13) Laki perusopetuslain 30 §:n muuttamisesta
Annika Lapintie /vas:
Rouva puhemies! Lakialoitteeni tarkoituksena on muuttaa perusopetuslakia
ja siellä lukua, jossa säännellään
oppivelvollisuutta sekä oppilaan oikeuksia ja velvollisuuksia.
30 §:n otsikko on Oikeus saada opetusta. Aloitteen tarkoituksena
olisi pienentää luokkakokoja. Pykälämuotoilu
on seuraavan sisältöinen: "Opetusryhmät
tulee muodostaa siten, että opetuksessa voidaan saavuttaa
opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Jokaisessa opetusryhmässä saa
olla kutakin opettajaa kohden enintään 20 oppilasta."
Perusteluna sille, miksi mielestäni tarvitaan tällainen
laissa säännelty luokkakoon enimmäisraja,
on se, että lama-ajan säästöjen
myötä kouluissamme luokkakokojen ryhmäkoot
kasvoivat koko ajan. Tällä hetkellä suurimmissa
luokissa yksi opettaja voi paimentaa jopa 36:ta oppilasta. Kun on
katsottu näitä tilanteita, niin mielestäni 20
oppilaan koko olisi se ehdoton maksimi. Suuressa ryhmässä opettajan
on aivan mahdotonta huomata kaikkien oppilaiden tarpeita. Toki täytyy
tunnustaa, että vaikka tarve huomattaisiinkin, niin aina
siitä ei ole edes hyötyä, koska samaan
aikaan kun on karsittu määrärahoja niin, että opetusryhmien
koko on kasvanut, on karsittu myös määrärahoja
niin, että ei ole tarjolla tukipalveluita. Ei ole kerta
kaikkiaan mahdollista ohjata oppilasta lakisääteiseen
tukiopetukseen tai erityisopetukseen, vaikka lääkäri
sitä suosittelisi ja opettaja olisi sen huomannut. Mutta
se on sitten toinen ongelma ja siihen on puututtava myös ja,
totta kai, on itsestäänselvää,
että koulumme tarvitsevat lisää rahaa.
Mutta tähän opetusryhmien kokoon.
Kun vähän aikaa sitten täällä käsiteltiin
koululakiselontekoa, siinä ei ole puututtu tähän
oppilasryhmien kokoon, vaan halutaan ohjata suosituksilla, että kunnat
ymmärtäisivät järjestää opetuksen
niin, että luokkakoko olisi järjellinen. Näinhän
ei ole käynyt, vaan ympäri Suomea on liian suuria
luokkia.
Kun sivistysvaliokunta käsitteli koululakiselontekoa,
se ei myöskään ottanut luokkakokoon kantaa.
Samalla tavalla tässä valiokunnan käsittelyssä aivan
liian vähälle jäivät yleensä koululaisten
työaika ja työolot. Kiinnitettiin kyllä muihin
ongelmiin huomiota ja muistettiin aivan oikein tietenkin kehua sitä,
että kansainvälisessä vertailussa koululaisemme
pärjäävät hyvin. Siitä huolimatta
unohtuvat koululaisten työsuojelu ja yleensä koulun
työolot: kiire, levottomuus. Oppilaat itse kokevat sen
suurena ongelmana. Erityisesti niin sanotut kiltit ja tunnolliset tyttöoppilaat
saavat päänsärkykohtauksia ja tulevat
joka päivä koulusta kotiin itku kurkussa. Osasyynä siinä on
ei suinkaan mikään koulukiusaus vaan nimenomaan
se, että tilanne koulussa on liian suurien luokkien takia
hälisevä ja kestämätön.
Ihan omakohtaisesti muistan, että kun tyttäreni
kolmannesta kuudenteen luokkaan oli 32 oppilaan luokassa, kyllä hän
hyvin surullinen siitä oli ja se hänen käyttäytymisessään
oli huomattava ongelma. Toki myös nämä meluisat
pojat kärsivät siitä, ja erityisesti
heidänkin osaltaan tarvittaisiin pienempiä kokoja,
niin että opettajalla riittää kaikille
oppilaille aikaa.
Sen lisäksi, että kuntien päättäjät — tai
me, monet meistäkin ovat kuntiensa valtuustoissa — eivät
ole kiinnittäneet riittävästi huomiota
koululaisten työsuojeluun, on tavallaan väärien
kasvatuksellisten ideoiden mukana menty lisäämään luokattomuutta.
