Täysistunnon pöytäkirja 130/2002 vp

PTK 130/2002 vp

130. TORSTAINA 7. MARRASKUUTA 2002 kello 18

Tarkistettu versio 2.0

17) Laki moottoriajoneuvoverosta annetun lain 5 §:n muuttamisesta

 

Pertti Hemmilä /kok:

Arvoisa rouva puhemies! Koska tämä moottoriajoneuvoverolain 5 § ei ole kovin tuttu, niin katson aiheelliseksi hieman esitellä tätä aloitettani.

Tässähän olen puuttunut erityisesti pienyrityksiin kohdistuvan moottoriajoneuvoverotuksen epäoikeudenmukaisuuteen, koska siitä aiheutuu hallinnossa huomattavan paljon turhaa byrokratiaa sekä kustannuksia yrittäjille. Moottoriajoneuvoveroa eli dieselveroa kansanomaisesti on maksettava myös siltä ajalta, kun ajoneuvo on tilapäisesti poissa käytöstä, vakuutustermillä sanottuna seisonnassa.

Yksityisillä kansalaisilla ja myös yrityksillä on omistuksessaan yhteensä jopa tuhansia dieselkäyttöisiä ajoneuvoja, pääasiassa kuorma-autoja, kevytkuorma-autojakin, joita käytetään vain muutamana kuukautena vuodessa. Monien muiden yrittäjien lisäksi esimerkiksi viljelijät tarvitsevat kuorma-autoa pääasiassa keväästä syksyyn peltotöiden yhteydessä.

Dieselvero on kuitenkin maksettava koko vuodelta, ellei ilmoita ajoneuvoa poistettavaksi rekisteristä niinä vuodenaikoina, joina sitä ei käytetä. Kun auto halutaan uudelleen ottaa käyttöön, on se myös uudelleen rekisteröitävä ja useimmiten katsastettavakin, mikäli edellisestä vuosikatsastuksesta on kulunut yli kuusi kuukautta. Tästä menettelystä aiheutuu ajoneuvon omistajalle vuosittain kustannuksia uudelleen rekisteröinnistä ja myös rekisteriviranomaisille aivan turhaa paperityötä samojen ajoneuvojen toistuvista rekisteristä poistoista ja taas uudelleen rekisteröinneistä. Aloitteeni ei vaikuta ammattimaisen kuljetusliikenteen markkinoihin tai kilpailutilanteeseen, koska vain osan aikaa vuodesta käytössä olevat dieselajoneuvot ovat lähes poikkeuksetta muussa kuin ammattimaisessa kuljetusliikenteessä. Niitä käytetään yleensä pienyritysten tai maatilojen omiin kuljetustarpeisiin.

Aloitteeni mukainen verovelvollisuuden keskeytyminen niin sanotuksi seisonta-ajaksi vähentäisi ajoneuvon omistajien ja rekisteriviranomaisten paperityötä sekä kustannuksia molemmin puolin. Lakimuutoksen piirissä olisi arviolta muutama tuhat ajoneuvoa, ja verovelvollisuus poistuisi kyseisten ajoneuvojenkin osalta vain osaksi aikaa vuodesta. Tämän johdosta valtiolle aiheutuvat verotulojen vähennykset olisivat marginaalisia. Näin ollen lain muuttaminen esittämälläni tavalla on mitättömän pieni asia valtiontaloudelle, mutta on omalta osaltaan parantamassa yrittämisen edellytyksiä erityisesti harvaanasutulla maaseudulla.

Arvoisa puhemies! Kun tämä yrittämisen edellytysten parantaminen kuuluu hallitusohjelmaan, on aloitteeni näin ollen myös hallitusohjelman mukainen.

Reijo Laitinen /sd:

Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Minusta moottoriajoneuvoverolakia pitää kokonaisuutena käsitellä eikä tämmöisen pienen ryhmän osalta. Myönnän sen, että ed. Hemmilän lakialoite sinänsä on oikean suuntainen, mutta me kaikki tiedämme sen, että nykyisessä ajoneuvoverolaissa on paljon semmoisia epäoikeudenmukaisuuksia, jotka kohtelevat eri ryhmiä eriarvoisesti. Elikkä kokonaisuutena tätä lakia pitäisi käsitellä eikä tällä tavalla yhden pykälän osalta vain.

Seppo Lahtela /kesk:

Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän aloite on erinomaisen hyvä ja oikean suuntainen siinä, kun se liittyy vielä hallitusohjelmaan yrittäjyyden edistämisen suhteen. Tämmöisiä pieniäkin parannuksia tarvitaan ja pieniä aloitteita tarvitaan. Siinä mielessä tämä on juuri kohdallaan. Kun se nykyisinkin on käytännössä mahdollista tehdä poistamalla ajoneuvo rekisteristä ja sitten uudestaan rekisteröimällä, tämmöisellä mahdottomalla vekslaamisella, niin miksi ei voitaisi muuttaa niin, että se olisi kunniallisesti ja helposti tehtävissä ilman turhaa byrokratiaa?

Kun ed. Hemmilä viittasi maatalouteen ja maanviljelijöitten tarpeisiin, niin tämähän on yksi sellaisenaan EU:n aikaansaama mahdottomuus tavallaan, kun viljelylohkot ovat niin pitkässä matkassa, että sinne ei päivän aikana traktorilla keritä, hevosella jouduttaisiin yöpymäänkin jo välillä, joten kuorma-autoa tarvitaan viljelytarvikkeiden ja sadon kuljettamisessa. Siihen nähden tällä on selvä periaate ja peruste olemassa, jolloin tämmöinen niin sanottu vähävajaisempikin auto, mikä olisi liikenteeseen kunniallinen, käypänen ja turvallinen, voitaisiin veroteknisesti pitää seisomassa ja vero voitaisiin palauttaa niiltä ajoilta kuin se seisoo. Toivon, että hallituskin herää tämän esityksen myötä ja tekee sen suuntaisia linjauksia, että tämä asia tulisi joskus kuntoon.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Voi olla varmaan, niin kuin ed. Reijo Laitinen sanoi, että laajempiakin muutoksia moottoriajoneuvoverolakiin tulisi tehdä, mutta ed. Hemmilä on kyllä löytänyt erään tärkeän yksityiskohdan, joka minusta tulisi korjata sillä tavalla kuin ed. Hemmilä lakialoitteessaan esittää. Todellakin jo nyt tämä on mahdollista, mutta silloin se ajoneuvo on poistettava myöskin kokonaan rekisteristä ja sitten taas palautettava rekisteriin, elikkä menettely on turhan byrokraattinen. Menettely tulisi yrittäjälle joustavaksi ja mielekkääksi, jos tällä tavalla voitaisiin menetellä kuin ed. Hemmilä on esittämässä.

Pertti Hemmilä /kok:

Arvoisa puhemies! Lyhyesti vielä, kun ed. Laitinen otti esille, että pitäisi dieselveroasioita käsitellä kokonaisuutena ja koko ajoneuvoverolainsäädäntöä uudistaa, niin todellakin jo 80-luvulla silloinen veroministeri Pekka Vennamo nosti tämän asian esille. Tuolloin tämän yksityiskohdan kuntoonpaneminen tyrehtyi siihen, että lähdettiin tähän kokonaisuudistuslinjalle, ja vielä sillä kokonaisuudistuksen tiellä ollaan. Toistakymmentä vuotta on sitä jo valmisteltu.

Keskustelu päättyy.