11) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Sosiaaliturvajärjestelmäämme
ollaan hivuttamalla ikään kuin takaoven kautta
avaamassa yhä laajemmalle joukolle kansalaisia, myös
heille, jotka eivät ole EU:n kansalaisia. Tästä erinomainen esimerkki
on nyt käsittelyssä oleva hallituksen esitys.
Esitys liittyy kahteen muuhunkin hallituksen esitykseen, jotka käsittelemme
tänään myöhemmin ja jotka osoittavat
sen, kuinka liittovaltiokehitystä viedään
eteenpäin, ja toisaalta sen, kuinka edes se ei riitä.
Kyseessä on esitys, johon tulee suhtautua suurella vakavuudella.
Tämä on yksi toimenpide muiden jatkoksi, jolla
asumisperusteinen sosiaaliturvamme murretaan ja jolla tulee olemaan
vakavia ja peruuttamattomia seurauksia moneen sellaiseen asiaan,
jotka ovat olleet suomalaisille itsestään selviä.
Yhdistelmälupadirektiivin tarkoitus on yhdenmukaistaa
kolmansista maista tulevien työntekijöiden maahanpääsyä koskevia
menettelyjä ja saattaa heidät myös sosiaaliturvajärjestelmämme
piiriin ja vieläpä varsin kattavasti. Toteutuessaan
tämä direktiivi avaa suomalaisen sosiaaliturvan
kolmansista maista tuleville työntekijöille, ja
sen piiriin pääseminen on mahdollista hyvinkin
lyhyellä työskentelyllä. Hallituksen esityksessäkin
jo itsessään todetaan, että suuria riskejä on.
Esityksen ongelmallisuus sosiaaliturvajärjestelmämme
kannalta siis tiedostetaan. Julkista ja kriittistä keskustelua
tästä on käyty kuitenkin erittäin
vähän. Kustannusvaikutuksia pidetään
tässä vaiheessa monin tavoin mitättöminä,
ja tämä on vaarallinen tie.
Arvoisa puhemies! Euroopan sisällä eri maiden
sosiaaliturvajärjestelmät ja oikeudet niihin ovat
hyvin erilaiset. Oman sosiaaliturvamme haasteet ovat jo nyt huolestuttavia,
eikä tämän uudistuksen vaikutuksia pystytä arvioimaan.
Järjestelmämme kestävyys on tulevaisuudessa
haaste. Jos hyväksymme tällaisen esityksen, se
johtaa ennemmin tai myöhemmin tilanteeseen, jossa turvaamme
käyttää yhä useampi ihminen.
Tällöin olemme tilanteessa, jossa suomalainen
kohtaa vakavia sosiaaliturvan ja turvaverkkojen heikennyksiä,
haluamme tai emme. Onko siis tingittävä oman maamme
kansalaisten sosiaaliturvasta, jotta järjestelmämme
integroituisi EU:n tavoitteisiin sopivaksi? Sanomattakin on selvää,
että niissä EU-maissa, joissa sosiaaliturvajärjestelmä on
heikko, ei voida edes olettaa heillä olevan halua saati
resursseja saada järjestelmiään vastaamaan
suomalaisen sosiaaliturvan tasoa.
Pikkuhiljaa päätöksentekoa yritetään
hivuttaa pois kansallisesta päätäntävallasta.
Näin on jo pitkälti tapahtunut, ja sama kehitys
jatkuu. Pienin askelin tapahtuva toiminta on monin tavoin helppoa
toteuttaa kuin isommalla kertarysäyksellä. Näin
suuri yleisö ei oikein huomaakaan, kuinka yhä vahvemmin
olemme menossa kohti liittovaltiota ja todellisuutta, jossa päätösvalta
on aivan muualla kuin Suomessa. Tällä hetkellä näyttää siltä,
että maamme hallitus vain antaa palaa eikä edes
yritä puuttua suunnan muuttamiseen, vaikka mahdollisuuksia
olisi. Esityksestä käy ilmi, että jäsenvaltiot
voivat käyttää omaa harkintaansa ja itse
päättää tietyistä rajoituksista
direktiiviä koskien. Perussuomalaisten mielestä olisi enemmän
kuin suotavaa, että Suomi hyödyntäisi näitäkin
mahdollisuuksia.
Direktiivi velvoittaa siis muuttamaan kansallista lainsäädäntöä EU:n
vaatimusten mukaiseksi. Tämä on varmasti yksi
raskaimpia esimerkkejä siitä, kuinka kansallinen
päätösvaltamme on murentunut ja siirtynyt
aivan johonkin muualle. Meidän Suomessa ei tarvitse lähteä tähän
tällaisenaan mukaan, jos poliittinen tahtotila siihen riittää.
Nähtäväksi jää, riittääkö se.
Perussuomalaisilla tämä tahto on. Me katsomme,
että suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmämme
tulee ensisijaisesti myös tulevaisuudessa olla oman maamme
kansalaisten hyväksi. Me kustannamme sen verovaroilla.