Joillekin oppilaille se voi sopia, mutta kokonaisuudessaan yleensä luokattomassa
ryhmässä opiskelu on hyvin levotonta eikä luo sellaista
kiinteää ryhmää, jota kasvava
ja kehittyvä lapsi ja nuori tarvitsisi. Uskon, että tällainen luokkakoon
sääntely olisi ratkaisu siihenkin ongelmaan ja
samalla panisi opettajat ja varsinkin rehtorit ja koulupuolen virkamiehet
kunnissa miettimään, onko järkevää järjestää opetusta niin,
että saman päivän aikana lapsi monessa
eri ryhmässä opiskelee ja sitä tuttua
luokkatoveria ei enää olekaan. Kun tämä suuntaus
on mennyt yhä nuorempiin ja nuorempiin oppilaisiin, niin
mielestäni meidän täällä eduskunnassa
on syytä siihen puuttua ja se katkaista.
Sen lisäksi, että kouluissa on levotonta ja
isot, hälisevät ryhmät, jotka vielä vaihtuvat,
vanhempien työelämän kiristynyt tahti
jättää lapset yhä nuorempina
omiin oloihinsa. Kun tähän vielä lisätään
se, että pitkän työpäivän
ja usein useidenkin ylityötuntien jälkeen vanhemmat
eivät jaksa keskittyä lastensa juttuihin ja murheisiin
ja olla läsnä niin kuin kuuluisi, ja kun sitten
vielä koulussa on liian suuret luokkakoot, ei tarvitse
ihmetellä niitä ongelmia, joita välillä aika
raflaavinkin otsikoin joudumme seuraamaan.
Iso luokkakoko ei ole ongelma pelkästään
yläasteella ja peruskoulussa, vaan sama ongelma esiintyy
jo esiopetuksessa ja päivähoidon ryhmäkoossa.
Mielestäni myös näihin tulee puuttua, koska
on tärkeää, että lapsi saa koko
kehittymisen ajan myös kodin ulkopuolella pitkäjänteisiä ihmissuhteita.
Erityisesti, jos on sellaisia perhetilanteita, että niitä pitkäjänteisiä ihmissuhteita
ei aina siellä perhepuolellakaan riitä, silloin
se, että on sama opettaja riittävän pienessä ryhmässä ja samat
luokkatoverit, on hyvin tärkeä selviytymisen perustaito,
joka tulevaisuudessa jokaiselle lapselle myös sitten myöhemmässä elämässä on sellainen
hyvä perusta, jolle voi rakentaa.
Monessa kunnassa on edelleenkin tänä syksynä kaikista
näistä ongelmista huolimatta lähdetty säästölinjoille
koulutoimessa. Mitäpä muuta koulutoimen säästäminen
tarkoittaa kuin edelleen luokkakokojen kasvattamista ja opetuksen tuntimäärien
pienentämistä? Tämän vuoksi
katson, että suositusluontoiset vaatimukset riittävän pienistä luokkako’oista
eivät riitä, vaan tarvitsemme lakipykälää.
Toivonkin, että tämä lakialoitteeni
olisi sysäyksenä sille, että tällainen muutos
saadaan aikaiseksi.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tulin tänne puhujakorokkeelle, kun
en ole aivan varma, että olisin selvinnyt siinä kahdessa
minuutissa, enkä varmaan olisi selvinnytkään,
tästä puheenvuorosta.
Ensinnäkin, ed. Lapintien tekemän lakialoitteen
tarkoitus, tavoite, on sinänsä hyvä.
Nämä omat ajatukseni tulevat siltä pohjalta,
että opetustyössä noin 30 vuotta olen
ollut mukana ja sinänsä läheltä seurannut,
joskin perusopetuksen puolella vuodet ovat varsin vähäiset.
Suurimmat ryhmät käsittääkseni
ovat juuri perusopetuksen alimmilla luokilla. Niin sanotulla yläasteella
ryhmäkoot vaihtelevat totta kai paikkakunnasta mutta myös
opetettavasta aineesta riippuen. Hyvin keskeisessä asemassa
tietysti siinä, millaisissa ryhmissä opetusta
annetaan kouluissa, ovat ne resurssit, mitkä kunnalla on,
mitkä kunnasta on kohdennettu asianomaiseen kouluun, ja
tähän tietysti vaikuttaa paitsi kunnan taloudellinen
tilanne myös totta kai luottamushenkilöiden koulutusmyönteisyys
ja koulun tasolla koulun johtaja, koulun rehtori, millä tavalla
hän käytettävissä olevia resursseja
jakaa.
