6) Hallituksen esitys ajoneuvojen katsastus- ja yksittäishyväksyntätehtävien
järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan todeta sen, että tätä katsastuslain
uudistusta ei ole tehty hetken mielijohteesta vaan tätä on
valmisteltu koko vaalikauden ajan ja on tehty yhteisiä selvityksiä yhdessä Trafin
ja Trafia ennen olleen Aken kanssa.
Suurimmat muutokset ovat kaksi muutosta. Ensinnäkin
kevyen ja raskaan kaluston katsastus erotettaisiin toisistaan. Nythän
molempien on oltava samassa katsastusyrityksessä. Toiseksi,
iso muutos, josta varmaan täälläkin kohta
keskustellaan, on se, että annettaisiin katsastustoimintalupa,
toimilupa katsastukseen, autokorjaamoille ja vahinkotarkastusta
tekeville yrityksille.
Sitten muutamia perusteluita, miksi tähän
ollaan menossa. Te tiedätte, että kun matkan varrella
katsastustoimintaa on vapautettu, niin hinnat ovat lähteneet
karkuun. Se on ollut täälläkin salissa
moneen kertaan keskustelussa esillä. Tällä hetkellä meillä on
noin 330 katsastustoimipaikkaa, ja henkilöauton katsastus
maksaa keskimäärin nyt 84 euroa. Halvimmillaan
se on siellä minun kotikaupungissani jopa 19 euroa, ja
kalleimmat katsastushinnat ovat yli 100 euroa.
Haluan korostaa sitä, että tällä uudistuksella tuodaan
kuluttajalle, kansalaiselle, erityisesti henkilöauton haltijalle
valinnanvapautta ja joustavuutta hankkia katsastus autolleen. 95
prosenttia kaikista katsastuksista on nimenomaan näitä henkilöautojen
määräaikaiskatsastuksia. Korostan sitä,
että kuluttaja valitsee. Ei ole pakko viedä autokorjaamolle,
jos ei halua viedä. Voi viedä edelleenkin sinne
niin sanotulle täysin riippumattomalle katsastusasemalle,
jossa on sitä raskasta ja kevyttä katsastusta
edelleenkin olemassa.
Sitten korostan sitä, että autokorjaamoilla
ei pidä eikä tarvitse ostaa väistämättä koko
pakettia, korjaus ja sitten se katsastus, vaan voi ostaa myös
autokorjaamolta pelkän katsastuksen. Haluan korostaa sitä,
että tässä on tämä palomuurin rakentaminen
eli riippumattomuus erityisen tärkeätä.
Käyn nyt lyhyesti läpi ne asiat, joilla pyritään
takaamaan sitä, että pystymme edelleenkin säilyttämään
katsastustoiminnan laadukkaana ja riippumattomana toimintana.
1) Ensinnäkin totean sen, että katsastustoimintaa
autokorjaamoille voi tulla vain määräaikaiskatsastusten
ja valvontakatsastusten osalta. Muut katsastuselementit pysyvät
edelleenkin ulkopuolella autokorjaamojen.
2) Katsastus olisi jatkossakin toimiluvanvaraista toimintaa,
eli Trafi olisi se virasto, joka antaa ne luvat.
3) Katsastus olisi aina organisoitava erilleen saman yrityksen
muusta toiminnasta, ja tietenkään sama henkilö ei
voi korjata ja katsastaa.
4) Katsastusluvan haltijalla olisi oltava sertifioitu ISO-laadunhallintajärjestelmä.
5) Katsastaja ei saisi katsastaa omia tai lähipiirinsä autoja
eikä myöskään itse korjaamaansa
autoa.
6) Katsastusluvan omaava yritys ei saisi katsastaa omistamiaan
autoja, esimerkiksi merkkiliikkeiden vaihtoautoja. Tästä huomasin
esimerkiksi muutama päivä sitten, että Helsingin
Sanomissa yleisönosastolla kirjoitettiin, että tässähän nyt
sitten omat vaihtoautot menevät ihan ilman muuta läpi.
