14) Laki tuloverolain 127 a ja 127 b §:n muuttamisesta
Hanna Markkula-Kivisilta /kok:
Arvoisa puhemies! Tälläkin viikolla tässä salissa
on puhuttu vanhempien liian vähäisestä ajasta
lastensa kanssa, perheiden arjen helpottamisen tarpeesta ja työtaakkansa
alle uupuvista pienten lasten äideistä. Jatkuvasti
me painimme sen kysymyksen kanssa, miten tähän
maahan saataisiin luotua uusia työpaikkoja. Kotitalousvähennyksen
laajentaminen olisi yksi keino sekä työpaikkojen
luomiselle että perheiden arjen helpottamiselle.
Kauan odotettu kotitalousvähennys alkoi kahtena erilaisena
kokeiluna vuonna 1997, ja viime vuoden alusta lähtien koko
maassa on ollut voimassa niin sanottu verovähennysmalli.
Kovin pitkältä ajalta meillä ei siis
vielä ole seurantaa olemassa, mutta jo nyt voidaan huomata,
että kotitalousvähennyksen käyttö on
muutamassa vuodessa lisääntynyt voimakkaasti.
Kun vuonna 2000 kotitalousvähennyksen teki reilut 31 000 henkilöä,
oli vastaava luku Verohallituksen ennakkotietojen mukaan viime vuonna
reilusti yli 60 000, ja odotettavissa on, että nämä luvut
vain kasvavat, kunhan tieto aiheesta lisääntyy
ja sen psykologisen ajattelukynnyksen yli päästään, että äiti
ei ole huono äiti, vaikka hän ei itse pesisikään
kaikkia ikkunoita, eikä isä huono isä, vaikka
hän teettäisikin olohuoneen tapetoinnin ulkopuolisella.
Uusien työpaikkojen synty on nykyisin tiukassa. Palvelusektori
on se alue, jolle näitä työpaikkoja voisi
huomattavasti nykyistä enemmän syntyä,
jos me suomalaiset oppisimme käyttämään palveluja
nykyistä enemmän emmekä mieluummin nääntyisi
omien työtaakkojemme alle siksi, että yksin pitää kaikesta
selvitä. Kotitalousvähennys on osoittautunut hyväksi
tavaksi tukea uusien palvelualojen työpaikkojen syntymistä. Vähennyksen
käyttöönottoa hidasti aluksi se, että vähennys
ei ollut voimassa koko maassa, kun osassa maata kokeiltiin yritystukimallia. Tämä
oli
omiaan hämärtämään
kansalaisten käsitystä kotitalousvähennyksen
sisällöstä, mutta nyt, kun koko maa on
kotitalousvähennyksen piirissä, ovat edellytykset
sen käytön laajentumiselle hyvät.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva lakialoitteeni
laajentaisi kotitalousvähennystä nykyisestä 40
prosentista 60 prosenttiin ja nostaisi vähennyksen kattoa
nykyisestä 900 eurosta 1 200 euroon. Askel on tarpeellinen,
sillä se näin ollen laajentaisi kotitalouksien
mahdollisuuksia vähennyksen käyttöön.
Oma tavoitteeni on kuitenkin se, että kotitaloudet voisivat
mahdollisimman pian vähentää palkkaamansa
henkilön palkkauskustannukset kokonaisuudessaan ja näin
tulla rinnastetuksi työnantajana yrityksiin.
Kotitalousvähennys on perinteisesti ollut ideologisesti
vaikea kysymys etenkin salin vasemmalla laidalla istuville. Sen
huomasin nytkin kerätessäni nimiä tähän
aloitteeseen, mutta täytyy sanoa, että hieman
kuitenkin yllätyin, kun uutislehti Demari uutisoi aloitteestani
kertovan artikkelin sanoin "Piikaveron muutos sulatti 12 demaria"
ja epäili näiden henkilöiden ideologian
vesittyneen. Se, että kotiavun yhteydessä vielä vuonna
2002 puhutaan piikomisesta ja Minna Canthin ajoista, on mielestäni
täysin käsittämätöntä. Itse
asiassa se osoittaa suurta halveksuntaa niitä tuhansia
ihmisiä kohtaan, jotka tätä arvokasta työtä tekevät.
