17) Laki moottoriajoneuvoverosta annetun lain 5 §:n
muuttamisesta
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Koska tämä moottoriajoneuvoverolain
5 § ei ole kovin tuttu, niin katson aiheelliseksi hieman
esitellä tätä aloitettani.
Tässähän olen puuttunut erityisesti
pienyrityksiin kohdistuvan moottoriajoneuvoverotuksen epäoikeudenmukaisuuteen,
koska siitä aiheutuu hallinnossa huomattavan paljon turhaa
byrokratiaa sekä kustannuksia yrittäjille.
Moottoriajoneuvoveroa eli dieselveroa kansanomaisesti on maksettava
myös siltä ajalta, kun ajoneuvo on tilapäisesti
poissa käytöstä, vakuutustermillä sanottuna
seisonnassa.
Yksityisillä kansalaisilla ja myös yrityksillä on
omistuksessaan yhteensä jopa tuhansia dieselkäyttöisiä ajoneuvoja,
pääasiassa kuorma-autoja, kevytkuorma-autojakin,
joita käytetään vain muutamana kuukautena
vuodessa. Monien muiden yrittäjien lisäksi esimerkiksi
viljelijät tarvitsevat kuorma-autoa pääasiassa
keväästä syksyyn peltotöiden
yhteydessä.
Dieselvero on kuitenkin maksettava koko vuodelta, ellei ilmoita
ajoneuvoa poistettavaksi rekisteristä niinä vuodenaikoina,
joina sitä ei käytetä. Kun auto halutaan
uudelleen ottaa käyttöön, on se myös
uudelleen rekisteröitävä ja useimmiten
katsastettavakin, mikäli edellisestä vuosikatsastuksesta
on kulunut yli kuusi kuukautta. Tästä menettelystä aiheutuu
ajoneuvon omistajalle vuosittain kustannuksia uudelleen rekisteröinnistä ja
myös rekisteriviranomaisille aivan turhaa paperityötä samojen
ajoneuvojen toistuvista rekisteristä poistoista ja taas
uudelleen rekisteröinneistä. Aloitteeni ei vaikuta
ammattimaisen kuljetusliikenteen markkinoihin tai kilpailutilanteeseen,
koska vain osan aikaa vuodesta käytössä olevat
dieselajoneuvot ovat lähes poikkeuksetta muussa kuin ammattimaisessa kuljetusliikenteessä.
Niitä käytetään yleensä pienyritysten
tai maatilojen omiin kuljetustarpeisiin.
Aloitteeni mukainen verovelvollisuuden keskeytyminen niin sanotuksi
seisonta-ajaksi vähentäisi ajoneuvon omistajien
ja rekisteriviranomaisten paperityötä sekä kustannuksia
molemmin puolin. Lakimuutoksen piirissä olisi arviolta muutama
tuhat ajoneuvoa, ja verovelvollisuus poistuisi kyseisten ajoneuvojenkin
osalta vain osaksi aikaa vuodesta. Tämän johdosta
valtiolle aiheutuvat verotulojen vähennykset olisivat marginaalisia.
Näin ollen lain muuttaminen esittämälläni
tavalla on mitättömän pieni asia valtiontaloudelle,
mutta on omalta osaltaan parantamassa yrittämisen edellytyksiä erityisesti
harvaanasutulla maaseudulla.
Arvoisa puhemies! Kun tämä yrittämisen edellytysten
parantaminen kuuluu hallitusohjelmaan, on aloitteeni näin
ollen myös hallitusohjelman mukainen.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Minusta moottoriajoneuvoverolakia
pitää kokonaisuutena käsitellä eikä tämmöisen
pienen ryhmän osalta. Myönnän sen, että ed.
Hemmilän lakialoite sinänsä on oikean
suuntainen, mutta me kaikki tiedämme sen, että nykyisessä ajoneuvoverolaissa
on paljon semmoisia epäoikeudenmukaisuuksia, jotka kohtelevat
eri ryhmiä eriarvoisesti. Elikkä kokonaisuutena
tätä lakia pitäisi käsitellä eikä tällä tavalla
yhden pykälän osalta vain.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän aloite on erinomaisen
hyvä ja oikean suuntainen siinä, kun se liittyy
vielä hallitusohjelmaan yrittäjyyden edistämisen
suhteen. Tämmöisiä pieniäkin
parannuksia tarvitaan ja pieniä aloitteita tarvitaan. Siinä mielessä tämä on
juuri kohdallaan. Kun se nykyisinkin on käytännössä mahdollista
tehdä poistamalla ajoneuvo rekisteristä ja sitten
uudestaan rekisteröimällä, tämmöisellä mahdottomalla
vekslaamisella, niin miksi ei voitaisi muuttaa niin, että se
olisi kunniallisesti ja helposti tehtävissä ilman
turhaa byrokratiaa?
Kun ed. Hemmilä viittasi maatalouteen ja maanviljelijöitten
tarpeisiin, niin tämähän on yksi sellaisenaan
EU:n aikaansaama mahdottomuus tavallaan, kun viljelylohkot ovat
niin pitkässä matkassa, että sinne ei
päivän aikana traktorilla keritä, hevosella
jouduttaisiin yöpymäänkin jo välillä,
joten kuorma-autoa tarvitaan viljelytarvikkeiden ja sadon kuljettamisessa.
Siihen nähden tällä on selvä periaate
ja peruste olemassa, jolloin tämmöinen niin sanottu
vähävajaisempikin auto, mikä olisi liikenteeseen
kunniallinen, käypänen ja turvallinen, voitaisiin
veroteknisesti pitää seisomassa ja vero voitaisiin
palauttaa niiltä ajoilta kuin se seisoo. Toivon, että hallituskin herää tämän
esityksen myötä ja tekee sen suuntaisia linjauksia,
että tämä asia tulisi joskus kuntoon.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Voi olla varmaan, niin kuin ed. Reijo
Laitinen sanoi, että laajempiakin muutoksia moottoriajoneuvoverolakiin
tulisi tehdä, mutta ed. Hemmilä on kyllä löytänyt
erään tärkeän yksityiskohdan,
joka minusta tulisi korjata sillä tavalla kuin ed. Hemmilä lakialoitteessaan
esittää. Todellakin jo nyt tämä on
mahdollista, mutta silloin se ajoneuvo on poistettava myöskin
kokonaan rekisteristä ja sitten taas palautettava rekisteriin, elikkä menettely
on turhan byrokraattinen. Menettely tulisi yrittäjälle
joustavaksi ja mielekkääksi, jos tällä tavalla
voitaisiin menetellä kuin ed. Hemmilä on esittämässä.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vielä, kun ed. Laitinen
otti esille, että pitäisi dieselveroasioita käsitellä kokonaisuutena
ja koko ajoneuvoverolainsäädäntöä uudistaa,
niin todellakin jo 80-luvulla silloinen veroministeri Pekka Vennamo
nosti tämän asian esille. Tuolloin tämän
yksityiskohdan kuntoonpaneminen tyrehtyi siihen, että lähdettiin
tähän kokonaisuudistuslinjalle, ja vielä sillä kokonaisuudistuksen tiellä ollaan.
Toistakymmentä vuotta on sitä jo valmisteltu.
Keskustelu päättyy.