8) Hallituksen esitys rikosvahinkolaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsissä on taas lakivaliokunnan
esitys, joka tällä kertaa ei kaikilta osin ole
yksimielinen, mutta rohkenen koko valiokunnan puolesta sanoa, että joka
tapauksessa esitys on hyvin kauaskantoinen ja monelta osin kaivattu.
Ja vaikka siitä rahamäärästä,
mikä pitäisi olla käytettävissä,
valiokunnassa on ollut erimielisyyttä, mikä vastalauseesta
on luettavissa, niin pääsääntöisesti
valituista linjauksista valiokunnassa on ollut aika suuri tyytyväisyys.
En käy koko suurta muutosta läpi, miten jatkossa
rikosvahinkoja korvataan Valtiokonttorista niille rikoksen uhreille,
jotka eivät saa siltä ensisijaiselta taholta korvausta,
otan esille vain muutamia seikkoja. Mutta ennen kuin edes menen
siihen, miten Valtiokonttori jatkossa korvaa niille, jotka ovat
joutuneet rikoksen uhreiksi, niin korostan sitä, että aina
ensisijaista on tietysti, että se rikoksen tekijä itse
korvaa ja ensisijaisesti etsitään ne rahat sieltä.
Myös Valtiokonttori on viime aikoina onnistunut tehostamaan
sitä jälkikäteistä perintää rikoksen
tekijöiltä. Täytyy muistaa, että se
on tietysti se sääntö numero yksi.
Mutta sitten tulee tämä suomalaisittain hyvinkin
hieno järjestelmä. Itse asiassa meillä niin kuin
kansan suusta ja monesti vaalien alla seminaareissa tuppaa kuulemaan,
että aina niitä rikollisia paapotaan ja uhria
ei ajattele kukaan. Ensinnäkään Suomessa
ei rikollisia paapota. Käykää katsomassa
vankiloita, ja jos katsotte, että se on paapomista, niin
sitten täytyy kyllä jo varmaankin keskustella
vähän pidempään siitä,
mitä sana paapominen tarkoittaa. Mutta ennen kaikkea, vaikka
on päivänselvää, että kukaan
ei halua koskaan kenenkään joutuvan rikoksen uhriksi
ja että uhria pitää auttaa ja että on
varmasti vielä parannettavaa kaikissa niissä järjestelmissä,
jolla rikoksen uhria Suomessa suojellaan ja autetaan, niin kansainvälisissä vertailuissa
Suomi on aivan poikkeuksellinen tässä järjestelmässä,
mikä koskee rikosvahinkolakia ja sitä, kuinka
sitten, jos tekijältä ei saada korvauksia, Valtiokonttori tulee
väliin. Näin pitkälle vietyä ja
edistynyttä järjestelmää ei
löydy muista maista. Meillä käy hyvin
paljon vierailijoita ympäri maailmaa ihailemassa, kehumassa
Suomen järjestelmää, joka siis toimii
paremmin kuin monissa muissa maissa, jopa naapurimaissamme.
Mutta sitten näistä keskeisistä muutoksista. Törkeiden
väkivaltarikosten uhrien korvaussuojaa uudistettaisiin
vasta vuoden 2008 alusta lukien, kun muilta osin tämän
esityksen on tarkoitus tulla jo voimaan ensi vuoden tammikuun 1.
päivä. Luvalla sanoen esitys tuli valiokunnalle
hyvin myöhään tähän
aikatauluun nähden, mutta valiokunta järjesti,
niin kuin on tottunut muutenkin järjestämään,
aikataulunsa niin, että tämäkin työ tehtiin,
kun kerran työ oli tehtäväksi annettu. Ja
jo tässä yhteydessä kerrottakoon, että vastalauseessa
yhtenä osana kritisoidaan juuri tätä pilkottua
voimaantuloa ja sitä, että törkeiden
väkivaltarikosten korvaussuoja, joka paranee, tulee voimaan
vasta vuonna 2008.
Tärkeätä on se, että henkilövahingon
kärsineelle erityisen läheisellä henkilöllä olisi
laissa nyt tietyin edellytyksin oikeus saada rikosvahinkolain nojalla
korvaus kuluista ja ansionmenetyksestä, jotka heille aiheutuvat
henkilövahingon kärsineen hoitamisesta ja muista
vahingosta johtuvista toimenpiteistä. On tärkeätä,
että silloin, kun on kyseessä läheinen
henkilö, joka tosiasiallisesti joutuu muuttamaan elämänsä kulkua uhrin
auttamiseksi, myös nämä kulut tunnistetaan.
