7) Hallituksen esitys laiksi rikoslain muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunnan mietinnössä käsitellään
hallituksen esitystä rikoslain muuttamiseksi, jossa on
itse asiassa hyvinkin toisiinsa liittymättömiä erilaisia
asioita, joista varmastikin tärkein asia on seikka, josta
eduskunnassakin on lakialoitteita kerätty. Vaikka hallituksen
esityksessä poikkeuksellisesti ei mainita aloitteiden tekijöitä,
vaikka niihin viitataan, niin ainakin edustajat Päivi Räsänen
ja Marjukka Karttunen, ja se näkyy täällä meidän
mietinnössämme toki, ovat olleet aktiivisia seuraavassa asiassa.
Pitäisinkin hyvänä hallintokäytäntönä jatkossa,
että ministeriöiden papereissa reilusti se ensimmäinen
allekirjoittaja mainitaan. Jos eduskunta ei pidä edes siitä huolta,
että me itse arvostamme valtiosääntötoimia
siinä määrin, että myös
tekijän nimi näkyy, niin silloin on aika vaikea
lähteä siitä, että muidenkin
pitäisi ymmärtää, kuinka tärkeä merkitys
lakialoitteilla on, vaikka ne eivät ihan sellaisinaan useinkaan
sitten etene. Mutta tässäkin hallitus on kyllä rehellisesti
ja hyvin kertonut yhtenä motiivinaan olleen juuri tämän
eduskunnassa nousseen keskustelun. Asia tässä yhteydessä on
se, että tarkoitus on pidentää vanhenemisaikaa
lapsiin kohdistuvan seksuaalirikollisuuden osalta.
Hallitus siis esitti, ja tämä on hyvin samantapaista,
mitä mainituissa lakialoitteissakin on esitetty, että syyteoikeuden
vanhenemista koskevat säännökset muutetaan
niin, että tiettyjen lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten
syyteoikeus ei vanhene ennen kuin asianomistaja täyttää 28 vuotta.
Menemättä kaikkiin yksityiskohtiin ajatus on selkeä niin,
että monesti, kun on kysymys lapsiin kohdistuvasta vakavasta
seksuaalisesta rikollisuudesta, niin uhri oikeasti vasta päästyään sen
rikoksentekijän vaikutuspiiristä on kykenevä arvioimaan
sitä, mitä hänelle on tehty, miten hän siihen
suhtautuu, ja ymmärtämään, että kysymyksessä on
ollut rikos, usein hyvin vakavakin rikos. Sen takia tämä poikkeuksellisen
pitkä vanhenemisaika on paikallaan.
Täytyy kuitenkin rehellisesti sanoa myös lakivaliokunnan
puheenjohtajana ja juristinakin, että jos sitten todisteaineistona,
mikä vasta hyvin pitkän ajan kuluttua on käsillä,
ovat sitten myöhemmin aikuisena esimerkiksi terapiassa
mieleen tulleet muistikuvat, niin saattaa olla, että siitä huolimatta,
että nyt lakimuutoksella mahdollistetaan asian vieminen
oikeuteen, tuomioistuimelle ei aina nyt tämän
hyvän muutoksenkaan jälkeen tule riittävästi
näyttöä siitä, että sitten
taas oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin näkökulmasta olisi
tuomiokynnys paikalla. Mutta kyllä voi olla myös
hyvin useita tilanteita, joissa kokonaisarvio, erilaiset palaset
tapahtuneesta, muiden läsnä olleiden tai perheeseen
kuuluneiden ulkopuolisten tarinat ovat niin uskottavia ja yhteneviä,
että vielä vuosienkin jälkeen, jo reilusti
yli kymmenenkin vuoden jälkeen, on mahdollista esittää uskottava
todistelu ja saada tuomio todellakin paheksuttavasta rikoksesta.
Sen sijaan valiokunta ei ollut valmis hyväksymään
hallituksen tähän asiaan liittyvää toista
näkökulmaa. Hallitus hyvin poikkeuksellisesti
esitti, että kun on kysymys näin paheksuttavasta
rikoksesta, niin voitaisiin tämä poikkeuksellisen pitkä vanhentumisaika
säätää jopa taannehtivasti.
Valiokunta yksimielisesti, niin kuin tässä mietinnössä muiltakin
osin, varsin nopean keskustelun jälkeen totesi, että vaikka
kysymys on varmasti iljettävimmistä ja kamalimmista
rikoksen laaduista, niin taannehtivaa rikoslainsäädäntöä eivät
oikeusvaltion perusperiaatteet tai periaatteet ylipäätänsä missään
tapauksessa voi kestää. Niinpä päätimme
yksimielisesti hylätä tältä osin esityksen
tai esittää sitä teille, hyvä sali,
hylättäväksi.
