Oikeusministeriön hallinnonala 25
jatkui
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Tästä pääluokasta
puhuttiin todellakin päivällä, ja erinomaista
oli, että ministeri Brax oli salissa läsnä kuuntelemassa
meidän edustajien puheita ja myöskin vastaili
joihinkin kysymyksiin.
Minua jäi kyllä erityisesti vaivaamaan se,
että ministeri Braxilla on kyllä ihan erilainen
käsitys tuosta arkitodellisuudesta, mikä tuolla
tuomioistuinten maailmassa tällä hetkellä vallitsee
niin käräjäoikeuksissa, hovioikeuksissa
kuin korkeimmissa oikeuksissakin. Tuntuu siltä, että se viesti,
minkä valtiovarainvaliokunta mietinnössään
on halunnut nostaa esille, se viesti ei ole millään
tavalla mennyt perille ainakaan meidän ministerillemme,
ikään kuin olisi kaikunut kuuroille korville.
Samoin se keskustelu, mikä täällä tänään
käytiin, tuntui, että sekin kaikui kuuroille korville.
Nimittäin kyllä tilanne on se, että jutturuuhkat
ovat kasvaneet meidän kaikissa tuomioistuimissamme ja käsittelyajat
ovat pidentyneet ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen langettavat
ratkaisut ovat myöskin lisääntyneet ihan ennätystasolle.
Tämä on se tämän hetken tosiasia,
ja on harmillista, ettei voida jatkaa enää ministerin
kanssa tätä debattia, kun hän ei ole
nyt enää läsnä. Toki ymmärrettävää,
mutta harmillista. Se jää nyt sitten tähän
tämä debatti.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä oli tarkoitettu vastauspuheenvuoroksi.
Nyt minä niin kuin retorisesti ulvahdan maailmankaikkeuteen
tämän vastauspuheenvuoron, jonka osoite on ed.
Lehti.
Hän nimittäin varsinaisessa puheenvuorossaan
täällä iltapäivällä lausahteli
sellaista, joka sai meikäläisen todella säpsähtämään.
Hän syyllisti suomalaisen oikeusjärjestyksen sillä perusteella
ja yksilöiden tapauksen, jossa oli menty muuttamaan suurinta
sallittua ajonopeutta. Näin ei olisi saanut tehdä hänen
mielestään, ja tällä tavalla
hänen ystävänsä tai joku muu
joutui kärsimään, kun oli menty muuttamaan.
Hän kuvitteli, tämä henkilö,
että se suurin sallittu ajonopeus on edelleen se sama,
ja niin sakot tuli.
Arvoisa puhemies! Olen tässä salissa tämän kohta
24 vuoden aikana puhunut vaihtuvista ajonopeuksista niin, että meidän
pitäisi nimenomaan päästä sellaiseen
järjestelmään, että liikennöintiolosuhteitten
mukaan suurimmat sallitut ajonopeudet muuttuvat. Esimerkiksi kun
on jäätävää tihkua
satanut asfaltille, niin kyllä siinä 20 kilometriäkin
tunnissa on hurjastelua sillä kelillä jnp. Sitten
on kelejä, jolloinka se 120 voi olla ihan paikallaan, kun
keli sen sallii.
Elikkä tässä katsannossa halusin
pöytäkirjaan, että en ole ed. Lehden
käyttämän puheenvuoron perusteella muuttamassa
pätkänkään vertaa käsitystäni
oikeustilasta ja oikeudenmukaisuudesta.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Tästä oikeusministeriön
pääluokasta tosiaankin tänään
on puhuttu, mutta yhdestä siihen liittyvästä asiasta
ei puhuttu juuri ollenkaan eikä sitä tietenkään
ensi vuoden talousarviossakaan näin ollen ole edes näkyvissä.
Puhun vainoamisesta.
