Ulkoasiainministeriön hallinnonala 24
jatkuu:
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ministeri Paula Lehtomäki täällä päivällä käytti puheenvuoron,
olisin halunnut siihen vastata, mutta siihen ei tullut mahdollisuutta.
Kun hän puhui, että ihmisiä tänäkin
päivänä kuolee puhtaan veden puutteeseen
ja aidsiin, tauteihin, joita voidaan hoitaa, niin olisin toivonut,
että hän olisi maininnut malarian tässä yhteydessä,
koska malaria on kuitenkin hyvin edullisesti hoidettavissa oleva
ja ennalta ehkäistävissä oleva tauti.
On aivan vallan mainiota, että me noudatamme näitä Millennium-tavoitteita
ja pyrimme täyttämään tätä perinteistä kehityspolitiikkaa,
joka liittyy terveydenhoitoon ja esimerkiksi lukutaidon lisäämiseen
ja kohdistuu naisiin ja lapsiin. Siitä huolimatta haluaisin
varsinkin näin joulun alla korostaa sitä, että kriisinhallinta
on ihan yhtä lailla hyvää kehitystyötä,
kehityspolitiikkaa, rauhanturvaaminen, mikä sen parempaa
on. Eihän yhteiskuntaa voi rakentaa, ellei ole rauhaa.
Täytyy tässä kohtaa mainita, että onneksi
aseellisten selkkausten määrä on laskenut
viime vuosina. Kehityspolitiikka on myös muun muassa aavikoitumisen
estämistä, metsien istuttamista, uudenlaisen energiankäytön
opettamista, esimerkiksi aurinkoenergian taikka vuorovesienergian käyttöä sen
sijaan, että esimerkiksi tupakan kuivaamiseen käytettäisiin
puuta ja sillä lailla lisättäisiin aavikoitumista.
Haluan muutaman sanan sanoa Maailmanpankin arvioista, joista
tänään saatoimme lukea Helsingin Sanomista.
Maailmanpankki arvioi, että viisi vuotta kestänyt
talouskasvu hidastuu. Näin kertoi siis päivän
Helsingin Sanomat. Kasvun veturina eivät enää toimi
vain perinteiset rikkaat teollisuusmaat, vaan mukana toimivat myös
entistä voimakkaammin kehitysmaat. Kehitysmaiden talouskasvun
arvioidaan ylittävän ensi ja seuraavana vuonna
6 prosenttia, kun vastaava luku on 2,6 prosenttia rikkaissa maissa.
Tämähän tarkoittaa sitä, että keskiluokka
lisääntyy ja yhä enemmän löytyy
ihmisiä, joilla on varaa ostaa auto, ihmisiä,
joilla on varaa matkustaa ja myös kouluttaa lapsensa. Vuoteen
2030 mennessä arvioidaan edelleen Maailmanpankin mukaan maailmantalouden
tuotannon noin kaksinkertaistuvan nykyisestä. Kun tällä hetkellä noin
1,1 miljardia ihmistä elää alle 1 US-dollarilla,
niin vuoteen 2030 ihmisten määrä, jotka
elävät alle dollarilla päivässä,
on 550 miljoonaa.
Valoisille kehitysnäkymille Maailmanpankki ei näe
konkreettisia lähiajan riskejä, päinvastoin. Inflaatio
säilynee edelleen matalana, mutta raaka-aineiden kova kysyntä nostaa
hintoja. Palvelut ja kauppa liikkuvat yhä enemmän
yli maan rajojen, yhä maailmanlaajuisemmin. Kehitys kuitenkin
Maailmanpankin raportin mukaan vaarantuu, ellei tuloerojen kasvuun
varauduta ja ympäristöongelmia saada hoidetuksi.
Vaikka hyvinvointi jakautuu kuinka epätasaisesti, syntyy
uusi suuri keskiluokka, joka on tällä hetkellä noin
400 miljoonaa, kun se taas vuonna
2030 on 1,2 miljardia.
Maailman bkt kaksinkertaistuu ja sen myötä syntyy
ympäristöongelmia. Kasvihuonepäästöt puoliintuvat
seuraavina aikoina ja vuoteen 2050 mennessä jopa kaksinkertaistuvat.
