Sisäasiainministeriön hallinnonala 26
jatkui
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tulin tänne puhujakorokkeelle
sen takia, että ilmeisesti saattaa hiukan yli kaksi minuuttia kestää tämä minun
puheenvuoroni. Sanon muutaman sanan sisäisestä turvallisuudesta
ja siitä, kuinka Suomesta saataisiin Euroopan turvallisin maa.
Muuttuva maailma ja muuttuva Suomi asettavat uusia haasteita
turvallisuudelle. Turvallisuus on noussut viime aikoina keskustelunaiheeksi myös
Suomessa. Tämä voi jatkossa heijastua ihmisten
turvallisuudentunteen heikkenemiseen. Siitä huolimatta
Suomi on silti yhä yksi Euroopan turvallisimmista maista.
Tästä huolimatta meillä Suomessa on turvallisuuteen
liittyviä ongelmia, joista ehkä keskeisin on väkivalta.
Väkivallan määrä on Suomessa
korkeampi verrattuna läntisiin naapurimaihin. Yksilöihin
kohdistuva väkivalta on raaistunut, väkivallantekoihin
on tullut aiempaa enemmän suunnitelmallisuutta sekä ennalta-arvaamattomia
ja hallitsemattomia piirteitä.
Toinen iso ongelma on onnettomuuksien ja tapahtumien suuri määrä.
Erityisesti koti- ja vapaa-ajan tapaturmia on paljon ja niissä kuolleiden
ja loukkaantuneiden määrä on huolestuttavan
korkea. Nopeat nettiyhteydet ja muu informaatiotulva mahdollistavat
muun muassa lapsille ja nuorille rajattomat mahdollisuudet käsitellä ja
omaksua tietoa, jota eri lähteistä on saatavilla.
Saatavilla on ilmeisesti myös aineistoa, jossa suorastaan
yllytetään rikoksiin tai opetetaan keinoja rikoksen
tekemiseen. Raakoja väkivallantekoja sisältävien
filmien ja kuvien esittäminen ja niistä tehdyt
vääränlaiset johtopäätökset
voivat olla yllykkeinä väkivaltarikoksiin.
Yhteiskuntamme ei voi vaikuttaa saatavan tiedon määrään
ja laatuun. Siksi on syytä vakavasti pohtia, miten voimme
vaikuttaa niihin ihmisiin, jotka herkimmin saavat väkivaltaiseen
toimintaan suuntautuvia vaikutteita ja voivat omaksua vääriä tai
väkivaltaisia käyttäytymismuotoja. Laaja-alaisesti
on mietittävä myös sitä, miksi Suomessa
kasvava määrä ihmisiä päätyy
ristiriitatilanteiden ratkaisemiseksi väkivallan käyttöön,
ja miten voimme yhteiskunnassamme vahvistaa väkivallan
ehkäisyä ennalta ja vähentää uhrien
kärsimyksiä ja muita väkivallan seurauksia.
Arvoisa herra puhemies! Tutkimuksissa on todettu, että henkinen
tai muu osattomuus yhteiskunnassamme yleistyy. Puhutaan myös
usein sukupolvet ylittävästä syrjäytymisestä.
Vuosien kuluessa nuorten ja aikuisten henkinen pahoinvointi ja mielenterveysongelmat
ovat lisääntyneet ja perheiden kasvattava harmonia
on järkyttynyt. Perheiden tilaa ja sen kehityssuuntaa kuvaa
hyvin se, että myös lasten ja nuorten huostaanotot
ovat voimakkaasti lisääntyneet.
Jokelan ja Kauhajoen järkyttävät
tapahtumat toivat kaikkien tietoisuuteen Suomen sisäisessä turvallisuudessa
vuosien kuluessa tapahtuneet muutokset aiempaa huonompaan suuntaan.
Suomessa on jo pitkään tapahtunut sellaisia henkirikoksia
tai törkeitä väkivallantekoja, joissa
kohteeksi on voinut joutua kuka tahansa alueella ollut ihminen tai
ihmisryhmä. Myyrmannin kauppakeskuksessa räjäytetty
pommi oli yksi niistä.
Emme voi ohittaa sitä tosiasiaa, että Suomi
on Länsi-Euroopan väkivaltaisimpia maita. Suomessa
kuolee ihmisiä henkirikoksen uhrina 2,5-kertaisesti Länsi-Eurooppaan
verrattuna. Lähes joka toinen päivä joku
kuolee henkirikoksen uhrina, joka toinen viikko kuolee nainen perheväkivallan
uhrina ja lapsi samasta syystä lähes joka viides
viikko. Pahoinpitelyt ovat lisääntyneet tasaisesti
viimeisten kymmenen vuoden aikana, ja muutoinkin erilaiset väkivallan
muodot ovat yleisempiä Suomessa kuin länsimaissa
yleensä.
Väkivaltarikoksiin liittyy usein päihteiden väärinkäyttöä.
Noin 80 prosenttia henkirikoksista on tehty päihteiden
vaikutuksen alaisena. Yhä useammin henkirikoksiin ja törkeisiin
yksilöön kohdistuviin rikoksiin liittyy myös
huume- tai muu järjestäytynyt ammattimainen rikollisuus.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Olen huolestunut aluehallintovirastojen tulevaisuudesta
ja kohtalosta. Kun sitä aluehallintouudistusta aikanaan
viriteltiin, tavoitteena oli, että vaikka toimipaikkojen
määrä vähenee, työntekijät
kuitenkin säilyttäisivät työpaikkansa.
Kansalaisille puolestaan luvattiin, että palvelut eivät heikkene,
vaikka palveluverkko harventuukin.
Silloiset varoittelumme siitä, että uudistusta pannaan
kasaan liian kovalla vauhdilla, ovat osoittautuneet enemmän
kuin tosiksi. Tuntuu siltä, että hallituksen lupaukset
olivat vain määräaikaisia ja uudistuksen
perimmäiset tavoitteet alkavat nyt tulla esille. Uuden
organisaation toimintaa käynnistettäessä on
käynyt ilmi, että toimintaan on alun perinkin
osoitettu riittämättömät resurssit.
Toisaalla valtion tuottavuusohjelman toteuttaminen myös
aluehallintokeskuksissa na-kertaa toiminnan perustaa. Aluehallintoa
joudutaan ajamaan alas. Kaikkien aluehallintovirastojen yhteinen
määrärahavaje ensi vuodelle lähentelee
8 miljoonaa euroa. Riittämättömät
resurssit uhkaavat haavoittaa vakavasti myös Itä-Suomen aluehallintoviraston
toimintaa.