On myös tärkeätä, että surmansa
saaneelle erityisen läheisellä henkilöllä on
puolestaan tietyin edellytyksin oikeus korvaukseen hänelle
kuolemantapauksen seurauksena aiheutuneesta henkilövahingosta
johtuvista sairaanhoitokustannuksista ja muista kuluista sekä ansionmenetyksestä.
Tässä muutos nykyiseen on se, että jatkossa Valtiokonttori
ei enää korvaisi niinkään niin
sanotun Jammu-tapauksen nojalla aikoinaan käyttöön
otettua korvauslajia — tämä korvauslaji toki
säilyy, mutta Valtiokonttori ei sitä siis enää korvaisi — että tapetun
tai murhatun ihmisen läheisellä olisi oikeus tämmöiseen
henkisen kärsimyksen korvaukseen, mutta sen sijaan korvaussummat
saattavat tosiasiallisesti jopa kasvaa, kun ne nyt ankkuroidaan
konkreettisiin hoitotarpeisiin, esimerkiksi terapiatarpeisiin, konkreettisiin kuluihin,
ansionmenetyksiin. Eli se, mitä jatkossa Valtiokonttori
näissä tilanteissa uhrin lähiomaisille
korvaa, muuttuu luonteeltaan selkeämmin todistettavaksi,
selkeämmin vastikkeellisista palveluista taikka tarpeista
aiheutuviksi kuluiksi. Sen sijaan jatkossakin toki tuomioistuimet
voivat tuomita, ja ne tulevatkin niin tekemään
ja niiden kuuluukin tuomita, myös erikseen kärsimyksestäkin
korvauksia, henkisestä kärsimyksestä näissä yhteyksissä,
mutta tämä valtion ikään kuin
toissijainen takausvastuu ei sitten enää näissä tilanteissa
olisi voimassa.
Rahasta, arvoisa puhemies, sen verran — en käy
läpi nyt kaikkia muutoksia tässä esityksessä — että kokonaisuutena
esitys oli ilmeisesti aika vaikea oikeusministeriön saada
läpi sen takia, että tämä tietää lisämenoja,
joita ei missään tapauksessa voitu kattaa oikeusministeriön
olemassa olevista raameista. Minulla on ilo ja kunnia kehua uutta
oikeusministeriä Leena Luhtasta siitä, että nyt
ensimmäisen kerran tämän vaalikauden aikana
ministeriö on onnistunut valtiovarainministeriltä saamaan
oikeuden ylittää ministeriön raamit.
Tämä summa, jota tämä kokonaisuudessaan
koskee nyt, on muutamia miljoonia euroja vuositasolla, tällä lykkäyksellä kokonaisuudessaan
kolmisen miljoonaa euroa, jos karkeasti arvioidaan, ja oikeusministeriössä on
niin pienistä rahoista kysymys, että tämmöistä summaa
sieltä ei voi löytyä. Minä näen
täällä salissa kokeneita ministereitä,
muun muassa ed. Drombergin, jotka tietävät, että toisten
ministeriöiden elämässä tämän
kokoiset rahat eivät ole yhtään mitään, mutta
oikeusministeriöllä sen vastuisiin ja tehtäviin,
muun muassa vankeinhoidon ongelmiin, nähden on niin käsittämättömän
vähän rahaa, tämä koskee myös
tuomioistuinten käsittelyaikapaineita ja tuomioistuinten
todellisuutta, että oli ensiarvoisen tärkeätä,
että ministeri Luhtanen onnistui valtiovarainministeriön
kanssa lisäämään sitä kokonaissummaa,
joka jatkossa ministeriöllä on käytettävissä.
Ja tämä on syynä siihen, miksi itse en
ole valiokunnan puheenjohtajana mennyt mukaan vastalauseeseen, koska
olen nähnyt, että tämä ei ole
aikaisemmin keneltäkään onnistunut. Edeltäjänne
ei siihen pystynyt, joskus epäilin, halusikokaan hän
asettua valtiovarainministeriön kanssa vastarintaan muun
muassa vankeinhoidon osalta. Toivotan onnea jatkossakin. Näitä tilanteita
tulee olemaan. Oikeusministeriön rahapaineet eivät
suinkaan ole vielä tälläkään
onnistuneella neuvottelulla poistuneet.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, kerron kuitenkin yhdestä asiasta,
jossa valiokunta yksimielisesti oli toista mieltä kuin
hallitus esitti. Nimittäin kansalta tulee aika paljon kaikille
lakivaliokunnankin jäsenille ihmettelyitä, kirjeitä,
siitä, minkä takia Valtiokonttori on korvannut
vain osan siitä summasta, jonka oikeus on määrännyt korvattavaksi.
