7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kunnan peruspalvelujen
valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Koko Suomi on selvitystilassa. Ainakin kunnat
ovat, ja toivottavasti ei koko kansantaloutemme tähän joudu,
kun uutisia kuuntelee. Euroalueen talous ei ole kehittynyt toivottuun
suuntaan, ja kuntakenttä osallistuu, kuten tiedämme,
valtiontalouden tasapainottamiseen omalta osaltaan.
Valtionosuusjärjestelmän keskeisenä tarkoituksena
on ollut varmistaa, että kunnilla on edellytykset selvitä lakisääteisistä tehtävistään
elikkä tärkeimpinä tss-oikeudet. Vuonna
2011 kuntien valtionosuudet olivat 1 418 euroa per asukas, ja
uusin hallituksen esitys vähentää kuntien
tulorahoitusta noin 28 euroa per asukas. Niinpä valtionosuusjärjestelmän
muutos lisää kuntien oman rahoitusosuuden nostamisen
painetta väistämättä. Käytännössä tämä aiheuttanee
paineita kunnille kolmella taholla. On veroprosentin nostamisen
paine, muutetaan palvelujen järjestämistapaa,
tehostetaan taloutta tai johtamista tai sitten otetaan lisävelkaa.
Monet kunnat joutuvatkin ottamaan velkaa investointeihin, osa kunnista
niin sanottua syömävelkaakin, mitä ei
tietenkään voida pitää kestävänä ratkaisuna.
Merkittävää mielestäni tässä valtionosuusjärjestelmän
uudistamisessa on se, ettei hallituksen esityksen mukaan rahoituksen
supistamisen seurauksena valtio kuitenkaan osoita lakisääteisten palvelujen
vastaavaa supistamista. Tässä on mielestäni
jonkin sorttinen, jopa ideologinen ristiriita. Kunnat ottavat velkaa,
valtio velkaantuu, mutta silti halutaan ja toivotaan, että pystytään
tarjoamaan samat palvelut kuin aiemminkin.
Ymmärrän kyllä, että tämä ei
ehkä poliitikolle ole keskustelun aiheena suosittu, jos
joudutaan puhumaan palveluiden karsimisesta, vaikka se juuri tarvitsisi
laajapohjaisen arvokeskustelun, jos mikä, mutta toisaalta,
miksipä minä sitten kiirehtisin tässä asioitten
edelle. Josko tuleva kuntauudistus pystyykin tuottamaan vähemmällä enemmän,
se jää nähtäväksi.
En kuitenkaan malta olla toteamatta, että poliitikko ajattelee
tulevia vaaleja ja valtiopäivämies tulevia sukupolvia.
Viime vuosina kunnat ovat nostaneet veroprosenttiaan, mutta
siitä huolimatta vaikuttava veroprosentti ei ole noussut.
Eli mistä saamme säästöt, mistä toiminnan
tehostamisen? Kansantalous ei nouse euroalueella sillä,
että ostamme velkarahalla Kiinassa valmistettuja tuotteita.
Suomessa negatiivisen vuosikatteen kuntien määrä on
kasvanut viime vuosina. Veroja ei vain näytä tulevan
tiettyihin kuntiin kuten ei uusia kansalaisiakaan, ja väestö ikääntyy.
Kuntien ja kuntayhtymien lainakannat ovat kasvaneet vuosien saatossa,
ja kuntien eriytymiskehitys on ollut tosiasia jo vuosia. Tähän
myös hallintovaliokunta on kiinnittänyt huomiota
lausunnoissaan tänä vuonna.
Esitys kuntarakennelaiksi on myös aika yksiniitinen.
Selvityskriteerithän on asetettu niin, että jokainen
kunta on selvitysvelvollinen, ja selvityksen tavoitteeksi on asetettu
yhdistymissopimus. Elikkä tähänkö myös
valtionosuusjärjestelmän uudistaminen tähtää?
