6) Hallituksen esitys vakuutetuilta ja työnantajilta
perittäviä sosiaaliturvamaksuja ja Kansaneläkelaitoksen
rahoitusta koskevaksi lainsäädännöksi
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Keskustan eduskuntaryhmä on
jättänyt näille valtiopäiville
eilen lähetekeskustelussa olleen verotusta ja työvoimakustannuksia
koskevan paketin. Muun muassa tässä yhteydessä katsomme,
että on tärkeää etsiä toimenpiteitä,
jotka edistävät työllisyyttä,
työllistämistä, yrittämistä ja
itsensä työllistämistä. Viimeimmäksi
tänään on esimerkiksi ministeri Filatov
esittänyt julkisuudessa, miten työttömyyden
määrä on nousussa. Hän toteaa,
että keinoja työttömyyden alentamiseen
on, muun muassa työnantaja- ja työttömyysvakuutusmaksujen
alentaminen. Näin on ministeri Filatov tänään
todennut.
Käsittelyssämme on nyt laki, jolla hallitus
toimii aivan oikeaan suuntaan ja myös keskustan haluamalla
tavalla painottamalla pienten työvoimavaltaisten yritysten
kansaneläkemaksuun alennukset. Esittämässämme
mallissa toimenpide on voimakkaampi ja samalla myös vaikuttavampi.
Varsinkin pienipalkkaisen työn korkea verorasitus ja sivukulut
ovat työllistämisen ja työllistymisen
esteinä. Suomen talouskehityksen eräs merkittävistä uhkatekijöistä on
tänään pitkäaikaistyöttömyys
eli ikääntyneiden ja vähemmän
koulutettujen työttömyyden jääminen liian
korkealle tasolle. Pitää etsiä toimia,
joilla tähän erityiseksi ongelmaksi tunnustettuun
asiaan voidaan puuttua.
Veroratkaisulla tulee luoda tilaa tasapainoiselle kehitykselle
ja työllisyydelle ja ennen kaikkea työllisyyden
paranemiselle. Tämä onnistuu parhaiten kohdentamalla
työnantajamaksujen kevennysvara pienipalkkaisen työn
rasitusten keventämiseen. Malleja löytyy, kun
on halua ja tahtoa ottaa niitä käyttöön.
Maassamme työnantajan kansaneläkemaksu on yksi
keskeisimmistä työvaltaisia yrityksiä rasittavista
välillisistä kustannuksista.
Kansaneläkemaksun alennuksen kohdistaminen esittämällämme
tavalla täysimääräisesti alimpaan
poistoporrastusluokkaan merkitsee sitä, että alennus
painottuu erityisesti työvoimavaltaiseen palvelutuotantoon
ja pienituloisimpaan työvoimaan. Liian usein törmätään
tilanteeseen, missä työllistämiskynnystä pidetään
korkealla sen vuoksi, että työ on niin kallista.
Heikentyvän talouskasvun aikana on välttämätöntä ryhtyä tehokkaisiin
työllisyyttä parantaviin toimiin. Tästä vinkkejä meille
päättäjille ovat antaneet viime aikoina
lukuisat tutkimuslaitosten suhdannekatsaukset, joissa on korostettu muun
muassa saman tyyppisiä toimia kuin vastalauseessamme on.
Parasta olisi, että työnantajan sivukulujen vähennys
voitaisiin siis kohdistaa kokonaisuudessaan pienipalkkaiseen työhön. Hallituksen
tuleekin ensi sijassa ryhtyä toimiin tällaisen
mallin teknisen toteuttamisen aikaansaamiseksi. Euroopasta näitä malleja
kyllä löytyy. Niin kuin äsken totesin,
malleista ei pulaa tarvittaessa ja haluttaessa ole.
Esitämme työnantajan kansaneläkemaksun poistamista
kokonaan alimmassa poistoporrastusluokassa. Alennus on siis 2 prosenttiyksikköä hallituksen
ehdottaman 0,65 prosenttiyksikön sijaan. Toisessa ja kolmannessa
poistoporrastusluokassa työnantajan kansaneläkemaksu
pysyisi ennallaan hallituksen ehdottaman 0,45 prosenttiyksikön
alennuksen sijaan. Tämän sisältöisen, vastalauseemme
mukaisen muutosehdotuksen tulemme lain yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään.
