Täysistunnon pöytäkirja 132/2005 vp

PTK 132/2005 vp

132. KESKIVIIKKONA 7. JOULUKUUTA 2005 kello 15 (15.09)

Tarkistettu versio 2.0

31) Hallituksen esitys väylämaksulaiksi

 

Mikko  Alatalo /kesk:

Arvoisa puhemies! Mistä tässä väylämaksulaissa on kysymys? Siteeraan liikennevaliokunnan entistä puheenjohtajaa: "Laivat tulee rakentaa sellaiseen jäissäkulkemiskuntoon, että ne ovat rakennepiirustusten mukaiset ja rakennepiirustukset ovat sellaiset, että jäissä liikkuminen on turvallista ja edelleen jääluokka määrätään rakennepiirustusten ja konetehon mukaan." Merenkulun tarkastaja ei hyväksy mitä tahansa dokumentiksi jääluokasta, vaan hän edellyttää, että asiat ovat kunnossa, rakennepiirustukset ovat laivalla mukana ja ne esitetään, ja näitä jääluokkatodistuksiahan saa ostaa vapailta markkinoilta juuri sellaisia kuin haluaa. Luokitustoiminnassa on todella ollut toivomisen varaa. Valtio menetti taannoin rutkasti rahaa, jopa 100 miljoonaa euroa, kun jääluokista ei välitetty. Mitähän tällekin asialle kuuluu, tekisi mieli kysyä myös liikenneministeriltä.

Liikennevaliokunta on myös kiinnittänyt huomiota hallituksen esityksessä esitettyihin epäselvyyksiin jääluokissa, joiden johdosta viranomaiset ovat ryhtyneet väylämaksujen jälkimaksatukseen. Jälkiperintäpyyntöjä on lähetetty vuodesta 2002 lähtien marraskuuhun 2005 mennessä yhteensä 291. Kysymys siis on todella suurista määristä rahaa, 62 miljoonaa euroa.

Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen mukaan väylämaksu määräytyy samojen perusteiden mukaisesti sekä kotimaan että ulkomaan liikenteessä oleville aluksille. Kotimaan liikenteen vuosimaksun poistuessa myös mahdollisuus puolittaa ulkomaan liikenteen kertamaksu poistuu. Euroopan yhteisön komissio on edellyttänyt, että aluksilta peritään saman suuruiset maksut sekä kotimaan liikenteessä että ulkomaan liikenteessä. Valiokunta on pitänyt tästä syystä hyvänä nyt ehdotettua järjestelmää, joka kohtelee tasa-arvoisesti kotimaan ja ulkomaan liikennettä. Erityisesti Saksassahan on kirjoitettu paljon tästä Itämeren liikenteestä, ja he toivovat tietysti, että heidän kulkuansa täällä Pohjoismaissa ei vaikeutettaisi.

Valiokunnan huomiota on asiantuntijakuulemisessa kiinnitetty väylämaksujen ylikatteellisuuteen. Väylämaksujen kustannusvastaavuus onkin jo vuosia ollut yli 100 prosenttia. Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että kilpailukykysyistä tulee tehostaa toimintoja ja alentaa väylämaksukustannuksia ja että liikenteen kasvun tulee myös vaikuttaa maksuja alentavasti. Liikennehän on todella kasvanut, ja näin sen pitäisi myös näkyä sitten maksuissa.

Valiokunta kantaa huolta merenkulun kilpailukyvystä ja katsoo, että väylämaksuja tulee periä vain kustannusten kattamiseen.

Ja lopuksi, arvoisa puhemies! Nyt toteutettava aluksen jääluokista ja jäänmurtaja-avustuksista annettavan lain uudistus luo varustamoille paremmat mahdollisuudet investoida paremman jääluokan aluksiin. Tällä on ennen kaikkea myönteisiä ympäristövaikutuksia Suomen aluevesien ja Itämeren merenkululle. Jos yksipohjainen alus ajaa karille tuolla Perämerellä ja valuttaa öljynsä mereen, niin se on meidän koko Suomeamme koskeva tragedia, ja tässä ongelmassa uskon, että tämä ehdotus helpottaa asioita.

Esko Kurvinen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Haluan vaan ihan lyhyesti sanoa, että kannatan tämän lain hyväksymistä. Kannatan sitä siitä näkökulmasta, että meillä on ollut nyt Perämerellä ja koko Itämeren alueella vähän, lievästi sanottuna, sekasortoinen tilanne. On väylämaksuja, eikä ole kukaan oikein tiennyt, minkä kokoisia ja onko niitä monenlaisia. Ja mitä kaikkea tässä sotkuja on ollutkin, niin tämä laki on odotettu ainakin tuolla Perämeren pohjukassa, että tämä saadaan kuntoon ja sen mukaan hinnoittelut ja rahtimaksut ja laivat taas kunnolla kulkemaan. Ainoa, mikä tässä on, mihin ed. Alatalokin kiinnitti huomiota, on se, että valtion osalta tulot ja menot eivät ole saman suuruiset, vaan tässäkin nyt, niin kuin kuntien monissa maksuissakin, valtio kerää pikkasen enempi, mitä on kuluja. Mutta ehkä se on tässä tilanteessa hyväksi, että saadaan kuitenkin laki voimaan ja hommat hoitumaan.

Keskustelu päättyy.