34) Hallituksen esitys laiksi televisio- ja radiotoiminnasta annetun
lain muuttamisesta
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen kiitollinen, että saan käyttää tästä puheenvuoron,
koska en ehtinyt asian ensimmäiseen käsittelyyn
ja olin myös ulkomaanmatkalla, kun mietintö tästä asiasta
tehtiin lopullisesti. Olin toki vaikuttamassa tuon mietinnön
sisältöön.
Olen ollut erittäin kriittinen Yleisradion julkisen
palvelun toimintaa kohtaan, kuinka se palvelee meitä, Suomea,
ennen kaikkea maakuntia, miten maakuntien ääni
siellä kuuluu. Sen takia erityisen tärkeänä olen
kokenut myös kaupallisten radioasemien toiminnan, kuinka
ne täyttävät toimilupaehdot. Kaupallisessa
radiotoiminnassa tapahtuneiden toimivallan siirtojen osalta on ollut
vahva syy olettaa, että toimivallan siirroissa on ollut
kyse pelkästään radiotaajuuksien kauppaan
rinnastettavissa olevasta tapahtumasta. Tämä kehitys
on ollut omiaan muuttamaan kansallista radiotoimintaa varsinkin
paikallisradioiden osalta.
Toimilupajärjestelmä liittyy perustuslain
turvaamaan elinkeinovapauteen sinänsä. Kuitenkin perustuslakivaliokunta
on todennut järjestelmän vastaavan sitä kantaa,
että luvanvaraisuus on säädeltävissä kaupallisten
radioiden osalta tärkeiden ja vahvojen yhteiskunnallisten
intressien johdosta. Ehdotetuilla muutoksilla halutaan säilyttää toimilupia
koskeva toimivalta selkeästi valtioneuvostolla. Lainsäädännössä ei
säännellä sitä, minkä tyyppisiä toimilupia
myönnetään. Toimilupia on myönnetty
toistaiseksi koko valtakunnan tai merkittävän
osan siitä kattavaan niin sanottuun erikoisradiotoimintaan
sekä paikalliseen toimintaan. Harjoitettavan radiotoiminnan luonne
on määritelty toimilupamääräyksissä.
Paikallisen toiminnan harjoittamiseksi myönnetyt toimiluvat
sisältävät toimilupamääräyksen,
että ohjelmistossa tulee olla tietoja kuuluvuusalueen paikallisista
asioista ja sen tulee edistää paikallista kulttuuria
ja kansalaisten avointa keskustelua, kun taas sitten erikoisradiotoimintaan
myönnetyissä toimiluvissa on sitten ohjattu tätä sisältöä muun
muassa, niin että siellä on kristillisiä ohjelmia,
liikennepainotteisia ohjelmistoja, uutis-, ajankohtais- tai muita
puheohjelmia tai ne koostuvat pääasiallisesti
suomalaisesta iskelmä- ja viihdemusiikista. Nyt näitä toimilupia
ei välttämättä ole kovin hyvin
noudatettu eikä ole kovin hyvin seurattukaan ja sen takia
tässä ollaan hieman tarkentamassa tätä lakia.
Paikallisradiotoimilupien ehdoissa on ollut määräyksiä ohjelmiston
koostumuksesta, mutta eipä niitä ole kovin hyvin
valvottu. Muun muassa viestintäviraston edustaja, kun tätä asiaa
häneltä kysyin, sanoi, että kun ei ole
tehty valituksia. No, suomalainenhan ei ole kovin kova valittamaan,
mutta itse asiassa nämä toimiluvat ovat muuttuneet
luonteeltaan monilla radioilla. Täällä on
esimerkiksi semmoinen määräys, että lähetyksistä vähintään
75 prosentin osuuden kunkin kalenterikuukauden kokonaislähetysajasta
on edelleen vaadittu olemaan toimiluvan haltijan omaa tuotantoa.
Nythän on ketjutettu näitä radioita,
että siellä tehdään niin kuin
yhdessä sylttytehtaassa ja lähetetään
se useisiin paikallisradioihin.
