17) Laki arvonlisäverolain 85 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Jukka Vihriälä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Edustajat Aula ja Pekkarinen jo selvittivät näitä kaikkia
            tärkeitä neljää lakialoitetta,
            jotka keskustan edustajat ovat jättäneet, ja myöskin sitä taloudellista
            näkymää, missä tällä hetkellä elämme.
            Tietenkin tässä täytyy sanoa se, että epävarmuustekijöitä on
            erittäin paljon. Tämä on avoimesti todettava
            varmasti kaikkien meidän tässä salissa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Laki arvonlisäverolain 85 §:n
            muuttamisesta lähtee siitä, että todella
            asteittain elintarvikkeiden arvonlisäverokantaa alennettaisiin
            12 prosenttiin. Ensi vuoden aikana tämä olisi
            15 prosenttia. Ed. Pekkarinen äsken puhui 17 prosentista.
            Hän kyllä tarkoitti varmasti juuri tuota 15:tä prosenttia.
            (Ed. Mäki-Hakola: Ei tuntenut asiaa!) — Kyllä hän
            tunsi asian, mutta sattui tulemaan pieni virhe.
         
         
         Elintarvikkeet ovat todella perushyödykkeitä, joiden
            hintatasolla on suuri yhteiskuntapoliittinen merkitys. Kaikki me
            sen tiedämme, että mitä pienituloisemmasta
            kansalaisesta on kysymys, sitä suuremman osan hän
            joutuu käyttämään tuloistaan
            ruokaan. Elintarvikkeiden verotus on pyritty lähes kaikissa
            eurooppalaisissa maissa asettamaan mahdollisimman alhaiseksi. Euroopan
            unionin jäsenmaista elintarvikkeiden arvonlisäverokanta
            on yleisimmin 6—7 prosenttia. EU-maista Suomen 17 prosentin
            verokantaa korkeampi elintarvikkeiden verokanta on vain Tanskassa
            tällä hetkellä.
         
         
         Suomen liittyminen EU:n jäseneksi muutti monella tavalla
            ja paljon maataloutta sekä elintarvikkeiden hinnanmuodostusta,
            kuten me hyvin tiedämme. Jäsenyysratkaisuun liittyen
            todella, niin kuin ed. Pekkarinen totesi, Ahon hallitus, jossa myös
            kokoomus oli mukana, sopi keväällä 94
            erittäin laajasta paketista kansallisista tukitoimista,
            joilla jäsenyyden vaikutuksia haluttiin pehmentää sekä heti
            liittymisvaiheessa että myös liittymistä seuraavina
            erittäin, ainakin maatalouden kannalta, vaikeina vuosina.
            Ruoan muita EU-maita selvästi korkeamman arvonlisäveron alentaminen
            sovittiin toteutettavaksi 98 alusta siirtymäkorvausten
            merkityksen poistuttua. Tältä pohjalta eduskunta
            myös hyväksyi vuonna 94 arvonlisäverolain
            elintarvikkeiden verotusta koskevat pykälät. Pysyvään
            lakiin arvonlisäverokannaksi kirjattiin silloin 12 prosenttia
            vuoden 98 alusta lukien ja 17 prosenttia siirtymäkauden ajaksi.
            Siirtymäkausi on nyt mennyt, mutta Lipposen hallitus päätti
            kuitenkin, ettei sovittua alennusta toteuteta. Näin, arvoisa
            ed. Kuosmanen, on valitettavasti käynyt.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ruoan korkea arvonlisävero on koko
            elintarvikesektoria koskettava asia. Sillä on vaikutusta
            työpaikkoihin sekä alan teollisuudessa että maataloudessa,
            mutta ruoan arvonlisäverolla on myös vahva oikeudenmukaisuusperustelu.
            Yksi oikeudenmukaisimmista tavoista keventää verotusta
            onkin kohdentaa osa kevennysvarasta elintarvikkeiden arvonlisäverotuksen
            keventämiseen. Perusteltua olisi alentaa samalla myös
            ruokatarjoilun arvonlisäveroa, mihin ed. Kuosmanen myöskin
            viittasi. Suomen onkin aktiivisesti toimittava myös EU:ssa
            niin, että ruokatarjoilun arvonlisäveroa voidaan
            tulevaisuudessa alentaa.
         