Toivon, että me täällä Suomessa
kiinnitämme huomiota ympäristöongelmiin.
Varmasti me emme omilla päästöillämme
pysty niin paljon asioihin vaikuttamaan, mutta voimme viedä osaamistamme
ja varsinkin, kun tiedämme, että nämä tautiepidemiat
ovat asiantuntijoiden mukaan lähinnä vain ajan
kysymys, niin varaudumme niihin ja viemme osaamistamme maailmalle
ja varaudumme mahdollisiin tautiepidemioihin.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ulkoministeriön hallinnonalaan kuuluu myös
tämmöinen lähialueyhteistyö.
Itämeren rehevöitymisestä ja sen torjunnasta
muutama sana.
Suomi ja EU ovat avustaneet Venäjää Pietarin jätevedenpuhdistamon
rakentamisessa, mutta kuinka ollakaan, se yksi ratkaiseva osa eli
kemiallinen jäteveden puhdistaminen puuttuu, ja se olisi
kuitenkin hyvin pienillä lisäsatsauksilla saatavissa.
Kemiallisen puhdistuksen käyttöönoton jälkeen
hyvin suuri osa koko Itämeren fosforikuormituksesta, jopa
yli neljännes, voitaisiin poistaa. Kun kerran ulkomaat
rahoittavat venäläisiä hankkeita, täytyy
olla myös mahdollisuus vaatia, minkälaista tekniikkaa
siellä käytetään. Tietenkin
tässä jo aamusella tuli keskusteluissa esiin se,
mitä järkeä on auttaa Venäjää,
rikasta maata, mutta ehkä on järkevää vielä tässä,
koska hyöty koituu kumminkin Suomenlahdelle ja koko Itämerelle,
meidän vaikka kaapia ne rahat yhdessä EU:n kanssa
kasaan, jotta nämä tärkeät lisäinvestoinnit
saadaan tehtyä.
Toinen asia tässä on se, että Helcomin
fosforipäästönormeja täytyisi
ehdottomasti kiristää. Ne ovat tällä hetkellä liian
alhaiset ja pikemminkin kehityksen esteenä. Sieltä 1,5
milligrammasta litraa kohti täytyisi päästä 0,5
milligrammaan, joka on täysin saavutettavissa nykyisellä tekniikalla. Eli
jos Itämeren eteen halutaan jotain oikeasti tehdä,
tässä on se paikka, joka auttaa huomattavan paljon.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kehitysyhteistyömäärärahojen
kehitys on yksi esimerkki niistä hallitusohjelman lupauksista,
joissa hallitus tosiasiallisesti sysää vastuun
seuraavalle hallitukselle. Hallitusohjelmassahan on sitouduttu siihen,
että kehitysyhteistyön määrärahojen
taso nousisi 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta vuoteen
2010 mennessä, ja tämän vaalikauden aikana
on tarvittavasta kasvu-urasta edetty vain noin kolmannes eli määrärahoja
on kasvatettu 240 miljoonaa euroa suurin piirtein. Mutta jos oikeasti
tavoiteltaisiin sovittua 0,7 prosentin osuutta, niin seuraavalla
vaalikaudella kahden ensimmäisen vuoden aikana täytyisi
lähes 600 miljoonaa euroa nostaa näitä määrärahoja.
Kyllä tällainen aikataulutus on itsepetosta. Määrärahojen
hallitsematon nostaminen ei ole hyväksi myöskään
kehitysyhteistyön laadun ja sisällön
kannalta. Siksi mielestäni hallitus on menetellyt virheellisesti,
kun ei ole lähdetty sille uralle, jolla olisi oikeasti
pystytty tuohon tavoitteeseen pääsemään.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Den här veckan har det
offentliggjorts flera rapporter om den internationella situationen,
i dag bland annat från Röda Korset, som pratar
om de tysta konflikterna och om de omtalade konflikterna. Tsunamikatastrofen
ledde till att man samlade in donationer 1 240 dollar eller
euro per person som var offer medan de tysta konflikterna i Tchad
och Niger osv. samlade 27 dollar per mottagare. De tysta konflikterna
får vi inte glömma. Det här är en
utmaning också för det offentliga biståndet, att
vi fortsätter att stöda de fattigaste länderna.
