9) Hallituksen esitys laiksi kuljettajantutkintotoiminnan järjestämisestä annetun lain
muuttamisesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tällähän
uudistetaan ajokortin suorittamisen tutkintoverkostoa. Tavoitteena
on, että päästäisiin mahdollisimman yhdenmukaiseen
järjestelmään varsinkin vähimmäistavoitteiden
osalta ajokorttia suoritettaessa ja ennen muuta annettaisiin sillä tavalla
mahdollisimman tasavertaiset lähtökohdat itsenäiseen ajamiseen
siitä riippumatta, missäpäin maata ajokortti
suoritetaan.
Valiokunta on laajan asiantuntijakuulemisen jälkeen
kirjoittanut yksimielisen mietinnön ja haluaa korostaa,
että laki on tarkoituksena säilyttää sellaisena,
että kuljettajantutkinto- ja ajolupakoepalveluiden laatu,
yhdenmukaisuus sekä liikenneturvallisuuden vaatimukset
huomioon ottaen riittävä saatavuus turvataan eri
puolilla maata. Tämä on aivan keskeinen viesti
tässä mietinnössä. Valiokunta
kantaa huolta palveluiden saatavuudesta ja korostaa, että saatavuuden
turvaamiseksi Ajoneuvohallintokeskuksen tulee määrätessään
ne paikkakunnat, joilla kuljettajantutkinnon ajokokeita saadaan
järjestää, ottaa huomioon riittävä maantieteellinen
kattavuus. Minulla ei ole nyt mukana Ajoneuvohallintokeskuksen luetteloa
näistä vastaanottopaikoista, mutta niitähän
on riippuen vähän maakunnasta 2—6 kappaletta.
Vähimmillään, jos katsotaan vähimmillään,
näitä tutkintoja suoritetaan vuodessa 1—5
kappaletta kaikkein pienimmillä paikkakunnilla, kun sitten
suuremmilla paikkakunnilla kyse on tietysti kymmenistä suorituksista.
Valiokunta katsoo, että palveluiden saatavuutta, tutkinnon
laatu-, liikenneturvallisuus- ja ammattitaitoperusteita on tarkasteltava
myös kansalaisten yhdenvertaisuusnäkökohdasta
käsin. Valiokunta kantaa erityistä huolta siitä,
että kansalaiset eivät joudu eriarvoiseen asemaan
sen perusteella, etteivät he saa yhdenvertaisia palveluja ja
riittävän monipuolisia valmiuksia siitä riippuen,
missäpäin maata he asuvat. Siksi on selvää, että tutkintopaikkakuntien
sijainnista päätettäessä tuleekin
varmistua siitä, että eri alueilla on riittävästi
ja kohtuullisella etäisyydellä myöskin
raskaan kaluston ajolupatutkintojen vastaanottajia. Tämä on
myös meidän kilpailukykymme kannalta ja koko kuljetuselinkeinon
kannalta, kuljettajien saatavuuden kannalta hyvin tärkeä kysymys.
Tutkintojen laatuunhan vaikutetaan tutkintopaikan riittävän
monipuolisella liikenneympäristöllä sekä vastaanottajien
ammattitaidolla ja sen ylläpitämisellä.
On hyvin tärkeä puhua tästä liikenneympäristöstä,
koska jo kokeen suorittaminen jollain pienellä paikkakunnalla
tai Pääkaupunkiseudulla tai maakuntakaupungissa
on usein hyvin eri asia.
Opetushallitus onkin pitänyt hyvin tärkeänä, että tutkintopaikkakunnille
asetettaisiin tiukempia vaatimuksia niiden liikenneympäristön
suhteen ja vastaanottoverkostolta edellytetään
erikoistumista raskaan kaluston kuljettajantutkinnon vastaanottamiseen.
Erityisesti raskaan ajoneuvokaluston liikenneturvallisuuden positiivisen
kehityksen kannalta onkin tärkeää, että kaikkien
näiden C-, CE- ja D-ajokorttiluokkien kuljettajantutkinnot
suoritetaan riittävän monipuolisissa liikenneolosuhteissa.
Näitä raskaan kaluston ajokortteja tietenkin suoritetaan
määrällisesti vähemmän,
jolloin laadun nimissä tapahtuva tutkintojen vastaanottamisen
keskittäminen ja erikoistuminen liikenneturvallisuuden
ja myöskin laadun näkökulmasta on näiden
kohdalta perustellumpaa kuin muiden ajokokeiden osalta. Myöskin
vaarallisten aineiden ajolupakokeiden suoritusten arviointiin täytyy
kiinnittää vakavaa huomiota, ja näiden
palveluiden alueelliseen saatavuuteen on valiokunnan mielestä kiinnitettävä huomiota,
ettei tutkinnon suorittajia aseteta eriarvoiseen asemaan asuinpaikan
suhteen.