Eivät tietenkään mene, kun niitä ei saa
se sama yritys katsastaa.
7) Katsastus on suoritettava kokonaisuutena, eli sitä ei
saa välillä keskeyttää ja välillä vähän korjata
ja sitten taas jatkaa katsastamista.
8) Tiukasti riippumatonta katsastusta olisi jatkossakin saatavilla
täyden palvelun katsastusasemilta.
Sitten katsastustoiminnan seurannasta.
9) Trafi olisi todellakin se, joka myöntää ne toimiluvat.
Toimiluvat olisivat voimassa toistaiseksi.
10) Trafi valvoisi sekä yksittäisen katsastusaseman,
eli vaikka sen korjaamo- ja katsastusyrityksen, sekä katsastajan
toimintaa seuraamalla muun muassa hylkäysprosentteja. Haluan
todeta myös sen, että katsastava henkilö ei
ole kuka tahansa automekaanikko vaan hän käyttää samalla tavalla
hallintolain mukaista julkista valtaa kuin katsastajat käyttävät
tälläkin hetkellä katsastaessaan autoja.
11) Trafi tekisi valvontakäyntejä katsastuspaikoille.
12) Hyväksytty tai hylätty auto voitaisiin
ottaa uudelleen Trafin omaan tarkasteluun.
13) Otettaisiin käyttöön niin sanotut
vika-autot eli testiautot. Näitä vika-autoja voitaisiin
sattumanvaraisesti kuljettaa yrityksissä ja myös
sitä kautta tehdä valvontaa.
14) Toimilupa tai katsastuslupa voidaan perua, jos ilmenee väärinkäytöksiä.
Eli huomautus, varoitus ja toimiluvan peruuttaminen ovat ne sanktiot,
joita voidaan sitten käyttää.
15) On tärkeä asia, että meillä on
olemassa julkinen rekisteri. Eli Trafi pitäisi julkista
rekisteriä niistä katsastuspalveluista, joita
yritykset tarjoavat, ja siellä näkyisivät
myös hinnat eroteltuina autojen korjaustoiminnasta. Tämä on
minusta tärkeä asia, että me haemme ihmisille
mahdollisuuksia, että he itse pystyvät valitsemaan
sen, missä he tekevät ja millä hinnalla.
Minun johtopäätökseni tähän
loppuun on se, että mikäli on epärehellinen
korjaamo, katsastaja, yritys, niin peli loppuu aika lyhyeen, koska
ei voi olla niin, että ilman valvontaa voisi kovin pitkään
harrastaa toimintaa, vaan sitten seuraa jopa se toimiluvan menetys.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Maamme autokanta vanhenee tänäkin
vuonna. Viime vuonna 2009 autojen kokonaismyynti oli runsaat 90 000
kappaletta. Sen alle on jääty oikeastaan vain
1990-luvun alun syvässä lamassa, ja tämäkin
vuosi edelleen näyttää siltä,
että olemme tuolla noin 100 000 uuden auton myyntimäärissä.
Se tarkoittaa sitä, että jos liikumme täällä 90 000—100 000
uudessa autossa vuosimyyntitasolla, niin se johtaa väistämättä Suomen
henkilöautokannan vanhenemiseen ja myös tietysti
siihen, että EU:n hiilidioksidipäästötavoitteet
eivät tule täyttymään siinä tahdissa
kuin olemme toivoneet.
Tästä pääsemme hyvin siihen,
että kun autokantamme on yksi Euroopan vanhimmista, niin silloin
tietysti autokatsastuksella on erittäin merkittävä rooli.