Perussuomalaiset haluavat turvata jatkossakin kattavan sosiaaliturvan
ja sosiaaliset tukiverkostot niille, jotka sen maksavat, eli suomalaisille.
Lopuksi teen esityksen, että lakiesitykset hylätään.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on tänä vuonna
tehnyt useita esityksiä Suomen sosiaaliturva- ja terveydenhuoltojärjestelmän
avaamiseksi EU:n ja EU:n ulkopuolisille kansalaisille. Onkohan hallituksen
suunnitelmissa avata koko suomalainen sosiaaliturva- ja terveydenhuoltojärjestelmä
EU-kansalaisten
lisäksi myös EU:n ulkopuolisille kansalaisille,
ja missä ovat hallituksen laatimat kustannusarviot näistä perustavaa
laatua olevista muutoksista? Miten hallitus aikoo estää sen,
että sosiaaliturvajärjestelmien harmonisoiminen
ei epäterveellä tavalla lisää Suomen
houkuttelevuutta muiden EU-kansalaisten keskuudessa?
Kannatankin edustaja Mäntylän esityksiä.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Meillä ei tietenkään
ole varmaa tietoa siitä, missä määrin
on mahdollista, että rajoja ylittävää sosiaaliturvashoppailua
tällaisten päätösten seurauksena
saattaa tapahtua. Toistaiseksi tiedossa olevien tutkimusten mukaan
EU-alueen sisällä näin kuitenkaan ei
ole käynyt. Esimerkiksi Ruotsissa tehdyn selvityksen mukaan
huomattavasti heikomman sosiaaliturvan maista Itä-Euroopasta
tulevat siirtolaiset käyttävät sosiaaliturvaa
keskimäärin vähemmän kuin väestö keskimäärin,
joskin toisaalta myös heidän maksamansa verot ovat
keskimääräistä vähäisemmät.
Vastaavia selvityksiä on tehty myös muualla EU:ssa,
ja niistä on tehty myös EU-koosteita. Näin
ollen tällä hetkellä meillä ei
ole sellaista tietoa, jonka perusteella voisi olettaa, että tällainen suurimittainen
sosiaaliturvashoppailu olisi vakavasti otettava uhka. Tietenkään
tämä ei tarkoita, etteikö tällaisia
uudistuksia, sosiaaliturvan laajentamisia, vaikka vähittäisiäkin,
pitäisi tarkoin seurata ja pyrkiä katsomaan, millaisia
vaikutuksia niillä on, mutta toisaalta ei pidä pelätä uudistuksia
pelkästään sen takia, että ne
tuntuvat pelottavilta, vaan suhtautua niihin samalla viileydellä kuin
kaikkeen muuhunkin lainsäädäntöön.
Vielä lopuksi minä haluaisin muistuttaa, että siihen
aikaan, kun Suomessa kunnasta toiseen ei saanut vielä muuttaa,
tässä salissa käytiin kovia keskusteluja
siitä, millaista sosiaaliturvashoppailua vapaa muutto-oikeus
kunnasta toiseen toisi tullessaan. Kesti sata vuotta, että tästä pelosta päästiin,
ja nyt muutama vuosi sitten lopullisesti maan sisäinen
muutto-oikeus saatiin toteutettua. Toivottavasti me pystymme järkevämpään,
vähemmän emotionaaliseen politiikan tekemiseen nyt
jatkossa suhteessa sosiaaliturvan rajoihin ja ihmisten perusoikeuksiin.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan totta, edustaja Kontula, silloin,
kun tätä asiaa käsiteltiin työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa, asiantuntijat kertoivat siitä,
että ne kustannukset eivät tällä hetkellä ole
mitenkään merkittävät. Eivät
tietenkään ole, koska tätä ei
ole aikaisemmin aukaistu. Silloin me kerroimme, että me emme
halua ottaa sitä riskiä, että me kokeilemme,
mitähän tässä käy.
Juuri tämän riskin takia ja periaatteellisella
tasolla perussuomalaiset eivät halua olla aukaisemassa
sitä porttia, joka voi pahimmassa mahdollisessa tapauksessa
aukaista tämän sosiaaliturvan kolmansien maiden
kansalaisille. Me emme halua sitä porttia aukaista, ja
sen takia me olemme jättäneet jokaisessa tähän
liittyvässä paketissa eriävän
mielipiteen tai vastalauseen, ja sillä linjalla mennään.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Toteaisin vielä, että edustaja
Lindström on nyt vähän myöhässä.
Tämä kehitys aloitettiin 1970-luvulla, ja siinä ollaan
varsin pitkällä jo tällä hetkellä. Toki
sitä voi hidastaa, mutta minä en usko, että on
millään lailla realistista enää tässä vaiheessa vaatia
sen pysäyttämistä.
Keskustelu päättyi.