Mikaela Nylander /r:
Värderade talman! Miljöutskottet har under
behandlingen av en ändring i kärnsäkerhetsdirektivet
blivit uppmärksammat på att det inte är
uteslutet att ett medlemsland i framtiden kan bli tvunget att ta
emot kärnavfall mot sin vilja. Enligt statsrådets
principbeslut om slutförvaring av kärnavfall kan
utrymmen byggas enbart för avfall från de i Finland
redan existerande kärnkraftverken.
Vad avser regeringen att göra för att försäkra sig
om att Finland i framtiden inte skall bli tvunget att ta emot kärnavfall?
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunnalle on
sen käsitellessä ydinturvadirektiivin muutosehdotusta
tullut selväksi, ettei ole täysin pois suljettua,
että jäsenmaa voisi joutua vastaanottamaan ydinjätettä vastoin
tahtoaan. Loppusijoituslaitosta koskevan periaatepäätöksen
mukaan loppusijoitustiloja voidaan rakentaa vain Suomen nykyisten
voimalaitosten jätteille.
Mitä hallitus aikoo tehdä varmistaakseen,
ettei Suomi tulevaisuudessa joudu vastaanottamaan ydinjätteitä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Suomen hallituksella on yksiselitteisen selvä kanta
kaikissa niissä ratkaisuissa, joissa Euroopan unionin puitteissa
tai muualla maailmalla ollaan koskettelemassa nyt esille noussutta
kysymystä. Suomi lähtee erittäin tarkasti
siitä, että Suomi hoitaa vain omalla alueellaan
tuotetut jätteet, niiden loppukäsittelyn.
Se, mitä Euroopan unionissa parhaillaan vireillä olevissa
hankkeissa on, on kenties mahdollista. Minunkin korviini on kaikunut
sellaisia arvioita, että eräissä muissa
valmisteluhankkeissa komissionkin piirissä on ajatuksia,
että jatkossa automaattisesti tämä ei
olisi itsestäänselvää, mutta
ei enempää energianeuvoston kuin ymmärtääkseni
ympäristöneuvostonkaan pöydällä tällainen
asia ole missään vaiheessa ollut. Jos se sinne
tulee, Suomen hallitus (Puhemies koputtaa) äärettömän
tarkasti torjuu tuollaiset mahdollisuudet ulos.
Mikaela Nylander /r:
Arvoisa puhemies! Jos ydinjätteiden vastaanottokieltoa
ei voida lisätä direktiiviin, aikooko hallitus
olla aktiivinen Euratom-sopimusten muuttamisessa?
Värderade talman! Om det inte går att få in
ett förbud mot mottagande av kärnavfall mot ett medlemslands
vilja i direktivet, kommer då regeringen att vara aktiv
då det gäller att göra nödvändiga ändringar
i Euratomavtalen?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Lähtökohta on se, että niillä toimilla,
mihin äsken viittasin, voidaan tällaiset velvoitteet
ehdottomasti estää, että Suomen ei koskaan
tarvitse ottaa vastaan muualla aiheutettua jätettä.
Jos pienintäkin epäilystä tämän periaatteen
käytännössä pitämisestä on,
niin totta kai siinä tilanteessa kaikki mahdollisuudet
sitten tarkasteltaisiin. Olen keskustellut tästä asiasta
Fyhr-nimisen virkamiehenkin kanssa, joka ymmärtääkseni
on ympäristövaliokunnalle ollut myöskin
kertomassa tästä samasta asiasta. Kyllä myöskin,
kun äsken puhuin poliittisen tason keskustelusta, niin
kyllä myös virkamiestason keskustelussa tällä hetkellä ainakin
uskotaan, että näillä äsken
sanotuilla toimilla nämä lukot pitävät.
Jos eivät, niin sitten varmasti Euratom-sopimuskin on asiakirja,
joka joutuu uudelleen tarkasteltavaksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! On oikein hyvä, että ministeri
Pekkarinen on virkamies Fyhrin kanssa asiasta keskustellut. Ympäristövaliokunnalle
hän toi todellakin vakavan huolensa tässä esiin.
Komission linjaus on siis se, että se ei yksiselitteisesti
ole valmis tukemaan sitä, että ydinjätteen
vastaanottava maa saa itse päättää,
ottaako se ydinjätteen vastaan vai ei.
Meillä on Suomessa erityistilanne. Meillä on Posiva
Osakeyhtiön liikkeelle laittama loppusijoitusprosessi.