Kunnat eivät tietenkään pysty enempäänsä nostamaan
veroprosenttejaan, ja mikäli köyhiä kuntia
liittyy toisiinsa, ne eivät ensinnäkään
ole houkuttelevia yrityksille, ja jos pendelöivä kuntalainen
huomaa elinkustannusten liikkumisen ja palvelutason puitteet, hän
ehkä helposti alkaa katsoa naapurikunnan puoleen. Köyhtyvien
kuntien kiinteistöjen arvo lienee jo alkanut laskea. Yritykset
tulevat kuntiin, joissa on palvelut ja ennen kaikkea perheille terveydenhuolto
ja koulutus ensi sijassa.
Toisaalta Lappi on tällä hetkellä Suomen
suosituin matkailumaakunta, joka myös ansainnee kuntarakenteensa
mutta myös sitä kautta tuottaa hyvää aluetalouksille
ja uusille innovaatioille. Mielestäni on pelkästään
hienoa, että useassa Lapin kunnassa on hiihtokeskus, eikä niitä ehkä olisi
niin monta, jos Lapissa olisi vähemmän kuntia.
Niinpä tein vastalauseen 1 mukaisen hylkäysehdotuksen,
joka on perussuomalaisten varjobudjetin mukainen. Sen mukaan emme
olisi leikanneet kuntien valtionosuuksia hallituksen tavalla.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen kuntien kuritus- ja kuristuslinja
rajoittaa kuntien toimintaedellytyksiä. Se on myös isku
kunnallista itsehallintoa vastaan. Loukataan kunnallisen itsehallinnon,
joka on perustuslaissa turvattu, edellytyksiä. Kunnat ovat
jo pitkään käyneet viivytystaistelua,
ja tämä viivytystaistelu tulee jatkumaan ja kiihtymään
näiden esitettyjen ratkaisujen seurauksena. Näin
ollen kannatan edustaja Mattilan tekemää hylkäysesitystä.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tänään on budjetista
puhuttu paljon, ja on käynyt varmaan kaikille selväksi,
että perussuomalaiset omassa vaihtoehdossaan antaisivat
kunnille 300 miljoonaa euroa enemmän rahaa toteuttaa kunnallisia
palveluja kuin mitä hallitus tekee. Me olemme omassa varjobudjetissamme
luvanneet paljon hyviä asioita, ja kaiken lisäksi
ne on kaikki toteutettu vielä niin, että 175,1
miljoonaa euroa otetaan vähemmän velkaa kuin hallitus
ottaa ensi vuonna. Ja kun me annamme kunnille tämän
300 miljoonaa, niin kyllähän se jostakin katetaan.
Kun tässä on nyt kaksi sellaista melkein samaa
summaa, tietysti meidän vaihtoehtobudjetti on kokonaisuus,
mutta kaksi summaa on, niin että ei voi välttyä siltä ajatukselta,
että olisikohan se niin, että tämmöisestä vaikuttamattomasta
ja epäonnistuneesta kehitysavusta tämä raha on
nyt sitten perussuomalaisten vaihtoehdossa kunnille annettu, ja
kyllä se varmaan totuus näin on.
Siitä kehitysavusta, mitä me annamme valtioihin,
jotka eivät sitä tarvitse eivätkä edes
pysty käyttämään — koska
siinä on joitain ehtoja, kuinka sitä voi käyttää,
ja jossain Kazakstanissa on aika lailla ongelmia, se on öljyvaltio,
käyttää tätä kehitysapurahaa,
mitä Suomesta sinne laitetaan, tai sitten Somaliassa, jossa
taistellaan ja jonne rahaa ei pystytä viemään,
se annetaan heimopäälliköille, jotka
sitten ajelevat tuolla Lontoon Cityssä maastoautoilla,
jotka näillä rahoilla on ostettu — tämäntyyppisistä asioista
voidaan leikata, käyttää 300 miljoonaa
enemmän suomalaisten kuntien palvelujen turvaamiseen.
