Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Valto Koski käytti yleiskeskustelun
loppupuolella mielenkiintoisen puheenvuoron, jossa hän
peräänkuulutti budjettiin tällaista analyyttista
osiota, jossa arvioitaisiin kunkin tavoitteen toteutumista, ja tässähän
on kysymys erityyppisistä vaikutusarvioinneista. Samaa
tässä peräänkuulutan minäkin
ja käytän tämän puheenvuoroni
nimenomaan valtioneuvoston kanslian kohdalla.
Nimittäin vaikuttaa siltä, että nykyään
ongelmat ovat monesti sen luontoisia, että niitä ei
lainkaan kyetä nykyisillä instituutioilla ja toimintatavoilla
ratkaisemaan. Tavoitteet eivät toteudu. Poliitikoilla on
paljon hyviä aikomuksia, mutta hyvin usein jää selvittämättä,
miten suurelta osin ne ylipäätänsä toteutuvat.
Yksi ongelma on se, että eri hallinnonalat ja niiden taustalla
olevat intressit, jotka ovat usein vahvassa ristiriidassa keskenään,
usein suorastaan taistelevat hyvinkin vahvasti keskenään,
ja olisi tehtävä jotakin sille, että pystyttäisiin
muodostamaan kuitenkin kokonaisnäkemys tilanteessa, jossa
on asetettu yhteiskuntapoliittisia tavoitteita.
Tässä pääministerin ministeriö,
valtioneuvoston kanslia, on aivan
avainasemassa. Pääministerin asema korostuu joka
tapauksessa muutenkin jo nykyään esimerkiksi EU-politiikassa,
mutta haluaisin nähdä, että pääministerin
ja valtioneuvoston kanslian asema korostuisi myös siinä, että eri
hallinnonalojen ristikkäisiä intressejä sovitetaan
yhteen sillä tavalla, että tiedostetaan, minkälaisista
eturistiriidoista ja intressikonflikteista itse asiassa on kysymys.
Tähän varmasti tarvittaisiin uudenlaista johtamista,
tarvittaisiin jopa jonkinlaisia uusia instituutioita.
Otan esimerkin Britanniasta, missä hallituksella on
käytössään tieteellinen pääneuvonantaja.
Tieteellinen pääneuvonantaja on varmasti akateemisesti
hyvin pitkälle koulutettu henkilö, joka hallitsee
tieteellisen menetelmän ja pystyy suodattamaan ja tulkitsemaan
hyvinkin eri alojen tutkimustietoa päätöksenteon
tarpeisiin. Koska maailma nykyään on tavattoman
monimutkainen, niin päätöksentekijöillä pitää olla
jokin keino ymmärtää sitä tietoa,
jota tutkimus tuottaa, jotta voitaisiin tehdä sellaisia
päätöksiä, jotka vastaavat niitä tavoitteita,
joita yhteiskuntapoliittisesti asetetaan.
Sattumaa ei varmaankaan ole se, että Britanniassa on
erittäin vahvasti tartuttu sellaiseen kaikki mahdolliset
rajat ylittävään ja rikkovaan ilmiöön ja
ongelmaan kuin ilmastonmuutos. Britannian tieteellinen pääneuvonantaja
Sir David King on hyvin vahvasti paneutunut siihen, mitä itse
asiassa tulisi tehdä, jotta uusin tutkimustieto ilmastonmuutoksesta
johtaisi toimintaan ja haluttuihin tavoitteisiin eli siihen, että ilmastonmuutosta
hillitään ja sen kielteisiä vaikutuksia
pystytään jarruttamaan, jopa estämään.
Britannian hallitus on hiljattain teettänyt Maailmanpankin
entisellä pääekonomisti Nicholas Sternillä raportin,
joka hyvin selkeästi lähetti viestin maailmalle,
ja tämä viesti on todella tullut hyvin otetuksi
vastaan eri puolilla. Se on saanut hyvin paljon huomiota. Nicholas
Sternin raportissa nimittäin osoitetaan se, että varhainen puuttuminen
ilmastonmuutokseen voi säästää kansantalouden
varoja huomattavasti. Tämän raportin arvion mukaan,
jos nyt puututaan ilmastonmuutokseen, niin saattaa olla, että selvitään
1 prosentilla bruttokansantuotteesta, kun tarkastellaan sitä,
mikä tilanne on vuonna 2050. Mutta jos näitä toimia
lykätään, niin saattaa olla, että jopa viidennes
kaikesta kansantuotteesta kuluu ilmastonmuutoksen torjuntaan.
