Täysistunnon pöytäkirja 132/2005 vp

PTK 132/2005 vp

132. KESKIVIIKKONA 7. JOULUKUUTA 2005 kello 15 (15.09)

Tarkistettu versio 2.0

9) Hallituksen esitys laiksi kuljettajantutkintotoiminnan järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

 

Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Tällähän uudistetaan ajokortin suorittamisen tutkintoverkostoa. Tavoitteena on, että päästäisiin mahdollisimman yhdenmukaiseen järjestelmään varsinkin vähimmäistavoitteiden osalta ajokorttia suoritettaessa ja ennen muuta annettaisiin sillä tavalla mahdollisimman tasavertaiset lähtökohdat itsenäiseen ajamiseen siitä riippumatta, missäpäin maata ajokortti suoritetaan.

Valiokunta on laajan asiantuntijakuulemisen jälkeen kirjoittanut yksimielisen mietinnön ja haluaa korostaa, että laki on tarkoituksena säilyttää sellaisena, että kuljettajantutkinto- ja ajolupakoepalveluiden laatu, yhdenmukaisuus sekä liikenneturvallisuuden vaatimukset huomioon ottaen riittävä saatavuus turvataan eri puolilla maata. Tämä on aivan keskeinen viesti tässä mietinnössä. Valiokunta kantaa huolta palveluiden saatavuudesta ja korostaa, että saatavuuden turvaamiseksi Ajoneuvohallintokeskuksen tulee määrätessään ne paikkakunnat, joilla kuljettajantutkinnon ajokokeita saadaan järjestää, ottaa huomioon riittävä maantieteellinen kattavuus. Minulla ei ole nyt mukana Ajoneuvohallintokeskuksen luetteloa näistä vastaanottopaikoista, mutta niitähän on riippuen vähän maakunnasta 2—6 kappaletta. Vähimmillään, jos katsotaan vähimmillään, näitä tutkintoja suoritetaan vuodessa 1—5 kappaletta kaikkein pienimmillä paikkakunnilla, kun sitten suuremmilla paikkakunnilla kyse on tietysti kymmenistä suorituksista.

Valiokunta katsoo, että palveluiden saatavuutta, tutkinnon laatu-, liikenneturvallisuus- ja ammattitaitoperusteita on tarkasteltava myös kansalaisten yhdenvertaisuusnäkökohdasta käsin. Valiokunta kantaa erityistä huolta siitä, että kansalaiset eivät joudu eriarvoiseen asemaan sen perusteella, etteivät he saa yhdenvertaisia palveluja ja riittävän monipuolisia valmiuksia siitä riippuen, missäpäin maata he asuvat. Siksi on selvää, että tutkintopaikkakuntien sijainnista päätettäessä tuleekin varmistua siitä, että eri alueilla on riittävästi ja kohtuullisella etäisyydellä myöskin raskaan kaluston ajolupatutkintojen vastaanottajia. Tämä on myös meidän kilpailukykymme kannalta ja koko kuljetuselinkeinon kannalta, kuljettajien saatavuuden kannalta hyvin tärkeä kysymys.

Tutkintojen laatuunhan vaikutetaan tutkintopaikan riittävän monipuolisella liikenneympäristöllä sekä vastaanottajien ammattitaidolla ja sen ylläpitämisellä. On hyvin tärkeä puhua tästä liikenneympäristöstä, koska jo kokeen suorittaminen jollain pienellä paikkakunnalla tai Pääkaupunkiseudulla tai maakuntakaupungissa on usein hyvin eri asia.

Opetushallitus onkin pitänyt hyvin tärkeänä, että tutkintopaikkakunnille asetettaisiin tiukempia vaatimuksia niiden liikenneympäristön suhteen ja vastaanottoverkostolta edellytetään erikoistumista raskaan kaluston kuljettajantutkinnon vastaanottamiseen. Erityisesti raskaan ajoneuvokaluston liikenneturvallisuuden positiivisen kehityksen kannalta onkin tärkeää, että kaikkien näiden C-, CE- ja D-ajokorttiluokkien kuljettajantutkinnot suoritetaan riittävän monipuolisissa liikenneolosuhteissa.

Näitä raskaan kaluston ajokortteja tietenkin suoritetaan määrällisesti vähemmän, jolloin laadun nimissä tapahtuva tutkintojen vastaanottamisen keskittäminen ja erikoistuminen liikenneturvallisuuden ja myöskin laadun näkökulmasta on näiden kohdalta perustellumpaa kuin muiden ajokokeiden osalta. Myöskin vaarallisten aineiden ajolupakokeiden suoritusten arviointiin täytyy kiinnittää vakavaa huomiota, ja näiden palveluiden alueelliseen saatavuuteen on valiokunnan mielestä kiinnitettävä huomiota, ettei tutkinnon suorittajia aseteta eriarvoiseen asemaan asuinpaikan suhteen.