Aluehallintovirastot ovat vedonneet lisärahoituksen
saamiseksi ensi vuodelle. Jos tässä ei onnistuta,
Itä-Suomen aluehallintovirastossa se merkitsee koko henkilöstön
lomauttamista kolmeksi kuukaudeksi ensi vuoden aikana. Yt-neuvottelut
joudutaan aloittamaan välittömästi ensi vuoden
alussa, jotta budjettivajaus saadaan lomautuksilla säästettyä.
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä ei
ole sitä, mitä silloin aluehallintovirastojen
uudistamisessa luvattiin. Mielestäni tämä ei
ole valtion kannalta hyvää henkilöstöpolitiikkaa.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sisäministeriön pääluokassa
on mielestäni huomionarvoista se, että poliisitoimeen
on kuitenkin pystytty lisäämään
määrärahoja. Ensi vuodelle on 689 miljoonaa
euroa, missä on lisäystä tämän
vuoden lukuun noin 6 miljoonaa euroa. Kun katsoo näitä lukuja
hieman tarkemmin, niin ilokseen voi huomata, että esimerkiksi
talousrikostorjuntaan on 2 miljoonan euron lisämääräraha.
On äärimmäisen tärkeää,
että tässä maassa panostetaan harmaan
talouden torjuntaan. Se on sellainen yhteiskunnallinen haittailmiö,
joka pitää pystyä kitkemään
lähivuosina mahdollisimman vähiin. Kysymys on
ihmisten oikeusturvasta. Kysymys on myös yhteiskunnan toimivuudesta
ja ennen kaikkea siitä, pystytäänkö tässä maassa
laillista kannattavaa yritystoimintaa viemään
turvallisesti eteenpäin. Esimerkiksi rakennustyömaillahan
harmaan talouden leviäminen tarkoittaa sitä, että sen
työn tilaajan oikeusturva on käytännössä nolla,
koska mitä takuita harmaan talouden kautta työtä tekevien
pimeiden yritysten työllä on? Ei tietenkään
mitään. Näin ollen on aivan välttämätöntä,
että poliisin määrärahoihin
on saatu tämä lisäys. Tulevaisuudessa pitää panostaa
yhä enemmän siihen, että harmaa talous
tässä maassa pannaan todella ahtaalle.
On hyvä esitys myös se, että budjettiin
on saatu lisäresursseja syyttäjälaitoksen,
tuomioistuinten ja myös ulosoton resursseihin. Nämä viranomaiset
toimivat hyvässä yhteistyössä ja
tekevät arvokasta työtä sen eteen, että tämä harmaa
talous saadaan todellakin kuriin.
On huomattava myöskin se, että kansainvälinen
järjestäytynyt rikollisuus on tulossa yhä vahvemmin
Suomeen. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomen
poliisin tulee olla Europolin ja Interpolin kanssa erittäin
hyvässä yhteistyössä ja tehdä sitä yhteistyötä yhä enemmän
ja pyrkiä siihen, että tämä järjestäytynyt
rikollisuus saadaan todellakin kuriin jo hyvässä alkuvaiheessa
niin, ettei se pääse tänne pesiytymään
pysyväksi toiminnaksi, mitä se valitettavasti
on jo tähän mennessä tehnyt.
Toisaalta huolestuttaa myös se, että itärajan kunnissa
tämän poliisihallinnon uudistuksen myötä on
tapahtunut valitettavasti se ilmiö, että keskuspaikka
on Pohjois-Karjalassa. Se tarkoittaa tietenkin Joensuuta, ja siellä on
poliiseja kyllä todellakin runsaasti saapuvilla ja saatavissa, kun
tilanne sitä vaatii. Mutta sen sijaan itärajan kunnissa,
kuten kotikunnassani Ilomantsissa, on todella muutamia esimerkkejä,
ja tämä on pakko tunnustaa ja pakko sanoa tässä eduskunnan
puhujapöntössä, että kun tilanne
on ollut päällä, että on tapahtunut
selkeä rikos, esimerkiksi selkeä ryöstötilanne
huoltoasemalla ja yrittäjä on soittanut poliisille,
niin todellakin sieltä on vaan ilmoitettu, että ei
meillä nyt ole tässä poliisia tarjolla, että koettakaa
nyt jotenkuten asian kanssa pärjätä.
Itselleni sattui samoin, kun kesämökillemme murtauduttiin.
Soitin poliisille, mutta ei siellä koskaan mitään
tutkijaa käynyt. Vakuutusyhtiö hoiti kustannukset,
ja asia oli sen jälkeen selvä. No, onneksi mitään
ihmisvahinkoja ei tietenkään tapahtunut, pelkästään
aineellisia vahinkoja.
Mutta tämä osoittaa sen, että tulevaisuudessa meidän
on pidettävä huoli siitä, että sisäministeriön
pääluokan kautta on meillä riittävät
resurssit, että pystymme turvaamaan myös reuna-alueiden
kuntien ihmisten elämän turvallisuuden. Kun ihmisellä on
hätä ja hän soittaa hätäkeskukseen, niin
on aivan oikeutettua vaatia, että se apu tulee kohtuullisessa
ajassa.
Toinen asia, mikä liittyy olennaisesti ihmisten elämän
turvallisuuteen, on Suomen rajojen vartiointi ja rajavalvonta. On
välttämätöntä, että rajamme
vartijat saavat riittävät määrärahat,
ja olen hieman huolestunut siitä, että Rajavartiosto
toimeenpanee vuosina 2009—2019 talon sisäisen henkilöstöresurssien
siirron, joka tarkoittaa suomeksi Lapin, Kainuun ja Pohjois-Karjalan
Rajavartioston alueilta virkojen siirtämisen vihreältä rajalta
lähinnä näiden rajanylityspaikkojen ja kansainvälisten
lentokenttien passintarkastustyöhön. Virkasiirrossa
noin 250—300 virkaa siirretään sieltä vihreiltä rajoilta
pois, ja nämä ovat tietenkin pois sitten rajavalvonnasta
siellä vihreällä rajalla.
On totta, että budjetissa oli pieni lisämääräraha,
muistaakseni 500 000 euroa teknisen valvonnan lisäämiseen.