Sitä on hyvin vaikea ymmärtää.
Ja syy siihen on se, että joskus esimerkiksi juuri näille
lähimmäisten kärsimykselle ja muulle
oikeus on tuominnut aika isojakin korvaussummia, jotka eivät
ole linjassa niin sanotun yleisen korvauskäytännön
kanssa. Ja silloin kun taas veronmaksajien rahoista maksetaan, niin
lakiin on tähänkin asti kirjattu, että Valtiokonttorilla
on ollut oikeus ikään kuin tämän
vakuutusjärjestelmän puitteissa maksaa tai korvata
toissijaisena korvaajana vain se, mikä sopii yleiseen linjaan, mikä näyttää olevan
yleinen linja Suomen kaikissa oikeuslaitoksissa sen kaltaisista
vahingoista.
Nyt tässä asiassa on itse asiassa kokonaisuudessaan
tulossa hiukan parannusta: Entistä selkeämmin
hallituksen esityksessä kerrotaan, että kuitenkin
aina päälähtökohtana pitää olla
se tuomioistuimen tuomio — taustalla on myös ajatus, että pikkuhiljaa
erinäisin muin keinoin, joihin en nyt mene, saadaan yhtenäistettyä näitä tuomioistuimen
päätöksiä koskien vahingonkorvauksia — ja
vasta poikkeuksellisista syistä, jotka Valtiokonttorin
pitää erikseen perustella joka päätöksessä,
voidaan poiketa tästä tuomioistuimen nimenomaisesta
tuomiosta. Tämä käy hallituksen esityksen
perusteluista oikein hyvin esille, mutta valitettavasti pykälä oli
hallituksen esityksessä kirjoitettu kuitenkin niin sanotusti
toisinpäin, jolloin perustelun ja pykälän
kirjoittamistavan välille saattoi syntyä tietty
ristiriita. Ja sen takia, ettei tulisi enää mitään
epäselvyyksiä siitä, että lakivaliokunta
on ymmärtänyt hallituksen esityksen nimenomaan
parannuksena nykyjärjestelmään ja sen
periaatteen vahvistamisena, että kuitenkin aina lähtökohtana
on se tuomioistuimen tuomitsema korvaus ja vain poikkeustapauksessa
siitä saa perustellen poiketa, lakivaliokunta yksimielisesti
kirjoitti tämän hyvin keskeisen pykälän
toisinpäin, niin että pääsääntö on
ensin ja oikeudet poiketa tulevat vasta sen jälkeen.
Luotan siihen, että vastalauseen osalta ed. Sirnö ainakin,
jonka näen salissa, kertoo enemmän, ja korostan,
että valiokunta sisältöjen osalta rahasummia
ja tiettyjä omavastuurajoja lukuun ottamatta oli yksimielinen.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä olevassa
esityksessä ehdotetaan siis rikosvahinkolain kokonaisuudistusta
ja tätä rikosvahinkojen korvausjärjestelmää ehdotetaan
laajennettavaksi ja selkeytettäväksi tavalla,
joka parantaa etenkin vakavampien väkivaltarikosten uhrien
asemaa.
Niin kuin tässä ilmi kävi, uudistuksen
toteuttamisen arvioitu kustannus on muistaakseni 2,7 miljoonaa euroa
eli noin 3 miljoonaa euroa ja tämä summa käytettäisiin
täysimääräisesti korvausjärjestelmän
laajentamiseen ja korvausten tason tuntuvaan korottamiseen. Nykytasoon
verrattuna korvauksiin vuotuisesti käytettävä rahamäärä nousisi
kerralla yli 20 prosenttia. Tämän lakiesityksen
valmistelun aikana kävi selväksi se, että tämän
suurempaan lisärahoitukseen ei tällä hetkellä ole
todella mitään mahdollisuutta. Kiitoksia vaan
puheenjohtajan sanoista ja kiitoksia todella siitä, että valiokunta
käsitteli tämän asian niin nopeasti,
koska eräs viivytyksen syy oli se, että oli vaikea
päästä tähänkään
summaan, vaati todella muutamia neuvotteluja.