         
         Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan yksi prosenttiyksikkö elintarvikkeiden
            arvonlisäveron alentamisessa merkitsisi, tämä jota
            nyt on esitetty, noin 400 miljoonan markan suuruista menetystä valtiolle,
            kun tämä laki tulisi voimaan 1.7.2002. Toisaalta
            tällä uudistuksella on myöskin dynaamisia
            vaikutuksia, niin että fiskaaliset menetykset valtiolle
            ovat huomattavasti pienemmät kuin 400 miljoonaa markkaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Euro otetaan käyttöön 1.1.2002.
            Sen takia ei ole esitetty, että muutos tulisi voimaan silloin,
            vaan nimenomaan 1.7., jotta tämä voisi kohdentua
            täysimääräisenä ruoan
            hintoihin.
         
         
       
      
         
         Pertti Mäki-Hakola /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ensiksikin täytyy todeta, että 90-luvun alkupuoliskolla
            oltiin todella syvässä lamassa tässä valtakunnassa,
            niin kuin täällä talossa varsin hyvin
            tiedetään. Onneksi saimme Lipposen—Niinistön
            hallituksen, jolla oli riittävästi kanttia ja
            kovuutta laittaa suunnitelmallisesti valtakunnan taloutta kuntoon.
            Se on onnistunut aivan erinomaisesti, niin kuin tänä päivänä tiedämme. Olemme
            maailman kilpailukykyisin valtio tällä hetkellä,
            ja siinä mielessä täytyy todeta, että nämä hallitukset,
            jotka ovat laman jälkeen istuneet, ovat tehtävänsä hoitaneet
            aivan erinomaisella tavalla.
         
         
         Sinänsä kotikuntani kollegan Jukka Vihriälän lakialoite
            arvonlisäverolain 25 §:n muuttamisesta koskien
            elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamista nykyisestä 17
            prosentista asteittain 12 prosentin tasolle on ihan oikean suuntainen.
            Hankaluus tässäkin lakialoitteessa on se, että se
            vaikuttaa valtion tuloja alentavasti. Kuten aloitteessakin todetaan,
            valtiovarainministeriö on laskenut yhden prosenttiyksikön
            merkitsevän noin 400 miljoonan markan välittömiä menetyksiä. Jos
            sen suhteuttaa esimerkiksi siihen, että kestävän
            metsätalouden rahoituslakiin tapeltiin 100 miljoonaa markkaa,
            tässä puhutaan yhdestä prosenttiyksiköstä,
            400 miljoonasta markasta, eikä se tässä tilanteessa
            ole tietenkään ihan hyvä asia. Tällaiseen
            päätökseen ei voida tietenkään
            silmät ummessa eikä summittaisesti mennä.
            Suomi on kuitenkin — se on myönnettävä — EU:n
            jäsenmaista valitettavan kaukana muista maista. Pääosassa
            jäsenmaita liikutaan alle 10 prosentin tasolla, niin kuin
            ed. Vihriälän aloitteessa oikein todetaan.
         
         
         
         Näin elintarvikemaakunnasta valittuna kansanedustajana
            ja asuessani paikalla lähellä ed. Jukka Vihriälää,
            jossa kymmenen kilometrin ympyrän sisälle osuu
            Atrian uudenaikainen Lihatalo, Valion kehittyvä Maitojaloste,
            Suomen Rehun iso Seinäjoen yksikkö, elintarvikealan
            osaamiskeskus Foodwest ja suuri joukko elinvoimaisia maatiloja jne.,
            tiedän, mikä on elintarviketuotannon merkitys
            varsinkin maaseudun asujille. Näin ollen kaikki toimenpiteet,
            joilla edistetään kotimaisten elintarvikkeiden
            käyttöä, ovat tutkimisen ja selvittämisen
            arvoisia asioita.
         