Tutkimusten mukaan pienten lasten kodin ja työn välillä sukkuloivat äidit
kärsivät hälyttävän paljon
uupumuksesta. Miksi siis on väärin, jos heidän
mahdollisuuksiaan jakaa työtaakkaansa helpotetaan ja samalla
luodaan uusia työpaikkoja? Miksi toisen kodin siivoaminen
on alentavampaa kuin viraston, koulun tai kauppakeskuksen siivoaminen?
Toisaalta esimerkiksi vanheneva väestö tarvitsee
yhä enemmän apua arjessa selviämiseen,
kuten pienten remonttien tekemiseen, eikä kuntien kotiapu
välttämättä kykene vastaamaan
näihin tarpeisiin. Kotitalousvähennys voi osaltaan
helpottaa muun muassa näitä tilanteita sen lisäksi,
että se auttaa kitkemään näillä aloilla
valitettavan yleistä harmaata taloutta, eikä niin
vähäpätöisenä voida
pitää sitäkään, että kotitalousvähennys
on auttanut luomaan satoja uusia työpaikkoja ja luonnollisesti
sitä kautta parantanut myös työllistyneiden
ja heidän perheidensä elämänlaatua.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevan
lakialoitteen on allekirjoittanut 105 kansanedustajaa, joten toivoa
sopii, että se saa ansaitsemansa käsittelyn valiokunnassa
ja että siinä esitetty muutos saadaan mahdollisimman
pian voimaan.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen yksi tämän lakialoitteen
allekirjoittajista, ja vaikka kotitalousvähennyksen käyttöoikeus
nyt tässä muodossa on ollut vasta hyvin vähän
aikaa voimassa, olen käytännön esimerkkien
tiimoilta vakuuttunut siitä, että todella nykyinen
laki jo tässäkin muodossa on hyvä. Nyt
tässä lakialoitteessa esitetään
enimmäismäärän korottamista
ja prosenttiosuuden muuttamista. Näissäkin tapauksissa
kuitenkin suurin osa esimerkiksi peruskorjauksesta jäisi
työn tilaajan maksettavaksi, mikä on minusta ihan
oikein. Mutta niin kuin ed. Markkula-Kivisilta totesi, tämä on
tuonut uusia työpaikkoja kiistämättä hyvinkin
paljon ja harmaa talous on vähentynyt. Väitän,
että tämä on ollut sellainen porkkana,
että monessa tapauksessa henkilö olisi itse mahdollisesti
työn tehnyt ja tätä kautta kuitenkin
sitten ulkopuolinen yrittäjä olisi esimerkiksi
talon peruskorjaukseen palkattu. Toisaalta maksukyky useimmilla
kansalaisilla kasvaa koko ajan, ja yhä laajempi joukko
pystyy jatkossa käyttämään tätä mahdollisuutta.
Todella, olen tämän lakialoitteen kannalla
ja toivon, että näitä summia voitaisiin
jonkin verran tarkistaa jatkossa. Hyvä kuitenkin näinkin. Vielä kerran
totean, että tällä tavalla on omalta osaltaan
voitu työllisyyttä lisätä.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä todella tuntuu pahalta,
jos piikaverosta puhutaan näin tärkeän
ja hyvän asian yhteydessä, mutta ei aina tiedä,
mistä nämä sanonnat sitten lähtevät
ja mitä ne viestittävät.
Haluan kannattaa ed. Hanna Markkula-Kivisillan lakialoitetta
ja olen itsekin allekirjoittanut tämän. Ajattelen
näin, että todella, koska meillä on nyt
tarvetta erilaisten palvelujen tarjontaan, tässä on
mahdollisuus monille kotitalouksille, jotka haluavat tällä tavalla
tehdä ikään kuin luotettavan työsopimuksen,
jos näin sanotaan, eri tasolla kuin niin, että antaisivat
jollekin firmalle tehtäväksi näitä tehtäviä.