Jos mietitään sitä, ketkä näitä suomalaisten kuntien
palveluja käyttävät, niin kyllä ne
ovat just ne ihmiset, jotka näitä kunnallisia
palveluita eniten tarvitsevat, jotka ovat pienempituloisia ja todellisuudessa
näitten palvelujen tarpeessa.
Kannatan edustaja Mattilan tekemää hylkäysehdotusta.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Viime viikolla päätimme
kuntien peruspalvelujen valtionosuuslain sisällöstä ja äänestimme
pykälämuutoksesta. Käsittelyn pohjana
olevassa mietinnössä on ja oli asioita, joita
keskusta kannattaa, kuten esimerkiksi varhaiskasvatuksen siirto sosiaali-
ja terveysministeriöltä opetus- ja kulttuuriministeriölle.
Esitys sisälsi myös asioita, joita keskusta
ei hyväksy. Tällaisia ovat kuntapalvelujen valtionosuuksien
leikkaus 125 miljoonalla eurolla sekä suurkuntahankkeen
esiselvityskustannusten rahoittaminen kuntapalvelujen rahoittamiseen
tarkoitetulta valtionosuusmomentilta. Katsomme myös, että varhaiskasvatuslain
ja vanhuspalvelulain toteuttamiseen tulee turvata riittävä rahoitus.
Asia, johon hallituksen tulisi nyt ja tulevaisuudessa kiinnittää erityistä huomiota,
on kuntien eriarvoistuminen. Tätä eriarvoistumista
hallituksen toimet ovat kiihdyttäneet esimerkiksi poistamalla
kiinteistöveron verotulon tasausjärjestelmästä.
Tälle vuodelle toteutettu muutos oli epäonnistunut,
ja hallituksen tulee se perua.
Edellä olevan perusteella esitän nyt toisessa käsittelyssä tämän
lain hylkäämistä ja seuraavan sisältöistä lausumaehdotusta:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy viipymättä toimenpiteisiin kuntien välisen
eriarvoistumisen kaventamiseksi ja palauttaa kiinteistöveron
verotulojen tasausjärjestelmään ja että hallitus
valmistelee pikaisesti varhaiskasvatuslain ja turvaa sen toimeenpanon
rahoituksen täysimääräisesti
ja että hallitus turvaa riittävän rahoituksen
vanhuspalvelulain käytännön toteuttamiseen."
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Toistamatta tämän
lain mukanaan tuomia negatiivisia asioita, jotka kuntatalouteen
vaikuttavat, kannatan edustaja Töllin tässä kohdassa, tässä lakikohdassa,
tehtyjä kaikkia esityksiä lausumineen, hylkäyksineen
päivineen.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on taas niitä kohtia,
joissa vaikeat päätökset on tästä salista
siirretty valtuustosaleihin. Hallitus ei ole kyennyt riittävän
jämerään politiikkaan vaan on siirtänyt
nimenomaan vaikeat päätökset valtuustosaleihin.
Valtuustoilla on päätettävänään
oikeastaan kaikki semmoiset asiat, mitkä ovat ihmisten
arkea lähellä. Niiden taso taas riippuu siitä, kuinka
paljon on rahaa käytettävänä.
Kuntien talous on siis hyvin lähellä sitä,
mimmoinen meidän arki on. Nyt tällä leikkauksella
hallitus suorastaan huonontaa meidän arkielämäämme,
kuntien palveluja. Kuntien veroja nostetaan ja leikkauslistoja on
luvassa. Tähän kohtaan ei pysty tekemään
mitään muuta kuin erittäin pontevan kannatuspuheenvuoron
edustaja Mattilan tekemään hylkäysesitykseen.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä laiksi
kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta
"Esityksen vaikutukset" -kohdassa "2. Vaikutukset kuntien
toimintaan" todetaan seuraavaa: "Kunnat joutuvat sopeuttamaan toimintaansa
vähenevien valtionosuuksien vuoksi. Esityksellä ei
ole suoria vaikutuksia kuntien toimintaan tai organisaatioon." Joko
lukija ei nyt ymmärrä lukemaansa tai sitten tuossa
täytyy olla kompa.
