Täysistunnon pöytäkirja 132/2005 vp

PTK 132/2005 vp

132. KESKIVIIKKONA 7. JOULUKUUTA 2005 kello 15 (15.09)

Tarkistettu versio 2.0

10) Hallituksen esitys laiksi koe-eläintoiminnasta ja laiksi eläinsuojelulain muuttamisesta

 

Sirkka-Liisa Anttila /kesk(esittelypuheenvuoro):

Herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen esitys laiksi koe-eläintoiminnasta ja laiksi eläinsuojelulain muuttamisesta. Säädetään laki koe-eläintoiminnasta, joka koskee selkärankaisilla eläimillä harjoitettavaa koe-eläintoimintaa. Lailla korjataan nykyinen koe-eläintoimintaa koskeva lainsäädäntö vastaamaan säädöstasoltaan perustuslain vaatimuksia.

Epäselvyyttä on ollut muun muassa siitä, minkälainen toiminta kuuluu koe-eläintoiminnan piiriin ja mitä toimenpiteitä luetaan eläinkokeeksi. Valiokunta korostaa sitä, että koe-eläintoimintaa on muutoinkin pidettävä sellaisena toimintana, jonka keskeisistä periaatteista on asianmukaista säätää lailla. Edelleen valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että käytännön ongelmaksi on koettu koesuunnitelmien epäyhtenäinen käsittely eri koe-eläintoimikunnissa ja lääninhallitusten väliset erot samantyyppisten koesuunnitelmien käsittelyssä.

Direktiivin ja yleissopimuksen keskeisinä tavoitteina on varmistaa, että niin sanotut 3R-periaatteet, replacement, refinement ja reduction, tulisivat huomioiduiksi eläinkokeissa. Kokeisiin tai muihin tieteellisiin tarkoituksiin käytettävien eläinten lukumäärä tulee vähentää mahdollisimman pieneksi, eli sitä tarkoittaa tämä reduction-periaate.

Eläimiä tulee hoitaa asianmukaisesti eikä niille saa aiheuttaa tarpeettomasti kipua, tuskaa, kärsimystä tai pysyvää haittaa, ja jos kivun, tuskan, kärsimyksen tai pysyvän haitan aiheuttaminen on välttämätöntä, tulee varmistaa sen rajoittaminen mahdollisimman pieneksi, eli refinement-periaate. Eläinkoetta ei saa suorittaa, jos tavoitellun tuloksen saavuttamiseksi on mahdollista soveltaa jotakin toista tieteellisesti luotettavaa menetelmää, eli replacement-periaate.

Merkittävää uudistuksessa on se, että eläinkokeita koskevien lupien käsittely keskitetään ja perustetaan sitä varten eläinkoelautakunta, joka toimisi Etelä-Suomen lääninhallituksen yhteydessä. Esityksessä ehdotetaan, että eläinkoelautakunnan asettaisi valtioneuvosto maa- ja metsätalousministeriön esityksestä viideksi vuodeksi kerrallaan. Lautakunta toimisi Etelä-Suomen lääninhallituksen yhteydessä. Tarkoituksena on, että lautakunta sijoitetaan lääninhallituksen Hämeenlinnan toimipisteen yhteyteen. Lautakuntaan kuuluisi puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja 16 muuta jäsentä ja heidän henkilökohtaiset varajäsenensä.

Eläinkoelautakunta toimisi jaostoihin jakautuneena. Tarkoituksena on, että lautakunnalle kuuluvat asiat käsiteltäisiin ensi vaiheessa sen jaostoissa, joissa olisivat edustettuina tasapuolisesti lautakuntaan kuuluvat eri tahot. Valiokunta pitää tärkeänä, että asiantuntemus lautakunnassa ja jaostoissa muodostuu hyvin kattavaksi. Asiantuntijakuulemisessa on erityisesti noussut esiin tutkimuksen, käytännön eläinsuojelutyön ja etiikan asiantuntemuksen turvaaminen.

