15) Hallituksen esitys laiksi lääkelain muuttamisesta
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta, että kun
kello 15:stä asti olen täällä istunut,
niin odottavan aika on aika pitkä. Tietenkin näin
tässä talossa toimitaan, ei siinä ole
mitään. (Ed. Virtanen: Lehtimäen opisto
on tärkeä asia!) Toisen kautta sitten ajattelin
sitä, että kun tämä lääkelain
muuttamista koskeva lakiesitys on herättänyt yhteiskuntapoliittisesti
aika laajaa keskustelua, täällä olisi ollut
vähän enemmän keskustelijoita, mutta
sillehän minä en taas itse voi mitään.
Totean nyt kuitenkin, että tämä lakiesitys
on tavallaan yhteydessä kolmeen lakiin: hallituksen esitykseen
126/2005 vp ja sitten hallituksen esitykseen 108/2005
vp, jossa EU:n säännöksistä johtuva
osa on eduskunnan päätöksellä aikaisemmin
jo hoidettu paitsi 57 b—d §, jotka valiokunta siirsi
tämän lain käsittelyn yhteyteen.
Käsittelyn yhteydessä on otettu huomioon perustuslakivaliokunnan
esittämät mielipiteet ja lausunto. Mietintöön
liittyy kaksi lausumaa ja kolme vastalausetta.
Sitten lyhyesti tähän esittelyyn: "Valiokunta toteaa,
että hallituksen esitykseen on sisältynyt useita
kohtia, joiden arviointi valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on
ollut poikkeuksellisen ristiriitaista." Täytyy kiinnittää ihan
huomiota siihen, että me jouduimme tällä tavoin
kirjoittamaan, koska asia todella näin oli. "Tämän
voidaan arvioida ainakin osittain johtuneen siitä, että joitakin
ehdotuksia on pidetty niiden taloudellisten vaikutusten vähäisyydestä huolimatta periaatteellisina.
Ehdotusten on myös joissakin arvioissa nähty muuttavan
tähän asti harjoitettua lääkepolitiikkaa
tavalla, joka olisi edellyttänyt huolellisempaa valmistelua.
Lääkehuollon kohoavat kustannukset ovat olleet
viime vuosina eri yhteyksissä esillä valiokunnassa,
ja kustannusten hillintään on pyritty vaikuttamaan
erillisillä osaratkaisuilla. Myös vuonna 2003
voimaan tulleesta mahdollisuudesta vaihtaa alkuperäislääke
halvempaan vaihtoehtoon esitettiin valmisteluvaiheessa eriäviä näkemyksiä,
mutta järjestelmä on sittemmin osoittanut tehonsa
kustannusten säästämisessä ja
kansalaiset ovat olleet vaihtomahdollisuuteen hyvin tyytyväisiä.
Vuoden 2006 alussa jo lähes puolet Suomessa myyntiluvan
saaneista lääkevalmisteista kuuluu lääkevaihdon
piiriin.
Valiokunta totesi kuluvana syksynä lääkekorvausjärjestelmän
uudistamista koskeneen hallituksen esityksen yhteydessä,
että lääkekustannuksiin ja korvausmenojen
kehitykseen vaikuttamiseksi on välttämätöntä edelleen
löytää tehokkaita ja pitkävaikutteisia
toimenpiteitä. Myös nyt käsiteltävään
lääkelain muuttamisesta annettuun hallituksen
esitykseen sisältyy tähän tavoitteeseen
pyrkiviä ehdotuksia. Valiokunta totesi edellä mainitussa
lausunnossaan, että lääkekustannusten
kasvun hillitseminen edellyttää lähivuosina
lääkehuollon ja lääkekorvausjärjestelmän kaikkien
osa-alueiden ennakkoluulotonta uudelleenarviointia ja yhteistyötä."
Tätä asiaa on valiokunta lausumassaan halunnut
tuoda erikseen julki.
"Perustuslakivaliokunta totesi nyt käsiteltävästä hallituksen
esityksestä antamassaan lausunnossa, ettei lakiehdotuksen
perusteluissa ole arvioitu apteekkilupajärjestelmää kokonaisuutena.
Perustuslakivaliokunta toisti sen vuoksi aiemmin esittämänsä kannan,
jonka mukaan voimassa oleva lääkelaki sisältää käsiteltävänä olevassa
esityksessä muutettavaksi ehdotettujen säännösten
lisäksi muitakin elinkeinovapauden kannalta merkityksellisiä kohtia.
Perustuslakivaliokunta suositteli sosiaali- ja terveysvaliokunnalle,
että se edellyttäisi hallitusta ryhtymään
toimenpiteisiin lääkelain elinkeinovapauden kannalta
merkityksellisten kohtien perustuslainmukaisuuden arvioimiseksi
ja mahdollisesti tarvittavien lainsäädäntömuutosten
valmistelemiseksi. Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että EU:n palveludirektiiviehdotuksen
jatkovalmistelun yhteydessä on tarpeen arvioida, ovatko
apteekkitoimintaan liittyvät lupamenettelyt kaikilta osin lääkkeiden
saatavuuden turvaamisen ja toisaalta EU:n perustamissopimuksessa
säädettyjen perusvapauksien ja -oikeuksien kannalta
oikeasuhtaisia."
Sitten valiokunnan kannanottoihin sisältyy kolme eri
osiota, joista nikotiinivalmisteiden myynti muodostaa yhden osan,
lääkkeiden hinnoittelu toisen osan ja lääkevaihto
kolmannen osan. Valtavan paljon käytiin keskustelua sekä julkisuudessa
että valiokunnassa siitä, voidaanko nikotiinivalmisteiden
myynti vapauttaa, niin kuin hallituksen esityksessä on
todettu, apteekkien ulkopuolelle. Valiokunta kuitenkin enemmistöllään
päätyi siihen, että tällainen
hallituksen tahto nikotiinivalmisteiden myynnin laajentamisesta
voidaan tietyin edellytyksin sallia.
Tässä yhteydessä en halua toistaa
niitä perusteluja, joita tänne Nikotiinivalmisteiden
myynti -otsikon alle on kirjoitettu, koska ne ovat luettavissa
sieltä valiokunnan mietinnöstä ja siltä osin kelpaavat
perusteluiksi. Haluan kuitenkin tältäkin osin
todeta, että valiokunta on ehdottanut asiasta lausumaa:
"Valiokunta toteaa, että nyt hyväksyttävällä nikotiinivalmisteiden
myynnin vapauttamisella ei muutoin ole tarkoitettu arvioitavan nykyisen
apteekkitoiminnan laajuuden ja itsehoitolääkkeiden
myyntioikeuksia koskevien säännösten
muuttamistarpeita nyt ehdotettua laajemmin."
Sitten lääkkeiden hinnoittelu on ollut tietysti jo
ministeriön valmistelun yhteydessä hyvin monitahoinen
asia. Valittavana oli todennäköisesti vaihtoehtona
apteekkihintojen kautta lääkkeiden hintojen alentaminen
taikka sitten tukkuhintojen alentaminen, ja hallitus on tehnyt valinnan
ja valinnut tukkuhintojen alentamisvaihtoehdon, jolta pohjalta sitten
apteekkien myymät lääkkeet on hinnoiteltu.
Tältä osin tietysti sitten valiokuntakin on omalta
osaltaan tätä lääkkeiden hinnoittelua
lähtenyt purkamaan.
"Perustuslakivaliokunta totesi lääkelain 58 §:ään
perustuvan hintasääntelyn kohdistuvan perustuslain
15 §:ssä turvattuun omaisuudensuojaan ja katsoi
sen vuoksi, ettei ehdotettu myyntikatteen suuruuden sääntely
ole aivan ongelmatonta. Valiokunta totesi, että ehdotuksen
taustalla on kuitenkin perusoikeusjärjestelmän
kannalta hyväksyttävä pyrkimys kohtuullistaa
lääkkeiden hintoja ja hillitä erityisesti
kalliimpien lääkevalmisteiden hintojen nousua.
Sääntely ei perustuslakivaliokunnan mielestä vaikuta
lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen."