Liikenne- ja viestintäministeriö on korostanut,
että toimilupamääräyksiä ei
tule määritellä tiukasti ennen hakukierrosta,
koska valtioneuvoston arviointi voidaan tehdä vasta saapuneiden
hakemusten kokonaisuuden pohjalta. Esimerkiksi kaikille alueille
ei välttämättä synny paikallista
toimintaa hakijoiden puuttumisen takia, mutta valiokunnan mielestä tämä ei
ole toimiluvan hakijoiden liiketoiminnan kannalta kohtuullista.
Tasapuolisin ja todellista kilpailua vahvistavan lupakierroksen
onnistuminen edellyttää, että luvan haltijat
ovat selvillä siitä, minkälaiseen toimintaan
haettavat luvat on tarkoitettu. Todella on toimilupiin tarkoitus
sisällyttää myös määräyksiä,
joilla määritellään harjoitettavan
radiotoiminnan luonne tai formaatti.
Tämä asiahan on tietysti kovasti keskusteluttanut
myös paikallisradioita. Sieltä on tullut meille
mielipidekirjoituskin, jossa radiot ovat sitä mieltä,
että paikallisradiotoiminnan edellytys on turvattava ja
tällä lailla nyt sitten loppuisi paikallisradiotoiminta.
He ovat sitä mieltä, että valiokunnan
mietinnössä ollaan palaamassa vuosien 85—94
toimilupakäytäntöön. Sen aikaiset kokemukset
osoittivat, että vaatimukset muun muassa 75 prosentista
omassa tuotannossa ja kielletyistä yhteislähetyksistä olisivat
liian raskaita paikallisille radioille. Mutta tosiasiahan on se,
että näitä ohjelmiahan lähetetään
todella ketjuuntuneissa radioissa yhdeltä paikkakunnalta, myös
musiikki valitaan sieltä, ja tämmöiset
ketjuuntuneet kartellit pystyvät tietysti myös
myymään mainoksia edullisemmin kuin sellainen
oikeasti paikallisradiotoimintaa tekevä paikallisradio.
Tässä tulee tietystikin markkinoiden vääristymä.
No, me elämme markkinataloudessa emmekä me voi
muuttaa näitä omistussuhteita. Jo se, että kuusi
kartellia hallitsee tällä hetkellä, siihen
tuskin voimme puuttua, mutta kyllä voidaan edellyttää,
että näiltä radioilta tulee myös
paikallista ohjelmaa ja että ne tuovat paikallisia näkemyksiä,
paikallista kulttuuria esille. Tämä on suurin
piirtein se sisältö, mikä tässä lakiehdotuksessa
on.
Nythän on esitetty jopa sellaisia ääriesimerkkejä — eräs
tutkija muun muassa jakaisi radiotaajuudet huutokaupalla — että ilmaisia
toimilupia pitäisi antaa vain sellaisille radioasemille,
jotka ovat valmiita antamaan lupauksen paikallisesta ohjelmasisällöstä ja
tosissaan sitoutumaan siihen. Tämä tuskin on mahdollista
kilpailulainsäädännön mukaan.
Kyllä näiden toimilupien täytyy ilmaisia
olla, mutta siitä on valiokunta ja itsekin olen kantanut
huolta, että paikallisradiot todella ovat paikallisia ja
sitten ne, mitkä ovat näitä erityisradioita,
jatkavat sillä toiminnalla, mikä niille alun perin
on annettu.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Juoksin tuolta työhuoneestani, kun
huomasin, että ed. Alatalo oli pyytänyt asiaan
puheenvuoron, koska omalta osaltani olisin halunnut jo ensimmäisessä käsittelyssä
keskustella
asiasta, mutta valitettavasti en ollut mahdollisuudessa olla silloin
eduskunnassa, kun ensimmäinen käsittely käytiin.