Selvää on se, että kaikkia rikoksella
aiheutettuja vahinkoja ei nyt eikä tulevaisuudessakaan ole
mahdollista valtion varoista korvata. Kun näitä rajauksia
ylipäätään joudutaan tekemään, niin
mielestäni on hyvin tärkeää se,
että nämä rajaukset tehdään
läpinäkyvästi ja perustellusti ja on
kyettävä priorisoimaan siitä huolimatta,
että asian luonteen vuoksi tämä on erinomaisen
vaikeaa. Tähän nimenomaan tällä uudistuksella
on pyritty kaiken kaikkiaan.
Rikoksen uhrille aiheutuneen kärsimyksen korvaaminen
puolestaan tulee selkeästi asettaa etusijalle verrattuna
hänen läheisilleen suoritettaviin korvauksiin.
Tähän esitykseen sisältyvät
ehdotukset on nähtävä osana kokonaisuutta
ja niitä on arvioitava edellä esitettyjen perustavoitteiden valossa.
Minä olen siitä hyvin tyytyväinen, kun havaitsin,
että lakivaliokunta on mietinnössään todennut
pitävänsä tätä kokonaisuutta
huolellisesti harkittuna. Ne ovat aina mieluisia kannanottoja.
Lakivaliokunnassa on siis herättänyt paljon keskustelua
erityisesti ehdotettu perusvähennys. Se ei ollut minulle
mitenkään uutta, koska näitä erilaisia
malleja jouduimme käymään läpi.
Nythän siis tämä perusvähennys
tehtäisiin jokaisen korvauksen saajan korvauksesta ja tämän
suuruus olisi 150 euroa. Tietysti on niin, että vähennyksellä on
suurin merkitys silloin, kun korvaus on hyvin pieni. Kaikkien lievempien
rikosten, kuten lievän pahoinpitelyn, uhri saattaisi vähennyksen
johdosta menettää suurenkin osan korvauksestaan.
Mutta tämä on tietysti vaan toinen puoli totuudesta.
Perusvähennyksen kautta säästyvällä huomattavalla
rahamäärällä nimittäin osaltaan
rahoitettaisiin törkeimpien rikosten uhreille suoritettavia
korvauksia edellä mainittujen peruslähtökohtien
mukaisesti. Esimerkiksi, jos verrataan tavanomaisissa 1 500—2 000
euron korvauksissa, perusvähennyksen osuus jäisi
vähäiseksi, mutta törkeimpien rikosten
kuten törkeiden seksuaalirikosten perusteella maksettavat korvaukset
ovat niin suuria, ettei perusvähennyksellä itse
asiassa käytännössä olisi juurikaan
merkitystä.
Kun tätä rikosvahinkolain uudistusta valmisteltiin,
siinä kävi ilmi se, että kun tämä nyt
toteutuu, niin kyllä rikosvahinkojen korvausjärjestelmämme
tässä tilanteessa on sitten maailmanlaajuisesti
huippuluokkaa, näin täytyy sanoa. Tämä ei
tietenkään tarkoita sitä, etteikö korvausjärjestelmän
toimintaa ja uusien säännösten soveltamiskäytäntöä olisi
syytä hyvin tarkoin seurata. Ilman muuta näin
pitää tehdä ja mahdollisesti ilmeneviin
epäkohtiin on tietysti tartuttava. Tässä voi
tietysti vaan sen sanoa, että ehkä joskus tulevaisuudessa
valtiontaloudelliset reunaehdotkin ovat muuttuneet sillä tavalla,
että rikosvahinkojen korvausjärjestelmää voidaan
edelleen laajentaa rikoksen uhrien ja heidän läheistensä aseman parantamiseksi.
Mutta kyllä sen haluan myös sanoa, että nyt
ehdotetulla uudistuksella tehdään kuitenkin kaikki
se, mitä tällä hetkellä on tehtävissä.
Puheenjohtaja otti esille tämän Valtiokonttori-asian.
Tämä on hyvin mielenkiintoinen, ja minun täytyy
nyt sanoa, että en tätä kohtaa nyt mietinnössä seurannut,
mutta tämä lienee se 30 §? (Ed. Brax
nyökkää) — Selvä — sitten
pysyn kärryillä. — Tässä kyse
on siis siitä, mikä on tuomioistuimen ratkaisun
sitovuus Valtiokonttorin suorittamaan maksuun nähden. Lakivaliokunta on
nyt sitten esittänyt tätä muutettavaksi
sillä tavalla, joka minun mielestäni nyt ainakin,
kun tässä nyt luen tämän vielä,
on täysin järkevä ja hyväksyttävä.