Toinen vaihtoehto olisi tietysti ollut, että asia olisi
lähetetty perustuslakivaliokuntaan arvioitavaksi. Mutta
koska me olimme aivan yksimielisiä, myös kaikki
asiantuntijat samaa mieltä, ja valiokunta oli niin vakuuttunut
siitä, että tämä ei kestä perustuslaillista
arviota, ja myös vakuuttunut siitä, että se
ei kestä rikosoikeudellisten yleisten oppien valossa, niin
päätimme olla rasittamatta perustuslakivaliokuntaa
tällä asialla ja esitämme tätä taantuvaa
rikoslainsäädäntöä jo
tässä yhteydessä suoralta kädeltä hylättäväksi.
Jos sallitte pienen oikeusfilosofisen pohdinnan, niin tämähän
on juuri se klassinen keino, millä takautuva rikoslainsäädäntö voi
ikään kuin luikerrella lakeihin, että aloitetaan
jostakin näin iljettävästä rikoksesta,
jossa poliittisesti päätös ikään
kuin on helppoa, mutta sen jälkeen se valmis malli on rakennettu,
ja silloin se on vaarallista väärissä käsissä.
En usko, että oikeusministeriöllä on
missään vaiheessa ollut tämmöistä suunnitelmaa,
mutta meidän on aina eduskunnassa katsottava jopa sadan
vuoden tähtäimellä eikä jättää mahdollisten
muitten aikojen käsiin tämmöistä vaarallista
esimerkkiä.
Sitten toiseen, aivan toisenlaiseen asiaan, joka on kuitenkin
samassa hallituksen esityksessä, arvoisa herra puhemies.
Hallitus esitti paitsi erittäin kannatettavaa muutosta
kansainväliseen rikosoikeustuomioistuinasiaan — siihen
en mene nyt ajanpuutteen vuoksi olleenkaan — vielä kolmatta
asiaa, että olisi uudelleen palautettu kriminalisointi
siitä, jos toisen papereilla lähinnä nuori
yrittää päästä ravintolaan,
ei siis väärentää papereita,
mikä on nytkin erittäin ankarasti kriminalisoitu,
ja hyvä niin, koska asiakirjaväärennös on
aina vakava asia, vaan yrittää jonkun saman näköisen
vanhemman ihmisen papereilla ravintolaan taikka ostaa vaikkapa R-kioskista
keskiolutta. Tämä on tietysti toimintaa, jota
ei pidä hyväksyä, ja sen takia meillä on
ravintoloilla hyvin tarkat säännökset
siitä, että heidän anniskelulupansa yhtenä ehtona
on se, että heillä tarkistetaan paperit. Mutta
se ei ole sama asia kuin se, kannattaako käyttää kriminalisointia
keinona tähän asiaan puuttumiseen ja semminkin
vielä niin vahvaa kriminalisointia, että portsareille
taikka kioskin myyjille olisi annettu hyvin poikkeuksellinen ja
pitkälle menevä kiinniotto-oikeus, pidättämisoikeus.
Karkeasti ottaen tavallisin tilanne olisi ollut, että portsari,
joka huomaa, että joku 17-vuotias yrittää ravintolaan
väärillä papereilla, olisi saattanut
siellä portsarin takahuoneessa pitää kiinni
otettuna nuorta, alaikäistä tyttöä hyvinkin
pitkän aikaa, ennen kuin poliisilla olisi ollut aikaa tulla
hakemaan nuori. Sama olisi koskenut kioskin takahuoneita.
Lakivaliokunta totesi, että tällä tavalla
valmisteltuna ja näin lyhyillä taikka suorastaan
olemattomilla, tämmöisillä lapsi- ja
nuorisorikollisuudesta, jopa alkoholinkäytöstäkin
täysin riippumattomilla perusteilla valiokunta ei halunnut tämmöistä kriminalisointia
hyväksyä, semminkin kun se todellakin koski vain
ja ainoastaan nuoria ja varsinkin kun sitä ei todellakaan
nuorten kannalta ollut perusteltu. Ainoa perustelu koko esityksessä liittyi
ravintolaelinkeinon toiveisiin, koska heille taas sitten tietysti
olisi silloin ollut helpompi sälyttää vastuu
tälle nuorelle eikä heidän omalle valvontajärjestelmälleen.
Me katsoimme, että jatkossakin on oikein niin, että ammattilaisen,
joka ammatikseen pyörittää viihde- ja
ravintolatoimintaa, vastuulle kuuluu myös osata tämä papereiden
tarkistaminen ja vastata sitä kautta toiminnasta.