Tässä nimenomaan on nyt tämä meidän
ongelmamme. Maailmalla on syntynyt kuva, että Suomessa
ydinjätteen loppusijoitus on ratkaistu. Kysyisin arvoisalta
ministeriltä:
Olisiko paikallaan, että Suomi aktivoituisi tässä asiassa
vielä komission suuntaan ja myös Euroopan unionin
neuvostossa? Asia on nimittäin esillä suuressa
valiokunnassa. Uskoisin, että olisi hyvä selventää tämä asia
Euroopan unionin jäsenkumppaneille. Muutenkin maailmalla
(Puhemies koputtaa) on syntynyt kummallinen käsitys tässä asiassa.
(Puhemies: Minuutti!)
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, jos on jotain käsitystä maailmalla,
että Suomi jotenkin olisi valmis avaamaan omia oviaan — jäte
tänne, me hoidamme — se käsitys on kyllä totaalisen väärä.
Tällaista käsitystä ainakaan minun tiedossani
ei ole miltään suunnalta maailmaa tänne Suomeen
asti kaikunut. Toinen asia on se, josko Euroopan unionin komission
piirissä tällaisia kuiskeita kuuluu. Niitä kuuluu,
koska minäkin olen niitä kuullut, mutta ne eivät
varmasti ole olleet, näin on ymmärretty, mitenkään
vakavasti otettavia. Mutta tämän keskustelunkin
jälkeen lupaan, että kaikki voitava pienimpien
epäilyksien kitkemiseksi tehdään. Hallituksen
linja vielä kertaalleen sanottuna on aivan yksiselitteisen
selvä, niin kuin ymmärtääkseni
on ollut kaikkien hallitusten tätä hallitusta
aikaisemminkin.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän asiaan pitäisi
suhtautua erinomaisella vakavuudella ja ryhtyä kaikkiin
mahdollisiin toimenpiteisiin jo etukäteen, aivan niin kuin
edustajat Nylander ja Tiusanen ovat todenneet.
Palaan vielä tähän Euratom-sopimukseen. Eikö ministeri
Pekkarinenkin pidä sitä kohtuuttomana, että Euroopan
unionissa on tällainen valtioiden välinen sopimus,
jota siis nyt ei olla ottamassa tulevan perustuslain osaksi, vaan
se jää erilliseksi sopimukseksi, joka Euratom-sopimus antaa
ydinenergialle aivan kohtuuttoman kilpailuasetelman moniin muihin
energialähteisiin nähden? Varmasti kaikki haluaisimme,
että ydinvoima ei nauti kohtuutonta kilpailuetua esimerkiksi
uusiutuviin energialähteisiin nähden, niin kuin
nyt on tilanne.
Voisiko ministeri Pekkarinen ajatella, että Suomi todellakin
tekisi aloitteen siitä, että Euratom-sopimus lakkautettaisiin
tai sitä ainakin muutettaisiin niin, että kaikki
energialähteet olisivat samalla viivalla ja poliittisin
päätöksin edistettäisiin sellaisia,
jotka nauttivat laajaa tukea, niin kuin uusiutuvia energialähteitä,
ja tällä tavalla voitaisiin varmistaa se, että ainakaan
(Puhemies koputtaa) sitä kautta ei jouduta tähän
ydinjätteiden tuontitilanteeseen sitten aikanaan?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hallituksen energiapoliittinen linja hyväksyy
nyt sen tosiasian, että edellinen eduskunta täällä äänestyksen
jälkeen päätti, että uusi ydinvoimala
Suomeen saadaan rakentaa. Yksityinen toimija on löytynyt, joka
on lähtenyt asiassa liikkeelle, ja hanketta ollaan toimeenpanemassa
tällä hetkellä.
Mikä johtopäätös tästä pitäisi
vetää? Sekö, että rinnan sen,
että Suomi itse ainoana Euroopan unionin jäsenmaana
on rakentamassa uutta ydinvoimalaa, Suomi sitten Euroopan puitteissa ryhtyisi
ajamaan alas koko Euratomia, joka on pantu pystyyn jo aikoja aikoja
sitten? En tiedä, onko tämä nyt ongelma,
onko tämä ainakin jonkun mittainen uhka tuolla
takaraivossa. En tiedä, onko se uhka sen mittainen, että Suomen
pitäisi tämän tyyppisillä toimenpiteillä yrittää sitä ensisijaisesti
purkaa.
Jos on pieniäkin epäilyn häivähdyksiä siitä, että meille
voitaisiin tuoda ydinjätettä, jos näyttää vähänkään
aihetta olevan, että niihin reagoidaan, niin Suomen hallitus
varmasti reagoi. Aktiivinen yhteys ja keskusteluyhteys (Puhemies koputtaa:
Minuutti!) on myöskin virkamiesten välillä ja
myöskin komission jäseniin, myöskin suomalaiseen
komission jäseneen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ministeri Pekkarinen totesi, Suomen
kanta ydinjätteen maahantuontiin on ollut yksiselitteisen
kielteinen aina, ja tämä on myös hyvin
pitkälti eduskunnankin omissa käsissä.
