15) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sijoitustoiminnan veronhuojennuksesta
verovuosina 2013—2015 ja laiksi verotusmenettelystä annetun
lain 16 §:n muuttamisesta
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on esitys pääomasijoituskannustimesta.
Yrityksen ulkopuoliset sijoittajat voisivat vähentää pääomatulostaan
50 prosenttia listaamattomaan pk-yritykseen tehdystä sijoituksesta
vuosina 2013—2015. Vähennyksen määrä voisi
olla 5 000—75 000 euroa. Kustannus valtiolle
olisi arviolta 12 miljoonaa euroa. Tätä myös
hämmästelen. Tässä on kuuden
puolueen hallituksen ylimääräinen 12
miljoonan euron ruiske pienelle varakkaiden verovelvollisten sijoittajien
joukolle. Me olemme tämän päivän budjettikeskustelussa
saaneet täällä kuulla hyvin riipaisevia
kertomuksia siitä, mikä on työtä tekevän
omistajayrittäjän, pienyrittäjän
arki. Häntä ahdistavat nimenomaan vaikeudet saada
toimintaansa rahoitusta kohtuuhinnalla ja rahoitusta investoinneille
ja oman tuotantonsa kehittämiselle. Tässä näyttää kokoomusjohtoinen
hallitus ajattelevan, että "enkelit ensin", niin kuin tässä joululaulussa
sanotaan. Työtä tekevä omistajayrittäjä,
hänen asemansa, ei paljon kiinnosta, mutta bisnesenkeleiden
lahjonta on pääasia.
Vastustan ehdottomasti tällaista lakiesitystä ja esitän
sen hylkäämistä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Koko slangiin viittaava käsite bisnesenkeli
on jo muodoltaan ja sisällöltäänkin
vastenmielinen. Siinä on sokeroitu tietty toimintatapa
ja saatu kuulostamaan siltä, että kaikkien on
pakko tämä ajattelu ja toimintatapa ja tukimuoto
hyväksyä, jottei leimautuisi kaikkien yrittäjien
ja sijoittajien vastustajaksi. Mutta kyllä asiantuntija,
vero-oikeuden professori Heikki Niskakangas omassa lausunnossaan
hyvin selkeästi tyrmäsi tämän
kokeilun. Onneksi tämä on kokeilu, että se
voidaan lyödä jäihin hyvin äkkiä,
jos siihen syyt ilmenevät — ja todennäköisesti
ilmenevät. Niskakangas muistuttaa, että kysymys
on turhasta lainsäädäntöhankkeesta,
koska uudella lailla ei käytännössä saavutettaisi
mitään tavoiteltavia myönteisiä kasvu-
tai työllisyyspoliittisia vaikutuksia, ja esittää,
että hankkeesta luovuttaisiin, koska sillä ei
ole myönteisiä kokonaistaloudellisia vaikutuksia,
koska se turhaan monimutkaistaa verotusta. Olen tässä asiassa
Heikki Niskakankaan kanssa täysin samaa mieltä.
Tässähän on ollut hyvin suppea käsittely,
kaiken kaikkiaan kiireinen aikataulu, ja ehkäpä niistä syistä tämä lopputuloskaan
ei kauhean paljon vakuuta. Vaikuttaa siltä, että tietyt
poliitikot olivat sitoutuneet tämän hankkeen läpiviemiseen
ja sen takia siitä nyt tuli tällainen avaus, niin
kuin tuli.
Kannatan näistä syistä edustaja Yrttiahon
tekemää hylkäysesitystä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Enkeli on hyvän symboli, ja meillä on
se tilanne Suomessa yhteiskunnassa, että suuret yritykset
vähentävät työväkeä,
pienet yritykset palkkaavat uutta väkeä. Tässä on
tarkoitus, että autetaan yrityksiä kasvamaan,
jotta ne voivat palkata. Kysymys on työllisyydenedistämislaista,
ja luulisi tässä salissa, että työllisyys
on jokaiselle erittäin tärkeä.
Tilanne on se, että kun pienyritys menee hakemaan lainaa,
niin on tärkeätä, että sillä on
riittävä oma vahva pääoma. Se
edellyttää sitä, että on sijoittajia,
jotka sijoittavat siihen yritykseen pääomaehtoista
rahaa. Tarkoitus on se, että nyt ulkopuolisia henkilöitä kannustetaan
siihen, että he sijoittaisivat uusiin alkaviin yrityksiin
rahaa, ja tässä ei kukaan saa verohyötyä.
Silloin kun sijoittaa sen rahan, saa vähentää sen
pääomaverotuksessa, mutta kun myy ne osakkeet,
siinä yhteydessä se vähennys otetaan
tulona huomioon. Tällä tavalla kysymys on vain
siitä, että verotus lykkääntyy
sen omistusajan alkupäästä loppupäähän.
