5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi varainsiirtoverolain
muuttamisesta
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä varainsiirtoverolaki,
joka on numeroltaan 125, sisältää keskustan
esittämän vastalauseen, joka sisältää hylkäysehdotuksen,
jonka teen tässä ja nyt eduskunnalle.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Kerolan tekemää esitystä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on tämmöinen
tyypillinen transaktiovero, mitä Eurooppaankin on ajettu,
ja tällä tietysti pyritään hillitsemään
tarpeetonta asuntojen kauppaa. Täytyy sanoa, että tämähän
on myöskin tasapainottamistoimenpide, ja nyt tuota veroa
korotetaan 1,6 prosentista 2 prosenttiyksikköön.
Myöskin pohja tältä osin laajenee, koska
nyt asunto-osakeyhtiöitten kohdalla myöskin velat,
jotka liittyvät siihen, otetaan huomioon.
Täytyy sanoa, että mitä tulee tähän
lakiesitykseen, siellä on sitten otettu myöskin
muita kuin pelkästään asunto-osakeyhtiöitä huomioon
tähän veroon, sen pohjaan liittyen. Tältä osin
tilanne ei ole välttämättä ihan
semmoinen kuin alun perin suunniteltiin. Se saattaa aiheuttaa jonkin verran
ongelmia, joita on syytä sitten erityisesti kiinteistöyhtiöitten
osalta varmaan jatkossa pyrkiä seuraamaan.
Vielä täytyy tältä osin
sanoa, että tämä on erittäin
monimutkaista lainsäädäntöä nyt
sen jälkeen, kun tätä pohjaa laajennetaan,
ja siitä syystähän valtiovarainvaliokunta
esittää, että lain voimaantuloa lykätään
niin, että se ei tule voimaan 1.1., niin kuin alun perin
oli suunniteltu, vaan se tulee voimaan 1.3. Se tietysti merkitsee pientä verotuoton
menetystä valtiolle, mutta se on kuitenkin kohtuullinen
ja se ei olennaisesti vaikuta budjetin tasapainotukseen.
Tältä osin kuitenkin täytyy sitten
sanoa, miksi se kaksi kuukautta tarvitaan. Se on siitä syystä, että nyt
Verohallinnolla on aikaa laatia selkeä ohjeistus, missä tilanteissa
veroa maksetaan ja missä tilanteissa ei makseta juuri tämän
veropohjan laajentumisen takia. Jos tällaista ohjeistusta
ei olisi, niin kun varainsiirtoverotus on itseverotusta, syntyisi
hyvin paljon tilanteita, joissa tahattomasti vero jätetään
maksamatta ja maksetaan väärin perustein tai joskus
saatettaisiin jopa maksaa varmuuden vuoksi liikaa. Se ei ole toivottavaa,
ja siitä syystä on erittäin tärkeätä,
että tämä kaksi kuukautta nyt on käytettävissä siihen,
että ohjeistus on täysin yksinkertainen ja selkeä,
niin että jokainen osaa tuon varainsiirtoveron laskea.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Edellä edustaja Sasi kuvasikin hyvin
tätä, miksi tässä lainsäädännön
voimaantulossa ollaan ottamassa lisäaikaa, mutta haluan
kyllä tässäkin keskustelussa käyttää pienyrittäjän
puolesta puheenvuoron. Meille tietysti täällä salissa,
kun voimme tehdä siististi sisätöitä,
on hyvin yksinkertaista siirtää jonkin lain voimaantuloa
parilla kuukaudella eteenpäin, mutta kyllä näissä asioissa
voisi miettiä sitä, minkälaisen signaalin
se antaa hallinnon toiminnasta vaikka sille yrittäjäperheelle, jossa
lapset eivät ole nähneet isää iltaisin
kotona aikoihin, kun on ajateltu, että tämä lainsäädäntö tulee
voimaan vuoden alussa, ja on tehty sitten pitkää päivää,
jotta myytävät kohteet on saatu myyntikuntoon
ennen tämän uuden lainsäädännön
voimaantuloa.
Kyllä tämmöinen yritysvaikutusten
arviointi voisi tulla myös tänne meille valkokaulustyöntekijöille
tähän päätöksentekoon,
ja kun ohjeita laaditaan, niin niitä ohjeita sitten voisi
todella laatia niin intensiivisesti, että jos on ilmoitettu joku
aikataulu alun perin, niin siinä aikataulussa voidaan pitäytyä.
Toki varmasti tässä tapauksessa tämä huojennus
on tietysti positiivinen huojennus, mutta noin ylipäätään
yrittäjien puolesta haluan tämän puheenvuoron
käyttää.
Sirpa Paatero /sd:
Puhemies! Tästä käytiin viime viikolla
keskustelua ja niistä perusteista erilaisiin poikkeuksiin
ja tulevaisuuden arviointiin näitten kiinteistöosakeyhtiöiden
osalta ja kuntien osalta nyt jo, muun muassa ammattikorkeakoulujen
kiinteistöjen osalta. Mutta tähän edustaja
Auton nostamaan asiaan: ymmärtääkseni
kaikki viestit, mitä tuli minulle verojaoston jäsenenä,
olivat juuri niiltä toimijoilta, jotka halusivat näihin
ohjeisiin riittävästi aikaa, jotta he kerkiävät
varustautua ja valmistautua tähän. Siitä syystä,
koska tämä käsittely meni näin
joulun alle, sitä ei keritty täältä saada
aikaisemmin. Vaikka siihen on osattu varmaan varautua, nähtiin
kohtuulliseksi, että erityisesti kaikkia niitä yrittäjiä ajatellen
voidaan paremmin tehdä, kun saadaan se kahden kuukauden
aikataulu.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Juuri näin, kuten edustaja Paatero
tässä totesi, elikkä on äärimmäisen
tärkeää, että tiedetään
selvästi, missä tilanteessa maksetaan, missä tilanteessa
ei makseta. Mutta halusin tämän puheenvuoron käyttää noin
laajemmalla tasolla siitä, että kun on jo hyvissä ajoin
yli puoli vuotta aiemmin tiedetty, tai joissakin tapauksissa on
voitu tietää jo vaikka vuosiakin aiemmin, että joku
tietty lainsäädäntö on tarkoitus
saattaa voimaan, niin kyllä näitä soveltamisohjeita
pitäisi pystyä hallinnon tuottamaan sillä tavalla,
että todella tavallinen kansalainen, onpa hän
yrittäjän tai palkansaajan asemassa, pystyy luottamaan
siihen, että ne suunnitelmat sitten käytännössä myös
silloin toteutuvat, kun on tarkoitettu.
Keskustelu päättyi.