Tämä on hyvin mielenkiintoinen mietintö liikenne-
ja viestintävaliokunnalta. Sinällään
lain pykälät ovat ihan hyvät ja ponsilausuma,
jonka eduskunta yksimielisesti tulee hyväksymään,
on myös hyvä. Ilman muuta on selvää,
että kaikkien toimilupien ehdoissa, jaettiinpa niitä alalle
kuin alalle, tärkeää on, että ne
ovat selkeitä, täsmällisiä,
ne ohjaavat tehokkaasti silloin, kun ohjausta tarvitaan. Tietysti
se sitten helpottaa myös valvontaa.
Mutta se, miksi halusin tulla käyttämään
puheenvuoron, johtuu siitä, että valiokunnan mietinnön
perustelut ovat sen kaltaiset, että ne ovat todellakin
aikaansaaneet aikamoisen myrskyn tuolla paikallisradiokentällä.
Paljon yhteydenottoja on tullut, vaikka itse en ole liikenne- ja
viestintävaliokunnan jäsen, mutta olin silloin
valiokunnassa, kun tätä lakia edellisen kerran
rukattiin 90-luvun loppupuolella. Ed. Alatalolle toteaisinkin, että kun
teidän valiokuntanne perusteluja lukee, hyvin vaikeata
on tietyllä tavalla ymmärtää sitä,
että valiokunta kyllä hyvin suurpiirteisesti käsittelee
käsitteitä "oma tuotanto" ja "paikallinen".
Valiokunnan perusteluissa on otettu esimerkiksi toimilupaehtojen
rajauksesta ne ehdot, jotka olivat silloin, kun paikallisradioitten
toimilupia ensimmäisen kerran myönnettiin. Silloin
toimintaa oltiin aloittamassa ja oli ihan selvä, että jollakin
strategialinjauksella piti lähteä liikkeelle,
mutta todennäköisesti näillä ehdoilla
toimintaa oli kovin vaikea saada tuottavaksi, mikä on kuitenkin
kaupallisten radioitten peruslähtökohta, jos ajatellaan,
että toiminta on kuitenkin yritystoimintaa. Nämä toimiluparajaukset,
jotka tehtiin ensimmäisten toimilupien haun yhteydessä,
olivat sen tyyppiset, että seuraavalla hakukierroksella
niistä luovuttiin.
Tietyllä tavalla tässä valiokunnassa
ei-jäsenenä oleva jää kaipaamaan
perusteluissa juuri sitä määritelmää,
mitä tarkoitetaan paikallisuudella, mitä tarkoitetaan
omalla tuotannolla, ja ennen kaikkea on mietittävä,
miten maailma on muuttunut 20 vuodessa — tänä vuonna
paikallisradiotoiminta täyttää 20 vuotta — ja
miten silloin 20 vuotta sitten nämä toimilupaehdot
ensimmäisen kerran määriteltiin. Tänä päivänä Yleisradiosta lähtien
suuret valtakunnalliset toimijat uudistavat sähköisellä puolella
niin televisiossa kuin radiossakin. Toimintoja ulkoistetaan, toimintoja pitää tehostaa,
jotta hyvin tiukassa olevat mainoseurot saadaan hankittua
ja toiminta on taloudellista ja kannattavaa.
Tässä nyt lähdetään
valiokunnan perusteluissa siitä, että jostain
syystä paikallisradiotoiminta on juuri sitä, missä halutaan
yrittäjyydelle asettaa monenlaisia toimintaehtoja, säännöstelyä, kun
tietyllä tavalla kuitenkin trendi tässä viime vuosina,
arvoisa puhemies, on ollut sen suuntainen, että markkinoita
vapautetaan ja annetaan yrittäjyyden kukkia ja viime kädessä kuluttajat, kuuntelijat,
ratkaisevat sitten sen toiminnan sisällön. Niitä radioita
kuunnellaan, joilla on sellaista ohjelmaa ja sellaista musiikkia,
joka miellyttää, ja mainostajat taas hyvin tarkkaan
seuraavat ja tutkivat sitä, miten eri paikallisradioilla
ja valtakunnan radioilla on kuuntelijoita. Tämä yksiselitteisesti
ohjaa sitten mainosten ohjautumista näihin paikallisradioihin.