Mutta kyseltyäni asiaa rajavartijoilta itseltään,
niin he ovat sen sanoneet suoraan, että koskaan ikinä se
tekninen valvonta ei ole mikään itsestään
toimiva yksin rajavartijan työn korvaava menetelmä.
Se on vain sitä täydentävä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean vielä sen, että kun
poliisi ja Rajavartiosto tekevät hyvää yhteistyötä ihmisten
turvallisuuden hyväksi juuri näillä harvaanasutuilla
alueilla kuten Lappi, Kainuu ja Pohjois-Karjala ja kun poliisin
saatavuus on heikentynyt, mikä on kylmä tosiasia,
ja tosiasia on myös se, että rajavartijat ovat
vähentyneet, niin esitin ministeri Holmlundille sen toiveen,
että tätä koordinoitaisiin, että saataisiin
poliisipalvelut ja turvallisuuspalvelut sille tasolle, että siihen
voitaisiin olla tyytyväisiä. Jos tällä menolla
jatkamme loputtomiin, se huono taso on vastassamme hyvin äkkiä.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sisäasiainministeriön hallinnonalaan
kuuluu maahanmuuttaja-asiat, ja itse olen aika harvoin puhunut tästä aiheesta,
mutta tässä yhteydessä ajattelin käyttää puheenvuoron
ja siteerata kouvolalaista lääkäriä hänen
näkemyksessään, jonka itse täysin
allekirjoitan. Olen hänen kanssaan samaa mieltä.
Sitaatti alkaa: "Maan kulttuuriin täytyy sopeutua.
En ollut uskoa silmiäni, kun luin Kouvolan Sanomista sitä,
että Kouvolassa on käyty keskustelua maahanmuuttajanaisten
uimavuoroista, joissa kielletään miesten pääsy
uimatiloihin. Edes laitosmiehetkään eivät
saa päästä sisään! On
todella järkyttävää, että Suomi
on mennyt tähän suuntaan. On aivan selvää,
että maassa eletään maan tavalla. Eli
loogisesti, jos maahanmuuttajanaiset haluavat elää Suomessa,
heidän täytyy noudattaa maan tapoja. Ihmettelemme koko
ajan, miksi ulkomaalaiset eivät millään osaa
sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan. Miten voi heitä pyytää sopeutumaan,
jos suomalaiset itse eivät pidä kiinni omasta
kulttuuristaan ja tavoistaan?
Ilman muuta pitää kunnioittaa muiden kulttuureja,
mutta on kohtuutonta muuttaa koko järjestelmää jonkun
kulttuurin takia. Jos lähdetään liikkeelle
tällä periaatteella, sitten kaikkien suomalaisten
naisten pitää käyttää huntua,
koska somalialaisessa kulttuurissa ovat hunnutettuja! Lisäksi
mies saa mennä naimisiin neljän naisen kanssa,
koska somalialaisessa kulttuurissa näin tehdään!
Pakkoruotsin tilalla opetetaan kouluissa pakkosomaliaa.
Voin kuvitella suomalaisen perheen käymässä uimahallissa
ja ovella kerrotaan pikku-Eetulle, että sinä ja äiti
pääsette mutta isä ei, koska nyt on somalinaisten
vuoro, johon miehet eivät saa tulla! Mitä äiti
selittää pikku-Eetulle? Suostuuko Eetu enää käymään
uimassa tyttöjen kanssa?
Lehdessä mainittiin, että somalinaisille on
tärkeää oppia uimaan tuhansien järvien
maassa. Aikovatko somalinaiset jatkossa uida järvissä miesten
silmien edessä, vai aikooko Kouvola sulkea tiettyjen järvien
rannat aidoilla niin, että somalinaiset pystyvät
uimaan rauhassa?
Ne perheen miehet, jotka eivät salli perheen naisten
uida yleisillä uimarannoilla, halveksivat helposti ja häpeämättömästi
tuijottavat suomalaisnaisia rannoilla. Se on hyvin loukkaavaa suomalaiselle
naiselle, koska naisen arvo ei ole todellakaan kiinni siitä,
käykö hän uimassa miesten nähden
vai ei.
Onneksi olen itse ulkomaalaistaustainen. Olen varma, että jos
olisin suomalainen, minua olisi varmasti syytetty rasistiksi. Mielestäni
jokaisen toisessa maassa asuvan täytyy sopeutua uuden maan
kulttuuriin ja tapoihin eikä voida odottaa, että koko
maan järjestelmä ja tavat muutetaan hänen
tapojensa mukaan.
Uskontoa ei saa sotkea tähän asiaan. Se on puhtaasti
kulttuuriasia. Esimerkiksi Lähi-idän maissa monet
musliminaiset käyvät uimassa julkisilla rannoilla
ja uimahalleissa. Miksei opeteta somalinaisille jotain muuta liikuntalajia
kuten hiihtoa tai suunnistusta, joka auttaa heitä sopeutumaan
Suomen luontoon ja samalla heidän kulttuurinsa ei estä sitä?"
Tämän kirjoitti Ashraf Benyamin, naistentautien
ja synnytyksen erikoislääkäri, ylilääkäri Kouvolassa.
Pidän tätä kirjoitusta hyvin asiallisena,
ja maahanmuuttopolitiikka oikeastaan, voisi sanoa, on yksissä kansissa,
kun me suomalaiset opimme elämään niin
kuin tämä kyseinen ylilääkäri
kertoo, toisaalta, kun maahanmuuttajat elävät
niin kuin kyseinen ylilääkäri tässä meille kertoo,
elikkä täytyy maan kulttuuriin sopeutua.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Poliisimiesten, poliisien, määrä puhuttaa
erittäin paljon. Meille on oikeastaan Suomessa lisätty
ainoastaan peltipoliiseja aktiivisesti, mutta muiden, elävien
poliisien määrässä ei ole tapahtunut mitään
kovinkaan suurta muutosta.
Pahimmillaan meillä oli vuonna 2009 jopa 200 poliisimiestä työttömänä.
Heistä suurin osa saatiin tuon jälkeen työllistettyä,
mutta edelleen nytkin huhtikuussa 2010 työttömänä oli
90 poliisia, toukokuun puolivälissä työttöminä poliiseja oli
sitten 57. Eli pientä positiivista kehitystä tässä työllisyystilanteessa
on poliisienkin kohdalla tapahtunut, enkä siihen kauhean
paljon tässä puutu. On toki tärkeää,
että huolehdimme siitä, että kaikille
niille, jotka me poliiseiksi koulutamme, on myös työpaikkoja.