Arvoisa rouva puhemies! Eläkeläisten ylimääräisen
sairausvakuutusmaksun poistaminen on luvattu eläkeläisille
jo useita kertoja. Korotukselle on aina vain yhä vaikeampi
löytää kestäviä perusteita,
semminkin kun heikkenevän talouden merkeistä huolimatta
kyse on 1990-luvun alussa säädetystä,
väliaikaiseksi tarkoitetusta asiasta. Sitoutuminen lupauksiin
ylimääräisen maksurasituksen poistamisesta
on ollut vaihtelevaa varsinkin päätöksenteon
ja valtiovarainministeriön välillä. Ne
eivät ole kulkeneet aina yhtä jalkaa. Kyse on
lupausten lunastamisesta ja oikeudenmukaisuuden toteuttamisesta.
Keskusta on ylimääräisen sairausvakuutusmaksun
alentamisen päätöksenteon eri vaiheissa kannattanut
sen poistamista etupainotteisesti. Tänään
ollaan tilanteessa, missä jäljellä olevasta 1,2
pennistä tullaan tulevana vuonna 2002 poistamaan 0,8 penniä.
Jäljelle jää edelleen 0,4 pennin ero
palkansaajiin verrattuna. Lupauksia viimeisenkin erotuksena olevan
osan poistamisesta on eri yhteyksissä annettu. Kirjaahan
muun muassa sosiaali- ja terveysvaliokunnan enemmistö osaltaan
asian mietintömme tekstissä. Keskustan mielestä eduskunnan
tulee päätöksillään
edellyttää hallitusta toimimaan, ja siksi lain
toisen käsittelyn yhteydessä tulemme esittämään
asiasta asianomaista lausumaa, jossa eduskunta edellyttää, että eläkkeensaajien
ylimääräinen sairausvakuutusmaksu todella
poistuu vuonna 2003.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on eläkeläisten
kannalta tärkeä, koska ylimääräistä sairausvakuutusmaksua
alennetaan ensi vuonna 0,8 prosenttia ja jäljelle jää siis
enää 0,4 tästä keskusta—kokoomus-hallituksen
aikaansaannoksesta. Kun hallitusryhmien kesken on sovittu, että se
poistetaan vuonna 2003, niin tässä yhteydessä ei
mielestäni ole tarpeellista tehdä lausumia.
Työnantajamaksut alenevat myöskin, ja tärkeää on
se, että kuntatyönantajan maksua on myöskin
saatu nyt alennetuksi. Valtion maksu on kyllä aivan turhan
suuri varsinkin, kun valtio itse maksaa tätä maksua
itsellensä. Se on turhaa rahan siirtämistä taskusta
toiseen, ja myöskin valtio työnantajana ei ole
kilpailukykyinen yksityisen työnantajan kanssa, kun sitä rasittavat
korkeammat maksut.
Maksujen alentamisen painottaminen alimpaan työvoimavaltaisten
yritysten luokkaan on tärkeää, ja on
totta, että ei se pahaa olisi tehnyt, vaikka sitä olisi
enemmänkin sinne painotettu. Mutta joka tapauksessa tämä hallituksen
esitys vie eteenpäin pienten työvoimavaltaisten
yritysten tilannetta.
Kansaneläkelaitoksen rahoituksesta pitäisi kyllä kantaa
suurtakin huolta, miten se turvataan eli miten turvataan, että vakuutetut
todella saavat ne sairausvakuutus- ja kansaneläke-etuudet, mitkä heille
lain mukaan kuuluvat. Niitä lakeja itse asiassa pitäisi
parantaa eikä heikentää tai jättää sille
tasolle, millä ne nyt ovat.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys hallituksen
esityksestä eduskunnalle vakuutetuilta ja työnantajilta
perittävistä sosiaaliturvamaksuista ja Kansaneläkelaitoksen rahoitusta
koskevasta lainsäädännöstä.
Laissahan on selvästi hyvää ja ehkäpä problemaattisempaa,
huonoa. Työnantajan ja kansalaisen kannalta on hyvää,
kun sosiaaliturvamaksut alenevat ja laki painottaa myös
työnantajien sivukulujen vähentämistä.
Tämän kaiken hyväksyn hyvin mielelläni,
joskin ymmärrän sen, että hallitus haluaa
edetä näissä asioissa tätä vauhtia
kuin se haluaa.
Kelan kannalta asia on ongelmallisempi koskien Kansaneläkelaitoksen
rahoituksen järjestämistä. Tässä puheenvuorossa
jossakin määrin kannan huolta nimenomaan tästä asiasta.