Regeringen har inte avstått från 0,7-målsättningen,
bästa ledamot Räsänen. Vår bruttonationalprodukt
har stigit så mycket, men det är klart att vi
kommer att ha ett ganska tufft mål att uppfylla det här.
Men jag tror att det är viktigt under de kommande åren
att vi också underlättar det genom olika nya finansieringsformer,
donationsfrihet för de här ändamålen
borde också vara en fråga för nästa
regering. Dessutom är det viktigt att vi tillämpar
det helhetsmässiga greppet när det gäller
biståndet som vi nu har i EU:s utrikesdelegationer på ett
sådant sätt att det inte är bara transitoländerna
som drar nytta av det, utan verkligen de här som har de
tysta konflikterna som jag nämnde, Tchad och Niger.
Arvoisa puhemies! Tällä viikolla on julkistettu
monta kansainvälistä raporttia, viittaan Punaisen
Ristin raporttiin, jossa todettiin, että 27 dollaria on
saavutettu per henkilö niissä hiljaisissa konflikteissa
kuten Tshadissa ja Nigerissä, joissa ihmiset ovat kuolleet
viime vuonna, mutta tsunamiuhrit saivat per uhrihenki noin 1 240
dollaria, aika suuri ero. Tämä on myöskin
haaste meidän kehitysyhteistyöllemme, että me
muistamme edelleen näitä hiljaisia konflikteja,
ja meidän on otettava käyttöön
uusia rahoitusmuotoja, yhtenä sellaisena muun muassa verovähennysoikeus, kun
tehdään kehitysyhteistyölahjoituksia.
Meidän on pysyttävä 0,7:n tavoitteessa.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Köyhyyden poistaminen ja koulutuksen lisääminen edistävät parhaiten
tasa-arvoa
ja vähentävät eriarvoisuutta. Haluan
muistuttaa, että täällä keskustellaan
hyvin paljon, että emme ole päässeet
tähän tärkeään tavoitteeseen,
ja se on tietysti ikävää. Mutta euromääräisesti
olemme edenneet varsin hyvin, jos ajatellaan, että 75 miljoonaa
euroa eli 450 miljoonaa mummonmarkkaa on lisäys ensi vuodelle
ja tällä hallituskaudella 240 miljoonaa euroa
eli melkein 1,5 miljardia markkaa ovat nousseet kehitysyhteistyömme
rahat. Euroilla apua annetaan eikä prosenteilla, joten
sikäli voimme olla tyytyväisiä, että tämä hyvä talouskasvu
on mahdollistanut tämän.
Kehitysyhteistyössä tulee entistä tarkemmin seurata
kehitysavun vaikuttavuutta, jolloin koulutuksella, investoinneilla
ja yhteistyössä järjestöjen
kanssa saavutetaan paremmat tulokset. Tavoitteena tuleekin olla,
että omat rakenteet, tiedot ja taidot kehittyvät
ja auttavat kestävämpään hyvinvointiin.
Päivällä oli täällä myös
esillä ja puhuttiin, että on niin paljon sotilaallisuutta
ja siihen löytyy rahaa ja yleensä kriisinhallintaan,
mutta rauha ja vakaushan ovat edellytykset hyvälle kehitysyhteistyön
tekemiselle ja siksi Suomen harjoittama kriisinhallinta on myös
erittäin tärkeää työtä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ilmaisin äsken itseäni
epähuomiossa epätarkasti. Tarkoitin sitä,
että vuoteen 2030 mennessä kasvihuonekaasujen
määrä kasvaa puolella ja sitten kaksinkertaistuu
vuoteen 2050 mennessä.
Mutta haluaisin vielä sanoa, kun ed. Thors otti täällä puheeksi
tämän verovähennysoikeuden, kun tehdään
lahjoituksia kehitysapua varten, että näyttää nyt
olevan, että on uusi trendi, että nämä verovähennysoikeusmahdollisuudet
lisääntyvät yhä enemmän.
Siitä puhutaan kehitysavussa. Kotitalousvähennys
on voittanut jalansijaa yhä enemmän, ja nyt ajetaan
jopa sellaistakin asiaa eteenpäin kuin taidelahjoitusten
verovähennysoikeutta. Kun yksityiset henkilöt
tekevät taidelahjoituksia, he saisivat näistä verovähennysoikeuden.