Henkilökohtaisesti kannatan kuitenkin joustavuutta
ryhmäko’oissa. Myönnän, että erittäin monilla
paikkakunnilla oppilaitoksissa ryhmäkoot ovat liian suuret,
mutta jos esimerkiksi perusopetusta tarkastellaan, niin kun taitoaineista puhutaan,
esimerkiksi tekninen työ, kotitalous jne., opetusryhmien
on oltava huomattavasti pienemmät kuin reaaliaineissa.
Niissä ryhmät voivat olla suuremmat. Mitä pienempi
opetusryhmä on, sitä todennäköisempää tietysti
on se, että järjestyshäiriöitä ei
synny, tai jos niitä syntyy, niihin voidaan tavallaan helpommin
puuttua. Mutta tähdennän sitä, että opetusryhmän
kokokaan ei välttämättä aina
ratkaise asiaa. Hyvin tähdellinen, erittäin merkittävässä asemassa
luokkahuoneessa, on myös asianomainen opettaja. Vaikka se
on harvinaisempaa, tosiasia on se, että kaikki opettajat,
niin kuin muistakin työpaikoista puhutaan, eivät
ole oikeassa ammatissa. Myös henkilöstä riippuu
se, minkälaisiin oppimistuloksiin luokassa päästään,
miten pystytään motivoimaan nuoria.
Mutta tietysti tässä lakialoitteessa peräänkuulutetaan
työrauhaa ja siinä mielessä sitä,
että opetusryhmän enimmäiskoko laissa
sidottaisiin 20 oppilaaseen. Tähdennän vielä,
että todella tämä tavoite on hyvä ja
opetusryhmien kokoja tulisi pienentää. Liian suuria
ryhmiä varmasti on kaikilla kouluasteilla, mutta se, että päästäisiin
esimerkiksi 20 oppilaaseen, ja uskon, että myös
lakialoitteen allekirjoittaja ed. Lapintie sen tietää, ei
tällä hetkellä ole vielä realistista,
mutta monissa tapauksissa varmasti jo kunnan sisällä pystyttäisiin
paremmin kohdistamaan resurssit ja miettimään
tosiaan, missä ryhmissä, missä kouluissa, millä asteilla
opetusryhmien kokoja pitäisi tarkentaa.
Mutta vielä kerran tähdennän sitä,
että tähänkin asiaan niin kuin moneen
muuhun merkittävästi vaikuttaa myös kuntatalous.
Tällä hetkellä erittäin monet
kunnat ovat taloudellisissa vaikeuksissa, eletään
tietynlaista murroskautta. Tässäkin talossa tälläkin
viikolla ja viime viikkoina on monissa yhteyksissä puhuttu
valtionosuusjärjestelmän kokonaisuudistuksesta,
muutaman viikon sisällä päätetään
harkinnanvaraisista avustuksista jne.
Eli, arvoisa puhemies, pyrittäköön
myös näitä opetusryhmiä pienentämään
kunnissa ja eri kouluissa, mutta muistutan myös, että kun
pedagogisesti oikealla tavalla jaetaan näitä ryhmiä,
sillä tavalla voidaan myös eri oppiaineitten osalta
tilannetta parantaa. Totta kai myös opettajien koulutukseen
on panostettava. Paitsi silloin, kun tutkintoon valmistaudutaan,
varmasti myöhemmissäkin vaiheissa se on erittäin
merkittävä.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lapintien aloite on aivan oikea.
Mielestäni tähän sisältyy hyvin
periaatteellinen kysymys. Haluan kysyä sitä, etenevätkö monet
hyvät asiat, tavoitteet, joita on valiokunnissa sisällytetty
mietintöihin, ei aina välttämättä edes
lausumina tai ponsina, mutta teksteihin, onko niin, että tavoitteet
ovat hyvät lastemme ja nuortemme hyvinvoinnin edistämiseksi
ja perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi, mutta se konkreettinen,
arkinen elämä onkin vähän jotain
muuta. Mielestäni se on nyt vakava kysymys, auttavatko
tällaiset suositukset, normit, vai onko tarvetta asettaa
lakipykäliin tällainen konkreettinen tavoite,
jota myös seurataan kunnissa ja joka velvoittaa kuntia.