Tältäkin osin totean vaan tästä lopuksi:
"Sosiaali- ja terveysvaliokunnan saaman selvityksen mukaan perustuslakivaliokunnan
ehdottamalla tavalla täydennetyn säännöksen
soveltaminen käytännössä edellyttäisi
kunkin lääkepakkauksen myyntikatteen vertaamista
apteekkimaksuprosenttiin lääketaksaa tarkistettaessa.
Voimassa olevan apteekkimaksutaulukon mukaan suurinta 11 prosentin
apteekkimaksua maksetaan vain apteekin liikevaihdon noin 4,5 miljoonaa
euroa ylittävästä osuudesta. Suurimpienkin
yksityisten apteekkien apteekkimaksu on käytännössä jäänyt
alle kymmeneen prosenttiin liikevaihdosta. Apteekin kannattavuuteen
vaikuttaa liikevaihdon lisäksi esimerkiksi henkilöstömäärä-
ja rakenne, investoinnit ja vuokrat."
Sitten vielä muutama sana tästä lääkevaihtoa koskevasta
kohdasta, josta jo aikaisemmin totesin, että EU-säännösten
mukaan valiokunta on käsitellyt lakiesityksen HE 108/2005
sille esitetyn vaihtoehdon mukaisesti irrottaen siitä lääkevaihtoa
koskevat säännökset, 57 b—d §,
jotka valiokunta mietinnössään, sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietintö 17/2005 vp, ehdotti
poistettaviksi, koska ne eivät perustuneet EU-säännöksiin
eivätkä olleet samasta syystä kiireellisiä kuin kyseinen
hallituksen esitys muutoin.
"Mainitut lääkevaihtoa koskevat säännökset ovat
nikotiinivalmisteiden ohella herättäneet valiokunnan
kuulemien asiantuntijoiden keskuudessa huomattavasti toisistaan
poikkeavia käsityksiä. Valiokunta toteaa, että niin
sanotulla analogiamenetelmäpatentilla suojattujen lääkeaineiden
sulkeminen lääkevaihdon ulkopuolelle perustuu
täysin kansalliseen harkintaan. Aikanaan siirtyminen lääkeaineiden
menetelmäpatentista tuotepatenttiin tehtiin kahdeksan vuoden
siirtymävaiheen aikana (1987—1995). Nyt käsiteltävien
muutosehdotusten perusteena on, että Suomessa ennen vuotta
1995 voimassa ollut patenttilainsäädäntö mahdollistaa
sen, että joissakin tapauksissa patentin suojaamalle alkuperäisvalmisteelle
voi tulla samaa vaikuttavaa ainetta sisältävä eri
valmistusmenetelmällä tehty kilpaileva valmiste.
Tällainen rinnakkaisvalmiste pääsee nykyisin
suoraan lääkevaihdon piiriin, mitä on
pidetty kohtuuttomana patentilla suojatun alkuperäislääkkeen
myyntiluvan haltijan kannalta."
Vielä valiokunta toteaa, että "rinnakkaislääkkeen
määritelmän aiemmin hyväksytty (853/2005)
muutos saattaa jonkin verran lisätä luetteloon
sisältyvien valmisteiden määrää.
Hallituksen esityksen mukaan ilman lainmuutosta tapahtuva menetelmäpatenttisuojattujen
lääkkeiden tuleminen lääkevaihdon
piiriin vaikuttaisi eniten yrityksiin, joiden myynnin suuresta osasta tällainen
valmiste vastaa".
Valiokunta toteaa, että "lakiehdotus ei kokonaan poista
tällaisten yritysten Suomen toimintaan kohdistuvaa uhkaa
vaan siirtää uhan toteutumisen menetelmäpatentin
voimassaolon päättymiseen saakka, elleivät
yritykset pysty tänä aikana kehittämään
uusia tuotepatentoitavia lääkkeitä".
Vielä tästä lääkepatentista
valiokunta toteaa, että "lääkevaihdon
rajaamista menetelmäpatentin voimassaoloon voidaan edellä esitettyjen
näkökohtien lisäksi perustella pyrkimyksellä löytää tasapaino
alkuperäisvalmistajien ja rinnakkaislääkevalmistajien
kesken, mitä on pidetty tärkeänä muun
muassa EU:n lääkepoliittisissa kannanotoissa".
Näissä lausumissa valiokunta ehdottaa ensimmäisen
lausuman osalta: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää kasvavien lääkekustannusten
hillitsemiseen tarvittavat toimenpiteet kokonaisvaltaisesti yhteistyössä viranomaisten
ja muiden toimijatahojen (esimerkiksi lääketeollisuus,
apteekit, potilasjärjestöt) kanssa ja valmistelee
selvityksen perusteella tarvittavat lääkelain ja
lääkekorvausjärjestelmän muutosehdotukset."
Ja lausuma 2: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
asettaa seurantaryhmän, jonka tehtävänä on seurata
ja arvioida nikotiinivalmisteiden myynnin laajentamisen vaikutuksia
käytännössä. Tällöin
on kiinnitettävä erityistä huomiota jakeluun, valvontaan
sekä muutoksen kokonaisvaikutuksiin. Eduskunta edellyttää,
että hallitus antaa selvityksen toimenpiteistä vuodelta
2006 annettavan toimintakertomuksen yhteydessä."
Vielä 54 a §: "Yleisperusteluissa esitetyistä syistä valiokunta
pitää tarkoituksenmukaisena, että nikotiinivalmisteita
voidaan hankkia apteekkien ohella tupakkaa myyvistä vähittäiskaupoista,
kioskeista ja huoltoasemilta. Valiokunta ehdottaa selvyyden vuoksi
pykälän täsmentämistä tämän
mukaisesti."
Arvoisa puhemies! Tästä olisi riittänyt
paljon enemmän asiaa rivien välistä kuin
riveistä itsestään, mutta katson, että ajankohta
on jo sen verran myöhäinen, että on kohtuullista
lopettaa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nikotiini on voimakas keskushermostoon
vaikuttava lääkeaine, johon kehittyy nopeasti
riippuvuus. Farmasian professorin lausunnon mukaisesti riippuvuus
voi olla vaikeampi kuin morfiiniriippuvuus. Nikotiinivalmisteilla
on myös samat verisuonia supistavat vaikutukset kuin tupakalla,
ne huonontavat ääreisverenkiertoa ja saattavat
esimerkiksi diabeetikolla johtaa mahdolliseen varhaiseen amputaatioon.
Nikotiinivalmisteet ovat olleet muutama vuosi sitten vielä reseptilääkkeitä,
ja nyt ne saatetaan 7 000 päivittäistavarakauppaan,
kioskiin ja bensa-asemille.
Lakiesityksen 107 perusteluissa on sanottu, että nikotiinituotteet
ovat täysin vaarattomia. Tämä ei pidä paikkaansa,
koska nikotiini on myrkyllinen aine; sen tappava annos on ihmisellä 1 mg
kiloa kohti. Jopa nikotiinipurukumipakkauksessa sanotaan, että purukumi
ei sovi sydänsairaille, diabeetikoille, mahahaavaisille
tai raskaana oleville naisille. HE 107 lain perusteluissa sanotaan
päinvastoin, että raskaus ei ole este näiden
aineiden käyttämiselle. Tämä on
selvästi vääristeltyä totuutta.
Nikotiikorvaustuotteiden myynti Suomessa on jo 23 miljoonaa
euroa vuodessa. Lääketehtaat kehittävät
innolla hyvänmakuisia purukumeja, jotka sopivat hyvin nuorison
viihdekäyttöön. Jo nyt 20 prosenttia
nikotiinipurkan syöjistä ei ole koskaan tupakoinut.
Kun nikotiinihoito vapautettiin Tanskassa päivittäistavarakauppoihin,
ei tupakointi ole vähentynyt. Urheileva nuoriso käyttää jo
nyt mälliä eli nuuskaa dopingtuotteena, ja pian
nikotiinivalmisteet siirtyvät myös viihdekäyttöön.
Lääkelaitos vastusti jo tämän
lain valmistelun yhteydessä tätä esitystä,
mutta sitä ei otettu millään tavalla
huomioon, kun tämä laki tuotiin eduskunnalle.