Mielestäni nämä ovat ihan varteenotettavia
asioita myös kehitysavun suhteen, niin että ei muuta
kuin myötätuulta tälle ajatukselle tulevaisuudessa,
kun uutta hallitusohjelmaa tehdään.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiilikainen puhui Pietarin jätevedenpuhdistamon
rakentamisesta ja Suomen osallistumisesta siihen. Haluan todeta
vaan, että käytettävä puhdistamotekniikka on ollut jo meillä vuosikymmenet
ja siitä se ei ole kiinni myöskään
Venäjän osalta. Se on kiinni Venäjän
tahdosta, valmiudesta rakentaa niitä puhdistamoja. Suomen
ei ole syytä Venäjää taloudellisesti
tukea tällaisessa hankkeessa enää, ja
on parempi, että käytetään nekin
varat vielä puhdistamattomien omien sisävesien
puhdistamojen rakentamiseen.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olisi mielenkiintoista jatkaa tätä Pietarin jätevesikeskustelua,
mutta hypätään välillä kehitysyhteistyöhön.
Ed. Räsänen toisti taas tämän
arvion, että ollaan jäämässä kauas
tavoitteesta, 0,7 prosentista. Kuitenkin euromääräisesti
ja prosentuaalisesti lähtötasoon verrattuna meidän
kehitysyhteistyömme on kasvanut erittäin vahvasti.
Jos mietitään, mitä näillä euroilla
saadaan aikaan, niin väitän, että suomalaisen
kehitysyhteistyön vaikuttavuus on huippuluokkaa. Meillä keskitytään
ruohonjuuritason projekteihin, ihmisten auttamiseen. Kansalaisjärjestöillä on
siinä myös merkittävä osa, ja
on osattu kohdentaa se apu oikein. Jotta tämä vaikuttavuus
säilyisi yhtä hyvänä, täytyy
olla maltillinen siinä etenemisessä kohti sitä 0,7
prosentin bkt-tavoitetta. Mutta samalla täytyy myös
muistaa se, että valtiontalouden kehykset esimerkiksi laaditaan
euromääräisinä. On hieno asia,
että meidän taloutemme on kasvanut ennakoitua
nopeammin, ja euromääräisesti tuo 240 miljoonan
lisäys kuluvalla hallituskaudella kehitysyhteistyöhön
on erittäin mittava panostus.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Tiilikaiselle, että tuota
Suomen sitoumusta ei ole todettu euromääräisesti,
vaan se on nimenomaan todettu bruttokansantulo-osuutena, ja siksi
mielestäni tuosta sitoumuksesta tulee myös pitää kiinni.
Täällä päivällä ministeri
Lehtomäki perusteli hallituksen matalampaa kehitysyhteistyökasvu-uraa
sillä, että hallitusohjelmassa todetaan, että tuohon
tavoitteeseen pyritään taloudellinen tilanne huomioiden.
On aika merkillistä, jos tavoitteesta jäädään
jälkeen hyvän taloustilanteen takia. Muistan,
että kun käytiin keskustelua hallitusohjelmasta
ja kehitysyhteistyöstä, niin silloin perusteluna
sille, että mahdollisesti tuota tavoitetta ei saavuteta,
käytettiin nimenomaan sitä, että jos
taloudessa sattuukin menemään huonosti, meillä ei
ole varaa tuota kehitysyhteistyöpanostusta nostaa, mutta
kyllä Suomella on mennyt niin hyvin, että meillä todellakin olisi ollut
enemmän varaa aivan näiden sitoumustemme mukaisesti
panostaa kehitysyhteistyöhön, jos todella
tavoite aiotaan saavuttaa siinä aikataulussa, johon olemme
sitoutuneet.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin myös tässä,
kun on käyty keskustelua prosenttiosuudesta tai sen merkityksestä suhteessa euromäärään,
todeta, että varmasti se on ihan oikein nostaa siinä esille,
mutta olen kyllä vahvasti samaa mieltä kuin ed.
Räsänenkin, että merkityshän
tulee antaa nimenomaan sille, mihinkä Suomi on sitoutunut.
