Sirkka-Liisa Anttila /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Jälleen kerran minulla on ilo esitellä maa-
ja metsätalousvaliokunnan yksimielinen mietintö,
ja se koskee hallituksen esitystä elintarvikelaiksi, jolla
korvataan voimassa oleva elintarvikelaki, eläimistä saatavien
elintarvikkeiden elintarvikehygieniasta annettu laki sekä terveydensuojelulain
elintarvikehygieniaa koskeva luku. Nämä kaikki
kolme yhdistetään siis uudeksi elintarvikelaiksi.
Lain soveltamisalaan kuuluvat lähtökohtaisesti
kaikki elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheet lukuun
ottamatta omaan käyttöön tarkoitettua
alkutuotantoa tai elintarvikkeen käsittelyä yksityistaloudessa.
Valiokunta korostaa sitä, että Suomen elintarviketurvallisuuden
tila on suhteellisen hyvä. Näinhän asia
on tällä hetkellä. Edelleen me korostamme
myöskin sitä, että erityisenä syynä hyvään
elintarviketurvallisuustilanteeseemme on pitkäjänteinen
työ muun muassa eläintautien torjunnassa.
Valiokunta pitää tärkeänä elintarvikkeiden turvallisuuden
ja muiden niitä koskevien vaatimusten varmistamiseksi,
että laki kattaa elintarvikeketjun kokonaisuudessaan.
Periaatepäätöksen linjausten mukaisesti
tässä ehdotuksessa elintarvikelaiksi ehdotetaan
ensisaapumisvalvonnan siirtämistä kunnilta valtiolle.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on tuotu esiin
se, että kuntien elintarvikevalvonnan menot ovat noin 17
miljoonaa euroa ollen noin 0,07 prosenttia kuntien ja kuntayhtymien
kokonaismenoista ja 0,29 prosenttia terveydenhuollon menoista. Valiokunta
pitää uudistuksessa keskeisenä sitä,
että ympäristöterveydenhuollon kokonaisuus
voidaan säilyttää, samoin kuin sen varmistamista,
että kunnallinen ympäristöterveydenhuolto
toimii yhteisen johdon alla. Tärkeää onkin,
ettei elintarvikevalvonta irtaudu muusta ympäristöterveydenhuollosta
ja kuntien luottamuselimistä.
Valiokunta pitää uudistuksen tärkeänä tavoitteena
sitä, että valvonta muodostuisi mahdollisimman
yhdenmukaiseksi koko maassa. Tähän antaa mahdollisuuden
se, että lain 47 §:n mukaan valtakunnallisessa
valvontaohjelmassa, jonka Elintarvikevirasto laatii, määritellään
tarkastukset, valvontakohdetyyppien riskiarvioinnin perusteet ja
valvontakohdetyyppien tarkastustiheydet jne. Eli tällä valtakunnallisella
valvontaohjelmalla voidaan huolehtia siitä, että yrityksiä kohdellaan
koko maassa mahdollisimman yhdenmukaisin kriteerein tarkastustoiminnassa.
Valvonnan piiriin tulisi tämän mukaan noin 100 000
elintarvikehuoneistoa ja alkutuotantopaikkaa. Esityksen perusteluissa
on arvioitu, että kun valvontakohteiden maksuosuus elintarvikevalvonnan
kokonaismenoista on tällä hetkellä noin
33 prosenttia, muutosten jälkeen osuus nousisi noin 60
prosenttiin. Eli tästä on selkeästi tehtävissä se
johtopäätös, että tämä nostaa
elintarvikeyritysten valvontakustannuksia. Niinpä valiokunta
pitääkin keskeisenä sitä, että uudistuksen jälkeen
toiminnanharjoittajan tulee saada aikaisempaa parempaa palvelua
valvontaviranomaiselta. Tärkeää on myöskin
se, että valvontakohteen toiminnan täyttäessä vaatimukset
viranomaisvalvontaa voidaan vähentää,
mikä puolestaan sitten alentaa toiminnanharjoittajan kustannuksia.
Maksupolitiikasta kävimme varsin pitkät keskustelut
ja kuulimme siitä varsin paljon asiantuntijoita. Aivan
erityistä huomiota kiinnitimme kustannusvaikutuksiin erityisesti
pienimuotoisten yritysten osalta. Keskeistä on se, että maksuja
määritettäessä otetaan huomioon
yrityksen oma riskinhallinta eli omavalvonnan taso ja toimivuus.
Valiokunta ehdottaakin lausumaa, jossa edellytetään
muun ohella, että valiokunnalle toimitetaan selvitys valvontamaksuista
aiheutuvien kustannusten kohdistamisesta erikokoisiin yrityksiin
alueellisesti ja toimialakohtaisesti.
