1) Hallituksen esitys laiksi tuloverolain muuttamisesta
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esittämä tuloverolain
muutos on hyvä ja odotettu. Tämän lakiesityksen
hyväksymisen myötä poistuu se epävarmuus
ja epätietoisuus, mikä on viimeisen vuoden ajan
vallinnut komennustyötä tekevien keskuudessa.
Tilannehan oikeastaan lähti liikkeelle siitä,
kun verottaja, tässä tapauksessa erityisesti Lounais-Suomen
verovirasto, ryhtyi jälkiverottamaan muun muassa telakoilla
komennustöissä olevia heille maksetuista päivärahoista
ja muista kulukorvauksista. Lähtökohdanhan pitäisi
olla se, että Verohallituksen vuosittain etukäteen
määrittämät verovapaat päivärahat
on tarkoitettu kattamaan matkatyössä lisääntyviä elantomenoja.
Todettakoon, että nämä päivärahat
ja kulukorvaukset, joista ryhdyttiin jälkiverottamaan,
perustuivat metalli- ym. alojen työehtosopimuksiin. Aiemmin
veroviranomaiset katsoivat esimerkiksi Metallin työehtosopimuksen
mukaiset päivärahat ja kulukorvaukset verovapaiksi.
Tuntuikin jotenkin kohtuuttomalta, että jälkikäteen ryhdyttiin
tulkitsemaan asiaa niin, että vuosia sitten tehdyistä työmatkoista
ei olisikaan pitänyt suorittaa verottomia päivärahoja.
Pahimmillaan tällainen tulkinta mielestäni loukkaa
verovelvollisten oikeusturvaa, ja nämä ratkaisut
kohdistuivat sattumanvaraisesti eri verovelvollisiin.
Kun itse ensimmäisen kerran noin vuosi sitten reagoin
asiaan kirjallisella kysymyksellä, niin vastauksessa selkeästi
myönnettiin, että eräissä jälkiverotustapauksissa
oli otettu hyvinkin tiukka linja. Tämä erityisesti
Lounais-Suomen veroviraston tiukka ja ehdoton tulkintalinja johti
siihen, että sadat matkatöissä olleet
henkilöt saivat tuntuvia, useiden kymmenientuhansienkin
eurojen jälkiveroja. Tämä on epäilemättä horjuttanut näiden
ihmisten talouden hallintaa. Myös monet komennustöitä tekevät
yritykset ovat joutuneet rahoitusvaikeuksiin.
Verohallitus on ymmärtääkseni parhaansa mukaan
pyrkinyt ohjeistamaan verovirastoja, mutta tämä ei
ole johtanut yhdenmukaiseen ja selkeään käytäntöön.
Keskusverolautakunta antoi kesäkuussa kaksi Olkiluodossa
työskentelyä koskevaa ratkaisua. Korkein hallinto-oikeus
kuitenkin kumosi nämä ratkaisut. Korkeimman hallinto-oikeuden
nämä mainitut tai muutkaan ratkaisut eivät
ole johtaneet selkeään käsitykseen siitä,
miten pitkän ajan kestävä työskentely
voitaisiin katsoa tilapäiseksi työskentelyksi
erityisellä työntekemispaikalla. Niinpä sekava
tilanne on johtanut siihen, että kotimaisen työn
liikkuvuus on vähentynyt. Pelko tulla jälkiverotetuksi päivärahoista
ja muista asiaan kuuluvista kulukorvauksista on tehokkaasti hillinnyt
intoa matkatöihin. Seurauksena on ollut se, että ulkomaisen
työvoiman määrä muun muassa
telakoillamme on tuntuvasti lisääntynyt, ja tässä taas
ei kansantaloudellisesti ole mitään järkeä.
Arvoisa puhemies! Tilanteen korjaaminen lainsäädännöllä olikin
ainoa tie päästä umpikujasta. Minä uskon,
että nyt annettu esitys täsmällisine
aikarajoineen selkeyttää pelisäännöt
ja halukkuus komennustöihin palaa. Tämä on
niin yritysten kuin työntekijöidenkin kannalta
erinomainen asia.