Kilpailu on viestintäalalla kovaa. Radioiden osuus
mediamainonnasta on vain 4,2 prosenttia, ja mainostuloista suuret
radioyhtiöt keräävät lähes
90 prosenttia valtakunnallisilla markkinoilla. Heillä on
selvä kilpailuetu suhteessa paikallisiin. Valtakunnallisilla
toimijoilla — vaikka virallisesti tietysti Radio Novalla
on ainoa valtakunnallinen lupa, mutta sitten meillä on
myös näitä lähes valtakunnallisen
kuulijakunnan omaavia radioita — on selvä markkinaetu
suhteessa paikallisiin, jolloin ne pystyvät saamaan suurien
mainostajaketjujen mainontaa kanavilleen ja näin ollen
keräävät pääsääntöisesti
ne mainoseurot.
Sitten jos mietitään, millä nämä pienet
paikalliset radiot pärjäävät,
niin niiden toiminnan lähtökohta on se, että tietysti
täytyy, kun kuuluvuusalue on pieni, saavuttaa ne kuulijat,
mutta toiminnan täytyy olla äärimmäisen
tehokasta. Jos tässä valiokunnan mietinnössä todellakin
viitataan lähtökohtana siihen, että halutaan
palata ensimmäisen lupakierroksen ehtoihin, että omaa
tuotantoa pitäisi olla 75 prosenttia, niin kyllä viesti tuolta
kentältä on, että lopputulos on se, että moni
paikallinen toimija lopettaa, työpaikkoja katoaa ja näille
radioalan ammattilaisille on varmasti hyvin vaikea löytää ainakaan
siltä osa-alueelta uusia työpaikkoja. Sitäkö valiokunta
nyt sitten näillä perusteluilla haluaa?
Edelleen korostan sitä, että on järkevää,
että liikenne- ja viestintäministeriössä mietitään, minkälaisilla
perusteluilla toimiluvat laitetaan hakuun. Niin kuin ed. Alatalo
totesi, on äärimmäisen tärkeää,
niin kuin valiokunta omassa mietinnössään
toteaa, että hakuehdot ovat kaikkien tiedossa silloin,
kun haetaan, eli ei niin, että kerrotaan, että näin
ja näin monta taajuutta on haettavissa ja hakekaa, ja sitten
päätetään, onko se teidän
hakemuksenne hyvä. Tämän päivän
hankintalainsäädäntökin edellyttää,
että tarjouskilpailussa kerrotaan, mistä asiasta
tarjotaan, ja siltä pohjalta tehdään
sitten tarjoukset, ja liikenne- ja viestintäministeriö viime
kädessä päättää sitten,
mitkä tarjoukset ovat sellaisia, että niihin halutaan
tarttua.
Todella toivoo ja toivon sitä, että kun tässä valiokunta
on halunnut hyvin syvällisesti pohtia paikallisradiotoiminnan
tulevaisuutta, muistetaan myös se, että tietyllä tavalla
hyvin vahvasti rajoittamalla ja sääntelemällä todennäköisesti lopputulema
on se, että entistä vähemmän
on toimijoita. Jos halutaan ideologisesti ja kauniisti ajatella
sitä, että on paikallista toimintaa ja paikallisia
uutisia, silloin täytyy miettiä uutta ratkaisua.
Meillä on esimerkiksi lehdistötuki olemassa, jolla
halutaan printtipuolella tukea sellaista sanomalehdistöä,
jolla edellytyksiä ei välttämättä ole
puhtaasti kaupallisilla markkinoilla saada tuotettaan tuottavaksi,
mutta tuetaan siitä syystä, että halutaan,
että on tietynlaista tarjontaa. Myös paikallisesti
olisi syytä selvittää, olisiko mahdollista
miettiä sitten jonkinlaista tukimuotoa.