Käsittääkseni tuossa edellä juuri
todettiin ensin, että kunnat joutuvat sopeuttamaan toimintaansa
vähenevien valtionosuuksien vuoksi. Eikö juuri
näillä sopeuttamistoimenpiteillä ole
sekä suoria että epäsuoria vaikutuksia
kuntien toimintaan? Lain 1 §:ssä kohdassa
"Soveltamisala" jopa luetellaan nämä 32 lainkohtaa,
joissa sopeuttamistoimia tullaan tarvitsemaan. Lakiehdotuksessa
todetaan: "Tätä lakia sovelletaan käyttökustannuksiin
myönnettävään valtionosuuteen sellaisiin
kuntien tehtäviin (valtionosuustehtävä),
joista säädetään." Ja sitten
luetellaan nämä 32 lainkohtaa, joista mainitsen
muun muassa perusopetuslain, lasten päivähoidosta
annetun lain, perhehoitajalain, ikääntyneen väestön
toimintakyvyn tukemisesta ja iäkkäiden sosiaali-
ja terveyspalveluista annetun lain, omaishoidon tuesta annetun lain,
lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain, lastensuojelulain,
kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain, vammaisuuden perusteella
järjestettävistä palveluista ja tukitoimista
annetun lain, mielenterveyslain jne. Edellisiin kohtiin viitatenkin
voidaan jälleen todeta, että tällä lakiesityksellä siis kiristetään
yhteiskunnan vähempiosaisten hyvinvointia.
Arvoisa puhemies! Kuntien verotulopohja pettää.
Kuntien itsehallinto on suomalaisen kansanvallan perusta, johon
kuuluu budjettivalta, mutta nyt tätä perustaa
ollaan murentamassa. Veropohjan vähenemisestä otan
esimerkiksi Hollolan, oman kuntani. Hollolassa yhteisöverot
jäävät vuonna 2012 eli tänä vuonna
selvästi alle talousarvion. Talousarviossa on yhteisöverotuotto noin
3 miljoonaa euroa. Emme tosin vielä tiedä, paljonko
saadaan joulukuussa. Tällä hetkellä toteutuma
on noin 59 prosenttia, mikä on siis tasaisen kertymän
vauhdista noin 1,2 miljoonaa euroa jäljessä. Jos
joulukuussa saadaan esimerkiksi 200 000 euroa, niin kertymä jää jälkeen
tosiaankin tuon 1 miljoonan. Ensi vuoden budjetissa taso on sama
kuin tänä vuonna toteutunee, eli nyt on budjetoitu
ensi vuodelle noin 2,1 miljoonaa euroa.
On huomattava, että valtionosuuksien leikkauksien vaikutukset
eivät kohdennu pelkästään yhteen
vuoteen. Nyt on jo toteutettu leikkauksia tälle vuodelle
ja tuleville vuosille. Kokonaisuutena arvioiden leikkausten vaikutus
on 13 miljoonaa euroa. Absoluuttista lukua ei voi sanoa, koska vuosittaiset
laskentaperusteet muuttuvat ja joka vuosi valtionosuuksiin tulevat
myös indeksikorotukset. Vuosittaisten valtionosuuksien
kasvu euroina on ollut aikaisemmin 2—3 miljoonaa euroa.
Nyt valtionosuuksien kasvuksi on arvioitu ainoastaan 100 000
euroa. Koko kuntatalouden osalta uusien leikkausten vaikutus on
ensi vuodelle 23 euroa asukas, vuonna 2014 vaikutus on 46 euroa
asukas ja vuonna 2015 se on 92 euroa asukas. Eli kokonaisuutena
leikkausten arvioidut vaikutukset ovat siis tuo 13 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Kuntien taloustilanne on jo nyt tiukka. Nyt
pitäisi kuitenkin tehdä vastuullisia päätöksiä ja
ottaa huomioon väestön terveyden ja hyvinvoinnin
edistämisessä myös inhimilliset ja ennalta
ehkäisevät toimenpiteet ja palveluiden järjestäminen
sen sijaan, että tavoitellaan lyhytnäköisiä säästöjä.