Tämä on kohtuullisen pieni panostus, kun ajatellaan
sitä, mitkä myönteiset vaikutukset tällä kaiken
kaikkiaan voi olla.
Hyvää tässä on nimenomaan
se, että henkilöt ovat omistajina näissä yrityksissä,
mikä tarkoittaa sitä, että he todennäköisesti
ovat myöskin yrityksen hallinnossa mukana. Usein nämä niin
sanotut bisnesenkelit ovat taitavia yrittäjiä,
jotka ovat luopuneet omasta yrityksestään ja saamansa
pääoman sijoittavat uusiin yrityksiin. Sillä kokemuksella,
tietotaidolla, mikä näillä ihmisillä on,
sillä, että se tulee tällaisen kasvavan
pienyrityksen hyväksi, saattaa olla erittäin suuri
merkitys. Tästä syystä uskon, että tämä laki
tulee toimimaan hyvin.
Tämäkin on kokeiluluonteinen, kolme vuotta. Jos
se ei toimi hyvin, luovutaan, mutta katsotaan se kolme vuotta, ja
uskon, että sillä on merkittäviä työllisyyspoliittisia
vaikutuksia. Myöskin tässä on valtiovarainvaliokunnan
hyväksymä lausumaehdotus, jossa katsotaan, että on
tärkeää, että seurataan tämän
lain toimivuutta, koska kuten täällä todettiin,
asia jouduttiin hyvin nopeassa aikataulussa käsittelemään
valtiovarainvaliokunnassa.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kaikkinensa mielestäni tämä hallituksen
esitys on kutakuinkin hyvä ja oikeansuuntainen. Toistolta
voi kuulostaa, mutta tämäkin jälleen
kerran on vuosi sitten meidän varjobudjetissamme ollut,
tämäntyyppinen malli, ja sitäkin kautta
tämä on hyväksyttävissä ja
en vastusta millään tavalla tätä.
Niin kuin edustaja Yrttiaho sanoi, yritysrahoitus on tällä hetkellä vaikeuksissa,
ja myös tämä enkelisijoittaminen ja sen
tukeminen on yksi sellainen asia, jolla voidaan ratkaista yritysrahoitusta.
Toisin tässä yhteydessä esille myöskin
nyt tänä vuonna esittämämme
Viron veromallin yrityksille ja pk-yrityksille. Siinä mallissahan
yritykset voivat käyttää omaa rahaansa
yrityksen kehittämiseen ja työllistämiseen,
niin että sitä rahaa ei veroteta niin pitkään
kuin ei nosteta osinkoja ja se käytetään
yrityksen kasvattamiseen ja nimenomaan työllistämiseen.
Toivoisin, että myöskin hallitus ottaisi nyt viimeistään
sitten kehysriihessä tämän Viron veromallin
esille ja käsittelyyn, koska tämä on
myös hyvin merkityksellinen asia tämänhetkisen
Suomen kilpailukyvyn kannalta. Meillä on tänäkin
vuonna rekisteröity satoja — kuulin tämmöisen
luvun kuin 3 000, mutta minulla ei ole nyt ihan tarkistettua tietoa
siitä — suomalaisia yrityksiä Viroon. Tämä on
niin kova kilpailutekijä meille, että minä en
kannata kyllä sinällänsä verokilpailua, mutta
tämäntyyppistä verokilpailua kannatan, koska
tämä on kaikin puolin positiivinen, myöskin
meidän pk-sektorillemme.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki sijoitustoiminnan
verohuojennuksesta, niin sanottu bisnesenkeliverohuojennus, on erittäin
hyvä lakiesitys. Tällä hetkellä monella
pk-yrityksellä on pääomavaje Suomessa.
On kasvumahdollisuuksia, on ideoita, on innovaatioita, mutta on
pääomasta pulaa. Tämä lakiesitys
mahdollistaa sen, että näihin suomalaisiin kasvaviin
yrityksiin, jotka myös ovat työllistäviä yrityksiä,
saadaan lisää pääomaa ja saadaan
nimenomaan kotimaista pääomaa. Kotimaiset sijoittajat
ovat monesti suuntautuneet myös ulkomaille, ja nyt tämän
lakiesityksen kautta kannustetaan sijoittamaan kotimaisiin yrityksiin.
Toinen, mikä tässä on hyvänä asiana,
on, että monesti nämä sijoittajat ovat
kokeneita yritysmaailman ihmisiä, ja he tuovat myös
tietotaitoa ja tutor-osaamistaan näihin kasvaviin yrityksiin. Sitä tällä hetkellä
pk-sektorilla
tarvitaan.
Keskustelu päättyi.