Hallituksen esityksen mukaan työnantajien ja palkansaajien
sairausvakuutusmaksut säilyisivät ennallaan paitsi
eläketulojen osalta. Yksityissektorin työnantajan
ja julkisen sektorin työnantajan sairausvakuutusmaksu olisi
edelleen 1,60 prosenttia, ja vakuutetun sairausvakuutusmaksu olisi
edelleen 1,50 prosenttia ansiotulosta. Sen sijaan eläketuloa
saavan ylimääräinen sairausvakuutusmaksu
alenisi 0,80 prosenttia ja olisi edelleen 0,40 prosenttia eläketulosta.
Eläketuloa saavan ylimääräisen
sairausvakuutusmaksun alennus vähentää Kansaneläkelaitoksen
maksutuloa vuositasolla arviolta 84 miljoonaa euroa.
Hallituksen esityksen mukaan yksityisen työnantajan
ja valtion liikelaitoksen kansaneläkemaksua alennetaan
myös. Maksu on 1,35—4,45 prosenttia palkoista
riippuen poistojen määrästä ja
suhteesta maksettaviin palkkoihin. Tämän muutoksen
arvioidaan vähentävän Kansaneläkerahaston
maksutuloa vuositasolla 223 miljoonaa euroa. Kunta- ja kirkkotyönantajan
kansaneläkemaksu alenee 3,15 prosentista 2,40 prosenttiin
palkoista. Tämän muutoksen arvioidaan vähentävän
Kansaneläkelaitoksen tuloja vuositasolla 82,5 miljoonaa
euroa.
Kaikki edellä mainitut vakuutusmaksuperusteiden muutokset
vähentävät Kansaneläkelaitoksen
tuottoja vuositasolla yhteensä noin 390 miljoonaa euroa,
joka on nykyrahassa 1,8 miljardia markkaa. Tämä heikentää entisestään
kansaneläkevakuutuksen ja sairausvakuutuksen rahoitustilannetta
ja lisää viime kädessä valtion
takuusuorituksen tarvetta.
Valtiohan vastaa takuusuorituksella Kansaneläkerahaston
ja Sairausvakuutusrahaston rahoitusomaisuuden vähimmäismäärän
saavuttamisesta. Vastaavasti on nyt päätetty,
että osa arvonlisäveron tuotosta eli 700 miljoonaa
euroa tilitetään Kansaneläkelaitokselle.
Mainitusta tuotosta tilitetään 500 miljoonaa euroa
Kansaneläkerahastoon ja 200 miljoonaa euroa Sairausvakuutusrahastoon.
Lisäyksellä katettaisiin vakuutusmaksujen alentamisesta
johtuva Kansaneläkelaitoksen maksutuottojen pieneneminen.
Toinen asia on laki valtion vuonna 1999 Kansaneläkelaitokselle
suorittaman takuusuorituksen vähentämisestä annetun
lain muuttamisesta, joka on tässä yhteydessä myöskin
esillä. Valtion osuutta Kansaneläkelaitoksen rahoitukseen
vähennettiin 500 miljoonalla markalla vuonna 1999. Tämä voitiin
toteuttaa vähentämällä valtion
Kansaneläke- ja Sairausvakuutusrahastoon suorittamia takuusuorituksia
yhteensä 500 miljoonalla markalla. Lain mukaan Kansaneläkelaitos
vastaa edellä kerrotun määrän
rahoittamisesta omilla varoillaan vuoden 2001 loppuun mennessä.
Viime kädessä 500 miljoonan markan rahoittaminen
tapahtuu Kansaneläkelaitoksen sijoitusomaisuutta realisoimalla.
Kansaneläkelaitos on vuoden 2000 loppuun mennessä rahoittanut
vaaditusta 500 miljoonasta markasta 137,2 miljoonaa markkaa.
Tässä hallituksen esityksessä nyt
ehdotettiin Kansaneläkelaitokselle asetettua määräaikaa
jatkettavaksi siten, että laitoksen tulee saattaa loppuun
mainitun 500 miljoonan markan rahoittaminen vuoteen 2003 mennessä.
Toivoa sopii, että silloin rahoitusjärjestelmä on
loppuun asti harkittu, jotta jopa tästäkin voitaisiin
kenties luopua.