Oletan, että tässä tulee niin sanotusti
kodinomainen olotila, kun näitä palveluja tällä tavalla
sinne kotiin viedään ja saadaan turvallisilta
ja luotettavilta työntekijöiltä ja yrittäjiltä.
Onhan nyt totta kai tärkeää, että palkitaan
se tehtävä, mitä kotona tehdään,
ja otetaan siihen asemaan se kotona tapahtuva työ, kotitaloustyö,
että siitä todella tulee kunnon palkkio ja se on
veronalaista. Siinä mielessä tämä järjestelmänä jo
ohjaa mielestäni terveeseen suuntaan, ja näin
ollen, ihan niin kuin ed. Kähkönenkin totesi,
voidaan harmaata talouttakin saada jollain lailla rajoihin. Varmasti
nyt tehdään paljon tämmöistä työtä,
joka ei ole missään virallisesti kirjattuna. Näin
ollen, jos nämä korotukset vielä vähentäisivät
sitäkin harmaata työtä, mitä nyt
tehdään kotona, prosenttiosuuden korotus ja katon korotus,
erittäin hyvä aloite. Toivon, että tämä todella
pikaisesti käsitellään. Se, että myöskin vuosittain
arvioidaan prosenttiosuuksia ja kattoa, että tämä on
aloite ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed.Hiltunen, puhujakorokkeelle, jos jatkatte.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Olen myöskin allekirjoittanut
tämän lakialoitteen ja olen sen tehnyt hyvin harkiten.
En ole ollenkaan nimeäni laittanut ed. Markkula-Kivisillan
tekemään lakialoitteeseen niin, etten olisi käyttänyt
syvää harkintaa ja kokemusta, mistä on kysymys.
Minun täytyy sanoa, että minä hivenen loukkaannuin
puolueemme päälehden kirjoituksesta tämän
asian osalta. Kyllä täytyisi ymmärtää se,
että maailma on muuttunut. Monet asiat tarvitsevat uudelleenajattelua,
monia asioita voidaan edistää ottamalla käyttöön
erilaisia malleja. Tässä yksi hyvä on
se, että aivan selvää on se, että harmaan
työn osuutta on tällä mallilla pystytty
vähentämään, ja kun tämä malli
vielä laajenee, sitä käytetään
yhä enemmän ja yhä vähemmän
tehdään silloin pimeätä työtä.
Tämä tulee läpinäkyvämmäksi.
Kaksitoista sosialidemokraattia on tämän lakialoitteen
allekirjoittanut. En tiedä, kysyikö ed. Markkula-Kivisilta
kaikilta ryhmämme jäseniltä allekirjoitusta,
mutta tämä nyt vastaa lähes neljättä osaa
meidän ryhmämme jäsenistä. Minä en koe,
että kun olen tämän lakialoitteen allekirjoittanut,
minä olisin jollakin tavalla ideologisesti heikompi sosialidemokraatti
kuin ne ryhmämme toverit, jotka eivät jostain
syystä sitä allekirjoittaneet.
Minua ihmetytti — tai sanotaan niin, että ei
ihmetyttänyt vaan hämmästytti — tämän
käytön laajuus kuitenkin ottaen huomioon sen,
että verovähennysmalli on ollut niin vähän
aikaa voimassa. Tämä merkitsee sitä,
että kansalaiset kokevat sen, että tämän
kaltaisia töitä kannattaa tämän kotitalousvähennysmallin
kautta teettää, ja hyvä niin.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minä en ole allekirjoittanut
tätä enkä osaa suhtautua tähän
niin vapaamielisesti kuin puoluetoverini ed. Laitinen tovi sitten.
Minä näen tässä monta pulmaa.
En ole ihan varma, onko tämä se järjestelmä,
jolla viedään harmaata taloutta vähemmäksi.
Toivon toki, että näin olisi, mutta minusta tämä keino
ei ole tarpeeksi järeä sen pulman poistamiseen.