Vielä kerran, arvoisa puhemies, lakivaliokunta oli
yksimielinen, ja suuret kiitokset hallitukselle tästä tärkeimmästä osasta
tätä esitystä eli poikkeuksellisen pitkästä vanhentumisajasta
lapsiin kohdistuvien vakavien tai myös hieman vähemmänkin
vakavien seksuaalirikosten osalta. Se on odotettu uudistus, ja hienoa,
että se on nyt meidän käsissämme.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Kun valiokunta siis otti lähtökohdakseen
mietinnössään sen, että hylkäsi
tämän rangaistussäännöksen
toisen henkilötodistuksen väärinkäytöstä ja
myös siihen liittyvän pakkokeinojen käyttöedellytyksen
ja sitten myös tämän lapsiin kohdistuvien
seksuaalirikosten vanhentumissäännösten
takautuvan soveltamisen, niin haluaisin muutaman sanan sanoa tässä ikään
kuin näistä taustoista eli siitä, miksi
näitä esitin ja miksi hallitus esitti näitä asioita
myös tähän kokonaisuuteen kaiken kaikkiaan.
Lähtökohta oli siis se, että lapsiin
kohdistuvat seksuaalirikokset voivat monista syistä paljastua niin
myöhään, että syyteoikeus on
ehtinyt jo vanhentua ja lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten todellinen
luonne saattaa paljastua uhrillekin vasta vuosien kuluttua teosta.
Tähän on tietysti monta syytä, joista
nyt olemme varmasti kaikki melko hyvin tietoisia. Lähtökohtana
oli myös se, että kysymyksessä olevien
rikosten aiheuttamat erittäin vakavat vahingolliset vaikutukset
lapsen kehitykseen puoltaisivat mielestäni sitä juuri, että rikosoikeudellisen
seuraamusjärjestelmän on mahdollisuuksien mukaan
pyrittävä edistämään
näihin rikoksiin syyllistyneiden edesvastuuseen saattamista.
Ihan taustana tässä on vielä sekin, että lapsiin
kohdistuvien seksuaalirikosten erityistä vanhentumissääntelyä on
esimerkiksi muissa Pohjoismaissa tällä hetkellä.
Nyt näillä kysymyksessä olevilla
lainsäädäntömuutoksilla pyrittiin
puuttumaan erityisesti siihen käytännössä havaittuun
ongelmaan, että lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
vanhentumisen kannalta ratkaisevaksi voi tulla se, katsotaanko teko
tavalliseksi vai törkeäksi hyväksikäytöksi, ja
se, että tällaista tavallistakin hyväksikäyttöä voidaan
pitää vakavana rikoksena. Tästä lähtökohdasta
vielä se, että tällaisen vakavan lapseen kohdistuvan
seksuaalirikoksen uhrilla on oltava riittävä,
erikoisoikeudellisen vanhentumisen taustalla olevat perusteet huomioon
ottaen kohtuullinen aika syytteen nostamiseen sen jälkeen, kun
hän on tullut täysi-ikäiseksi. Hallituksen
esityksessähän lähdettiin siitä,
että tämä aika on kymmenen vuotta.
Tästä takautumisesta, mistä puheenjohtaja Brax
selvitti valiokunnan kantaa: Tässä nimenomaan
lapsiin kohdistuvia seksuaalirikoksia koskevia vanhentumissäännöksiä ehdotettiin
sovellettavaksi takautuvasti niihin tekoihin, jotka on tehty vuoden
1999 alusta lähtien. Tällä haluttiin paitsi
edistää näihin rikoksiin syyllistyneiden vastuuseen
saattamista myös korostaa näiden rikosten erityistä paheksuttavuutta,
mikä nyt tuli tässäkin kyllä esille.
Mutta tämän katsottiin olevan mahdollista tavallisessa
lainsäädäntöjärjestyksessä rikosoikeudellista
taannehtivuuskieltoa loukkaamatta. Siinä oli muutama peruste,
ja näitä perusteita oli kolme.
Lähtökohtana oli se, että rangaistavaksi
ei säädettäisi jälkikäteen
tekoja, jotka eivät ole olleet rangaistavia tekohetkellä.
Toisena seikkana oli, että rangaistuksen tekijää ei
voitaisi uusien säännösten mukaan tuomita
ankarampaan rangaistukseen kuin tekohetkellä voimassa olleiden
säännösten mukaan. Sitten kolmantena
seikkana vanhentumisajan pidentyminen koskisi niitä tekoja,
jotka eivät ole päässeet missään
välissä vanhentumaan.