Kansaneläkelain mukaan Kansaneläkerahaston
rahoitusomaisuuden on oltava kalenterivuoden päättyessä vähintään
4 prosenttia kansaneläkevakuutuksen vuotuisista maksetuista
kokonaismenoista. Sairausvakuutuslain mukaan Sairausvakuutusrahaston
rahoitusomaisuuden on kalenterivuoden päättyessä oltava
vähintään 8 prosenttia sairausvakuutuksen
vuotuisista maksetuista kokonaismenoista. Mainittujen vähimmäismäärien
saavuttamiseksi on ollut mahdollista siirtää varoja
rahoitusomaisuuden vähimmäismäärän
ylittävältä osalta Kansaneläkerahastosta Sairausvakuutusrahastoon
ja päinvastoin. Näin hallitus edelleen esittää.
Tämän hetken arvioiden mukaan Kansaneläkerahastoon
ei kerry rahaston vähimmäismäärää ylittäviä varoja
siirrettäväksi Sairausvakuutusrahastoon vuonna
2002. Kansaneläkelaitoksen rahoituksen ja maksuvalmiuden
turvaamiseksi valtion takuusuoritusta tarvitaan Sairausvakuutusrahastoon
vuonna 2002 arviolta 620 miljoonaa euroa.
On korostettava, että eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta
on kiinnittänyt Kansaneläkelaitoksen rahoitukseen
ja maksuvalmiuteen useasti huomiota. Myöskin eduskunta
on yhtynyt tähän kantaan. Näiden kannanottojen
mukaan Kansaneläkelaitoksen rahoitus on järjestettävä suunnitelmallisesti
vakaalle pohjalle. Näin ollen Kansaneläkelaitoksen
rahoituksen tasapainottamiseksi tulisi etsiä jatkossa pysyvämpiä ratkaisuja.
Onkin toivottavaa, että sosiaali- ja terveysministeriön
asettama Somera-toimikunta tekisi mahdollisimman konkreettisia ja
toteuttamiskelpoisia esityksiä sosiaaliturvan ja myös
Kansaneläkelaitoksen rahoituksen turvaamisesta niin lyhyellä kuin
pitkälläkin aikavälillä.
Iivo Polvi /vas:
Rouva puhemies! Hallituksen esitys vakuutetuilta ja työnantajilta
perittävien sosiaaliturvamaksujen ja Kansaneläkelaitoksen rahoitusta
koskevaksi lainsäädännöksi on
sinänsä perusteltu ja oikean suuntainen. Myönteisenä on
todettava se, että eläkeläisiltä perittävää ylimääräistä sairausvakuutusmaksua
alennetaan samaten kuin erityisesti kunnilta perittävää kansaneläkevakuutusmaksua,
jota alennetaan yksityisten työnantajienkin osalta.
Luin aivan mielenkiinnolla mietintöön sisältyvän
keskustan edustajien vastalauseen. Se herätti muutamia
kysymyksiä.
Siinä esitetään muun muassa ensimmäisen maksuluokan
maksuksi kansaneläkevakuutusmaksun osalta 0 prosenttia
ja myös muita muutoksia mietintöön verrattuna.
Vaikutukseksi on laskettu 1,6 miljardia markkaa, joka on ehdotettu otettavaksi
arvonlisäveron tuotosta. Mikä merkitys tuolla
ratkaisulla mahdollisesti olisi kunnille jaettavaan arvonlisävero-osuuden
määrään?
Toisaalta ihmetyttää se, että kuntien
maksua vastalauseessa ei ole esitetty alennettavaksi. Minusta on
käsittämätöntä, että keskusta
ajaa ratkaisua, jossa entisestään eroa kuntien
ja yksityisen työnantajan välillä kasvatettaisiin,
mikäli tämä esitys tulisi hyväksytyksi.
Onneksi se ei tule.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä olevat
työnantajan kansaneläkemaksut ovat niin tärkeä asiakokonaisuus, että toivoisi
tietysti käsittelyssä olevan salin puolellakin
enemmän edustajia. Tällä on nimittäin selkeästi
ainakin kaksipuolinen vaikutus eli ensinnäkin vaikutus
maksajien talouteen eli yritysten, kuntien ja kaikkien muiden työnantajien
talouteen ja näiden maksajatahojen keskinäisiin suhteisiin
ja yleiseen kohteluun ja sitä kautta muun muassa työllisyyteen.
Toisaalta näillä maksuilla kerätään
pääosa niistä rahoista, joilla Kansaneläkelaitoksen
maksamat etuudet rahoitetaan.