Laki nykyisellään ja ehdotetussa muodossa antaa
mahdollisuuden tilapäisen vastaanottopaikan käyttämiseen
ajokokeiden vastaanottamiseksi. Tämä vaihtoehto
on Ajoneuvohallintokeskuksen mukaan ollut käytössäkin
etenkin sellaisissa tapauksissa, kun toimijalla ei ole kattavaa
oheistoimintaa. Valiokunnan mielestä tällaista
menettelyä, siis tilapäistä vastaanottomenettelyä,
voidaan pitää hyvin tarkoituksenmukaisena palvelujen
tarjoamiseksi, ja valiokunta korostaakin, että sitä tulee
hyödyntää ja tätä mahdollisuutta
käyttää palvelujen järjestämisessä varsinkin
sellaisissa tapauksissa, joissa palvelua ei voida muutoin järjestää tyydyttävällä
tavalla,
mikä tarkoittaa sitä, että ei ole pysyvää vastaanottopistettä.
Ajoneuvohallintokeskuksen tulee varmistaa alueellinen riittävyys,
kattavuus, määrätessään ajokokeen
suorittamisen paikkakuntia. Valiokunta pitää siis
välttämättömänä,
että niillä paikkakunnilla, joilla tarve ajokokeen
suorittamiseen on pienempi, voidaankin harkita ajokokeen suorittamista
myös siten, että ajokokeen vastaanottajat eivät
toimi täysiaikaisesti näissä pisteissä vaan
että ajokokeita vastaanotetaan säännöllisin ja
tarpeeksi tihein väliajoin. Valiokunta pitää hyvin
tärkeänä, että mahdollisuuksien
mukaan käytetään tätä järjestelmää tasapuolisuuden
saavuttamiseksi koko maassa. Tästä ei haluttu
nyt mitään lausumaa muotoilla vaan kirjoittaa
tähän mietintöön tämä valiokunnan
kanta hyvin vahvalla tavalla esiin ja signaaliksi sitten myöskin tätä lakia
tulkittaessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan arvoisa puheenjohtaja jo mietinnön sisällön
hyvinkin tarkkaan kuvasi. Kiinnitän vaan huomiota pariin
näkökohtaan, jotka ovat hyvin akuutteja.
Yksi on se, että aivan erikoisesti raskaan kaluston
kuljettamishenkilökunnasta on todella kova puute hyvin
pian ja se puute näkyy jo tänä päivänä.
Muun muassa omasta jälkikasvustani eräällä on
tämmöinen kuljetuslupa ja hänen opiskelujaan
pyritään keskeyttämään
sillä, että tarvittaisiin kuskia akuutteihin kuljetuksiin.
Tällä on tässä vain se merkitys,
että täytyy kantaa erityistä huolta siitä,
että sekä opetus että tutkintojen vastaanotto
on koko maassa käytössä mahdollisimman
hyvällä tasolla, ja siihenhän valiokunta kiinnitti
huomiota.
Toinen on intin osalta tämän homman hoitaminen,
tällä hetkellä se näyttää olevan
uhanalaisena. Se on todella suuri vahinko koko valtakunnalle, paitsi
intille itselleen myös koko valtakunnalle, jos armeijassa
ei voi enää näitä raskaan kaluston
kuljetuslupia suorittaa. Sanotaan näin, että eräs
keskeinen huoltovarmuustekijä on murtumassa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän kuljettajantutkintoa
koskevan lakiesityksen tavoitteena on tosiaan olosuhteet huomioon
ottaen mahdollisimman yhdenmukainen tutkintoverkosto. Näin
liikennevaliokunnan puheenjohtaja Laukkanen juuri totesi.
Samoin kuin valiokunta kokonaisuudessaan minäkin kannan
huolta palvelujen saatavuudesta niin, että Ajoneuvohallintokeskuksen
tulee määrätessään
paikkakunnat, joilla kuljettajantutkinnon ajokokeita saadaan järjestää,
ottaa huomioon riittävä maantieteellinen kattavuus.
Nythän on puhuttu vain noin 20—30 tutkintopaikasta. Vaikka
ikäluokat pienenevät, niin näin äkkiseltään
määrä tuntuu todella vähältä.
Minäkin olen huolissani kansalaisten yhdenvertaisuusnäkökohdasta.
Kaikille ajokorttia suorittaville on pyrittävä takaamaan
mahdollisimman tasavertaiset palvelut riippumatta siitä,
missäpäin maata asuvat. On varmistettava, että kansalaiset
eivät joudu eriarvoiseen asemaan sen perusteella, missäpäin
Suomea asuvat.
Yksi asia on raskaan kaluston ajolupatutkinnot. Se erityisesti
täytyisi huomioida, kun tutkintopaikkakuntia päätetään.
Tutkintopaikanhan tulee muutenkin olla liikenneympäristöltään
monipuolinen, että siellä tulee ajetuksi monenlaisessa liikenteessä.
Yksi asia, mihin ed. Pulliainen viittasi, on kuskipula. Se tulee
olemaan todella suuri Suomessa, ellei sitten saada ulkomailta kuskeja.