Ensi vuoden alussa on tulossa voimaan rikoslain muutos, jolla
lievän pahoinpitelyn syyteoikeutta koskevaa säännöstä muutetaan
siten, että alaikäiseen ja läheiseen
kohdistetut lievät pahoinpitelyt tulevat virallisen syytteen
alaisiksi. Uudistus on tarpeen, mutta se on riittämätön,
sillä Suomessa arvioidaan yli 100 000 ihmisen
altistuvan vuosittain vainoamiselle.
Monet vainoamiseen liittyvät teot ovat Suomessa rangaistavia.
Vaikka uhkaaminen tai kotirauhan rikkominen on kielletty laissa,
se ei anna uhrille riittävää suojaa.
Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi ja koskemattomuus on jokaisen
kansalaisen perusoikeus. Fyysinen koskemattomuus on suojattu hyvin
Suomen rikoslainsäädännössä, sen
sijaan psyykkinen hyvinvointi ja koskemattomuus eivät toistaiseksi
ole saaneet saman kaltaista lainsuojaa.
Tästä syystä tein viime keväänä lakialoitteen rikoslain
24 luvun muuttamiseksi. Ehdotin, että vainoaminen kriminalisoitaisiin.
Vainon kohteeksi joutuminen on uhrille erittäin stressaavaa, ja
useimmat saavat sen johdosta psyykkisiä oireita. Tällä hetkellä avun
hakeminen vainoamiseen lähestymiskieltoa hakemalla on uhrin
oman aktiivisuuden varassa. Lähestymiskielto ei rankaise
juridisesti uhkaajaa. Vainoamisen kriminalisointi osoittaisi, että sitä pidetään
vääränä ja tuomittavana käytöksenä.
On valitettavaa, että lakiehdotukseni ei saanut tuulta
alleen tässä talossa, sillä vakavan ongelman
ratkaiseminen ennakkoon olisi meidän kaikkien kannalta
parempaa kuin sitten, kun tilanne riistäytyy käsistä ja
seuraukset voivat olla erittäin kohtalokkaita.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Todella, niin kuin ed. Hemmiläkin
totesi, oli hienoa, että ministeri Brax oli täällä varsin
pitkään, ja on aivan ymmärrettävää,
ettei hän nyt enää ole, kun kello on
vähän yli 21 jo ja tässä on
muitakin pääluokkia ollut välillä.
Kysyin häneltä tätä Kouvolan
hovioikeuden tilannetta, ja hänen vastauksensa kyllä Kouvolan hovioikeuden
näkökulmasta ei millään tavalla mieltä ylentänyt.
Hänhän viittasi siihen, että korkeimman
oikeuden ex-presidentti Sevón on nyt selvittämässä tätä hovioikeuksien
ja hallinto-oikeuksien tilannetta. Kuitenkin tässä on
esimerkiksi Kouvolan hovioikeuden toimesta tehty esityksiä sen
tyyppisestä kuntajaosta, joka tasapainottaisi tilannetta,
ja näin ollen täytyy toki jatkaa tätä keskustelua
Kouvolan hovioikeuden tulevaisuudesta ministeri Braxin kanssa toisessa
vaiheessa.
Itse kumminkin näen tärkeänä,
että hovioikeudet pysyvät edelleenkin myös
siellä, missä ne ovat olleet aikaisemmin. Ainoastaan
kysymys ei ole seinistä ja seinien tuomien kustannusten maksamisesta,
vaan myöskin siitä, että hovioi-keuden
taso säilyy mahdollisimman monessa maakunnassa. Siinä on
myös mukana perinne.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana lainvalmistelun puutteellisuudesta
ja kapea-alaisuudesta. Olen tästä toki puhunut
jo aiemminkin, mutta niinhän sitä koulussakin
sanotaan, että kertaus on opintojen äiti.
Jo usean vaalikauden ajan on eduskunnan eri toimielimissä kiinnitetty
huomiota lakiesitysten puutteisiin. Eduskuntaan tulevissa lakiesityksissä on
teknistä korjaamistarvetta, vaikka ministeriöt
tarkastavat ne ennen valtioneuvoston käsittelyä.