Laki nykyisellään ja ehdotetussa muodossa antaa mahdollisuuden tilapäisen vastaanottopaikan käyttämiseen ajokokeiden vastaanottamiseksi. Tämä vaihtoehto on Ajoneuvohallintokeskuksen mukaan ollut käytössäkin etenkin sellaisissa tapauksissa, kun toimijalla ei ole kattavaa oheistoimintaa. Valiokunnan mielestä tällaista menettelyä, siis tilapäistä vastaanottomenettelyä, voidaan pitää hyvin tarkoituksenmukaisena palvelujen tarjoamiseksi, ja valiokunta korostaakin, että sitä tulee hyödyntää ja tätä mahdollisuutta käyttää palvelujen järjestämisessä varsinkin sellaisissa tapauksissa, joissa palvelua ei voida muutoin järjestää tyydyttävällä tavalla, mikä tarkoittaa sitä, että ei ole pysyvää vastaanottopistettä.

Ajoneuvohallintokeskuksen tulee varmistaa alueellinen riittävyys, kattavuus, määrätessään ajokokeen suorittamisen paikkakuntia. Valiokunta pitää siis välttämättömänä, että niillä paikkakunnilla, joilla tarve ajokokeen suorittamiseen on pienempi, voidaankin harkita ajokokeen suorittamista myös siten, että ajokokeen vastaanottajat eivät toimi täysiaikaisesti näissä pisteissä vaan että ajokokeita vastaanotetaan säännöllisin ja tarpeeksi tihein väliajoin. Valiokunta pitää hyvin tärkeänä, että mahdollisuuksien mukaan käytetään tätä järjestelmää tasapuolisuuden saavuttamiseksi koko maassa. Tästä ei haluttu nyt mitään lausumaa muotoilla vaan kirjoittaa tähän mietintöön tämä valiokunnan kanta hyvin vahvalla tavalla esiin ja signaaliksi sitten myöskin tätä lakia tulkittaessa.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Valiokunnan arvoisa puheenjohtaja jo mietinnön sisällön hyvinkin tarkkaan kuvasi. Kiinnitän vaan huomiota pariin näkökohtaan, jotka ovat hyvin akuutteja.

Yksi on se, että aivan erikoisesti raskaan kaluston kuljettamishenkilökunnasta on todella kova puute hyvin pian ja se puute näkyy jo tänä päivänä. Muun muassa omasta jälkikasvustani eräällä on tämmöinen kuljetuslupa ja hänen opiskelujaan pyritään keskeyttämään sillä, että tarvittaisiin kuskia akuutteihin kuljetuksiin. Tällä on tässä vain se merkitys, että täytyy kantaa erityistä huolta siitä, että sekä opetus että tutkintojen vastaanotto on koko maassa käytössä mahdollisimman hyvällä tasolla, ja siihenhän valiokunta kiinnitti huomiota.

Toinen on intin osalta tämän homman hoitaminen, tällä hetkellä se näyttää olevan uhanalaisena. Se on todella suuri vahinko koko valtakunnalle, paitsi intille itselleen myös koko valtakunnalle, jos armeijassa ei voi enää näitä raskaan kaluston kuljetuslupia suorittaa. Sanotaan näin, että eräs keskeinen huoltovarmuustekijä on murtumassa.

Mikko Alatalo /kesk:

Arvoisa puhemies! Tämän kuljettajantutkintoa koskevan lakiesityksen tavoitteena on tosiaan olosuhteet huomioon ottaen mahdollisimman yhdenmukainen tutkintoverkosto. Näin liikennevaliokunnan puheenjohtaja Laukkanen juuri totesi.

Samoin kuin valiokunta kokonaisuudessaan minäkin kannan huolta palvelujen saatavuudesta niin, että Ajoneuvohallintokeskuksen tulee määrätessään paikkakunnat, joilla kuljettajantutkinnon ajokokeita saadaan järjestää, ottaa huomioon riittävä maantieteellinen kattavuus. Nythän on puhuttu vain noin 20—30 tutkintopaikasta. Vaikka ikäluokat pienenevät, niin näin äkkiseltään määrä tuntuu todella vähältä.

Minäkin olen huolissani kansalaisten yhdenvertaisuusnäkökohdasta. Kaikille ajokorttia suorittaville on pyrittävä takaamaan mahdollisimman tasavertaiset palvelut riippumatta siitä, missäpäin maata asuvat. On varmistettava, että kansalaiset eivät joudu eriarvoiseen asemaan sen perusteella, missäpäin Suomea asuvat.

Yksi asia on raskaan kaluston ajolupatutkinnot. Se erityisesti täytyisi huomioida, kun tutkintopaikkakuntia päätetään. Tutkintopaikanhan tulee muutenkin olla liikenneympäristöltään monipuolinen, että siellä tulee ajetuksi monenlaisessa liikenteessä.