Lääkelaitoksen mielestä saatavuusongelmaa
ei ole korvaustuotteilla, sillä Suomessa on jo lähes
1 000 apteekkia tai sivuapteekkia. Sitä paitsi
tuskin kukaan tupakoitsija päättää jonain
iltana, että nyt hän tarvitsee lähibensa-asemalta
nikotiinipurkkaa lopettaakseen tupakoinnin.
Tupakointi on vakava terveyshaitta. Puolet tupakoitsijoista
kuolee tupakansavuun ja nikotiinivaikutukseen, jos ei lopeta ajoissa.
Vierottuminen tapahtuu tehokkaimmin tupakan hinnan korottamisella,
mainonnan kieltämisellä, kieltämällä tupakointi
yleisillä paikoilla ja ravintoloissa sekä parantamalla
valistusta. Nikotiinituotteet ovat vain pieni osa tupakasta vieroittamistyötä. Parhaita
tapoja vähentää tupakan saatavuutta, olisi
tehdä myös nämä tuotteet luvanvaraisiksi, mitä jo
sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Valto Koski on omassa
lakialoitteessaan esittänyt.
HE 107:ssä nikotiinivalmisteiden myynti ehdotetaan
luvanvaraiseksi. Kuntien tulisi valvoa nikotiinivalmisteiden myyntiä.
Ehdotetaan myös hurskaasti, että valmisteiden
myyjät neuvoisivat henkilöitä tupakoinnin
lopettamisessa. Miten ihmeessä R-kioskin myyjä voi
neuvoa nikotiinivalmisteiden käytössä?
Suomalaisissa apteekeissa taas farmaseutit ja muut yliopistokoulutetut
henkilöt saavat jatkuvaa täydennyskoulutusta,
ja tässä samassa laissa 107 jo määritetään,
että apteekkarien tulee järjestää henkilökunnalleen
hyvää täydennyskoulutusta. Tällä tavalla
farmaseutit ja proviisorit voivat kertoa tupakan vaaroista ja nikotiinituotteiden
käytöstä asiakkailleen.
Suomen Kuntaliitto vastustaa nikotiinivalmisteiden saattamista
kuntien valvontaan. Se aiheuttaisi sata ylimääräistä työvuotta
kunnissa, vaikka valvojat saisivatkin korvausta lääkkeiden
myyjiltä. Olisi ollut paljon parempi seurata Ruotsin ja Norjan
kokemuksia nikotiinikorvaustuotteiden vapauttamisesta tai asettaa
selvitysmies asiaa tutkimaan. Nyt on hutkaistu tällainen
yhtäkkinen laki eduskunnalle ja sillä voi olla
arvaamattomat seuraukset.
Tämän eduskunnan terveys- ja sosiaalipolitiikka
on pääasiallisesti onnistunutta, kuten hoitotakuun
toteuttaminen, eläkeuudistukset ym., mutta suuri virhe
oli väkevien alkoholijuomien hinnanalennus, ja nyt toinen
samanlainen terveyspoliittinen virhe tulee olemaan nikotiinikorvaustuotteiden
saattaminen kioskeihin, huoltoasemille ja päivittäistavarakauppoihin.
Näyttää siltä, että nikotiinilaki
on syntynyt samanlaisessa yhtäkkisen inspiraation vallassa
kuin kriisinhallintalaki ja alkoholiveroalennukset, jotka ovat menneet
pahasti mönkään.
Kokoomus tuleekin ehdottamaan huomenna yksityiskohtaisessa käsittelyssä,
että nikotiinikorvaustuotteita ei saateta päivittäistavarakauppoihin
vastalauseen 2 mukaisesti. Samoin tulemme ehdottamaan 37 a §:n
poistamista, eli samanhintaisuus poistetaan apteekeilta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ennen kuin hetkellinen inspiraationi katoaa,
niin tekee mieli kysyä ed. Asko-Seljavaaralta, että jos nikotiinipurukumeja
ei saa myydä vähittäiskaupassa, niin
miksi ihmeessä siellä saa sitten myydä sitä tupakkaa,
kun se on kuitenkin sentään merkittävästi
vaarallisempi kuin tämä purukumi. Mutta se nyt
niistä purukumeista.
Arvoisa puhemies! Kansanedustajan elämä on toisinaan
vähän mystistä. Toissa päivänä tapasin täällä useita
naiskansanedustajia, jotka tunnistin oikein hyvin. Eilen illalla
en tunnistanut heistä ketään, tänään
taas tunnistin heidät oikein hyvin. Tämä kyseessä ...
(Naurua — Puhuja nauraa)
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Virtanen voi jatkaa!
Anteeksi, herra puhemies! — Tämä kyseessä oleva
lakiesitys muistuttaa jossain määrin tätä vastaavaa
tilannetta. Tämä on ehkä kummallisin
proseduuri, jota olen joutunut edustajana täällä seuraamaan
näitten vajaan kolmen vuoden aikana. Ensinnäkin
ministeri muutti keväällä kantaansa,
joka siihen saakka oli ollut kohtuullisen totaalinen, nimenomaan
tämän lääkevaihdon — siis
minä puhun nyt lääkevaihdosta — osalta. Valiokunnassa
esiintyneet asiantuntijat ovat olleet äärimmäisen
vaivautuneita, ja kun heitä on jututtanut käytävässä,
niin he ovat kenties jopa lausuneet jotain muuta kuin mitä ovat
lausuneet siellä valiokuntahuoneessa.
Merkittävä osa sosiaali- ja terveysministeriön keskeisistä virkamiehistä on
nyt antanut suunnilleen lähes eksplisiittisesti ymmärtää,
että yrittäisitte nyt estää sen
lain voimaantulon. Sen lisäksi, kuten valiokunnan puheenjohtaja
täällä kertoi, tämä lakiesityksen
lääkevaihtoa koskeva kohtahan annettiin itse asiassa
toisessa lakiesityksessä kuin tässä 107:ssä,
jota nyt käsittelemme. Se oli 108:ssa, ja se yritettiin,
kun se oli lakiesitys, joka piti EU-direktiivin implementoinnin
takia saada nopeasti voimaan, niin se yritettiin, ainakin selkeästi
siltä näytti, viedä sillä samalla
kiireellä läpi, mutta valiokunta totesi, että ei
tästä tällä tavalla mitään
tule. Niin ristiriitaisia olivat asiantuntijoitten lausunnot, että meidän
oli pakko ottaa lisäaikaa käsittelyyn, ja vaikka
se ei sinänsä johtanut minun mielestäni
positiiviseen tulokseen, niin se oli kuitenkin aivan paikallaan.
Mutta joka tapauksessa tämä kirjoitettu mietintö on
sinänsä taiten kirjoitettu. Valiokuntaneuvos on
kirjoittanut äärimmäisen taitavasti sen, minkä hänen
sallittiin kirjoittaa. Mutta uskon kyllä, että valiokunnassakin
tästä asiasta vallitsee todellisuudessa hieman,
sanoisiko, vaihtelevampaa käsitystä kuin tähän
mietintöön on kirjautunut. Tässä on
nimittäin nämä perustelut, ja se on tietenkin
se kummallisuuden kaikkein kummallisin puoli, että asiallisia
perusteluita analogiapatenttimenetelmällä suojattujen
lääkkeitten irrottamiseen lääkevaihdosta
ei ole olemassa. Sen sijaan perusteluja siihen, miksi tätä lakiesitystä ei
siltä osin pitäisi säätää,
on olemassa vaikka kuinka paljon. Nostan niistä nyt muutaman
esiin.
Ensinnäkin tietenkin tämä arvio siitä,
mikä tämän kustannus on, oli todella
tervanjuontia, vaikka valiokunta moneen kertaan pyysi itselleen
tietoa, paljonko tämä nyt tulee a) kuluttajille ja
b) suomalaiselle lääkekorvausjärjestelmälle maksamaan.