Nämä etuudet meitä puhuttavat. Olemme
hyvin valmiita aina esittämään lisäyksiä niihin etuuksiin,
joita Kela hoitaa. Toden totta, tarvetta olisi esimerkiksi alimpien
eläkkeitten, nimenomaan kansaneläkkeitten, tason
korottamiseen. Hallitushan on tässä suhteessa
toiminut tähän syksyyn asti hyvin edesvastuuttomasti.
Samanaikaisesti kun hyvätuloisten verotusta on voimakkaasti
kevennetty ja heidän talouttaan näin vahvistettu
valtion lahjoittamalla rahalla, kaikkein heikoimmassa asemassa olevien
eläkkeensaajien eli kelaeläkkeitten varassa olevien
asema on jäänyt jälkeen ja jopa osin
heikentynyt, ainakin suhteessa selvästi heikentynyt.
Yleensä välillisten työvoimakustannusten määräytymisestä on
tehty vuosikymmenten ja viime vuosienkin aikana tavaton määrä selvityksiä.
Niitä on ministeriössä, ja taitaapa olla
ahkerimmilla kansanedustajilla työhuoneittensa hyllyillä isot
pinot paksuja teoksia. On mietitty, miten nämä maksut
pitäisi määrätä, jotta
ne olisivat oikeudenmukaisia eivätkä rankaisisi
esimerkiksi työllistämistä ja jotta niillä toisaalta
kuitenkin vanhan perinteen mukaisesti pystyttäisiin Kelalle
sälytetyt velvoitteet hoitamaan.
Välilliset työvoimakustannukset vaikuttavat työllisyyteen
jonkin verran. On ehkä hieman vaikea arvioida, kuinka paljon.
Jos jotakin maksua alennetaan jonkin verran, se saattaa työnantajalle
vaikuttaa 100 tai 200 markkaa kuukaudessa. Sen vaikutus työllisyyteen
on tietysti hyvin minimaalinen. Esimerkiksi ensimmäisessä maksuluokassa,
johon keskusta vastalauseessaan esittää nollatasoa,
kuukautta kohti maksu saattaa olla noin 100 markkaa, ja sillä ei
tietysti työllisyyteen juurikaan vaikuteta. Sen sijaan
sillä kyllä vaikutetaan jonkin verran Kansaneläkelaitoksen tuloihin.
Kelan etuuksien rahoitukset pitäisi mielestäni hoitaa
ensi sijassa yritysten, työnantajien, pääomavaltaisuutta
painottaen eli ottaen huomioon se, mikä on pääomavaltaisuus
ja yrityksen todellinen tuotto, ja se määräisi
maksujen rasittavuuden. On esimerkiksi ensimmäiseen maksuluokkaan
kuuluvia yrityksiä, jotka ovat pieniä, joitakin
tuontiyrityksiä tai muita, ja joiden tuotto saattaa olla
tavattoman suuri, mutta ne työllistävät hyvin
vähän. Silloin ne pääsevät
turhan helpolla ja keskustan esityksen mukaan jopa vapautuisivat
maksuista kokonaan, kun taas kolmannessa eli kireimmässä maksuluokassa
saattaa olla suuria yrityksiä, joitten todellinen taloudellinen kyky
maksaa korkeimpia maksuja on erittäin heikko. Ehkä niissä taas
työllistävä vaikutus voisi olla kaikkein
paras, jos maksu olisi kevyempi. Tämä vain esimerkkinä siitä,
että nämä ovat hyvin monimutkaisia ja
monivaikutteisia asioita. Pitäisi päästä mielestäni
siihen tilanteeseen, että yrityksen todellinen tuotto ja
ainakin osittain sen pääomavaltaisuus määräisi
työnantajamaksujen tason. Tähän ei ole
päästy aikaisempien hallitusten aikana eikä näköjään
päästä nykyisenkään
aikana, koska järjestelmä edelleen jatkuu tältä pohjalta.