On jopa tapauksia, joissa hallituksen esitys on jouduttu eduskuntavaiheessa
kirjoittamaan pykälien osalta lähes täysin
uudelleen.
Yksinkertaisena syynä ilmeisesti tähän
on se, että lainvalmistelu ei ole enää riittävän
pitkäjännitteistä ja suunnitelmallista.
Perusongelmana on se, että 1980-luvun lopulla ja 1990-luvulla
luovuttiin monijäsenisestä lakiesitysten valmistelusta.
Ennen suuri osa lainsäädäntöä valmisteltiin työryhmä-,
toimikunta- ja komiteatyönä. Nykyään
valmistelu tapahtuu virkatyönä siten, että yksi
virkamies valmistelee sen työhuoneessaan. Toinen valmisteluvaihtoehto
on, että se tehdään selvitysmiespohjalta,
jolloin siinäkin on vain yksi valmistelija. Tällöin
asioita jää huomaamatta, kun esitystä on
valmistelemassa vähän ihmisiä. Tämän
seurauksena ovat tietyt laatuongelmat sekä valmistelun
kapea-alaisuus. Seuraavaksi esitys saattaa karahtaa kivikolle, kun
eduskunnan valiokunnassa kuullaan laaja joukko asiantuntijoita.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Vuonna 2007 marraskuussa kollegamme Juha Hakola
kirjoitti näin: "Koska törkeän ryöstön valmistelu
ei ole laissa kriminalisoitu, joutuu poliisi seuraamaan teon valmistelutoimenpiteitä
liian
kauan. Toisinaan poliisin ennalta estävästä toiminnasta
huolimatta rikos pääsee tapahtumaan ja seuraukset
saattavat olla teon kohteelle erittäin ikäviä sekä henkisesti
että fyysisesti. Joka tapauksessa teosta aiheutuu merkittäviä taloudellisia
menetyksiä sekä pääsääntöisesti
pitkäaikainen ja vaativa poliisitutkintaprosessi."
Näin kirjoitti kansanedustaja Juha Hakola, joka on
toiminut ennen kansanedustajaksi tuloaan ylikomisariona Helsingin
poliisilaitoksessa johtokeskusyksikön johtajana ja tätä ennen
14 vuotta Helsingin huumerikosyksikössä vaativan huumerikostutkinnan
tutkijana ja tutkinnanjohtajana. Syy, miksi hän näin
kirjoitti, oli edellisellä viikolla Liedossa paljastunut
arvokuljetuksen ryöstöyritys. Tämän
seurauksena me kansanedustajat ed. Hakolan johdolla allekirjoitimme 107
kansanedustajan voimin lakialoitteen, johon tietääkseni
jonkin verran vielä nimiä tuli myöhemmin
lisää.
Suomessa edelleen murhan, törkeän pahoinpitelyn
ja törkeän ryöstön valmistelu
ei ole siis laissa kiellettyä. Tuosta ed. Hakolan esityksestä, joka
on laajentunut tässä keskustelun aikana tähän
kokonaisuuteen käsittämään laajemminkin törkeiden
rikosten valmistelua, lainvalmisteluun on ollut oikeusministeriössä aikaa
kolmisen vuotta.
Tänään perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja
Kimmo Sasi nosti tämän asian täällä salissa esille,
ja siitä käytiin hyvää keskustelua
silloin. Ed. Sasi ihmetteli sitä, miksi oikeusministeri Tuija
Brax ei ole tätä asiaa määrätietoisemmin vienyt
eteenpäin, ja hän jopa epäili ja pohti
sitä, että nyt helmikuussa — jos silloin
esitys tuodaan tänne saliin — ollaanko tässä tarkoituksella
niin myöhässä, että eduskunta
ei ehdi käsittelemään tätä lakia.
Erittäin vakava syytös ministeriä kohtaan
ja ministeriötä kohtaan, kun kuitenkin taustalla
on yli sadan kansanedustajan mielipide, että asia pitää korjata.
