21) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Pöydille on jaettu kirjallinen lausumaesitys. Luen
sen vielä ääneen: "Työ- ja elinkeinotoimistojen
tulee ottaa huomioon alle 25-vuotiaan ammattikouluttamattoman nuoren
tosiasiallinen elämäntilanne ennen kuin koulutukseen
hakeutumattomuudesta langetetaan sanktio, koska asianosaisella voi
olla perusteltu syy olla hakematta oppilaspaikkaa kevään
yhteishaussa."
Nämä työttömyysturva-asiat
ovat keskeisiä eivätkä maksa kauhean
paljon. Päinvastoin ne voivat valtion kassaan tuottaa paljonkin
hyvää, koska muutokset parempaan suuntaan kannustaisivat
aktiivisuuteen eivätkä toimisi niin kuin valitettavan
monesti nyt yrittäjän ja opiskelijan kohdalla:
jos olet aktiivinen, siitä seuraa rangaistus.
Jo aiemminhan tämä sanktio alle 25-vuotiaalla
ammattikouluttamattomalla, joka ei ole hyvin tarkkaan säädellyllä tavalla
hakenut yhteishaussa koulutuspaikkaa, on tarkoittanut, että hän
ei ole saanut työmarkkinatukea ollenkaan, ja nyt tämä on
aika lailla raju heikennys. Työttömyysturvapuolella
haetaan yhteinen menettely. Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt
huomiota jo aiemmin siihen, kuinka ongelmallista on tämmöisten
tukimuotojen sitominen ikärajaan, ja todennut, että sille
pitää olla aina erityinen perustelu. Siitä muistutan
tässäkin tilanteessa, ja haluan kyllä kannustaa
työ- ja elinkeinotoimistojen virkailijoita siihen, että he
käyttävät tämän pykälän tulkintaa
mahdollisimman järkevästi, maanläheisesti.
Toinen asia on sitten vielä opiskelijan yleinen oikeus
työttömyysturvaan: ovat nämä omaehtoiset
opiskelijat, mutta on myöskin semmoisia opiskelijoita,
jotka ovat olleet niin aktiivisia, että heillä on
päätoiminen työ ja päätoiminen
opiskelu. Siinä tilanteessa, jos riittävän
pitkään tämä tilanne on ollut
rinnan ja jos työ menee alta, niin opiskelijalla on ollut
tietyin edellytyksin oikeus työttömyysturvaan.
Tältäkin osin, koska tulkinnat vaihtelevat hyvin
paljon eri puolilla maata, olisi ehdoton tarve pikaiselle tarkennukselle
työttömyysturvalaissa.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mustajärven lausumaesitys
on oikein hyvä. Nuorten elämäntilanteet
eivät ole suoraviivaisesti ajateltavissa ja kaikki aina
samanlaisia. Nuorella voi olla hyvinkin selvät suunnitelmat oman
tilanteensa ja sen niin sanotusti korjaamisen suhteen, mikäli
siihen tarvetta on. Kaikkia ei voida suoraan asettaa samaan muottiin,
ja tämä tulisi myös eri lakeja tehtäessä huomioida.
Yhteiskunnan tehtävä on kannustaa ja luoda mahdollisuuksia
mutta myös luottaa yksilöön automaattisen
epäluulon, holhoamisen ja sanktioinnin sijaan.
Kannatankin edustaja Mustajärven esitystä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lakiesityksessä tehdään
useita muutoksia työttömyysturvajärjestelmään.
Muun muassa esityksellä on tarkoitus selkeyttää yrittäjien
ja opiskelijoiden oikeutta työttömyysetuuteen.
Lisäksi muutetaan alle 25-vuotiaiden velvollisuuksia hakeutua
koulutukseen niin, että laki huomioisi jatkossa paremmin
nuoren yksilöllisen tilanteen, aivan kuten edustaja Mustajärvi
edellisessä puheenvuorossaan totesi.
Hallituksen esitys myös selkeyttää työttömyysturvan
myöntämistä ja yhdenvertaistaa ratkaisukäytäntöjä.
Se myös parantaa yrittäjien työttömyysturvaa
lieventämällä yritystoiminnan lopettamiseen
liittyviä vaatimuksia, ja palkansaajaan rinnastettavan
yrittäjän määritelmää laajennetaan.
Yrittäjän perheenjäsenen turva paranee
tilanteessa, jossa työt yrityksessä vähenevät, kun
perheenjäsen yhdessä muiden työntekijöiden
kanssa lomautetaan.