Arvoisa puhemies! Ed. Räsänen, kristillisdemokraattien
edustaja sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, ei ole yhtynyt keskustan
vastalauseen sisältämään 5 §:n
muutosesitykseen pääosin näistä syistä,
jotka mainitsin, eli tämäkään
järjestelmä ei ole niin yksiselitteinen kuin millainen kuva
tässä annetaan. Kun maksujen tämän
tyyppinen muuttaminen merkitsisi 1,6 miljardin markan suuruista
aukkoa Kansaneläkelaitoksen maksujen tuottoon, se syntyisi
joka tapauksessa, koska nämä dynaamiset vaikutukset,
jotka on otettu osittain perusteluksi, eivät tulisi hyödyksi ilmeisestikään
suoraan Kansaneläkelaitoksen tuloina. Tämä aukko
on niin iso, että sen kattamiskeino pitää etsiä todellakin
sillä tavalla, että Kansaneläkelaitos
selviytyy maksuvelvollisuuksistaan. Kun tällaista mallia
ei tähän ole sisään kirjoitettu,
emme ryhmänä katsoneet tässä tilanteessa
olevan perusteltua lähteä tälle tielle,
että maksuista jopa kokonaan vapautettaisiin. Selvitys siitä,
miten voidaan parhaiten näitä kelamaksuja uudelleen
järjestämällä turvata työllisyyttä ja
parantaa yritystoiminnan edellytyksiä, pitää tehdä. Se,
että lisätään arvonlisäveroa
ja rasitetaan esimerkiksi sitä kautta tai arvonlisäverosta
siirretään entistä enemmän Kelalle,
ei ole mikään todellinen ratkaisu näihin
ongelmiin. Järjestelmää pitää kokonaisuutena
rohjeta tarkastella ja toteuttaa edellä mainitsemani tyyppinen
malli.
Arvoisa puhemies! Minäkin ihmettelen, että vastalauseessa
ei kukaan ole ottanut esille kuntatyönantajien rasitetta.
Kunnat ovat suuria työllistäjiä. Maakunnissa
300 kunnassa, uskallan arvioida, kunta on itse kaikkein suurin työnantaja,
ja sitä rasittavat nämä maksut hyvin
voimakkaasti. Kuntien kautta heikoimmassa asemassa olevat ihmiset,
asukkaat, saavat keskeiset palvelunsa, terveys-, sosiaali-, koulupalvelunsa,
ja kun niitä rasitetaan, nämä palvelut
kärsivät.
Tässäkin on ketju, johon pitäisi
puuttua, eli kuntatyönantajan maksuja olisin kyllä valmis alentamaan
enemmän kuin tässä on hallituksen esityksen
mukaan tapahtumassa, eli hallitus ja oppositio ovat molemmat unohtaneet
ehkä kaikkein tärkeimmän asian. (Ed.
Stenius-Kaukonen: Ei suinkaan, kuntatyönantajan maksuja
on alennettu ensimmäisen kerran pitkään
aikaan!) Tässä voitaisiin tietenkin tarkastella
alueittain, niin että niissä kunnissa, jotka ovat
suurimmissa talousvaikeuksissa ja joissa palvelutuotanto on kalleinta,
alennettaisiin enemmän ja etelän kaupunkeja voitaisiin
sitten vaikka jättää kireämmälle
samalla tavalla kuin pienet ja suuret yritykset ovat eri asemassa.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tässä edetään
ja lausumaehdotus on sitten toisessa käsittelyssä tästä eläkeläisten
ylimääräisestä sairausvakuutusmaksusta,
joka on todellakin syytä poistaa.
Arvoisa puhemies! Tästä takuusuorituslaista, jolla
valtio arvonlisäverosta siirtää Kelalle
rahoitusta, on kenties koko tämän viidentoista
vuoden ajan, kun itse olen täällä ollut
lakeja käsittelemässä, aina poikettu
poikkeuslailla. Tämä menettely pitäisi
saada historiaan ja turvata Kansaneläkelaitoksen talous
toisella tavalla. En tiedä — ed. Ihamäkikään
ei osannut siihen suoraa vastausta ilmeisesti antaa — miten
se tapahtuu, mutta maksuilla se pitäisi ilmeisesti koota.
Toisaalta tietysti valtionvero kerätään
progressiivisesti, en minä sitäkään
mallia pahana pidä, mutta peruslähtökohta
on se, että Kelalle syntyy maksutulojen kautta ne varat,
jotka se tarvitsee velvoitteidensa hoitamiseen.