Yksi asia, mihin ed. Pulliainen viittasi, on kuskipula. Se tulee olemaan todella suuri Suomessa, ellei sitten saada ulkomailta kuskeja. Nythän tietysti valitettavasti kuljetusliikkeet ovat paljon siirtyneet venäläisen kaluston käyttämiseen ja ulosmitanneet itse asiassa paljon liikennettä meidän yrittäjiltämme. Sitten taas isot firmat käyttävät mielellään ulkomaisia firmoja. Voin ihan omasta elämästäni kertoa, että oma haitaristini ajaa tällä hetkellä pöllirekkaa arkipäivisin, koska ei ole kuskeja. Hänelle on tarjottu tätä työtä, kun ei pysty olemaan edustajan kanssa keikoilla.

Mutta tämä laki ei siis todellakaan saa toimia niin, että meillä vähenisi kuskien määrä. Etenkin C-, D- ja E-ajokorttiluokkien kuljettajantutkintojen pitää pysyä mukana ja kasvaakin. Tässä täytyy myös houkuttelevuutta tälle alalle tietysti lisätä.

Arvoisa puhemies! Raskaan kaluston ajokortteja suoritetaan määrällisesti vähemmän, jolloin laadun nimissä tapahtuva tutkintojen vastaanottamisen keskittäminen ja erikoistuminen on näiden kohdalta perustellumpaa kuin muiden ajokokeiden osalta. Yksi helpotus on tosiaankin harvaanasutussa maassa nämä kiertävät tilapäiset tutkintopaikat. Laki antaa todella mahdollisuuden tilapäisen vastaanottopaikan käyttämiseen ajokokeiden vastaanottamiseksi.

Todellakin, kun korostetaan kansalaisten yhdenvertaisuutta, niin Ajoneuvohallintokeskuksen tulee varmistaa alueellinen riittävyys määrätessään näitä paikkakuntia, joilla koetta suoritetaan. Niillä paikkakunnilla, joilla tarve on todella pieni, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja viittasi, tarve ajokokeen suorittamiseen on pienempi, niin silloin voidaan harkita myös niin, että nämä tutkinnot eivät toimi täysiaikaisesti vaan niitä silloin tällöin annetaan.

Ed. Reijonen ei ole täällä paikalla, mutta hän esitti valiokunnassa hyvin kriittisen kannanoton ja nimenomaan ilmaisi pelkonsa siitä, että tutkintoverkko vähenee — hänhän tulee Pohjois-Karjalasta — ja kuinka tosiaankin harvaanasutut alueet tulevat katetuksi tutkintopaikoilla. Samaa huolta kannan minäkin, vaikka tulenkin kansanedustajana rintamailta Pirkanmaalta.

Näillä painotuksilla, mitkä tässä mietinnössä on, olen kyllä valmis tämän lain hyväksymään. Tilannetta tulee myös tarkkaan seurata eduskunnasta tästä eteenpäin, että kansalaisten riittävä tasapuolisuus tulee huomioon otetuksi.

Markku Laukkanen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Aivan muutama kommentti nyt käytyyn lyhyeen keskusteluun. Joku voisi sanoa, että tämähän on aika vähäpätöinen asia, mutta eihän tämä ole. Tässä on erittäin mittavasta yhdenvertaisuusnäkökulmasta kyse, mutta myöskin, niin kuin täällä on todettu, tällä on suora ja välitön yhteys kuljetuselinkeinon koulutukseen ja ammattitaitoisten kuljettajien saatavuuteen ja sen kautta sitten tietysti tavaroiden kuljetuskykyyn ja sen kautta Suomen kilpailukykyyn ja huoltovarmuuteen, kaikkiin näihin tekijöihin.

Tässähän me tarjoamme nyt voimakkaasti viranomaiselle, Ajoneuvohallintokeskukselle, mallia, joka olisi joustava malli eikä tällainen paikkaan ja seiniin sidottu malli. Samaa mallia voisivat eräät muutkin viranomaiset palvelutuotannossaan käyttää, joka on malli, että mennään sinne, missä asiakkaat ovat. On aivan selvää — täällä Pohjois-Karjala otettiin esimerkkinä — että jos Liperissä on 1—3 tutkintoa vuodessa, se ei maata kaada, vaikka joudutaan sitten käymään Joensuussakin, mutta jos kyse on siitä, että tutkintoja suoritetaan kymmenkunta tai siitä eteenkinpäin, vallan hyvin Ajoneuvohallintokeskus voisi mennä sinne Liperiin ja ottaa ne tutkinnot siellä vastaan. Tästä valiokunta halusi antaa myöskin voimakkaan signaalin, että tällaista innovatiivisuutta ja luovuutta myöskin viranomaiskäytäntöihin. Se on paras tapa sitten reagoida niihin kansalaistarpeisiin, joista tässäkin laissa on kyse.

Yleiskeskustelu päättyy.