Olen vahvasti kallistumassa siihen, että tämän lakialoitteen
tavoitteeseen on päästävä, koska näyttää enenevässä määrin
siltä, että meillä kouluissa eivät
ainoastaan opettajat ole väsyksissä, on työssä uupumuksen
piirteitä vaan myöskin lapset ovat häiriintyneitä.
Monien tutkimusten mukaan voidaan se osoittaa. Koen, että tämä on lasten
ja nuorten laiminlyöntiä, ja se tulee myöhemmin
yhteiskunnalle erittäin kalliiksi. Totta kai, jos tämäkin
lakipykälä näin asetetaan, on arvioitava
se, miten se kohdennetaan. On joskus varmaan pienempiäkin
luokkia kuin 20:n oltava.
Ed. Lapintien puheenvuorossa nousi erittäin merkittäviä asioita
esille, näitä muita erillisiä kysymyksiä eli
juuri tukipalvelujen ja erityispalvelujen, erityisopetuksen tarve.
Siellä on merkittävä vaje, ja keskustelu
luokattomuudesta on avattava myöskin uudelleen, mikä sen
käytäntö tulisi olemaan.
Reijo Laitinen /sd:
Rouva puhemies! Lakialoite on tavoitteiltaan tietenkin
ihan hyvä, mutta varmaan me kaikki tiedämme sen,
että kunnat ilman muuta vastustavat tämän
tyyppistä ehdotusta. Esille tulee tietenkin se, että kunnat
katsovat, että niille ei ole ohjattu riittävästi
resursseja tämän perustehtävän
hoitamiseen, vaikka opetukseen on sinänsä viime
vuosina panostettu tosi paljon. Kyllä on kysymys siitä,
miten kunnissa me päättäjät
priorisoimme asiat ja ohjaamme varoja sinne, mihin valtio ja eduskunta
on päättänyt.
Kyllä meillä luokkien ryhmäkoot ovat
liian suuria. Vaikka miettisi omaa koulunkäyntiä ja opiskeluaikoja,
niin toki silloin oli isot ryhmäkoot, mutta yhteiskunta
on muuttunut aivan olennaisesti esimerkiksi niistä ajoista,
kun itse kävin koulua. Tämä järjetön
kiireisyys joka paikassa niin työelämässä kuin
yhteiskunnassa ylipäätään luo
sellaisia kielteisiä piirteitä, että yhä vähemmän
jää aikaa niin koulussa kuin muuallakin, missä ollaan
esimerkiksi lasten kanssa tekemisissä, yksilötasolla
niihin asioihin, mitkä ovat lapsille tärkeitä.
Näyttää siltä, että työelämän
rytmi menee yhä vain nopeammaksi. Osa-aikaiset työt, niin
sanotut epätyypilliset työt, lisääntyvät.
Otetaan esimerkiksi liikeala. Liikealalla uusista syntyvistä työpaikoista
80 prosenttia on niin sanottuja epätyypillisiä työpaikkoja
alalla, joka on voittopuolisesti naisvaltainen ala. Kyllä se
tuo kasvatustehtäviin perheille monenlaisia ongelmia.
En tiedä oikein, pystytäänkö näin
tiukalla rajauksella tätä probleemaa hoitamaan,
(Puhemies koputtaa) koska ilman muuta tullaan sitten siihen kysymykseen,
onko riittävästi resursseja. Kunnat sanovat, että valtion
pitää sitten, jos te menette (Puhemies koputtaa)
tekemään tällaisia rajaavia tekijöitä,
ohjata opetustoimeen ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Laitinen, nyt on siirryttävä puhujakorokkeelle.
... enemmän resursseja. Tästä on
kysymys.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Osaamisen merkitys kasvaa koko ajan. Osaamisen
perusta on hyvä perusopetus. Oikotietä ei ole ja
mitään keinoa ei ole korvata, jos perusopetuksessa
on vaillinaisuuksia ja heikkouksia. Sitä ei voida korvata
millään. Se näkyy sitten jatko-opiskelussa
monenlaisina ongelmina. Opetuksen tasoon vaikuttaa aivan suoraan
ryhmäkoko. Ei siinä ole mitään
epäselvyyttä. Liian iso ryhmäkoko johtaa
siihen, että opetuksen teho ei ole riittävää.