Tänään saimme viestin, että liikennevalistaja Ensio
Itkonen on siirtynyt ajasta iäisyyteen — tai itse
asiassa eilen, nyt olemme jo uuden vuorokauden puolella, saimme
tuon tiedon — ja tietyllä tavalla tässä käsittelyssä on
varmasti myös sellaista perintöä, jota
haluamme vaalia, että Suomessa säilyisi korkeatasoinen
katsastus myös tulevaisuudessa.
Autojen katsastushinnat nousivat maassamme hyvin jyrkästi
sen jälkeen, kun valtio vetäytyi katsastustoiminnasta
ja ala vapautettiin kokonaan yksityisten yritysten toiminnaksi vuonna 2003.
Ajoneuvohallintokeskus Ake tilastoi silloin tilannetta ja seurasi,
mitä tapahtui. Ennen tuota yksityistämispäätöstä katsastukset
maksoivat hieman alle 30 euroa. Nyt sama toimenpide maksaa henkilöautoille
viitisenkymmentä euroa ja pakokaasumittaus 20 euroa tuon
päälle, ja paikoin yhteishinta on jo tietyillä alueilla
noussut 90 euroonkin.
Tätä hintakehitystä ei kokonaan selitä se,
mitä on tapahtunut noin yleisesti hinnan nousussa, vaan
tässä on myös sitä, että maassamme
ei ole ollut riittävästi kilpailua. Tätä hintakehitystä on osaltaan
tukenut myös laki autokatsastuksesta, joka on vaatinut
muun muassa katsastajilta, voisi sanoa, ylikorkeaa koulutusta, asemilta
valmiutta tarkastaa sekä raskasta että kevyttä kalustoa. Myös
ajoratavaatimukset ovat olleet sellaisia, että ne ovat
vaikuttaneet siihen, että alalle ei ole tullut uusia toimijoita
sellaisella tahdilla kuin ehkä alun perin on odotettu.
Alalla on ollut muutama toimija, yksi erityisen suuri, jolla on
ollut markkinaosuudesta yli puolet, ja sitten muutamia kohtuullisen
suuria toimijoita ja sitten paljon pieniä yksityisiä,
joita itse asiassa nyt aivan tässä viime ja edellisvuonna
on tullut kiitettävällä tavalla alalle
kilpailua tuomaan.
Kilpailun lisääntymistä tässä esityksessä,
joka nyt on käsittelyssä, auttaa minun mielestäni
ennen muuta se, että raskaan ja kevyen kaluston katsastusvelvoite
erotetaan toisistaan. Se on hyvä ja perusteltu esitys,
niin kuin ministeri edellä kertoi.
Myös se on perusteltu hyvä esitys, että katsastajien
koulutusvaatimuksia madalletaan. Tässähän
tilanne on ollut se, että kun teknikkotutkinnot päättyivät
2000-luvun alkupuolella, niin alalle on vaadittu insinööritason
tutkintoa ja usein se on johtanut siihen, että insinööritason
tutkinnon koulutuksen saaneet henkilöt ovat olleet katsastusmiehinä sitten
alipalkattuja tuohon koulutukseen nähden, ja on perusteltua,
että pätevyysvaatimusta nyt uudistetaan. Uuden
katsastuslain voimaantulon jälkeen pätevyydeksi
riittäisi automekaanikon tutkinto ja riittävä kokemus
alalla toimimisesta, ja se on hyvä ja perusteltu uudistus.
Yksi, joka tässä esityksessä jää nyt
hyödyntämättä, on se, että ehkä katsastuksen
rytmityksessä olisi ollut mahdollisuus miettiä yhtä välivuotta
nykyiseen järjestelmään lisää.
Sitä ei tässä vaiheessa esitys pidä sisällään,
ja toivon, että myös sitä valiokuntakäsittelyssä pohditaan,
sillä lähtökohtahan on kuitenkin se,
että auton on oltava jokaisena päivänä tieliikennelain
vaatimassa kunnossa eikä ainoastaan tuona katsastuspäivänä. Tuo
voisi tuoda jonkin verran alennusta myös meille autojen
käyttäjille.