Mitä tulee piikaveroterminologiaan, sehän
on vanhaa terminologiaa, jolla on aika pitkä historia.
Minä en osaisi siitä, ed. Laitinen, loukkaantua.
Se kuului siihen maailmaan ihan laillisena kielenkäyttönä,
jota (Ed. Markkula-Kivisilta: Ei tämän päivän
maailmaan!), ed. Markkula-Kivisilta, Miina Sillanpää aikoinaan
halusi muuttaa. Hän lanseerasi käsitteistön,
joka on sitten poikinut otsikoita myöskin tämän
päivän lehtiin.
Rouva puhemies! Sen verran tähän, että kun ed.
Markkula-Kivisilta puhui Minna Canthista, Minna Canthin ajoista,
minä tulkitsen kyllä, että hän
tarkoitti Miina Sillanpään aikoja. (Ed. Markkula-Kivisilta:
Olette oikeassa!) Tämä ikään
kuin pikku oikaisuna, jonka takia tämän puheenvuoroni
pyysin.
Minä en tämän keinon tehoon usko,
mitä tässä ehdotetaan, niin kuin edelliset
puhujat. Mutta pois se, että jyrkästi tämän
kiistäisin. Täytyypä tähän
ruveta tutustumaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Markkula-Kivisillan aloite, missä itse lämpimästi
olen matkassa, on erinomaisen hyvä ja onnistunut näin
jatkon suhteen. Mitä tulee siihen keskusteluun, onko tässä kysymys
piikaverosta, onko piika-nimike halventava vai ei, muistelen muistaakseni
sellaista näköalaa, että jossain yhteydessä yritettiin
kitkeä maaseudulta semmoinenkin nimi pois kuin emäntä,
että se on muka arvoa alentavaa, ja siitä on nyt
tullut erittäin ylevä ja mahtava ja uljas nimi.
Siltä osin, jos näitä vanhoja nimikkeitä käytetään
oikeassa tarkoituksessa ammattinimikkeenä, olkoon se nimi nyt
mikä hyvänsä, piika tai palvelija, jos
se on avuksi tähän asiaan, se on hyvä.
Mutta sen pohjalta, mitä ed. Kekkonen epäili harmaan
talouden osalta, väitän, että jokainen tehty
työ, joka voidaan tehdä jonkin näköisen
veroporkkanan kautta, vähentää harmaata
taloutta. Tältä osin tämä ei
ole riittävä toimenpide mutta oikean suuntainen,
että tämän tyyppisellä asialla tämä voisi
kulkea eteenpäin ja tämä yhteiskunta tulla
terveemmäksi. Kun ajatellaan sitä yksinäistä ihmistä,
vähän paperityön kanssa tekemisissä olevaa,
joka maksaa palkkion kansalaiselle, joka tekee hänelle
työtään, kaikkea tämmöistä pitäisi tukea.
Tämä on erinomaisen hyvä. Toivon, että hallitus
vielä viimeisillä voimillaankin huomaisi tämän
asian eteenpäinviemisen ja tekisi jotain parempaa näitten
suomalaisten kotien ja yhteiskunnan eteen.
Hanna Markkula-Kivisilta /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkonen sanoi, että hän
ei usko, että tällä ratkaistaan harmaan
talouden ongelmia. Olen aivan samaa mieltä siitä,
ei tällä varmasti niitä ratkaista. Mutta
osaltaan tämä auttaa siinä kitkemisessä,
koska meistä jokainen tietää, että suurin
ongelmahan harmaa talous on varmasti hotelli- ja ravintola-alalla
ja rakennusalalla. Mutta kyllä se on aika suurta myös
kotisiivouksen, lastenhoidon ja kotiremonttien osalta. Jos on yrittänyt
palkata kotiin siivoojaa tai lastenhoitajaa, kyllä yhdeksän
kymmenestä tulee kysymään, voisiko sen
tehdä niin, ettei tarvitsisi verokorttia. Verovähennysoikeushan
on tunnetusti semmoinen asia, että suomalainenhan tekee
melkein mitä vaan saadakseen verovähennyksiä,
joten kun vaihtoehtoina on, maksanko pimeästi vai saanko
verovähennystä, kyllä se kummasti kannustaa
siihen, että "ei, mä haluan tehdä tän
verokortilla". Siinä mielessä kyllä tämä osaltaan
kotitalouksissa olevaa harmaata työtä on vähentämässä.