Valtionosuuksilla turvataan kunnissa palveluiden järjestämismahdollisuus.
Vastuullisesti toimiva hallitus huolehtii kuntien ja maakuntien
kokonaisvaltaisesta kehittämisestä ja varaa niitä varten
tarvittavat rahat budjetissaan.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten mielestä valtion
vuoden 2013 budjettiin suunnitellut valtionosuusleikkaukset tulee
perua, jotta kunnat voisivat näin toteuttaa niille annettuja
tehtäviä.
Kannatan edustaja Mattilan tekemää hylkäysesitystä.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin kannatan edustaja
Töllin tekemää hylkäysehdotusta
ja lausumaa, koska valtionosuuslain muutosesitystä ei voida
hyväksyä sellaisenaan.
Myönteistä siinä on mainittu varhaiskasvatuksen
ja päivähoitopalvelujen lainsäädännön
siirto sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus-
ja kulttuuriministeriöön. Lisäksi on
hyvä, että hallitus jatkaa keskustan aikoinaan
viitoittamalla tiellä korvata veropolitiikastaan kunnille
aiheutuvat menetykset. Tuo korvaaminen tosin tapahtuu lisäämällä valtionosuuksia,
joita hallitus leikkaa nyt todella rankalla kädellä.
Näitä valtionosuusleikkauksia ei missään
nimessä noin suurina ja rajuina voida hyväksyä. Niitä on
perusteltu valtiontalouden kireällä tilanteella.
Kuitenkin valtiontalous ja kuntatalous ovat molemmat julkista taloutta
ja ulkopuolisten luottoluokittajien arvioitavina, siksi valtiontalouden
alijäämien siivoaminen kuntien vastuulle ei kokonaisuutta
paranna eikä Suomen parasta luottoluokitusta ole puolustamassa.
Kuntien eriytymiskehitys on todella huolestuttavaa. Sitä myöten
myöskin kansalaisten tasavertaiset mahdollisuudet saada
peruspalveluita ovat nyt jo vaarantuneet, ja tuo kehitys tulee pahenemaan edelleen.
Ensi vuonna 119
kuntaa nostaa veroprosenttejaan. Nyt tarvittaisiin ripeästi konkreettisia
toimia sen puolesta, että suomalaisilla joka puolella Suomea
olisi edelleen tasa-arvoiset mahdollisuudet saada peruspalveluja.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä esityshän
liittyy tähän hallituksen kuntarakenneuudistukseen,
ja sillähän on, näin perustellaan, tavoitteena
palvelujen turvaaminen.
Otan esimerkin omasta kotikaupungistani Kouvolasta, joka 2009
muodostettiin kuudesta entisestä kunnasta. Mitä meillä on
tapahtunut? Veroprosentti on aivan tapissaan. Leikkaukset palveluista
ovat jatkuvia, jokapäiväisiä, niistä puhutaan
jatkuvasti. Velkamäärä on nousemassa.
Se on edelleen meillä alhainen, mutta se tulee nousemaan
todella isoksi.
Eli kyllähän tässä on tämä tavoite,
mistä on jo vuosia puhuttu. Joku on joskus päättänyt,
että Suomessa on liikaa kuntia, ja tämä yhtälö on
hyvin selvä: kuntien tehtäviä lisätään,
resursseja vähennetään, saavutetaan pakkoliitoksia.
Ja kyllä tämä johtaa siihen, että Suomessa
on vähemmän kuntia ja kuntakoot ovat suurempia.
Palveluja on, mutta niitä on vähemmän
ja ne ovat enemmän keskittyneitä. Lopputulos on
siltä kannalta surkea.
Eli kannatan minäkin edustaja Mattilan esitystä,
jopa vielä pontevammin kuin edustaja Jalonen.
Keskustelu päättyi.