Jossain vaiheessa meillä oli selkeää ylikouluttamista
siihen nähden, minkä verran meillä oli
varattu määrärahoja poliisien työllistämiseen.
On aina inhimillisesti oikein, että me pidämme
koulutusmäärät sellaisina, että voimme
kaikille työtä tarjota.
Mutta se, missä puheenvuorossani haluan hieman tulevaisuuteen
katsoa, on se, että meillä on Suomessa noin 8 000
poliisia, poliisin virkaa. Maassamme on siis merkittävästi
vähemmän poliiseja suhteessa maamme asukaslukuun
kuin useimmissa muissa Euroopan maissa, jotka ovat siis Suomen kaltaisia
noin yleispiirteiltään. Suomen poliisien määrä on
tässä 2000-luvulla vähentynyt, ja se
on ollut poikkeuksellista verrattuna muihin Pohjoismaihin, missä poliisien
määrää on lisätty ja
on tehty määrätietoisia päätöksiä siitä,
miten 2020 strategioissa esimerkiksi poliisimiesten määrää lisätään.
Puhutaan erittäin merkittävistä poliisimäärän
korotuksista.
Monissa Suomen kaltaisissa eurooppalaisissa maissa poliisien
määrä on siis selvästi lisääntynyt
1990-luvun puolivälin jälkeen. Eurostatin tilastojen
mukaan 16:ssa Euroopan maassa suunta on ollut voimakkaasti kasvava
ja monissa muissakin maissa kasvua on tapahtunut. Se on toki ollut
lievempää. Eli olemme Suomessa aika poikkeuksellinen
maa tästä kulmasta.
2000-luvulla Suomessa on ollut noin 620 ihmistä yhtä poliisia
kohden, muissa Pohjoismaissa määrä on
ollut enimmilläänkin 570 ja vähimmillään
520. Eli Suomessa noin pyöreästi 100 ihmistä jokaista
poliisia kohden on enempi verrattuna muihin Pohjoismaihin, ja kaikissa
muissa Pohjoismaissa Suomea lukuun ottamatta tämä määrä on
vähentynyt eli ihmisten, kansalaisten määrä yhtä poliisia
kohden on vähentynyt, ja tässä olemme
kyllä luvattoman huonoja Suomessa olleet.
Ruotsi on asettanut tavoitteeksi kasvattaa poliisimiesten määrän
20 000:een: Suomessa siis 8 000, Ruotsissa tavoite
20 000 lähivuosina. Perusteina ruotsalaiset ovat
todenneet, että heillä on rikollisuus lisääntynyt
ja muuttunut entistä vakavammaksi, on tullut jengirikollisuutta,
on tullut rikollisuuden teknistymistä, on rikollisuuden kansainvälistymistä.
Kyllä minä haluaisin kysyä oikeastaan
kaikilta tässäkin salissa olevilta, eikö tätä samaa
kehitystä Suomessa tapahdu. Itse olin Hämeenlinnan
poliisin vieraana tuossa muutama kuukausi sitten, ja siellä varsin
selkeästi tuotiin samat ongelmat esille. Eli nyt nämä pienet
poliisiresurssit menevät Suomessakin entistä enempi jengirikollisuuden
parissa, talousrikollisuuden parissa, ne menevät kansainvälisen
rikollisuuden ennaltaehkäisyyn ja seurantaan, ja silloin
nimenomaan meillä käy niin, että poliisien
ennalta ehkäisevä työ jää entistä pienemmäksi.
Lähipoliisit, se, että poliisit tulevat kouluihin, näkyvät
ihmisten arjessa, niin sanotut kyläpoliisit taikka kuntapoliisit,
ovat poistuneet Suomesta valitettavan paljolti, vaikka vielä kauniissa
puheissa aina sanotaan, että kyllä meillä kyläpoliisit
on nimetty teille, mutta ei niitä enää kukaan siellä kylissä tunne.
En toki ole sitä mieltä, että jokaiseen
kylään enää tulevaisuudessa
samanlaista tuttua poliisimiestä saataisiin kuin esimerkiksi
1980-luvulla oli, mutta kyllä oikeus ja kohtuus olisi se,
että jokaisessa kunnassa poliisi tavalla tai toisella näkyisi.
Pelkkä peltipoliisi ei tätä maata turvallisena
pidä. Ne ehkä liikenteessä voivat toimia,
mutta eivät muualla.
Arvoisa puhemies! Toivon todella, että Suomessa otetaan
määrätietoinen tulevaisuusote Poliisi
2020 -strategian valossa ja otetaan tavoitteet muiden Pohjoismaiden
tapaan nostaa poliisimiesten määrää merkittävästi
tuosta nykyisestä 8 000:sta.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän sisäministeriön
pääluokkaan sisältyy myös siviilikriisinhallinnan
kotimaan valmiuksien määrärahat. Olen
todella iloinen siitä, että valtiovarainvaliokunta
esittää mietinnössä 200 000
euroa lisämäärärahaa siviilikriisinhallinta-asiantuntijan
lähettämiseksi EU-edustustoon. Suomen siviilikriisinhallinnasta
noin 90 prosenttia kohdentuu EU:n operaatioihin, joten tämä on
erinomainen esitys. EU-tasolla toimivan asiantuntijan kautta Suomella
on mahdollisuus välittää omaa osaamistaan
vielä paremmin muihin EU-maihin ja olla aktiivisesti mukana
kehittämässä suuntaa, johon EU:n siviilikriisinhallintaa
ollaan viemässä.
Nyt, kun EU:n kriisinhallinnan rakenteet ovat muuttumassa uuden
ulkosuhdepalvelun myötä, on entistä tärkeämpää olla
mukana vaikuttamassa tuleviin kriisinhallinnan konsepteihin. Suomi on
ollut etulinjassa luomassa ja kehittämässä Euroopan
unionin siviilikriisinhallinnan konseptia, ja meillä on
asiantuntijoiden kouluttamisessa ja operaatioissa toimimisessa hyvä maine.
Suomen pitääkin kehittyä kriisinhallinnassa
nimenomaan siviilikriisinhallinnan suurvallaksi. Siviilikriisinhallinnan
kansallisen strategian mukaan asiantuntijan lisääminen
pysyviin edustustoihin sekä EU:ssa että YK:ssa
parantaa Suomen vaikutusmahdollisuuksia.