Sitä ei löytynyt sitten millään,
ja haarukaksi jäi 14 miljoonasta 135 miljoonaan, ja kyse
on todennäköisesti lähemmäs
135 miljoonasta, ellei ylikin. Tämä oli tietenkin
kohtuullisen hassua siihen nähden, että kun toisena
perusteluna on esitetty, että tämä on
taloudelliselta vaikutukseltaan niin vähäinen,
että eihän tällä nyt ole oikeastaan
mitään merkitystä, niin kyllä 135 miljoonaa
nyt ei ole ihan vähäinen summa. Ja toisaalta,
kun tämä on nollasummapeliä, niin jos merkitys
olisi vähäinen, niin miksi tätä lakia
nyt ylipäätään sitten pitäisi
säätää? Koska jos tämä ei aiheuttaisi
kuin vähäisiä lisäkustannuksia
potilaille ja suomalaiselle lääkekorvausjärjestelmälle,
niin eihän se sitten aiheuttaisi myöskään
juuri minkäänlaisia lisähyötyjä lääketeollisuudelle. Mutta
siitä huolimatta tätä nyt ollaan säätämässä,
ja tässä ollaan nyt säätämässä lakia,
joka selkeästi tulee siirtämään
suomalaisten potilaitten ja suomalaisen lääkekorvausjärjestelmän
rahoja ulkomaiselle lääketeollisuudelle.
Kaikkein arveluttavin ja periaatteellisin ongelma tässä tietenkin
on se, että me olemme viime aikoina tehneet kaiken, tai
ainakin nyt puheissamme antaneet ymmärtää,
että meidän pitää tehdä kaikki
mahdollinen, että nämä nopeasti kasvavat
lääkekustannukset saadaan kuriin. Kun paras menettely
siihen on tähän saakka ollut tämä lääkevaihto,
geneerinen substituutio, niin nyt ollaan säätämässä lakia,
jolla tätä lääkevaihdon vaikuttavuutta
ollaan heikentämässä. Mitä ihmeen
tolkkua tämmöisessä on? Ei mitään.
Jos tämä nykyinen lääkekustannusten
kasvutrendi jatkuu tätä menoa, niin vuonna 2025
pelkästään suomalaisen lääkekorvausjärjestelmän
kustannukset ovat viisinkertaiset koko terveydenhuollon nykyisiin kustannuksiin
verrattuna. Näin ei voi jatkua, ja siitä huolimatta
ollaan säätämässä tämmöinen
laki.
Tässä on esitetty myöskin uhkana,
että jos tätä lakia nyt ei säädetä,
niin se lopettaa lääketutkimuksen Suomessa. On
täysin posketonta väittää, että kansainväliset
lääkeyritykset lopettaisivat lääketutkimuksen
Suomessa, jos muutama analogiasuojattu lääke saa
kilpailijan eli siis markkinatalous alkaa toimia. Kyllä se
markkinatalous toimii niin, että jos Suomessa pystytään
kehittämään maailmanmarkkinoille tehokkaita
lääkkeitä, jotka vielä moninkertaistavat
näitten yritysten voitot, niin ei sitä taatusti
lopeteta näin pienen uhan takia. Sitten tietysti vielä se
kaikkein vakuuttavin perustelu, joka tässä on
esitetty, on se, että potilaathan kärsisivät,
koska nämä yritykset saattaisivat vetää nämä lääkkeet
pois markkinoilta. No, hyvä on. Jos ne vetäisivät
ne pois, niin miksi ne vetäisivät? Siksi, kuten
tästä lakiesityksen perustelusta tietysti käy
ilmi, ne vedettäisiin pois siksi, että jos lakiesitystä ei
ole, niin tämmöinen korvaava lääkevalmiste
tulisi markkinoille. Mutta silloinhan se olisi siellä markkinoilla.
Silloin kuluttajat voisivat siirtyä käyttämään nimenomaan
sitä lääkettä eli lääkevaihto
olisi toiminut niin kuin sen on pitänytkin, mutta nyt ollaan
säätämässä lakia, joka
estää lääkevaihtoa toimimasta
niin kuin sen pitäisi. Minä en nyt kerta kaikkiaan
ymmärrä, mistä tässä on
kysymys. Ainoa selitys, jonka olen keksinyt, on poliittisesti vähän
arveluttava, mutta se on se, että kun ministeri Mönkäre
viime keväänä tässä lääkekorvausasiassa
nosti esiin lääkkeitten tukkuhintojen alentamisen,
niin tämä on nyt sitten kompensaatio siitä,
että näin tehtiin. Jos näin on, niin
en voi pitää tätä kyllä hyväksyttävänä.
Kaiken tämän jälkeen, arvoisa puhemies,
tulen yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään, että näitä pykäliä muutetaan
niin, että analogiamenetelmäpatentillakin suojatut
lääkkeet pidetään lääkevaihdon
piirissä. Ja totean samalla, että itse asiassa
tämä oma vastalauseeni, johon tämä esitys
sisältyy, on saman sisältöinen kuin ed.
Soininvaaran ja ed. Rauhalan vastalauseessa. Tältä osin
esitetyt vaatimukset ja perustelut ovat kutakuinkin samat, mitkä myöskin
siinä vastalauseessa on esitetty. Kun ed. Soininvaara ei
voinut itse olla täällä paikalla, niin
sovimme, että käytän tämän
puheenvuoron tässä nyt, mutta kun esityksiä ei
tarvitse tehdä, niin teemme ne sitten yksityiskohtaisessa
käsittelyssä.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Tulin lyhyesti tukemaan ed. Asko-Seljavaaran
puheenvuoroa ja hänen kertomaansa vastalauseen 2 sisältöä,
joka on kokoomuslaisten valiokunnan jäsenten tekemä.
Pidän sitä erinomaisena ja olen itse elävä esimerkki
siitä, että se pitää paikkansa.
Olen edellisessä työssäni puhunut erittäin
usein tupakointia vastaan entisenä tupakoitsijana. Lapsuudessani, sanon
lapsuudessani, jo erehdyin tupakoimaan ja tupakoin 15 vuotta, kunnes
havaitsin, että verenpaineeni johtui nuorella miehellä tupakoinnista. Sain
syyn lopettaa ja juoksin itseni irti tupakasta ja sitä juoksua
harrastin sitten 20 vuotta aina Finlandia-puolimaratoniin saakka.
Se on ollut elämäni paras päätös.
Tupakointia ei saada loppumaan millään keinotekoisilla
konsteilla, nikotiinivalmisteilla. Täällä vastalauseessa
aivan selvästi ja oikein todetaan, että viisi
henkilöä sadasta nikotiinivalmisteita käyttäneistä onnistuu
lopettamaan tupakoinnin kokonaan. Tämä on minusta
juuri oikein selvää tekstiä, joka kertoo
siitä, että korvien välissä täytyy
asian naksahtaa selväksi, että minä lopetan
tupakoinnin. Tämä on tällainen psykologinen
päätös, sen kynnyksen yli täytyy
päästä.
Jos näitä laastareita ja purukumeja ym. ruvetaan
käyttämään, siitä tulee
vain vaihtoehto tälle asialle, ja siellä on kuitenkin
sitä nikotiinia, joka sitten vaikuttaa epäterveellisesti.
Aivan oikein täällä todetaan: "Nikotiini
on voimakas keskushermostoon vaikuttava lääkeaine,
joka aiheuttaa kiistattomia terveysriskejä sekä tupakoitaessa että nikotiinivalmisteita
käytettäessä. Vaikutukset kohdistuvat
sydämeen, verenkiertoon ja keskushermostoon. Nikotiinivalmisteet
aiheuttavat riippuvuutta täsmälleen samalla mekanismilla kuin
tupakka." Toisin sanoen, jos polttamalla savuketta saa keuhkojen
kautta nikotiinia elimistöönsä tai jauhaa
purukumia tai pistää laastarin, se nikotiini menee
vereen ja se vaikuttaa samalla tavalla kuin poltettaessa tupakkaa
eli ei poista sitä keskeistä suurta kielteistä seuraamusta,
mikä nikotiinista jo seuraa.
Kaiken kaikkiaan, jos tämä tuoteryhmä tulee päivittäistavarakauppoihin,
minä pelkään aivan samaa kuin vastalauseessa.
Ed. Asko-Seljavaara kertoi sitä, että tästä tulee
tietyllä tavalla nuorison uusi tapa. Ostetaan nikotiinipurkkaa,
purraan nikotiinipurkkaa, käytetään laastareita,
ja saattaa käydä juuri päinvastoin, eli
kielteiset seuraamukset vain lisääntyvät
verrattuna siihen, että tupakoidaan.