Pahoin pelkään todella sitä, että jos
lähdetään siitä, että lupa
pohjautuu siihen, että täytyy tuotanto itse toimittaa
siellä radiossa — mikä tarkoittaa sitä,
mikä tietysti on hyvä asia, että lisää henkilökuntaa — todennäköisesti
se johtaa siihen, että se ainutkin henkilö joutuu
lopettamaan toimintansa, koska toimintaa mainostuloilla ei kuitenkaan
pystytä kattamaan. Tämä on vähän tämmöinen
vaikea yhtälö siinä mielessä,
että uskon, että kuuntelijat mielellään
paikallisia uutisia kuuntelevat. Mutta millä saada tasapaino
siihen, että niitä pystytään
sitten taloudellisesti tuottamaan?
Mikä on esimerkiksi yhteislähetystä?
Jos sanotaan, että kolme radioyhtiötä voi
lähettää samaa ohjelmaa ja silloin se
vielä vanhan säännön mukaan
menee siihen kriteeristöön, että kysymys
ei ole ketjuttamisesta, niin tämäkin on kuitenkin
tietyllä tavalla semmoinen mietittävä asia. Minusta
on hieno asia, jos jääkiekko-ottelua voidaan kuunnella
monella paikkakunnalla sen vuoksi, että moni radioyhtiö sen
lähetysoikeuden ostaa sen sijaan, että yhden pitää maksaa
siitä koko lähetysoikeudesta, jolloin tuotannon
kustannuksetkin ovat hyvin usein kohtuuttomat.
Tietyllä tavalla tämä valiokunnan
mietintö kuitenkin jättää auki
ja harkintavallan liikenne- ja viestintäministeriölle,
miten tässä asiassa nyt sitten sisällöllisesti
edetään. On kiinnitetty huomiota tärkeisiin
asioihin, viitattu siihen, että on ollut tällaisia
toimilupaehtoja aikaisemmin, mutta todellakin tässä uskon
aivan vakaasti, että valiokunta on myös miettinyt,
että nämä toimilupaehdot, jotka nyt sitten
tullaan tähän uuteen kierrokseen asettamaan, ovat
sitten tästä päivästä ja vastaavat
tämän päivän toimintaympäristöä.
Kovin vaikea on kuvitella, että liikenne- ja viestintävaliokunta
tietoisesti haluaisi olla tappamassa paikallisradiotoimintaa tästä valtakunnasta.
Meillä on
kuitenkin kymmeniä pieniä toimijoita eri puolilla
Suomea, joitten toiminta pohjaa siihen, (Puhemies koputtaa) että he
pystyvät edullisesti hankkimaan ohjelmistoa, ja kuitenkin
se kilpailu on kovaa niistä kuuntelijoista, niin että jos sisältö ei
ole hyvä, niin ei ole kuuntelijoita eikä ole mainostajia.
Halusin tämän puheenvuoron, arvoisa puhemies,
käyttää juuri tästä näkökulmasta,
että kun tätä harkintaa nyt sitten käytetään
ja toimilupaehdot asetetaan, niin todellakin muistetaan se, että paikallisradiotoiminta
on äärimmäisen kilpailtua ja vaikeaa
toimintaa ja ne radiot ovat tärkeitä siellä paikallisissa
kunnissa ja varmasti jokaisella se oma kuulijakuntansa on.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lindén toi ihan oikein esille
tässä tämän kolikon toisen puolen,
tämän yrittäjän näkemyksen.
Ja varmasti näin on, että maisema on muuttunut
paljon siitä, miten alun perin lähdettiin 80-luvun
lopulla näihin radioihin. Aikaisemmin paikalliset radiot
toimivat tosiaan monopoliasemassa omilla alueillaan ja kilpailua
kuuntelijoista ei juuri ollut. Mutta sitten tuli ensimmäinen
valtakunnallinen kaupallinen radio, Radio Nova, ja kilpailu alkoi
muuttua kovemmaksi, ja kyllä tietysti uskoisin näin,
että emme me nyt ihan palaa takaisin siihen lähtökohtaan.