Arvoisa puhemies! Suomen pitäisi ajatuksella miettiä,
miten Suomen panosta maailman kriisien ehkäisemisessä ja
purkamisessa voitaisiin kasvattaa. Uuden vaihteen löytäminen
kriisien ennaltaehkäisemisessä ja hallinnassa
edellyttäisi voimakkaita lisäpanostuksia kehityspolitiikassa, kehitysyhteistyössä
sekä erityisesti
siviilikriisinhallinnassa.
Tässä salissa keskusteltiin viime kuussa EU:n korkean
valmiuden taistelujoukoista eli niin sanotuista nopean toiminnan
joukoista. Peräänkuulutin siinä keskustelussa,
että hyvin koulutettujen ja varustettujen taisteluosastojen
käyttämättömyys on osoitus siitä,
että tarvetta olisi pikemminkin nopean toiminnan siviilivalmiusjoukoille.
Siviilijoukkojen valmiudet liittyisivät hätäavun
ja jälleenrakennuksen lisäksi esimerkiksi yhteiskunnan
perustoimintojen kuten hallinnon, sosiaali- ja terveyspalveluiden,
oikeuslaitoksen ja poliisin toimintakyvyn turvaamiseen.
Arvoisa puhemies! Samaan aikaan, kun EU päätti
näistä nopean toiminnan taistelujoukkojen perustamisesta,
päätettiin myös nopean toiminnan siviilijoukkojen
eli Civilian Response Teamin perustamisesta. Vaikka joukkoihin on
koulutettu suomalaisiakin jäseniä, niiden merkitys on
jäänyt varsin vähäiseksi ja
valmiusvelvoitetta päivystysvuoroon ei ole. Mielestäni
Suomen pitäisikin aktiivisesti ajaa EU:ssa nopean toiminnan
siviilijoukkojen tavoitteen selkeämpää määrittelyä ja
aktiivista käyttöä kriisinhallintatehtävissä.
Arvoisa puhemies! Uskon, että oman asiantuntijan lähettäminen
EU-edustustoon parantaa mahdollisuuksiamme vaikuttaa nopean toiminnan
siviilivalmiuksien parantamiseen.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensi vuoden budjetissa poliisin toimintamenomomentin
määrärahataso on laskenut merkittävästi
kuluvaan vuoteen verrattuna. Poliisien rahoitustilanne on näin
ollen vähintäänkin haastava. Väistämättä edessä olevia
vähennyksiä ei voida kuitenkaan tehdä yleisen
järjestyksen kustannuksella. Sisäinen turvallisuus
ja sen säilyttäminen ovat suomalaisille erittäin
tärkeitä asioita. Poliisiin luotetaan tutkimusten
mukaan jopa aiempia vuosia enemmän. Poliisin näkyvyys
katukuvassa koetaan turvallisuutta lisääväksi
tekijäksi. Kansalaisten luottamus tulee ansaita jatkossakin.
Poliisipalveluiden keskittäminen isompiin kokonaisuuksiin
on viime vuosina heikentänyt poliisin läsnäoloa
etenkin pikkupaikkakunnilla. Nuo resurssit on saatava kohdalleen,
jotta palvelut pelaavat ympäri maata jollakin tavalla vanhaan
malliin, niin kuin täällä kovasti on
peräänkuulutettu. Vaikka työllisyystilanne
on parantunut parin viime vuoden aikana, lähivuosina poliisista
jää suuri joukko työntekijöitä eläkkeelle. Aiempi
huoli työttöminä olevista poliisimiehistä voi
piankin vaihtua työvoimapulaan. Toimintamenoihin suunnattujen
varojen kaventaminen ja tuottavuusohjelman vähennykset
pienentävät omalta osaltaan poliisimiesten määrää.
Arvoisa puhemies! Kentälle tarvitaan lisää väkeä erityisesti
harmaan talouden sekä rikollisuuden torjuntaan. Sinne on
panostettava, ja sinne kannattaa entistä enemmän
panostaa, jos tuloksia aiotaan saada aikaiseksi. Kentältä tulevien tietojen
mukaan väkeä ollaan kuitenkin irtisanomassa useita
kymmeniä ensi vuonna nimenomaan rikostorjunnasta eikä suinkaan
lisäämässä. Pidän tätä huhua
erittäin huolestuttavana suuntana. Pitkäjänteisen
resurssipolitiikan toteuttaminen ei ole mahdollista, elleivät
määrärahat ole riittävät.
Toivon, että rahoitusvaje huomioidaan jatkossa vielä kerta
kaikkiaan nykyistä paremmin. Myös poliisin taloushallintoa
on kehitettävä tehokkaampaan suuntaan, ja konkreettisista
rahoitustarpeista tiedottamista päättäjien suuntaan
on tehostettava.
Herra puhemies! Rajaturvallisuudella on vähintäänkin
yhtä tärkeä rooli sisäisen turvallisuutemme
kannalta kuin poliisilla. Rajavartiostossa on viime vuosien aikana
toteutettu kiitettävällä tavalla tuottavuusohjelman
tavoitteita. Teknisillä valvontavälineillä ja
automaatiolla voidaan parantaa tuottavuutta vain tiettyyn rajaan
asti. Resursseja ei voida enää vähentää,
kun tarpeet kasvavat jatkuvasti.
Kaakkoisrajan liikenteen odotetaan jopa kaksinkertaistuvan tämän
vuosikymmenen aikana. EU:n ja Venäjän välinen
vireillä oleva viisumivapaus kasvattaisi rajaliikennettä entisestään.
Jo nykytilanteessa rajanylitys niin Venäjältä kuin Venäjälle
esimerkiksi Nuijamaalla venähtää yllättävän
pitkäksi. Venäjän puoleen emme voi vaikuttaa,
mutta omalla puolellamme rajanylitysten pitää toimia
sujuvasti. Rajavartioston resurssit eivät yksinkertaisesti
enää tahdo riittää tämän
tavoitteen saavuttamiseen, jos henkilöstövähennyksiä vielä jatketaan.
Viranomaisyhteistyön kehittämisellä voidaan saada
merkittäviä parannuksia rajaliikenteen sujuvuuteen.
Tulli, poliisi ja Rajavartiolaitos eivät kuitenkaan voi
tehdä tehokasta yhteistyötä laittoman
maahantulon ja kansainvälisen rikollisuuden estämiseksi,
jos joku ketjun osista pettää. Näin on
valitettavasti käymässä, ellemme puutu asioihin
ajoissa.