Nythän tietysti valitettavasti kuljetusliikkeet ovat paljon siirtyneet
venäläisen kaluston käyttämiseen
ja ulosmitanneet itse asiassa paljon liikennettä meidän
yrittäjiltämme. Sitten taas isot firmat käyttävät
mielellään ulkomaisia firmoja. Voin ihan omasta
elämästäni kertoa, että oma
haitaristini ajaa tällä hetkellä pöllirekkaa
arkipäivisin, koska ei ole kuskeja. Hänelle on
tarjottu tätä työtä, kun ei
pysty olemaan edustajan kanssa keikoilla.
Mutta tämä laki ei siis todellakaan saa toimia niin,
että meillä vähenisi kuskien määrä.
Etenkin C-, D- ja E-ajokorttiluokkien kuljettajantutkintojen pitää pysyä mukana
ja kasvaakin. Tässä täytyy myös
houkuttelevuutta tälle alalle tietysti lisätä.
Arvoisa puhemies! Raskaan kaluston ajokortteja suoritetaan määrällisesti
vähemmän, jolloin laadun nimissä tapahtuva
tutkintojen vastaanottamisen keskittäminen ja erikoistuminen
on näiden kohdalta perustellumpaa kuin muiden ajokokeiden
osalta. Yksi helpotus on tosiaankin harvaanasutussa maassa nämä kiertävät
tilapäiset tutkintopaikat. Laki antaa todella mahdollisuuden
tilapäisen vastaanottopaikan käyttämiseen ajokokeiden
vastaanottamiseksi.
Todellakin, kun korostetaan kansalaisten yhdenvertaisuutta,
niin Ajoneuvohallintokeskuksen tulee varmistaa alueellinen riittävyys
määrätessään näitä paikkakuntia,
joilla koetta suoritetaan. Niillä paikkakunnilla, joilla
tarve on todella pieni, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja viittasi,
tarve ajokokeen suorittamiseen on pienempi, niin silloin voidaan
harkita myös niin, että nämä tutkinnot
eivät toimi täysiaikaisesti vaan niitä silloin
tällöin annetaan.
Ed. Reijonen ei ole täällä paikalla,
mutta hän esitti valiokunnassa hyvin kriittisen kannanoton ja
nimenomaan ilmaisi pelkonsa siitä, että tutkintoverkko
vähenee — hänhän tulee Pohjois-Karjalasta — ja
kuinka tosiaankin harvaanasutut alueet tulevat katetuksi tutkintopaikoilla.
Samaa huolta kannan minäkin, vaikka tulenkin kansanedustajana
rintamailta Pirkanmaalta.
Näillä painotuksilla, mitkä tässä mietinnössä on,
olen kyllä valmis tämän lain hyväksymään. Tilannetta
tulee myös tarkkaan seurata eduskunnasta tästä eteenpäin,
että kansalaisten riittävä tasapuolisuus
tulee huomioon otetuksi.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aivan muutama kommentti nyt käytyyn
lyhyeen keskusteluun. Joku voisi sanoa, että tämähän
on aika vähäpätöinen asia, mutta
eihän tämä ole. Tässä on
erittäin mittavasta yhdenvertaisuusnäkökulmasta
kyse, mutta myöskin, niin kuin täällä on
todettu, tällä on suora ja välitön
yhteys kuljetuselinkeinon koulutukseen ja ammattitaitoisten kuljettajien
saatavuuteen ja sen kautta sitten tietysti tavaroiden kuljetuskykyyn
ja sen kautta Suomen kilpailukykyyn ja huoltovarmuuteen, kaikkiin
näihin tekijöihin.
Tässähän me tarjoamme nyt voimakkaasti viranomaiselle,
Ajoneuvohallintokeskukselle, mallia, joka olisi joustava malli eikä tällainen paikkaan
ja seiniin sidottu malli. Samaa mallia voisivat eräät
muutkin viranomaiset palvelutuotannossaan käyttää,
joka on malli, että mennään sinne, missä asiakkaat
ovat. On aivan selvää — täällä Pohjois-Karjala
otettiin esimerkkinä — että jos Liperissä on
1—3 tutkintoa vuodessa, se ei maata kaada, vaikka joudutaan
sitten käymään Joensuussakin, mutta jos
kyse on siitä, että tutkintoja suoritetaan kymmenkunta
tai siitä eteenkinpäin, vallan hyvin Ajoneuvohallintokeskus voisi
mennä sinne Liperiin ja ottaa ne tutkinnot siellä vastaan.
Tästä valiokunta halusi antaa myöskin
voimakkaan signaalin, että tällaista innovatiivisuutta
ja luovuutta myöskin viranomaiskäytäntöihin.
Se on paras tapa sitten reagoida niihin kansalaistarpeisiin, joista
tässäkin laissa on kyse.
Yleiskeskustelu päättyy.