Kun ed. Virtanen ihmetteli, miksi on tehty ehdotus siitä,
että ei kioskeissa saa myydä nikotiinivalmisteita,
kun siellä myydään jo tupakkaa, niin
pitäisi ajatella toisinpäin: miten saataisiin
tupakka mahdollisimman harvoihin paikkoihin (Ed. Virtanen: Niin
ed. Virtanen ajattelikin!) ja miten sitä myytäisiin
mahdollisimman vähän Suomessa? (Välihuuto)
Näinpäinhän se on eikä niinpäin,
ed. Virtanen, kuin entisellä halonajajalla, joka pani rekeen
halkoja arvellen, että kun se vetää tuon
halon, niin vetää se tuonkin halon, ja latoi halkoja
niin paljon, että hevonen ei saanut metriäkään
rekeä liikkumaan; tässä pantiin virheitä päällekkäin.
Sitten halonajaja rupesi heittelemään halkoja
pois ja heitti loppujen lopuksi kaikki pois ajatellen, että kun
ei se vedä tuota, niin ei se vedä tuotakaan, ja
lähti reki tyhjänä kotiin. Tämä on
samanlaista ajattelua. Ei voi ladata tehtyjä virheitä päällekkäin
siitä syystä, että jokin asia on tehty
aikoinaan väärin.
Minun mielestäni nikotiinivalmisteita ei pitäisi
vapauttaa apteekkien ulkopuolelle päivittäistavarakauppoihin.
Siinä tehdään todella virhe. Niin kuin
ed. Asko-Seljavaara sanoi, alkoholiveron alentaminen oli kohtalokas
päätös, ja tämän salin
lääkärikunta vastusti sitä aika
lailla ykskantaan. Kyllä minusta meidän muiden
edustajien pitää kuunnella, kun lääkäri
puhuu täältä puhujakorokkeelta nikotiinivalmisteita
vastaan, ja olla heitä siinä tukemassa.
Vielä kertaalleen sanon, että tupakointi on
todella vaarallista terveydelle. Minä huomasin, että esimerkiksi
virolaisessa tupakka-askissa lukee selvästi tupakka-askin
kyljessä, ainakin tiettyjen askien kyljessä, että tupakointi
on vaarallista terveydelle. Pitäisi panostaa valistukseen,
että älkää, hyvät nuoret,
alkako koskaan tupakoida, koska se on todella vaarallista.
Nyt näyttää siltä, että tänä päivänä esimerkiksi
nuorten tyttöjen tupakointi lisääntyy
vaan kaiken aikaa. Ainakin se julkikuva tulee, kun seisoo ratikkapysäkeillä,
että ulkonakin on nuorilla tytöillä tupakka
suussa. Minä melkein sanoisin näin, että se
on lapsellisuutta ja nuorilla pojilla se on miehekkyyden tuntemista,
että nyt minä olen mies, kun minä poltan
tupakkaa. Se pitäisi tehdä heille valistuksella
selväksi, että tupakka on vaarallista terveydelle
ja olet paremminkin mies ja oikein kunnon mies, kun et tupakointia
ryhdy harrastamaan, ja siihen pitäisi panna paukkuja ja rahoja
ja jättää tällaiset turhanpäiväiset
lait säätämättä ja
menettelytavat, niin kuin tässä esityksessä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä lääkelain muuttamisesta,
n:o 107, on kysymys nikotiinivalmisteiden myynnistä, lääkevaihdosta,
lääkkeitten hinnoittelusta. Täällä on
tullut valiokunnan puheenjohtajan, ed. Valto Kosken esittämänä jo
hyvin esille se, että tämä hallituksen
esitys tuotti hyvinkin ristiriitaisia ajatuksia, ja oikeastaan ne
ristiriitaiset ajatukset olivat jo pohjana hallituksen esityksessä,
hallituksen perusteluissa.
Täällä erityisesti ed. Asko-Seljavaara
toi hyvin esille nikotiinivalmisteiden myyntiin liittyen, mitä ongelmia
siihen liittyy, jos myynti laajennetaan vähittäiskauppoihin,
kioskeihin ja huoltoasemille. Täällä on
tullut esille myös, että tähän
hallituksen esitykseen on mietintöön liittyen
kolme vastalausetta. Olen mukana vastalauseessa 3, jossa on nimenomaan
sama asia, mikä on kokoomuksen vastalauseessa 2, tämä nikotiinivalmisteiden
myynnin rajoittaminen vain apteekkeihin.
Hyvin selkeästi nikotiinivalmisteen myynnin laajentamisen
seuraukset on täällä esitetty, ja niin kuin
valiokunnan puheenjohtaja toi esille, näissä ristiriitaisuuksissa
ehkä ei pelkästään ole kysymys
taloudellisista vaikutuksista siinä, miksi on ristiriitaisista
asioista kysymys, vaan nimenomaan myös periaatteellisista.
Erityisesti nikotiinivalmisteiden myynti on erittäin ongelmallinen.
Ne ongelmat, mitkä siihen liittyvät, ovat siinä aineessa.
On kysymys todella lääkeaineesta, jolla on haittavaikutukset.
Tietenkin nyt mietintöön saatiin lausumaehdotus,
joka kuuluu näin:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
asettaa seurantaryhmän, jonka tehtävänä on
seurata ja arvioida nikotiinivalmisteiden myynnin laajentamisen
vaikutuksia käytännössä. Tällöin
on kiinnitettävä erityistä huomiota jakeluun,
valvontaan sekä muutoksen kokonaisvaikutuksiin. Eduskunta
edellyttää, että hallitus antaa selvityksen
toimenpiteistä vuodelta 2006 annettavan toimintakertomuksen
yhteydessä." Tämä on tietysti nyt ainakin,
jos tämä tulee hyväksytyksi, aivan välttämätöntä,
mutta ajatellen tämän lain perusteluita ja tämän
valmisteen vaarallisuutta, kun nimenomaan on kysymys riippuvuutta
aiheuttavasta aineesta, tässä vaiheessa olisi
selkeästi pitänyt ottaa kantaa, että tätä laajennusta
ei tehdä.
Näin nyt tulee markkinoille ehkä enemmän sellaista,
että jos ainetta on ostettu apteekeista, niin nyt sen käyttö laajenee
ja käyttö ei ehkä ole pelkästään
sitä, että halutaan tupakointia lopettaa, vaan
niin kuin täällä on tullut esille, ehkä nuorison
ja muidenkin kohdalla tästä voi tulla jonkinlainen
tapa eli kysymys on viihdekäytöstä. Markkinat
yleensä saavat aikaan sen, että tarvetta lisätään.
Tämän aineen käytön tarvetta
voidaan lisätä tämän lain myötä,
ja se ei ole erityisesti terveyspoliittisesti ajatellen missään
tapauksessa oikean suuntaista. Siis on kysymys riippuvuutta aiheuttavasta
terveysriskistä, terveyteen vaikuttavasta aineesta, ja
kyllä minun mielestäni tämän
yhteydessä, jos missä, tulisi ottaa vakavasti
nimenomaan farmasian asiantuntijoiden lausunnot, jotka ovat tutkimuksiin
perustuen tuoneet ja toivat meille myös valiokunnassa esille
sen, minkälaisesta aineesta on kysymys.
Tietenkin toinen ongelma on — ei pelkästään tämä,
että on kysymys määrätynlaisesta
keskushermostoon vaikuttavasta aiheesta — myös
se, mitä kaikkea siitä seuraa, että näissä myyntipisteissä sitten
myydään erityisesti ilman tätä neuvontaa
ja ohjausta. Se tulee täysin puutteelliseksi, ja se kuitenkin
apteekeissa toimisi ja toimii tälläkin hetkellä koulutuksenkin
myötä. Sellaista koulutusta apteekissa olevilla
työntekijöillä on, mutta sitä sitten
ei ole näissä muissa myyntipisteissä.
Hallituksen esitys perustuu siihen, että tuotteiden
saatavuus on se ongelma, mutta mielestäni hallituksen esityksen
perusteluissa ei selkeästi ollut esillä sitä,
minkälaisia selvityksiä saatavuudesta on ollut.
Mielestäni se, kuinka paljon erityisesti meillä Suomessa
on apteekkeja ja sivuapteekkeja eri paikkakunnilla, kyllä osoittaa
sen, että ihminen, joka haluaa tupakoinnista päästä, niin
varmasti apteekkinsa löytää.