Suomalainen koulujärjestelmä pärjää hyvin kansainvälisessä vertailussa,
mutta parantamisen varaa selvästi on, ja se pitää silloin
ottaa todesta, sillä meidän todellakin ainoa valttimme
on osaaminen, ja siinä koulutuksen merkitys on erittäin
iso.
Minusta ryhmätoverini ed. Lapintie on tehnyt tärkeän
aloitteen, nostaa esille erittäin tärkeän asian.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on käyty
hyvää keskustelua ed. Lapintien aloitteen pohjalta.
Se, että monet kunnat todellakin säästävät
edelleen koulutuksessa, peruskoulutuksessa, pieniä kouluja
lakkautetaan, ryhmäkokoja suurennetaan jne., on lyhytnäköistä ja
virheellistä ja vahingollista politiikkaa, kuten ed. Tenniläkin
totesi.
Se mahdollinen säästö, lyhytnäköinen
säästö, kääntyy paljon
kalliimmiksi menoiksi monilla muilla sektoreilla. Se, että kouluissa
kouluterveydenhoidon toiminta on varsin vajavaista, on myös
eräs kalliiksi käyvä tosiasia. Ajoissa
ei löydetä niitä yksilöitä,
niitä koululaisia, joita voitaisiin auttaa, ja kun ei voida
auttaa, seurauksia sitten syntyy, jotka ovat kalliita henkilökohtaisesti, inhimillisesti
ja yhteiskunnallisesti.
Todellakin, nykykoululaiset menettävät hyvin
tärkeän asian: luokkatoverit, luokkayhteisön. Me
tiedämme toki, että luokkakokouksia pidetään
kymmenen, kahdenkymmenen vuoden kuluttua ja ylioppilasluokat tapaavat
nimenomaan luokittain, ei niinkään se ikäluokka,
joka on samaan aikaan kirjoittanut, vaan luokat. Näin ollen tässä on
varmasti hyvin kyseenalainen kysymys, kun on luokaton koulu, myöskin
päivittäisen jaksamisen näkökulmasta.
Pekka Nousiainen /kesk:
Rouva puhemies! Ed. Lapintie lakialoitteessaan ehdottaa perusopetuslain
30 §:n mukaan ryhmäkokoa määriteltäväksi
enintään 20 oppilaaseen. Minusta ed. Kähkönen
puhui kokeneen pedagogin näkökulmasta: näin
kategoriseen sääntelyyn ei voida mennä, se
ei ole realistista. Tarvitsemme joustoa aineittain ryhmäkokoihin:
kotitalous, tekninen työ, voi olla maksimissaan työturvallisuusnäkökohdat huomioon
ottaen enintään 16 oppilasta; matematiikka, kielet
on suositeltavaa opetella pienissä ryhmissä; reaaliaineissa
voi olla suurempia ryhmiä. Koulukohtainen jousto tulee
olla. Myöskin eri opettajat hallitsevat eri lailla erisuuruisia
ryhmiä, ja sekin säätelee aika paljon
tätä tilannetta.
Ed. Lapintie, te olette jättänyt kokonaan
huomiotta kuntien resurssikysymyksen, ja voin teille kertoa, mistä tämä kuntien
heikko resurssitilanne johtuu. Siellä on 96 tehty, joka
on edelleenkin yksikköhinnoissa sisällä,
3 miljardin markan asukaslukupohjainen leikkaus, joka tänä päivänä edustaa
114:ää euroa per asukas. Sillä alennetaan
koulujen yksikköhintoja. Tämän vuoksi kunnat
eivät ole kyenneet paremmin resursoimaan. Jos tämä raha
palautetaan takaisin, tilanne on aivan toinen koulutoimen järjestelyissä ja
silloin ei edes tarvitsisi keskustella tämänlaisista kysymyksistä.
Annika Lapintie /vas:
Arvoisa puhemies! Tähän ed. Nousiaisen viimeiseen
resurssikysymykseen: Olen kyllä puuttunut siihen, mutta
itse en valitettavasti jaksa uskoa, että kunnissa sitten kaikki
nämä rahat ihan oikeasti käytettäisiin. Koulupuolelle
on lisätty rahoja, mutta siitä huolimatta luokkakokokysymykseen
ei ole puututtu.