Se oli sitä pioneeriaikaa, jolloin tehtiin näitä radioasioitakin
ja radioyrityksiähän lähdettiin vähän
niin kuin talkoopohjalta tekemään. Muistan sen
oikein hyvin esimerkiksi Tampereella. Monet näistä yrityksistähän
kaatuivatkin.
Mutta kun ed. Lindénillä oli huoli näistä pienistä radioista,
niin itse asiassa se näkemys, mikä meillä liikennevaliokunnassa
oli, oli juuri se, että näitä pieniä radioita
me haluamme puolustaa näitä ketjuuntuneita radioita
vastaan siinä mielessä, että tämä kilpailutilanne
ei ole terve, koska totta kai tuommoinen kartelli pystyy myymään
esimerkiksi näitä radiomainoksiakin paljon edullisemmin
ja siihenhän tällainen pieni yksittäinen radio
ei pysty. Meillä on hyviä, erinomaisia paikallisradioita,
jotka noudattavat näitä lupaehtoja ja tekevät
paikallista ohjelmaa.
Tavallaan radioasemien joukossa on kahden kerroksen väkeä.
Sitten on myös niitä radioita, joiden edustajien
mukaan — saimme sen jopa kuulla tuolla asiantuntijakuulemisessa — toimilupaehdoista
ei ole juuri ollut haittaa. Elikkä on tehty muun muassa
niin radioita, että kun nämä ketjuradiot
ovat menestyneet hyvin, ne ovat sitten ostaneet näitä pienempiä radioita
niihin omiin ketjuihinsa ja pystyvät näin jatkamaan
toimintaansa ja ne pienet radiot ovat kuolleet.
Emme me halua millään tavalla tietenkään omistussuhteisiin
puuttua. Niin kuin sanoin aikaisemmin, elämme markkinataloudessa
ja ne kansainväliset ketjut ovat täällä ja
ei meillä ole paluuta enää sinne alkuaikoihin.
Mutta jonkinlaista sääntelyä siitä toivoisimme,
että näitä toimilupaehtoja noudatettaisiin,
koska on tapahtunut myös niin, että on myyty näitä toimilupia eteenpäin
ja sen radion toiminta on muuttunut kokonaan urheiluradiosta joksikin
muuksi radioksi.
Ruotsissahan on irvikuvia jo näistä radioista. Muistaakseni
yksi menestyneimpiä kaupallisia radioita on tällainen
jukebox-radio, jossa on kolme työntekijää:
yksi musiikkipäällikkö, joka laittaa
sinne kovalevylle musiikit, joita soitetaan power playna, voimasoittona,
ja sitten kaksi radiomainosten myyjää. Emme me
varmaan halua tällaista järjestelmää,
jossa ei enää tehdä muuta kuin soitetaan
vain pelkästään musiikkia. Kyllä me
haluaisimme, että radiot myös täyttäisivät
tiedonvälityksen tehtäviä.
Ja millään tavalla tätä ei
voi kokea niin, että se henki liikennevaliokunnassa olisi
ollut hyökkäävä yritystoimintaa
kohtaan. Aivan samalla tavalla me edellytämme myös
julkisen palvelun Yleisradiolta sitä, että se
täyttää tiedonvälitystehtävää ja
tuo myös alueelta näkemyksiä ja suosii myös
paikallista kulttuuria.
Jos esimerkkejä ajattelee, niin kyllä minusta vähän
hassulta kuulostaa joskus, kun kuuntelee jonkun paikallisradioketjun
radiota tuolla maaseudulla ja siellä juontaja juontaa,
että täällä Kehäkolmosella
on kova ruuhka. Ja sanotaan nyt esimerkkinä vaikkapa Oulun
tai Tampereen teatterista, että jos näyttelijät
tulevat ensi-illan jälkeen seuraavana päivänä kertomaan
näytelmästään ja heillä on
levy mukanaan ja he haluaisivat soittaa sitä levyä siitä näytelmästä,
niin ei ole välttämättä selvää,
että sitä levyä soitetaan, koska pääkallonpaikalla,
monesti Helsingissä, on tehty jo se radiosoittolista ja
sitä ei voida ohittaa, mennään sen kovalevylistan
mukaan. Tämmöistä jotenkin niin kuin
vapauden ilmapiiriä, sitä paikallisuutta, jollain
tavalla kuitenkin peräänkuuluttaisin.