Mutta sitten tuo ongelma, joka tässä esityksessä on,
taikka ainakin haaste, jota toivon, että liikennevaliokunta
tarkkaan pohtii, on se, poistuuko tässä riippumattomuus
ja mitä tuo riippumattomuuden poistaminen tulee tarkoittamaan. Onko
sillä kielteisiä seurauksia, niin kuin nyt on jo
julkisuudessa esitetty, kun sama yritys voi sekä vastata
auton huollosta että katsastuksesta, toki niin, että sama
henkilö ei sitä tee, mutta sama yritys kuitenkin?
Kansainvälisten tutkimusten mukaan nimittäin katsastusten
hinnat ovat korkeimpia niissä maissa, joissa korjaamot
saavat katsastaa autoja. Tämä on mielenkiintoinen
tutkimus Euroopasta.
Riippumattomuudesta luopuminen voi myös vähentää hinnoittelun
läpinäkyvyyttä, kun auton käyttäjä,
kuluttaja, ei enää pystyisi arvioimaan kokonaiskustannuksia,
kun sama toimija voisi siis toimia auton korjaajana ja katsastajana,
eri henkilöillä tietenkin. Kuluttaja voi siis
joutua tulevaisuudessa maksamaan myös tarpeettomia korjauksia,
ja tämä on tietysti sellainen asia, jota pitää vakavasti
miettiä.
Myös kansainväliset tutkimukset todistavat, että riippumaton
katsastus on ylivoimaisesti tasalaatuisinta ja siltä osin
myös parhaiten edistämässä liikenneturvallisuutta.
Ruotsissa tätä arvoa on haluttu vaalia. Ruotsissa
riippumattomuus on määritelty itse asiassa kuluttajansuojan kannalta
toiminnan perusedellytykseksi. Tästä nyt Suomessa
ollaan joustamassa, ja suhtaudun siihen itse hyvinkin kriittisesti.
Eli nämä muut esitykset, joilla kilpailua
ollaan alalle tuomassa, ovat minun mielestäni perusteltuja,
mutta en tässä vaiheessa olisi laajentamassa katsastustoimintaa
autokorjaamoille edes tässä esitetyssä mallissa,
joka nyt käsittelyssä on.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tähän aikaan yöstä ei
enää mitään suuria, mutta herättää tietysti
keskustelua tämä A-Katsastuksen ilmoitus yt-neuvotteluiden
aloittamisesta, mitä tämä nyt sitten
jatkossa tarkoittaa meidän katsastustoimijoille, työllisyydelle
sillä puolella. Sitten on tämä kritiikki,
mitä on esitetty tästä hintatason repeämisestä ja
minkälaiset vaikutukset näillä lakimuutoksilla
on ollut naapurimaissa. Mitä ministeri arvelee siitä,
voiko meille käydä samoin kuin muualla on käynyt
tämän katsastustoiminnan avaamisen myötä?
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä uutta esitystä katsastuslaiksi
on odotettu, ja sitä on valmisteltu huolella. Kiitoksia
ministerille, että nyt on saatu se tähän
vaiheeseen, että se on lähetekeskustelussa ja
tulossa sitten valiokuntakäsittelyyn.
Tämä keskustelu katsastusten hintojen ympärillä on
ollut varsin vilkasta ja kiivastakin viime vuosien aikana siitä saakka,
kun tuo katsastustoiminta vapautettiin, ja siellä on ollut
erinäisiä asioita, jotka ovat tuota katsastuksen
hintaa nostaneet.
Yksi asia on varma: katsastusten hinnat tulevat varmasti nousemaan
jatkossakin. Ajoneuvot kehittyvät, ja uudet turvavarusteet
ja ajoneuvojen vaatimukset edellyttävät myös
uusia testausmenetelmiä, uusia testauslaitteita. Ne ovat
kalliita investointeja, ja asiakas tietysti maksaa tämän kaiken,
uuden laitteiston ja sen testauksen. Eli tälläkään
esityksellä ei varmasti katsastusten hintakehitys pysähdy.