Ed. Kähkönen peräänkuulutti
joustavuutta ja sanoi myös, että erilaiset opettajat
hallitsevat eri tilanteita ja kaikki eivät ole oikeassa
ammatissa. Tämä joustavuus on nyt johtanut liian
suuriin luokkaryhmiin. Kun ajatellaan, että suurimmat ongelmat,
niin kuin ed. Kähkönen totesikin, ovat ala-asteen
yläluokilla eli 8—13-vuotiaiden lasten osalta,
niin kyllä siellä tällainen 20 lapsen maksimiryhmä on
aineesta riippumatta aivan ehdoton. Vaikka otetaan se koulun paras
superopettaja, joka on kokenein ja parhaiten osaisi lasten kanssa
olla ja jolla on auktoriteettia, niin siitä huolimatta
siinäkin tilanteessa näin isot luokkaryhmät,
kuin meillä on, eivät vain toimi.
Se, että kunnat vastustavat: Näin on, tai
sanotaan näin, että pelättävissä on,
että näin voi käydä. Kyllä se
minun mielestäni kertoo siitä, että riittävästi
ei arvosteta ja osata laittaa lapsen etua ensi sijalle. Pelottavat
jäljet ovatkin meille osoittaneet, että kun päiväkodissa
ja koulussa liian suurista ryhmistä aloitetaan, seurauksena
on levottomuutta ja sosiaalisia ongelmia teini-ikäisenä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Mitä ed. Lapintie totesi, niin totta
kai todennäköisyys näihin ongelmiin on
suurempi, mitä suurempi luokkakoko. Mutta sitä en
allekirjoita, että joustavuus luokka- ja ryhmäkoossa
olisi syy näihin vaikeuksiin. Minusta sellainen koulun
johtaja, rehtori, joka ei tätä joustavuutta käytä hyväksi — viittaan,
mitä ed. Nousiainen myös äsken totesi
juuri eri oppiaineitten kohdalla — ei silloin ole sopiva
koulun johtajaksi. Sen totean myös, että luokka-
ja ryhmäkoko ei suoraan korreloi menestyksen ja opiskelun
motivaatioon. Vaikka olisi kuinka pieni ryhmä, mutta jos
opettaja, ohjaaja ei hallitse työtään,
niin silloin oppimistulokset eivät parane.
Luokattomuudesta olen samaa mieltä edustajakollegoiden
kanssa, että se ei mielestäni sovi perusopetuksen
puolelle, mutta lukion puolelle se sopii todella hyvin.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Ed. Kähköselle totean, ettei
luokkakoko tietenkään suoraan korreloi menestystä,
mutta sillä on vaikutusta. Toisin päin ajateltunahan
se on ihan sama, kuinka isoja ryhmiä olisi. Silti tulokset
voivat muka olla hyviä. Näinhän se menee,
ja kyllä tässä pitää asettaa
normeja.
Haluan todeta myös ed. Nousiaiselle, että kuntien
rahoituskriisi on tosiasia, mutta ei pelkkä rahanantokaan
riitä. Kyllä pitää asettaa normeja
ja myöskin luokkakokojen osalta. Kyllä jossakin pitää linjanveto
tehdä, jotta opetus varmasti kaikkialla on hyvää.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Opetusministeri Rask selvitti sen, kuinka kunnat
käyttävät resursseja opetukseen. Oli
todettavissa se, että valtakunnassa oli muistaakseni 34
kuntaa, pääasiassa kaupunkeja, jotka käyttivät
vähempi kuin yksikköhinta per oppilas, joten tämä on
erittäin marginaalinen joukko, ja ennen kaikkea ne olivat
suuria kaupunkeja. Voin todeta, että Itä-Suomen
läänissä tehtiin sama selvitys. Vaikka
se on kuntatalouden osalta heikko alue, niin kaikki kunnat siellä käyttivät
opetustoimeen yli yksikköhinnan. Elikkä se epäilys,
että kunnat eivät ohjaisi resursseja opetukseen,
ei ole kovin vakuuttava. Kyllä kaikilla on halu panostaa.