Ed. Laitinen kysyi, olenko kysynyt kaikilta sosialidemokraateilta.
En ole kaikilta, mutta kovin monta kieltäytymistäkin
sain. Itse asiassa Demari-lehdessä olleen artikkelin jälkeen
rupesin jo pelkäämään, olenko
aiheuttanut ongelmia näille kahdelletoista edustajalle,
jotka nimensä tähän aloitteeseen laittoivat.
Jotenkin julmasti koin sen artikkelin siitä, miten ihmisten
ideologia on vesittynyt tässä asiassa, mitä en
toki epäile itse ollenkaan, mutta jotenkin hämmästytti
se sanamuoto, joka tässä kirjoituksessa oli.
Mielestäni tämä on myös
yksi keino saada työpaikkoja alhaisen koulutuksen omaaville
henkilöille, koska moni, esimerkiksi lastenhoito- tai siivoustyö,
ei välttämättä vaadi korkeaa
koulutusta vaan vaatii oikeanlaisen ihmisen, oikean tyyppisen ihmisen
siihen, ja kun miettii, että 90-luvulla esimerkiksi pankeista
ja vakuutuslaitoksista, monilta tällaisilta aloilta jäi
paljon ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Markkula-Kivisilta, nyt pitäisi siirtyä puhujakorokkeelle.
En jatka pitkälti mutta sen verran, että silloin
90-luvulla jäi hyvin paljon työttömiksi
nimenomaan naisia pankeista, vakuutuslaitoksista, monelta tämän
tyyppiseltä alalta. Siellä on myös hyvin
paljon yli 50-vuotiaita naisia, joilla on valitettavan huonot mahdollisuudet
työllistyä enää minnekään.
Kuinka paljon heitä helpottaisi esimerkiksi se, että heille löytyisi
tämän tyyppinen tehtävä, jossa
he kokisivat aidosti ja perustellusti olevansa tärkeitä ihmisiä?
Heillä olisi tehtävä yhteiskunnassa,
he kokisivat, että heillä on paikka, jonne mennä ja
jossa heidän työpanostaan tarvitaan ja jossa he
voivat olla avuksi. Tiedän omasta tuttavapiiristäni useita
tällaisia noin kuusikymppisiä naisia, jotka kokevat
sen, että heillä ei ole enää mitään
roolia. Heidän omat lapsensa ovat kasvaneet pois kotoa, lapsenlapsia
ei välttämättä ole tai he ovat
jollain toisella paikkakunnalla, joten heidän avukseen
ei voi jatkuvasti olla. He hyvin mielellään tekisivät esimerkiksi
tämän tyyppistä kotiaputyötä ainakin
muutamana päivänä viikossa. He saisivat
siitä itselleen taloudellista apua myös ja saisivat elämälleen
tietyn tyyppistä rytmiä ja siinä mielessä tarkoitusta.
Toivon todella, että tämä lakialoite,
joka on tosiaan saanut yli puolet tämän salin
edustajista taakseen, myös pitää tämän
kannatuksen loppuun asti ja me saamme tämän asian
muutettua.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Minulle ei ole aiheuttanut haittaa eikä ongelmia
se, että allekirjoitin tämän lakialoitteen.
Päinvastoin on tapahtunut sillä tavalla, että ihmiset
ovat kysyneet, miksi sinä olet sen allekirjoittanut, jolloin
on päässyt selvittämään,
mistä tässä oikeastaan on kysymys.