Sitten paitsi neuvontaa kyllä Kuntaliiton asiantuntijat
toivat myös esille tämän valvonnan eli millä tavalla
pystytään valvomaan sitä, miten päivittäistavarakaupoissa
onnistutaan sitten niin, ettei alaikäisille myydä tätä,
kun tiedetään, että tupakankin kohdalla
on jo ongelmia, vaikka valvontaa on.
Mutta ennen kaikkea kun on tämä terveyspoliittinen
riski, mikä tässä on, olen vahvasti sitä mieltä,
että 54 a—e § tulisi poistaa. Se on siis näissä kahdessa
eri vastalauseessa.
Sitten, arvoisa herra puhemies, täällä jo
ed. Virtanen toi tämän vastalauseen, joka on ensimmäisen
allekirjoittajan ed. Osmo Soininvaaran nimissä ja jossa
on allekirjoittanut. Siinä on nämä pykälät:
57 b § osin, sitten 57 c § ja d §, joiden
osalta on ehdotus niitten poistamisesta, jotka koskettavat näitä menetelmäpatentin
turvin tuotettuja rinnakkaisvalmisteita, niitten poistamista lääkevaihdon
piiristä. Perustelut todella tässä vastalauseessa,
jossa oma nimeni on, ovat saman suuntaiset kuin ed. Virtasenkin
jättämässä.
Tietenkin tässä ristiriitaa näistä taloudellisista seurauksista,
kuinka paljon niitä tulee, oli aikamoisessa haarukassa.
Ylin arvio tämän lakiesityksen kustannuksista
on jopa 135 miljoonaa euroa vuodessa, ja se tuntui huimalta määrältä. Mielestäni
kysymys on näitten korvaavien lääkkeitten
käyttäjistä, veronmaksajista, ja se,
mikä erityisesti tämänkin lain yhteydessä pitäisi
saada turvatuksi, on se, että jos tähän
saakka lääkevaihdon vaikuttavuudesta on todettu,
että sillä on suuri merkitys, sitä ei
tule heikentää.
Kaiken kaikkiaan tässä laissa, niin kuin näissä aikaisemmissakin,
mitä täällä on jo mainittu,
hallituksen esityksen 108 kohdalla jne., ongelma Suomessa on suuri
lääkkeitten käyttöön
liittyvä kustannusten nousu. Sekin tulisi huomioida, että tässä päästäisiin
nimenomaan potilasta, asiakasta, lääkkeitten käyttäjää,
mutta koko yhteiskuntaa ajatellen hyvään ratkaisuun.
Nimenomaan, koska näen, että valiokunnalle ei
esitetty kunnollisia perusteita hallituksen esitykselle, on nämä pykälät
mielestäni poistettava.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Virtaselle tuohon edelliseen puheenvuoroon,
kun te totesitte, että te ette tuntenut kaikkia naisia
eilen illalla, mitä te täällä näette, niin
sanon vaan, ettekö te pelkää noita puheita, kun
täällä pienemmästäkin
asiasta syytetään sovinismista.
Mutta, arvoisa puhemies, nyt tähän itse asiaan,
esitykseen lääkelain muuttamisesta. Täällä on
jo käytetty erinomaisen hyviä puheenvuoroja, mutta
minä tulin nyt vielä puhumaan tästä nikotiinista.
Kun katsoo tätä vastalausetta 2 ja ensiksi
sitä, että nikotiini ollaan siirtämässä vähittäiskauppoihin,
kioskeihin ja huoltoasemille: Täällä todetaan
selkeästi, että nikotiini on voimakas keskushermostoon
vaikuttava lääkeaine, joka aiheuttaa kiistattomia
terveysriskejä sekä tupakoitaessa että nikotiinivalmisteita
käytettäessä. Vaikutukset kohdistuvat
sydämeen, verenkiertoon ja keskushermostoon. Nikotiinivalmisteet
aiheuttavat riippuvuutta täsmälleen samalla mekanismilla kuin
tupakka. Nikotiinikorvausvalmisteiden käyttäjistä 12
prosenttia on tutkimusten mukaan niistä riippuvaisia. Valmisteita
käytetään samaan aikaan kun tupakoidaan,
tai niitä alkavat jopa käyttää henkilöt,
jotka eivät tupakoi. Korvaushoitotuotteet ovat apukeino
vieroitusoireiden lieventämiseen, mutta tällöinkin
niitä täytyy osata käyttää oikein.
Onnistumisprosentti nousee huomattavasti, siis tässä tupakoinnin
vieroituksessa, kun korvausvalmisteiden käyttöön
on yhdistetty ammattitaitoinen neuvonta. Tähän
on mielestäni nyt erityisesti kiinnitettävä huomiota, kun
me kuitenkin olemme todistaneet sen monillakin tutkimuksilla, että tarvitaan
hyvin monipuolista tukea henkilölle, joka yrittää irrottautua tupakasta.
Minä olen itse sisätauteihin erikoistunut sairaanhoitaja
entiseltä koulutukseltani ja hoitanut nimenomaan sydän-
ja verisuonisairauksista kärsiviä potilaita ja
myöskin ollut hyvin paljon tällaisessa ennalta
ehkäisevässä työssä mukana,
että me saisimme näitä kansansairauksia,
kuten sydän- ja verisuonisairauksia, vähennettyä.
Tupakkahan on yksi riskitekijä. Jotta me saamme henkilön
vierotettua tupakasta, siinä tarvitaan hyvin monenlaista
tukea. Väitän, että kioskeissa, vähittäiskaupoissa,
huoltoasemilla tätä ohjantaa ei pystytä antamaan.
Toinen tärkeä huomioon otettava asia on tämä,
että vähittäiskaupoille ei olla säätämässä velvoitetta
pitää tiettyä valmistevalikoimaa, joten kuluttajalle
parhaiten sopiva valmiste ei välttämättä edes
kuulu vähittäiskaupan valikoimiin. Apteekeilla
säilyy kuitenkin velvoite pitää kaikkia
tuotteita valikoimissaan. Tämä on aivan käsittämätön
juttu, että apteekeilla säilyy velvoite pitää koko
repertuaari, koko valikoima, kattavana, kun sitten näiden,
minne tämä tuote nyt siirretään,
ei tarvitse välttämättä pitää kuin
yhtä ainutta, joka ei välttämättä edes
ole sopiva sille henkilölle. Minä tunnen hyvin
paljon ihmisiä, joista toiset tykkäävät
purkasta, toiset tykkäävät näistä resoribleteistä,
jotka ovat kielenalustabletteja. Eli kuten sanotaan, toinen tykkää äidistä ja toinen
tyttärestä, niinhän se on, ja toisille
auttavat toiset asiat.
Sitten tämä valvonta. Täällä vastalauseessa
sanotaan: "Miten vähittäiskaupat pystyvät
valvomaan nikotiinituotteiden myyntiä alaikäisille? Nikotiinituotteista
voi tulla nuorison viihdekäyttöön tarkoitettu
aine. Kunnilla ei ole myyntipisteiden valvontaan riittävästi
henkilöstöresursseja tai lääkevalvontaan
liittyvää osaamista." Tämä olisi
nyt huomioitava sitten kunnissa. Kunnille sälytetään
entistä enemmän tehtäviä, mutta
resursseja ei tule. Tässä on nyt yksi esimerkki
siitä, että valvontaan tarvitaan osaamista ja
resursseja.
Sitten minun mielestäni on tosi erikoista se, että vielä muutama
vuosi sitten nikotiinivalmisteet olivat reseptillä ostettavia
eli yksilö tarvitsi reseptin ennen kuin hän voi
ostaa niitä. Nyt, hupshuijaa, ne siirtyvätkin
lähes suoraan kioskeihin, huoltoasemille ja vähittäiskauppoihin
ja vielä saman vahvuisina. Sen minä olisin ymmärtänyt,
jos nämä olisivat olleet vahvuudeltaan heikompia
tai miedompia, että ne menevät sinne, mutta kun
ne ovat ihan saman vahvuisia kuin vielä muutama vuosi sitten
reseptillä ostetut. Elikkä onko tässä nyt
sitten menossa se trendi, että hiljalleen siirretään
tämmöisiä aineita. Otetaan esimerkiksi
niin kutsuttu katumuspilleri, joka on ollut hiljattain vielä reseptilääke.