Tässä nyt ei ilmeisesti ole kuitenkaan mitään
suurta näkemyseroa olemassa, koska tämä asia
itse asiassa tuli siinä valmistelussa esille. Kun tämä meidän
muotoilumme lähti siitä, että Valtiokonttori
ei ole sidottu tuomioistuimen antamaan ratkaisuun, tämä nähtiin
liian jyrkkänä, vai kuinka haluttiin nähdä,
että tuomioistuimen ratkaisu pitää ottaa
siis huomioon tavalla tai toisella, eli nyt tämä muotoilu
on sitten niin kuin tässä lakivaliokunta on sen
tehnyt. Kuitenkin ymmärsin, että Valtiokonttorilla
olisi sitten jatkossakin mahdollisuus poiketa tuomioistuimen ratkaisusta
itsenäisen harkintavaltansa nojalla, ja alun perin ymmärsin
näin, minkä takia tuli tämä Valtiokonttori,
vaikka se todella kuulosti merkilliseltä, että ei
tarvitsisi ottaa huomioon tuomioistuimen päätöstä,
mutta se on ilmeisesti ollut lähtökohtana tässä,
että tämä rikosvahinkojärjestelmä on
tuomioistuimesta erillinen, itsenäinen korvausjärjestelmä ja
sitten tässä tämä tuomioistuinkontrolli
ikään kuin toteutuisi valitussysteemin kautta.
Mutta minä en näe tässä nyt missään
tapauksessa ongelmaa; tämä on kaikesta päättäen
parannus.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Aivan aluksi
haluan onnitella ministeri Luhtasta erittäin nopeasta kyvystä omaksua
uusi ala ja esiintyä jopa asiantuntevasti täältä puhujakorokkeelta.
Hallituksen uudistusesityksen peruslähtökohdat
törkeiden rikosten uhrien aseman parantamisesta ja nykytilanteen
selkeyttämisestä ovat sinänsä kannatettavia.
Kuten ed. Brax jo totesi, esitys on pääosin hyvä,
ja lakivaliokunta on sitä vielä parannellut, mutta
valitettavasti hallituksen esityksessä oli jo alun alkaenkin
muutamia arvovalintoja, joita olen vastustanut alusta lähtien, eikä näiden
arvovalintojen osalta valitettavasti tapahtunut merkittävää muutosta
valiokuntakäsittelynkään aikana. Siksi
heti tässä muistaessani ehdotankin, arvoisa puhemies,
että käsittelyn pohjaksi otetaan vastalauseen
mukainen muotoilu. Tulen myös tekemään
tätä koskevat pykälämuutosesitykset
lain yksityiskohtaisen käsittelyn aikana.
Olen siis tyytymätön hallituksen ja valiokunnan
enemmistön tiettyihin arvovalintoihin. Hyvästä ja
ammattitaitoisesta valmistelusta huolimatta tätäkin
esitystä nimittäin leimaa tälle hallituskaudelle
hyvin tyypillinen tapa tehdä silppu- ja kertakäyttölainsäädäntöä.
Kyse on lyhytnäköisestä lainlaadinnasta,
jossa ei ainakaan kaikilta osin nähdä tätä päivää pitemmälle,
saatikka laajempia kokonaisuuksia. Tilanteen tekee vielä ikävämmäksi
se, että tämä lakiesitys asettaa rahan
yhdenvertaisuuden ja oikeudenmukaisuuden edelle. Valiokuntakäsittelyn
aikana esimerkiksi oikeusministeriön edustaja useampaankin otteeseen
totesi, että hallituksen liian tiukka menokatto on ollut
keskeisessä asemassa siinä, mitkä arvovalinnat
ovat päätyneet lakiin. Ironiseksi tilanteen tekee
se, että tiukkaan menosääntöön vedotaan
aikana, jolloin valtio on tekemässä reilusti ylijäämäisen
tilinpäätöksen. Liian tiukka menokatto
ei kuitenkaan oikeuta istuvaa hallitusta laatimaan yhdenvertaisuutta
vaarantavaa lainsäädäntöä,
eikä tiukka menokatto myöskään
ole riittävä peruste maksattaa uudistusta uhreilla
luomalla Suomeen ilmeisesti vakuutusmaailmasta plagioidun rikosten
uhrien omavastuujärjestelmän. Oikeustajun vastaista
on, että uhrille ylipäätään
säädetään uhrina olemisesta
omavastuu. Vielä epäoikeudenmukaisemmaksi tämän
uhrin omaan vastuuseen perustuvan arvovalinnan tekee se, että uhrin
150 euron suuruinen omavastuu joissakin tapauksissa nielisi pääosan
uhrille mahdollisesti myönnettävästä vahingonkorvauksesta.