Katsastusten hinnat tulevat varmuudella nousemaan.
Itse ajattelen niin, että tuota asiakkaan kustannusta
katsastuksen osalta voitaisiin laskea määräaikaiskatsastusten
katsastustiheyttä muuttamalla. Tällä hetkellähän
on niin, että auto pitää katsastaa ensimmäisen
kerran 3 vuotta vanhana, sen jälkeen 5 vuoden iässä ja
sen jälkeen vuosittain. Tuo rytmitys voisi olla vaikka
niin, että ensimmäisen kerran 5 vuoden jälkeen
ja sitten siitä eteenpäin 2 vuoden välein.
Silloinhan tuo asiakkaan katsastusmaksu puolittuisi, jos tuo aika
tuplattaisiin.
Onnettomuustutkintalautakuntien tutkintojen mukaan tekninen
vika on erittäin harvoin syy onnettomuuteen. Se syy löytyy
yleensä sieltä ohjauspyörän
ja penkin välistä. Se on liiallinen tilannenopeus,
se on ylinopeus, se on vakava piittaamattomuus tai päihtyneenä ajaminen,
joka johtaa noihin vakaviin onnettomuuksiin, ja tekninen vika on
tosiaan erittäin harvoin syynä niihin.
Tuota katsastusväliä voisi harventaa myös
sen vuoksi, että tieliikennelakihan edellyttää,
että ajoneuvon pitää olla aina liikenteeseen
soveltuvassa, määräysten mukaisessa kunnossa,
ja sitä myös tietysti tien päällä poliisi
valvoo, ja poliisilla on erittäin hyvä yhteistyö myös
katsastajien kanssa näissä liikenneratsioissa,
elikkä sitä teknistä osaamista on katsastusmiesten
muodossa siellä ratsiatilanteessa välillä käytettävissä.
Kun on keskusteltu tämän lain muodosta, on väännetty
peistä siitä, voidaanko kevyen kaluston ja raskaan
kaluston katsastus eriyttää noissa toimilupaehdoissa.
Toisaalta toinen kynnyskysymys on tämä korjaamokatsastus.
Olen sitä mieltä, että ne on molemmat
hyväksyttävä, jos tätä lakia
viedään eteenpäin. Perustelen tätä sillä,
että raskaan kaluston katsastaminen ja se katsastustoimipaikkaverkko
tulisivat varmasti harventumaan aivan oleellisesti. On selvitetty
tämän lain valmistelun yhteydessä, että noin
20 prosenttia katsastustoimipaikoista lopettaisi raskaan kaluston
katsastamisen. Silloin se tarkoittaisi, että harvaan asutulla
alueella tuon raskaan kaluston katsastaminen vaikeutuisi, siitä tulisi
pitkiä matkoja katsastustoimipaikkaan, ja se on aina pois
sieltä tuottavasta toiminnasta silloin, kun laitteet ovat katsastuksessa
tai korjaamolla. Sen vuoksi tämä korjaamokatsastus
tulee sisällyttää ja hyväksyä, jotta
tuo raskaankin kaluston toimipaikkaverkosto säilyisi riittävän
tiheänä.
Korjaamokatsastusta on epäilty ja kritisoitu siitä,
että se saattaa johtaa lieveilmiöihin, mutta tämän
esityksen mukaan Trafi myöntäisi nuo luvat ja
asettaisi niille määrätyt vaatimukset
ja myös valvoisi sitä toimintaa. Nytkin hylkäysprosentteja
valvotaan ja verrataan, että ne noudattelevat määrättyä vakiota
tai ovat sen vakion sisällä. Ja myös
nämä rajoitukset, joita täällä on — katsastaja
ei saisi katsastaa omaa autoansa eikä lähipiirinsä ajoneuvoja
eikä oman yrityksen omistamia ajoneuvoja, eikä sama
henkilö, joka on korjannut sitä ajoneuvoa, voi
sitä katsastaa — ovat ihan hyvät. Mielestäni
tämä on esityksenä oikein hyvä.