Olen erittäin tyytyväinen, että te,
valtiovarainministeri Heinäluoma, tartuitte päivärahojen
jälkiverotuksesta syntyneeseen merkittävään
epäkohtaan. Tätä korjausta ovat ajaneet
monet kansanedustajat samoin kuin sekä työntekijä-
että työnantajajärjestöt.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Tässä komennusmiesten verotuksessa
vallinneet epäkohdat ovat todellakin olleet kiistattomia
sen jälkeen, kun asiassa tuli korkeimman hallinto-oikeuden
ennakkopäätös, joka tosiasiassa olisi
johtanut siihen tilanteeseen, että vuotta pidemmät työt
olisi tulkittu verotuksen piiriin kuuluviksi myös päivärahojen
osalta. Tällä kysymyksellä on ollut jo
tähän mennessä aikamoinen merkitys sekä yksittäisten
palkansaajien että myös yritysten kannalta, joita
on jälkiverotettu sellaisessa tilanteessa, että monet
ovat toimineet hyvässä uskossa ja luottaen siihen,
että aikaisemmin tehdyt päätökset
olisivat myös verotuksen osalta voimassa. Seuraukset varsinkin
yksittäisten komennustyössä olleiden
palkansaajien kannalta ovat olleet tuhansien eurojen jälkilaskuja,
ja parhaimmillaan, kun niihin liitetään myös
sitten korkoseuraamukset, niillä on ollut kotitalouksien
kannalta aika lailla kauhea vaikutus.
Verotuksessa on tärkeää, että meillä on
ennustettava, etukäteen tiedossa oleva veromenettely, jonka
täytyy olla niin työnantajan kuin työntekijöidenkin
ymmärrettävissä. Nyt syntynyt tilanne oli
sellainen, että se edellytti uutta lainsäädäntöä. Sinällänsä tietysti
siinä käytännössä,
jossa verotoimisto on voinut yksittäisiä tapauksia
harkita, on ollut myös omat hyvät puolensa. Mutta
tämä ennakkopäätös
ja sitä ennenkin jo olleet epäkohdat näissä jälkiveroseuraamuksissa
ovat osoittaneet, että ainut vaihtoehto turvata riittävä oikeusvarmuus
niin ihmisille kuin yrityksillekin on se, että otamme käyttöön
selkeät määräajat, jotka ovat
kaikkien tiedossa.
Nyt tässä esitettävä malli
lähtee siitä, että kahden vuoden ajan
tällainen työskentely olisi päivärahojen
osalta verovapaata ja sitten siihen tulisi vielä vuoden
lisäaika, joka turvaisi erityisissä tapauksissa
sen, että tämmöisissä pitkäkestoisissa,
varsinkin usein isoissa rakennusprojekteissa voidaan toimia oikeudenmukaisella
tavalla, eli kahden vuoden yleisen ajan lisäksi olisi mahdollisuus
pidentää aikaa vielä yhdellä vuodella
tapauksissa, joissa työntekijällä on
kotipaikka 100 kilometrin etäisyydellä tästä erityisestä työntekemispaikasta
ja lisäksi majoittuminen tapahtuisi täällä työntekemispaikalla.
Kun tähän asiaan paneuduttiin, niin näytti
siltä, että tämä riittää turvaamaan
myös nyt eräät suuret käynnissä olevat
hankkeet, kuten Olkiluodon voimalalla jo työssä olevien
oikeudenmukaisen verotuksen.
Niin kuin täällä ed. Kallio hyvin
sanoi, kyllä tämä on tärkeä tekijä myös
siltä kannalta, että tämä päivärahamenettely
mahdollistaa sen, että kalliiden olosuhteiden Suomessa
on myös suomalaisella työvoimalla mahdollisuus
osallistua näihin isoihin rakennusprojekteihin, joissa
tulee aika pitkäaikaista toisella paikkakunnalla työskentelyä.
Lähtökohtana on, että sitten kuuden
kuukauden jälkeen tämä laskenta alkaa
uudelleen, jolloin tämä kuuden kuukauden aika
turvaa sen, että tätä ei päästä väärinkäyttämään
ja toisaalta sitten, jos tulee uusia työtehtäviä,
niin nekin on mahdollista tehdä. Lakiesityksen valmistelussa päädyttiin
siihen, että poikkeuksellisesti on syytä saattaa
tämä laki voimaan välittömästi,
niin että se koskisi myös vuoden 2005 verotusta,
jolloin estetään väliinputoajajoukkojen
syntyminen.
