Täysistunnon pöytäkirja 131/2012 vp

PTK 131/2012 vp

131. MAANANTAINA 17. JOULUKUUTA 2012 kello 12.04

Tarkistettu versio 2.0

5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi varainsiirtoverolain muuttamisesta

 

Inkeri Kerola /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Tämä varainsiirtoverolaki, joka on numeroltaan 125, sisältää keskustan esittämän vastalauseen, joka sisältää hylkäysehdotuksen, jonka teen tässä ja nyt eduskunnalle.

Simo Rundgren /kesk:

Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Kerolan tekemää esitystä.

Kimmo Sasi /kok:

Arvoisa puhemies! Tässä on tämmöinen tyypillinen transaktiovero, mitä Eurooppaankin on ajettu, ja tällä tietysti pyritään hillitsemään tarpeetonta asuntojen kauppaa. Täytyy sanoa, että tämähän on myöskin tasapainottamistoimenpide, ja nyt tuota veroa korotetaan 1,6 prosentista 2 prosenttiyksikköön. Myöskin pohja tältä osin laajenee, koska nyt asunto-osakeyhtiöitten kohdalla myöskin velat, jotka liittyvät siihen, otetaan huomioon.

Täytyy sanoa, että mitä tulee tähän lakiesitykseen, siellä on sitten otettu myöskin muita kuin pelkästään asunto-osakeyhtiöitä huomioon tähän veroon, sen pohjaan liittyen. Tältä osin tilanne ei ole välttämättä ihan semmoinen kuin alun perin suunniteltiin. Se saattaa aiheuttaa jonkin verran ongelmia, joita on syytä sitten erityisesti kiinteistöyhtiöitten osalta varmaan jatkossa pyrkiä seuraamaan.

Vielä täytyy tältä osin sanoa, että tämä on erittäin monimutkaista lainsäädäntöä nyt sen jälkeen, kun tätä pohjaa laajennetaan, ja siitä syystähän valtiovarainvaliokunta esittää, että lain voimaantuloa lykätään niin, että se ei tule voimaan 1.1., niin kuin alun perin oli suunniteltu, vaan se tulee voimaan 1.3. Se tietysti merkitsee pientä verotuoton menetystä valtiolle, mutta se on kuitenkin kohtuullinen ja se ei olennaisesti vaikuta budjetin tasapainotukseen.

Tältä osin kuitenkin täytyy sitten sanoa, miksi se kaksi kuukautta tarvitaan. Se on siitä syystä, että nyt Verohallinnolla on aikaa laatia selkeä ohjeistus, missä tilanteissa veroa maksetaan ja missä tilanteissa ei makseta juuri tämän veropohjan laajentumisen takia. Jos tällaista ohjeistusta ei olisi, niin kun varainsiirtoverotus on itseverotusta, syntyisi hyvin paljon tilanteita, joissa tahattomasti vero jätetään maksamatta ja maksetaan väärin perustein tai joskus saatettaisiin jopa maksaa varmuuden vuoksi liikaa. Se ei ole toivottavaa, ja siitä syystä on erittäin tärkeätä, että tämä kaksi kuukautta nyt on käytettävissä siihen, että ohjeistus on täysin yksinkertainen ja selkeä, niin että jokainen osaa tuon varainsiirtoveron laskea.

Heikki Autto /kok:

Arvoisa puhemies! Edellä edustaja Sasi kuvasikin hyvin tätä, miksi tässä lainsäädännön voimaantulossa ollaan ottamassa lisäaikaa, mutta haluan kyllä tässäkin keskustelussa käyttää pienyrittäjän puolesta puheenvuoron. Meille tietysti täällä salissa, kun voimme tehdä siististi sisätöitä, on hyvin yksinkertaista siirtää jonkin lain voimaantuloa parilla kuukaudella eteenpäin, mutta kyllä näissä asioissa voisi miettiä sitä, minkälaisen signaalin se antaa hallinnon toiminnasta vaikka sille yrittäjäperheelle, jossa lapset eivät ole nähneet isää iltaisin kotona aikoihin, kun on ajateltu, että tämä lainsäädäntö tulee voimaan vuoden alussa, ja on tehty sitten pitkää päivää, jotta myytävät kohteet on saatu myyntikuntoon ennen tämän uuden lainsäädännön voimaantuloa.

Kyllä tämmöinen yritysvaikutusten arviointi voisi tulla myös tänne meille valkokaulustyöntekijöille tähän päätöksentekoon, ja kun ohjeita laaditaan, niin niitä ohjeita sitten voisi todella laatia niin intensiivisesti, että jos on ilmoitettu joku aikataulu alun perin, niin siinä aikataulussa voidaan pitäytyä. Toki varmasti tässä tapauksessa tämä huojennus on tietysti positiivinen huojennus, mutta noin ylipäätään yrittäjien puolesta haluan tämän puheenvuoron käyttää.

Sirpa Paatero /sd:

Puhemies! Tästä käytiin viime viikolla keskustelua ja niistä perusteista erilaisiin poikkeuksiin ja tulevaisuuden arviointiin näitten kiinteistöosakeyhtiöiden osalta ja kuntien osalta nyt jo, muun muassa ammattikorkeakoulujen kiinteistöjen osalta. Mutta tähän edustaja Auton nostamaan asiaan: ymmärtääkseni kaikki viestit, mitä tuli minulle verojaoston jäsenenä, olivat juuri niiltä toimijoilta, jotka halusivat näihin ohjeisiin riittävästi aikaa, jotta he kerkiävät varustautua ja valmistautua tähän. Siitä syystä, koska tämä käsittely meni näin joulun alle, sitä ei keritty täältä saada aikaisemmin. Vaikka siihen on osattu varmaan varautua, nähtiin kohtuulliseksi, että erityisesti kaikkia niitä yrittäjiä ajatellen voidaan paremmin tehdä, kun saadaan se kahden kuukauden aikataulu.

Heikki Autto /kok:

Arvoisa puhemies! Juuri näin, kuten edustaja Paatero tässä totesi, elikkä on äärimmäisen tärkeää, että tiedetään selvästi, missä tilanteessa maksetaan, missä tilanteessa ei makseta. Mutta halusin tämän puheenvuoron käyttää noin laajemmalla tasolla siitä, että kun on jo hyvissä ajoin yli puoli vuotta aiemmin tiedetty, tai joissakin tapauksissa on voitu tietää jo vaikka vuosiakin aiemmin, että joku tietty lainsäädäntö on tarkoitus saattaa voimaan, niin kyllä näitä soveltamisohjeita pitäisi pystyä hallinnon tuottamaan sillä tavalla, että todella tavallinen kansalainen, onpa hän yrittäjän tai palkansaajan asemassa, pystyy luottamaan siihen, että ne suunnitelmat sitten käytännössä myös silloin toteutuvat, kun on tarkoitettu.

Keskustelu päättyi.