Eikö se ole kuitenkin se ensisijainen tavoite, mitä pyrimme
toteuttamaan? Se ei ole euromääräinen
todellakaan. Nyt, kun meillä talouskasvu on ollut näin
hyvää, meidän pitäisi todella
muuttaa linjaa. Tietenkin meidän täytyy nähdä se
Suomen köyhyys ja hoitaa Suomessa köyhyys, mutta
se ei saa olla vastakkain missään tapauksessa
sen kanssa, että me hoidamme sitoumuksemme, ja kun on olemassa
tämä koko maailmanlaajuinen hätä kaiken
kaikkiaan eri muodoissaan, mikä on eri kriisitilanteissa
ja köyhissä maissa, niin meidän todella
tulee vastata siitä, mihinkä olemme sitoutuneet.
Niin kuin täällä on nostettu esille,
nimenomaan kansalaisjärjestöt tekevät
hyvin vaikuttavaa työtä. Se on Suomen, voi sanoa,
vahvuus, ja sitä tulee vahvistaa myös sillä prosenttiosuuden nostamisella,
että entistä enemmän pystytään heikommassa
asemassa olevien niin lasten kuin naisten asemaa köyhissä maissa
parantamaan. Meillähän on meidän kristillisdemokraattisessa vastalauseessamme
nostettu esiin tämä, ja tähän tulisi
saada euroja lisää.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
paljon kehitysyhteistyöpolitiikasta osana turvallisuuspolitiikkaa,
ja minusta se on erittäin merkittävä osa
turvallisuuspolitiikkaa. Kun vähennämme köyhyyttä eri
alueilla, niin samalla ehkä ennalta ehkäisemme
kriisien syntyä.
Sitten ed. Vielmalle sanoisin sen verran, että kun
sanoitte, että Suomen ei pitäisi ottaa osaa Pietarin
vesien puhdistamiseen, niin minä näen sen erittäin
tärkeänä tietenkin Pietarin kannalta, mutta
myös meidän kannaltamme, että me olemme
mukana Pietarin jäteveden puhdistamisessa, niin kuin me
olemme jo olleetkin mukana, mutta myös seuraavassa projektissa.
Tänään aamupäivällä,
kun tästä samasta pääluokasta
puhuin, nostin esille aidsin. Minusta se on yksi näitä todella
mittavia ongelmia kehitysmaissa, ja jos me voimme siinä asiassa
tehdä joitain ennalta ehkäiseviä toimia,
niin näen sen erittäin merkittäväksi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Valtioneuvos Harri Holkerihan johti selvitysryhmää,
jota sanottiin Katala-työryhmäksi ja jossa käytiin
läpi kehitysavun tasoa ja laatua. Siinä todettiin,
että kehitysyhteistyömäärärahojen
määrää tulisi lisätä.
Niinpä kokoomuksen eduskuntaryhmä esittääkin
lisäyksenä budjettiin vastalauseessaan 10:tä miljoonaa
euroa. Perusteluna on, että kokoomuksen eduskuntaryhmä edellyttää, että kehitysyhteistyöhön
osoitetaan 10 miljoonan euron lisämääräraha,
joka kohdennetaan hivin ja aidsin leviämisen vastaiseen
työhön sekä naisten aseman ja oikeuksien
parantamiseen ja jolla tuetaan osaltaan myös Yhdistyneiden
kansakuntien vuosituhatjulistuksen kehityspäämäärien
saavuttamista, ja todetaan, että hivin ja aidsin vastaisella
lisäpanostuksella, ihan niin kuin ed. Hurskainen jo totesi,
voidaan myös parantaa merkittävästi lasten
asemaa kehitysmaissa.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuo kansainvälinen YK:n suositussitoumus,
0,7 prosenttia bruttokansantuotteesta, on prosenttiluku. Mutta kun
hallituskauden alussa tehdään budjettikehyksiä,
niin kyllä ne kuitenkin tehdään aina
euromääräisinä, ei sinne kirjoitella joitain
asioita auki, että prosenttia jostain. Ymmärrän
toki, että olisi huomattavasti parempi, jos meillä olisi
semmoista väljyyttä, että voitaisiin sitten
talouden kasvaessa heitellä hyviä lisäyksiä vielä nykyisten
tehtyjen päälle tuonne kehitysyhteistyöhön,
mutta kyllä tässä niin kuin vaan se sama
talouden kurinalaisuus täytyy säilyttää. Kääntäen
voidaan kysyä , onko oikein, että jos taloudessa
menisikin huonommin, kehyksiin jo budjetoituja kehitysmäärärahoja
vastaavasti pienennettäisiin. Eurot ja prosentit eivät
aina kulje yksissä.