Uskon, että nyt tässä eduskunnalle
esiteltävä lakiehdotus keskeisten periaatteiden
osalta selkeyttää verotusta, tekee sen työnantajille
helpommaksi ja turvaa myös palkansaajien verotuksen oikeudenmukaisuutta.
Samalla se pitää siitä huolta, että suomalaisilla
yrityksillä ja suomalaisella työntekijällä on
mahdollisuus pärjätä niissä urakkakilpailuissa,
joita parhaillaankin on käynnissä.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten edellä ministeri Heinäluoma
ja ed. Kallio totesivat, lakiesitys on tarpeellinen. Yksittäistapauksissahan
nämä kerrotut tapahtumat, jotka tässä ovat
taustalla, johtivat todella hyvin kohtuuttomiin seurauksiin ja sellaisiin,
joita nämä työntekijät eivät
voineet millään tavalla ennakoida. Muutenkin on
tärkeää, että tämmöiset
verosäännöt ovat ennakoitavia, koska
kun sovitaan tämmöisistä töistä,
niin tietysti on olennaista tietää myös
tämä puoli asioista. Ja nyt, jos sitten jälkikäteen
osoittautuukin, että todellinen tilanne on toinen, niin
työntekijöiden kannalta tilanne on täysin
kohtuuton.
Tämä on tarpeellista, vaikka menneinä vuosina
ja kuulemma nyt nykyaikanakin käytetään myös
väärin näitä, eli esimerkiksi
kuljetusalalla osa palkasta maksetaan päivärahojen
nimellä, jolloin nettopalkka nousee korkeammaksi, mutta toisaalta
työntekijät menettävät sosiaalietuja
ja valtio verotuloja.
Tämä lakiesityshän ei sinänsä semmoista
tilannetta suosi, vaan selkeyttää sitä,
missä tapauksissa on mahdollisuus maksaa näitä korvauksia verottomasti.
Esitys on hyvä ja kannatettava, ja se, että verotoimistot
valitettavasti poikkesivat aikaisemmasta linjastaan ja eräät
henkilöt joutuivat kärsimään,
olkoon ojennukseksi ja opetukseksi siitä, että verotuksessa,
tässä tapauksessa ja eräissä muissakin
tapauksissa, on tärkeätä myös se,
että verokohtelu on ennakoitavissa veronmaksajien kannalta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus esittää tilapäisen
työmatkan aikarajaksi kahta vuotta. Lisäksi hallitus
sallii kolmen vuoden aikarajan rajatun ajan kestävässä työkohteessa.
Lisäedellytyksenä on, että työ tehdään
yli 100 kilometrin etäisyydellä verovelvollisen
asunnosta ja varsinaisesta työpaikasta. Ehkä tuo
kilometrimäärä voisi olla vähintään
70 kilometriä.
Hallituksen esitys yksinkertaistaa verovapaiden matkakustannusten
korvausten maksuperusteita ja tekee mahdolliseksi korvausten maksamisen
isoissa ja pitkäkestoisissa projekteissa, joita ovat esimerkiksi
ison laivan tai ydinvoimalaitoksen rakentaminen.
Veroviranomainen tiukensi ennakolta varoittamatta matkakustannusten
korvauskäytäntöä, ja nyt asia
on korjattu. Kiitos hallitukselle.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että tämä asia
nyt on säädetty jollakin lailla tolkullisesti,
että ei ole näitä väliinputoajia.
Mutta tässä kohtaa en voi olla sanomatta sitä,
että tässä kuitenkin olisi voinut ottaa
semmoisenkin asian esiin, että esimerkiksi Puolustusvoimien
kantahenkilökunta joutuu jatkuvasti asumaan kahdella paikkakunnalla.
Heillä ei ole mitään varsinaista kulukorvausta,
eivätkä puolisot pysty siirtymään
sinne toiselle paikkakunnalle, eivät myöskään
lapset, koska on jakso-opetus ja siitä aiheutuu lisääntyneitä kuluja.
Sekin tulisi huomioida jatkossa, kun Puolustusvoimien määrärahat
supistuvat ja ydintehtävät keskittyvät
sotilaille ja sotilaat joutuvat liikkumaan, ja kuitenkin toivotaan,
että heillä olisi perhe-elämää.
Tämä kannattaa myös panna korvan taakse
sitten jatkossa, kun näitä vastaavia asioita hoidetaan,
että tämäkin asia otetaan esille.
Keskustelu päättyy.