EU:n itäraja ei ole missään nimessä aukoton. Baltian
maiden rajavalvonnasta on kiirinyt tietoja hämmästyttävistä valvontahäiriöistä.
Ne aiheuttavat ongelmia myös muille EU-maille. Suomalaista
tietotaitoa ja yhteistyötä voitaisiin tarjota
esimerkiksi Baltian maiden tarpeisiin ja miksei myös muille
unionin raja-alueille.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomessa on erittäin osaava
ja ammattitaitoinen ja hyvin koulutettu poliisi, ja se on myös tehokas.
Tästä tehokkuudesta osoituksena on se, että Suomessa
on länsimaisessa vertailussa ylivoimaisesti vähiten
poliiseja suhteessa väkilukuun. Kuitenkin täällä ed.
Ahonen aiemmin puheenvuorossaan totesi, että Suomi on väkivaltaisin
länsimaa. Elikkä tämmöisessäkin
katsannossa suomalainen poliisi kyllä pärjää muitten
vertailussa erittäin hyvin. Suomessa poliisia myöskin
arvostetaan ja poliisin työtä arvostetaan erittäin
korkealle. Tästä on osoituksena se, että eri
yhteyksissä kun kysytään eri ammattien
arvostusta, niin poliisi sijoittuu sinne viiden kärkeen.
Herra puhemies! 2,5 vuotta sitten poliisin määrärahakehystä kasvatettiin
ensi vuonna päättyvälle kehyskaudelle
peräti 35 miljoonalla eurolla. Nyt, kuten olemme tänäänkin
monesta puheenvuorosta kuulleet, ensi vuodelle poliisin toimintamäärärahat
supistuvat. Herää kysymys, missä nämä kehykseen
varatut poliisin määrärahat ovat, kun
kehystä on kasvatettu 35 miljoonalla eurolla. Selityksiä nyt
kyllä kaivattaisiin.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kaksi asiaa ja kaksi minuuttia.
Poliisitoimesta ensin. Mehän kaikki puhumme täällä lähipalvelujen
puolesta ja korostamme, että lähipalvelut ovat
tärkeitä, mutta viimeaikainen toiminta poliisihallinnossa
on kyllä jo oikeastaan suuntautunut täysin toiseen
suuntaan. Keskittäminen on ollut erittäin vahvaa,
ja monet maaseutukunnat, pienemmät kunnat, ovat jääneet
kokonaan ilman poliisia. Tämä on hyvin huolestuttava
piirre.
Tähän liittyy laajasti myös se, onko
voimavarat tällä hetkellä kohdennettu
oikein. Henkilöitten turvallisuus ja omaisuudensuoja — tuntuu, ettei
poliisi välitä enää siitä lainkaan,
keskittyy enempikin siihen, saadaanko joku rikesakosta kiinni tuolla
liikenteen päällä vai ei. Suuntaus on täysin
väärä. Varmaan valtion kassaan rahaa
kerätään, ja sekin on tärkeätä,
mutta henkilön omaisuudensuoja ja henkilön turvallisuus
näyttää olevan sivuasia.
Toinen asia on tämä Rajavartiolaitos. Tässä valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä todetaan, että on tehty voimavarasiirto
tuolla Rajavartiolaitoksessa. Se varmaan on tapahtunut oikeastaan pohjoisten
ja itäisten rajavartioalueitten kustannuksella. On ymmärrettävää,
että painopistettä on siirretty Kaakkois-Suomeen,
jossa on selkeästi kasvava rajaliikenne, mutta nyt kuitenkin
todetaan mietinnössä, että kun lama on
jo osin ohi, niin rajaliikenne on kasvamassa. Otan esimerkin Niiralan
raja-asemalta. On arvioitu, että lähivuosina ylittäjien
määrä ylittää 1,5 miljoonaa
ylittäjää vuodessa ja tarvittaisiin lisää resursseja
sinne, koska tämä riski, joka kasvaa ylitysten
määrän suhteessa, lisää myös
kansainvälistä rikollisuutta. Tähän
tarvittaisiin voimavaroja selkeästi myös tuonne
Niiralan raja-asemalle.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jatkan tuosta ed. Reijosen aiheesta Rajavartiolaitos
ja sen resurssit.
Rajavartiolaitos on vuosien aikana parantanut tuottavuuttaan,
niin kun täällä on moneen kertaan todettu.
Sinne on rajoille tuotu teknistä apuvälinettä valvomaan.
Onneksi on kuitenkin näin, että myös
koirat ja perinteinen rajamies vielä Suomen rajoilla liikkuvat.
Rikollisuuden torjunta on yksi Rajavartiolaitoksen merkittävimpiä asioita,
ja huumeitten tulo Suomeen erityisesti tuolta etelä- ja
itärajalta on huolestuttava asia.
En malta olla muistuttamatta, että rekkajonot ovat
jälleen tulleet tuonne Seiskatielle Vaalimalle. Tämän
aamun tieto oli 15 kilometriä. Virolahtelaisten joulu on
saamassa taas perinteisen muodon Seiskatiellä, joten on
syytä kiinnittää huomiota, onko muun
muassa Vaalimaan tullissa riittävät resurssit
tarkastuksien muodossa, kun rajanylityksiä tehdään.
Toinen asia, mihin haluan kiinnittää huomion, on
poliisien työskentely ja resurssi ja määrät.
Poliisien määrästä on täällä käyty
laajaa keskustelua, mutta kaiken kaikkiaan suomalainen arvostaa
suomalaista poliisia ja meidän poliisin ammattikunta, niin
kuin täällä on todettu tänään,
jää entistä ikääntyneempänä eläkkeelle.
Se on osoitus siitä, että poliisi myös
itse viihtyy työssään. Täällä ed.
Heinonen käytti hyvän puheenvuoron, jossa hän
paikallispoliisia, kyläpoliisia, vähän kaipaili.
Itsekin voisin sanoa, että eräänlainen Reinikaisen
paluu olisi varmaan tarpeellinen suomalaisille ja tällaista
yhteiskuntaturvallisuutta silläkin voitaisiin nostaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ed. Pakkanen käytti puheenvuoron, ja hänen
huoleensa voi tietysti yhtyä näihin rekkajonoihin
nähden.
Mutta sitä edelliseen puheenvuoroon, minkä ed.