         
         
         Kävimme täällä eilen keskustelua
            valtioneuvoston tulevaisuusselonteosta otsikolla "Tasapainoisen
            kehityksen Suomi 2015". Selonteossa kannetaan huolta alueellisesta
            kehityksestä eri puolilla valtakuntaa. Erityinen huomio
            on kohdistettu menossa olevaan muuttoliikkeeseen, jossa väki
            karkaa maaseudulta kaupunkikeskuksiin, onneksi kuitenkin tässä tapauksessa
            suurelta osalta valtakunnan sisällä eikä niin
            kuin silloin, kun oli punamultahallituksia ja maalaisliitto, sosialidemokraatit
            ja kommunistit hallitsivat valtakuntaa. Silloin lähdettiin
            pakoon Ruotsiin sitä hirmumenoa, joka silloin vallitsi.
            Tässä tapauksessa muuttoliike on tietenkin terveellisempää.
         
         
         
         Meillä on myös laadittu maaseutupoliittinen strategiaraportti
            ja maaseudun kehittämisohjelmia. Hyvin luonteva tapa pysyttää ihmisiä myös maaseudulla
            on luoda kaikin tavoin edellytyksiä elintarvikkeiden tuottamiselle
            ja metsätalouden harjoittamiselle. Jos elintarvikkeiden
            arvonlisäveron alennuksella voidaan edistää tätä tavoitetta,
            asia on ehdottomasti selvittämisen arvoinen.
         
         
         Ruoan turvallisuus ja puhtaus ovat meille tänä bse-,
            hullunlehmän-, sekä suu- ja sorkkataudin aikana
            erinomaisen tärkeitä asioita. Siitä meidän tulee
            kantaa jatkuvaa huolta, ja eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnassa
            yksi keskeinen asia on koko tämän eduskuntakauden
            aikana ollut jatkuvasti se, että tästä asiasta
            pidetään tässä valtakunnassa
            erinomaisen hyvä huoli.
         
         
         Näkisin elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamisen
            mahdollisesti palvelevan myös edellä mainitsemaani
            asiaa. Ruoan arvonlisäveron alentaminen tulisi pystyä siirtämään
            suoraan kuluttajan käyttämän ruoan hintaan,
            muuten alennuksen merkitys jää merkityksettömäksi.
            Tässä ongelma arvonlisäveron alennuksien
            osalta onkin, että on aina suuri vaara, että alennus
            jää jollekin välille eikä se
            silloin kohdistu siihen tarpeeseen ja siihen tavoitteeseen, mitä hyvillä asioilla
            yritetään ajaa. Syödä pitää joka
            päivä, ja toimenpiteet, joilla voidaan järkevästi
            alentaa elintarvikkeiden hintaa, palvelevat myös pienituloisten elämisestä tunnettua
            huolta.
         
         
         Maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsenet ovat julkisuudessa
            olleet pitkälti sitä mieltä, että ruoan
            arvonlisäveron alentamiseksi tulisi ryhtyä toimenpiteisiin
            päästäksemme lähemmäksi
            yleiseurooppalaista tasoa. Olen sitä mieltä, että kun eduskunnan
            erikoisvaliokunnan jäsenillä on tästä asiasta
            hyvin yksimielinen näkemys, asia on ehdottomasti selvittämisen
            arvoinen.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Yksittäisten kansanedustajien
            aloitteet eivät tässä talossa tahdo mennä läpi,
            ja nytkin, kun aloitteen allekirjoittajina näkyy olevan
            vain kahdeksan oppositiopuolue keskustan kansanedustajaa, voi ennustaa,
            että tuloksia ei tämän suhteen tule.
            Näin ollen toivonkin, että asia lähtee
            liikkeelle siltä tasolta, josta tuloksia tulee, eli maan
            hallitus tai maa- ja metsätalousministeri ryhtyy toimenpiteisiin
            sen selvittämiseksi, mitä tosiasiallisia vaikutuksia
            elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamisella olisi. Mielestäni
            hallituksen viimeaikaiset linjaukset aluepolitiikan saralla antaisivat
            aihetta selvityksen tekemiseen ja toimenpiteisiin ryhtymiseen. Pidän
            ed. Jukka Vihriälän, ensimmäisen allekirjoittajan,
            tekemää aloitetta todella ihan oikean suuntaisena
            ja toivon, että tässä lähdetään
            järkevällä pohjalla eteenpäin.
            Tässä taloudellisessa tilanteessa, jossa tänä päivänä ollaan,
            suin päin tehdä päätös
            siitä, että tällaiseen prosenttialennukseen
            mennään, ilman että tosiasialliset vaikutukset
            ovat selvillä, ei varmastikaan ole järkevää,
            mutta oikealla tavalla valmisteltuna ja asiantila kartoitettuna
            asiasta voidaan päästä järkevään
            lopputulokseen.
         