Tämä asia nousi esille vuotta myöhemmin tuon
ed. Juha Hakolan tekemän lakialoitteen jälkeen,
silloin Kauhajoen kouluampumistapauksen jälkeen eli syyskuussa
2008. Silloin oikeusministeri Tuija Brax lupasi törkeiden
rikosten valmistelun kriminalisoinnin etenevän nykyistä useammissa
rikoslajeissa. Tuosta tapauksesta on nyt kulunut itse asiassa yli
kaksi vuotta, ja asia ei ole edennyt. Ja edelleen vakavia tapauksia,
huolestuttavia tapauksia, on tullut esille muun muassa länsinaapurista
ja monesta muusta paikasta, erilaisia törkeiden rikosten
valmisteluun liittyviä kysymyksiä, jotka varmasti
ovat tietyllä tavalla ajankohtaisia myös Suomessa,
vaikka emme haluakaan lietsoa mitään pelkoa. Mutta
halusin tämän asian vielä tässä illalla
nostaa esille, ja toivon todella, että oikeusministeri
Tuija Brax toimii tässä nyt määrätietoisesti
ja hoitaa asian niin, että tämä asia
saadaan kuntoon.
En usko, että kenenkään meistä omatunto
kestää sitä, että näitä tapauksia
tulee tulevaisuudessa lisää. Toivottavasti ei
pääse tulemaan ennen kuin asia on kunnossa ja
poliisilla on siihen riittävät edellytykset, että he
voivat näitä ennalta ehkäistä.
On kohtuutonta, että poliisit joutuvat seuraamaan tilannetta
niin pitkälle, että rikos lähtee etenemään,
ja joissain tapauksissa jopa ovat itse syytettyinä siitä,
että ovat tehneet jotain liian aikaisessa vaiheessa, kun
rikollinen ilmoittaakin, että hän vain oli katselemassa
näyteikkunoita taikka että hän oli vain
ajelemassa autolla, kun rikoksen valmisteluharjoittelu ei Suomessa
ole tällä hetkellä kriminalisoitu.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Aika käy vähiin tällä vaalikaudella
saada oikeusministeriöstä ja oikeusministeriltä tänne
eduskuntaan niitä esityksiä, mitä eduskunnan
enemmistö on halunnut. Kuten äskeisessä puheenvuorossa
tuli esille, eduskunnan enemmistö on halunnut, että törkeiden
rikosten valmistelu kriminalisoidaan. Tästä eduskunnan
tahdonilmaisusta on kulunut aikaa jo yli kaksi vuotta, ja mitään
ei ole tapahtunut.
Toinen asia on se, että eduskunta on moneen kertaan
monissa eri yhteyksissä korostanut sitä, että törkeiden
rikosten rangaistusasteikkoja pitäisi meillä kiristää,
koska tuomioistuimet käyttävät nykyisin
niitä lievimpiä, kun tuomioita langetetaan. Törkeitten
rikosten rangaistukset ovat Suomessa kansainvälisessä vertailussa
kyllä lain tasolla kohtuullisen vertailukelpoisia, mutta meillä nimenomaan
tuomioistuinten lainkäyttö on se ongelma. Siksi,
kun eivät tuomioistuimet kerran korjaa asenteitaan, eduskunnan
pitäisi silloin kiristää rangaistusasteikkoja.
Me olemme odottaneet tänne 2,5 vuotta jonkinlaista
selvitystä ministeriöltä siitä,
kun kesäkuussa 2008 kumottiin sakkovankeuslaki. Mitään
ei ole oikeusministeriöstä tullut. Sen sijaan ensi
vuonna astuu voimaan tämä kuuluisa sakkopantalaki.
Tällaisia näpertelyjä tehdään
oikeusministeriössä, kun vakavampiakin tekemisiä olisi.
Yleiskeskustelu pääluokasta 25 päättyi.