Kyllä varmasti niin on, että entiseen maailmaan
ja kielenkäyttöön aikoinaan niin sanottu piika-nimitys
kuului jollakin tavalla, siihen arvomaailmaan, mutta tänä päivänä arvomaailma mielestäni
on muuttunut ja tämmöisessä piika-nimityksessä piikaverossa
on halventava lataus. On menty tasa-arvoisempaan suuntaan, hyvin pitkälle
sosialidemokraattien johdolla. Jos puhutaan meidän pää-äänenkannattajamme
artikkelista, koen sen sillä tavalla, että siinä halveksuttiin vähän
tätä asiaa.
Harmaa talous, niin kuin ed. Kekkonen totesi, ei varmasti tällä toimenpiteellä poistu,
se on ihan selvä juttu. Siinä on paljon suuremmista
asioista kysymys, mutta kyllä sitä vähennetään.
Harmaan työn osuutta vähennetään,
ja se on positiivista, hyvä niin, mutta ei se poista sitä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! En myöskään henkilökohtaisesti
ollut ilahtunut asianomaisesta lehtikirjoittelusta. Jätän
sen kuitenkin omaan arvoonsa. Minullekaan ei mitään
traumaa siitä kyllä tullut.
Ed. Kekkonen epäili, onko tämä tarpeeksi
järeä ase. Varmasti se sitä ei ole, mutta
niin kuin ed. Laitinen totesi, että vaikka harmaa talous
ei poistu, kyllä se vähenee, ja tämän
nykyisen lain ja tämän esityksen mukaan varmasti
uusia työpaikkoja tulee, ja jokainen uusi työpaikka
on todella tärkeä. Tämä on yksi
keino ja on ollut yksi keino työttömyyden vähentämiseksi,
ja tämän suuntaisia erilaisia työkaluja
on jatkossakin käytettävä. Muistutan
myös, että esimerkiksi eläkeläisten,
niiden, jotka jäävät eläkkeelle,
ovat viime vuosina jääneet ja jatkossa jäävät,
maksukyky on huomattavasti parempi kuin aiemmin. Sieltä kautta
myös tulee kysyntää esimerkiksi kotitaloustyöhön.
Juuri aiemmassa puheenvuorossani puhuin peruskorjaustyöstä ja
asuntojen kunnostamisesta, ja myös henkilökohtaisesti
olen käyttänyt tätä mahdollisuutta,
samoin hyvin moni tuttava ja uskon, että jatkossa useampi,
kun tieto tästä lisääntyy. Eivät
välttämättä kaikki tällä hetkellä tiedäkään
tästä mahdollisuudesta. Täällä on
myös viitattu siihen ja itsekin sanoin, että kun
pienikin porkkana on, niin se motivoi tämän suuntaiseen toimintaan
ja ulkopuolisen palkkaamiseen.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Jottei nyt jäisi pienintäkään
väärinkäsitystä: Tämä ei
ole asia, jota olisin ideologisoimassa, ei todellakaan, vaan hyvin
käytännönläheisesti haluan tätä lähestyä,
mutta entistä positiivisemmalla mielellä, kun
olen tätä keskustelua ja näitä painavia
puheenvuoroja kuunnellut.
Ymmärrän sen ihan akuutin huolen, kun halutaan
kotiin apua ja sitä ei saa. Itse kuulun ihmisryhmään,
joka sitä myöskin on tarvinnut niin lastenhoidon
kuin muidenkin tällaisten asioiden takia. Mutta minulla
on ilmeisesti ollut sen verran hyvä onni onnettomuuksien
jälkeen, että minulle sellaisia pulmia ei ole
tullut, mutta voin kuvitella ne tilanteet varsin hyvin, missä sellaisia
pulmia on. Sellaisiin asioihin tämä mitä ilmeisimmin
on erinomaisen hyvä apu. Mutta toistan sen, minkä kaikki
muutkin ovat toistaneet, että eihän tällä tietysti
harmaata taloutta sinänsä ratkaista.
Mutta, rouva puhemies, tämä asia ei ole ideologisoitavissa.
Keskustelu päättyy.