         
       
      
         
         Jukka Vihriälä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Mäki-Hakolalle vain toteaisin,
            että meillä on olemassa tästä asiasta
            ihan riittävästi selvityksiä. Ei siinä selvityksiä tarvita.
            Kun ed. Mäki-Hakola ihan asiallisessa puheenvuorossaan
            kuitenkin alkuun kehui Lipposen—Niinistön hallituksen
            niin erinomaiseksi, sehän pystyisi tämän
            toteuttamaan, kun antaa lakiesityksen. Selvityksiä on aivan
            riittävästi. Tällä voitaisiin todella
            kotimaisten elintarvikkeitten käyttöä lisätä.
            Meillä on tästä tietoa, aivan samoin
            kuin maatalouden strategioita on tehty monenlaisia, mutta niistä vain
            puuttuu yksi asia, raha. Sitä, ed. Mäki-Hakola,
            nyt tarvitaan. Tässä on myöskin rahasta ja
            arvostuksesta kysymys, eli halutaanko tämä tehdä vai
            ei. Tähän on mahdollisuus. En ollenkaan pidä pahana,
            vaikka hallitus tuo tämän lakiesityksen; olen
            sen mukana. Ei minun aloitettani tarvitse käsitellä,
            jos hallitus tuo samansisältöisen aloitteen.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Vihriälä on tehnyt
            todella hyvän lakialoitteen. Hänen lakialoitteensa
            on saman suuntainen kuin minä edellisessä puheenvuorossani
            puhuin, eli toisin sanoen arvonlisävero ruoan kohdalta
            pitäisi ehdottomasti pudottaa eurooppalaiselle tasolle
            eli 12 prosenttiin. Toinen asia todella, minkä toistan,
            on että ravintolaruoan arvonlisävero täytyisi
            ehdottomasti pudottaa 22 prosentista 12 prosenttiin, koska sillä tavalla me
            tuemme työllisyyttä.
         
         
       
      
         
         Pertti  Mäki-Hakola  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Se oli positiivista ed. Jukka Vihriälän
            puheenvuorossa, että hän selkeästi myöskin
            totesi, että jos tämä asia halutaan saada
            järjestykseen, niin hallituksen on ryhdyttävä tässä asiassa
            toimenpiteisiin. Minä uskon, että hallituspuolueen kansanedustajat
            ovat valmiit viemään tätä asiaa siltä pohjalta
            eteenpäin. Tässä on turha kerätä poliittisia
            irtopisteitä, vaan tässä pitää päästä liikkeelle,
            ja minä olen edelleen sitä mieltä, että tässä pitää olla
            riittävän tarkat selvitykset. Ed. Jukka Vihriälä myöskin
            varmaan ihan hyvin tietää sen, että tässä on
            aina uhka ja riski se, että se alennus ei todellakaan kohdistu
            siihen joukkoon, johon se halutaan kohdistaa, vaan on valitettavasti
            tapana ollut se ja vaarana se, että se jää kaupan
            portaisiin tai johonkin väliportaisiin.
         
         
         Kysymys on todella rahasta, 400 miljoonaa markkaa 1
            prosenttiyksikkö. Se on iso määrä rahaa
            tänä päivänä, kun ollaan
            kuitenkin jonkinasteisessa taloudellisessa taantumassa. Uskon kyllä,
            että hallitus Lipposen ja Niinistön johdolla saa tämän
            taloustilanteen kääntymään positiiviseen suuntaan
            jo ensi vuoden aikana, mutta tässä vaiheessa,
            kun kerran eletään epävarmoja aikoja
            ja maailmantilanne meihin vaikuttaa, niin kyllä meidän
            on myöskin kannettava huolta siitä, että meidän
            taloutemme pysyy tasapainossa ja menot pysyvät järjestyksessä,
            mutta ehdottomasti selvittämisen arvoinen asia.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.