Valiokunnassa varmasti tulee tuota määräaikaiskatsastusten
väliä, katsastustiheyttä, vielä arvioida
tarkasti.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on ikään
kuin tämmöinen dominotilanne, että yksi
asia heilahtaa, kaataa toisen nappulan ja seuraavan, ja nyt ollaan
siinä tilanteessa, että on näitä yt-neuvotteluja,
niin kuin ed. Kyllönen totesi. Mielestäni se oli
kyllä virhe, että valtio myi oman katsastustoimintansa.
Itse tulen paikkakunnalta, jonka katsastushinnat ovat siellä yläkantissa.
Näin ollen se hintakehitys on kyllä varmasti syy,
ainakin yksi syy, siihen, että näin edetään
kuin nyt ministeri esittelee.
Toisaalta eilen kuulimme täällä,
muistaakseni, muun asian yhteydessä, että liikevoitto
on näillä katsastusyrityksillä 30 prosentin
tasolla, jotenka hyvää bisnestähän
tämä on ollut. Tästä näkökulmasta
on syytä kyllä toimia niin, että hinnat
putoaisivat. Täällä tosin kuulimme, että nyt olisi
odotettavissa vaan hintojen nousu. Mutta joka tapauksessa yritystä on
toivon mukaan myöskin sitten liikenne- ja viestintävaliokunnassa
siihen suuntaan, että voitaisiin tätä parantaa hintoja
pudottavaan suuntaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta tästä.
Silloin kun vuonna 2003 tämä remontti tehtiin,
siinä sitä epäiltiin hyvin suuresti,
että mitenkähän tässä käy,
ja epäiltiin, että hinnat tulevat karkaamaan ja
hinnat tulevat leviämään elikkä dispersiota
tulee esiintymään, ja näin on käynyt.
Se ministeri, joka tämän tempun teki, jolle näistä dubioita
esitettiin, sai ansaitsemansa, lainausmerkeissä, kunnianosoituksen.
Täällä on tapahtumassa sen lisäksi,
mitä tässä on kerrottu, tämä vastuuvakuutusedellytys,
myös vakavaraisuudesta luopuminen. Silloin, kun tätä asiaa
liikennevaliokunnassa käsiteltiin johdollani, puhuttiin
sen vakavaraisuustekijän erittäin suuresta merkityksestä,
se oli ajan sävel silloin. Tätä kannattaa
kyllä miettiä.
Määräaikaisuudesta luovuttaisiin.
Silloin me tätä määräaikaisuutta
pidimme erinomaisen tärkeänä asiana valvonnallisesti,
ja sitä kyllä kannattaisi ministerinkin vielä miettiä,
kun seurustelee tämän asian tiimoilta valiokunnan
kanssa.
Sitten ovat nämä laadunhallinnat sun muut sellaiset.
Mikä koskee tätä korjaamohommaa, niin
ei vielä oikein natsaa tämä homma, se
ei mene perille. Ja tämä riippumattomuuden valvominen,
minä en ymmärrä, miten tämä temppu voisi
onnistua. Sen minä ymmärrän, että se
henkilö siellä korjaamolla, huoltaja, on eri henkilö kuin
tarkastaja, katsastaja, siinä ei ole mitään, mutta
siihen se sitten loppuukin.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti muutamiin kysymyksiin.