Sitten täällä on paljon ihannoitu
sitä toisten Pohjoismaitten tasoa, ja se on kunnioitettava
suoritus. Mutta nyt täytyy kyllä sitten muistaa
tämä vaikuttavuusasia. Oikeastaan ajattelin, että en
haluaisi kertoa tätä esimerkkiä, mutta
pakko se nyt on kertoa, kun tästä pohjoismaisesta
vertailusta niin paljon puhetta tulee. Minulla oli 1990-luvun lopulla
tilaisuus noin kuukauden ajan tutustua esimerkiksi Etiopiassa useisiin
eri kehitysyhteistyöhankkeisiin. Siellä oli ruotsalaisten
rahoittama valtion tila, minne oli 12 komeata traktoria maatalouskäyttöön
hommattu. Siellä oli suomalaisen kansalaisjärjestön
orpokoti, jossa oli myös pieni maatila, ja siellä oli
yksi Valmet. Kuinka ollakaan, pari vuotta ruotsalaisten lähdettyä tai projektin
loputtua sieltä valtion tilalta, mitä ruotsalaiset
olivat rahoittaneet, tulivat ihmiset lainaamaan sitä yhtä suomalaisten
rahoittamaa Valmetia, koska se oli ainoa, joka toimi. Tämä kuulostaa
tämmöiseltä klassiselta kehitysyhteistyölegendalta,
mutta valitettavasti olen sen joutunut omin silmin näkemään.
Vaikuttavuus on tärkeämpää vielä kuin
ne euromäärät. Totta kai, jos (Puhemies
koputtaa) suurilla euroilla saadaan samanaikaisesti vaikuttavuutta,
niin aina parempi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Pidän kyllä oikeana ja viisaana
sitä periaatetta, että nämä kehitysyhteistyösitoumukset
on määritelty nimenomaan prosenttiosuuksina suhteessa
bruttokansantuloon. Pidän oikeudenmukaisena sitä, että valtiot
kantavat yhteisvastuullisesti tätä köyhien
maiden auttamistaakkaa menestymisensä mukaan. Silloin todellakin
mielestäni on myös oikein, että jos Suomella
menisi huonosti, silloin kenties jopa jossakin tilanteessa joutuisimme
vähentämään kehitysyhteistyöosuutta,
jos olisimme jo sinne 0,7:ään prosenttiin päässeet.
Mutta silloin, kun meillä menee hyvin, on oikein, että myös
autamme runsaasti.
Vielä haluan sen verran todeta, että kristillisdemokraattien
vaihtoehtobudjettiin sisältyy kehitysapulahjoituksista
myönnettävä verovähennys, joka
koskisi sekä yrityksiä että yksittäisiä henkilöitä.
Olemme tästä tehneet myös lakialoitteen,
jossa tarkemmin määritellään,
millä tavoin haluaisimme tuon vähennyksen toteutettavaksi.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on tullut
esille, että lähialueyhteistyössä ei
tule auttaa taloudellisesti Venäjää. Kuitenkin
me autamme itseämme sillä, jos osallistumme edes
Pietarin jätevesien fosforin poistoon, koska kuormitus
on nyt 1 483 tonnia, jota voidaan vähentää 826
tonnia. Aina puhutaan Suomen maatalouden kuormituksesta ja sen lasketaan
olevan tällä hetkellä 178 tonnia eli
noin kymmenesosa tästä. Sitä voidaan
vähentää 53 tonnia, ja niin ollen jokainen voi
tehdä johtopäätöksen, mitä meidän
tulee tehdä tulevien sukupolvien ja itsemme puolesta. Meidän
pitää mahdollisimman nopeasti saada tämä fosforin poisto
Itämeren ja Saaristomeren alueelle.
Yleiskeskustelu pääluokasta 24 päättyy.