Tällä hetkellä se ei ole. Mikä on
se seuraava vaihe, se valtava "hormoni-isku", joka voi tällä logiikalla
nyt sitten mahdollisesti siirtyä jatkossa? Tämä oli
vaan se kauhukuva. Toivon, että näin ei käy.
Nikotiinikorvaustuotteiden myynnin vapautumisesta voi tulla
ennakkotapaus, jonka perusteella vaaditaan tulevaisuudessa muidenkin
käsikauppalääkkeiden myynnin vapauttamista
päivittäistavarakauppoihin. Tähän
onneksi kiinnitettiin huomiota myös valiokunnassa ja siihen mietintöön
saatiin tästä kannanotto. Se on hyvä asia.
Vastalauseessa käsitellään myöskin
tukkuhintojen alentamista. En käytä siitä sen
kummempaa puheenvuoroa. Totean vain, että vastalauseessa
se on ja olen samaa mieltä, mitä vastalauseessa,
ja tuen kaiken kaikkiaan tätä vastalausetta.
Sitten vielä yksi asia, mihin haluaisin kiinnittää huomiota,
arvoisa herra puhemies, tässä puheessani. 56 § koskee
täydennyskoulutusta. Tänne on lisätty
tämmöinen lause: "Apteekkarin tulee huolehtia
siitä, että apteekin koko henkilökunta
osallistuu riittävästi täydennyskoulutukseen.
Täydennyskoulutusta järjestettäessä on otettava
huomioon henkilökuntaan kuuluvien peruskoulutus ja työtehtävät."
Tämä saman tyyppinen lakihan tuli tänä vuonna
voimaan terveydenhuollon henkilöstölle, ja ensi
vuonna se tulee sosiaalihuollon henkilöstölle.
Tämähän on erittäin kannatettava,
mutta mielestäni täällä olisi
pitänyt määritellä se, että annetaan
joko asetus tai sitten annetaan erillisohjeet. Näinhän
on menetelty terveydenhuollon ja sosiaalihuollon henkilöstön täydennyskoulutusta
koskevissa laeissa, joissa se pykälä on paljon
laajempi. Ainakin toivon, että kiinnitetään
huomiota, että apteekeille annetaan jonkinlaisia ohjeita
siitä, miten toimitaan. Näin juuri tehdään
terveydenhuollossa, ja sosiaalihuollon henkilöstölle
tarkoitetut ohjeet valmistuvat mahdollisesti vuoden alussa. Mutta
tässä nyt näin alkupaloiksi.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! En ole lääkäri
enkä edes sairaanhoitaja mutta olen entinen tupakoitsija,
nykyisin passiivinen tupakoitsija, koska toinen ammattini on viihdetaiteilija
ja usein esiinnyn ravintoloissa ja siellä tupakoidaan.
Sen verran olen liberaali tietysti, että olen ajatellut,
että en minä halua ihmisten tupakointia siellä estää,
mutta kyllä kieltämättä tunnen
myös mielihyvää siitä, että nyt
kun tulee — tämä siis tästä asian
sivusta — mahdollisesti rajoituksia ravintoloihin, niin
kyllä se helpottaa meikäläisenkin työntekoa
siellä.
Arvoisa puhemies! Lääkelain muutokset ovat nyt
siis edenneet, ja hallituksen esitykseen sisältyy useita
kohtia, joiden arviointi valiokunnan asiantuntijakuulemisessa oli
poikkeuksellisen ristiriitaista. Sen olemme täällä saaneet
kuulla. Valiokunta ei asettunut vastustamaan nikotiinikorvaustuotteiden
myynnin laajentamista mutta ehdotti, että eduskunta edellyttäisi
hallitukselta, että se asettaisi seurantaryhmän,
jonka tehtävänä olisi seurata ja arvioida
nikotiinivalmisteiden myynnin laajentamisen vaikutuksia käytännössä.
Erityistä huomiota ryhmän tulisi kiinnittää niiden
jakeluun, valvontaan ja muutoksen kokonaisvaikutuksiin. Hallituksen
tulisi antaa asiasta selvitys eduskunnalle vuonna 2006 toimintakertomuksen
yhteydessä.
Asiantuntijoilla on todella ollut hyvin erilaisia näkemyksiä erityisesti
myynnin laajentamisen tehokkuudesta tässä tupakan
vastustamistyössä. Tupakointi ja sen aiheuttamat
sairaudet ja kuolemat ovat todella suuri kansanterveydellinen ongelma.
Siitä ei ole epäilystäkään.
Suomalaisista miehistä 27 prosenttia ja naisista 20 prosenttia
tupakoi, nuorisoprosentit ovat paljon suurempia vielä.
Karkeasti arvioiden puolet yläasteikäisistä nuorista
polttaa tupakkaa enemmän tai vähemmän
vakituisesti. Vuosittain tupakka aiheuttaa 5 000—6 000
ennenaikaista kuolemaa. Tupakoivista suurin osa haluaisi lopettaa
tupakoinnin, mutta tunnetusti se on vaikeaa.
Nikotiinivalmisteiden tehokkuus tupakoinnin lopettamisessa on
huono, kuten valiokunnan mietinnössäkin todetaan.
Vain 5 henkilöä 100:sta nikotiinivalmisteita käyttäneestä onnistuu
lopettamaan kokonaan, eli toisin sanoen 95 henkilöä 100:sta
ei ole pystynyt lopettamaan tupakointia ilmeisesti juuri siksi,
että he ovat käyttäneet nikotiinivalmisteita.
Voidaan sanoa, että nämä 5 ihmistä ovat
onnistuneet lopettamaan tupakoinnin nikotiinivalmisteiden käytöstä huolimatta eikä
niiden
avulla. Kyllä kaikki ne tupakkamiehet, joiden kanssa olen
asiasta keskustellut, ovat sanoneet, että nikotiinivalmisteet
vain siirtävät tupakointia, eivät ne
lopeta sitä. Näiden valmisteiden avulla halutaan
ylläpitää ihmisten riippuvuutta nikotiinimyrkkyyn,
eikä se tosiaan lopeta sitä. Kuten täällä muun
muassa ed. Asko-Seljavaara totesi, niin nämä valmisteethan
eivät ole muutenkaan vaarattomia. Nikotiinivalmisteethan
vahvistavat ihmisessä mielikuvaa, että hän joutuu
luopumaan jostakin tärkeästä, johon hän tarvitsee
sitten korvikkeen. Tämähän tavallaan palvelee
lääketeollisuutta. Kovan rahan tekemisestähän
tässä on kysymys.
Todella itse lopetin 15 vuoden jälkeen tupakoinnin.
Se tapahtui sillä tavalla, että minä en laittanut
enää tupakkaa suuhuni. Se tapahtui sillä tavalla.
Lopettaminen on kiinni ihmisen omasta motivaatiosta.
Minä kyllä puuttuisin tupakoinnin piilomainontaan.
Se on kyllä valtavan suurta maailmassa ja myös
Suomessa. Tupakoinnin lopettamista yrittävä haistaa
tupakansavun tai näkee, että televisiossa kärytellään
tupakkaa, ja irtautuminen tulee vaikeammaksi. Tupakointihan on yhtä oikeastaan
kuin huumeriippuvuus, joten tässä on melkein sama
asia kuin se, että heroinistia hoidetaan Subutexilla. Pahimmassa
tapauksessa ihmisestä tulee sekakäyttäjä eli
hän käyttää sekä tupakkaa että muita
nikotiinivalmisteita. Nuoret, jotka eivät ole edes tupakoineet,
ovat innostuneet käyttämään
muita nikotiinituotteita, kun se on muodikasta. Saman olen huomannut
myös jääkiekkoilijoissa, he käyttävät
näitä, mälliä ja tämmöisiä vaihtoehtoisia
tupakkatuotteita, myöskin. En osaa sanoa, kun en ole asiantuntija,
onko tämä nyt sitten liioittelua, kun sanotaan,
että Nicorettea varten tarvittaisiin apteekkarin apua,
mutta täytyy kyllä toivoa, että ihmiset
osaisivat käyttää näitä tuotteita
siinä, missä kondomeja ja laastareitakin. Kyseessähän
ovat tosiaan hyllytuotteet, joita ei tarvitse tiskin takaa pyytää.