Mutta se on totta, niin kuin ed. Lindén totesi, että me
emme halunneet lähteä millään
tavalla prosenttiluvuilla määrittelemään,
mikä on nyt sitten sitä paikallista, kuinka paljon
sitä tulee olla. Kyllä tässä on
nyt pallo aika pitkälle jätetty liikenneministeriölle,
mutta me halusimme vaan valiokunnassa esittää tämän
hengen, että nämä kaupalliset radiot
myös täyttäisivät tehtävänsä, olivatpa
ne sitten näitä niin sanottuja paikallisradioita
toimiluvaltaan tai sitten näitä erikoisradioita.
Erikoisradioiden osalta ei ole ollutkaan sillä tavalla
ongelmia, esimerkkinä Iskelmäradio on täyttänyt
varmasti aika hyvin toimilupansa ehdot, tai nämä kristilliset
radiot. Lähinnä kysymys on näistä paikallisradioista.
Sitten meillä on vastaavasti hyviä ihan pieniä paikallisradioita,
sanotaan vaikka Alajärvellä Järviradio
tai Radio Manta Vammalassa tai jopa Auran Aallot Turussa ja Radio
Pooki Pohjanmaalla, ja siellä ihmiset varmasti kokevat,
että olisi kohtuullista, että kaikki noudattaisivat
näitä toimilupaehtoja.
Me emme myöskään ole asettaneet Viestintävirastolle
mitään määrittelyjä siitä,
miten se tulee valvomaan, mutta henki on kuitenkin se, että toivomme,
että näitä valvottaisiin ilman että tehdään
kanteluita. Suomalaiset ovat aika huonoja kantelemaan näissä asioissa.
Minä kaiken kaikkiaan luulisin niin, että tässä ei
mitään hirveätä maata järisyttävää muutosta ole
tulossa. Siinä mielessä paikallisradiot voivat tavallaan
nukkua yönsä hyvin, mutta jonkinlaista paluuta
tällaiseen kulttuuritehtävän ja tiedonvälitystehtävän
suorittamiseen paikallisella tasolla me kuitenkin halusimme tässä tuoda
esille, mutta hyvin pitkälle pallo on nyt liikenneministeriöllä.
Ja todellakin toimilupien ehdot olisi kyllä hyvä julkistaa
jo ennen lupakierroksen käynnistymistä.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä ihan muutama kommentti ed.
Alatalolle.
Ylellä on lakiin perustuva tiedonvälitystehtävä mutta
myös lakiin perustuvat tulot, jotka tietysti mahdollistavat
sen toiminnan. Ennen ajateltiin, että radiotaajuus on kullan
arvoinen lahja yhteiskunnalta tai liikenne- ja viestintäministeriöltä toimijalle
ja se takaa sitten hyvät tulot. Mutta kyllä tosiasia
on se, että tänä päivänä toimijoita
on niin paljon paikallisestikin, kun kuuluvuuteen kuuluvat myös
valtakunnalliset radiot, että se on kovaa työtä.
Radiotaajuus ei sinällään takaa yhtään
ainutta mainoseuroa, vaan se tulee sen työn kautta.