Suomeen ei sijoiteta ydinjätettä ilman eduskunnan
päätöstä. Kun me loppusijoitusratkaisun teimme
aikanaan, se on selkeästi kytketty suomalaiseen jätteeseen,
ja tämä pitää pitää myös
meidän omissa käsissämme, ja tämä on
tarkoitus.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sen perusteella, mitä olemme ympäristövaliokunnassa
kuulleet, kyllä tässä hieman syytä huoleen
on. Ainakin siltä tuntuu. Kun Suomi on varsin pitkällä tässä loppusijoitusasiassa,
pidemmällä kuin ehkä mikään
muu maa, niin on kyllä ihan täysin mahdollista
sekin, että kansainvälisissä energiayhtiöissä katsotaan
silmät kiiluen kohti Suomen peruskalliota. Tästä syystä kysynkin:
Olisiko parempi, että emme odota, että asia
on käsittelyssä energiaministerineuvostossa tai
ympäristöministerineuvostossa vaan nyt päättäväisesti
aloitamme aktiivisen vaikuttamistyön, jotta asia pysyy
omissa käsissämme? Voidaanko toimia näin?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tietysti kaikki mahdolliset keinot, joilla
pienikin epäilyksen häivä voidaan poistaa,
totta kai ovat käytettävissä. Mutta minä äsken
kuvasin ensimmäisessä vastauksessa, että minun
tiedossani ei ole, että ympäristöministerineuvoston
agendalla koskaan olisi ollut tämä asia eikä energiaministerineuvoston
pöydällä. Olisi se nyt tietysti vähän
erikoista, koska me lähdemme itsestäänselvänä asiana
siitä, että tänne ei tulla, että me
alkaisimme Enestamin kanssa ottaa omissa ministerineuvostoissamme
tätä esille, että vaikka onkin päätetty,
että tänne ei saa tuoda, niin onhan nyt varmasti
päätetty niin, että tänne ei
saa tuoda. Tehdään kaikki voitava, mutta onko
metodi tämä tässä esitetty; en
ole ihan sen käyttökelpoisuudesta tässä vaiheessa
aivan vakuuttunut. Käytetään niitä teitä, mitä muutoin
on meidän käytettävissämme tämän
uhkan estämiseksi.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kysymys hallitukselle: Kuka levittää epämääräisiä tietoja
Suomesta Eurooppaan ja muualle maailmaan Suomen ydinvoiman jätteensijoituksesta
ja ydinvoimaloitten rakentamisesta? Haluan tietää tämän
asian. (Naurua)
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minun tiedossani ei ole ketään.
Minä en tiedä. Tässä asiassa
voi sanoa, että hallitus ei tiedä. (Naurua)
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Istun myöskin ympäristövaliokunnassa,
jossa tätä asiaa todella vakavasti on nyt käsitelty,
ja kysyisin lähinnä sitä, onko tiedostettu
se vaara, että ydinjäte, joka tällä hetkellä on
jätelainsäädännössä määritelty,
määriteltäisiinkin kauppatavaraksi eli
kuuluvaksi sitä kautta, kenties oikeuden päätöksellä sitten,
vapaiden markkinoiden piiriin ja että tätä kautta
voitaisiin purkaa myöskin nämä kansalliset
päätökset ydinjätteen tuontikiellosta.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanottu, tässäkään
asiassa neuvoston tasolla ei ole mitään tällaista
liikehdintää olemassa. Kun tosiaan ympäristövaliokunnassa
on keskeinen virkamies ollut tämmöinen virkamies
nimeltä Kim Fyhr, niin hänen kanssaan on käyty
keskusteluja myöskin. En tiedä, onko aihetta tämän
tyyppisiin ratkaisuihin taikka toimenpiteisiin tässäkään
asiassa.
Lyhyesti vielä kertaalleen, arvoisa puhemies, sanon,
että sen jälkeen kun pieniä kuiskeita
alkoi komission käytäviltä kuulua, korvat
ovat olleet hallituksella tavattoman tarkat ja heti tilanteissa, joissa
voidaan tämän asian vaatimalla tavalla reagoida,
sen asian vaatimalla tavalla se reagointi myöskin tapahtuu.
Ei oteta asiaa sellaisiin pöytiin, mihin asia ei kuulu,
vaan käsitellään siellä ja vaikutetaan
sitä kautta, miten asiassa voidaan parhaiten vaikuttaa.
Tahto on ihan sama, mikä eduskunnalla on, on hallituksella
varmaan.