Pakkanen käytti, muutama kommentti. Se oli mielenkiintoinen,
ja se koski siis sitä, kun hän siteerasi mielipidekirjoitusta
Kouvolan Sanomista, ja tämä taas koski niin sanotusti
somalinaisten uimatapoja. Sen oli allekirjoittanut, niin kuin ed.
Pakkanen totesi, ulkomaalaistaustainen, ehkä arabitaustainen,
mieshenkilö, joka on vielä gynekologian ja synnytysopin
erikoislääkäri.
Tämä kysymys siitä, miten pitäisi
suhtautua — olkoon kysymyksessä somali, saudi
tai kuka tahansa ihminen ja hänen uimatapansa, se, uidaanko
niin, että eri sukupuolet ovat samoissa altaissa vai ei — on
kyllä aika ongelmallinen kysymys, se ei ole ihan helppo
ratkaista. Se lähtökohta tuossa kirjoituksessa,
että pitäisi näiden ihmisten sopeutua
siihen kulttuuriin, mikä täällä on, sekin
on vähän hankala avaus huolimatta siitä, että tuo
kirjoittaja itse ehkä on sopeutunut miehenä hyvin
tähän suomalaiseen yhteiskuntaan. Tätähän
voisi laajentaa, että pitäisi alkaa käydä saunassa
ja käyttää vihtaa jne.
Mutta vakavasti puheen ollen tuo sama problematiikka on ollut
myös Kotkassa, missä paikalliset perussuomalaiset
ovat tässä asiassa aktivoituneet. Heillehän
nämä maahanmuuttajat ovat poliittista polttoainetta,
ja heitä käytetään ikään kuin
hyväksi.
Mutta tästä asiasta sopii sitten myöhemmin jatkaa
keskustelua.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Poliisipiireissä on koettu ongelmana,
oikeastaan isonakin ongelmana, se, että määräaikaisia
virkoja ei ole voitu täyttää siellä piiritasolla
lähtien piirin tarpeista ja myöskin määrärahoista,
vaan virkojen täyttö on otettu kokonaan Poliisihallituksen
eli ylimmän poliisijohdon haltuun. Tämä varmaan
on yhtenä selityksenä sille, että meillä niin sanotuissa
syrjäisemmissä poliisipiireissä on ilmeinen
poliisipula tällä hetkellä. Täällä edustajat
Reijonen ja Pakkanen ainakin siitä äsken puhuivat.
Se, että Poliisihallitus määrittelee
kuukaudeksi eteenpäin sen, miten määräaikaisia
virkoja saa täyttää, on myöskin
ongelma tietysti näille henkilöille, jotka kyseisiä pätkävirkoja
ja näitä töitä tekevät.
Kyllä tähän pitäisi saada joku
parempi suunnitelmallisuus.
Sitten ihmetystä herättää tuolla
kentällä — mutta myöskin täällä on
aiheellista kysyä — miksi näitä siirtomäärärahoja,
joita on tällä hetkellä noin sadan viran
palkkausta vastaava summa, ei voida käyttää pitkäjänteisemmin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Iltapäivän aikana tivasin
arvoisalta sisäministeriltä tietoa siitä,
kuinka mahdollisesti ovat muuttuneet aseenkantolupien peruuttamiskäytännöt
ja mitkä ovat niitten perusteet. Sitten tämän
sitkeyden ansiosta saavutin poliittisen urani ehkä merkittävimmän
tuloksen: sain ensimmäisen kerran sisäministerin
vastaamaan minulle jotakin. Ja mitä hän vastasi?
Hän vastasi, että Poliisihallitus hoitelee näitä asioita
ja pitää kysyä Poliisihallitukselta,
ja kehotti tekemään kirjallisen kysymyksen, johonka
kuitenkin ministeri vastaa. Elikkä olen suu ymmyrkäisenä yhä edelleen,
mitenkä tämä ruletti nyt meni. Ja, arvoisa
puhemies, se meni myöskin sillä tavalla, että silloin kun
oli nämä tunnetut kiusalliset ja ikävät
tapahtumat, joissa aseita oli vähän sopimattomasti käytetty,
silloin sisäministeri muisti, mitenkä nämä aseenkantolupa-asiat
ovat, mutta nyt hän oli ne unohtanut — mutta vaalikausikin
loppuu.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa puhemies! En ota nyt tässä kantaa
näihin Kouvolan sisäisiin asioihin saunavuoroista.
Katson, että ne kuuluvat enempi aluepolitiikan piiriin.
Mutta ihan aiheellista keskustelua tämän ministeriön
osalta on käyty sisäministeriön määrärahoista
ja erityisesti tietysti poliisihallinnon kysymyksistä.
Kansalaisten perusturvallisuuden osalta tietysti poliisihallinnon
kysymys keskusteluttaa aivan oikeutetusti, ja nyt tietysti tässä päätettävässä budjetissa
otetaan kantaa niihin kysymyksiin, miten ne jatkossa säilytetään,
ja tulos on sinänsä positiivinen. Mutta tietysti
nämä poliisihallinnon rakennemuutokset tuovat
sen paineen erityisesti haja-asutusalueille ja reuna-alueille, missä ihmiset
sitten kokevat turvattomuudenkin tunnetta.
Nyt kun puhutaan poliisien määrästä,
niin poliisien määrähän tulee
budjettiesityksessä lisääntymään
(Ed. Hemmilä: Ei tule!) ja työllisyystilanne tulee
parantumaan viime vuoden tavoin. Mutta erityisen suureksi ongelmaksi
ovat muodostuneet erityisesti ne poliisit, jotka ovat juuri valmistuneet,
jotka ovat hakemassa itselleen ja perheelleen asuinsijaa ja asuinpaikkakuntaa. Useimmiten
he hakeutuvat nimenomaan näille keskuspaikkakunnille, mikä pitkällä aikavälillä tulee
vaarantamaan reuna-alueiden poliisiturvallisuutta, koska heidän
sijaintipaikkansa ei tule olemaan välttämättä niillä alueilla.
Eli jatkossa on näissä tuottavuusohjelmissa ym.
otettava entistä suurempi kanta ja linjaus, että nämä reuna-alueet
tulevat poliisipalvelujen osalta turvatuiksi paremmin.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jatkan vielä hiukan itse aloittamaani
keskustelua saunavuoroista, jos näin voisi sanoa.
Minusta on tärkeää tässä maahanmuuttopolitiikassa
kaiken kaikkiaan, että jokainen tuntee maan kulttuurin,
niin lähtömaan kuin sen sijoitus- ja tulomaankin
kulttuurin. Siihen tulee nähdäkseni sopeutua.