Ilmastonmuutos ja sen torjunta olkoon tässä vain esimerkkinä tällaisesta
monialaisesta, kaikki hallinnon rajat ja myöskin valtioiden
rajat ylittävästä ongelmasta, jota ei
käsittääkseni nykyisillä päätöksentekomekanismeilla
pystytä ratkaisemaan. Me voimme vaikka kuinka paljon asettaa
tavoitteita — kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä vuoteen
2030 mennessä vaikkapa 30 prosentilla — mutta
väitän, että tarvitaan joitakin uusia
tapoja, joilla näitä ongelmia lähestytään.
Itse haluaisin ehdottaa, että seuraavan hallituksen ohjelmaan
otetaan tällaisen uuden instituution luominen kuin tieteellinen
pääneuvonantaja. Sen ei välttämättä tarvitse
olla yksi henkilö, se voi olla vaikka kollegio, mutta tärkeintä on
se, että saadaan jokin tapa, jolla tutkimustieto välittyy
päätöksentekoon.
Otin esimerkiksi ilmastonmuutoksen, mutta voisin myös
ottaa esimerkiksi köyhyyden torjunnan. Meillä on
tänä syksynä tehty tutkimuslaitoksissa
hyvin ansiokkaita selvityksiä siitä, miten tulisi
toimia, jos haluttaisiin torjua köyhyyttä Suomessa.
Mutta tuntuu siltä, että nämä viestit
eivät mene perille, vaikka täälläkin
on jokaisella pulpetilla ollut Kansaneläkelaitoksen Vääryyskirja,
sellainen punainen opus, pitkin syksyä. Juuri tällä hetkellä en
sitä näe missään. Mutta saattaa
olla, että juuri syy, minkä takia nämä asiat
eivät siirry päätöksiksi, on
se, että mikään yksittäinen
taho ei ikään kuin tulkitse ja analysoi sitä tietoa,
jota tuotetaan. Näkisin mielelläni, että valtioneuvoston
kanslia tällä tavalla vahvistaisi kykyään
johtaa hallitusta ja koko maan politiikkaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Heidi Hautalalla oli ihan piristävä puheenvuoro.
Mitä tulee ilmastonmuutokseen, niin esimerkiksi se
fakta, mikä meillä on valtioneuvostolle, vaatisi
tietysti valtioneuvoston ryhtymään toimenpiteisiin
ennen muuta. Se ei ole niinkään eduskunnan ongelma,
mutta ei tule esityksiä eikä ilmastostrategia
ole tällä kertaa, 2006, edes sitä tasoa
kuin se oli aikaisemmin, 2001. Eli siellä päässä on
selkeästi ongelmia. Painaako liikaa talouselämän
näkemys, joka vetäytyy lähinnä kilpikonna-asemaan
eikä siihen asentoon, että se käyttäisi
teknologisesti hyväkseen sitä, että nyt pitää tehdä uusia
ratkaisuja ja myöskin tuottaa uusia tuotteita, lisätä nimenomaan
ympäristöteknologiaa, ilmastonmuutoksen hillitsemiseen
tarvittavia energian tuotannon laitteistoja. Tämä on ongelma.
Sitten toisaalta se, että talossa valiokuntalaitos
on heikko, on liian vähän valiokuntaneuvoksia,
heikentää valiokuntien mahdollisuutta ottaa vastaan
tietoa, keskustella. Meillä on keskustelevia valiokuntia,
joissa käy asiantuntijoita ja otetaan käsittelyyn
valiokunnan omia asioita, käydään läpi
niitä, kuullaan asiantuntijoita, paljonkin kuullaan, lisätään
tietoa. Tämä on varmasti yksi asia, joka johtaisi
tähän suuntaan, mitä ed. Heidi Hautala
totesi.
Kolmanneksi, meillä on nyt juuri perusteilla Eurooppa-asioiden
tutkimuslaitos, Ulkopoliittinen instituutti. Sen kehittäminen
siihen suuntaan, mitä ed. Heidi Hautala totesi, voisi olla
yksi ratkaisu, niin että se ottaisi käsittelyyn
nimenomaan tällaisia asioita. Nehän ovat myös
Euroopan unionin asioita, ja Euroopan unionissa keskeisesti ratkaistaan
ilmastonmuutoksen ongelmia, kun olemme samassa "kaasukuplassa".
Yleiskeskustelu pääluokasta 23 päättyy.