Minä haluan vaan tämän tuoda esille,
että tässä olivat tällaiset
mielestäni vakavan harkinnan asiat ja paikat, että missään
tapauksessa ei mistään niin sanotusta luikertelusta
ollut kyse, että tällä haluttaisiin romuttaa
näitä säännöksiä,
vaan tässä olivat todella lähtökohtaisena
pohdintana nämä seikat. Mutta lähtökohtana
nyt sitten on se, että lakivaliokunta on mietinnössään
katsonut, niin kuin puheenjohtaja Brax tässä esille
toi, että oikeusvaltiolle keskeistä rikoslain
taannehtivan soveltamisen kieltoa ei tule sivuuttaa sillä perusteella,
että korostetaan tiettyjen rikosten paheksuttavuutta. Valiokunnan
mukaan paheksuttavuus tulee painokkaasti ilmaistua jo uudella erityisellä vanhentumisajalla.
Valiokunnan perusteluista näen myös sen, että valiokunta
katsoo hyvin vanhojen tapausten käsittelyn näyttövaikeuksien
kannalta ongelmalliseksi. Kyllä nämä tietysti
ovat myös vankkoja perusteita. Halusin vaan tuoda esiin,
että myös esityksellämme olivat tällaiset
lähtökohdat. Voisi sanoa tietysti näin,
että vaikka tätä taannehtivaa soveltamista koskeva
ehdotus on poikkeuksellinen, niin tähän ehdotukseen
oli siis hyviä syitä.
Nyt kysymyksessä olevien uusien vanhentumissäännösten
vaikutukset alkavat tuntua vasta vuoden 2016 alun jälkeen.
Nythän, niin kuin kaikki tiedämme, viime aikoina
tuomioistuimissa on käsitelty poikkeuksellisen vakavia
lapsiin kohdistuneita seksuaalirikoksia. Tästä tietysti voi
todeta sen, että lisäksi nämä vanhentumissäännökset
joka tapauksessa tulevat mahdollistamaan vanhojenkin seksuaalirikosten
käsittelemisen.
Tässä toisessa osiossa, mistä puheenjohtaja myös
puhui, oli tämä toiselle kuuluvan henkilötodistuksen
väärinkäyttö. Tämähän
on lähtenyt myös sillä tavalla liikkeelle,
että ravintola-ala ja poliisi olivat tehneet näitä aloitteita
siitä, että rikoslakiin ehdotettaisiin lisättäväksi
rangaistussäännös toiselle kuuluvan henkilötodistuksen
tai vastaavan viranomaisen myöntämän
asiakirjan käyttämisestä yksityisen henkilön
erehdyttämiseksi ja rangaistukseksi voitaisiin määrätä ainoastaan
sakkoa. Tässä taustana on se, että tämmöinen
vastaava rangaistussäännös oli rikoslaissa vuoden
1999 alkuun asti, jolloinka se kumottiin. Tässä on
ollut lähtökohtana, silloin kun tämä kumottiin,
että tällainen menettely yleensä sisältyy johonkin
muuhun rikokseen, mutta näin ei nyt sitten ilmeisesti ole
ollut kuitenkaan käytännössä,
kun on nähty yhteiskunnassa jonkunlaista tarvetta sitten
tämän tyyppisen rangaistussäännöksen
aikaansaamiseen. Kansainvälinen vertailu myös
oli tässä taustalla, ja se osoitti, että myös muissa
maissa rangaistaan oikeudellisesti merkityksellisten väärien
tietojen antamisesta yksityiselle henkilölle. Lähtökohtaisesti
pyrittiin siihen, että tällä olisi nuorisoon
ennalta ehkäisevä vaikutus.
Mutta nyt sitten lakivaliokunta lähti toisenlaiselle
tielle tässä asiassa ja on katsonut mietinnössään,
että nyt kysymyksessä olevaa rangaistussäännöstä ei
tulisi säätää. Tästä johtuen
sitten myös tähän liittyvä lakiehdotus
pakkokeinolain muuttamisesta on ehdotettu hylättäväksi.
Perusteluna lakivaliokunta on siis katsonut, että nyt kysymyksessä oleva
käyttäytyminen ei ole sillä tavalla moitittavaa,
että siihen tulisi reagoida rikoslain avulla. Myös
tietysti valiokunta näytti kiinnittävän
huomiota siihen, että ehdotettu rangaistussäännös
ja siihen liittyvä jokamiehen kiinniotto-oikeus kohdistuisivat
yksinomaan alaikäisiin. Tälle ehdotetulle kriminalisoinnille
ei ole katsottu olevan perustetta ilman asianmukaisiin selvityksiin
pohjautuvaa yhteiskunnallista tarvetta.