Eihän se sen kummempi asia tässä maahanmuuttopolitiikassakaan
ole. Oma esimerkkini itselläni oli, kun olin aikoinani
vuoden Afrikassa Namibiassa: kyllä siellä käyttäydyttiin
niin kuin Namibian kulttuuri edellytti, jos oli joku asia tällainen
erityispiirre. Ei sinne menty vaatimaan, että meidän
pitää siellä saada se sauna. No toki
sauna sitten rakennettiin itse, mutta emme me menneet Namibian valtiolta
tai kunnalta sitä vaatimaan. Se oli minun mielestäni ihan
luonnollinen asia.
Ymmärrän tämmöisiä erityisryhmiä kyllä,
että niillä on erityisiä oikeuksia ja
tarpeita, mutta minun lähtökohtani on se, että se
tarve määräytyy sosiaalisin perustein.
Ei sitä oikein muuten pysty määrittelemään.
Meillä Kouvolassa eläkeläisiltä ilmainen
saunavuoro päätettiin lakkauttaa, koska sinne
ei tullut erityisesti lisää muita eläkeläisiä,
vain ne, ketkä siellä olivat ennenkin käyneet. Mutta
sosiaalisin perustein on varmaan määrätty ryhmä,
mikä olisi tarvinnut sen ilmaisen saunavuoron, mutta niitä meidän
ilmainen vuoromme ei tavoittanut. Kyllä tämä maan
kulttuurin tunteminen ja siihen sopeutuminen on äärimmäisen tärkeää tässä maahanmuuttopolitiikassa.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Niistä määrärahoista,
joista eduskunta nyt päättää,
yli 80 prosenttia poliisin osalta kuluu henkilöstökuluihin.
Nämä määrärahat eivät
nyt tässä ensi vuoden budjetissa näytä kylläkään
lisääntyvän, vaikka jotkut edustajat
täällä ovat niin väittäneet.
Suomessa esitutkinta on kuitenkin hyvin tehokasta siitä huolimatta,
että meillä niukoilla voimavaroilla sitä tehdään,
elikkä poliisi on osoittautunut tehokkaaksi toimijaksi.
Erityisesti törkeiden rikosten selvittämisprosentithan
Suomessa ovat ihan maailman huippuluokkaa. Siksi tuntuu kummalliselta,
että esitutkinnan johtovastuuta oltaisiin siirtämässä poliisilta
syyttäjälle. Siis nythän poliisi toimii
tutkinnanjohtajana, ja se on hyväksi koettu järjestelmä Suomessa
ja sitä ei pidä lähteä muuttamaan.
Sen sijaan koko rikosseuraamusjärjestelmää pitää kyllä ehkä radikaalistikin
kehittää tulevaisuudessa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Pakkasen esille
nostama kylpyläkysymys on siinä mielessä vähän
tärkeämpi, että siitä tuolla
Kymenlaaksossa päin keskustellaan. Siis tämähän
koskee ministeri Thorsin toimialaa ennen muuta, kotouttaminen. Mutta
haluaisin vain todeta tuohon, kun ed. Pakkanen luki sen koko yleisönosastokirjoituksen,
niin kyllä siinä sellainen aika hankala näkökulmakin
oli, että siinä kirjoituksessa alettiin esittelemään
niin päin, että pitäisikö nyt
suomalaisten naisten alkaa pitämään huntua
ja mitä siinä olikaan, eli se on vähän
asiaton, vaikkakin se on ulkomaalaisen kirjoittama. Tiedämme,
että monet maahanmuuttajat ovat aika tavalla kriittisiä toisia
maahanmuuttajia kohtaan, jos noin kauniisti sanotaan. Ja ed. Pakkanenkin
tässä nyt alkoi puhua Kouvolan eläkeläisistä ja
sitten maahanmuuttajien kylpyvuoroista.
Itse pidän myös sitä toki problemaattisena,
pitääkö Kouvolan kaupungin tai Kotkan
kaupungin asettaa erityisiä uimavuoroja musliminaisille.
Se on kyseenalaista, mutta samalla kyllä olen sitä mieltä,
että on aika vaikeata mennä vaatimaan heiltä sitä,
että heidän pitää heittää vaatetuksensa,
vaihtaa päälle suomalaistyyppinen uimapuku ja
uida siellä muiden kanssa niin kuin muutkin. Se ei ole
vain ikään kuin maassa maan tavalla. Tämä on
huonoa ajattelua, että pitäisi olla sitten siellä niin
kuin suomalaiset naiset ovat tottuneet. Se on suomalaisen kulttuurin
tapa.
Tässä on kylläkin kysymys myös
seksuaalisuudesta, ja ne ovat niin paljon herkkiä asioita, ed.
Pakkanen, että niiden kanssa on aika vaikea lähteä sanomaan,
että teidän pitää nyt muuttaa koko
käyttäytymisenne, suhteenne omaan kehoonne ja
toiseen sukupuoleen. Ei ole näin, että siinä pitäisi
vain tehdä ikään kuin tämä ratkaisu, niin
kuin te ajattelitte siellä Namibiassa ollessanne rauhanturvaaja,
että te sopeuduitte siihen ympäristöön.
Se on erilaista sopeutumista. Tähän uimakysymykseen
liittyy todella tämä seksuaalisuus, naisen asema
ja miehen asema ja niiden välinen suhde, vaikka me emme
hyväksy omista arvoistamme niitä suhteen erilaisia
laatukysymyksiä, mitä on osassa muslimimaailmaa — sehän on
tietysti osassa, jossakin ehkä Malesiassa ollaan jo toisenlaisia
tai jossakin Indonesiassa. Kaiken kaikkiaan tämä ei
ole helppo asia ollenkaan.
Ehkä viisainta on kuitenkin, että se yhteisö, onko
se sitten millä tavalla somaliyhteisö tai joku muu,
järjestää yhteisönsä toimesta
tämän asian, ja sitten ikään
kuin verrattuna vaikka jonkunlaiseen suomalaiseen urheiluseuraan
kunta voi tukea sitä, jos haluaa, tai ei tue, jos ei halua
ja näin. Mutta ei voi vaatia sitä, että te
nyt alatte uimaan siinä kuin suomalaisetkin naiset. Se
on kontraversio.
Yleiskeskustelu pääluokasta 26 päättyi.