Hallituksen ja valiokunnan enemmistön puoltaman uhrin
omavastuun taustalta löytyy tietysti raha. Tällä hetkellä lähes
puolet rikosvahinkohakemuksista perustuu tavallisiin pahoinpitelyihin.
Näistä tavallisista pahoinpitelyistä maksettu korvaus
on yleensä noin 200—300 euroa, josta ehdotettu
perusvähennys siis nielisi 50—75 prosenttia. Omavastuun
luominen kannattaa valtiolle, sillä ehdotettu perusvähennys
pienentäisi tuntuvasti valtion velvollisuutta turvata uhrin
asema silloin, kun syystä tai toisesta korvauksen saaminen
muuten jäisi epävarmaksi.
En hyväksy ajatusta uhrin omasta vastuusta. Siksi tulenkin
esittämään, että perusvähennyksen
sijaan säädetään korvattavan
vahingon vähimmäismäärästä aiemman
rikosvahinkolain 4 §:n mukaisesti siten, että sillä katetaan
lähinnä vahingonkorvauksesta aiheutuneet hallinnolliset kulut.
Oikeusministeriö on myös lakivaliokunnalle antamassaan
vastineessa todennut, että esitys uudistusten lykkäämiseksi
vuoteen 2008 törkeiden väkivaltarikosten uhrien
kärsimyksien korvattavuuden osalta perustuu ainoastaan
ja vain valtiontaloudellisiin syihin. Hallitus siis esittää,
että juuri tämä osa uudistuksesta lykätään
seuraavalle hallituskaudelle odottamaan istuvan hallituksen menokehyksistä riippumatonta
lisärahoitusta.
Lakivaliokunta on kiitettävästi mietinnössään kiinnittänyt
huomiota siihen, että kaksiportaisella voimaantulosäännöksellä uhrit
itse asiassa laitetaan kahteen eri kastiin. Kompromissina lakivaliokunnan
enemmistö päätyi esittämään
toivomuksen, että ensi vuoden aikana tämä hyvä istuva
hallitus harkitsisi voimaantulosäännöksen
toisen osan aikaistamista vuodella. Lakivaliokunnan enemmistön
kannasta poiketen itse kuitenkin katson, ettei ole olemassa minkäänlaisia
perusteluita, ei edes taloudellisia, lykätä osaa
uudistusta ollenkaan, etenkään kun tehostamalla
takaisinperintää rikoksentekijöiltä saataisiin
oikeudenmukaisemmin perättyä rahoitusta uudistukselle. Siksi
esitänkin, että kärsimyksen korvattavuuden
laajentaminen törkeiden väkivaltarikosten uhrien
osalta astuu voimaan jo vuoden 2006 alusta samaan aikaan muun uudistuksen
kanssa. Valtiontaloudellista liikkumavaraa asian toteuttamiseen
on, jos tahtoa vain löytyy. Kuten ed. Brax täällä edellä jo
totesikin, ministeri Luhtaselta ovat ihmeet onnistuneet jo aikaisemminkin.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluaisin ihan uteliaisuuttani tietää,
kenen ennustajaeukon puheilla istuva hallitus on käynyt.
Vaikuttaa nimittäin siltä, että hallituksella
on muilta salattua tietoa valtiolle 1. päivä tammikuuta
2008 tulossa olevasta jättilottopotista, jolla hoidetaan
kaikki ne hyvät asiat, joista Vanhasen hallitus on periaatteessa
tehnyt ratkaisunsa, mutta käytännössä lykännyt
ratkaisujen toteuttamis- ja maksuvastuun seuraavalle hallitukselle
ja seuraavalle eduskunnalle.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Minna Sirnön tekemää ehdotusta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kysymykseni on myös: Miksi
rikoksen uhrille on säädetty 150 euron omavastuu,
jota kutsutaan perusvähennykseksi? Onko valiokunta hallituksen
kanssa siis sitä mieltä, että uhri onkin
vastuussa rikoksesta? Kuulin kyllä ministerin perusteita.