Haluaisin sellaisen vielä tässä tuoda
esiin, että ilmeisesti — en tiedä, katsoinko
niin tarkkaan — lakivaliokunta ei ilmeisesti asiantuntijakuulemisessaan
kuullut palvelualojen ammattijärjestöjä, joihin
toisille kuuluvan henkilötodistuksen väärinkäyttö pääsääntöisesti
kohdistuisi. Tämä itse asiassa liittyy tähän
kriminalisoinnin tarpeen arviointiin.
Mutta olin siitä tyytyväinen, että lakivaliokunnan
mietintö on erittäin selkeä ja perusteellinen. Kaikki
nämä osaset, mistä tämä lakiesityspaketti koostuu,
on käsitelty todella perusteellisesti. Siitä tietysti
olin tyytyväinen, että lakivaliokunnan käsittelyssä ja
myös muissa yhteyksissä on tuotu esiin vanhempien
kasvatusvastuu. Tämä on tietysti erittäin
hyvä ajatus, kantava ajatus tällaisissa kysymyksissä,
mutta sitten tietysti tässä miettii sitä,
kuinkahan moni vanhemmista nyt kysymyksessä olevan asian
osalta vastuutaan toteuttaa ja kuinkahan nämä nuoret
näitä vanhempia uskovat. Tämä on
semmoinen asia, josta varmasti pitää keskustella.
Erinomaiset sillä tavalla ovat kuitenkin nämä perustelut.
Viittaisin myös tähän, että minusta
oli nyt hyvä huomio tämä, mikä on
sitten yksi osio tässä, eli lapsikaappausasia.
Kun tämä todella perustuu 108 kansanedustajan
allekirjoittamaan lakialoitteeseen, jonka mukaan tulisi siis todella säätää erityinen
lapsikaappausta koskeva rangaistussäännös,
ja tältä pohjalta tämä on nyt
siis lähtenyt liikkeelle ja puheenjohtaja toi tärkeän asian
esiin, että tässä pitäisi eduskunnan
aloitteentekijöitä arvostaa mainitsemalla nämä asiat, niin
panen tämän mieleeni.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri on aivan oikeassa kertoessaan niitä perusteita,
mitä hallituksella oli. Todellakin toistan vielä toisen
kerran, että en missään tapauksessa usko, että hallituksella
oli mitään suunnitelmaa b käyttää tässä ja
nyt, mitään suurempaa suunnitelmaa lisätä taannehtivaa
lainsäädäntöä muiltakin
osin. On ihan selvä, että meitä varmaan
on kaikkia yhdistänyt huoli ennen kaikkea näitten
rikosten vakavuudesta.
Tästä väärillä papereilla
ravintolaan yrittämisestä vielä selvyyden
vuoksi. Jatkossakaan se ei ole sallittua, ja portsarien ja anniskeluhenkilökunnan
pitää osata katsoa ne paperit. Valiokunta vielä korostaa,
että mikäli oikeusministeriö myöhemmin
tulee tässä asiassa uudella esityksellä, jossa
on pohdittu nimenomaan lasten ja nuorten käyttäytymistä,
lapsien ja nuorten ohjaamista rikosoikeudellisin keinoin, alkoholipoliittisia
ongelmia, ehkä myös niitä ministerin
mainitsemia kasvatusvastuita, niin valiokunta on toki avoin tälle
keskustelulle. Mutta nyt, kun on vain ja ainoastaan lähestytty
sitä, että elinkeinonharjoittajat ikään
kuin haluaisivat muuttaa omaa vastuutaan ja sälyttää nuoren
päälle suurempia vastuita tämmöisessä kysymyksessä,
niin se ei ole riittävä peruste kriminalisoinnille.
Vielä, arvoisa puhemies, toteaisin, että silloin, kun
on kysymys lasten ja nuorten ei-toivotusta, asosiaalisesta käyttäytymisestä,
joka liittyy esimerkiksi alkoholin käyttöön,
niin meillä on niin valtavan suuria ongelmia tässä maassa,
jotka ovat aivan eri mittaluokan ongelmia kuin se, yrittääkö 19-vuotiaaseen
poikaan ihastunut 17-vuotias tyttö päästä ravintolaan
sisään. Ne mittakaavat silloin, kun puhutaan lasten
ja nuorten päihdeongelmista ja vanhempien vastuusta, ovat
aivan erilaisia, satoja kertoja vakavampia, ja siihen tällä lakiesityksellä ei
olisi päästy käsiksi.
Yleiskeskustelu päättyy.