Valiokunta painottaa sitä, ettei kansallisilla säännöksillä tule
muuttaa laitoksilta tai huoneistoilta vaadittavia rakenteellisia
tai toiminnallisia ominaisuuksia, mikä on ollut myös
lain valmistelun lähtökohta. Tässä on
nimittäin erittäin tärkeää se,
että niitä ohjeita ja säädöksiä,
jotka on sinne yrityksille annettu, ei sitten perusteettomasti kesken
kaiken muuteta ja aiheuteta tätä kautta ylimääräisiä kustannuksia.
Selvityksestä on käynyt ilmi, että useimpien
teurastuspaikkojen ja niiden yhteydessä olevien leikkaamoiden rakenteet
eivät täytäkään yhteisölainsäädännön asettamia
vaatimuksia. Selvityksessä on arvioitu, että lisäkustannukset
rakenteiden ja toiminnan muuttamisesta kohdistuvat lähinnä sellaisiin yrityksiin,
jotka eivät täytä voimassa olevan lainsäädännön
vaatimuksia.
Riskinarviointi, joka on valvontamaksujen perusteena, tulee
ohjeistaa sillä tavalla valtakunnallisessa valvontaohjelmassa,
että valvonta muodostuu yhdenmukaiseksi koko maassa eikä siten kustannuksiltaan
myöskään vääristä yritysten
välistä kilpailua. Valiokunta painottaa sitä,
että valvontamaksut eivät saa yrityskohtaisesti
muodostua kohtuuttomiksi yritysten toiminnan laajuuteen nähden.
Niinpä valiokunta edellyttääkin, että valiokunnalle
toimitetaan vuoden 2007 loppuun mennessä selvitys uudistuksen
vaikutuksista elintarvikevalvontaan kunnissa samoin kuin valvontamaksuista
aiheutuvien kustannusten kohdentumisesta erikokoisiin yrityksiin
niin alueellisesti kuin toimialakohtaisestikin.
Edellä selostetussa asiassa, nimittäin yhteisön säännöksistä johtuvassa
uudelleenhyväksymisvaatimuksessa, meitä kovasti
keskustelutti, mikä on se kansallinen liikkumavara silloin,
kun säädöksiä pannaan täytäntöön,
onko se nyt todella niin, että jos Suomessa on nämä elintarvikeyritykset
hiljattain tarkastettu ja säädösten mukaisiksi
havaittu, niin nyt, kun tulee sitten uusi EU-säädöksistä johtuva
lainsäädäntö, täällä nyt
sitten komission tulkinta on ehdottomasti se, että uudelleenhyväksymisvaatimus
on olemassa eli se pitää tehdä ja tehdä vielä kolmen
vuoden kuluessa. Niinpä valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että se ei saa johtaa tilanteisiin, joissa jo hyväksytyt
laitokset joutuvat tarpeettomiin uusintatarkastuksiin hyvin lyhyen
aikavälin kuluessa. Sen vuoksi valiokunta painottaakin
sitä, että uudelleenhyväksymistarkastuksia
toteutettaessa tulee noudattaa tarkoituksenmukaisuusharkintaa siten,
että laitokset, joiden on hiljattain suoritetussa tarkastuksessa
todettu täyttävän säännöksissä edellytetyt
vaatimukset, tarkastetaan uudelleen vasta siirtymäkauden
loppuvaiheessa.
Edelleen korostamme sitä, että tarkastukset
tulee suorittaa mahdollisimman kevyellä viranomaismenettelyllä siten,
että tarkastuksesta aiheutuvat haitat, samoin kuin taloudelliset
ja muut rasitteet tarkastuskohteelle jäävät
mahdollisimman vähäisiksi. Tästä on
tehty myöskin valiokunnan mietintöön
oma lausuma.
Aivan viimeisenä vielä me keskustelimme myöskin
EU:ssa valmisteilla olevista pakkausmerkinnöistä ja
päädyimme toteamaan sen, että uudistettaessa
pakkausmerkintöjä tavoitteena tulee olla, että niistä aina
käy ilmi tuotteen valmistusmaa myöskin EU-jäsenmaissa
valmistettujen tuotteiden osalta.
Valiokunnan mietintöön liittyy sitten joukko tarkistuksia
lainsäädäntöön, joita
en lähde sen enempää esittelemään.
Lopuksi haluan lämpimästi kiittää valiokuntaa
ja valiokuntaneuvosta siitä, että olemme saaneet
näin mittavan uudistuksen yksimielisesti satamaan ja omasta
mielestäni ainakin erittäin hyvin myöskin
maalaisjärkeä hyväksi hyödyntäen.
Yleiskeskustelu päättyy.