo ryöstäytyä liian
monella ihmisellä heti humalahakuiseksi juomiseksi eikä jää siihen
yhteen. Tämä on varmasti se ongelma.
Aika pitkälti tämä kaartuu kuitenkin
yhteiskunnan toimenpiteiden lisäksi myös yksilön
vastuuseen omasta käyttäytymisestään.
Me emme tässä salissa varmaan pysty määrittämään
yksilön käyttäytymistä mutta
pystymme luomaan monipuolisella keinovalikoimalla tähän
yhteiskuntaan semmoisen laajan alkoholipoliittisen ohjelman, jolla
nimenomaan näitten ongelmaryhmien käyttäytymiseen
voidaan paljon paremmin paneutua.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua alkoholilain
muuttamisesta käydään erittäin
mielenkiintoiseen aikaan. Kaikki tiedämme, että kesä on
täällä ja suomalaisten kesälomat
edessä. Varmaa on, että kesälomien jälkeen
yhä useammassa suomalaisessa perheessä joudutaan
havahtumaan siihen tosiasiaan, että viinaa on taas tullut
otettua ja töihinpaluu ei ilman ammattiapua onnistu. Lomien
jälkeen hoitoihin hakeutuu joka vuosi yhä huonommassa kunnossa
olevia asiakkaita. Kyse ei kuitenkaan ole kausiluontoisesta ongelmasta
vaan aina meidän arjessamme läsnä olevasta
vakavasta sairaudesta.
Joka kymmenes suomalainen on kasvanut kodissa, jossa vanhempien
liiallinen alkoholinkäyttö on aiheuttanut ongelmia,
ja tämä tarkoittaa noin puolta miljoonaa alkoholin
varjossa elänyttä lasta. On erittäin
tärkeää, että me keskustelemme
tästä aihepiiristä. En itse kuitenkaan
usko kellonaikojen ja piilottelun millään tavalla
auttavan tätä ongelmaa. Mutta kuten täällä ovat
monet muutkin toivoneet, myös minä toivoisin,
että kävisimme aihepiiristä laajempaa
keskustelua tulevaisuudessa.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy vielä ottaa kantaa
näihin yksittäistapauksiin.
Tosiasia on, että humalahakuisten vanhempien huonosti
kohtelemat lapset ja heitteillejätöt eivät
ole yksittäistapauksia, vaan niitä tapauksia on tuhottoman
paljon ja ne lisääntyvät koko ajan. Ne
näkyvät meillä lastensuojelutilastoissa
ja sosiaalityön ongelmissa ja vaikeuksissa. Eli kannattaa
nyt tutustua ihan näihin tilastoihin lasten ja nuorten
näkökulmasta, miten tämä alkoholi
siellä näyttäytyy, ja sitten ajatella,
mitä kaikkea me voisimme tehdä, jotta saisimme
lasten elämän tulevaisuudessa turvallisemmaksi
Suomessa ja pystyisimme paikkaamaan niitä virheitä,
joita nyt on jo tapahtunut.
Keskustelu päättyi.