Asiantuntijakuulemisessa on sekä tutkijoiden että eläinsuojelujärjestöjen taholta kannettu huolta siitä, että periaatteellisesti tärkeät linjaratkaisut tulee eläinkoelautakunnassa tehdä aina mahdollisimman laajassa kokoonpanossa. Valiokunta toteaakin, että ehdotetun eläinkoelupahakemusten käsittelyjärjestyksen tavoitteena on asioiden ratkaiseminen ilman tarpeetonta viivettä. Tämän vuoksi lautakunnalle kuuluvat asiat käsiteltäisiin ensi vaiheessa sen jaostoissa. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että merkittäviä periaatteellisia linjauksia sisältävät hakemukset tulee ratkaista koko maassa yhtenäisen linjan mukaisesti eläinkoelautakunnan suuressa kokoonpanossa. Tästä johtuen valiokunta edellyttääkin, että työjärjestykseen sisällytetään määräykset, jotka varmistavat sen, että niin eläinkoelupahakemuksen käsittelyä valmisteltaessa kuin eläinkoelupahakemuksen varsinaisessa käsittelyssä tarkasteluun otetaan kysymys siitä, edellyttääkö hakemuksen ratkaiseminen uusia periaatteellisia linjauksia. Tämä ajatus sisältyy valiokunnan lausumaehdotukseen 1.

Tämä on käytännössä toteutettavissa siten, että eläinkoelautakunnan esittelijät arvioivat hakemusta koskevassa muistiossaan, edellyttääkö hakemuksen ratkaiseminen periaatteellisia linjauksia. Kun hakemusta käsitellään eläinkoelautakunnan jaostossa, tulee kysymys hakemuksen käsittelyn mahdollisesti edellyttämistä periaatteellisista linjauksista tarkasteluun muistion perusteella. Jollei yksimielisyyttä asiasta saavuteta, hakemuksen käsittely tapahtuu edellä selostettujen hakemusten käsittelyä koskevien yleisten periaatteiden mukaisesti aina eläinkoelautakunnassa, siis koko lautakunnan käsittelyssä.

Valiokunta edellyttää, että valiokunnalle toimitetaan eläinkoelautakunnan ensimmäisen toimintavuoden jälkeen selvitys, josta käy ilmi, miten hakemuksia koskevat ratkaisut ovat määrällisesti jakaantuneet eläinkoelautakunnan ja sen jaostojen kesken.

Ympäristövaliokunnan lausuntoon viitaten maa- ja metsätalousvaliokunta pitää erityisen tärkeänä, että eläinkokeille vaihtoehtoisia menetelmiä kehittävää tutkimusta edistetään entistä voimakkaammin ja että alan tutkimustoiminta pyritään keskittämään yhdelle tutkimuskeskukselle. Valiokunta pitää tärkeänä myös sitä, että jatkossa pidättäydytään kädellisten käyttämisestä koe-eläiminä.

Koska valiokunta ehdottaa lakiehdotusten hyväksymistä hallituksen esityksen pohjalta, valiokunta ehdottaa lakialoitteen hylkäämistä.

Aivan lopuksi haluan lämpimästi kiittää valiokunnan jäseniä niistä ponnisteluista, joilla saavutettiin tämä valiokunnan täysin yksimielinen mietintö. Tässä ed. Pulliaisella oli erittäin merkittävä osuus.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Lausun erinomaisen suuren tyytyväisyyteni siitä, että varsin, sanoisinko, rakentavien mutta värikkäiden vaiheitten jälkeen löydettiin sellainen hallinnollinen menettely, joka mahdollistaa nyt sen huomioon ottamisen, mitä kuullut huippututkijat toisaalta ja eläinsuojelujärjestöjen edustajat toisaalta toivoivat, että periaatteellisesti tärkeät ratkaisut ratkaistaan laajimmassa kokoonpanossa eläinkoelautakunnassa. Sen reitin löytäminen vaati kekseliäisyyttä monelta taholta, joista ei vähiten ansioitunut valiokuntaneuvos, joka kaikkia kuuntelemalla ja kuulemalla löysi tähän sen ratkaisun. Kun tämä on ollut nyt netissä, niin se muuten runsas tulva näyttää tyrehtyneen kokonaan, jotenka ilmeisesti tässä niin sanottu kenttä on myöskin tämän ratkaisun hyväksynyt.

Yleiskeskustelu päättyy.