Reijo Laitinen /sd:
Rouva puhemies! Olen ed. Kähkösen kanssa samaa
mieltä, että kyllä joustavuutta tarvitaan.
Mutta ehkä on kuitenkin menty, eikö niin rehtori
Kähkönen, liian pitkälle tässä joustavuudessa.
Kyllä tosiasia on se, että meillä ovat
luokkakoot suurentuneet. Ne ovat liian suuret. Kyllä se
näkyy ilman muuta myöhäisemmässä vaiheessa
oppimisessa, vaikka se ei suoraan siihen korreloikaan, mutta kyllä se
joka tapauksessa näkyy.
Totta on se, että tätä selvitettiin,
millä tavalla kunnat käyttävät
opetukseen ohjattuja voimavaroja, mutta minä en kyllä ihan
luota täysin niihin selvityksiin. No, on tietenkin vähän
eri tavalla sitten kunnissa näitä voimavaroja
ohjattu, mutta kyllä se tahtoo olla vain niin, että jos
jostakin voidaan ohjata voimavaroja johonkin muuhun, kyllä se
vaan tuppaa tapahtumaan. En tällä tarkoita ollenkaan
sitä, että pitäisi mennä näihin
korvamerkittyihin rahoihin takaisin, mutta ehkä tarkempaa
seurantaa kuitenkin valtion puoleltakin näissäkin
asioissa tarvittaisiin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Viimeinen puheenvuoro tästä asiasta
omalta kohdaltani: Toki myönnän, että nämä opetusryhmät monessa
tapauksessa ovat liian suuret. Mitä suurempi se opetusryhmä on,
sitä vähemmän opettaja pystyy henkilökohtaisesti
ohjaamaan näitä opiskelijoita. Totta kai jotkut
siellä ryhmissä tarvitsevat enemmän ohjausta.
Jos niin sanotusti kärryistä tipahdetaan, se energia
suuntautuu valitettavasti useimmiten muuhun kuin opiskeluun ja sitä kautta
taas vaikeutetaan muunkin opiskeluryhmän ja luokan opettamista.
Luulisin, että tässä varsin saman
suuntaiset kuitenkin nämä ajatukset ovat meillä keskustelijoilla.
Niin kuin totesin jo tuolta puhujakorokkeelta, tämän
lakiesityksen tavoite on hyvä. Mutta tuota, että pystyttäisiin
naulaamaan johonkin 20 oppilaaseen kiinteästi nämä kaikki
opetusryhmät, en pidä realistisena, mutta toivottavasti
ajan kanssa jälleen nämä resurssit kunnissa
lisääntyvät ja mahdollisimman monessa
kunnassa myös luottamushenkilöt ja päättäjät
omalta osaltaan osoittavat koulutusmyönteisyyttä,
niin että päästään
parempaan tilanteeseen, ja todella kuntien resurssit tässä myös
ovat hyvin keskeisessä roolissa.
Annika Lapintie /vas:
Rouva puhemies! Olen ihan iloinen siitä, että tämä lakialoite
on saanut näin paljon ajatuksia edustajatovereissa aikaan.
Itse asiassa näitä suosituksia nyt on kovasti
tehty, ja uusimpana on kai tulossa tämä kouluterveydenhuollon
suositus. Hyvä niin, että tulee edes suosituksia,
mutta siitä huolimatta vaikka näitä tehdään,
kunnissa kuitenkaan niitä ei noudateta. Katson, että täällä eduskunnassa meidän
velvollisuutemme on vahtia sitä, että kaikki Suomen
kansalaiset, myös lapset keskenään, ovat
tasa-arvoisessa asemassa, ja jos vain suosituksilla edetään,
silloin ei näin ole, vaan silloin se riippuu niin kovasti
siitä, missä kunnassa sattuu asumaan, ja vielä kovin
paljon siitä, missä osassa omaa kuntaa asutaan
ja minkälaiset ympäristöt siellä on.
Silloin katson, että kyllä tämä enintään
20 oppilaan luokka on se, missä erityisesti peruskoululaisten
tulee opiskella, ja tarpeen mukaan vielä pienemmissäkin
ryhmissä. Toivon, että sivistysvaliokunnassakin
voitaisiin tätä vielä pohtia eikä pelkästään
sitoutua näihin suosituksiin, jotka valitettavasti eivät
tunnu riittävän.
Keskustelu päättyy.