Siitä huolimatta kysyn ja ihmettelen.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, kära kolleger! Först
vill jag tacka kollegan Brax för en sedvanligt god presentation
av det centrala i utskottets betänkande. Jag tycker hon
skall ha ett stort tack för det. Det som hon konstaterade
och som har konstaterats här i olika sammanhang är att
vi har ett bra system i europeisk jämförelse. Den
var också en av de punkter som jag tycker att är
viktiga att notera i det här sammanhanget.
Meillä on siis kansainvälisessä vertailussa hyvä järjestelmä,
jota nyt haluamme tarkentaa ja vielä edelleen hioa. Mielestäni
valiokunta on työssään hyvin onnistunut.
Esimerkiksi nyt siinä, että joitakin asioita joudutaan
vähän siirtämään, mielestäni
pitää katsoa tässä katsantokannassa,
että on hyvä järjestelmä. Valitettavastihan on
niin sitten, että maassamme esiintyy niin paljon väkivaltarikollisuutta,
ja se on ehkä se perimmäinenkin syy, miksi vähän
joudutaan sitä siirtämään.
On myöskin tärkeätä, että tänään
merkitään pöytäkirjaan se, minkä ed.
Brax sanoi, että on luvattu, että lisäkustannukset
suoritetaan oikeusministeriön raamien ulkopuolella. Tämä merkittäköön
pöytäkirjaan tässä yhteydessä,
koska se on tärkeä lupaus, josta on pidettävä huoli
tässä vähän mekaanisessakin
raamiajattelussa.
On myöskin todettava, että toisaalta oikeusministeriö ja
oikeushallintoviranomaiset ovat myöskin pystyneet saamaan
regressioikeuden kautta takaisin varsinaisilta vastuullisilta viime vuosina
suuremman osan näistä korvauksista, koska eihän
meidän pidä lähteä siitä,
että ne, jotka ovat suorittaneet teon, jäisivät
ilman vastuuta, vaan niissä tapauksissa, joissa on mahdollista,
tulee varsinaiset tekijät saattaa vastuuseen aiheuttamistaan
vahingoista. Kun mietitään, mikä on mahdollista,
on myöskin kiinnitettävä huomiota siihen
velvoitteeseen seurata tilannetta, minkä valiokunnan enemmistö kirjasi.
Det är alltså skäl att fästa
uppmärksamhet vid den uppföljningsparagraf som
utskottets majoritet gick in för, om det finns möjligheter
så skall vi förstås försöka
få en förbättring.
Och slutligen finns det skäl att också påpeka om
den fråga som säkert sysselsatte många
av oss i utskottet: Var det en riktig utformning av reglerna om
ersättning för lidande, personskada och inkomstförlust
för de närstående i de fall som här har
hänvisats till i debatten. Jag tror att vi har stannat
för en riktig bedömning också med beaktande
av den kritik som har framförts vad gäller egentliga
skadeståndslagen på den här punkten, och
att avsikten i alla händelser är att verkliga skador,
verkliga kostnader, verkliga förluster skall ersättas
och att de ersättningar som de närstående
kan få inte nödvändigtvis alls blir mindre av
den här orsaken.
Kaiken kaikkiaan voin todeta tyydytyksellä, että on
hyvä, että tarkennettu lakiehdotus lakivaliokunnan
esittämässä muodossa saadaan hyväksyttyä ja
että säädetään myöskin
tarkemmin siitä, että Valtiokonttorin on perusteltava,
jos se haluaa poiketa niistä korvaussummista, joihin tuomioistuin
on päätynyt. Tämä oli myöskin
mielenkiintoinen muutos, minkä me saimme aikaan, ja jopa
niin, että sitä ei tavanomaisilta tahoilta edes vastustettu,
mikä myöskin osoittaa sen oikeellisuuden.
Näillä perusteilla toivon, että voimme
hyväksyä esityksen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoron kannattaakseni ed. Sirnön erinomaista
puheenvuoroa ja ajattelin, että siinä olennaisin
tulee sanottuakin, mutta sanon nyt kuitenkin sen, että tämä vasta
täällä salissa minulle esittäytynyt
uhrin omavastuu johtaa minut ajattelemaan: Pitääkö sitä nyt,
jos joutuu tämmöisen jengin kanssa tekemisiin,
joka uhkaa ruveta lyömään, kysyä kultakin
potentiaaliselta lyöjältä, näyttäisitkö ensiksi
vero- ja varallisuustodistuksen, että tiedän,
keneltä mieluiten ottaisin näitä lyöntejä vastaan.