En ole itse sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen,
mutta tätä lakia on kuulemma ajettu kuin käärmettä pyssyyn.
Minä en kyllä oikein osaa selittää,
missä on se sylttytehdas ja logiikka, joka tätä ajaa.
Olen kuullut kyllä, että muutamat keskustan edustajat
eivät ole tätä lakia niin kauhean suuresti
aplodeeranneet, ja todellakin ihmettelen suuresti, että tätä ollaan
ajamassa. (Ed. Virtanen: Hallitus, hallitus!) — Itse olen
hallitusryhmän edustaja, ja kyllä täytyy
sanoa, että monesti tämmöisissä asioissa
olisi ihan miellyttävää kyllä olla
oppositiossa, mutta täytyy tietysti sitä lojaaliuttakin
löytyä, ja sen takia haluan nämä reunahuomautukset,
ed. Virtanen, myös täällä kertoa, että eivät
ne aina niin yksinkertaisia asioita ole.
Yksi asia täällä on, että valiokunta
ehdotti, että eduskunta edellyttäisi hallituksen
selvittävän kasvavien lääkekustannusten
hillitsemiseen tarvittavat toimenpiteet. Tämä on
kyllä todella suuri asia. Mehän popsimme lääkkeitä kohta
kuin jenkit. Siellähän tämä on
yleistä, että kaikkeen otetaan lääkettä ja
toista lääkettä päälle.
Tämä on kyllä suuri kansantaloudellinen
ongelma myös ja kansanterveydellinen ongelma, jos me tosiaan luulemme,
että kaikki paranee lääkkeillä eikä puututa
niihin perussyihin.
Perustuslakivaliokunnan suositukseen valiokunta vastasi, että EU:n
palveludirektiiviehdotuksen jatkovalmistelun yhteydessä on
tarpeen arvioida, ovatko apteekkitoimintaan liittyvät lupamenettelyt
kaikilta osin lääkkeiden saatavuuden turvaamisen
ja toisaalta EU:n perustamissopimuksessa säädettyjen
perusvapauksien ja -oikeuksien kannalta oikean suhteisia. Kyllähän
tässä taas haisevat ihan selvästi nämä kilpailulakiasiat,
jotka ovat niin monta kertaa täällä nyt
tulleet vastaan. Esimerkiksi taksihommassahan me teimme torjuntavoiton
vielä, että sitä ei rapautettu kokonaan.
Ed. Leena Rauhala kirjoitti hyvän jutun tänään
Aamulehteen tästä kansalaisjärjestöjen
toiminnasta, joka suorittaa siis 20 prosenttia Suomen vanhusten
ja vammaisten peruspalveluista, ja sekin on nyt uhan alla tässä.
Siinä asiassa meidän täytyy kyllä vielä taistella,
että Suomi saisi jonkunlaista poikkeuslupaa, että esimerkiksi Raha-automaattiyhdistys
ei lopeta näitä tukia. Tässä on
kyse vähän samasta asiasta, vaikken asiaa niin
kauhean hyvin tunne, mutta jotenkin heijastuu se, pitääkö tämäkin
nyt kilpailuttaa, että kaikki myyvät sitten mömmöjä tuolla
joka nurkalla ja myös sitten maaseudun pienet apteekit
ajetaan vaikeuksiin. Niin kuin äsken tuli puheeksi, tosiaan
nämä korvaustuotteet, siis nämä nikotiinituotteet,
ovat olleet peräti reseptillä vielä muutama
vuosi sitten, joten kyllä kehitys on aika huima, miten
ollaan menossa tämmöiseen virtuaaliyhteiskuntaan,
Orwellin yhteiskuntaan, että jos tuntuu pahalta, niin vedä mömmöä tuosta nurkalta,
R-kioskilta saat kohta melkein sitä. Kyllä tämmöisissä asioissa
tekisi mieli olla opposition linjoilla, mutta pitkin hampain nyt
ehkä kuitenkin painan sitä vihreää nappia,
kun olen saanut nämä kriittiset reunahuomautukset
sanottua.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Risikolle totean vain, että taitaa
olla pakko olla sitten sovinisti, jos sen leiman tällä perusteella saa.
Tunnistettuani itselleni tunnistamattomat edustajat heidän äänestään
totesin, että he ovat kaikki niin huumorintajuisia, että minulla
tuskin nyt vaaraa siinä suhteessa on, ja uskon, että jos olisimme
onnistuneet tapaamaan ed. Risikon kanssa, niin teidät olisin
joka tapauksessa tunnistanut.
Vielä palaan tähän lääkevaihtoon
sen verran, että kun täällä on
esitetty perusteluna, että on kohtuutonta, jos rinnakkaisvalmiste
pääsee nyt heti kilpailemaan analogiamenetelmäpatentilla valmistetun
lääkkeen kanssa, niin ei tässä nyt ihan
siitä ole kysymys. Viimeiset analogiapatentit Suomessa
myönnettiin kymmenen vuotta sitten, jolloin järjestelmä lopetettiin
ja siirryttiin normaaleihin tuotepatentteihin, eli kymmenen vuotta
nämä lääkkeet ovat jo voineet
olla patentin suojassa, ja jos ne nyt tulevat normaalin markkinatalouden
piiriin ja siitä koituu tavaton uhka, niin kyllä sitten
jossain muuallakin on vikaa kuin pelkästään
suomalaisessa patenttisuojassa ja lääkevaihtojärjestelmässä.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
tullut esillekin se, että hyvin ristiriitaisia asiantuntijalausuntoja
kuunneltiin tästä nikotiinin siirtämisestä vähittäiskauppoihin, kioskeihin
ja huoltoasemille. Mutta minä odotin kyllä selkärankaisempaa
toimintaa meidän valiokunnaltamme. Meidän valiokuntammehan
on aivan huippuhyvä, ja meillä on erinomainen
puheenjohtaja, mutta tässä yhteydessä olisi
tarvittu kyllä sitä selkärankaa, koska
aivan kuten ed. Alatalo toi esille, hyvin monet keskustan edustajat olivat
kyllä samaa mieltä kuin mekin ja toivat sen kyllä mielestäni
erinomaisen hyvin esille. Siinä mielessä tietysti
on harmi, että tämä kääntyi
kuitenkin näin, ettei sitä selkärankaa
löytynyt. Mutta haluan vaan todeta tässä niitten
edustajien puolesta, että kyllä he kaikkensa tekivät.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Osallistuin tämän
lain lähetekeskusteluun, ja samanlaisin ristiriitaisin
tunnelmin, kuin keskustelua nyt on käyty, käytiin
myöskin lähetekeskustelua. Itse sitten lähetin
tämän lain omalta osaltani valiokuntakierrokselle
sillä uskolla, että valiokunta tekee parhaansa
ja jos selvää vaaraa ilmenee, niin se tekee sitten
tarvittavat toimenpiteet. Nyt on sitten vain luottaminen siihen, että valiokunnan
enemmistö on viisaalla tiellä, kun tämän
lain tässä muodossa nikotiinikorvaushoidon osalta
tänne ykköskäsittelyyn on saatellut.
Terveyden edistäminen on tulevaisuudessa myöskin
meidän poliitikkojen yksi suurimpia haasteita. Ei varmasti
tässä nikotiiniasiassa ole yhtään
oikeastaan helppoa tai oikeata vaihtoehtoa. Viittaan vain siihen,
mitä ed. Alatalo äsken viisaasti sanoi omalta
osaltaan, miten lopettaminen voi myöskin tapahtua. Sen
tiedän, että valiokunta on varmasti nähnyt
vaivaa ja paneutunut tämän asian käsittelyyn,
niin että tämä esitys täällä nyt
meillä on perusteltukin. Mutta hallituspuolueen edustajanakin
rohkenen sanoa edelleenkin, että se on ristiriitainen.
Tämä ponsi on täällä vähintä,
mitä tässä täytyy olla luettavissa, että tätä voi
olla viemässä eteenpäin.
Yleiskeskustelu päättyy.