Ed. Heinonen otti esille sen, että pitäisi
määräaikaiskatsastuksen väliä harventaa,
ja jos ymmärsin oikein, niin hän tarkoitti, että kun
nyt se ensimmäinen määräaikaiskatsastus
on 3 vuotta, niin siirryttäisiin 4:ään,
eli tulisi lisää joustoa. Totean sen, että kun
tätä ehdottelin virkamiehille tämän
lain valmistelun yhteydessä ja sain kuulla, että eräiden
automerkkien osalta jopa 30 prosenttia reputtaa siinä ensimmäisessä kolmevuotiskatsastuksessa,
niin en jotenkin voi ajatella niin, että me liikenneturvallisuutta
parantaisimme sillä, että harventaisimme katsastuskertoja.
Minusta on hyvä pitää ne nyt tässä.
Sitten nämä autokorjaamot ja se, että muualla maailmassa
ne hinnat vasta ovatkin oikein korkeat. Minullekin A-katsastus on
osoittanut ja näyttänyt tällaisia kalvoja,
joissa näin on osoitettu, mutta ei ole kerrottu minulle
sitä, miten siellä on esimerkiksi tämä valvonta
järjestetty tai onko siellä julkinen hintarekisteri
ym. Ne ovat minusta mielenkiintoisia tietoja, ja toivon, että valiokunta
niihin sitten paneutuukin ja tietää sitten paremmin
ne.
Sitten A-katsastuksen yt-neuvottelut. No, eivät ne
nyt alkavat neuvottelut ainakaan voi tästä laista
johtua, kun se vasta täällä meillä lähetekeskustelussa
on ja on tulossa voimaan 2012. Tiedämme kaikki, että A-katsastus
on kansainvälinen yritys, jolla on toimintaa useammassa
maassa, enkä tarkkaan tiedä, mistä kaikesta
tämä johtuu, että heillä on
nämä mittavat yt-suunnitelmat, jotka koskevat
jopa 200:aa henkilöä, jos oikein muistan, joten
siihen en voi tarkemmin ottaa kantaa.
Sitten ed. Jokinen minusta oikealla tavalla toi esille sen,
että jos me eriytämme kevyen ja raskaan kaluston
katsastuksen, niin meidän samalla pitää antaa
myös autokorjaamoille se. Ja käytitte perusteluna
sitä, että sitä kautta voidaan myös syrjäisemmillä alueilla
turvata se, että on myös raskaan kaluston katsastustoimintaa.
Tämä on juuri näin. Meillä on
ongelma se, että oikeastaan kaikilla katsastusasemilla
ne käyttöasteet ovat aika pienet. Käyttöaste
voi olla esimerkiksi 45 prosenttia, niin että kyllähän
se on aika raskasta ja taloudellisesti ei kovin herkkua sille katsastusyrittäjälle,
jos varsinkin on tehnyt raskaat investoinnit sinne raskaan kaluston
puolelle. Melkein jokaisessa kylässä on joko tai
tai sekä että raskaan kaluston korjaamo ja kevyen
kaluston korjaamo, joten voi olla, että tulevaisuudessa,
kun tässä varmaan tulee tapahtumaan jonkinlaista
rakennemuutosta, tämä saattaa myös pelastaa
sitä korjaamotoimintaa siellä harvaan asutuilla
alueilla.
Sitten tähän ed. Pulliaisen muistelukseen,
että meillähän kaikilla lienee semmoinen
vähän näkymätön yhteinen
käsitys siitä, että kaikki ei mennyt
kyllä ihan oikein, että semmoinen hiljainen olo
on, ja sitten ihmiset pikku hiljaa rupesivat ymmärtämään
sen, mitenkä se tällä tavalla hupsahti
ja tällä tavalla nämä hinnat
menivät. Tuli semmoinen epäluottamus siihen, miten
tässä on toimittu. Ajattelen kyllä niin,
että vaikka näin on, niin ei kannata taaksepäin
tuijottaa. Minun tehtäväni on ministerinä etsiä niitä keinoja, joilla
päästäisiin eteenpäin ja pystytään
Suomessa turvaamaan laadukas ja hyvä katsastustoiminta.
Keskustelu päättyi.