Ed. Kärkkäinen merkitään
läsnä olevaksi.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen totesi puheenvuorossaan,
että mitään lausumia eläkeläisten
ylimääräisen sairausvakuutusmaksun poistamisesta
ei tarvita, kun siitä on hallitusryhmien välillä sovittu
eikä täten lausumaa siis tarvita. Ed. Stenius-Kaukonen,
kokemukseni eduskuntatyöstä on viikon päästä viiden
vuoden mittainen, mikä tarkoittaa, että olen nähnyt
tässä talossa kuusi syksyä. Eläkeläisten
ylimääräisestä sairausvakuutusmaksusta
on näytelty erilaisia poliittisia näytelmiä,
voinee sanoa, kesät talvet hallituksen budjettiriihestä valiokunnan
syksyisiin käsittelyihin ja eduskunnan täysistuntojen
päätöksiin ja äänestyksiin.
Valitettavasti täytyy sanoa, että kovin suurta
poikkeusta tähän asiaan ei ole tämäkään
syksy tehnyt. Tällä viittaan siihen tapaan, jolla
valiokunnassa tämä päätös
syntyi.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen nähnyt ainakin — kuinka monta syksyä, en nyt
yhtäkkiä ...
(Eduskunnasta: Kolmekymmentä!) Yli kaksikymmentä syksyä,
tämä on riittävän tarkka määritelmä,
ja olen nähnyt paljon useammanlaisia näytelmiä kuin
ed. Rehula konsanaan. Onhan se kyllä totta, että on
täällä säädetty ensin
laki ja sitten on mennyt pari kuukautta ja se on peruutettu. Kaikki
on mahdollista, ja siinä mielessä luottaminen
voi olla turhaa, mutta tämä asia ei tällä ponnella
kuitenkaan ratkea. Se ratkeaa poliittisella tahdolla. Jos sitä löytyy,
se asia hoituu, ja jos ei sitä löydy, sitten se
ei hoidu.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi käsitteli huolestuneena
Kelan rahoitusta ja oli aivan oikeassa ollessaan huolestunut tästä asiasta.
Hän kuitenkin kysyi ratkaisua minulta. Haluan kuitenkin
todeta, että yhteisöveron tuotosta siirretään
Kelalle huomattava summa rahaa ja valtio kuitenkin viime kädessä takuusuorituksellaan
hoitaa, että Kelalla tätä rahoitusta
on, mutta halutaan kuitenkin Kelan rahoitus vakaammalle pohjalle.
Sen takia toivo on tässä Somera-toimikunnassa,
joka pohtii sosiaaliturvan rahoitusta ylipäätänsä ja
saanee mietintönsä valmiiksi tämän
vuoden loppuun mennessä.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kankaanniemi puhui kuntien kansaneläkemaksuista.
Aika pitkälle olen hänen kanssaan samaa mieltä,
että kyllä siinä pitää päästä sellaiseen
tilanteeseen, että kunnilla ei ole korkeampi kansaneläkemaksu
kuin yksityisellä työnantajalla. Itse asiassa
valtion osalta pitäisi saman kaltaiseen suuntaan mennä.
Nimittäin työmarkkinat muuttuvat niin merkittävästi
tämän vuosikymmenen loppupuolella, että kunnat
joutuvat ihan yhtä tavalla kilpailemaan osaavasta ja ammattitaitoisesta
työvoimasta kuin yksityinen sektorikin. Silloin pitää olla
samalla viivalla.
Sitten ed. Rehulalle: Kyllä minä luotan siihen, mihin
ilmeisesti ed. Stenius-Kaukonen aikaisemmin on viitannut, että eläkeläisten
ylimääräinen sairausvakuutusmaksu poistuu.
Siitähän on poliittinen sopimus olemassa, ja siitä pidetään
kiinni, että se homma hoidetaan niin kuin on sovittu. Kyllä täällä kaiken
maailman näytelmiä on näytelty, muistan
itsekin, vaikka en ole ollut kuin kymmenen ja puoli vuotta tässä talossa.
Uskon, että tämä homma on kuitenkin näytelty
loppuun ja loppunäytös vain odottaa ja tämä ylimääräinen
sairausvakuutusmaksu poistuu.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Eläkeläisten sairausvakuutusmaksun
poistoon voisi sanoa, että hallitusryhmät ovat
sopineet, että se poistetaan siinä aikataulussa,
mikä on valiokunnan mietintöön kirjattu.
On tietysti mielenkiintoista, että vaikka valiokunta tekstissä sanoo,
että se poistuu ensi vuonna lopullisesti, siihen kuitenkin
haluttiin vielä ponsi, että se poistukoon sitten ensi
vuonna.
Yleiskeskustelu päättyy.