Yritin listata omalta paikkakunnaltani Oulusta kaupallisia radioita,
joita siellä kuuluu, Nova, NRJ, Kiss FM, Mega, Iskelmäradio,
Pooki, Classic, ja varmasti jotakin vielä jäi
välistä pois. Kun ajatellaan, että tässä on
sitten toisaalta valtakunnalliset radiot, joilla on todellakin se
valtakunnallinen mainonta taustalla ja isot mainostajat, ja sitten
on ne paikalliset toimijat ja kuitenkin niistä samoista
kuuntelijoista kilpaillaan, kyllä on kohtuutonta tietyllä tavalla
lähtökohtaisesti se, että näille
paikallisille radioille asetetaan se tiedonvälitystehtävä ilman,
että siihen tulee samalla tavalla kuin esimerkiksi Ylelle
automaattisesti rahaa, ettei tarvitse miettiäkään
sitä, onko niitä mainostajia vai eikö ole
mainostajia, kun kuitenkin ne radiot sitten kilpailevat samoista
kuuntelijoista.
Ed. Alatalo varmasti tietää artistina sen,
miten tärkeää on ollut suomalaiselle
musiikkiteollisuudelle tämä meidän laaja
radioiden verkostomme, koska voi sanoa, että aika huima
kasvu näillä Gramexin ja Teoston tuotoilla on
ollut tämän kahdenkymmenen vuoden aikana, kun
nämä radiot ovat tulleet. Tietyllä tavalla
ei pidä väheksyä, kun soitetaan musiikkia.
Jokaisesta kappaleesta silloin, kun soitetaan kotimaista musiikkia,
ohjautuu tuloja sisältöjen tekijöille,
ja sitä kautta vahvistetaan suomalaista kulttuurituotantoa.
Toisaalta sitten myös aivan selvästi eri asemassa
on paikallinen radiotoimija ja valtakunnallinen radiotoimija. Jos
olen paikallinen K-kauppias, en varmasti halua Kiss FM:ään
laittaa mainosta päivän lohitarjouksesta, koska
se on voimassa ainoastaan Oulun seudulla. Miksi laittaisin Kissiin,
jossa hinnat ovat korkeammat, vaan sen haluan ohjata siihen paikalliseen
Megaan tai Pookiin? Kyllä tietyllä tavalla markkinat
aika hyvin ohjaavat sitä toimintaa. Siitä todellakin
edelleenkin olen vain huolissani, että jos sitten vielä yhteiskunta
vahvasti ohjaa ja sääntelee, meillä on se
tilanne, että meillä on nämä isot
valtakunnalliset toimijat ja sen jälkeen meillä tätä paikallista toimintaa
ei ole ollenkaan ja jos se paikallinen K-kauppias haluaa sen lohitarjouksensa
laittaa paikalliseen radioon, hänellä ei sitä mahdollisuutta sitten
tulevaisuudessa ole.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lindén kiinnitti ihan oikeisiin
asioihin huomiota ja katselee tätä tietysti nyt
lantin toiselta kannalta, ja hyvä näin. Mutta
tähän musiikkiasiaan nyt haluan sitten vielä puuttua.
Minä halusin vähän välttää sitä,
koska olen myös sen alan ihmisiä, mutta erityisen
kriittinen minä olen nimenomaan ollut näihin ketjuradioihin,
koska ne ovat hyvin yksipuolisesti soittaneet musiikkia, hyvin suppeaa
valikoimaa musiikkia. Itse asiassa ne eivät ole kovin hyvin
edistäneet tätä suomalaista musiikkikulttuuria
muuta kuin sen jäävuoren huipun osalta. Sen sijaan
nämä monet pienet paikallisradiot, joita haluan
puolustaa, ovat soittaneet paljon monipuolisemmin, siitä on
selvää todisteaineistoa olemassa. Mutta kaiken
kaikkiaan vielä, summa summarum, uskon, että suomalainen kaupallinen
radiotoiminta tulee jatkumaan eikä tätä säätelyä niin
valtavasti tulla tässä muuttamaan, mutta olemme
halunneet tuoda sen hengen ja huolen siitä valiokunnassa,
että tämä radiokenttä säilyisi
monipuolisena ja myöskään näitä kilpailuvääristymiä ei
tulisi.
Keskustelu päättyy.