Tämähän johtaa siihen, että tilanteessa,
jossa rikoksen tekijä on parempituloinen, uhrin asema on
merkittävästi parempi kuin jos hän on
huonompituloinen tai varaton. Ei kai nyt tällaisessa ole
mitään järkeä edes siinä tapauksessa,
että sitä perustellaan tällä kaikkivoivalla
valtiontalouden kehyksellä? Jos valtiontalouden kehys riittää perustelemaan
vielä tämmöisenkin, niin kyllä harkitsen
vakavasti, että teen lakialoitteen perustuslain 3 §:n
muuttamiseksi kuulumaan siten, että eduskunta säätää lait
ja päättää valtiontaloudesta
siltä osin kuin kehykset eivät sitä rajoita.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtanen tunnetulla taidolla ja nokkeluudella vei
minun puheenvuorostani sen terän, jonka olin nyt keksinyt
juuri joku aika sitten tässä istuessani. Näinhän
asianlaita on, ed. Virtanen, kuin tuli äsken tässä ulos
lausutuksi.
Totean vaan sen, että olemme pyrkineet nyt hallitusta
auttamaan kaikin mahdollisin tavoin, että tämä onneton
kehysmuuri murtuisi, elikkä pyrkineet ajamaan sitä,
että harmaa talous saataisiin kuriin ja valtiolle lisää varallisuutta.
Sisäministeri Kari Rajamäki on tässä ohjeitten
mukaan toiminut, ja viimeiset tiedot kertovat, että 50
miljoonaa euroa on taas saatu kassaan lisää rahaa. Meidän
mielestämme tämä olisi aivan oiva paikka
käyttää näitä saatuja
ylimääräisiä rahoja, joihin
hallitus ei muutoin olisi tietenkään pystynyt, jollemme
olisi sitä kehottaneet aivan erityisesti ottamaan roistoilta
rahoja valtion kassaan, joten yhdyn siihen näkemykseen,
että nämä vastalauseessa olevat puutteet
tulevat huomioon otetuiksi hyväksymällä vastalauseen
mukainen ratkaisu.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin omalta osaltani haluaisin
korostaa sitä, että on päivänselvää,
että epäoikeudenmukaisuus näihin valintoihin
näillä käytettävänä olevilla
rahoilla liittyy, tähän omavastuuosuuden aika suureenkin
summaan ja varsinkin siihen, että toki näin tässä käy,
että jos on varakas tekijä, korvauksen saa. Mutta
totuuden nimissä on pakko sanoa, että jos tällä summalla
on pitänyt kirjoittaa laki, niin sittenkin tämä omavastuuosuus
on pienempi ongelma kuin se, että vastaavasti ei olisi tehty
omavastuuosuutta, mutta olisi jouduttu kattoja, yleistä kattoa,
sitä korvauksen maksimia, pienentämään,
jolloin erittäin vakavissa rikoksissa, erittäin
vakavissa vaurioissa rikoksen jälkeenkin, se kokonaissumma,
minkä silloin olisi valtio taannut, olisi ollut selvästi
pienempi. Tältä osin mielestäni ministeri
Luhtanen oli oikeassa, että vaikka tämä omavastuu
on huono idea, senkin avulla on onnistuttu kuitenkin lisäämään
sitten kaikista vakavimmissa ja suurimmissa vahingoissa mahdollisuutta
korvata kokonaisuutena enemmän.
Vielä tarkennukseksi, että kun muun muassa ed.
Pulliainen täällä ilmoitti kannattavansa
vastalausetta, niin olen kertonut omalle ryhmälleni, että minun
toimintani tässä johtuu henkilökohtaisesta
arvostuksestani uuden ministerin neuvottelukykyihin. Meillä vihreillä tosiaan
varjobudjetti yleensä pitää ja jos äänestää vastalauseen
puolesta, sitten varjobudjetissa pitää pystyä osoittamaan,
niin kuin ed. Pulliainen pystyy, mistä ne rahat tulevat.
Sen sijaan semmoiseen populismiin, että aina joka paikkaan
lisää rahaa, mutta ei koskaan kerrota, mistä se
tulee, en toivoisi tämänkään
asian yhteydessä kenenkään ryhtyvän. En
siitä tässä tänään
puhuneista ketään syytäkään.
Yleiskeskustelu päättyy.