Arvoisa puhemies! Edustaja Mustajärvi toi esille alle
25-vuotiaiden hakuvelvoitteeseen liittyvän asian. Valiokunta
pitää moneltakin osin myönteisenä sitä,
että nuorten työmarkkinatuen saamisen ehtona olevaa
velvoitetta hakeutua koulutukseen lievennetään
siten, että hakuvelvoite koskee vain kevään
hakua. Syksyn yhteishaussa on yleensä ollut rajatusti koulutuspaikkoja
ja valinnan mahdollisuudet ovat olleet erittäin vähäiset.
Velvollisuus hakeutua tutkintoon johtavaan, ammatillisia vaatimuksia
antavaan koulutukseen sen sijaan laajennetaan koskemaan sellaisia
työttömyysetuutta saavia nuoria, jotka ovat vailla
ammatillista koulutusta. Nuoria koskevat ehdotukset ovat osa nuorten
yhteiskuntatakuun toteuttamista.
Edustaja Mustajärvi omassa puheenvuorossaan puuttui
nimenomaan pakkohakuun ja siihen liittyvään problematiikkaan.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta kiinnitti tähän
samaan asiaan huomiota omassa mietinnössään,
sillä katsomme, että on erittäin tärkeätä,
että nuoren yksilöllinen tilanne huomioidaan ja
otetaan huomioon niin pakkohaussa kuin niissä korvaavissa
toimenpiteissä, kun tämä tilanne nuoren
kohdalta katsotaan. Pakkohakuvelvoite johtaa usein epätarkoituksenmukaisiin
hakuvalintoihin, jotka johtavat opintojen keskeytyksiin, aivan kuten
edustaja Mustajärvi omassa puheenvuorossaan tuossa totesi.
Arvoisa puhemies! Yksi tärkeä asia. Sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa me halusimme kiinnittää huomiota
ja muuttaa varsinaista lakiesitystä, joka koskettaa kuntouttavaa
työtoimintaa. Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvan
työttömyysturva tuodaan tällä esityksellä yhdenvertaisemmaksi
suhteessa muihin työttömiin ja heidän etuuksiinsa.
Jatkossa kuntouttavan työtoiminnan ajalta voitaisiin maksaa
työttömyysetuutta työssäolovelvoitteen
sitä estämättä. Katsomme valiokunnassa,
että työmarkkinatukea on perusteltua maksaa odotusajalta
myös kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalle.
Työnhakija ei voi itse vaikuttaa siihen, millaisia palveluja
on tarjolla, ja työllistymissuunnitelmaan on usein kirjattu
työelämän valmiuksia parhaiten edistäväksi
palveluksi nimenomaan kuntouttava työtoiminta. Jos eri
palveluihin osallistuvia kohdellaan yhdenvertaisesti, kannustamme
samalla pitkäaikaistyöttömiä ja
osatyökykyisiä osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan
ja ilmoittautumaan työnhakijoiksi. Tämä on
selkeä parannus esitettyyn hallituksen esitykseen.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä täsmentää sitä,
kun jonkun verran vanhastaan tiedän, miten työhallinto
tai oikeastaan työ- ja elinkeinotoimistot tänä päivänä toimivat:
jos laki ja siihen liittyvät määräykset,
ohjeet ja asetukset eivät ole riittävän
selkeitä, niin niissä työpaineissa, mitä työvoimatoimistoissa on — ja
kun muistaa sen, että siellä työvoimatoimikunnat
on lakkautettu — virkailijoilla on taipumus hakea yksioikoisin
tulkinta, ja useimmiten se tarkoittaa sitä, että asiakasta
rangaistaan. Aika usein rangaistaan jopa siitä, että on
ollut aktiivinen.
Työvoimatoimikunnat, kun siellä oli kolme maallikkojäsentä työantajapuolen
järjestöistä ja kolme työntekijäpuolelta,
edustavimmista liitoista, saattoivat omalla päätöksellään
kumota virkamiesesittelyn ja käyttää maalaisjärkeä silloin, kun
siihen oli lain suoma mahdollisuus. Tämä menettely
oli äärimmäisen hyvä, ja se
esti pahimpien väärintulkintojen kohdistumisen
semmoisiin ihmisiin, jotka eivät olleet osanneet tai voineet
ennakoida omaa tilannettaan. Huomasin myös sen, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta mietinnössään, niin
kuin työelämä- ja tasa-arvovaliokuntakin
lausunnossaan, on tähän asiaan kiinnittänyt
huomiota. Mutta jos tätä asiaa ei perään katsota,
niin olen vakuuttunut kyllä siitä, että mennään
vanhan kaavan mukaan ja että tulkinta ei suinkaan ole järkevin
vaan helpoin sen virkailijan kannalta, mikä on väärä lähtökohta
silloin, kun puhutaan ihmisen toimeentuloasioista. Aina pitäisi
olla se asiakas ensimmäisenä ja viimeisenä mielessä ja
vasta sitten joku muu.
Keskustelu päättyi.